Loppuun mahtui vielä peruskohtaaminen ammattiautoilijan kanssa. GPS näytti 100 alueella nopeudeksi 92, eikä tämä hämärällä sadekelillä perässäni ajanut niin ja niin monen tonnin yhdistelmää kuljettava sankari jättänyt tarpeeksi turvaväliä, niin pudotin sitten nopeuden 85 kilsaan tunnissa. Eihän sekään meidän matkantekoa sillä parinkymmenen kilsan pätkällä juuri montaakaan minuuttia viivästyttänyt, mutta toivottavasti edes vitutti sitä amista joka meidän henkeä taas vaaransi.
Ihan nyt näin mielenkiinnosta, kun tämä on sinun tuntemus ammattiautoilijoista, niin sulla taitaa olla jonkun sortin alemmuuskompleksi raskaitten autojen kuljettajia kohtaan, kun täällä niitä jaksat haukkua päivästä toiseen. Onko joku rekkapena pannu sun muijaa, ja muijas jakso olla (kerrankin) nalkuttamatta viikon? Vai muuten vaan huonot lelut lapsena?
Ei sillä, sinä olet kyllä tässä asiassa ihan oikeassa. Mutta ei nuo mitään ammattiautoilijoita ole, jotka vetelee 92 km/h kuorma-autolla/ajoneuvoyhdistelmällä. Satuitko katsomaan rekisterikilpeä, oliko minkä maalainen vetoauto? Tai kuljettaja (nimikyltistä voi päätellä, jos sellainen on)? Tämä "tappia" vasten ajaminen on nykypäivänä useimmiten näitten paskamaitten (Ryssä, Viro, Latvia, Liettua, Slovakia, Romania, Puola, Tsekki jne.) kuljettajien tapa. Ja myös suomalaiset sitä harrastaa, mutta niistä n. 95% puoliperävaunukuljettajat. Tähän on sellainen syy, että näitä ajavat ovat töissä (yleensä) kilometrihinnalla ja siinähän ei ihmishengellä ole väliä kun on kiire, ja leipä riippuu ajetuista kilometreistä. Ja tämäkin herkku on tarjottu by EU, kun haluttiin vapauttaa markkinat. Suosittelisin jos näet tällaisen liikenteessä, otat rekisterinumeron talteen tai nimen kyljestä (jos suomalainen) ja ilmoitat joko poliisille tai teet reklamaation kuljetusliikkeelle. Tai sitten sille kenen väreissä hän ajaa esim. DHL, kaukokiito, kiitolinja, DSV jne. Näin saadaan nämä "ammattikuljettajille" edes sanktiota. Olen itsekkin suolannut näitä teiden sankareita ihan vittuillessani, mutta näin siitä ei koidu muille harmia/vaaraa, toisinkuin sillä liikenteessä "kouluttamisella". Se on täysin hyödytöntä.
Ja kyllä, olen itse kuljettaja, siitä en tiedä olenko ammattilainen vai en. Sen olet ilmeisesti sinä jo päättänyt, kun kaikki kuljettajat on paskasakkia. Mutta 11 vuotta ammattiliikenteessä ja osan ajasta yrittäjänä, n.1,5 miljoonaa kilometriä ajaneena tiedän, että kyllä ne asennevammaiset liikenteessä eniten vaaratilanteita aiheuttaa. Sillä ei ole väliä onko se henkilöautoilija vai raskaan kaluston kuljettaja. En ole muuten koskaan saanut ajanut kolaria, saanut sakkoa enkä mitään huomautettavaa kanssa autoilijoilta, joten kai tässä ollaan sitten tuurilla seilattu, niinkuin valtamerilaivatkin.
Ps. meidän yrityksen autojen rajoittimet on säädetty 82 km/h, eli ne ei kulje sitä kovempaa. Muutenkin tämä on yleistynyt käytäntö isoimpien kuljetusliikeiden kohdalla ja öljytuotekuljetuksissa, että vaaditaan joko rajoittimet tai sitten seurataan sitä erinäisillä GPS-järjestelmillä, ja rikkomuksista annetaan huomautus ja mahdollisesti useista rikkomuksista jopa työpaikan menetys.
Jos kiinnostaa selailla näitä tappajarekkojen tuloksia, ja teilata kaikki kuljettajat, kuten teillä iltapuluja lukevilla on tapana, niin kannattaa tutustua näihin tilastoihin.
Suomen kuorma-autoliiton turvallisuusohjelma
Konginkankaan jälkeen tehty tutkimus raskaan kaluston onnettomuuksista, "LINTU"