Tuli muuten mieleen kun aina puhutaan, että väistämisvelvollinen toisen eteen kääntyvä on aina syyllinen, niin onko tosiaan näin? Tässä vajaa kuukausi takaperin jokin vitun riemuidiootti painoi 60 alueella valehtelematta +150 kilometriä tunnissa silmämääräisesti arvioituna, jos sekään edes riitti sille uuden karhealle paskalle Audille. Oli muuten täpärällä, että en lähtenyt tapettavaksi siihen eteen, kun välimatkaa oli kuitenkin näköhavainnon tapahtuessa aika reippaasti. Johan tuollaisilla järjettömillä ylinopeuksilla tilanteen arvioiminenkin muuttuu lähes mahdottomaksi, kun ei kai kukaan voi olettaa kenenkään olevan noin saatanan tyhmä.
Omalla päivittäisellä työmatkalla on risteys, josta pitää kääntyä rampilta vasemmalle, ns. valtatielle. Risteysalueella on 60 /km rajoitus. Käytännössä kuitenkin nopeus melko vilkasliikenteisellä päätiellä on siinä kohdassa kaikilla lähempänä +80 kuin 60. Tiedän, koska ajan ko. risteyksen ohi usein myös päätietä pitkin.
Tämä vasemmalle kaistalle kääntyminen on lopullisesti avannut omat silmäni tajuamaan syyn, miksi risteysalueilla on alennettuja nopeusrajoituksia. Olisi todella paljon helpompaa tulla sivusta liikenteen sekaan, jos päätien rajoitusta noudatettaisiin. Joskus joudutaan rampilla odottelemaan jopa minuutteja ennen sopivan raon löytymistä. Raskas liikenne ei noudata kuvailemassani kohdassa rajoitusta yhtään paremmin kuin henkilöautot.