Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 004 976
  • 12 308

Rocco

Jäsen
En tiedä miten muualla Suomessa on puistikoita olemassa, mutta Vaasan muutama pääkatu on tällainen. Eli kaksi kaistaa molempiin suuntiin, välissä puistokaistale. Mutta vaikka tällaisilla Vaasassa paljon ajetaan, siltikään ei ihmiset osaa niissä ajaa.

Oikeastaan joka kerta kun puistikolle käännyn, joku autoilija ajaa "kaistan yli" eli kääntyessään vaikka oikealle, hän kääntyy suoraan puistikon vasemmanpuoleiselle kaistalle. Sama jos käännytään vasemmalle, autot heittävät suoraan oikeanpuolimmaiselle kaistalle.

Lisäksi jos käännytään puistikolle, vaikkapa vasemmalle, ja puistikon oikeanpuoleista kaistaa ajaa auto, niin tälle vapaalle vasemmanpuoleiselle kaistalle ei monikaan käänny. Kaista on tyhjä, sinne vaan. Pahimmat tilanteet on sellaisia, missä alkavalle puistikolle tullaan molemmista suunnista, ja toinen pysähtyy ja toinen ajaa puistikolle. Tällainen paikka on vaikka Kirkkopuistikolla kohti Palosaarta. Tästä kuvan suunnasta tulevat autot jotka vasemmalle kääntyvät (tuonne missä punainen Farmari-Volvo menee), usein jäävät odottamaan tyhmänä, että tuolta keskustan suunnasta (eli missä on tuo keltainen Peugeot parkissa) tuleva auto kääntyy ensin. Eli yksi auto mahtuu kahdelle kaistalle.

Nämä tukkivat ja hidastavat liikennettä todella paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Eilisen Helsingin sään innoittamana.

1. Te joilla on päiväajovalot, kääntäkää valot päälle. Varsinkin VW kuskit, useilla teillä ei pala mitään valoa takana. Kiva ylläri kun pöllylumessa tulee valkoinen Golf perä edellä vastaan takavalot pimeinä.

2. Takasumuvalonkin pitäisi löytyä joka autosta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
2. Takasumuvalonkin pitäisi löytyä joka autosta.

Tästä tulikin mieleeni, että on kohtuullisen dorkaa, että joissain autoissa takasumuvalot saa päälle vain jos etusumuvalotkin on päällä. Idioottimaista.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Miten vaikeaa ihmisten on ajella vakionopeutta? Nyt kun talvi on taas käsillä, niin tuo tuntuu olevan äärettömän vaikeaa sisäistää.

Parina viime viikkona varsinkin arvoisat naiskuljettajat ovat olleet meikäläisen tien tukkeena ajaen esim. 80km/h rajoitusalueella nopeutta 55km/h - 85km/h.

Vittu että menee pumppaamiseksi, kun joutuu ihan jarruttamaan päälleajon välttämiseksi, vaikka väli edellä olevaan on muuten kunnossa.

Muutaman sellaisen ohituksen olen tehnyt että ilman korttia nyt olisin, mikäli liikenteen valvonta olisi osunut kohdalle.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Miten vaikeaa ihmisten on ajella vakionopeutta? Nyt kun talvi on taas käsillä, niin tuo tuntuu olevan äärettömän vaikeaa sisäistää.

Parina viime viikkona varsinkin arvoisat naiskuljettajat ovat olleet meikäläisen tien tukkeena ajaen esim. 80km/h rajoitusalueella nopeutta 55km/h - 85km/h.

Vittu että menee pumppaamiseksi, kun joutuu ihan jarruttamaan päälleajon välttämiseksi, vaikka väli edellä olevaan on muuten kunnossa.

Muutaman sellaisen ohituksen olen tehnyt että ilman korttia nyt olisin, mikäli liikenteen valvonta olisi osunut kohdalle.

Jos joku ajaa 80 km/h alueella talvimyräkässä 85 km/h (eli yli sallitun rajoituksen) ja on silti sinun tiesi tukkeena, niin sinun kannattaisi katsoa kyllä peiliin ja mielellään luovuttaa auto pois ennen kuin tapat itsesi tai pahimmassa tapauksessa jonkun muun noilla surmanohituksillasi.

Eiköhän esim. eilen pelti kolissut Suomessa ihan riittävästi ilman, että siihen tarvitaan nollanäkyvyydellä tehtyjä ohituskaahauksia tai jossain peräpeilissä roikkumista kun edessä kulkeva nynnäri ei painakaan tallaa pohjaan Antti-lumimyrskyssä.

Talvella kuuluukin ajaa hiljempaa ja varovaisemmin jos/kun on pakkasta ja jäätä, huono näkyvyys, pimeää ja paskat ajo-olosuhteet. Tämän pitäisi olla itsestään selvää. Kesällä voikin ajella sitten reippaammin koska olosuhteet ovat aivan toisenlaiset.

Yleisesti ottaen Suomessa saisi olla nopeusrajoituksien kohdalla paljon enemmän joustoa ja vaihteluväliä sekä digitaaliset, vaihtuvat nopeusrajoitukset. Kuivalla, kirkkaalla kesäkelillä maantiellä voisi ajaa 120 km/h (moottoriteillä enemmän, 150 km/h ainakin), normikeleillä 80-100 km/h ja paskemmilla keleillä vaikka sitten 50-60 km/h. Tai eilisen kaltaisilla keleillä vaikka kolmeakymppiä, jos se on turvallinen nopeus silloin kun ei näe eteen eikä taakse mitään ja lunta tippuu 40 cm vuorokaudessa. Mutta suurin rajoitus se on ratin takana. Ennemmin on syytä ajaa sitä viittä-kuuttakymppiä ja päästä ehjänä perille kuin kaahata vailla näkökenttää tai pitoa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jos joku ajaa 80 km/h alueella talvimyräkässä 85 km/h (eli yli sallitun rajoituksen) ja on silti sinun tiesi tukkeena, niin sinun kannattaisi katsoa kyllä peiliin ja mielellään luovuttaa auto pois ennen kuin tapat itsesi tai pahimmassa tapauksessa jonkun muun noilla surmanohituksillasi.

Varmasti ymmärsit pointtini, mutta selvennettäköön se vielä. En ohittanut ketään ko. nopeuden ajajaa. Vaan ohitin silloin kun edellä ajava ajaa 55km/h 80km/h-alueella.

Lisäksi tuosta edellisestä viestistä jäi mainitsematta, että ajokeli on ollut hyvä täällä viimeistä paria päivää lukuunottamatta, vaikka talvi onkin tehnyt tuloaan. Nyt viimeiset pari päivää on ollut tuota myrskyä liikkeellä ja silloin ovat myös meikäläisen ohittelut jääneet tekemättä. Olen ajellut sen 60km/h jonossa mukana, ja se on ollut sopiva vauhti vallitseviin keleihin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Eilen katselin liikennevaloissa odotellessani, kun risteysalueella törmänneet naikkoset touhusivat ihan tosissaan. Toisessa autossa oli puskuri lommolla ja toisessa ovessa kolhu. Varmasti olivat ajokuntoisia vielä, mutta jostain syystä autot oli pitänyt sammuttaa keskelle risteystä ja jalkautua selvittämään onnettomuutta.

Kaikista söpöin oli se joka vei heijastinkolmiota kymmenen metrin päähän jalkakäytävälle onnettomuuden merkiksi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Poliisin julkaisemissa tutkimuksia, joissa on laskettu punaisia päin ajavien ja suojatien eteen pysähtymättömien autoilijoiden prosentuaalista määrää, on kärjessä (suurista kaupungeista) Turku ja Oulu.

Yksi periturkulainen ominaisuus liikenteessä on solidaarisuuden puute kaistaa vaihtavia autoilijoita kohtaan. Joustavaan liikenteeseen kuulu se, että kaistaa vaihtaville autoille annetaan tilaa, jottei tule liikennetukoksia. Mutta Turussa lisätään kaasua, jos toinen auto on pyrkimässä viereiseltä kaistalta eteen. Tässä asiassa Tampereen ja Helsingin autoilijat ovat selvästi sivistyneempiä.

Ajappas Raumalla tai Porissa. Ei Turussa kauheasti ole ongelmia tuon suhteen. Tosin eniten itseäni vituttaa ihmiset jotka vaihtavat ruuhka-aikaan kaistaa, kiihdyttävät ja sitten änkevät helvetin pieneen väliin takaisin alkuperäiselle kaistalle ja ainakin 20 autoa joutuu pysähtymään siinä kaistalla. Ja tämä sankari on ehtinyt ohittamaan välillä yhden, ehkä jopa kaksi autoa. Välillä on käännetty auton nokka toiselle kaistalle ja perä on vielä toisella kaistalla, jolloin kaksi kaistaa on tukossa, tämän yhden valopään ansiosta.

Sitten toinen ilmiö joka ottaa pattiin jonkun verran, Eerikinkatua pitkin tultaessa "keskustasta" päin poliisilaitoksen ohi, on siinä puistokadun risteyksessä monen montaa hassunhauskaa kertaa joku polkupyöräilijä tullut puistokatua aika vauhdikkaasti melkein eteen. Heillehän palaa silloin punainen suojatiellä ja suurin osa autoista kääntyy puistokadulle, mutta en silti tajua miten joku voi olettaa että kyllä ne kaikki kääntyvät. Kuitenkin polkupyöräilijä on se kummalle tuollaisessa tilanteessa törmäyksen sattuessa huonommin käy. Lisäksi polkupyöräkortti voisi tulla pakolliseksi, niin huonosti osa tuntuu liikennesääntöjä tuntevan. Kai ne ajattelee että jos vauhdikkaasti menee tien yli niin kukaan ei ehdi osumaan.

Sitten eilen illalla puistokadulla joku siiderivalas oli tullut hesen pihasta puistokadulle ja puistokadun vasemman puoleista kaistaa ajava auto ei ollut ehtinyt jarruttamaan. Poliisit tuli siihen paikalle ja kuulin vain sivusta niitä huutoja tältä siiderivalaalta "haastan heidät oikeuteen, tulivat ihan varmasti ylinopeutta pikku kirpullaan" ja "minulla ei ollut kolmiota". Tämän siiderivalaan lapsi huomautti siihen vain "äiti, niillä oli vihreä". Muutenkin ihmetytti tämän siiderivalaan käytös, kauhea huutaminen ja valitus eikä tuntunut olevan mitään halua käyttäytyä sivistyneesti. Vaikka vaikutti olevan hänen oma vikansa. Muutenkin ihmetyttää että jos kolari sattuu, oli vika sitten kumman tahansa ja tuloksena on ainoastaan peltivahinkoja, miksei tilannetta voi hoitaa sivistyneesti kuntoon? Tälläiset siiderivalaat usein syyllistyvät tälläiseen huutamiseen/haukkumiseen/uhkailuun. Miksi? Mitä tässä saavutetaan?
 

scholl

Jäsen
Kaistan vaihtamisessa täytyy muistaa se, että ajoneuvo, joka on vaihtamassa kaistaa, voisi kiihdyttää siihen avoinna olevaan väliin, jotta liikenne sujuisi oikeasti sujuvasti. Tosin ruuhkassahan tuo ei ole mahdollista, ts. jos liikenne seisoo. Näissä tapauksissa kaikki eivät anna tilaa sen takia, koska osa käyttää tilanne hyväkseen eli jos tietävät että toinen kaista seisoo aina joka päivä samassa paikassa niin "oikaisevat" sillä tavalla, että ohittavat kaikki ja viime hetkellä haluavat takaisin sinne kaistalle. Perusongelmahan on näissä tapauksissa liikennesuunnittelun puolella ja muutamat autoilijat käyttävät tilannetta hyväkseen.

Suurempi ongelma on mielestäni sellaiset tilanteet, joissa kahdesta suunnasta tulee autoja samalle reitille tai kaksi kaistaa muuttuu yhdeksi. Niissä monissa maissa päästetään vuorotellen, mutta Suomessa se ei toimi. Se kaista, joka päättyy vaikkapa tietyön tai muun tilapäisen esteen takia, on dead end. Sieltä ei pääse sinne väliin ja toisaalta liikenneympyröissä on aivan sama homma. Esim. jos Runeberginkadulla on iltaruuhka niin ketään ei päästetä Hietaniemenkadulta siihen väliin, vaikka autoja olisi tulossa molemmista suunnista. Kansalaisilla olisi jonkun verran näissä tilanteissa opettelemista, jotta se liikenne tulisi joka suunnasta yhtä sujuvaksi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
schollin kanssa samaa mieltä. Yksi hieman tuohon liittyvä asia on ruuhkassa kaistan vaihto kun yritetään optimoida omaa etenemistä. Eli hypitään koko ajan sille "paremmin vetävälle" kaistalle. Tänään katselin kun joku nainen Skoda Fabiallaan pujotteli siinä edellä koko ajan. 5km myöhemmin olin sen edellä kun menin samalla kaistalla koko ajan. Aiheuttaa vain turhaa nykimistä liikenteelle kun joku aina antaa tilaa ja jarruttaa. Ja sen takana tulevat jarruttaa. Tuo sitten vielä kumuloituu jonon päässä siten, että kohta seisoo molemmat kaistat paikallaan. Kortti pois -osastoa tuollainen.

Tuosta siiderivalaasta (hieno ihmistyypin kuvaus btw.) tuli mieleen, että jos itselle kävisi noin eli selkeästi valaan vika niin vie surutta oikeuteen. Oppii olemaan kun tulee 100-0 pataan oikeudenkäyntikulujen kera. Lähipiirissä oli tällainen tilanne eli toinen tuli kolmion takaa eteen, aiheutti kolarin ja väitti että syytön osapuoli tuli ylinopeudella. Sitten lopulta käräjille ja syyllisen ainoa argumentti oli, että syytön tuli ylinopeutta ja sen todisteena läheisen rakennuksen valvontakameravideot. Olivat kai sitten huomanneet videoista, että ei ole ylinopeutta niin peukaloivat videota ja poistivat ne kohdat, josta nopeuden pystyi laskemaan. Alkujaan olisi selvinnyt pelkällä bonusmenetyksellä ja omavastuulla, nyt tuli päälle oikeudenkäyntikulut ja korvaukset aiheutetusta henkilövahingoista, kun vakuutuskaan ei niitä korvannut erinäisistä syistä johtuen.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tuo sitten vielä kumuloituu jonon päässä siten, että kohta seisoo molemmat kaistat paikallaan. Kortti pois -osastoa tuollainen.

Henkilökohtaisesti ärsyttää Turussa pelle, joka ajelee Turun Vuokranvälityksen Audilla. Aina kun sitä autoa näkee, niin vaihtaa kaistaa 30-50 metrin välein nopeuttaakseen omaa etenemistään. Ja lähes aina ilman vilkkua. En varmasti asioi siinä puljussa ikinä!
 

scholl

Jäsen
Alkujaan olisi selvinnyt pelkällä bonusmenetyksellä ja omavastuulla, nyt tuli päälle oikeudenkäyntikulut ja korvaukset aiheutetusta henkilövahingoista, kun vakuutuskaan ei niitä korvannut erinäisistä syistä johtuen.

näin vähän aikaa sitten jonkun vakuutuspuljun mainoksen, ettei heillä kolarointi aiheuta bonusmenetystä. Varmaan kiva olla siellä putiikissa asiakkaana, kun vakuutukset maksavat siksi maltaita, kun pitää maksaa törttöjenkin edestä. Toinen ihmeellinen mainos oli aiemmin Fennialla se, että korvaavat rikkimenneen pesukoneen. Siis oikeasti WTF, kyseessä on kulutustavaraa kuitenkin. Jossain vaiheessa sen kuuluu mennä rikki ja asiakkaan kuuluu ostaa uusi. Saiskohan samalla logiikalla sellaisenkin vakuutuksen että kun auto on loppuun ajettu niin saa uuden tilalle, puhumattakaan kännykästä. Puhelimien osaltahan kotivakuutukset ovat haistavittua. Multa varastettiin kerran 2vkoa vanha puhelin, josta olin maksanut 400 euroa. Vakuutusyhtiö väitti, että sen arvo on 227 euroa ja omavastuu 150 euroa, jolloin korvasivat 77 euroa. Seuraavan kerran kun varastettiin kännykkä, niin en viitsinyt enää tehdä vahinkoilmoitusta. Liikaa paperisotaa 77 euron takia.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ajan vuodessa sellaiset 40tkm ja tässä kokemuksia ja kommentteja viimeisiltä vuosilta. (autoillut jo 80-luvulta saakka).
Järjettömät ohitukset lisääntyneet valtavasti. Ohitellaan kovaa ylinopeutta, ihan missä vain, vaikka näkyvyyttä ei ole.
Vilkunkäyttöä kiertoliittymässä/liikenneympyrässä ei osaa vieläkään puolet autoilijoista.
Viereiselle kaistalle suojatien eteen pysähtyneen auton ohi vedellään aika surutta pysähtymättä.
"vanhat vihreät" ja reilusti jo punaiselle vaihtunut tarkoittaa paina kaasua eli ajellaan aika monta sekuntia vielä punaisten läpi
Bussikuskeista monikaan ei osaa sääntöä että jos nopeusrajoitus oli yli 60 niin pysäkiltä lähtevää bussia ei tarvi väistää ja tunkevat eteen.

Moottoritien rampilta tullessa ON KOLMIO ja sitä kautta tuleva on väistämisvelvollinen ts kiihdyttää autonsa sopivaan nopeuteen ja ajaa tyhjään väliin (tämä tosin ei etelässä niinkään ongelma vaan pahenee mitä pohjoisemmaksi mennään)
Taksikuskit, nuo teiden "ritarit" ovat suurimpia mulkkuja ammattikuskien saralla noin yleisesti. Vilkut on kaikissa rikki, punainen valo on vain ohjeellinen ja muutenkin liikennesäännöt eivät koske heitä.

Traktorit Pohjanmaalla. Täällä on tilastojen mukaan ajoneuvokantaankin suhteutettuna 3x suurempi todennäköisyys kolaroida traktorin kanssa. Ajavat lähellä keskikaistaa sisukkaasti 30 kmh. Tulevat pelloilta eteen ihan surutta pääteillä, usein ilman vilkkua. Näissä vehkeissä on myös vilkut usein rikki. Varsinkin kun olet jurrutanut perässä kilometrin verran madellen ja ohituspaikka tulee, saattavat nämä kääntyä vasemmalle yllättäen ilman vilkkua.

Jep. Virheitä teen itsekin joskus liikenteessä, mutta maltti ja järki on silti mukana.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Järjettömät ohitukset lisääntyneet valtavasti. Ohitellaan kovaa ylinopeutta, ihan missä vain, vaikka näkyvyyttä ei ole.
Vilkunkäyttöä kiertoliittymässä/liikenneympyrässä ei osaa vieläkään puolet autoilijoista.
Viereiselle kaistalle suojatien eteen pysähtyneen auton ohi vedellään aika surutta pysähtymättä.
"vanhat vihreät" ja reilusti jo punaiselle vaihtunut tarkoittaa paina kaasua eli ajellaan aika monta sekuntia vielä punaisten läpi

Nämä tukevat myös omia kokemuksia. Tuli ajettua kesällä reilu 200km per päivä, tuota, ah niin ihanaa, "kasitietä". Järjettömiä ohituksia näki vähintään pari kertaa viikossa, hyvä ellei kerran tai kaksi päivässä. Toisaalta ymmärrän kyllä näitä ohittelijoita, itse ajelin yleensä rauhallisesti. Aika usein 85km/h rekan perässä. Tuolla matkalla oli ruuhka-aikaan täysin turha ohitella. Välillä kotiinpäin tultaessa joku oli mennyt ohi Laitilan kohdalla ja sama auto oli Turussa viereisellä kaistalla. Ja silloinkuin jaksoin ohitella, olin parin minuutin päästä jonkun toisen takana ja keskimäärin oli täysin turha ohitella niin ajallisesti kuin taloudellisesti. Tietysti jos tyhjää tietä oli edessä ajoin tietenkin 100-105km/h, eli en omasta mielestäni ollut tien tukkona. Mutta välillä näkee kun joku ajaa siinä 100km/h alueella sellaista 75km/h ja sitten kun tulee ohituskaista, uskaltaa ajaa 110km/h (onko niin ettei uskalla "kapealla" tiellä ajaa mutta "leveällä" uskaltaa?). Tuollainen kerää helposti monen kymmenen auton letkan ja ainoastaan sen yhden auton takia. Siinä sitten kun oli letkassa ajeltu huomattavasti alle sallitun maksiminopeuden, niin jossain välissä tulee näitä "fast&furious"-ohituksia. Road rage oli itselläkin välillä aika korkealla. Mitä enemmän tuota väliä ajoi niin sitä vähemmän enää jaksoi vituttaa. Matkoihin varasin tuota 100km (per suunta) 20min ylimääräistä ettei kauheasti hidastelu haitannut.

Uskaltaisin väittää että noista hidastelijoista johtuu iso osa näistä vaarallisista ohituksista. Tietysti löytyy aina niitäkin jotka ohittavat vaikka ajaisit 150km/h satasen alueella.

Kiertoliittymistä samaa mieltä, kuin myös suojatien eteen pysähtyneen auton ohitus. Näin kerran jopa että poliisiauto oli pysähtynyt suojatien eteen ja toiselta kaistalta mentiin ohi. Eikö periaatteessa tämä moka riitä suoraan kortin poisottoon? Siis riippumatta onko siinä poliisiauto vai ei.

Yleensä nuo ketkä ajavat punasia päin hidastelevat muuten liikenteessä. Ainakin Turussa ja Satakunnassa. Ajetaan viidenkympin alueella 30km/h ja jos valo vaihtuu oranssiksi niin kiihdytetään 80km/h ja ei ole mitään toivoakaan ehtiä ennenkuin valot vaihtuvat punaiseksi. Silti mennään läpi, mutta jos olisi ajanut kokoajan tuota 50km/h niin olisi vallan mainiosti ehtinyt ja pari muutakin olisi päässyt ennenkuin valot vaihtuvat.

Joskus oli juttua että 80% luulee olevansa keskitasoa parempia kuskeja, tämä taitaa pitää paikkansa. 10 ihmistä, ajotaitoa mitataan asteikolla 1-5. Kahdella on taso 1 ja kahdeksalla 5. Keskiarvo on 4.2 joten 80% on oikeasti keskiarvoa parempia kuskeja. Ainoa että nämä 20% tuppaavaat näkymään liikenteessä aika paljon. Muutenkin sellainen "minäminäminä"-asenne liikenteessä saa pään kiehumaan. Onko pakko vaihtaa kokoajan kaistaa jos saatat voittaa 30s aikaa? Yleensä et voita mitään. Jos yksi auto tulee isolla tiellä ja sen jälkeen on tyhjää, onko siihen eteen pakko änkeä siten että etuajo-oikeutettu joutuu jarruttamaan? Eikö voi odottaa 20s että hänen ei tarvitse hidastaa?

Suomessa on kyllä liikennekulttuuri aika perseestä. Ainakin kehäkolmosen ulkopuolella, sisäpuolelta ei kauheasti ole kokemuksia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nämä tukevat myös omia kokemuksia. Tuli ajettua kesällä reilu 200km per päivä, tuota, ah niin ihanaa, "kasitietä"...
---
Matkoihin varasin tuota 100km (per suunta) 20min ylimääräistä ettei kauheasti hidastelu haitannut.

20 minuuttia ylimääräistä alkaa kyllä olla jo sellainen aika, että tie 204 olisi Raumallekin sitten jo parempi reitti kasitien olosuhteet huomioiden (liikennemäärät, kamerat yms). Poriinhan ei juuri mitään järkeä olekaan kasitien kautta alkaa pumppaamaan, vaan aina Säkylän kautta. Raumallehan voisi koittaa sitten Yläneeltä Pyhäjärven länsipuolelta Lapin kautta, en tiedä kauanko siihen oikeasti menisi, aika ruuhkatonta ainakin on.

Muutenkin sellainen "minäminäminä"-asenne liikenteessä saa pään kiehumaan. Onko pakko vaihtaa kokoajan kaistaa jos saatat voittaa 30s aikaa? Yleensä et voita mitään. Jos yksi auto tulee isolla tiellä ja sen jälkeen on tyhjää, onko siihen eteen pakko änkeä siten että etuajo-oikeutettu joutuu jarruttamaan? Eikö voi odottaa 20s että hänen ei tarvitse hidastaa?
Kyllä. Yksi tällainen erikoispiirre, josta ärsyyntymiseen olen erityisesti harjaantunut on se, kun kuski on vaarassa missata jonkun risteyksen tai liittymän. Sitten ollaan valmiita vaikka ketjukolarin ja kymmenien autojen pysähtymisen riskillä tunkemaan väkisin sinne kääntyvälle kaistalle. Ihan niinkuin se vittusaatana olisi maailman viimeinen risteys, ja kaikki ohiajavat joutuvat kadotukseen ja vaihtoehtoista reittiä siitä seuraavasta risteyksestä ei vaan ole olemassa. Olen tästä ennenkin täällä tainnut avautua.
Samaa sarjaa on myös täydellinen kykenemättömyys ryhmittyä, sekä valottomissa risteyksissä että ajossa käännyttäessä. Päivittäin näkee niitä formulakäännöksiä kun leikataan vastaantulevien kaistalta oikealle käännyttäessä ja jono takana pumppaa, vaikka samasta vauhdista voisi kääntyä myös pientareelle ryhmittyen.
 
Viimeksi muokattu:

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joskus oli juttua että 80% luulee olevansa keskitasoa parempia kuskeja, tämä taitaa pitää paikkansa. 10 ihmistä, ajotaitoa mitataan asteikolla 1-5. Kahdella on taso 1 ja kahdeksalla 5. Keskiarvo on 4.2 joten 80% on oikeasti keskiarvoa parempia kuskeja.
Ovat kyllä keskiarvoa parempia kuskeja, mutta eivät keskitasoa parempia kuskeja.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Vahvistaako tämä uutinen käsitystäsi Bemarikuskeista?

Bemarikuski kuumeni

Linkki vie IL:n sivuille.

Ei Bemarikuskeista, vaan ylipäänsä siitä millaisia kusipäitä liikenteessä jatkuvasti pyörii. Monenlaista olen itsekin nähnyt vuosien varrella ja vaikkapa vinkiksi muillekin kerron lyhyesti miten kerran yhdestä ääliöstä sain eron pienen kissa ja hiiri-leikin päätteeksi. Oli talvisaika noin 4 vuotta sitten kun ajelin Turkua kohden jossain 10-tiellä. Oli liukasta ja ajelin aika hissukseen noin 80 km/h joka oli myös rajoitus ko. alueella. Todellinen nopeuteni oli 75-80km/h. Takaa tuli todella vauhdilla lähestyen joku Mersu joka liimautui takapuskuriini ja jäi siihen koska koko ajan oli vastaantulijoita. Noin 3 km myöhemmin alkoi tie kaartua niin siinä keltaisista viivoista huolimatta sälli päätti lähteä ohitseni vaikka vastaan tuli jo lähellä auto. Pudottamalla omaa vauhtiani reippaasti pääsi idiootti nipin napin takaisin omalle kaistalleen ajoissa. Vastaantulija soitti hänelle torvea ja minä annoin pitkillä valoilla merkin tyhmyydestä hänelle.
Tästäpä mulkku suuttui ja löi liinat kiinni ja alkoi ajella edelläni noin 40-50 km/h
Eipä ollut enää kiire minnekään. Taakseni muodostui aikamoinen jono ja pari kilsaa tätä jatkui niin silloin keksin kokeilla mitä vaikuttaa kun kaivoin kännykkäni esiin ja nappasin kuvan tuosta edessäni matelevasta autosta ja laitoin samantien kun salama oli välähtänyt, luurin korvalleni. Oikeasti en soittanut mihinkään. Taisi raukka paskoa housuunsa ja vauhti nousi hetkessä yli sadan. Sinne katosi. Myöhemmin vielä kysyin rekkarin ja lähetin kivan kirjeen tyypille iltalukemisiksi. Saipa mokoma ääliö kuulla mielipiteeni vaikkei ihan livenä niin kuitenkin.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Vahvistaako tämä uutinen käsitystäsi Bemarikuskeista?

Bemarikuski kuumeni

Linkki vie IL:n sivuille.

Ai mitä käsitystä? Sitä käsitystä, että näitä kuskeja kohtaan on enempi ennakkoluuloja? Kyllä.

Baijerilaisella ajavat tuntuu ylittävän uutiskynnyksen aika helposti ja siten TosiFanin kaltaiset ennakkoluuloiset tyypit saavat lisää vettä myllyyn. Toki iltalehden pitää mainita erikseen vielä, että kyseessä oli Bemarikuski. Saa nähdä milloin muut autoilijat alkavat näyttää ihan muuten vaan keskisormea kaikille Bemareilla ajaville.

Kumma, ettei kukaan ole soittanut iltalehteen reilu viikko takaperin siitä tila-autokuskista, joka päätti ohituskielto -alueella lähteä ohittamaan kolmea autoa ja rekkaa niin, että vastaantulija vältti törmäämisen vain koukkaamalla kohdalla olevalle levikkeelle. Ilman tuota levikettä olisi ollut ojassa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
..Baijerilaisella ajavat tuntuu ylittävän uutiskynnyksen aika helposti ja siten TosiFanin kaltaiset ennakkoluuloiset tyypit saavat lisää vettä myllyyn...

Mistä päättelit, että minulla olisi ennakkoluuloja bemarikuskeja kohtaan? Voit rauhassa etsiä näitä ennakkoluuloja tästä ketjusta tai vaikka netistä yleensä, sellaisia ei ole. Bemarikuski on vaan tyypillinen yleistys, joka tulee aika usein esiin.

Ja vertauksesi tila-auton vaaralliseen ohitukseen on säälittävä. Toisessa tapauksessa mulkku yritti kiilata toisen ulos tieltä ja toisessa ajaja teki virhearvioinin.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Mistä päättelit, että minulla olisi ennakkoluuloja bemarikuskeja kohtaan?

Päättelin juurikin siitä, miten tuon uutisen toit esiin. Jos olin väärässä, olen pahoillani.

Ja vertauksesi tila-auton vaaralliseen ohitukseen on säälittävä. Toisessa tapauksessa mulkku yritti kiilata toisen ulos tieltä ja toisessa ajaja teki virhearvioinin.

Ai säälittävä? Kerroppa mulle, mikä virhearvio on lähteä ohittamaan tuollaista letkaa OHITUSKIELTO-alueella? Ihmeellinen katsantokanta sinulla asiaan... toisessa tapauksessa mulkku yritti kiilata joo, mutta sinun mielestä tässä omassa tapauksessani tila-auto kuski ei ole mulkku vaan teki virhearvion? Mitä nyt olisi pahimmillaan voinut aiheuttaa isommankin kolarin. Kyllä olet hieno mies, kun alat säälittäväksi kutsumaan.
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ai säälittävä? Kerroppa mulle, mikä virhearvio on lähteä ohittamaan tuollaista letkaa OHITUSKIELTO-alueella? Ihmeellinen katsantokanta sinulla asiaan... toisessa tapauksessa mulkku yritti kiilata joo, mutta sinun mielestä tässä omassa tapauksessani tila-auto kuski ei ole mulkku vaan teki virhearvion? Mitä nyt olisi pahimmillaan voinut aiheuttaa isommankin kolarin. Kyllä olet hieno mies, kun alat säälittäväksi kutsumaan.

Huomioi, että nyt on kuitenkin porilainen kyseessä. :hymiö:

Jotenkin käsittämätöntä, miten ihmisellä voi naksahtaa noin pahasti liikenteessä (IL:n uutiseen viitaten). Emme varmasti aivan koko totuutta saa uutisesta tietää, mutta varsinkin tuo ojaan ajattaminen on sairasta. Pitäisi ottaa kortti pois vähintään viideksi vuodeksi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ai säälittävä? Kerroppa mulle, mikä virhearvio on lähteä ohittamaan tuollaista letkaa OHITUSKIELTO-alueella? Ihmeellinen katsantokanta sinulla asiaan... toisessa tapauksessa mulkku yritti kiilata joo, mutta sinun mielestä tässä omassa tapauksessani tila-auto kuski ei ole mulkku vaan teki virhearvion? Mitä nyt olisi pahimmillaan voinut aiheuttaa isommankin kolarin. Kyllä olet hieno mies, kun alat säälittäväksi kutsumaan.

Vertauksen tekee säälittäväksi se, että sinä puolustelit bemarikuskia sen avulla. Tila-autokuski teki tosiaan vain virhearvioinnin, ei pyrkinyt kiilaamaan muita autoja pois tieltä. Molemmat tapaukset ovat vaarallisia, mutta vain toiseen liittyy liikenneraivo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös