En puolustele yllä kuvatun kaltaista toimintaa, mutta joistain pihateistä se näkyvyys on olematon. Siis ihan oikeasti olematon. Silloin kyllä tulen hiljaa (juurikin pyöräilijöiden vuoksi) siihen suojatien päälle, mutta ei sitä huvita sokkonakaan liittyä tielle. Joissain paikoissa ei yksinkertaisesti näe, ennen kuin se auton rutku makaa siinä suojatien päällä.
Tuossa mun jokapäiväisellä pyörämatkalla suojatien ja autotien välissä on n 5m tilaa, joten kyllä siihen auto mahtuu. ongelma tulee sitten, kun joku autoilija haluaa "sujuvasti mennä sen toisen peesissä" ja parkkeeraa autonsa sen toisen auton perään suojatielle. Sitten ne katselee vain sinne autotielle, niin itse en ainakaan uskalla siitä välistä mennä (kuskilla ei minuun katsekontaktia, kun kiinnittää huomionsa vain autoliikenteeseen).
Onneksi olen vain kerran oikeasti joutunut pyörällä auton kanssa törmäyskurssille. Ajoin pyörällä suoraa kevyen liikenteen väylää päätien vieressä. Ylitin pyöräillen suojatien (siis sellainen pyörätien jatke vai mikä onkaan, jossa suojatien saa ylittää pyöräillen) ja yhtäkkiä törmäsin autoon joka ajoi kovaa vauhtia suoraan eteeni. Auto tuli samasta suunnasta kun minä, eli kääntyi takaa suoraan minun eteen. Siinä on välissä vain nurmikkoa, eli ei varmasti ollut näkyvyydestä kiinni, kun tapahtui keskellä kesää valoisaan aikaan. Onneksi Meni niin päin, että itse ajoin sen auton kylkeen - tein "vain" pienet piruetit ja makasin selälläni maassa. Auto oli n. 10m päässä ja kuski kysyi että kävikö pahasti... lähti kyllä heti hirveää kyytiä pois, kun sanoin että "ei kai"... olin teini siis, enkä tietenkään tuosta kenellekään kertonut ettei kukaan vaan pakottaisi käyttämään kypärää tai muuta tyhmää (teininä sitä on fiksu).
No, tuon jälkeen on sitten pää pyörinyt paljon, vaikka minulla periaatteessa etuajo-oikeus olisikin. Ei paljon lohduttaisi pyörätuolissa. Itse kuitenkin ainakin haluan uskoa, että otan muutkin huomioon liikenteessä (tosin talvella joskus pakko ajaa ajorataa, koska pyörätietä ei jostain syystä aurata ja siellä on n. 10cm lunta. Tästä olenkin jo saanut haukut Jatkiksessa). Ajan maltillista vauhtia varsinkin ruuhka-aikoihin ja aina hidastan noissa risteyskohdissa ja olen itsekin tarkkana, että tuleeko autoja tms...
Yhteistyötähän liikenteen kuitenkin pitäisi olla.
EDIT: Niin tuosta talvipyöräilystä vielä: Kaikillahan se lumi vituttaa, mutta minkäs se pyöräilijä tekee jos pyörätie on tukossa ja autotie aurattu? Annan kyllä tietyin väliajoin auoille tilaa ja siirryn sivumpaan (täällä se liikenne ei kuitenkaan niin hirveää ole, että yli viiden auton jana sinne taakse heti muodostuisi). Yleensä kuitenkin hyvin nopeaa sen ekan auton jo oli päästän. Minusta sekin on kohtuutonta, että aamuvuoroon pitäisi lähteä yli tuntia etuajalla pyöräilemään/kävelemään ihan vaan siksi, että kaupunki ei ole viitsinyt/raskinut aurata. Sitäpaitsi - tuonhan yleensä huomaa vasta kun on jo töihin menossa ja jos väkisin koittaisi sitä pyörätietä pitkin nyhjätä niin myöhästyisi varmasti.