Ikävä homma. Ihan järjettömästihän noilla lapset/nuoret ajavat juurikin esim. kolme henkeä kerrallaan kyydissä. Tuskinpa kypärääkään kenelläkään noista ollut.Ehkäpä noihin pitäisi laittaa ikäraja. Kolme 12-vuotiasta yhdellä vuokraskootilla… ei juma.
Tosiaan jos vertautuu polkupyörään niin ei pitäisi olla autoilijan vika.
Ikävä juttu kyllä.
Olishan sitä voinut skrollata uutista sen verran pidemmälle että nuo kuvat näkee.Sähköpotkulautailija rinnastetaan polkupyöräilijään, ja kun tuossa ei niitä "pyörätie-merkkejä"(en tiedä virallista termiä tässä) ole, niin ihan selkeästi autolla oli etuajo-oikeus. Eli jos ylinopeutta ei ollut, niin selvinneekö ihan kuivin jaloin?
Toki valistunut autoilija tietää, että skuuttailijat/sähkömopoilijat/pyöräilijät tuntee säännöt heikosti, ja kannattaa aina varautua pysähtymään, jos noita suojatien lähellä suhaa.
Toivon todella että nyt viimeistään päättäjät heräävät tekemään jotain sähköskuuteille.
Eipä noita kuolemaan johtaneita ole ollut kuin yksi ennen tätä. Vuonna 2021 oli Turussa se ensimmäinen:Olen yllättynyt ainoastaan siitä, ettei vastaavanlaista onnettomuutta ole (käsittääkseni) vielä aiemmin tapahtunut. Nuoret/lapset ajavat noilla todella holtittomasti.
Eipä noita kuolemaan johtaneita ole ollut kuin yksi ennen tätä. Vuonna 2021 oli Turussa se ensimmäinen:
Täällä tapahtui sähköpotkulautailijan kuolemaan johtanut kolari – turkulaiset reagoivat: "Huolestuttava ja pysäyttävä hetki"
MTV:n haastattelemat kansalaiset kuvailevat näkemäänsä sähköpotkulaudoilla ajelua holtittomaksi ja vaaralliseksi.www.mtvuutiset.fi
Word. Itsellä oli kolari skuuttien kanssa lähellä tiistai-iltana, kun kaksi teini-ikäistä poikaa / nuorta miestä tuli risteyksessä kolmion takaa oikealta täyttä vauhtia eteeni.Olen yllättynyt ainoastaan siitä, ettei vastaavanlaista onnettomuutta ole (käsittääkseni) vielä aiemmin tapahtunut. Nuoret/lapset ajavat noilla todella holtittomasti.
Niin, ongelma on lainsäädännössä. Riippuen laitteen max nopeudesta kyseessä voi olla polkupyörä tai jalankulkija. Tämä tarttis sitten aavistella autosta. Jos vedetään ysikympin kurvi auton eteen niin varmaa on se, että heikompaa sattuu.Ja luulisi, että "juridisesti" silläkin on merkitys tullaanko suojatielle pyörätieltä vai ajoradalta? Ajorata tuskin on paikka jossa noilla kuuluu ajaa...
Erilaiset sähköiset liikkumisvälineet voidaan jakaa kolmeen pääluokkaan. Yhden niistä muodostavat jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet kuten tasapainoskootterit, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h. Toisessa luokassa ovat kevyet sähköajoneuvot kuten juuri sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h. Kolmanteen luokkaan kuuluvat sähköavusteiset tai moottorilla varustetut polkupyörät.
”Ensin mainituilla laitteilla kuljetaan jalankulkijan liikennesäännöillä, kahden muun luokan laitteilla pyöräilysäännöillä. Onkin siis ensiarvoisen tärkeää tietää, millaisella laitteella tien päälle lähtee, siis selvitettävä sen säännöt, rajoitukset ja oikeudet. Ennen liikenteeseen menoa on myös harjoiteltava laitteen käyttöä ja perehdyttävä sen toimintaan, aivan kuten kaikilla muillakin kulkuvälineillä”, kehottaa Lattu.
Mulla taas tekee pahaa kun näen autoilijoita jotka eivät ymmärrä että ovat kääntyviä ja väistämisvelvollisia kun poistuvat liikenneympyrästä. Samoin se tekee pahaa kun näen autoilijoita joilla ei pää käänny yhtään lähestyessään kolmion takaa kevyenliikenteenväylää, vaan vasta kun saapuvat maantien reunaan risteykseen se pää alkaa kääntymään, toki vain sinne autojen suuntaan kevyenliikenteenväylällä nähdään siinä jos nähdään. Juuri tänään näin jälleen tällaisen sankarin pyörälenkilläni.Pahaa tekee myös silloin, kun vaikkapa itse ajelee pyörällä ja moni autoilija pysäyttää autonsa kolmion takaa tullessaan vasta kevyenliikenteen suojatien päälle ja alkaa siitä vasta kuikuilemaan muuta autoliikennettä. Aivan kuin ratissa unohdettaisiin se, että kolmio on usein ennen kevyenliikenteen väylää, jota pitkin saattaa ajaa melko kovallakin vauhdilla polkupyöriä tai esimerkiksi juurikin noita sähköpotkulatoja.
Tilanne kuin tilanne, jossa on pyöräilijä ja autoilija, niin niissä mennään puolin ja toisin ihan fiiliksen mukaan. Autoilijoista ja pyöräilijöistä hyvä jos puolet osaavat polkupyöräilijän väistämissäännöt.Mulla taas tekee pahaa kun näen autoilijoita jotka eivät ymmärrä että ovat kääntyviä ja väistämisvelvollisia kun poistuvat liikenneympyrästä. Samoin se tekee pahaa kun näen autoilijoita joilla ei pää käänny yhtään lähestyessään kolmion takaa kevyenliikenteenväylää, vaan vasta kun saapuvat maantien reunaan risteykseen se pää alkaa kääntymään, toki vain sinne autojen suuntaan kevyenliikenteenväylällä nähdään siinä jos nähdään. Juuri tänään näin jälleen tällaisen sankarin pyörälenkilläni.
Se on jännä että nuo missä pyöräilijä on väistämisvelvollinen eli suojatie/pyörätienjatke maantien poikki suoralla tiellä kyllä mainitaan mutta ei ne ole niitä oikeita vaaranpaikkoja, koska niissä pyöräilijät eivät oletakaan autoilijoiden väistävän mutta kolmion takaa tulevaa auton voisi kuvitella tietävän että ovat väistämisvelvollisia. Toki näin paljon pyöräilevänä haen kyllä aina autoilijan kasvot noissa kohdissa että olen varma että autoilija on edes nähnyt minut.
Hauskaa, että aika varma tapa ainakin Porissa päästä helposti suojatien yli auton päästämänä on, että takanasi tulee pyöräilijä. Eli vaikka sinulla on kävelijänä oikeus mennä yli, mutta pyöräilijällä ei niin kas kummaa pyöräilijälle annetaan tietä (tarkoitan siis tilanteita, joissa säännöt antavat autoilijalle etuajo-oikeuden pyöräilijään nähden).Tilanne kuin tilanne, jossa on pyöräilijä ja autoilija, niin niissä mennään puolin ja toisin ihan fiiliksen mukaan. Autoilijoista ja pyöräilijöistä hyvä jos puolet osaavat polkupyöräilijän väistämissäännöt.
Itsellä kokemusta autoilijana ja pyöräilijänä.
Mielestäni säännöt voisi yksinkertaistaa niin, että kaikki tiellä liikkuvat väistävät kaikkia suojatiellä liikkuvia. Suojatietä kulkeville 15 km/h nopeusrajoitus.Tilanne kuin tilanne, jossa on pyöräilijä ja autoilija, niin niissä mennään puolin ja toisin ihan fiiliksen mukaan. Autoilijoista ja pyöräilijöistä hyvä jos puolet osaavat polkupyöräilijän väistämissäännöt.
Itsellä kokemusta autoilijana ja pyöräilijänä.
Aivan samaa mieltä. Nyt on luotu ajan saatossa sellainen himmeli, että suuri osa ihmisistä ei tiedä, kenellä missäkin tilanteessa on velvollisuus väistää. Sekaan vielä ne, jotka eivät välitä tippaakaan omasta terveydestään, vaan ovat vain oikeassa.Mielestäni säännöt voisi yksinkertaistaa niin, että kaikki tiellä liikkuvat väistävät kaikkia suojatiellä liikkuvia. Suojatietä kulkeville 15 km/h nopeusrajoitus.
Tämä sopisi itselle sekä autoilevana, että pyöräilevänä henkilönä.
Onhan tuokin kanssa absurdia, että auton kohdatessa suojatiellä sähköskuutin, pitäisi autoilijan tunnistaa kulkeeko vastapuolen skuutti yli 15 km/h, jotta tietää onko väistämisvelvollinen vai ei.Peukku täältä noille väistämissääntöjen yksinkertaistuksille. Jostain muistini sopukoista muistelisin joskus lukeneeni jotain kyselytuloksia, jossa yli puolet vastaajista oli kertoneet, että eivät tiedä mitä pyörätien jatke risteysalueilla tarkoittaa, ja miten se eroaa tavallisesta suojatiestä. Monet pyöräilijät menevät tuolla risteyksissä yli sillä lailla, kuten kyseessä olisi aina pyörätien jatke.
Vähän samantyyppinen asia, kuin se että moottoriteillä moni ei ymmärrä sen kolmion merkitystä, kun kiihdytyskaistalta ollaan liittymässä moottoritielle.
Kun jossain asiassa on kollektiivisesti opittu johonkin, niin ei noista oikein opita enää pois, kun jollain ihan selkeällä muutoksella.
Luonnollisesti tuota tarkoitin, minkä olisit voinut päätellä tuosta vertauksesta auton hevosvoimiin.Tuohan tarkoittaa sähköpotkulautojen rakenteellista nopeutta, eli käytännössä lähes kaikki sähköpotkulaudat ylittävät tuon ja ovat siis samassa asemassa polkupyörän kanssa. Olisi kai tuollainen suojatien max 15 km/h vauhdilla aika hankala sekin, sillä ei polkupyörissä ole nopeusmittareita. Vai aletaanko katsastamaan jatkossa pyörät toimivan nopeusmittarin osalta. Ei tietenkään.
Nopeuden osalta voisi olla jokin helposti muistettava sääntö. Ajokaista on leveydeltään n. 3,5 m. Sovitaan, että suojatiellä ajokaistan ylitystä ei saa tehdä alle sekunnissa eli nopeus enintään 3,5 m/s eli 12,6 km/h.Tuohan tarkoittaa sähköpotkulautojen rakenteellista nopeutta, eli käytännössä lähes kaikki sähköpotkulaudat ylittävät tuon ja ovat siis samassa asemassa polkupyörän kanssa. Olisi kai tuollainen suojatien max 15 km/h vauhdilla aika hankala sekin, sillä ei polkupyörissä ole nopeusmittareita. Vai aletaanko katsastamaan jatkossa pyörät toimivan nopeusmittarin osalta. Ei tietenkään.
Se, että polkupyöräilijä olisi aina etuajo-oikeutettu suojatiellä, aiheuttaisi kyllä entistä enemmän vaaratilanteita. Toki erityisesti lasten (ja myös ajokortittomien aikuisten) osalta liikennesääntöjen tunteminen vaikkapa pyöräillessä tai potkulautaillessa on hankala rasti, sillä ajokorttia ei ymmärrettävistä syistä polkupyörän tai skuutin ajamiseen tarvita.