Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 082 257
  • 12 892

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sun pitäisi DAF käydä vaikka Indonesiassa tutustumassa paikalliseen liikennekulttuuriin, ehkä sitä kautta saisit hieman rentoutta ja jouhevuutta rattiin.

Paljon suuremmista liikennemääristä ja näennäisestä kaaoksesta huolimatta onnettomuuksia siellä sattuu tosi harvoin, toisin kuin meillä täällä miljoonan säännön ja pykälän maassa, jossa ajoneuvomäärätkin ihan säälittävät.

Jos uskomme Wikipediassa esitettyjä WHO:n lukuja, Indonesiassa tapahtuu asukasmäärään verraten noin 3,8-kertainen (17,7 vs. 4,7 per 100000) ja moottoriajoneuvomäärään verraten noin 8,8-kertainen (58,4 vs. 6,6 per 100000) määrä liikennekuolemia Suomeen verrattuna. Toki tuo ei suoraan kerro onnettomuuksien määrästä, mutta vaikea uskoa, että ero voisi selittyä pelkästään kaluston turvallisuuseroilla tms. syillä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Paljon suuremmista liikennemääristä ja näennäisestä kaaoksesta huolimatta onnettomuuksia siellä sattuu tosi harvoin, toisin kuin meillä täällä miljoonan säännön ja pykälän maassa, jossa ajoneuvomäärätkin ihan säälittävät.

Siltä vaikuttaa. Sataatuhatta asukasta kohti Suomessa sattuu 4,7 liikennekuolemaa vuodessa, Indonesiassa 17,7. Sataatuhatta moottorikäyttöistä ajoneuvoa kohtaan Suomessa 6,6, Indonesiassa 58,4. Näkyy WHO olevan kovasti huolissaan Indonesian heikentyneestä tilanteesta, Suomessahan on menty parempaan (mm. nopeusrajoitusten myötä) jo pitkään.

Toden totta, toisin on Indonesiassa. Paremmin sen sijaan ei. Jätän siis opit hakematta ainakin tältä osin - sitä sosiaaliturvaa pitänee vielä miettiä.

EDIT: Näemmä Satunnainen ehti pari minuuttia ensin samalla asialla.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Tarvitaan kasvatuksessa lisää paukkuja kanssakansalaisten huomioimiseen, lisää liikenneturvallisuusvalistusta, lisää peltipoliiseja, jne. Eli poliitikot ja virkamiehet laittaa ÄIJJJÄT kuriin :)

Tai sitten vaan oikeasti katottaisiin vähän millaisille hattivateille niitä ajokortteja myönnetään, sekä vaadittaisiin säännöllinen ajotaitotesti (olkoon sitten vaikka 5v välein). Tässä kohtaa korostaisin sujuvaa ajamista, tämä nykyinen "vältä konfliktit niin saat kortin" -linja on puhdasta vittuilua liikenneturvallisuutta kohtaan. Sillä ei ole hevonvitun merkitystä osaatko ajaa autoa muun liikenteen seassa, ainoastaan se merkitsee, että osaat ajaa jatkuvasti alle rajoitusten, etkä aja kenenkään päälle sen 30min lenkin aikana. Sekin voisi auttaa asiaa jos poliisi sakottaisi ylinopeuksien lisäksi niitä muuten vaan liikenteessä spedeileviä yksilöitä, se ylinopeus kun ei ole ainoa, omiin havaintoihin perustuen sanoisin ettei edes yleisin, tapa aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä.

Nuo peltipoliisit, tarkemmin niiden todella paska sijoittelu koko maassa, vasta niitä vaaratilanteita aiheuttaakin. Tutuilla teillä ja paljon ajavana noihin osaa aika hyvin varautua ja pudottaa nopeutta ajoissa, mutta kun ratissa on se alle 5000km vuodessa ajava 63v (ikä on tässä ihan sivuseikka, toimii vaan tehosteena) Martta joka huomatessaan rajoituksen tippuvan ja kameran sijaitsevan heti rajoituskyltin jälkeen hyppää kahdella jalalla jarrulle, aiheuttaen vastaavan ketjureaktion takana ajavissa, on vaaratilanne taattu. Toinen ryhmä joka aiheuttaa peltipoliisien holleilla vaaratilanteita on sitten nämä reikäpäässä kaahaavat "nuoret klopit" jotka joko lähtevät väistelemään induktiosilmukoita tai tekevät saman kahdella jalalla jarrulle päätöksen.

Tuo äijä -argumentti nyt oli aikalailla täyttä paskaa, niiden ihmisten määrä jotka ajavat liikenteessä ylinopeutta, koska se on "äijää" on häviävän pieni. Suurin osa (minä mukaan lukien) ajaa mittarin mukaan sen 10-20km/h (tämä on todellisessa nopeudessa 5-15km/h) ylinopeutta jotta liikenne pysyy sujuvana, matka taittuu turvallisesti kun ei ole nopeus eroa muuhun liikenteeseen ja liikkuminen on huomattavasti taloudellisempaa kun ei tarvitse käytännössä hidastaa/kiihyttää edes ohitustilanteissa (Kyllä, minun ritsallani on oikeasti jopa suorassa ajossa taloudellisempaa ajaa 110km/h kuin 100 km/h, johtuen ranskalaisinsinöörin päin vittua suunnittelemasta välityksestä). Se on oikeasti taloudellisempaa ajaa maantienopeuksissa tasaisesti se ~10km/h kovempaa, kuin ajaa se samainen kymppi hitaammin ja hyppiä vähintään kerran per 10km kaasun ja jarrun välillä ohitustilanteissa.

Itse pidän kyllä kovaa ajamisestakin (tämän joku voi nyt ottaa äijäilynä jos siltä tuntuu ja itse ei ratinpyörittämisestä ole kiinnostunut), niin kuin varmasti moni muukin Suomalainen, tällekin on sitten ne omat paikkansa ja ne eivät sijaitse muun liikenteen seassa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Mä ehdin jo tätä keskustelua lukiessani päättää, että Jatkoaika on täynnä Suomeen, eli räsäslandiaan täydellisesti soveltuvia ulikuuliaisia ilonvihaajia, mutta onneksi on joku toinenkin järkevällä tavalla auton ajamiseen suhtautuva. Kiitos 619, tekstisi on kuin omalta näppäimistöltäni, joskin osaat kirjoittaa tästä aiheesta ilman, että tekstistäsi paistaa täysi tyrmistys näitä "aja nyt hiljempaa ettei jotain tapahdu" -nörttejä kohtaan. Multa se ei onnistu, mä vihaan niitä.

Niin ja motareilla pitäisi olla 150 km/h -rajoitukset (ei talvisin), nykyinen satanen nostaa kahdella kympillä, samoin 80 km/h rajoitusalueet sataseen. Näitä on esimerkiksi kehätiet Helsingin ympärillä, Länsi- ja Itäväylät jnejne. Vihdintien 60 km/h on bussipoliittista suhmurointia ilman mitään perustetta, muuta kuin että 60 km/h-nopeudessa bussi saa rynniä pysäkiltä normaaliin liikenteeseen katsomatta peiliin ja 70 kh/h-nopeudessa ei. Vihdintien nopeusrajoituksen pitäisi olla 80 km/h. Hitaan nopeuden teihin ei mun puolestani tarvitsisi erityisemmin koskea, joskin maanteillä voitaisiin luopua 50 km/h-osuuksista kokonaan. Niin ja tietysti sellaiset aivan pälärit neljänkympin kohdat voitaisiin muuttaa 50- tai 60 km/h-alueiksi. Ja tuntuvat rangaistukset niille jotka ajaa enemmän kuin kympin alle (näissä voisin hyväksyä peltipoliisit).
 

Byvajet

Jäsen
Suurin osa (minä mukaan lukien) ajaa mittarin mukaan sen 10-20km/h (tämä on todellisessa nopeudessa 5-15km/h) ylinopeutta jotta liikenne pysyy sujuvana

Tuon vuoksi liikenne ei pysy sujuvana. Jos autoilijat ajaisivat GPS:n mukaan lätkän osoittamaa nopeutta ja pitäisivät määrätyt turvavälit, liikenne pysyisi sujuvana. Heti kun joukkoon sukeltaa näitä "sujuvastiliikkujoita", paketti hajoaa. Minusta poliisin pitäisikin tarttua pieniinkin ylinopeuksiin, samoin kameravalvonnan.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Yllättävän paljon löytyy Jatkiksestakin toppalippisnissankia-sakkia. Ei sillä autolla ole pakko ajaa, jos ei uskalla/osaa. Samat uunot varmaan kannataa näitä satelliittivalvontajärjestelmiä, jotta saadaan varmasti olla koko ajan valvovan silmän alla ja maksaa lisää veroja.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Lisäksi on mainittava, että niiden sijoittelu vasta onkin törkyistä. Tiellä, jonka nopeusrajoitus vaihtelee säännöllisesti 80 km/h:n ja 60 km/h:n välillä, peltipoliisit ovat aina asetettuina heti 60-lätkän perään ja juuri ennen 80-lätkää. PERKELE, että pistää vihaksi! Liikenteestä tehdään helvetin moista äkkijarruttelun ja suomalaisen autoilijan perisynnin, eli hitaasti kiihdyttämisen sekaista jojoilua.
Miten peltipoliisien sijoittelu vaikuttaa jarrutus- tai kiihdytysnopeuksiin? Jos jätetään pois tilanne, jossa 80 muuttuu 60:ksi siten, että lätkä on jonkun puskan ym. takana eikä kuski tunne tietä.

Vastaus on, ettei mitenkään, jos ajetaan ihmisiksi ja lakien mukaan. Kun se 60:n lätkä rupeaa näkymään, niin sopivalla etäisyydellä ruvetaan hiljentämään, sillä se 60 pitää olla lasissa siinä lätkän kohdalla. Näinpä sitten on ihan nätisti oikea nopeus peltipoliisin kohdilla. Samata kun tulee taas 80, niin kiihdytys aloitetaan vasta lätkän kohdalla ei aiemmin. Sitten voikin laittaa vaikka tallan pohjaan (kelistä riippuen) ja mennä vaikka sekunnissa 60->80, jos tehoja riittää.

Mitä tästä opimme? Jos ajetaan kuten autokoulussa opittiin, niin peltipoliiseista ei ole mitään haittaa liikenteelle. Eikä tuota mittariakaan tarvi vilkuilla juuri ollenkaan, mikäli omaa vakionopeudensäätimen, joka useimmista kieseistä nykyään löytyy. Ei sillä, että tuo nopeuden tarkkailu mitenkään ylivoimaista ole ilmankaan ko. vimpainta.

Komppaan myös ylempänä esitettyä näkemystä, että sujuvimmin kaikki liikenteessä hoituu, kun kaikki ajavat nopeusrajoituksen mukaan, ei ali- tai ylinopeutta (toki kelin ja liikennetilanteen huomioon ottaen). Minä ajan niin liki nopeusrajoitusta kuin pystyn, ja hyvin harvoin tarvii kyrpä otsassa ajella. Stressitasot on alhaalla liikkuessani, ja silloin ajelukin on turvallisempaa.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pikkaisen häiritsee tämä asenteellisuus, vaikka kaikki toki pitävät itseään keskivertoa parempana kuskina ja tähän ketjuun kirjoittavat toki sitä varmaan ovatkin.

Silti uskon, että oikeat äijäkaahaajat ja nörttihidastelijat ovat harvinaisia ääripäitä. Täälläkin haukutut kuskit ovat varmasti monesti ihan tavallisia ihmisiä, ja tilanne, joka jatkoaikalaisen mielestä oikeuttaa pilkalliseen kirjoitukseen paskasta ajotaidosta, voi todellisuudessa johtua jostain ihan muusta kuin siitä.

Esimerkiksi tuo moottoritiellä ohittaminen. Itse kukin ajelee siellä varmasti mielellään sitä reilua 130 km/h. Kun oikealla kaistalla alat sitten saavuttaa rekkajonoa, niin mitäpä teet. Katsot peiliin ja haluat mennä ohi. Ja hyvissä ajoin, koska harva tykkää mennä konttiin kiinni motarivauhdeilla.

No peilistä näkyy vasemmalta kovaa tuleva autojono. Noissa nopeuksissa on vaikea arvioida, kuinka kovaa sieltä ohituskaistalta tullaan. Samaan aikaan rekka lähestyy ja vauhtia voi joutua vähän hidastamaan.

No, uskallettava on, joten ei muuta kuin vasemmalle ja heti talla pohjaan, että pääsee rekkojen ohi. Takana tulevan jonon kärkiauto näyttää ajavan 150 km/h, ja tulee taakse kärkkymään. Samaan aikaan rekkojen välistä tulee eteen noin 125 menevä km/h auto, joka myös ohittaa letkaa, mutta niin, että palaa oikealle rekkojen välissäkin. Haluan pitää siihen turvavälin, kun ei ole enää vapaita kaistoja. Pieni kaasun kevennys.

Olenko tähän mennessä tehnyt virhettä? Ilmeisesti olen, sillä takaa tuleva lähtee oikealta pujottelemaan rekkojen väliin ja kirjoittaa illalla Jatkoaikaan paskasta tientukosta.

Oikealta ohittaja ei pääse rekkojen takia ohi enää seuraavasta ohituskaistan autosta ka joutuu hidastamaan siihen 125-vauhtiin. Haluan turvavälin, joten pudotan samaan. Ja taas takaa tulee letkan seuraava kärkkymään mun konttiin kiinni.

On myös aika kurjaa olla noissa tilanteissa se ohittavan letkan kärkiauto, jos et halua ajaa yli 150 km/h. Ei ole kiva puikkailla sinne oikealle rekkojen väliin, koska sieltäpä ei pääse sitten takaisin ohittamaan, kun vasemmalla menee pitkä jono ohi ilman turvavälejä ja oma vauhti hidastuu koko ajan rekkojen vuoksi.

Tajuan, että "sujuvuusjengin" mielestä mun pitäis pysäköidä lähimmälle levähdyspaikalle ja mielellään jättää auto sinne pysyvästi, kun en kerran halua poiketa rajoituksesta ohittaessakaan kovin monella kymmenellä kilometritunnilla. Mutta emmä tahallani oo hankala, enkä usko muidenkaan tavallisten ajajien olevan. Kannattaisi edes yrittää miettiä tien päällä, onko tiettyyn ajotapaan joku muu selitys kuin se, että naapurikuski on aina lähtökohtaisesti ajotaidoton dorka.
 
Viimeksi muokattu:

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Ihmiset hyvät, siinä kyltissä seisoo nopeusrajoitus, ei miniminopeus. Satasen alueella saa siis laillisesti ajaa maksimissaan 100km/h. Tietysti poliisin "ok, ajoit vain vähän ylinopeutta, joten se on ihan ok" -linja edesauttaa tätä 5-10 km/h ylinopeuden ajamista lähes rajoituksella kuin rajoituksella.

Muistaakseni Ruotsissa oli ainakin joskus käytössä sellainen systeemi, että jo yhden km/h ylityksestä pamahti sakko, tai ainakin kirjallinen huomautus. Mielestäni tuo olisi oikein hyvä systeemi.

Ja kyllä, olen aivan helvetin kaksinaismoralistinen, sillä ajelen sitä 5-10 km/h ylinopeutta itsekin maanteillä. Taajamissa pyrin noudattamaan nopeusrajoituksia orjallisemmin. Raumalla vain ei kovin moni muu niin tee, ainakaan urheilukeskuksen ja UPM:n välisellä Hankkarintiellä. 50 km/h nopeusrajoitus ja porukka ajaa pääsääntöisesti kuuttakymppiä. Poliisilaitos ei ole kovinkaan kaukana, mutta ei tuolla tienpätkällä silti usein kyttiä näy.
 

Puster

Jäsen
Kustavintie (Turku-Kustavi) on tähän erittäin piristävä poikkeus. Siellä on enemmänkin "sääntö" kuin "poikkeus", että edellä ajava pian kääntyvä ajoneuvo ilmoittaa takanatulijalle aikeistaan jo ensimmäisen mahdollisen kyltin kohdalla.
Oikeastiko jossain päin Suomea useampi autoilija toimii näin? Hattu pois päästä ja perutaan osa pahoista puheista Turun suuntaan. Toivoa suomalaisen liikennekulttuurin kehittymisestä ei ole ehkä sittenkään menetetty.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastaus on, ettei mitenkään, jos ajetaan ihmisiksi ja lakien mukaan. Kun se 60:n lätkä rupeaa näkymään, niin sopivalla etäisyydellä ruvetaan hiljentämään, sillä se 60 pitää olla lasissa siinä lätkän kohdalla. Näinpä sitten on ihan nätisti oikea nopeus peltipoliisin kohdilla. Samata kun tulee taas 80, niin kiihdytys aloitetaan vasta lätkän kohdalla ei aiemmin. Sitten voikin laittaa vaikka tallan pohjaan (kelistä riippuen) ja mennä vaikka sekunnissa 60->80, jos tehoja riittää.
Koitappas hypätä ajatuksissasi välillä sen perässäsi olevan jonon viidenteen autoon ja mieti miten tuo ajotapasi vaikuttaa heihin. Siellä kiihdytellään ja jarrutellan ihan huolella, ja melkolailla väärässä paikassa. No, tuota ei saa tosin kitkettyä nykyisillä nopeusrajoituksilla millään pois. Ainoa tapa kun olisi se, että kaikki nopeudenmuutokset minimoitaisiin. Ja silloin vedettäisiin peräkylistä tasaisella kahdeksankympin nopeudella lävitse.

Mutta pienellä pelisilmällä voi kyllä saada aikaiseksi sen, ettei haitari ala jo viidennestä autosta vaan vasta kymmenennestä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Miten peltipoliisien sijoittelu vaikuttaa jarrutus- tai kiihdytysnopeuksiin? Jos jätetään pois tilanne, jossa 80 muuttuu 60:ksi siten, että lätkä on jonkun puskan ym. takana eikä kuski tunne tietä.

Vastaus on, ettei mitenkään, jos ajetaan ihmisiksi ja lakien mukaan. Kun se 60:n lätkä rupeaa näkymään, niin sopivalla etäisyydellä ruvetaan hiljentämään, sillä se 60 pitää olla lasissa siinä lätkän kohdalla. Näinpä sitten on ihan nätisti oikea nopeus peltipoliisin kohdilla. Samata kun tulee taas 80, niin kiihdytys aloitetaan vasta lätkän kohdalla ei aiemmin. Sitten voikin laittaa vaikka tallan pohjaan (kelistä riippuen) ja mennä vaikka sekunnissa 60->80, jos tehoja riittää.
Olet väärässä, todella väärässä. Jos todella tulkitset lain niin, että nopeusrajoitusmerkin kohdalla pitää ajaa alennettua nopeutta ja vasta korkeamman nopeuden merkin jälkeen saa kiihdyttää korotettuun nopeuteen, niin joo, ehkä. Mutta sellainen liikennekäyttäytyminen nimenomaan aiheuttaa jojoiluefektin. Et voi sitä mitenkään kieltää. Kokeile vaikka itse ajaa Turusta Poriin. (Tiedän, miksi vitussa kukaan haluaisi--). Se tie on varsinainen rangaistus! Oikea tapa hiljentää nopeutta on nostaa jalka kaasulta ja antaa nopeuden pudota hiljalleen ilman äkkinäisiä liikkeitä tai jarrutuksia. Sitten kun korotettu nopeus alkaa näkyä, lappu lattiaan ja alta pois ettei vaan jää muiden tukoksi. Piste!

Mitä tästä opimme? Jos ajetaan kuten autokoulussa opittiin, niin peltipoliiseista ei ole mitään haittaa liikenteelle. Eikä tuota mittariakaan tarvi vilkuilla juuri ollenkaan, mikäli omaa vakionopeudensäätimen, joka useimmista kieseistä nykyään löytyy. Ei sillä, että tuo nopeuden tarkkailu mitenkään ylivoimaista ole ilmankaan ko. vimpainta.
Mulle autoilussa on kyse siitä, että ajan itse autoa, ei siitä, että näennäisesti olisin kuski, joka kuitenkin todellisuudessa vain matkustaa auton vasemmalla etuistuimella. On täysin pähkähullua väittää, ettei liikenteen rytmiin voisi toisinaan reagoida oikein myös nostamalla nopeutta. Toisinaan toki myös laskemalla hetkellisesti, sitä en kiellä. Mutta se on tuo nopeuden nostaminen, joka tuntuu olevan mahdotonta noille uppiniskaisille "mulla on vakionopeudensäädin, joka sitä sun tätä..." -ihmisille.

Komppaan myös ylempänä esitettyä näkemystä, että sujuvimmin kaikki liikenteessä hoituu, kun kaikki ajavat nopeusrajoituksen mukaan, ei ali- tai ylinopeutta (toki kelin ja liikennetilanteen huomioon ottaen). Minä ajan niin liki nopeusrajoitusta kuin pystyn, ja hyvin harvoin tarvii kyrpä otsassa ajella. Stressitasot on alhaalla liikkuessani, ja silloin ajelukin on turvallisempaa.
Jatkan edellisestä: Kuvitellaan tilanne, jossa maantielle on kääntymässä auto valottomasta risteyksestä samaan kulkusuuntaan, kuin olet itse menossa. Edessäsi ajaa parin sadan metrin päässä auto ja takanasi on jonollinen (äskettäin ohitettuja, heh) autoja n. 500 metrin päässä. Mitä teet? Itse hautaisin pedaalin metalliin ja ajaisin tosi nopeasti ohi risteyskohdan, jossa toinen autoilija odottaa tyhjää tilaa. Tekisin siinä tilanteessa tilaa ylinopeudella, mutta toimisin silti oikein. Tästä lienee turha kitistä?

Lopulta tärkeintä liikenteessä on se, että ottaa muut huomioon. Siksi itsepäisesti 95 km/h satasen alueella ajavat jononkerääjät vituttavat mua niin paljon. Teen aina kaksi asiaa liikenteessä todella huolellisesti: Katson, ettei kenenkään tarvitsisi turhaan muuttaa ajoflowtaan mun takiani ja, että takanani ajavat tietävät mitä ja miksi teen seuraavaksi (vilkku ennen jarrua!!, vilkku kaistanvaihdossa, vilkku liikenneympyrässä jnejne.). Sitten kun nämä asiat ovat kunnossa, voi rauhassa keskittyä ajotapahtumiin ja ennen kaikkea keskittyä nauttimaan ajamisesta (varsinkin mutkaisilla teillä :).

Ihmiset hyvät, siinä kyltissä seisoo nopeusrajoitus, ei miniminopeus. Satasen alueella saa siis laillisesti ajaa maksimissaan 100km/h. Tietysti poliisin "ok, ajoit vain vähän ylinopeutta, joten se on ihan ok" -linja edesauttaa tätä 5-10 km/h ylinopeuden ajamista lähes rajoituksella kuin rajoituksella.
Kyllä se pitäisi mieltää miniminopeudeksi. En oikein keksi, miksi joku haluaisi ajaa alle rajoituksen. Nimittäin mitä kovempi on vauhti, sitä kivempaa ajaminen on, ja mitä kivempaa ajaminen on, sitä enemmän teillä osaa ottaa muut huomioon, ettei pilaa muiden hauskanpitoa.

Muistaakseni Ruotsissa oli ainakin joskus käytössä sellainen systeemi, että jo yhden km/h ylityksestä pamahti sakko, tai ainakin kirjallinen huomautus. Mielestäni tuo olisi oikein hyvä systeemi.
Saisit aikaan kolme asiaa:
1) Sakkoja inhimillisen erehdyksen tekijöille
2) Vielä enemmän varmistelujarruttelua pilaamaan teiden flowta
3) Todella paljon lisää vihaa ja kiroilua

Mikä näistä on sun mielestä hyvä asia? Ei yhtään mikään, kaikki silkkaa paskaa kehitystä.

Muutenkin, mikä ihme teitä oikein pelottaa? Eläkää vähän enemmän!!!
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Tuon vuoksi liikenne ei pysy sujuvana. Jos autoilijat ajaisivat GPS:n mukaan lätkän osoittamaa nopeutta ja pitäisivät määrätyt turvavälit, liikenne pysyisi sujuvana. Heti kun joukkoon sukeltaa näitä "sujuvastiliikkujoita", paketti hajoaa. Minusta poliisin pitäisikin tarttua pieniinkin ylinopeuksiin, samoin kameravalvonnan.

Kaksi asiaa tästä, ensinnäkin kaikki eivät noita GPS-härpäkkeitä käytä, osa on ihan oikeasti sen (epätarkan) nopeusmittarin varassa. Toinen asia on sitten tää sujuvuus tekijä. Kyllä se on se vähemmistö, tässä tapauksessa kovaa ylinopeutta tai tasan sitä oikeaa nopeutta tai sen alle ajavat, jotka tuon sujuvuuden liikenteestä poistaa. Tässäkin asiassa kun se vaan on se enemmistö joka sen sujuvuuden määrittää.

Edelleen se pelisilmä ja ennakointi, ei tää voi olla niin vaikeeta. Liikenteessä on pirun paljon helpompaa niin itsellä kuin kaikilla muillakin kun nussit pilkkua vähemmän ja teet liikennettä edistäviä ratkaisuja enemmän.
Esimerkkinä nyt vaikka se, kun et uskalla ajaa satasen alueella kuin sen 90-95 (todellista nopeutta) ja huomaat kerääväsi letkan näitä 105-110 ajavia perääsi, niin vaihtoehtoisesti joko nostat oman nopeutesi muun liikenteen tasolle tai paikan tullen helpotat ohituksia. En tarkoita tässä kohdin mitään radikaalia vauhdin pudottamista. Otat vähän lähemmäs sitä reunaviivaa kun kuitenkin ajat tieltä putoamisen pelossa sen keskiviivan päällä, et todellakaan lähde kiihdyttämään kun ensimmäinen ohituspaikka muille tulee vastaan (tätä tapahtuu oikeasti yllättävänkin paljon Suomen teillä) vaan pidät sen 90-95 mitä olet ajanut tähänkin asti. Niissäkin tilanteissa kun toisella on pelisilmä pettänyt ja siellä on lähdetty tyhmästi ohi, voi myös ohitettava käyttää pelisilmää ja sen verran joko pudottaa tai nostaa nopeutta, että tämä oman elämänsä Vatanen ei aja vastaan tulevan rekan keulaan vaan selviää hengissä tilanteesta joko jarruttaen taakse tai kiihdyttäen eteen.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Miten peltipoliisien sijoittelu vaikuttaa jarrutus- tai kiihdytysnopeuksiin? Jos jätetään pois tilanne, jossa 80 muuttuu 60:ksi siten, että lätkä on jonkun puskan ym. takana eikä kuski tunne tietä.

Vastaus on, ettei mitenkään, jos ajetaan ihmisiksi ja lakien mukaan. Kun se 60:n lätkä rupeaa näkymään, niin sopivalla etäisyydellä ruvetaan hiljentämään, sillä se 60 pitää olla lasissa siinä lätkän kohdalla. Näinpä sitten on ihan nätisti oikea nopeus peltipoliisin kohdilla. Samata kun tulee taas 80, niin kiihdytys aloitetaan vasta lätkän kohdalla ei aiemmin. Sitten voikin laittaa vaikka tallan pohjaan (kelistä riippuen) ja mennä vaikka sekunnissa 60->80, jos tehoja riittää.

Mitä tästä opimme? Jos ajetaan kuten autokoulussa opittiin, niin peltipoliiseista ei ole mitään haittaa liikenteelle. Eikä tuota mittariakaan tarvi vilkuilla juuri ollenkaan, mikäli omaa vakionopeudensäätimen, joka useimmista kieseistä nykyään löytyy. Ei sillä, että tuo nopeuden tarkkailu mitenkään ylivoimaista ole ilmankaan ko. vimpainta.

Komppaan myös ylempänä esitettyä näkemystä, että sujuvimmin kaikki liikenteessä hoituu, kun kaikki ajavat nopeusrajoituksen mukaan, ei ali- tai ylinopeutta (toki kelin ja liikennetilanteen huomioon ottaen). Minä ajan niin liki nopeusrajoitusta kuin pystyn, ja hyvin harvoin tarvii kyrpä otsassa ajella. Stressitasot on alhaalla liikkuessani, ja silloin ajelukin on turvallisempaa.

Niin, nuo peltipoliisit on hyvin usein sijoitettu heti sen 60 lätkän taakse, eli nopeuden täytyy olla tuon lätkän kohdilla se 60. Monessa paikassa nämä lätkät tulevat tietä tuntemattomalle yllättäen jonkun mutkan takaa ja jarrutusmatkaa on alta 100m. Tällaisiin paikkoihin kun tullaan parhaimmillaan joskus kesäperjantaina yli kymmenen auton letkoina siellä on takuuvarmasti useampia tilanteita päällä ja sujuvasta liikenteestä ei tarvitse edes haaveilla, ihan sama (ja varsinkin) vaikka ajaisit juuri niin kuin olet siellä autokoulussa oppinut. Ensimmäinen auto aloittaa jarrutuksen 100m ennen tuota rajoituksen vaihdosta nähdessään kyltin, toinen (autokoulun oppien mukaisesti ajava, joka pitää turvavälin myös näissä jarrutustilanteissa) auto tulee n.100m ensimmäisen perässä ja aloittaa jarrutuksenkin samalla kun näkee sen ensimmäisen syttyvät jarruvalot, kolmas tekee samoin toisen auton takana, etc pikainen laskutoimitus ja kymmenes auto ajaa kuuttakymppiä vajaa kilometri ennen rajoituksen muutosta. Vastaavasti toisessa päässä kun rajoitus muuttuu takaisin 80:iin saa se kymmenes auto tuon 80 lasiin ehkä jo puolikilometriä rajoituksen alkupisteestä.

Sujuvammin kaikki sujuu liikenteessä kun kaikki ajavat suurinpiirtein samaa nopeutta olkoot se sitten 50km/h alle rajoituksen, tasan rajoituksen mukaan tai 50km/h yli rajoituksen. Tämän kun kaikki ymmärtäisivät elämä tien päällä olisi pirunpaljon helpompaa. Toistoahan tämä on, mutta edelleen enemmistö määrää sen miten täytyy ajaa sujuvoittaakseen liikennettä, tällä hetkellä tämä enemmistö ajaa lievää ylinopeutta, pidit siitä eli et.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Aika vieras ajatus että "enemmistö määrää" lainvastaisia asioita. Siitä toki varmasti kaikki ovat samaa mieltä, että on typeryyttä kiihdytellä ohituskaistojen kohdalla ohitettavana jne., mutta sehän on myös tieliikenneasetuksen vastaista. Niin on silti myös se "enemmistön määräämä" ylinopeus.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Koitappas hypätä ajatuksissasi välillä sen perässäsi olevan jonon viidenteen autoon ja mieti miten tuo ajotapasi vaikuttaa heihin. Siellä kiihdytellään ja jarrutellan ihan huolella, ja melkolailla väärässä paikassa. No, tuota ei saa tosin kitkettyä nykyisillä nopeusrajoituksilla millään pois. Ainoa tapa kun olisi se, että kaikki nopeudenmuutokset minimoitaisiin. Ja silloin vedettäisiin peräkylistä tasaisella kahdeksankympin nopeudella lävitse.

Mutta pienellä pelisilmällä voi kyllä saada aikaiseksi sen, ettei haitari ala jo viidennestä autosta vaan vasta kymmenennestä.
Kuinka se vaikuttaa jonoefektiin, että hoidan nopeuden muutokset ennen kuudenkympin lätkää ja kahdeksankympin lätkän jälkeen? Ainoa muutos on se, että ajan kuudenkympin alueella rajoitusten mukaan, enkä ylinopeutta. Jonoefektin saa myös poistettua sillä, että takanatulijat pitävät hyvän turvavälin.

Olet väärässä, todella väärässä. Jos todella tulkitset lain niin, että nopeusrajoitusmerkin kohdalla pitää ajaa alennettua nopeutta ja vasta korkeamman nopeuden merkin jälkeen saa kiihdyttää korotettuun nopeuteen, niin joo, ehkä. Mutta sellainen liikennekäyttäytyminen nimenomaan aiheuttaa jojoiluefektin. Et voi sitä mitenkään kieltää. Kokeile vaikka itse ajaa Turusta Poriin. (Tiedän, miksi vitussa kukaan haluaisi--). Se tie on varsinainen rangaistus! Oikea tapa hiljentää nopeutta on nostaa jalka kaasulta ja antaa nopeuden pudota hiljalleen ilman äkkinäisiä liikkeitä tai jarrutuksia. Sitten kun korotettu nopeus alkaa näkyä, lappu lattiaan ja alta pois ettei vaan jää muiden tukoksi. Piste!
En minä mitään tulkitse, vaan niin se menee. Ei se kuudenkympin lätkä tarkoita sitä, että tästä 100 metriä eteenpäin saa ajaa vähenevässä määrin ylinopeutta, vaan se tarkoittaa sitä siltä kohdalta ajetaan 60 km/h tai hitaammin tarpeen vaatiessa. Nopeuden muutokset hoidan juurikin kuvailemallasi tavalla, vain sillä erolla, että teen ne ennen ja jälkeen 60:n alueen, jotten aja ylinopeutta. Kun se 80:n lätkä tulee, niin se talla on tosiaan alhaalla sen aikaa, että 80 on lasissa. Kuten aiemminkin sanoin, niin ei tämä sitä jojoefektiä sen enempää tuo, kuin jos tekisin nopeudenmuutokset kuten sinä, eli väärin. Juurikin sinunlaisten ajotavan takia niitä peltipoliiseja on sen 60:n alueen molemmissa päissä. Jos se olisi sen kilometrin taajama-alueen keskellä, niin sinähän päryyttelet 80:ä tai muuta ylinopeutta koko matkan ja hidastat vain sopivasti juuri peltipoliisin kohdilla. Nyt tarkoituksena on saada sinut hidastamaan heti 60:n alueen alussa ja jatkamaan oikealla nopeudella koko hitaamman alueen läpi.

Mulle autoilussa on kyse siitä, että ajan itse autoa, ei siitä, että näennäisesti olisin kuski, joka kuitenkin todellisuudessa vain matkustaa auton vasemmalla etuistuimella. On täysin pähkähullua väittää, ettei liikenteen rytmiin voisi toisinaan reagoida oikein myös nostamalla nopeutta. Toisinaan toki myös laskemalla hetkellisesti, sitä en kiellä. Mutta se on tuo nopeuden nostaminen, joka tuntuu olevan mahdotonta noille uppiniskaisille "mulla on vakionopeudensäädin, joka sitä sun tätä..." -ihmisille.
Eli pitäisi rikkoa lakia, koska muutkin rikkovat sitä? Enintään ohitustapauksissa tietyissä tilanteissa on järkevää nostaa nopeutta, toki nekin tilanteet voisi miltei täysin välttää ennakoimalla. Melkein ainoa tilanne, jossa ajaisin ylinopeutta olisi silloin, jos takana tulisi pillit päällä hälytysajoneuvo, jota en voisi liikenteen ja muiden syiden muuten väistää. Sillä ajoneuvolla on oikeasti kiire. Toki en peittele ylinopeutta ajavia, vaan ajan tien reunassa ja jopa saatan helpottaa ohitusta nostamalla hetkellisesti kaasupoljinta sen aikana.

Jatkan edellisestä: Kuvitellaan tilanne, jossa maantielle on kääntymässä auto valottomasta risteyksestä samaan kulkusuuntaan, kuin olet itse menossa. Edessäsi ajaa parin sadan metrin päässä auto ja takanasi on jonollinen (äskettäin ohitettuja, heh) autoja n. 500 metrin päässä. Mitä teet? Itse hautaisin pedaalin metalliin ja ajaisin tosi nopeasti ohi risteyskohdan, jossa toinen autoilija odottaa tyhjää tilaa. Tekisin siinä tilanteessa tilaa ylinopeudella, mutta toimisin silti oikein. Tästä lienee turha kitistä?
Ylinopeuden ajo risteystilanteessa nyt on suurin piirtein pahinta mitä voi tehdä. Jos tiellä on 80:n rajoitus, niin kääntyvät olettavat, että autot kulkevat sitä vauhtia. Jos joku päättääkin posottaa satasta siitä ohi, niin kääntyvä voi tehdä virhearvion nopeudesta ja lopputulos voi olla pahakin. Yhäkin, kaikista helpointa ja ennakoitavinta on ajaa rajoitusten mukaan. Jopa silloin, jos se saattaa viivästyttää jonkun matkantekoa kymmennellä sekunnilla.

Lopulta tärkeintä liikenteessä on se, että ottaa muut huomioon. Siksi itsepäisesti 95 km/h satasen alueella ajavat jononkerääjät vituttavat mua niin paljon. Teen aina kaksi asiaa liikenteessä todella huolellisesti: Katson, ettei kenenkään tarvitsisi turhaan muuttaa ajoflowtaan mun takiani ja, että takanani ajavat tietävät mitä ja miksi teen seuraavaksi (vilkku ennen jarrua!!, vilkku kaistanvaihdossa, vilkku liikenneympyrässä jnejne.). Sitten kun nämä asiat ovat kunnossa, voi rauhassa keskittyä ajotapahtumiin ja ennen kaikkea keskittyä nauttimaan ajamisesta (varsinkin mutkaisilla teillä :).
Täysin samaa mieltä ekasta ja kolmannesta lauseesta. Alinopeutta ajavat ärsyttävät kyllä minuakin, mutta niitä on sentään huomattavasti vähemmän kuin rajoitusten mukaan ajajia. Minusta on myös muiden huomioonottoa se, että ajan rajoitusten mukaan turvallisesti, enkä kaahaa ylinopeutta.


Kyllä se pitäisi mieltää miniminopeudeksi. En oikein keksi, miksi joku haluaisi ajaa alle rajoituksen. Nimittäin mitä kovempi on vauhti, sitä kivempaa ajaminen on, ja mitä kivempaa ajaminen on, sitä enemmän teillä osaa ottaa muut huomioon, ettei pilaa muiden hauskanpitoa.
Alle rajoitusten ei tule mielestäni syyttä ajaa, mutta ei myöskään niiden yli. Mikäli vauhti tuottaa nautintoa, niin sinun tulisi hakea sitä suljetuilta radoilta tai vaikka laskuvarjohypystä. Yleiset tiet eivät ole tarkoitettu vauhdin hurmaan, vaan siihen, että ihmisiä ja tavaroita pystytään kuljettamaan turvallisesti ja tehokkaasti paikasta toiseen. Suoraan sanoen toivon, ettei koskaan olla samalla tiellä yhtä aikaa, jos ajelet tuolla asenteella.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
pikainen laskutoimitus ja kymmenes auto ajaa kuuttakymppiä vajaa kilometri ennen rajoituksen muutosta. Vastaavasti toisessa päässä kun rajoitus muuttuu takaisin 80:iin saa se kymmenes auto tuon 80 lasiin ehkä jo puolikilometriä rajoituksen alkupisteestä.
Niin kauan kuin on asian mukaista pitää alempia nopeusrajoituksia taajama-alueella, tai muilla tienpätkillän, kuin maantiellä, tulee olemaan tätä jojoefektiä tarpeeksi vilkkaassa liikenteessä. Jos siitä oikeasti tulee jollain tiellä ongelma, niin silloin sitä tietä tulee muokata niin, että taajama-alueella ei tarvitse alentaa nopeusrajoitusta (yli- ja alikulut). Se, että hidastus ja kiihdytys tapahtuu lakien mukaan, ei tuota jonoefektiä sen enempää, kuin jos hidastus aloitetaan vastan lätkän kohdalla ja kiihdytys ennen lätkää.

Paitsi siis, jos tarkoitat, että kaikkien pitäisi posottaa kaikkien kuudenkympin alueiden läpi aina 80:ä...

Noin yleisellä tasolla on mielestäni parempi ajaa jojoefektin takia hetkellisesti alinopeutta, kuin ajaa ylinopeutta hitaamman rajoituksen kohdalla. Jos kuskit ovat yhtään ennakoivia ja hereillä, ei tuollainen normaali 20 km/h:n nopeuspudotus aiheuta mitään äkkijarrutuksia, edes jonossa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Suoraan sanoen toivon, ettei koskaan olla samalla tiellä yhtä aikaa, jos ajelet tuolla asenteella.

Suoraan sanoen olen täysin samaa mieltä. Mutta huom. mä en ole ikinä saanut ylinopeussakkoa, en ole koskaan kolaroinut enkä ole ikinä muiden tiellä. Mulle ajamisessa on kyse todellakin hauskanpidosta, eikä jostain paikkojen A ja B välisestä siirtymisestä (kulkisin dösällä, jos nauttisin matkustajana olemisesta), mikä varmasti vaikuttaa sinun mielikuviisi minusta, mutta todellisuudessa kärsisit tiellä minun paikallaolostani hyvinkovin vähän.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Pakko vielä vähän ihmetellä tätä ilmiötä, jossa ylinopeutta ajavat tulevat nettiin valittamaan siitä, kun muut ihmiset ajavat lakien ja rajoitusten mukaan. Jokainen tekee itse päätöksensä, että rikkooko lakia vai ei, mutta voiko sitä oikeasti kyrpiintyä noin paljon siitä, että toiset eivät niin haluakaan tehdä? Kyllä minäkin rikon lakia, kun lataan piraattileffoja netistä, mutta en minä tule tänne kitisemään niistä, jotka ostavat omat leffansa DVD:nä Prismasta.
 
Koitappas hypätä ajatuksissasi välillä sen perässäsi olevan jonon viidenteen autoon ja mieti miten tuo ajotapasi vaikuttaa heihin. Siellä kiihdytellään ja jarrutellan ihan huolella, ja melkolailla väärässä paikassa. No, tuota ei saa tosin kitkettyä nykyisillä nopeusrajoituksilla millään pois. Ainoa tapa kun olisi se, että kaikki nopeudenmuutokset minimoitaisiin. Ja silloin vedettäisiin peräkylistä tasaisella kahdeksankympin nopeudella lävitse.
Ei saada kitkettyä nopeusrajoituksilla, mutta lähitulevaisuuden teknologia tullee ratkaisemaan (turvaväli)ongelman.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Suoraan sanoen olen täysin samaa mieltä. Mutta huom. mä en ole ikinä saanut ylinopeussakkoa, en ole koskaan kolaroinut enkä ole ikinä muiden tiellä. Mulle ajamisessa on kyse todellakin hauskanpidosta, eikä jostain paikkojen A ja B välisestä siirtymisestä (kulkisin dösällä, jos nauttisin matkustajana olemisesta), mikä varmasti vaikuttaa sinun mielikuviisi minusta, mutta todellisuudessa kärsisit tiellä minun paikallaolostani hyvinkovin vähän.
Ajattelinkin, että tunne olisi molemminpuolinen :) Hyvä, ettei ole koskaan kolissut tai muutakaan tapahtunut. Ainakaan vielä. Eipä ole minullekaan sakkoja tai kolareita sattunut ja veikkaisin, että minun kohdallani tämä tilanne on huomattavasti todennäköisemmin sama vielä 20:n vuoden kuluttua kuin sinulla, mikäli et muuta ajofilosofiaasi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Ajattelinkin, että tunne olisi molemminpuolinen :) Hyvä, ettei ole koskaan kolissut tai muutakaan tapahtunut. Ainakaan vielä. Eipä ole minullekaan sakkoja tai kolareita sattunut ja veikkaisin, että minun kohdallani tämä tilanne on huomattavasti todennäköisemmin sama vielä 20:n vuoden kuluttua kuin sinulla, mikäli et muuta ajofilosofiaasi.

Joopa joo. Mä hihkasen sitten, kun osuu, vaikka varmaan repeydyn johonkin neljäänkymmeneen veriseen osaan, kun vaarannan niin kovasti oman terveyteni ajelemalla kympin yli rajoituksen. Että enpä varmaan hihkaisekaan.

Live long and prosper, eli pysy sinäkin tiellä.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Aika vieras ajatus että "enemmistö määrää" lainvastaisia asioita. Siitä toki varmasti kaikki ovat samaa mieltä, että on typeryyttä kiihdytellä ohituskaistojen kohdalla ohitettavana jne., mutta sehän on myös tieliikenneasetuksen vastaista. Niin on silti myös se "enemmistön määräämä" ylinopeus.

Lain vastaista, nippa nappa juu, tosin poliisikaan ei näihin puutu kun liikenne pysyy sujuvana "kaikkien" ajaessa lievää ylinopeutta. Etkö nyt oikeasti ymmärrä, vai vänkäätkö ihan vain vänkäämisen ilosta? Enemmistö määrittä miten liikenteessä täytyy ajaa jotta liikenne pysyy sujuvana. Jos enemmistö ajaa alinopeutta, liikenne pysyy sujuvana ajamalla alinopeutta. Jos enemmistö ajaa suurinta sallittua liikenne pysyy sujuvana ajamalla suurinta sallittua ja jos enemmistö ajaa ylinopeutta liikenne pysyy sujuvana ajamalla ylinopeutta. Tästä liikenteen sujuvuudestahan tässä oli kyse ja se nyt vain menee näin, koska jokainen joka ajaa eritavalla kuin valtaväestö estää sujuvaa liikennettä. Korostan vielä, tässä ei ole kyse tieliikennelaista vaan liikenteen sujuvuudesta.

Niin kauan kuin on asian mukaista pitää alempia nopeusrajoituksia taajama-alueella, tai muilla tienpätkillän, kuin maantiellä, tulee olemaan tätä jojoefektiä tarpeeksi vilkkaassa liikenteessä. Jos siitä oikeasti tulee jollain tiellä ongelma, niin silloin sitä tietä tulee muokata niin, että taajama-alueella ei tarvitse alentaa nopeusrajoitusta (yli- ja alikulut). Se, että hidastus ja kiihdytys tapahtuu lakien mukaan, ei tuota jonoefektiä sen enempää, kuin jos hidastus aloitetaan vastan lätkän kohdalla ja kiihdytys ennen lätkää.

Paitsi siis, jos tarkoitat, että kaikkien pitäisi posottaa kaikkien kuudenkympin alueiden läpi aina 80:ä...

Noin yleisellä tasolla on mielestäni parempi ajaa jojoefektin takia hetkellisesti alinopeutta, kuin ajaa ylinopeutta hitaamman rajoituksen kohdalla. Jos kuskit ovat yhtään ennakoivia ja hereillä, ei tuollainen normaali 20 km/h:n nopeuspudotus aiheuta mitään äkkijarrutuksia, edes jonossa.

Tässä kohtaa pointtini oli enempi se jouhevuus millä tuota jojoefektiä pystyttäisiin edes jossain määrin vähentämään. Kamera vähän fiksummin sijoitettuna kenelläkään ei olisi kiire hypätä sille jarrupolkimelle kun voisi vaan nostaa jalan kaasulta ja rikkoa lakia sen parin sadan metrin matkan hidastaen vauhtia suurimpaan sallittuun. Näissä tilanteissa myös sitä pelisilmää käyttäen sen turva välin suhteen, voitaisiin sujuvoittaa liikennettä. Toki siinä vaiheessa kun autoja on toista kymmentä jojo liikettä tulee väkisinkin, mutta ei nyt ihan vielä viidellä autolla pitäisi saada tällaista efektiä kun jokainen osaisi vähän hahmottaa mitä ympärillä tapahtuu ja reagoida tähän tilanteen mukaan (välillä voi esimerkiksi käydä lähempänä sitä edellä ajavan konttia ja välillä jättää vähän isompaakin väliä).

Pakko vielä vähän ihmetellä tätä ilmiötä, jossa ylinopeutta ajavat tulevat nettiin valittamaan siitä, kun muut ihmiset ajavat lakien ja rajoitusten mukaan. Jokainen tekee itse päätöksensä, että rikkooko lakia vai ei, mutta voiko sitä oikeasti kyrpiintyä noin paljon siitä, että toiset eivät niin haluakaan tehdä? Kyllä minäkin rikon lakia, kun lataan piraattileffoja netistä, mutta en minä tule tänne kitisemään niistä, jotka ostavat omat leffansa DVD:nä Prismasta.

Tää oli ehkä paras vertaus koskaan, putosin. Vertaat tosissaan autoilua, missä oma tekemisesi vaikuttaa muihinkin tienkäyttäjiin, leffan hommaamiseen mikä ei vaikuta käytännössä kenenkään muun elämään (nyt ei tarvii tulla nussimaan pilkkua, tiedän kyllä tuon vaikuttavan välillisesti muidenkin elämään, mutta vaikutus on tasoa olematon).

Eihän täällä ole vissiinkään kukaan kitissyt rajoitusten mukaan ajavista, vaan niistä alinopeutta ajavista kenellä ei ole minkäänlaista pelisilmää liikenteessä. Itse olen omasta mielestäni jakanut kyllä risuja myös noiden kaahaavien suuntaan jos se pelisilmä puuttuu. Oikeastaan mulle on ihan se ja sama miten ajat, vai ajatko mitenkään, kunhan huomioit muun liikenteen ja toimit liikenteessä sen mukaan ettet aiheuta omalla töhöilylläsi ruuhkia, vaaratilanteita etkä turhaa vitutusta kanssa autoilijoissasi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lain vastaista, nippa nappa juu, tosin poliisikaan ei näihin puutu kun liikenne pysyy sujuvana "kaikkien" ajaessa lievää ylinopeutta.

Jep. Vähän niinkuin kaupasta varastaminen on nippa nappa lainvastaista, jos varastaa vain vähän. Tai jos ihan vähän vaan ostaa piraattituotteita niin sekin on vain vähän lainvastaista. Ei mitään tolkkua.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Peltipolisiiseista vielä se, että eivät nekään räppäise kuvaa heti rajoituksen ylityksestä. Oma tuntuma on, että yli 5 km/h ylinopeutta pitää ajaa, ennen kuin salama räpsähtää. Ja suurin osa hidastaa 5-10 km/h rajoituksen alle tolpan kohdalla. Ei tarvitse, ajat vain sitä normaalia matkanopeutta niin ei tule tehtyä turhia jarrutuksia.

Omassa autossa on pitänyt huomioida melkoinen ero kesä- ja talvirenkaiden välillä: talvirenkailla mittarin näyttäessä 130 km/h on todellinen GPS:n mittaama nopeus 120-121 km/h. Kesärenkailla 127 km/h. Kesärenkaiden vannekoko ja renkaan ympärysmitta siis suurempi. Aika olennainen ero, jota ei meinaa keväällä muistaa. Ja ero kasvaa, mitä suurempiin nopeuksiin mennään.

Ylinopeus: oman ajonopeuteni, jota pidän omasta mielestäni sopivana, mutten vielä sakkoja aiheuttavana, olen järkeillyt seuraavasti:

Rajoitus + 3 km/h poliisin automaattisesti vähentämä virhemarginaali + 5-7 km/h "pysäytyskynnys ei ylity". Eli

40 -> 43-46 km/h (taajamissa ylinopeus pienempi, koska enemmän pot. vaaratilanteita, lapsia, poliiseja jne.)
60 -> 68-70 km/h (todellinen nopeus, mittarissa ehkä 70-72 km/h)
80 -> 88-90 km/h (mittarissa 92-95 km/h)
100 -> 108-110 km/h (mittarissa 113-115 km/h)
120 -> 128-130 km/h (mittarissa 133-136 km/h, talvirenkailla 138-140 km/h)

Tällä vauhdilla ollaan liikennevirran mukana silloin tällöin ohitellen. Suomalaisten absoluuttinen ja suhteellinen ylinopeus kasvaa mitä alhaisempi rajoitus on. Taajamissa päästellään 40:n alueella 55, 80:n alueella 85 ja 120:n alueella 115-118! Ei mitään järkeä tässä. Ja sitten tietyömaarajoituksista ei suurin osa välitä ollenkaan. Motarilla vedetään 115-120 km/h, mutta 80 km/h tilapäisrajoituksen kohdalla 100 km/h. Ilmeisesti suomalaiselle rajoitus ei lopulta merkkaa mitään, vaan fiilis etenemisen vauhdista, ts. tien leveydestä tms. Tämä kai selittää ne ohituskaistatien kiihdytykset. Miksi niin harva käyttää vakionopeudensäädintä? Nopeuden pumppaus rajoituksen vaihtumatta on veemäisintä mitä tiedän.

Ja niille, jotka toivovat minulle sakkoja ja linnaa törkeästä liikenteenvaarantamisestani (jota ilmeisesti rajoituksen ylittäminen aina on) voin kertoa, että polisiitkaan eivät näe rajoituksia Suomessa yhtä absoluuttisina kuin osa palstan virkamiehistä. Olen ajanut pääosin tällä nopeudella ja kaavalla tutkaan, polisiia vastaan, poliisin ohi lukemattomia kertoja ilman pysäytyksiä. Pidän tätä merkkinä siitä, että pelisilmää löytyy virkapuvun käyttäjiltä varsin paljon.

Prätkällä sain sakot, mutta silloin nopeutta olikin reilusti liikaa ja hyvä, että rankaistiin. Ajelin paljon rauhallisemmin sen jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös