Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 141 329
  • 13 259
Eli toisin sanoen toimit kuten tämä viime aikoina paljon puhuttu Skoda kuljettaja, kun muut tien käyttäjät eivät toimi kuten sinä haluaisit. Oletko koskaan ajatellut millaisia vaaratilanteita nämä sinun "muistutuksesi" aiheuttavat.
Muistan kyllä Skoda-keissin, jossa kuljettaja aiheutti perseilyllään vaaratilanteen. Mutta mitenkäs vitussa se liittyy tähän minun keissiini? Kerrotko vielä tarkemmin, että millaisen vaaratilanteen aiheutan jos ajan 100 alueella 92 km/h tai 85 km/h ja edessä on tyhjä tie? Minusta tällainen kuljettaja ajaa turvallisemmin kuin 100 km/h ajava kuljettaja.
 

Samila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
kahden suunnan sentteri, eikö niillä ekologisilla julkisilla pääse joka paikkaan? Sun ajatusmaailma on kuin suoraan nokkaansa nyrpistelevällä vihreitten kannattajalla, jonka mielestä kaikki muu paitsi omat käytösnormit on poikkeavia ja vääriä. Tämähän ei tietysti liity liikennekäyttäytymiseen, paitsi noilla typerillä "ajanpa vittuuksissani vähän hiljempaa kun joku haluaa ohi"-liikkeillä. Ja toi alinopeutta ajaminen tuottaa vaaratilanteita, usko pois. Pysy niissä busseissa.
 
Ja toi alinopeutta ajaminen tuottaa vaaratilanteita, usko pois. Pysy niissä busseissa.
Kerrotko vielä sinäkin tarkemmin, että mitähän vaaratilanteita? Ja sivuhuomautuksena, kyllä tässä keskustelussa on enemmän kyse fysiikan lainalaisuuksista, liikenneturvallisuudesta ja niihin liittyvistä lain kirjaimista kuin mistään ajatusmaailmoista, käyttäytymisnormeista tai poliittisesta suuntautumisesta, vaikka jollain munanjatkeletkautuksella näköjään saakin juntit takajaloilleen.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kerrotko sinä samalla kahden suunnan sentteri, että miten 92km/h ajaminen satasen alueella on turvallisempaa tyhjällä tiellä, kuin 100km/h ajaminen? Meinaatko, että ulosajossa 92km/h on paremmat mahdollisuudet selviytyä? Samanlaista vahinkoa siinä saa aikaan, joten ei mene jakeluun miksi ehdointahdoin on ajettava alinopeutta. Tiesitkö, että myös siihen voi poliisi puuttua?
 
Kerrotko sinä samalla kahden suunnan sentteri, että miten 92km/h ajaminen satasen alueella on turvallisempaa tyhjällä tiellä, kuin 100km/h ajaminen? Meinaatko, että ulosajossa 92km/h on paremmat mahdollisuudet selviytyä? Samanlaista vahinkoa siinä saa aikaan, joten ei mene jakeluun miksi ehdointahdoin on ajettava alinopeutta. Tiesitkö, että myös siihen voi poliisi puuttua?
Jos 92 km/h vauhdissa jarrutan hirven loikatessa kaistalleni, ei 92km/h vauhtia 25 metrin päässä takapuskuristani ajava rekkamies-amis ehdi edes aloittaa jarrutusta. Jos 85km/h vauhdissa jarrutan hirven loikatessa kaistalleni, on takapenkkiläisillä pienempi todennäköisyys tulla amiksen tappamaksi.
 

Samila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Alinopeutta huristelemalla aiheutat juuri niitä ohitustilanteita. Itse ajan mulkunjatkeella juuri sen takia, että pääsen kaltasesi idioottien ohi turvallisesti ja nopeasti. Enkä edes kaahaa liikenteessä, vaikka varmasti kaikki odottavatkin että jokasen BMW:n ratin takana on hurjasteleva mulkku.

Jos 92 km/h vauhdissa jarrutan hirven loikatessa kaistalleni, ei 92km/h vauhtia 25 metrin päässä takapuskuristani ajava rekkamies-amis ehdi edes aloittaa jarrutusta. Jos 85km/h vauhdissa jarrutan hirven loikatessa kaistalleni, on takapenkkiläisillä pienempi todennäköisyys tulla amiksen tappamaksi.

Jos ajaisit 100 km/h, niin se amis rekkapena ei pysy sun perässä ja kaikilla olisi taas turvallisempaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kerrotko vielä sinäkin tarkemmin, että mitähän vaaratilanteita? Ja sivuhuomautuksena, kyllä tässä keskustelussa on enemmän kyse fysiikan lainalaisuuksista, liikenneturvallisuudesta ja niihin liittyvistä lain kirjaimista kuin mistään ajatusmaailmoista, käyttäytymisnormeista tai poliittisesta suuntautumisesta, vaikka jollain munanjatkeletkautuksella näköjään saakin juntit takajaloilleen.

En ota keskusteluun osaa suuremmin mutta tuossa varmaan ajetaan takaa tätä mikä tässäkin käy ilmi:
Onko huomattava alinopeus liikenteen vaarantamista? | Kysy Eskolta | Iltalehti.fi
Tutkimusten mukaan onnettomuusriski kasvaa moninkertaiseksi, jos auton nopeus poikkeaa 20% väylän keskimääräisestä nopeudesta eli muuta liikennettä merkittävästi nopeammin tai hitaammin ajavat lisäävät onnettomuusriskiä.

Kiistattahan kolarit syntyy nopeuseroista ja mitä suurempi nopeusero kohdattaessa niin todennäköisyys vaaratilanteisiin kasvaa.

_
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Jos 92 km/h vauhdissa jarrutan hirven loikatessa kaistalleni, ei 92km/h vauhtia 25 metrin päässä takapuskuristani ajava rekkamies-amis ehdi edes aloittaa jarrutusta. Jos 85km/h vauhdissa jarrutan hirven loikatessa kaistalleni, on takapenkkiläisillä pienempi todennäköisyys tulla amiksen tappamaksi.

Ja jos ajaisit satasta satasen alueella kuten 90% muusta väestöstä, tuo sinun parjaamasi "rekka-amis" ei edes pysyisi sinun kontissasi ja taas olisi takapenkilläkin turvallisempaa. Tätä et ilmeisesti ehdi omalta paremmuudeltasi näkemään.

Sinä olet se kuka siellä kökkii ja kaikki muut ovat joko "munanjatkeella ajavia vauhtihirmuja" tai "rekka-amiksia". Kannattaa pysyä julkisissa, niillä pääsee tänäpäivänä lähes joka puolelle Suomea, eikä tarvitse yhtään tarkoitus hakuisesti vittuilla kanssa autoilijoille.
 
Ohitettava voi toki aiheuttaa ohitustilanteen, mikä ei automaattisesti ole mikään vaaratilanne, vaan normaali liikennevirran ominaisuus. Jos ohitustilanteesta syntyy vaaratilanne, niin kyllä sen aiheuttaa aina ohittaja tai joku kolmas osapuoli mikäli ohitettava ajaa 0-20% muuta liikennettä hitaammin ajoradan oikeassa reunassa.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos joku rikkoo tieliikennelakia vaikkapa kaahaamalla (esim. ylittää nopeusrajoituksen ohittaessaan) kunhan ei aiheuta vaaraa muilla tielleliikkujille. Sitten kun roikutaan perseessä rekalla tai ohitellaan juhannuksen/joulun liikenneruuhkissa niin että kasvatetaan onnettomuusriskiä vaikkei hyödytä mitään niin sitä voi tulla tänne vähän paheksumaan ja naureskelemaan.

Ja jos ajaisit satasta satasen alueella kuten 90% muusta väestöstä, tuo sinun parjaamasi "rekka-amis" ei edes pysyisi sinun kontissasi ja taas olisi takapenkilläkin turvallisempaa. Tätä et ilmeisesti ehdi omalta paremmuudeltasi näkemään.
Jos rekkapetteri olisi noudattanut tieliikennelakia, niin se ei olisi ajoneuvollaan pysynyt kyydissä siinä 92km/h vauhdissakaan. Tai jos olisi edes pitänyt turvavälin siinä 92km/h vauhdissa, niin olisi päässyt sitä vauhtia seuraavat 20 kilsaa.

Ei muuta kun Stubbille twitterissä miniminopeuslainsäädäntöehdotusta menemään ellei nykyinen tieliikennelaki kelpaa.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Jos rekkapetteri olisi noudattanut tieliikennelakia, niin se ei olisi ajoneuvollaan pysynyt kyydissä siinä 92km/h vauhdissakaan. Tai jos olisi edes pitänyt turvavälin siinä 92km/h vauhdissa, niin olisi päässyt sitä vauhtia seuraavat 20 kilsaa.

Ei muuta kun Stubbille twitterissä miniminopeuslainsäädäntöehdotusta menemään ellei nykyinen tieliikennelaki kelpaa.

Eli jos olisi ajanut kuten sinä haluat olisi päässyt nopeutta jota sinä haluat. Kun "rekkapena" ei ajanut sinun mielitekosi mukaan, ihan vaan vittuilun vuoksi tiputit nopeutta vielä tuostakin, vaikka aivan varmasti tiesit ettei rekalla ole edelleenkään mitään mahdollisuutta ohittaa sinua jos et itse edesauta toiminnallasi tätä ohitusta.

Jos sulla ei kerta ollut kiire mihinkään sitä pelisilmää olisi ollut suotavaa käyttää ja ottaa tien sivuun sen verran, että se "rekkapena" olisi päässyt ohi. Alinopeus ei sinällään vielä aiheuta vaaratilanteita, mutta jos tämä alinopeutta ajava kuljettaja on itsekeskeinen mulkku vailla pelisilmää, on vaaratilanteet liikenteessä taattuja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kerrotko sinä samalla kahden suunnan sentteri, että miten 92km/h ajaminen satasen alueella on turvallisempaa tyhjällä tiellä, kuin 100km/h ajaminen? Meinaatko, että ulosajossa 92km/h on paremmat mahdollisuudet selviytyä? Samanlaista vahinkoa siinä saa aikaan, joten ei mene jakeluun miksi ehdointahdoin on ajettava alinopeutta. Tiesitkö, että myös siihen voi poliisi puuttua?

Ei voi poliisi puuttua 92 km/h tai 85 km/h nopeuteen satasen rajoitusalueella millään matematiikalla, jollei tämä pudotus tapahdu "skodakuskimaisesti" äkkijarruttamalla. Eivät mahdu tieliikennelain 24 § mitenkään päin, vaan ovat normaaleja ajonopeuksia. Vastaaviin ylityksiin voivat kyllä puuttua, ja puuttuvatkin, sillä ylinopeus on laissa kategorisesti kielletty.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minä uskon Lauri Marjamäkeen!
Joo ja ne mulkut vituttaa jotka ensin köröttelee kilometri tolkulla satasen alueella jotain 85km/h, mutta sen jälkeen iskee tallan pohjaan kun lähdet itse ohittamaan näitä kusipäitä. Ohituksen jälkeen, siis jos pääsee ohi nämä köröttelijät jäävät roikkumaan auton takapuskuriin kiini loppumatkaksi. Motiiveja voi vain arvailla tälläiselle käytökselle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja jos ajaisit satasta satasen alueella kuten 90% muusta väestöstä, tuo sinun parjaamasi "rekka-amis" ei edes pysyisi sinun kontissasi ja taas olisi takapenkilläkin turvallisempaa. Tätä et ilmeisesti ehdi omalta paremmuudeltasi näkemään...

Todellisuudessa alinopeutta ajavia autoilijoita on varsin vähän, mutta rajoitinta vastaan ajavia rekkoja on paljon. Alinopeus aiheuttaa paljon vaaratilanteita, sitä pitäisi välttää mahdollisuuksien mukaan, mutta se ei kuitenkaan oikeuta turvavälin unohtamista. Olen muutaman kerran joutunut tilanteisiin, jossa rekka on ajanut takalasiin kiinni kun olen hiljentänyt kasikympin alueella, yhden kerran soitin asiasta hätäkeskukseen.
 
Loppuun mahtui vielä peruskohtaaminen ammattiautoilijan kanssa. GPS näytti 100 alueella nopeudeksi 92, eikä tämä hämärällä sadekelillä perässäni ajanut niin ja niin monen tonnin yhdistelmää kuljettava sankari jättänyt tarpeeksi turvaväliä, niin pudotin sitten nopeuden 85 kilsaan tunnissa. Eihän sekään meidän matkantekoa sillä parinkymmenen kilsan pätkällä juuri montaakaan minuuttia viivästyttänyt, mutta toivottavasti edes vitutti sitä amista joka meidän henkeä taas vaaransi.

Ihan nyt näin mielenkiinnosta, kun tämä on sinun tuntemus ammattiautoilijoista, niin sulla taitaa olla jonkun sortin alemmuuskompleksi raskaitten autojen kuljettajia kohtaan, kun täällä niitä jaksat haukkua päivästä toiseen. Onko joku rekkapena pannu sun muijaa, ja muijas jakso olla (kerrankin) nalkuttamatta viikon? Vai muuten vaan huonot lelut lapsena?

Ei sillä, sinä olet kyllä tässä asiassa ihan oikeassa. Mutta ei nuo mitään ammattiautoilijoita ole, jotka vetelee 92 km/h kuorma-autolla/ajoneuvoyhdistelmällä. Satuitko katsomaan rekisterikilpeä, oliko minkä maalainen vetoauto? Tai kuljettaja (nimikyltistä voi päätellä, jos sellainen on)? Tämä "tappia" vasten ajaminen on nykypäivänä useimmiten näitten paskamaitten (Ryssä, Viro, Latvia, Liettua, Slovakia, Romania, Puola, Tsekki jne.) kuljettajien tapa. Ja myös suomalaiset sitä harrastaa, mutta niistä n. 95% puoliperävaunukuljettajat. Tähän on sellainen syy, että näitä ajavat ovat töissä (yleensä) kilometrihinnalla ja siinähän ei ihmishengellä ole väliä kun on kiire, ja leipä riippuu ajetuista kilometreistä. Ja tämäkin herkku on tarjottu by EU, kun haluttiin vapauttaa markkinat. Suosittelisin jos näet tällaisen liikenteessä, otat rekisterinumeron talteen tai nimen kyljestä (jos suomalainen) ja ilmoitat joko poliisille tai teet reklamaation kuljetusliikkeelle. Tai sitten sille kenen väreissä hän ajaa esim. DHL, kaukokiito, kiitolinja, DSV jne. Näin saadaan nämä "ammattikuljettajille" edes sanktiota. Olen itsekkin suolannut näitä teiden sankareita ihan vittuillessani, mutta näin siitä ei koidu muille harmia/vaaraa, toisinkuin sillä liikenteessä "kouluttamisella". Se on täysin hyödytöntä.

Ja kyllä, olen itse kuljettaja, siitä en tiedä olenko ammattilainen vai en. Sen olet ilmeisesti sinä jo päättänyt, kun kaikki kuljettajat on paskasakkia. Mutta 11 vuotta ammattiliikenteessä ja osan ajasta yrittäjänä, n.1,5 miljoonaa kilometriä ajaneena tiedän, että kyllä ne asennevammaiset liikenteessä eniten vaaratilanteita aiheuttaa. Sillä ei ole väliä onko se henkilöautoilija vai raskaan kaluston kuljettaja. En ole muuten koskaan saanut ajanut kolaria, saanut sakkoa enkä mitään huomautettavaa kanssa autoilijoilta, joten kai tässä ollaan sitten tuurilla seilattu, niinkuin valtamerilaivatkin.

Ps. meidän yrityksen autojen rajoittimet on säädetty 82 km/h, eli ne ei kulje sitä kovempaa. Muutenkin tämä on yleistynyt käytäntö isoimpien kuljetusliikeiden kohdalla ja öljytuotekuljetuksissa, että vaaditaan joko rajoittimet tai sitten seurataan sitä erinäisillä GPS-järjestelmillä, ja rikkomuksista annetaan huomautus ja mahdollisesti useista rikkomuksista jopa työpaikan menetys.

Jos kiinnostaa selailla näitä tappajarekkojen tuloksia, ja teilata kaikki kuljettajat, kuten teillä iltapuluja lukevilla on tapana, niin kannattaa tutustua näihin tilastoihin.

Suomen kuorma-autoliiton turvallisuusohjelma

Konginkankaan jälkeen tehty tutkimus raskaan kaluston onnettomuuksista, "LINTU"
 

godspeed

Jäsen
Tämä "tappia" vasten ajaminen on nykypäivänä useimmiten näitten paskamaitten (Ryssä, Viro, Latvia, Liettua, Slovakia, Romania, Puola, Tsekki jne.) kuljettajien tapa. Ja myös suomalaiset sitä harrastaa, mutta niistä n. 95% puoliperävaunukuljettajat. Tähän on sellainen syy, että näitä ajavat ovat töissä (yleensä) kilometrihinnalla ja siinähän ei ihmishengellä ole väliä kun on kiire, ja leipä riippuu ajetuista kilometreistä.

Ajetaanko Suomessakin kilometrihinnalla, pienessä maassa? Ei kai? Eihän ne kilometrit ennalta määrätyllä matkalla lisäänny vaikka ajaisi rajoitintakin vasten, eikä nykyiset ajo- ja lepoaikasäädöksetkään paljoa kiirettä jeesaa. Tietysti kaikenlaisia korttikikkailuja voi suorittaa, mutta sakot lienevät kiinnijäädessä sen mukaiset mikäli ne yhtään kiinnostaa.
 
Ajetaanko Suomessakin kilometrihinnalla, pienessä maassa? Ei kai? Eihän ne kilometrit ennalta määrätyllä matkalla lisäänny vaikka ajaisi rajoitintakin vasten, eikä nykyiset ajo- ja lepoaikasäädöksetkään paljoa kiirettä jeesaa. Tietysti kaikenlaisia korttikikkailuja voi suorittaa, mutta sakot lienevät kiinnijäädessä sen mukaiset mikäli ne yhtään kiinnostaa.

Kyllä, Suomessakin ajetaan kilometritaksalla. Oikeastaan vain irtoperä-, eli nämä erilaiset huolintayhtiöiden perävaunut, ja sitten merikonttikuljetuksia ajavat. Sanotaanko näin, että en ole kuullut kuin yksittäistapauksia että em. töistä maksettaisiin jollain muulla kuin kilometrikorvauksella. Sen jälkeen tulee urakkapalkka ja olen tainnut pari kertaa kuulla, että joku saisi ihan oikeaa tuntipalkkaa, ja sekin on ollut pienempi kuin TES. Matkathan vaihtelee ja mitä pitemmälle kerkeät (omasta mielestäsi), niin voi ottaa lisää keikkaa. Ja kyllähän sitä pari kilometriä pitemmälle ehtii, kun ajaa vuosaaresta Kuopioon 92 km/h meisseli otsassa, kun 80 km/h ilman vitutusta muun liikenteen seassa. Kilometritaksoista en ole varma, mutta olen kuullut puhuttavan 20-25 c/km maksettavan. Siitä voi laskea miten paljon rahaa ne sillä kohkaamisella tekee, kun keskinopeus on jossain 70-72 km/h (ja harvoin näinkään korkeat) ja ajopäivät on 9-10 tuntia. Mutta niinhän täällä on sanonta, ettei niitä hommia (irtoperä/merikontti) tee kuin ryssät ja rikolliset.

Se myös on totta, että siellä kierretään tätä lainsäädäntöä erinäisillä kikkailuillaa ja jotkut ajelee vielä vanhoilla kiekkopiirtureilla. Tämmöinen ennakkotapaus oli pari vuotta sitten; toisen kortilla (digipiirturi) ajamisesta rapsahti 3k€ sakkoa kuljettajalle, kortin omistajalle ja työnantajalle. Eli ei kovin hyvä bisnes. Jos taas rikot omalla kortilla ajo-ja lepoaikasäädöksiä, sakot on aika pienet, yleensä n. 20-30 päiväsakkoa eli joitain satoja euroja. Sitten taas tuolla esim. Ranskassa jos rikot omalla kortilla lainsäädäntöä, sakot voi olla likempänä 10k€ ja auto ei liiku ennen kuin sakko on maksettu. Eli Suomi on helvetinmoinen takapajula tässä asiassa. Kunnolla vaan sakkoa kaikille jotka näitä ajo- ja lepoaikalainsäädäntöjä (ja tieliikennelakia yleensäkkin) rikkoo, niin johan rupeaa katoamaan nämä harmaantalouden harjoittajat ja muu vitun paskasakki teiltä vaarantamasta muiden tielläliikkujien terveyttä ja henkeä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kehtaako joku oikeasti myöntää ajavansa alinopeutta Suomen teillä? Nyrkeillä rangaistava teko! Vastuutonta, naurettavaa ja kaikinpuolin perseestä, hyi helvetin helvetti! Mulla näyttää punaista jo ihan siitä, jos ajetaan viisari tasan nopeusrajoituksessa, koska oikein on ajaa kymppi yli, motarilla pari kymppiä. Ja ohituskaistalle ei ole sitten mitään asiaa, jos ei aio noudattaa liikenteen rytmiä, eli ajaa yli 120km/h!

Alkaa suorastaa ottaa päähän tuollainen. Vähän sama kuin kiihdyttäisi valoista hitaasti nopeutta kasvattaen aidon kiihdyttämisen sijaan. Jokainen auto kiihtyy esim. 0-50 km/h suht ripeästi, siinä ei voi kulua kymmentä sekuntia. Tai jos motarirampilla hidastelet, niin osta dösälippu tai aja ojaan.

Autolla mennään eikä meinata ja toisten tielle ei tulla. Aina nopeammalle tietä jne.
 

godspeed

Jäsen
Nimimerkki Heimopäällikölle kiitokset asiantuntevasta vastauksesta, selvensi huomattavasti mistä puhutaan. Varsinkin kun valaisit kokemuksen kautta enemmänkin pitkän linjan yhdistelmäkuljettajia koskevista asioista.

Nythän syyskuussa taitanee tulla raskaan liikenteen ammattipätevyyden suorittamisen päivämäärä täyteen, joten ehkä joku voi huokaista helpotuksesta, kun ammattitaidottomat suomalaiset poistuvat liikenteestä muita kiusaamasta. Tai sitten eivät poistu, ja se maitopurkki löytyy edelleen siitä kaupasta jossa on mukava käydä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Lienee selvä, että todellinen ammattilainen ei aja raskaalla yhdistelmällä yli kahdeksaakymppiä, koska polttoaineen kulutus nousee tuon nopeuden jälkeen potenssiin. Ja todellinen ammattilainen on taloudellinen ammattilainen.

Lisäksi nimimerkki kahden suunnan sentterinkin on syytä muistaa, että suomalainen kuorma-auto ei pääse rajoittimen vuoksi yli 88 km/h, oli se sitten pelkkänä kuorma-autona tai ihan rekkana. Tuota rajoittimen toimintaa vieläpä valvotaan katsastusten yhteydessä. Nykyään aika useissa kuljetusliikkeissä rajoitin on asetettu arvoon 82 km/h, mutta se on joskus erityisesti idioottien skodamiesten pelleilleissä aika arvaamatonta, kun hätäohitus ei onnistukaan niin helposti.

Joka tapauksessa, jos löytyy joku idiootti, joka alkaa itsepoliisiksi maanteillä, kun rekka ajaa ylinopeutta, niin ansaitseekin saada sen rekan perseeseensä. Mielellään poikittain. Ja syvälle. Mielestäni muutenkin aika pelottavaa takapenkillä istuvien kannalta on alkaa pelleillä erityisesti, jos takana on jostain itäeurooppalaisesta maasta tuleva rekka, jossa ei tietenkään ole toimivaa rajoitinta ja kuljettajan ammattitaito on yleisesti ottaen kaukana keskivertosuomalaiskuljettajan vastaavasta.

niin johan rupeaa katoamaan nämä harmaantalouden harjoittajat ja muu vitun paskasakki teiltä vaarantamasta muiden tielläliikkujien terveyttä ja henkeä.

Menee samaan kastiin, mutta ajoaikalainsäädäntöjen rikkojat ovat vielä hyvin pieni riippakivi kabotaasia harjoittavien rehtien yrittäjien rinnalla.
 
Nythän syyskuussa taitanee tulla raskaan liikenteen ammattipätevyyden suorittamisen päivämäärä täyteen, joten ehkä joku voi huokaista helpotuksesta, kun ammattitaidottomat suomalaiset poistuvat liikenteestä muita kiusaamasta. Tai sitten eivät poistu, ja se maitopurkki löytyy edelleen siitä kaupasta jossa on mukava käydä.

Tämähän on ihan EU-direktiivi, joten periaatteessa kaikkia kuljettajia (EU-jäsenvaltioiden) tämän pitäisi koskea. Ikäväähän tässä on se, että noissa korruptoituneissa maissa nämä koulutuspäivät saa rahalla, ilman sitä varsinaista koulutusta. Niin, kyllähän tämä on periaattellisella tasolla hyvä homma, mutta siinä on se huono puoli ettei tämäkään koulutus poista asennevammaa. Siihen jos löytyisi joku viisasten kivi, niin tämä maailma olisi kaikinpuolin melko hieno paikka. En tiedä, pitäisikö liikennekoulutus aloittaa jo ala-asteen puolella ja pitäisikö ajokorttilainsäädäntöä muuttaa siihen suuntaan, että käytäisiin jotkut psykologiset testit ennenkuin ajokortti myönnetään. Joka tapauksessa oma mielipiteeni on, että ajokortti asiaan on väärä lähestymiskanta tämä, että ajokortti on kaikkien etuoikeus. Mielestäni ei pitäisi olla, jos selvästi nähdään ettei tämä ole kykeneväinen toimimaan liikenteessä. Ehkä tämä voitaisiin aloittaa täällä ammattiliikennepuolella (C,E,D ajokortit) ja siirtää pikkuhiljaa muihinkin ajokorttiluokkiin. Tiedä näistä. Muistan kun koulussa opiskellessani oli alemmalla luokalla tällainen kaveri, jolle sanottiin ettei hänelle ajateta E-korttia, koska hänellä ei ole resursseja toimia ammattikuljettajana. Noh, poika otti hatkat koulusta, meni tämmöiselle ns. rekkakurssille jonka tarkoituksena on vain ja ainoastaan ajattaa se E-kortti. Kortin saatuaan, kuukauden harjoittelulla, ensimmäistä kertaa työelämään isoa autoa ajamaan ja ensimmäisenä päivänä tiellä 23 kuolonkolari, jossa kuoli 5-vuotias poika. Olisiko tämä pystytty estämään? Kyllä, jos näillä ajokorttitehtailla olisi joku muu mielessä kuin raha.

Grainger kirjoitti:
Lisäksi nimimerkki kahden suunnan sentterinkin on syytä muistaa, että suomalainen kuorma-auto ei pääse rajoittimen vuoksi yli 88 km/h, oli se sitten pelkkänä kuorma-autona tai ihan rekkana. Tuota rajoittimen toimintaa vieläpä valvotaan katsastusten yhteydessä.

Kyllä, kahden vuoden välein tarkastetaan piirturi ja nopeudenrajoitin vuosittain. Ja jotkut suomalaisetkin kyllä menee yli tuon 88 km/h, vaikka piirturi on asetettu siihen. Jotkut valopäät on keksinyt kiertää tätä muuttamalla rengaskokoa, eli ajat 88 km/h rajoittimen mukaan, mutta todellisuudessa auto kulkee 90-92 km/h. Kaikki pitää saada irti, että päästään leveän leivän ääreen.

edit. Totta turiset myös tuosta kabotaasista. Tämäkin tulee lisääntymään, kun sitä ei oikeastaan valvo. Kiitos liikkuvan poliisin lakkauttamisen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Jotkut valopäät on keksinyt kiertää tätä muuttamalla rengaskokoa, eli ajat 88 km/h rajoittimen mukaan, mutta todellisuudessa auto kulkee 90-92 km/h.

Toki näin ja jotkut ottavat rajoittimen pois käytöstä heti tarkistuksen jälkeen, mutta valitettavasti näitä rikollisia on jokaisessa ammattiryhmässä. Ei suuremmin heru sympatiaa moista toimintaa kohtaan.

On kuitenkin aika pieni todennäköisyys, että nimimerkki kahden suunnan sentterin perässä olisi ollut suomalainen rajoittimen poistaja tai isommalla rengaskoolla ajanut uuno, vaan ihan ehta polakki tai sitten kyseessä on vain perinteinen Toyotan mittari näytti sataa, joten minähän ajoin sataa -tyyppi.
 
On kuitenkin aika pieni todennäköisyys, että nimimerkki kahden suunnan sentterin perässä olisi ollut suomalainen rajoittimen poistaja tai isommalla rengaskoolla ajanut uuno, vaan ihan ehta polakki tai sitten kyseessä on vain perinteinen Toyotan mittari näytti sataa, joten minähän ajoin sataa -tyyppi.
Kirjoitinkin, että GPS:n näytöstä nämä nopeuslukemat. Ja suomalaisesta ajoneuvosta oli kyse.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ihan riippumatta siitä kuka ajaa kuinkakin hiljaa tai kovaa, niin jos minun takapuskurissani kiinni puuskuttaisi 30-tonninen rekka-auto, kiihdyttäisin muutaman sekunnin jälkeen joko sakkoja pelkäämättä pois alta tai väistäisin pientareelle tai johonkin. Itsesuojeluvaisto ei sallisi uhmata ylivoimaista vastustajaa.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Lisäksi nimimerkki kahden suunnan sentterinkin on syytä muistaa, että suomalainen kuorma-auto ei pääse rajoittimen vuoksi yli 88 km/h, oli se sitten pelkkänä kuorma-autona tai ihan rekkana. Tuota rajoittimen toimintaa vieläpä valvotaan katsastusten yhteydessä. Nykyään aika useissa kuljetusliikkeissä rajoitin on asetettu arvoon 82 km/h, mutta se on joskus erityisesti idioottien skodamiesten pelleilleissä aika arvaamatonta, kun hätäohitus ei onnistukaan niin helposti.

Mikäs tämä myyttinen 88km/h on? Meillä on järjestäen jokaisessa tuo rajoitin 89km/h ja noissa Mersun romuissa taitaa antaa jopa 90km/h vakkariin.

Ja sitten selvennänkin heti tähän perään, että meillä on päällikön kanssa sellainen herrasmiessopimus, että vaikka rajoittimia ei ollakaan lyöty idioottimaisesti siihen 82-84km/h paikkeille, niin ajellaan silti rauhallisesti. Itsellänihän tuo nopeus on 82,5-83km/h auton oman mittariston mukaan, joka sitten on vaihtelevasti todellista nopeutta 81-82km/h.

Noihin rajoittimiin vielä sen verran, että jos nuo olisi tosiaan lyöty tyyliin 82-84km/h, niin talvella täytyy ihan helvetisti ennakoida ja yksikin virhe on jo menoa. Mielestäni tuollainen ylirajoittaminen ja pelivaran poistaminen on turvallisuusriski.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Noihin rajoittimiin vielä sen verran, että jos nuo olisi tosiaan lyöty tyyliin 82-84km/h, niin talvella täytyy ihan helvetisti ennakoida ja yksikin virhe on jo menoa. Mielestäni tuollainen ylirajoittaminen ja pelivaran poistaminen on turvallisuusriski.

En tiedä raskaalla kalustolla liikkumisesta mitään, joten voitko kertoa joitain esimerkinomaisia tilanteita, joissa tuo ylirajoittaminen on noin suuri turvallisuusriski? Maallikosta tuntuu äkkiseltään että tuo n 6km/h pienempi huippunopeus ei juuri aiheuttaisi ylimääräistä ohjelmaa. Miten nopeasti joku keskimääräinen kuorma-auto edes kiihtyy 82 -> 88km/h?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös