Työaikojen ulkopuolella. Onko se yö.
Eilen ainakin Länsiväylän työmailla ja monesti muillakin on porukkaa hommissa sunnuntaisinkin. Silti porukka vetää edellä mainittua 80kmh läpi koko alueen, nopeampaakin. Tästä voisi heittää läppää maailmantappiin, joka päivä ajan näitä paria läntistä sisääntuloväyää ja aina sama juttu, menen monista ohi heittämällä satasen alueella kun mittarissa mittarin mukaan se 100-110kmh ja työmaa-alueella kun ajan mittarin mukaan noin 5kmh yli rajoituksien niin väkeä menee heittämällä mulkoillen ohi kuin olisin vittuillakseni jarruttanut heidän tulpaksi. Onneksi on sheriffejä tutkineen ollut tuolla muutamia kertoja ja poiminut pahimmat mulkerot veks sieltä liikenteestä.
_
Onpa päivä, yö, arki vai pyhä, niin näkeehän sen onko työmaa aktiivinen vai ei. Sen näkee jo satojen metrien päästä, noin yleensä.
Josta tulikin mieleeni... Varoituskolmion käyttö. Kun se auto pysähtyy tien laitaan, varoituskolmio pitäisi jaksaa kiikuttaa niin kauas, että sillä olisi jonkinlainen varoittava vaikutus. Monesti se paikka on yli sadan metrin päässä, jos sattuu bussipysäkkiä tms. siihen väliin. Tämä on asia, jossa autoilijan turvallisuuskäsitystä ja kommunikaatiotaitoja mitataan.
Keväällä osallistuin tilanteeseen, jossa yksi autoilija oli ilmeisesti auringosta häikäistyneenä osunut vasempaa kaistaa ajaessaan korkeaan reunakiveen. Rengas paskaksi, auto ei suostunut enää käynnistymään, ruuhka-aika jne... Äärimmäisen vaarallinen tilanne (paikka Tampereella ohitustietä Ylöjärvelle päin vajaa kilometri ennen Nokian risteystä) etenkin kun se sama aurinko häikäisi kaikkia muitakin.
Henkilön ratkaisu ilman meidän ulkopuolisten puuttumista oli soitto omaiselle että tulisi hinaamaan. Koira oli autossa sisällä...
Käskin ottaa koiran heti pois autosta ja turvaan keskikaiteiden väliin. Vein varoituskolmion edeltäneen risteyksen ohi (vasemman kaistan tukkeesta on muuten hankala viestiä, varsinkin tässä nimenomaisessa paikassa). Samalla toinen kansalainen puhui järkeä että tilanne vaatii hinausauton.
Uskomattominta jutussa oli se, että tällä autoilijalla oli RUK:n verkkarit. En haluaisi olla hänen alaisensa sodassa. Tilannearvio oli kaikilta osin väärin tehty ja ihmis-, koira- sekä materiaalivahinkojen todennäköisyys enemmän kuin 50%.