Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 980 105
  • 12 217

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pirttikylän ja Långåminnen välillä on ollut päällystystyö käynnissä koko kesäkuun ajan. Olosuhteet ovat olleen samanlaiset koko pätkällä, tiensivu on jyrsitty, mutta vain alussa oli 50 rajoitus. Olosuhteet eivät muuttuneet mitenkään seuraavan tienhaaran jälkeen, mutta nopeusrajoitus nousi 80 km/h. Kyllä, nuo viidenkympin taulut oli unohdettu/ ei oltu viitsitty huputtaa. Ja samalla tiellä, välillä maakuntaraja - Närpiön Teboil oli 80 km/h uudella päällysteellä, johon ei oltu vielä jyrsitty/ maalattu ajoratamerkintöjä.
Tiedän kyllä tuon tietyön, olen kulkenut siitä viikoittain koko kevään ajan. Edelleen pidän oman mielipiteeni ja uskon tuon alemman rajoituksen johtuvan jostain määräyksestä kuin kiusanteosta, en vain omaa noin vahvaa oikeassaolemisen taitoa tässä asiassa. Eikä sitä tuoretta pintaa päästetä heti ajamaan 80 km/h, joten silmämääräisesti olosuhteet voivat näyttää samoilta, mutta joku syy siinä on voinut olla taustalla. Vaikka ne merkit olisivatkin jääneet huputtamatta, mikä on todellinen vaikutus ajaa muutama kilometri 50 km/h, kaksi kolme minuuttia maksimissaan. Ei vaikuta mitään, jos autossa ei ole piirturia laskemassa käytettyjä ajominuutteja ja poliisia tasaisin väliajoin tarkastelemassa niitä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Eikös poliisin pitänyt ottaa jo joskus n. 5 vuotta sitten nollatoleranssi sakkojen ja huomautusten kanssa, mutta totesivat itsekin, ettei heillä riitä resurssit mitenkään pysäyttelemään ja laputtamaan kansalaisia pienistä rikkeistä. Poliiseja näkee entistä vähemmän liikenteessä ja linnunpönttöihin on kuitenkin helppo hidastaa, joten ns. no-fuck-given taitaa tulla tästäkin. Ministeriössä voisivat herätä ja tehdä vaikka ulkomaan excursion Etelä-Euroopan maihin ja todeta, että meidän liikenne toimii jokseenkin hyvin tällä hetkellä.

Poliisissa ja ministeriössä odotellaankin, että peltipoliisit alkavat nopeuden sijasta mitata keskinopeutta eli kulutettua aikaa kahden peltipoliisin välillä. Siinä ei hidastamisen pöntön kohdalla enää toimi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Poliisissa ja ministeriössä odotellaankin, että peltipoliisit alkavat nopeuden sijasta mitata keskinopeutta eli kulutettua aikaa kahden peltipoliisin välillä. Siinä ei hidastamisen pöntön kohdalla enää toimi.

Toimiihan se kun hiljentää vaan tarpeeksi ajoissa. :) Tästä saadaankin uusi hupi kun kaahaajat ajaa mukavalla ylinopeudella muutaman kilsan ja sitten matelee pari sataa metriä ennen tolppaa.

_
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toimiihan se kun hiljentää vaan tarpeeksi ajoissa. :) Tästä saadaankin uusi hupi kun kaahaajat ajaa mukavalla ylinopeudella muutaman kilsan ja sitten matelee pari sataa metriä ennen tolppaa.
_
Luulen että nähtäisiin myös suorituksia, jossa ajetaan ekaan tolppaan liian kovaa ja sitten hiljennetään reilusti tolpan jälkeen jonka jälkeen palataan siihen entiseen ylinopeuteen. Siksipä luulisi että tolpat tulevat valvomaan sekä keskinopeutta että hetkellistä nopeutta.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Toimiihan se kun hiljentää vaan tarpeeksi ajoissa. :) Tästä saadaankin uusi hupi kun kaahaajat ajaa mukavalla ylinopeudella muutaman kilsan ja sitten matelee pari sataa metriä ennen tolppaa.

Olisi kyllä hupia ainakin sakkoja peltipoliisidatan perusteella kirjoittaville poliiseille, jos kaaharit noin tekisivät. Ei meinaan muutaman kilsan tolppavälillä parinsadan metrin matelu paljon keskinopeutta tipauta, jos valtaosa matkasta on ajettu reipasta ylinopeutta. Koko homman ideahan on siinä, että kamerat mittaavat tolpalta tolpalle kuluneen ajan ja laskevat siitä keskinopeuden. Jos kahdeksankympin alueella esimerkiksi 5 km tolppavälistä 4 km posottaa satasta, niin vika kilsa pitäisi ajaa alle 45 km/h, jotta keskinopeus koko välillä olisi rajoituksen mukainen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Poliisissa ja ministeriössä odotellaankin, että peltipoliisit alkavat nopeuden sijasta mitata keskinopeutta eli kulutettua aikaa kahden peltipoliisin välillä. Siinä ei hidastamisen pöntön kohdalla enää toimi.
Tuohon käytäntöön kun mennään, niin odotan mielenkiinnolla sakotuksista seuraavia valituksia. Jossakin vaiheessa käsittelyssä on tapaus, jossa kuljettaja epäilee joutuneensa mittauspisteiden välillä jonkinlaisen aika-avaruuden vääristymän tapaisen ilmiön kohteeksi. Kuski väittää ajaneensa jostakin tielle ilmestyneestä aukosta sisään merkillisten valoilmiöiden välähdellessä ympärillä, ja joutuneensa oitis kilometrien päähän eteenpäin tapahtumapaikasta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
.... Vaikka ne merkit olisivatkin jääneet huputtamatta, mikä on todellinen vaikutus ajaa muutama kilometri 50 km/h, kaksi kolme minuuttia maksimissaan. Ei vaikuta mitään, jos autossa ei ole piirturia laskemassa käytettyjä ajominuutteja ja poliisia tasaisin väliajoin tarkastelemassa niitä.

Kuten aikaisemmin kerroin, minä noudatin nopeusrajoitusta, tulin aika monesti ohitetuksi. Voisin kuvitella, että ohittelijat ovat ajaneet tuossa kohdassa usein, eivätkä siksi välitä unohtuneesta nopeusrajoituksesta. Tuossa kohdassa ei ollut vielä uutta päällystettä vaan pohja oli jyrsitty päällystysvalmiiksi.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Tuohon käytäntöön kun mennään, niin odotan mielenkiinnolla sakotuksista seuraavia valituksia. Jossakin vaiheessa käsittelyssä on tapaus, jossa kuljettaja epäilee joutuneensa mittauspisteiden välillä jonkinlaisen aika-avaruuden vääristymän tapaisen ilmiön kohteeksi. Kuski väittää ajaneensa jostakin tielle ilmestyneestä aukosta sisään merkillisten valoilmiöiden välähdellessä ympärillä, ja joutuneensa oitis kilometrien päähän eteenpäin tapahtumapaikasta.

Vielä kun vaihtaa ajokkinsa DeLoreaniin niin menee selitys varmemmin läpi.

Vakavasti puhuen, vaikka tämä Suomi onkin kaikenlaisen holhoamisen ja kyyläämisen paratiisi niin kyllä ainakin minä pidän hyvänä juttuna sitä, että saataisiin nuo jatkuvasti kaahailevat ääliöt edes jollakin lailla kuriin. Ei tarvitse isoilla teillä kauaa ajella hiukan rajoituksen päälle kun heti ilmestyy joku hikitahko haistelemaan takapuskuria. Sitten mennään kieltoalueella ohi jotta päästään muutaman kymmenen metrin päähän tekemään samaa seuraavaksi eteen sattuneelle. Viimeksi yksi vatipää meni satasen alueella 105 km/h ajaessani minusta ohitse väliin joka oli minun edelläni ajamaani pitämä turvaväli. Just mahtui peräkärrynsä kanssa jonka lastina keikkui irrallaan oleva pölkupyörä, hiukan autoin jarruttamalla. Annoin kyllä torven soida ja keskarin nousta niin taisi loukkaantua siitä sen verran että teki edellä ajeneelle täysin saman tempun keltaisen sulkuviivan kohdalla. Taas soi torvi, mutta nyt edessämme ajaneen toimesta. Joskus tekis kyllä mieli kaivaa vasara hanskaloorasta ja käydä kysymässä missä tällainen kuski oli kun aivoja jaettiin. Mutta sitten sitä muistaa taas että eihän se mitään auta kun on nuija niin sitten on nuija kunnes nuijii itsensä hengiltä tekemällä em. kaltaisia temppuja. Ei millään riitä tuurit loputtomiin jos on täydellinen ääliö liikenteessä. Tuollaisten poistuminen keskuudestamme tieltä suistumisen tai johonkin kyllin suureen törmäämisen takia ei kyllä pätkääkään sureta. Harmi vaan että liian usein joku täysin syytön osapuoli on se joka sen henkensä/terveytensä menettää näiden kusipäiden takia joilla ei ole kiire oikeasti minnekään.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eilen yksi teidemme sankari oli parkkeerannut autonsa Prisman pihalle. Pakettiauto, perässään traileri. Pakettiauto invaparkissa, loput perheparkissa. Jotenkin en jaksa uskoa, että kyseessä olisi ollut perheellinen invalidi? Invalidi nyt ainakin kantanee autossaan pysäköintiin oikeuttavaa merkkiä, ja inva ei siihen autoon olisi kyllä ilman hissiä päässyt.

Joskus tekisi vaan mieli mätkiä Rankka Päivä -tyyliin pesäpallomailalla vaikka tuulilasi paskaksi, ihan vain muistutuksena siitä, että yhteiskunnassa on oikeasti muitakin ihmisiä. Tässä tapauksessa vielä niitä, joilla on erityistarpeita.

Yleisesti vituttaa kyllä pelkästään tuo perheparkkien väärinkäyttö. Pari kertaa olen bongannut perheparkista myös mopoauton, samalla, kun kannan omaa kakaraa parkkipaikan toiselta laidalta kauppaan.

Perkele, että nyt muuten vituttaa. Parempi lopettaa tähän.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät

Nick Neim

Jäsen
Tuli muuten mieleen kun aina puhutaan, että väistämisvelvollinen toisen eteen kääntyvä on aina syyllinen, niin onko tosiaan näin? Tässä vajaa kuukausi takaperin jokin vitun riemuidiootti painoi 60 alueella valehtelematta +150 kilometriä tunnissa silmämääräisesti arvioituna, jos sekään edes riitti sille uuden karhealle paskalle Audille. Oli muuten täpärällä, että en lähtenyt tapettavaksi siihen eteen, kun välimatkaa oli kuitenkin näköhavainnon tapahtuessa aika reippaasti. Johan tuollaisilla järjettömillä ylinopeuksilla tilanteen arvioiminenkin muuttuu lähes mahdottomaksi, kun ei kai kukaan voi olettaa kenenkään olevan noin saatanan tyhmä.

Mietin vain, että kolmion takaahan meikäläinen olisi tullut ja siinä mielessä mälli olisi mennyt totta kai mun piikkiin, mutta onko tästä olemassa mitään ennakkotapauksia tai vastaavia, joissa väistämisvelvollinen ei olisikaan syyllinen? Jossain tuollaisessa vastaavassa, täysin järjettömässä tapauksessa voisi äkkisältään kuvitella näin käyneen.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielestäni joskus tapahtui tapaturma, jossa henkilöauto tuli kolmion takaa, kuski humalassa ja vieläpä autossa yksi henkilö liikaa kuorma-auton eteen ja henkilöautosta kuoli sitten kaikki. Tätä puitiin pitkään ja muistaakseni kuorma-auton kuljettajalle lätkäistiin sakot kuolemantuottamuksesta tai vastaavasta, koska hän oli ajanut lievää ylinopeutta tilanteessa. Itse en jaksa uutista etsiä ja näistä "faktoistakaan" en täysin varma edes ole.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mielestäni joskus tapahtui tapaturma, jossa henkilöauto tuli kolmion takaa, kuski humalassa ja vieläpä autossa yksi henkilö liikaa kuorma-auton eteen ja henkilöautosta kuoli sitten kaikki. Tätä puitiin pitkään ja muistaakseni kuorma-auton kuljettajalle lätkäistiin sakot kuolemantuottamuksesta tai vastaavasta, koska hän oli ajanut lievää ylinopeutta tilanteessa. Itse en jaksa uutista etsiä ja näistä "faktoistakaan" en täysin varma edes ole.

Varmaan tätä tapausta muistelet (Itä-Savon uutiset).
Oli tuo syytteiden hylkääminen mennyt minultakin ohi, mutta näin siis on käynyt. Ylinopeudesta sai silti kyllä sakot.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuostahan asiantuntijat kiistelivät paljon, piirturissa vikaa yms. Täysin ulkopuoliselle tuo koko tapaus haiskahti vahvasti sille että yhteiskunnan on pakko löytää elossaoleva syyllinen tuolle tapahtumalle. Sen mitä itse olen lukenut ja kuullut tuosta jutusta, niin syyllinen ajoi sitä henkilöautoa.

Eikös tuo ole vieläkin KKO:n käsittelyssäkin?
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuostahan asiantuntijat kiistelivät paljon, piirturissa vikaa yms. Täysin ulkopuoliselle tuo koko tapaus haiskahti vahvasti sille että yhteiskunnan on pakko löytää elossaoleva syyllinen tuolle tapahtumalle.

Samanlainen kutina on ollut minullakin, paine tuntuu olevan melkoinen tuomittavan löytymiseksi. Ei se sakko tai ehdollinen vankeus ketään kuolleista herätä, ja tässäkin tapauksessa pidin itse suurimpana syyllisenä sitä kolmion takana tullutta, jolla oli muistaakseni etupenkillä sylikkäin yksi nuoripari = näkyvyys rekan suuntaan lähestyi nollaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eikös henkilöauton kuljettaja ollut kännissäkin (siinäkin taisi olla verikokeet hyvin lähellä sitä 0.5 promillea ja ilmeisesti oli nesteytystä/verensiirtoja tehty ennen verikoetta). Jos tuota tapausta miettisi siltä kantilta että rekan sijasta tuolta olisikin tullut lapsiperhe, joka olisi kolarissa menehtynyt ja tuon toisen auton sakki olisi jäänyt henkiin, olisi kyseessä ollut läpihuuto-juttu syyllisten kannalta.
 

Thoke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masokistien ja pessimistien suosikki=SaiPa
Yleisesti vituttaa kyllä pelkästään tuo perheparkkien väärinkäyttö. Pari kertaa olen bongannut perheparkista myös mopoauton, samalla, kun kannan omaa kakaraa parkkipaikan toiselta laidalta kauppaan.
Mitenkäs nämä lapsi/perhepaikat muuten menevät? Jos minulla olisi vaikka 15v. poika tai tytär ja menisin hänen kanssaan ostoksille, niin olisiko minulla "oikeus" pysäköidä kyseiselle paikalle? Tilastokeskuksen mukaanhan "Lapsiperhe on perhe, johon kuuluu vähintään yksi kotona asuva alle 18-vuotias lapsi".
Mitään juridista lainvoimaahan näillä ei taida olla, toisin kuin invapaikoilla, joista säädetään selkeästi laissa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mitenkäs nämä lapsi/perhepaikat muuten menevät? Jos minulla olisi vaikka 15v. poika tai tytär ja menisin hänen kanssaan ostoksille, niin olisiko minulla "oikeus" pysäköidä kyseiselle paikalle? Tilastokeskuksen mukaanhan "Lapsiperhe on perhe, johon kuuluu vähintään yksi kotona asuva alle 18-vuotias lapsi".
Mitään juridista lainvoimaahan näillä ei taida olla, toisin kuin invapaikoilla, joista säädetään selkeästi laissa.
Ei ole minkäänlaista lainvoimaa. Ovat vain yleensä hiukan leveveämpiä ruutuja, jolloin lapsiperheiden on helpompaa autoistaan purkautua ja lähellä ulko-ovea, ettei rattaiden kanssa tarvitse rytkytellä koko parkkiksen läpi.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015062919945544_uu.shtml (Linkki vie Iltalehden uutiseen.)

E. Lähetti sitten vahingossa. Noh kuitenkin.

Eli siis ministeriö lähettänyt poliisihallitukselle esityksen, että ylinopeuden sakotusraja laskettaisiin yhdestätoista viiteen. Saas nähdä miten vaikuttaa liikenteeseen. Se on varmaa, että nyt hiukan alinopeutta ajavat hiljentävät vauhtiaan entisestään. Tämä taas johtaa entistä useampiin vaarallisiin ohituksiin. Mielenkiintoista myös nähdä riittääkö poliisilla mielenkiintoa sakottaa jokaista mittarivirhettä.
Miten paskoila autoilla väki haluaa ylinopeutta ajella, jos ei reilua alinopeutta ajavasta autosta pääse helposti ohi? Seuraavaksi voi laskeskella miten lujaa pitäisi pystyä ajamaan, että matka-ajassa pystyy oikeasti jotain voittamaan. Pitkälläkään matkalla keskinopeutta ei oikein saa nousemaan, kun liikenteessä on muitakin, halusi tai ei. Parhaiten matka-ajassa säästää, kun malttaa jättää rynnimättä, eikä ole sadan kilometrin välein huoltsikalla notkumassa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Näin tänään näyn, jota en luultavasti tule loppuelämäni aikana näkemään kertaakaan. Espoossa Audi pysähtyi ennen suojatietä, jotta suojatiellä odotteleva mummo pääsisi tien yli! Tuon jälkeen kuskin todellinen luonne kuitenkin paljastui, kun paahtoi yli 20km/h ylinopeudella ohi minusta.

Toinenkin juttu. Olin ajelemassa kotia ja jokainen, joka sahaa Tuusula-Järvenpää väliä tietää, kuinka perseestä tuon tieosuuden muuttaminen 60km/h alueeksi on. Ajelin siinä kiltisti jonkun pökkelö-Volkswagenin takana, joka ajeli kiltisti tasan kuuttakymppiä eikä kertaakaan kovempaa. Sitten kun saavutaan Järvenpäähän liikenneympyrään, niin poistuttaessa ympyrästä on kaksi kaistaa joista toinen loppuu melkein heti. Ajattelin sitten hyödyntää tämän "ohituskaistan" ohittamalla tuon hidastelijan, mutta eikös se perkele sitten kiihdyttänytkin melkein kahdeksaankymppiin ja hädin tuskin pääsin tämän ohi. Vittu mikä urpo.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Toinenkin juttu. Olin ajelemassa kotia ja jokainen, joka sahaa Tuusula-Järvenpää väliä tietää, kuinka perseestä tuon tieosuuden muuttaminen 60km/h alueeksi on. Ajelin siinä kiltisti jonkun pökkelö-Volkswagenin takana, joka ajeli kiltisti tasan kuuttakymppiä eikä kertaakaan kovempaa. Sitten kun saavutaan Järvenpäähän liikenneympyrään, niin poistuttaessa ympyrästä on kaksi kaistaa joista toinen loppuu melkein heti. Ajattelin sitten hyödyntää tämän "ohituskaistan" ohittamalla tuon hidastelijan, mutta eikös se perkele sitten kiihdyttänytkin melkein kahdeksaankymppiin ja hädin tuskin pääsin tämän ohi. Vittu mikä urpo.

Elikkä tämä kaveri oli urpo, kun ei kunnioittanut SINUN erityisvapauttasi olla noudattamatta nopeusrajoitusta johon olet henk. koht. vittuuntunut?
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Elikkä tämä kaveri oli urpo, kun ei kunnioittanut SINUN erityisvapauttasi olla noudattamatta nopeusrajoitusta johon olet henk. koht. vittuuntunut?

Herää nyt pahvi.
Kyseessä oli ilmiselvästi joku pienimunainen toimistorotta. Ainoa paikka maailmassa jossa hän määrää on liikenne ja kun jollekkin ei kelvannut yritti vielä epätoivoisesti estää ohituksen. Ikuinen luuseri.
Toki seisoo varmaan tanakasti seuraavat pari viikkoa aina kun muistelee jonoa Hänen perässään.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Elikkä tämä kaveri oli urpo, kun ei kunnioittanut SINUN erityisvapauttasi olla noudattamatta nopeusrajoitusta johon olet henk. koht. vittuuntunut?

Tämä kaveri oli urpo ainakin siinä suhteessa, että ei kunnioittanut lakia. Ohitettava ei missään tilanteissa saa lisätä nopeutta ohituksen aikana. Vaikka tuossa @Giroux 'in mainitsemassa tapauksessa kyse ei ollut varsinaisesta ohituskaistasta, niin ei ohitettava siitä huolimatta saa vaikeuttaa tai estää ohitusta lisäämällä nopeutta. Myös ohitettavalla on jonkinlainen vastuu turvallisen ohituksen toteutumisesta. Kuvattu toimintatapa kielii juurikin siitä mitä @Mad E tuossa yllä kommentoi. Olisi hienoa nähdä joskus poliisin olevan mittaamassa ohituskaistoilla ohitettavien nopeuksia ja niiden kasvamista.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Idioottimainen temppuhan tuo on ja ohitettavan käytös huomattavasti vaarallisempaa, ei siinä mitään. Minua vaan tuppaa vituttamaan maailma jossa urpon erottaa arjen sankarista se, kumpi ensin päättää että säännöt eivät koske häntä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös