Eikös tämä ketju ole samaa asiaa kuin ketju, jossa kehutaan teiden ritareita tai haukutaan idiootteja liikeenteessä, johon pääsee tästä linkistä?
Toinen, mielestäni vielä vaarallisempi, tapa liittyy myös suojateihin. Helsingissä autoilevana sekä kävelevänä oksettaa tilanteet joissa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi kaahataan täydellä vauhdilla.
Osa jalankulkijoistakin on kyllä mulkkuja. Jos tietä pitkin tulee yksi auto niin miksi täytyy sen eteen ängetä niin, että autoilija joutuu turhaan pysähtymään. Tuota näkee ainakin Turussa aika usein. Yleensä pyrin aina antamaan tilaa jos takanani on iso letka autoja, mutta tilanteissa, joissa sieltä tulee yksi auto, jalankulkija voisi varmasti odottaa sen 5 sekuntia. Tai ainakin itse odotan kun olen kävellen liikkeellä.
Tavallaan kyllä ymmärrän tämän, mutta eivätpä autoilijatkaan yleensä tahallaan aja punaisia päin kävelevien tai keskellä tietä toikkaroivien jalankulkijoiden yli. Mieluummin sitä odottaa vähän aikaa että kulku on taas vapaata.Tavallaan ymmärrän tämän, mutta tavallaan en. Miksi auton pysähtyminen viideksi sekunniksi olisi muka turhaa mutta jalankulkijan taas ei?
Ei pitäisi olla kyse siitä, että autoilija pyrkii antamaan jalankulkijalle tilaa suojatiellä, vaan autoilijan pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku suojatiellä poikkeuksetta. Eihän asia saa olla niin, että autoilija noudattaa liikennesääntöjä silloin, kun sitä itseään sattuu huvittamaan, eikä siitä ole sille liikaa vaivaa.
Toinen ongelma on liikenneympyrät, vai mitä kiertoliittymiä ne nyt virallisesti ovat. Siis eihän ihmiset osaa niissä ajaa ollenkaan.
Annatko risteyksissä kolmion takaa tuleville busseille, kuorma-autoille ja rekoille tietä? Onhan se heidän pysähtymisensä sen verta isompi juttu.Autolla pysähtyminen on "suurempi" juttu kun kävellen pysähtyminen, turhat pysähtymiset ja liikkeelle lähdöt pyrin ainakin itse minimoimaan. Kävelijälle se parin sekunnin pysähdys on pienempi juttu kun autoilijalle. Varsinkin jos kävelijöitä on joku iso porukka ja jotkut 16-vuotiaat tulevaisuuden toivot jäävät löntystämään siihen eteen. Pystyn myös samaistumaan sekä kävelijään, että autoilijaan ja kävelijäminää se parin sekunnin pysähtyminen harmittaa huomattavasti vähemmän.
Mielestäni tämä on kävelijältä nimenomaan sitä pelisilmää, mitä liikenteessä vaaditaan.
Osa jalankulkijoistakin on kyllä mulkkuja. Jos tietä pitkin tulee yksi auto niin miksi täytyy sen eteen ängetä niin, että autoilija joutuu turhaan pysähtymään. Tuota näkee ainakin Turussa aika usein. Yleensä pyrin aina antamaan tilaa jos takanani on iso letka autoja, mutta tilanteissa, joissa sieltä tulee yksi auto, jalankulkija voisi varmasti odottaa sen 5 sekuntia. Tai ainakin itse odotan kun olen kävellen liikkeellä.
Kyllä Turussa...
Näissä molemmissa hävetti niin perkeleesti, että teki mieli vajota maan alle tai ainakin jotenkin ilmineerata, että mun vika. Miten tuonkin auton sisältä teet? Kertokaa minulle.
Ilmeillä ja eleillä, jos toiseen kuskiin voi ottaa katsekontaktin vaikka seuraavissa liikennevaloissa. Tai kättä rauhallisesti heilauttamalla, jolloin on syytä pitää kaikki sormet pystyssä.
Turussa on siinä kehittämistä, mutta näkemykseni mukaan täällä yleisesti ottaen on kaikki paremmin kuin muualla.
Täytyy kyllä ihmetellä että miten heijastimen käyttö on niin vaikeaa. Nyt aamulla huomasin että joku sälli juoksee täysin mustissa vaatteissa suojatielle vauhtia hidastamatta. Pimeys + tihkusade, minä huomasin kamikaze-juoksijan ja ehdin pysäyttää auton mutta vastaantulija joutui tekemään lukkojarrutuksen suojatien päällä. En ole varma osuiko auto mutta lähellä oli, komea oli ainakin loikka konepellin kulman yli. Huikkasin ikkunasta heijastimesta mutta en tiedä kuuliko ja ottaako jatkossa mukaan.
Edellisten heijastimettomuushuomioiden lisäksi on pakko mainita polkupyöräilijöiden valojen käyttö. Itse ympärivuotisena pyöräilijänä en voi olla ihmettelemättä, miten paljon jengiä pyöräilee synkkinä vuodenaikoina vailla mitään valaistusta.
Ensimmäinen lamppu oli mallia irroitettava, mutta lampun irroittaminen on erittäin epäkäytännöllistä. Yleensä sitä ei muista ottaa mukaan, ei ole sopivaa taskua/laukkua tai sitten se lamppu on unohtunut väärän takin taskuun.
Minä ostin jostain Budgetsportista kympillä(?) lampun, antaa kohtalaisesti valoa ja auttaa paremmin näkymään, lähtee irti n. sekunnissa ja on niin pieni että menee vaikka farkkujen taskuun hätätilassa. Kotona vakiopaikalla mistä voi napata mukaan joten sanoisin että helppo ja halpa henkivakuutus. Pitää kyllä päivittää parempaan lamppuun, jos on oikeasti pimeää ja ajelee metsäteitä saisi valoteho olla parempi.
No mitäpä tähän voisi sanoa, niin vaasalaiset...En tiedä miten muualla Suomessa on puistikoita olemassa, mutta Vaasan muutama pääkatu on tällainen. Eli kaksi kaistaa molempiin suuntiin, välissä puistokaistale. Mutta vaikka tällaisilla Vaasassa paljon ajetaan, siltikään ei ihmiset osaa niissä ajaa...