Miten peltipoliisien sijoittelu vaikuttaa jarrutus- tai kiihdytysnopeuksiin? Jos jätetään pois tilanne, jossa 80 muuttuu 60:ksi siten, että lätkä on jonkun puskan ym. takana eikä kuski tunne tietä.
Vastaus on, ettei mitenkään, jos ajetaan ihmisiksi ja lakien mukaan. Kun se 60:n lätkä rupeaa näkymään, niin sopivalla etäisyydellä ruvetaan hiljentämään, sillä se 60 pitää olla lasissa siinä lätkän kohdalla. Näinpä sitten on ihan nätisti oikea nopeus peltipoliisin kohdilla. Samata kun tulee taas 80, niin kiihdytys aloitetaan vasta lätkän kohdalla ei aiemmin. Sitten voikin laittaa vaikka tallan pohjaan (kelistä riippuen) ja mennä vaikka sekunnissa 60->80, jos tehoja riittää.
Olet väärässä, todella väärässä. Jos todella tulkitset lain niin, että nopeusrajoitusmerkin kohdalla pitää ajaa alennettua nopeutta ja vasta korkeamman nopeuden merkin jälkeen saa kiihdyttää korotettuun nopeuteen, niin joo, ehkä. Mutta sellainen liikennekäyttäytyminen nimenomaan aiheuttaa jojoiluefektin. Et voi sitä mitenkään kieltää. Kokeile vaikka itse ajaa Turusta Poriin. (Tiedän, miksi vitussa kukaan haluaisi--). Se tie on varsinainen rangaistus! Oikea tapa hiljentää nopeutta on nostaa jalka kaasulta ja antaa nopeuden pudota hiljalleen ilman äkkinäisiä liikkeitä tai jarrutuksia. Sitten kun korotettu nopeus alkaa näkyä, lappu lattiaan ja alta pois ettei vaan jää muiden tukoksi. Piste!
Mitä tästä opimme? Jos ajetaan kuten autokoulussa opittiin, niin peltipoliiseista ei ole mitään haittaa liikenteelle. Eikä tuota mittariakaan tarvi vilkuilla juuri ollenkaan, mikäli omaa vakionopeudensäätimen, joka useimmista kieseistä nykyään löytyy. Ei sillä, että tuo nopeuden tarkkailu mitenkään ylivoimaista ole ilmankaan ko. vimpainta.
Mulle autoilussa on kyse siitä, että ajan itse autoa, ei siitä, että näennäisesti olisin kuski, joka kuitenkin todellisuudessa vain matkustaa auton vasemmalla etuistuimella. On täysin pähkähullua väittää, ettei liikenteen rytmiin voisi toisinaan reagoida oikein myös nostamalla nopeutta. Toisinaan toki myös laskemalla hetkellisesti, sitä en kiellä. Mutta se on tuo nopeuden nostaminen, joka tuntuu olevan mahdotonta noille uppiniskaisille "mulla on vakionopeudensäädin, joka sitä sun tätä..." -ihmisille.
Komppaan myös ylempänä esitettyä näkemystä, että sujuvimmin kaikki liikenteessä hoituu, kun kaikki ajavat nopeusrajoituksen mukaan, ei ali- tai ylinopeutta (toki kelin ja liikennetilanteen huomioon ottaen). Minä ajan niin liki nopeusrajoitusta kuin pystyn, ja hyvin harvoin tarvii kyrpä otsassa ajella. Stressitasot on alhaalla liikkuessani, ja silloin ajelukin on turvallisempaa.
Jatkan edellisestä: Kuvitellaan tilanne, jossa maantielle on kääntymässä auto valottomasta risteyksestä samaan kulkusuuntaan, kuin olet itse menossa. Edessäsi ajaa parin sadan metrin päässä auto ja takanasi on jonollinen (äskettäin ohitettuja, heh) autoja n. 500 metrin päässä. Mitä teet? Itse hautaisin pedaalin metalliin ja ajaisin tosi nopeasti ohi risteyskohdan, jossa toinen autoilija odottaa tyhjää tilaa. Tekisin siinä tilanteessa tilaa ylinopeudella, mutta toimisin silti oikein. Tästä lienee turha kitistä?
Lopulta tärkeintä liikenteessä on se, että ottaa muut huomioon. Siksi itsepäisesti 95 km/h satasen alueella ajavat jononkerääjät vituttavat mua niin paljon. Teen aina kaksi asiaa liikenteessä todella huolellisesti: Katson, ettei kenenkään tarvitsisi turhaan muuttaa ajoflowtaan mun takiani ja, että takanani ajavat tietävät mitä ja miksi teen seuraavaksi (vilkku
ennen jarrua
!!, vilkku kaistanvaihdossa, vilkku liikenneympyrässä jnejne.). Sitten kun nämä asiat ovat kunnossa, voi rauhassa keskittyä ajotapahtumiin ja ennen kaikkea keskittyä nauttimaan ajamisesta (varsinkin mutkaisilla teillä :).
Ihmiset hyvät, siinä kyltissä seisoo nopeusrajoitus, ei miniminopeus. Satasen alueella saa siis laillisesti ajaa maksimissaan 100km/h. Tietysti poliisin "ok, ajoit vain vähän ylinopeutta, joten se on ihan ok" -linja edesauttaa tätä 5-10 km/h ylinopeuden ajamista lähes rajoituksella kuin rajoituksella.
Kyllä se pitäisi mieltää miniminopeudeksi. En oikein keksi, miksi joku haluaisi ajaa alle rajoituksen. Nimittäin mitä kovempi on vauhti, sitä kivempaa ajaminen on, ja mitä kivempaa ajaminen on, sitä enemmän teillä osaa ottaa muut huomioon, ettei pilaa muiden hauskanpitoa.
Muistaakseni Ruotsissa oli ainakin joskus käytössä sellainen systeemi, että jo yhden km/h ylityksestä pamahti sakko, tai ainakin kirjallinen huomautus. Mielestäni tuo olisi oikein hyvä systeemi.
Saisit aikaan kolme asiaa:
1) Sakkoja inhimillisen erehdyksen tekijöille
2) Vielä enemmän varmistelujarruttelua pilaamaan teiden flowta
3) Todella paljon lisää vihaa ja kiroilua
Mikä näistä on sun mielestä hyvä asia? Ei yhtään mikään, kaikki silkkaa paskaa kehitystä.
Muutenkin, mikä ihme teitä oikein pelottaa? Eläkää vähän enemmän!!!