Suosittelen nousemista autosta ja kysymistä. Ihan sitä tööttääjän oven vierestä. (En kuitenkaan vanhoille tai heikoille...)
Suomen teitä voidaan vertailla vaikka 10 vuoden takaiseen tilanteeseen. Sen jälkeen tiemme on itäeurooppalaistunut ja paljon. 90-luvun lamasta lähtien on tienhoito ollut mitä sattuu ja nyt sen laskun maksamattomuus alkaa näky myös pääteillä.
Suomen teitä voidaan vertailla vaikka 10 vuoden takaiseen tilanteeseen. Sen jälkeen tiemme on itäeurooppalaistunut ja paljon. 90-luvun lamasta lähtien on tienhoito ollut mitä sattuu ja nyt sen laskun maksamattomuus alkaa näky myös pääteillä.
@Surukuku jo tuossa yllä avasi, mistä on kysymys, kiitos siitä.Nostan vielä erikseen littipeukun sille, että aniharvassa maastokohdassa tietä reunustaa pusikkoa niin että täytyisi pelätä sorkkaeläimien interventioita. Hirviä ja peuroja näkee kyllä usein.
@Surukuku jo tuossa yllä avasi, mistä on kysymys, kiitos siitä.
Onnittelen erinomaisesta havaintokyvystä. Mun kokemusten mukaan sorkkaeläimet on mainion suojavärityksen takia erinomaisen hankalia havaita.
5 tiellä Lusin kentän jälkeen matkalla pohjoiseen on pätkä alennettua nopeusrajoitusta tien kunnon takia.
Tien kunnossapidon taso on myös laskenut. Wanhoina aikoina korjattiin tarvittaessa myös pohjat, nykyään vaan sipaistaan ohut tasoitekerros asfaltia ja se on siinä.
@Surukuku jo tuossa yllä avasi, mistä on kysymys, kiitos siitä.
...
Tien kunnossapidon taso on myös laskenut. Wanhoina aikoina korjattiin tarvittaessa myös pohjat, nykyään vaan sipaistaan ohut tasoitekerros asfaltia ja se on siinä.
Mikä ihme siinä on, että motarilla tai kehällä vastakkaiseen suuntiin menevillä kaistoilla oleva kolari jumittaa sen liikenteen molempiin suuntiin?
Uteliaat ihmiset, joiden on pakko hidastaa jos jotain mielenkiintoista näkökenttään ilmestyy. Eikä niitä tarvitse olla ruuhka-aikaan kuin se yksi ainoa, niin koko liikenne puuroutuu. Suomen liikennekulttuuri on hyvin kieroutunut; sillon hidastellaan kun ei pitäisi (kolarien tms. ilmiöiden ihmettely) ja silloin taas posotetaan tuhatta ja sataa, kun jarrutus olisi paikallaan (tietyöt, kehno keli ym.)
Juhannuksena ajeltiin väli Karesuvanto - Muonio Ruotsin puolella. Ei kyllä tien kunto silläkään puolella rajaa kehuja ansaitse ja päätettiinkin suosiolla jatkaa matkaa Suomen puolella eli ainakaan tuolla pätkällä ei tilanne kyllä ole parempaan suuntaan muuttunut. Käsivarren pätkä Karesuvannosta Kilpisjärvelle on myöskin paikoitellen aika lailla roudan runtelema, mutta niin vaan kanssa-autoilijat (erityisesti norjalaiset) pitivät yllä aika mukavan näköistä matkavauhtia.Tosin myös Ruotsissa, Haaparannasta pohjoiseen linjattuna tiet ovat huonossa kunnossa, ainakin viisi-kymmenen vuotta sitten. Siksi ruotsalaiset ajavatkin Torniosta pohjoiseen Suomen teillä mielummin, kuin omalla huonolla tiellään. Tilanne saattaa olla muuttunut sielläpäin?
Tampereen rantaväylällä muuten silloin tällöin käy niin, että ensin kopsautetaan toiseen suuntaan menevillä kaistoilla ystävällinen peräänajo, ja vartin sisään toiseen suuntaan menevillä, ja lähellä sitä ensimmäistä kolaripaikkaa. Tuossa on varmaan jokin syy-seuraussuhde.
Esimerkissäni nissankuski ajoi kuudenkympin alueella yhdeksääkymppiä. Se ei ole aivan täysin sama asia kuin viidenkympin alueella 56 km/h. Enkä minä siitä pane pahakseni, että minut ohitetaan. Ihmettelin vain sitä, että miten ihmiset, jotka eivät uskalla 120 km/h alueella ajaa kuin 115 km/h, uskaltavat sitten ajaa satasen alueella sitä samaa sataaviittätoista. Tai sitten kuudenkympin alueella yhdeksääkymppiä.--jos ajan 60 alueella 56 kmh ja rajoitus vaihtuu hetkeksi viiteen kymppiin, tai 80 alueella 75 kmh, ja rajoitus putoaa seitsemäänkymppiin, niin harvoin muutan nopeuttani. Voisin siis olla ja olenkin myös tuo maanteiden ritareiden paheksuma nissankuski. En vain ymmärrä mikä siinä on niin ihmeellistä, että ihmisillä on erilaisia tapoja ajaa, ja että kaikki yhteisillä säännöillämme kyllä mahtuvat sinne liikenteeseen yhtä aikaa, eikä siitä tarvitse ottaa nokkiinsa jos joutuu ohittamaan tai ohitetuksi.
Minua jaksaa ihmetyttää turvavälit mm. moottoritiellä moottoritienopeuksissa. Olen tämän viikon liikkunut töihin prätkällä ja autolla pitkästä aikaa. Ja ei voi kuin ihmetellä niitä etäisyyksiä. Vauhtia on yli 100, lähes se 120 ja iso joukko autoilijoita roikkuu käytännössä edellä ajavan puskurissa. Etäisyys on niin pieni, että väliin ei uutta autoa mahdu.
Käsi ylös ja hep niiltä, jotka pitävät tai ainakin pyrkivät pitämään riittävän turvavälin maantie- ja moottoritienopeuksissa.
Minua jaksaa ihmetyttää turvavälit mm. moottoritiellä moottoritienopeuksissa. Olen tämän viikon liikkunut töihin prätkällä ja autolla pitkästä aikaa. Ja ei voi kuin ihmetellä niitä etäisyyksiä. Vauhtia on yli 100, lähes se 120 ja iso joukko autoilijoita roikkuu käytännössä edellä ajavan puskurissa. Etäisyys on niin pieni, että väliin ei uutta autoa mahdu.
Jos ohituskaistalla autot jo ajaa jonossa niin, että letkassa on useita, jopa kymmeniä autoja, niin miksi se takaa vähän kovempaa tuleva auto ajaa sen jonon täysin kiinni ja jää roikkumaan sen edessä olevan takapuskuriin, ohituspaikkaa kärkkymäänkö? Jos se yksi auto antaakin tilaa, niin eteneminen nopeutuu noin 50 metrin ajan ja taas on auto edessä. Onko tuolla hiillostamisella tarkoitus "kouluttaa" sitä jonon mukana samaa nopeutta ajavaa, joka nyt sattuu olemaan se jonon viimeinen?
Käsi ylös ja hep niiltä, jotka pitävät tai ainakin pyrkivät pitämään riittävän turvavälin maantie- ja moottoritienopeuksissa. Ja toinen käsi ylös ja joku muu älähdys niiltä, jota kehtaavat myöntää olevansa niitä maanteiden urpoja, jotka eivät ymmärrä pitää riittävää turvaväliä.
Tarkoitus ei todellakaan ole kouluttaa sitä jonon viimeistä, vaan sitä oikealta koko jonon ohi aikovaa kiilaajaa, joka yrittää täyttää tyhjiön vasemmalla heti kun oma ohittelu oikealta näyttää tyrehtyvän.
Jos vasemman kaistan jono etenee vauhdikkaammin kuin oikean kaistan jono, niin pidän ainakin itse turvaväliä edellä ajavaan. Jos oikea kaista tilapäisesti alkaa edetä nopeammin, pitää olla tarkkana ja nipistää turvaväli minimiin. Muuten siihen eteen tullaan takuuvarmasti.
Hep ja blaah!