Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 188
  • 13 183

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ne eivät ole turhia ainakaan sellaisilla työmailla mitä itse äsken kuvailin ja löytyy mm Helsingin sisääntuloväyliltä.

Liikutaan ilmeisesti eri puolella suomea. Helsingin sisääntulo väylillä on juuri kuvailemiani isoja työmaita missä nopeus laskee 100kmh -> 60kmh ja niitä ei huputeta yhdenkään pyhän ajaksi. Omasta mielestäni se juuri sekoittaa tätä hommaa jos käyvät silloin tällöin huputtamassa ja miksi huputtaa, ei ainakaan näitä työmaita mitä itse tarkoitan, niissä edellisessä viestissä kuvailemani työmaatilanne päällä koko ajan oli päivä,yö tai pyhä.

_

Nyt puhutaan selkeästi "unohdetuista" nopeusrajoituksista, jotka vähentävät kuskien kunnioitusta työmaanopeusrajoituksia kohtaan. Jos työmaa on aktiivinen, rajoitukset ovat työntekijöiden turvallisuuden kannalta välttämättömiä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt puhutaan selkeästi "unohdetuista" nopeusrajoituksista, jotka vähentävät kuskien kunnioitusta työmaanopeusrajoituksia kohtaan. Jos työmaa on aktiivinen, rajoitukset ovat työntekijöiden turvallisuuden kannalta välttämättömiä.

Nyt en ymmärrä, mikä on unohdettu nopeusrajoitus, ei sellaista olekaan jos työmaa on siellä. Eihän sen tarvitse olla ihmisten toimesta aktiivinen jos vain jokin alla mainituista asioista täyttyy.
siellä vähintään pientareet pois käytöstä, mahdollisesti niitä kiviä enemmän tiellä, jopa pari shikaania, bonuksena pari kuoppaa. Ja nyt ei edes vielä puhuta niistä työkoneista minkä perse saattaa olla siinä heti sulkuviivan ulkopuolella tai työmiehistä.

Tiedän että houkutus on suuri esimerkiksi kaksi/kolmikaistasella moottoritieosuudella ajaa normaalinopeutta jos ulomman kaistan piennar on pois käytöstä mutta tuo on jo pelkästään perusteltu syy laskea rajoitusta.

_
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt en ymmärrä, mikä on unohdettu nopeusrajoitus, ei sellaista olekaan jos työmaa on siellä. Eihän sen tarvitse olla ihmisten toimesta aktiivinen jos vain jokin alla mainituista asioista täyttyy.
siellä vähintään pientareet pois käytöstä, mahdollisesti niitä kiviä enemmän tiellä, jopa pari shikaania, bonuksena pari kuoppaa. Ja nyt ei edes vielä puhuta niistä työkoneista minkä perse saattaa olla siinä heti sulkuviivan ulkopuolella tai työmiehistä.

Tiedän että houkutus on suuri esimerkiksi kaksi/kolmikaistasella moottoritieosuudella ajaa normaalinopeutta jos ulomman kaistan piennar on pois käytöstä mutta tuo on jo pelkästään perusteltu syy laskea rajoitusta.

_

Pori - Vaasa välillä oli kesäkuussa 50 nopeusrajoitus, joka myöhemmin muuttui 80 nopeudeksi, ilman että olosuhteet muuttuivat mitenkään. Ilmeisesti 50 oli ollut työkoneita varten (päällystystyö), joka oli jätetty huputtamatta pyhiksi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pori - Vaasa välillä oli kesäkuussa 50 nopeusrajoitus, joka myöhemmin muuttui 80 nopeudeksi, ilman että olosuhteet muuttuivat mitenkään. Ilmeisesti 50 oli ollut työkoneita varten (päällystystyö), joka oli jätetty huputtamatta pyhiksi.

Ok. Espoossa muutama kohta mitä tulee kuljettua ja linkeissä tuo Turvesolmun rakentaminen missä raiskataan päivittäin nopeusrajoituksia, tällä hetkellä tuolla 60kmh ja ihan syystä.
Google Maps
http://www.lansivayla.fi/sites/defa...s/processed/images/22395161.jpg?itok=dUw-enLL

_
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa Espoon tapauksessa on sillat ym. tehty jo rakenteen osalta valmiiksi. Tiellä ei tehdä yhtään mitään vaan lähinnä tien vieressä ja siellä sillan päällä. Kyllä minä just ja just ymmärrän alennetut rajoitukset jos siellä todella on työt käynnissä. Ja ne ei todellakaan ole 24/7.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Pori-Vaasa välillä on käynyt ennenkin unohduksia. Muutama vuosi sitten kun olin viikonloppumatkalla, niin oli useampi kilometri 50km/h käytössä, vaikka työmiehet olivat kotona. Tämä oli muistaakseni Närpiön kunnan alueella.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ajelin perjantaina tietä 23 Varkaudesta itään, ja siellä oli tietyömaa jossa tehtiin ilmeisesti ohituskaistaa. Asvaltti osittain jyrsitty, uusi päällyste paikoin jo tehty, yhtään työmiestä tai työkonetta ei näkynyt. Rajoitus 50, jota onneksi noudatin, niin ehdin jarruttaa siihen todella terävään asvaltin reunaan. Siihen jos joku sankari ajaa kahdeksaakymppiä, niin vanteet muuttaa helposti muotoaan epäsuotuisaan suuntaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tässä on ihan selvästi kahdenlaisia autoilijoita, toisien mielestä työmaalla saa sitä nopeutta mitä ennen työmaata jos ei työmiehiä näy. Toiset sitten ymmärtää että siellä on työmaa jossa jos jonkilaista normaalista poikkeavaa meneillään. Samasta kohdasta espoossa, heti kun piennar tulee käyttöön niin nopeusrajoitus palaa 100kmh. Tätä kuvaa kun pyörittää niin moni ymmärtää miksi se rajoitus siellä on. Google Maps

Asfalttitöistä, ainakin kaupunkialueella jyrsiminen aloitetaan kaivamalla kuopat siihen kaivojen ympärille ja nopeusrajoitus ei muutu, ne reiät on sitä kokoa että sinne tippuu mukavasti rengas jos et ole valppaana.

_
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toiset myös pitävät itseään keskimääräistä parempana autoilijana, joita eivät säännöt tai rajoitukset koske. Kyllähän sitä itse tietää paremmin. Mitä jos vain luulee itsestään liikoja? Liika itseluottamus omiin kykyihin on varmaan yksi suurimmista syistä onnettomuuksille.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015062919945544_uu.shtml (Linkki vie Iltalehden uutiseen.)

E. Lähetti sitten vahingossa. Noh kuitenkin.

Eli siis ministeriö lähettänyt poliisihallitukselle esityksen, että ylinopeuden sakotusraja laskettaisiin yhdestätoista viiteen. Saas nähdä miten vaikuttaa liikenteeseen. Se on varmaa, että nyt hiukan alinopeutta ajavat hiljentävät vauhtiaan entisestään. Tämä taas johtaa entistä useampiin vaarallisiin ohituksiin. Mielenkiintoista myös nähdä riittääkö poliisilla mielenkiintoa sakottaa jokaista mittarivirhettä.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015062919945544_uu.shtml (Linkki vie Iltalehden uutiseen.)

E. Lähetti sitten vahingossa. Noh kuitenkin.

Eli siis ministeriö lähettänyt poliisihallitukselle esityksen, että ylinopeuden sakotusraja laskettaisiin yhdestätoista viiteen. Saas nähdä miten vaikuttaa liikenteeseen. Se on varmaa, että nyt hiukan alinopeutta ajavat hiljentävät vauhtiaan entisestään. Tämä taas johtaa entistä useampiin vaarallisiin ohituksiin. Mielenkiintoista myös nähdä riittääkö poliisilla mielenkiintoa sakottaa jokaista mittarivirhettä.

Heh,
Jostain sen rahan on tultava kun Kreikkakin menee päin vittua, joten mistä muualtakaan sitä aletaan repimään kuin autoilijoilta? Autoilijat maksaa kohta kaiken tässä maassa. Tuollaisen 5km/h ylityksen tekee herkästi ihan jokainen päivittäisessä liikenteessä ja muutenkin jossain nuo rajoitukset voisivat olla korkeammat kuin 100 tai 120km/h.
Pelleilyä.
 
Loistava uudistus.

Jos autonkäsittelytaidot ovat niin huonolla tolalla ettei 5km/h ylitys riitä marginaaliksi (lakiteknisestihän marginaali ylipäätään on vähän vastaava asia kun dekriminalisoitaisiin vaikka viittä euroa pienemmät varkaudet ja näpistykset), niin pomminvarmasti sakoilta välttyy kun ajaa sitten vaan hitaammin, varoen kiihdyttämästä vauhtia lähellekään suurinta sallittua ajonopeutta.

Omaan käyttäytymiseeni uudistuksella ei ole vaikutusta, ajan jatkossakin juuri niin kovaa tai niin hiljaa kun hyvältä tuntuu, ja sakkoja tulee jos on tullakseen. Ihme kyllä ei ole koskaan ylinopeudesta tullut.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Suosikkikommenttini asiasta oli jonkun Iltalehden vittuuntuneen lukijan. Hänen mukaansa kaikkien autoilijoiden pitäisi kostoksi ajaa 10 km/h alinopeutta.

Siinäpähän oppisivat ministeriön typerät virkamiehet, kun ylinopeudet häviäisivät kokonaan ja liikenteen vaaratilanteet vähenisivät! Meitä ei perkele huijata ja sorreta!
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Loistava uudistus.

Jos autonkäsittelytaidot ovat niin huonolla tolalla ettei 5km/h ylitys riitä marginaaliksi (lakiteknisestihän marginaali ylipäätään on vähän vastaava asia kun dekriminalisoitaisiin vaikka viittä euroa pienemmät varkaudet ja näpistykset), niin pomminvarmasti sakoilta välttyy kun ajaa sitten vaan hitaammin, varoen kiihdyttämästä vauhtia lähellekään suurinta sallittua ajonopeutta.

Omaan käyttäytymiseeni uudistuksella ei ole vaikutusta, ajan jatkossakin juuri niin kovaa tai niin hiljaa kun hyvältä tuntuu, ja sakkoja tulee jos on tullakseen. Ihme kyllä ei ole koskaan ylinopeudesta tullut.

Juuri näin. Eli tämä tarkoittaa vielä hitaampaa matkantekoa, kun osa porukasta ei uskalla ajaa niinkään kovaa kuin ennen. Vaikka nykyaikaisilla autoilla on ihan turvallista ajaa varsinkin kesäisin maantiellä se 90-110. Noh tämä uudistus tarkoittaa sitten sitä, että valtaväylillä 100 alueella ajetaan letkassa 80-90 ja 80 alueella 65-75. Eriasia on sitten tietenkin erittäin huono ajosää, jolloin ymmärrän ettei uskalla ajaa rajoitusten mukaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minulle olisi ihan ok maksaa luksusveroa siitä että ajan joskus 5km/h yli rajoituksen, mutta se että kortti lähtee kolmesta tällaisesta vuodessa ja varsinkin neljästä kahdessa vuodessa on se mikä kismittää. Itse en ainakaan ole niin hyvä ja tarkkaavainen kuljettaja etten kerran kahdenkymmenentuhannen kilometrin matkalla ajaisi tuollaista ylinopeutta epähuomiossa. Hienoa toki jos kanssa-autoilijat ovat.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Niin, toki unohtuu aina että matalammat nopeudet=pienempi kulutus=pienemmät CO2-päästöt. Eli sikäli ministeriön on ihan syytäkin miettiä tapoja joilla nopeuksia voitaisiin oikeasti tiputtaa jos halutaan toisaalta yrittää vähentää valtiollisia tavoitteita CO2-päästöistä.
Keskinopeuskameroita vaan kehiin kaikkialle minne voi, maksavat itsensä takaisin aika nopeasti ja ylinopeudetkin käytännössä loppuvat.

Sikäli kyllä samaa mieltä siitä että kortin menetys parista pienestä ylityksestä on ehkä jo liikaa, 5 km/h kyllä tulee helposti oikeasti vahingossa monessakin paikkaa mutta ei se toki vapauta siitä mitä nyt on sattunut tekemään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä on ihan selvästi kahdenlaisia autoilijoita, toisien mielestä työmaalla saa sitä nopeutta mitä ennen työmaata jos ei työmiehiä näy. Toiset sitten ymmärtää että siellä on työmaa jossa jos jonkilaista normaalista poikkeavaa meneillään. Samasta kohdasta espoossa, heti kun piennar tulee käyttöön niin nopeusrajoitus palaa 100kmh. Tätä kuvaa kun pyörittää niin moni ymmärtää miksi se rajoitus siellä on. Google Maps

Asfalttitöistä, ainakin kaupunkialueella jyrsiminen aloitetaan kaivamalla kuopat siihen kaivojen ympärille ja nopeusrajoitus ei muutu, ne reiät on sitä kokoa että sinne tippuu mukavasti rengas jos et ole valppaana.

_

En nyt oikein ymmärrä sinun ristiretkeäsi näiden nopeusrjoitusten puolesta. Täällä on kerrottu useampi esimerkki nopeusrajoituksista, jotka ovat jääneet voimaan työporukan välinpitämättömyyden takia ja tämä aiheuttaa välinpitämättömyyttä niitä kohtaan.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Jäätävimpiä on ne, mitä pari kertaa nähnyt maantiellä. Tietyön merkki ja rajoitus sen 50. Missään ei jälkeäkään työmaasta, työkoneista tai työmiehistä. Sellaiseen kun ajat neljännen kerran sen 56 km/h ja kortti pois, niin...
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
http://www.metro.fi/uutiset/a138781...m_source=iltasanomat.fi&utm_medium=tf-desktop
Tuossa jutussa kerrotaan kehä II tunnelityömaasta ja siinä mainitaan nuo alennetut rajoitukset. Ne ovat voimassa koko tietyön ajan ja poistuvat vasta marraskuulla. Nuo kasitien 50 km/h rajoitukset juhannusliikenteen ollessa kiivaimmillaan saattaa johtua siitä, että se päällystystyö ei ollut kokonaisuudessaan valmis ja nopeutta ei kenties voinut nostaa siihen 80 km/h, mikä uudella asfaltilla on sen pari viikkoa käytössä, että viivat on maalattu pintaan ja öljy kulunut pois. En itse usko tuohon välinpitämättömyyteen, mutta tokihan se voi olla mahdollista. Joku noita hommia tekevä voisi kertoa, minkälainen ohjeistus tästä on annettu.
 

vilho

Jäsen
Eikös poliisin pitänyt ottaa jo joskus n. 5 vuotta sitten nollatoleranssi sakkojen ja huomautusten kanssa, mutta totesivat itsekin, ettei heillä riitä resurssit mitenkään pysäyttelemään ja laputtamaan kansalaisia pienistä rikkeistä. Poliiseja näkee entistä vähemmän liikenteessä ja linnunpönttöihin on kuitenkin helppo hidastaa, joten ns. no-fuck-given taitaa tulla tästäkin. Ministeriössä voisivat herätä ja tehdä vaikka ulkomaan excursion Etelä-Euroopan maihin ja todeta, että meidän liikenne toimii jokseenkin hyvin tällä hetkellä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En nyt oikein ymmärrä sinun ristiretkeäsi näiden nopeusrjoitusten puolesta.

No hard feelings, mutta kyllä mä näen tässä täysin kahdenlaista käyttäytymistä ihan ilman ristiretkeä. Esimerkkinä vaikkapa tuo Mad E:n viesti, ymmärrätkö? Siinähän todetaan että ymmärretään alennetut rajoitukset jos työt on käynnissä ja ne eivät hänen mielestään ole 24/7 ja itse puhuin sen puolesta ja ymmärrän rajoituksia jos siellä on ylipäätänsä työmaa kyseisellä rajoitusalueella ja esim vähintään ne pientareet pois käytöstä ja nehän ovat 24/7 pois käytöstä koska siellä ne pystykyltit sulkuviivalla. Enkä tietenkään täällä puolustele jos joku työmaaporukka on todellakin unohtanut ottaa rajoitukset pois, pk-seudun tietyömaista 90% ellei enemmän on tälläisiä mitä kuvailin, siellä on jokin normaalista poikkeava pienikin muutos joka edellyttää rajoitusten laskun. Moni ei tunnu ymmärtävän että rajoitusten laskuun riitää se että piennar on pois käytöstä tai työkone metrin päässä sulkuviivasta, ei siinä tiellä tarvitse olla mitään jos lasketaan 100kmh ->60kmh:ksi. Tämä riittää tästä aiheesta mun puolesta, hölmöltä tuntuu että joutuu selittämään näin selvää asiaa. Kysykää sieltä tiehallinnosta miksi ne rajoitukset on siellä.

_
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Nuo kasitien 50 km/h rajoitukset juhannusliikenteen ollessa kiivaimmillaan saattaa johtua siitä, että se päällystystyö ei ollut kokonaisuudessaan valmis ja nopeutta ei kenties voinut nostaa siihen 80 km/h, mikä uudella asfaltilla on sen pari viikkoa käytössä, että viivat on maalattu pintaan ja öljy kulunut pois. En itse usko tuohon välinpitämättömyyteen, mutta tokihan se voi olla mahdollista. Joku noita hommia tekevä voisi kertoa, minkälainen ohjeistus tästä on annettu.

Pirttikylän ja Långåminnen välillä on ollut päällystystyö käynnissä koko kesäkuun ajan. Olosuhteet ovat olleen samanlaiset koko pätkällä, tiensivu on jyrsitty, mutta vain alussa oli 50 rajoitus. Olosuhteet eivät muuttuneet mitenkään seuraavan tienhaaran jälkeen, mutta nopeusrajoitus nousi 80 km/h. Kyllä, nuo viidenkympin taulut oli unohdettu/ ei oltu viitsitty huputtaa. Ja samalla tiellä, välillä maakuntaraja - Närpiön Teboil oli 80 km/h uudella päällysteellä, johon ei oltu vielä jyrsitty/ maalattu ajoratamerkintöjä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pirttikylän ja Långåminnen välillä on ollut päällystystyö käynnissä koko kesäkuun ajan. Olosuhteet ovat olleen samanlaiset koko pätkällä, tiensivu on jyrsitty, mutta vain alussa oli 50 rajoitus. Olosuhteet eivät muuttuneet mitenkään seuraavan tienhaaran jälkeen, mutta nopeusrajoitus nousi 80 km/h. Kyllä, nuo viidenkympin taulut oli unohdettu/ ei oltu viitsitty huputtaa. Ja samalla tiellä, välillä maakuntaraja - Närpiön Teboil oli 80 km/h uudella päällysteellä, johon ei oltu vielä jyrsitty/ maalattu ajoratamerkintöjä.
Tiedän kyllä tuon tietyön, olen kulkenut siitä viikoittain koko kevään ajan. Edelleen pidän oman mielipiteeni ja uskon tuon alemman rajoituksen johtuvan jostain määräyksestä kuin kiusanteosta, en vain omaa noin vahvaa oikeassaolemisen taitoa tässä asiassa. Eikä sitä tuoretta pintaa päästetä heti ajamaan 80 km/h, joten silmämääräisesti olosuhteet voivat näyttää samoilta, mutta joku syy siinä on voinut olla taustalla. Vaikka ne merkit olisivatkin jääneet huputtamatta, mikä on todellinen vaikutus ajaa muutama kilometri 50 km/h, kaksi kolme minuuttia maksimissaan. Ei vaikuta mitään, jos autossa ei ole piirturia laskemassa käytettyjä ajominuutteja ja poliisia tasaisin väliajoin tarkastelemassa niitä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Eikös poliisin pitänyt ottaa jo joskus n. 5 vuotta sitten nollatoleranssi sakkojen ja huomautusten kanssa, mutta totesivat itsekin, ettei heillä riitä resurssit mitenkään pysäyttelemään ja laputtamaan kansalaisia pienistä rikkeistä. Poliiseja näkee entistä vähemmän liikenteessä ja linnunpönttöihin on kuitenkin helppo hidastaa, joten ns. no-fuck-given taitaa tulla tästäkin. Ministeriössä voisivat herätä ja tehdä vaikka ulkomaan excursion Etelä-Euroopan maihin ja todeta, että meidän liikenne toimii jokseenkin hyvin tällä hetkellä.

Poliisissa ja ministeriössä odotellaankin, että peltipoliisit alkavat nopeuden sijasta mitata keskinopeutta eli kulutettua aikaa kahden peltipoliisin välillä. Siinä ei hidastamisen pöntön kohdalla enää toimi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Poliisissa ja ministeriössä odotellaankin, että peltipoliisit alkavat nopeuden sijasta mitata keskinopeutta eli kulutettua aikaa kahden peltipoliisin välillä. Siinä ei hidastamisen pöntön kohdalla enää toimi.

Toimiihan se kun hiljentää vaan tarpeeksi ajoissa. :) Tästä saadaankin uusi hupi kun kaahaajat ajaa mukavalla ylinopeudella muutaman kilsan ja sitten matelee pari sataa metriä ennen tolppaa.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös