Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 115 475
  • 13 155

Fiiu

Jäsen
Veikkaanpa että sinä olisit edelleen maksumiehenä sillä eihän bussikuski varsinaisesti pakottanut sinua kaahaamaan vaan teit itse sen valinnan ja taas vastaavasti bussikuski teki ihan itse päätöksen lähteä ohittamaan, riippumatta sinusta. Bussikuskin hölmöyttä toki tuo, mutta olisiko bussikuskilla ollut mahdollisuus ajaa myös sinusta ohi? Tällöin olisit voinut hidastaa sen verran että se siihen edellesi sujahtaisi.
 
Kanssapyöräilijöiden sijaan haluaisin haukkua tiestömme rakentajat. En ymmärrä miksi pyöräteiltä suojateille mentäessä pitää olla monesti niin korkeat "kynnykset"? Miksei kynnyksiä voida tehdä jokapaikkaan niin, että päättyvät samaan tasoon asfaltin kanssa? Okei, jossain on näin ja osassa on tehty niin, että jos on kolme siivua kynnyksiä niin keskimmäinen on sentään laitettu samaan tasoon asfaltin kanssa ja laitimmaiset ovat korkeammalla. En ymmärrä miksei tällaisissakin tapauksessa voida kaikista tehdä samanlaisia. Käsittämätöntä ja vituttaa joka kerta kun pitää maantiepyörällä koittaa selvitä noista ilman vaurioita.

Sama homma ärsyttää täälläkin, vaikken aja maantiepyörällä. Onneksi ainakin Espoossa tunnutaan rakentavan uudet risteykset fillariystävällisiksi, toisaalta en ymmärrä miksi maantiepyörällä halutaan ajella kaupungissa. Tästä asiasta tulee mieleen urbaanilegenda jokusen vuoden takaa kun Westendin rannasta madallettiin hidasteita siksi että rikkaat pääsevät Ferrareilla kotiin rikkomatta autoja.

Jos haluaisin olla mulkku niin sanoisin että aja hitaammin, niin kaikille autoilijoillekin sanotaan kun ne valittaa hidasteista.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pääsyyllinen tieosuuden tukkoon menemisessä oli leveää kuljetusta seurannut pakettiauto (siis tämä auto jonka katolla on myös leveä kuljetus-valot). Tämä sankari ajoi koko matkan siinä metrin päässä leveästä kuljetuksesta, joten ohitusmatka takaa tuleville oli aika pitkä.
Tota noin... Kun sen takana tulevan varoitus-auton tehtävä on olla juuri siinä leveän kuljetuksen perässä eikä sadan metrin turvavälin päässä(johonka siis kaikki ohittajat ovat työntämässä). Leveän kuljetuksen kuljettaja ei näe sen rahdin läpi taakseen joten sen takana olevan tehtävä on kertoa mitä siellä takana tapahtuu. Ei siihen väliin voi päästää ketään sohlaamaan. Tämä erikoiskuljetus olisi voinut toki pysähtyä johonkin siksi aikaa että jono pääsee ohi mutta voi myös olla ettei se aikataulu syistä ole ollut edes mahdollista. Mutta pääsyyllistä tuosta tilanteesta en tekisi tuon seuranta-auton kuljettajasta koska heidän tekemisiään rajoittavat määräykset ja lupaehdot. Jos niitä toistuvasti rikkoo niin hommat loppuu aika hätäisesti...
 

Rocco

Jäsen
Täytyy kyllä kehua Sportin matsista lähteneitä katsojia keskiviikkona. Parkkipaikalta päästettiin päätielle autoja lähes joka väliin yksi. Kun näki että muut tekee niin, ei itseäkään yhtään mietityttänyt päästää kanssa-autoilijaa parkkipaikalta tielle. Vetoketju-teoria siis toiminnassa parhaimmillaan.
 

Fordél

Jäsen
Onneksi ainakin Espoossa tunnutaan rakentavan uudet risteykset fillariystävällisiksi, toisaalta en ymmärrä miksi maantiepyörällä halutaan ajella kaupungissa.

Jos haluaisin olla mulkku niin sanoisin että aja hitaammin, niin kaikille autoilijoillekin sanotaan kun ne valittaa hidasteista.

Ennen kuin kaupungistä pääsee pois, on ajettava monen risteyksen kautta ja siinä tämä asia on noussut esiin. Aika harvassa on ne maantiepyöräilijät, jotka ajavat mielellään kaupungissa.

Ja sun ei tarvitse olla edes mulkku, ajan näihin luonnottomiin hidasteisiin hitaasti, koska en halua rikkoa pyörääni. Muutenkaan ei kaupungissa nopeudet kasva koviksi vaan vasta kun pääsee täältä pois.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En muista oliko täällä vai jollain muulla keskustelupalstalla juttua noista kynnyksistä suojateillä. Joltain kaupunkisuunnitteluinsinööriltä tuli sellainen kommentti aiheeseen että ne ovat siellä näkövammaisia varten. Eli sillä kepillä on helppo tunnustella jalkakäytävän reunaa kun se kynnys on siinä ennen suojatietä. Eli ei ne välttämättä pyöräilijän kiusaksi sinne ole jätetty vaan ihan syystä...
 

Fordél

Jäsen
En muista oliko täällä vai jollain muulla keskustelupalstalla juttua noista kynnyksistä suojateillä. Joltain kaupunkisuunnitteluinsinööriltä tuli sellainen kommentti aiheeseen että ne ovat siellä näkövammaisia varten. Eli sillä kepillä on helppo tunnustella jalkakäytävän reunaa kun se kynnys on siinä ennen suojatietä. Eli ei ne välttämättä pyöräilijän kiusaksi sinne ole jätetty vaan ihan syystä...

Kiitos selvennyksestä. Kuulostaa ihan loogiselta. Jos ja kun näin on, hidastan ihan mieluusti niissä kohdin, jotta sokeat pysyvät paremmin hollilla missä menevät.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko tietoa onko liitelinkissä olevasta tilastosta tuoreempaa versiota jossain?

Kuolonkolarien syyt 1999

Mielenkiintoista, mitä liikennepoliittisia ratkaisuja tällaisten lukujen perusteella on tehty ja tehdään. Jos uudemmatkin vuositilastot ovat samankaltaisia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
TS: Liikennevirasto haluaa mopot pois py - MTV3.fi - Uutiset - Kotimaa

Hieno uutinen heti näin aamutuimaan poimittuna.

Vähemmän idiootteja kevyenliikenteenväylillä jatkossa. Itsekin asustan rivarialueella missä takapihan portit tulevat suoraan tälläiselle väylälle missä mopot vetävät 40kmh hiljentämättä kennellekään sivutieltä tuleville. Erittäin vaarallisia tilanteita näkynyt.
Kun mopot siirretään liikenteen sekaan niin voidaan sallia mun puolesta hiukan kovempi nopeus mikä on vielä rakenteellisesti ok, esim 50-55kmh. Kyllä ne taajamassa pärjäävät nykyiselläkin nopeudella joten tämä ei ongelma.

Omaa tekstiä parin viikon takaa lainaten, nyt toivottavasti alkaa tapahtua. Erittäin hyvää keskustelua, seuraavaksi suoraa toimintaa ja uudet säädökset voimaan.
Poliisi ehdottaa: mopoilla 60 km/t! - Ilta-Sanomat

_
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Parhaimpia ovat nämä nopeusvalvontakameroiden pelkääjät. Nopeus tiputetaan jo kilometri ennen kameraa (kun navigaattori ärähtää) pitkälti alle sallitun ja kaiken komeudeksi vielä kameran kohdalla jarruvalot vilkkuvat. Kameran jälkeenkin vielä varmuuden vuoksi körötellään ettei vaan ottaisi takaapäin kuvaa.

Kyllähän näille kuskeille pitäisi palkinto antaa.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Tämä viikonloppu taisi olla jonkinlainen "harmaat pantterit liikenteessä" -viikonloppu.

Ajelin perjantaina reitin HML-Pälkäne-"Kankaanalla"-Orivesi-Juupajoki ja lauantaina sama takaisin. Molempiin suuntiin reitillä oli useita autoja, joiden vauhti vaihteli jatkuvasti nopeusrajoitus ja nr-20 km/h välillä. Ja kaikkihan tietävät, että vauhdikkaimmin mentiin hyvissä ohituspaikoissa. Kaista myös käytettiin koko leveydeltään ja muita lennokkaita yllätyksiä aina välillä tuli.

Paras esimerkki oli, kun saavuttiin Hämeenlinnaan, niin siinä joku pappa veti bussipysäkille pikkuPolon poikittain, kun ajoi Laakkosen liittymästä ohi. Oli selkeästi ottanut sieltä uuden auton koeajolle ja nyt pysähtyi paniikissa, kun ajoi liittymän ohi. Suunnitteli selvästi jotain uukkaria tai muuta takaisinpäinkääntymistä. Huomattavaa on kuitenkin, että tuolla kohdalla on nelikaistainen tie keskikorokkeella. Kortti pois.

Että silleen...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En muista oliko täällä vai jollain muulla keskustelupalstalla juttua noista kynnyksistä suojateillä. Joltain kaupunkisuunnitteluinsinööriltä tuli sellainen kommentti aiheeseen että ne ovat siellä näkövammaisia varten. Eli sillä kepillä on helppo tunnustella jalkakäytävän reunaa kun se kynnys on siinä ennen suojatietä. Eli ei ne välttämättä pyöräilijän kiusaksi sinne ole jätetty vaan ihan syystä...

Ymmärrän tämän, mutta siltikään minusta (itsekästä, kyllä) sen kynnyksen ei tarvtise olla vaaksan korkuinen vaan uskoisin, että sokea kepillänsä tunnistaa jo parin kolmen sentin korkuisen kynnyksen. Jos sokea tunnistaa ajoradan ja sen vierustan erotuksen kepillänsä, niin uskoisin, että sokea kykenee tunnistamaan myös kahden tai kolmen sentin korkuiten kynnyksen risteysalueella (tähän vielä lisättynä kunnollinen äänimerkki valo-ohjatuissa risteyksissä). En siis ole vaatimassa kynnyksiä kokonaan pois mutta madaltamaan niitä monilta osin.

vlad.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tuli eilen käytyä Hankasalmella ja siten ajeltua tuota 4 tietä. Voi hyvä luoja mitä ohituksia tuolla tapahtui. Sai kauhulla katsoa kun vatipäät uskovat ilmeisesti autonsa olevan jokin katupyörä. Väitän, että kolari olisi ollut väistämätön ilman toisten autojen tekemiä hätätoimia.

Mukavampi ajella tuolla siinä letkassa, kun vauhtia oli kuitenkin lähes koko ajan noin 5 km yli nopeusrajoituksen.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
En muista oliko täällä vai jollain muulla keskustelupalstalla juttua noista kynnyksistä suojateillä. Joltain kaupunkisuunnitteluinsinööriltä tuli sellainen kommentti aiheeseen että ne ovat siellä näkövammaisia varten. Eli sillä kepillä on helppo tunnustella jalkakäytävän reunaa kun se kynnys on siinä ennen suojatietä. Eli ei ne välttämättä pyöräilijän kiusaksi sinne ole jätetty vaan ihan syystä...

Huono syy. Muualla Euroopassa on kunnon luiska, jossa on metalli"nypylät". Toimii kuulemma kepin kanssa helvetin hyvin. Ja helpottaa lastentenvaunujen kuljettamista, pyörätuoleista puhumattakaan.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Teki u-k motoristi kuoli - Ilta-Sanomat

Vähän on sääntöpuoli hukassa, ja tällä kertaa meni muutama elämä pilalle sen takia. Yksi kuoli, yksi loukkaantui ja yksi kantaa loppuelämänsä hyvin ikäviä asioita sydämellänsä.

Tästä oli tullut tällä viikolla tuomio. Lopuksihan kävi niin, että molemmat moottoripyörän kyydissä olleet menehtyivät.

Auton kuski sai kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenteenvaarantamisesta vuoden ja kaksi kuukautta ehdollista. Samalla hänet vapautettiin matkustuskiellosta. Mahd korvauksista en ole varma, mutta eivät ne ainakaan vainajia lohduta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä oli tullut tällä viikolla tuomio. Lopuksihan kävi niin, että molemmat moottoripyörän kyydissä olleet menehtyivät.

Auton kuski sai kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenteenvaarantamisesta vuoden ja kaksi kuukautta ehdollista. Samalla hänet vapautettiin matkustuskiellosta. Mahd korvauksista en ole varma, mutta eivät ne ainakaan vainajia lohduta.

Naurettavat tuomiot. Ei mulla muuta.
 

#8 Manoel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, FC Honka
Joo, eipä tollasilla tuomiolla kun kannusteta tappamaan. Voi elämä sentää, miten kahelia jengiä tuolla liikenteessä pyörii.
Itse tuli tossa viikko sitten todistettua melkonen tapaus kanssa. Salontiellä, Somerolta Turun motaria kohti ajaessa oli ilmeisen iäkäs mieshenkilö pysäköinyt autonsa lähes keskelle kaistaa, ilmeisesti oli kusihätä yllättänyt. Kaikki auton huomioimiseen tarkoitetut valot oli pois päältä, ei edes suunta- tai hätävilkkua ollu kerenny painaa päälle. Siinä kohtaa on satasen alue ja vain yksi kaista per suunta. Juuri kun saavutin auton, mies pomppasi sieltä pusikosta, juoksi autolleen ja avasi oven juuri minun tehdessä ohitusta. Ei onneksi osunut, mutta hetken sitä sai taas ihmetellä ihmisten ajattelemattomuutta.
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella omista sekä muiden liikennekäyttäytymisestä ja kokemuksista asian tiimoilta.

Oletko agressiivinen vai haahuileva tienylittäjä?
Annatko jalankulkijoille tietä? Jos et, missä tilanteissa ja miksi?
Oletko päässyt todistamaan epätavallisia liikennesääntöjen vastaisia tapahtumia omalta tai muiden osalta?


Lähtökohtaisesti annan jalankulkijoille tietä. Se tosin edellyttää sitä, että jalankulkija on tosissaan menossa sen tien yli, eikä jäämistä haahuilemaan suojatien viereen odottaen, että autot valuvat ohitse. Jalankulkijana on mielestäni syytä AINA ottaa katsekontakti autoilijaan ja näyttää, että olet aktiivisesti ylittämässä tien. Siltikin monet autoilijat näkevät, että jalankulkija vain huvikseen tuijottelee kohti. Onkin olemassa monta kikkaa, miten tien yli voi päästä rivakammin. Esimerkkinä seuraava:

-Tämä on itseasiassa päinvastainen keino kuin autoilijaan silmiin katsominen. Katso muualle ja elehdi kuin et näkisi autoa, vaikka tiedätkin sen sivusilmällä lähestyvän. Kävelet eteenpäin ja voi esimerkiksi näpräillä kännykkää samaan aikaan. Usein autoilijat eivät ota päälleajon riskiä, jolloin he pysähtyvät kiireessäkin. Jos auto ei näytä pysähtyvän, niin voi jäädä suojatien reunaan.

Autoilijan annettua tietä, kiitän aina (paitsi, jos kuski tulee vauhdilla ja tekee äkkijarrutuksen minun jo käveltyä suojatiellä. En luonnollisesti kiitä siitä, ettei hän ajanut päälle). Lisäksi ylitän tien ripeästi kävelleen, enkä löntystellen. Näin autoilijakin motivaatio tien antamiseen kasvaa, koska tavallista pysähdystä ei välttämättä tarvitse tehdä.

Kokemuksia ja havaintoja:

Autoilijoiden naamoja tuijotettua jo useamman tovin, voin hämmästyksekseni sanoa, että harvoiten tietä antavat, ovat vanhukset. Ehkä he ajattelevat olevansa muiden yläpuolella. En haluaisi yleistää, mutta havaintoja on useita. Legendaariset mersu- ja bemarikuskit antavat erittäin usein tietä.

Muutama viikko takaperin yksi pyöräilijä pysähtyi punaisiin valoihin. Siinä hän kerkesi kymmenisen sekuntia odotella ja ihmetellä, että eikö sieltä nyt sitten tulekaan ketään? Eiköhän pyöräilijä siitä turhautunut ja lähtenyt juuri silloin liikkeelle, kun minulle paloi vihreä nuolivalo. Helpostihan tuon kerkesi väistää, kun vielä ylämäkeen lähti, mutta tööttiä piti siltikin vähän huudattaa. Ihan vain sen takia, että jatkossa tajuaisi niiden valojen palavan syystä.

Toinen ihmeellinen tapahtuma sattui viime viikolla. Toinen kuski pisti liikenneympyrässä vilkun tielle, josta olin itse poistumassa. Luonnollisesti otin silloin katseeni eteenpäin ja katsoin vierellä olevan kevyenliikenteenväylän. Enköhän ole jo lähdössä, kun tämä idiootti tulee sieltä vielä vilkku päällä, jolloin joudun tekemään äkkijarrutuksen. Kovasti siinä ihmettelivät, että mullahan on väistämisvelvollisuus. No joo. Oihan noi sen vilkun voinut siinä tsekkaa itsekin. Herrat pysähtyivät lähelle ja meinasin pysähtyä itsekin huomauttamaan asiasta, mutta lopulta annoin asian olla ja jatkoin matkaa.

Onko suomaleinen liikennekulttuuri hyvää? Kunnioitetaanko kanssaliikkujia tarpeeksi?
 

Obloquy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bluesit, ManUtd, Jets
Suomen liikennekulttuurissa on kaksi ominaisuutta/puutetta, jotka aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita.

Ensimmäisenä on tuo jo mainittu suojatiekäyttäytyminen ja erityisesti tilan antaminen. Ajoittain suojatien yli pääseminen terveenä nuorena miehenä tuntuu lähes mahdottomalta. Lapsille ja lastenrataskansalle kyllä annetaan tietä, mutta ei tämäkään mikään sääntö ole. Mallia pitäisi ottaa esim. Portugalista, jossa ei tarvitse kuin vilkaista suojatietä päin, niin 95%+ todennäköisyydellä kaikki kaistat seis ja yli pääsee vapaasti. Tähän toki vaikuttaa kyseisen maan laissa säädetty melko tuntuva sakkorangaistus, joka seuraa suojatiesäädösten kunnioittamatta jättämisestä. Myös Virossa on ilmeisesti käytössä vastaava laki.

Toinen, mielestäni vielä vaarallisempi, tapa liittyy myös suojateihin. Helsingissä autoilevana sekä kävelevänä oksettaa tilanteet joissa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi kaahataan täydellä vauhdilla. Ehkäpä pahin paikka on Tukholmankatu Meilahdessa. Siinä on n. puolen kilometrin matkalla jatkuvasti vähintään kaksi kaistaa molempiin suuntiin ja useita suojateitä. Kaiken lisäksi katu on todella vilkkaasti liikennöity ja monilla tuntuu olevan vielä melko reippaasti ylinopeutta lasissa. En käytännössä ikinä anna tuolla tietä suojatien ylittäjille, jos perässäni on tulossa autoja, vaikka normaalisti annan aina tilaa. Syynä tähän on yksi niin läheltä piti -tilanne, että taisi pumppu jättää muutaman lyönnin väliin. Tilanteessa oli n. sekunnista kyse ettei roimaa ylinopeutta ajanut henkilöauto lahdannut alakouluikäistä poikaa, jolle annoin tietä. Lapsethan näissä tilanteissa ovat kaikkein pahimmassa vaarassa, kun pienempinä tuppaavat jäämään auton taakse piiloon eivätkä vielä ole oppineet kuikuilemaan auton takaa että tuleeko sieltä joku. Tähän pitäisi mielestäni poliisin kiinnittää MERKITTÄVÄSTI enemmän huomiota vaikkapa jollain tehovalvontakampanjalla. Käsittääkseni kyseinen rike on verrattavissa punaisia päin ajoon, joten sakkoa tulee automaattisesti vähintään satoja euroja.

Yleisesti ottaen Suomen liikennekulttuuri on kuitenkin yksi parhaista mihin olen törmännyt. Kyllä täällä turvallisempi olo on kuin esimerkiksi Belgiassa, Ranskassa, Venäjällä tai Kreikassa.
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suomen liikennekulttuurissa on kaksi ominaisuutta/puutetta, jotka aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita.

Ensimmäisenä on tuo jo mainittu suojatiekäyttäytyminen ja erityisesti tilan antaminen. Ajoittain suojatien yli pääseminen terveenä nuorena miehenä tuntuu lähes mahdottomalta. Lapsille ja lastenrataskansalle kyllä annetaan tietä, mutta ei tämäkään mikään sääntö ole. Mallia pitäisi ottaa esim. Portugalista, jossa ei tarvitse kuin vilkaista suojatietä päin, niin 95%+ todennäköisyydellä kaikki kaistat seis ja yli pääsee vapaasti. Tähän toki vaikuttaa kyseisen maan laissa säädetty melko tuntuva sakkorangaistus, joka seuraa suojatiesäädösten kunnioittamatta jättämisestä. Myös Virossa on ilmeisesti käytössä vastaava laki.

Totta. Myös postinjakajille annetaan lähes aina tietä. Se varmaan johtuu olettamisesta, että ripeä tienylitys on tulossa.

Mun pitää purkautua vielä tosta risteyksissä jumittamiselle. Todella harvat jättävät risteyksen vapaaksi esimerkiksi, jos liikennevalojen vieressä on pienempi risteys. Siinä sitä sitten peruutellaan ja väännellään, kun joku kääntyvä tuleekin. Vihreällä valolla ei saa mennä aina, jos uhkana on liikenteen tukkeutuminen. Monesti kello neljän ruuhkan aikaan Kehä 3:n ja Tikkurilan liittymään syntyy tukos, kun ihmiset menevät vihreillä, vaikka tietävät tukkivansa tien. Mun tajuntaan ei vain mene se, miten useimmat autoilijat ovat niin lyhytnäköisiä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Armeijan käyneet! Muistelkaapa, minkälaisia tyyppejä siellä tapasitte.

Hiljaisia hissukoita, ADHD-tapauksia, itsekeskeisiä paskiaisia, sosiaalisia kaikkien kavereita, alkoholisteja tai kovaa vauhtia sille uralle suuntaavia, rentoja jätkiä, narsisteja, kyynikkoja, suuria kapinallisia (kaikki piti tehdä vähän eri tavalla kuin oli käsketty ja tästä sitten pidettiin ääntä, halusi kukaan kuunnella tai ei), porukan eteen vaivaa näkeviä, vastuunkantajia ja sitten myös -laistajia, peruspenttejä ja -juntteja. Siis ihan kaikkea mahdollista.

Niin, se sama jengi on tuolla liikenteessä autoineen. Ja sen huomaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ensimmäisenä on tuo jo mainittu suojatiekäyttäytyminen ja erityisesti tilan antaminen. Ajoittain suojatien yli pääseminen terveenä nuorena miehenä tuntuu lähes mahdottomaYleisesti ottaen Suomen liikennekulttuuri on kuitenkin yksi parhaista mihin olen törmännyt. Kyllä täällä turvallisempi olo on kuin esimerkiksi Belgiassa, Ranskassa, Venäjällä tai Kreikassa.
Varmasti näin. Mutta tuoko alati etenevä kansainvälistyminen tai sanoisinko peräti monikulttuuristuminen suomalaiseen liikennekulttuuriin uudenlaisia piirteitä?

Kerron esimerkkitapauksen viime viikolta Helsingistä. Ylitin suojatietä ja olin jäädä auton alle. Eteeni kääntyi 80-luvun Corollalla ei-suomalaistaustainen mieshenkilö, joka selvästi näki minut ylittämässä vihreillä tietä, mutta silti päätti ajaa läpi, luottaen että minä väistän. Kiirehän siinä tuli, mutta pääsin täpärästi ehjänä pois alta. Tilanne oli sellainen, että olisin aivan hyvin voinut jäädä Yön Timon ruhjomaksi. Olisi varmaan pitänyt osata ennakoida ja sitä kautta ymmärtää, että afrikkalaiseen kulttuuriin kuuluu muutama gnun tai ihmisen raato suojatiellä maisemaa sulostuttamassa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eilen Turussa autoillessani nuori mieshenkilö lähti ylittämään jalan nelikaistaista tietä suojatien kohdalta. Ei siinä mitään, en joutunut suuresti edes jarruttamaan, vaikka aika epätavalliseen väliin hän lähti tien leveys huomioiden ylitykseen. Mutta koska oli pimeää ja sateista, eikä miehellä ollut ainuttakaan heijastinta, vilkautin hälle pitkiä valoja. Mies näytti keskisormea. Olisi pitänyt ajaa päälle.
Ei muuta.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toinen, mielestäni vielä vaarallisempi, tapa liittyy myös suojateihin. Helsingissä autoilevana sekä kävelevänä oksettaa tilanteet joissa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi kaahataan täydellä vauhdilla. Ehkäpä pahin paikka on Tukholmankatu Meilahdessa. Siinä on n. puolen kilometrin matkalla jatkuvasti vähintään kaksi kaistaa molempiin suuntiin ja useita suojateitä. Kaiken lisäksi katu on todella vilkkaasti liikennöity ja monilla tuntuu olevan vielä melko reippaasti ylinopeutta lasissa. En käytännössä ikinä anna tuolla tietä suojatien ylittäjille, jos perässäni on tulossa autoja, vaikka normaalisti annan aina tilaa. Syynä tähän on yksi niin läheltä piti -tilanne, että taisi pumppu jättää muutaman lyönnin väliin. Tilanteessa oli n. sekunnista kyse ettei roimaa ylinopeutta ajanut henkilöauto lahdannut alakouluikäistä poikaa, jolle annoin tietä. Lapsethan näissä tilanteissa ovat kaikkein pahimmassa vaarassa, kun pienempinä tuppaavat jäämään auton taakse piiloon eivätkä vielä ole oppineet kuikuilemaan auton takaa että tuleeko sieltä joku. Tähän pitäisi mielestäni poliisin kiinnittää MERKITTÄVÄSTI enemmän huomiota vaikkapa jollain tehovalvontakampanjalla. Käsittääkseni kyseinen rike on verrattavissa punaisia päin ajoon, joten sakkoa tulee automaattisesti vähintään satoja euroja.

Tänään viimeksi meinasin joutua todistamaan kuinka rekka-auto meinasi lanata jonkun maahanmuuttajan Pitäjänmäentiellä juurikin tällaisessa tapauksessa, missä yksi auto pysähtyi suojatien eteen päästäkseen sateessa värjötelleen huivipään yli, mutta tämä viereistä kaistaa ajanut rekka ei tehnyt elettäkään pysäyttääkseen. Maahanmuuttaja-reppana onneksi näki viime hetkillä ja pomppasi Matrix-tyyliin taaksepäin eikä menettänyt henkeään.

Ulkomaista autoilukulttuurin vertailupohjaa itselleni on kertynyt lähinnä USA:sta, Saksasta ja Puolasta. USA:sta kun tulee takaisin koti-Suomeen tuntuu liikenne kaoottiselta verrattuna etelävaltioiden lungin rauhalliseen köröttelyyn, mutta Saksaan verrattuna Suomen liikenne on mukavan rauhallista, joskin ei niin sujuvaa. Tuntuu että kaikissa näissä maissa tienkäyttäjät ottavat toisensa paremmin huomioon kuin Suomessa, jopa Saksassakin missä autoilu on välillä ihan levotonta kaistapujottelua ja vilkkusotaa. Sielläkin kuitenkin meno on aggressiivisen päällikerroksen alla aika selkeää, hitaat oikeasti väistää nopeampia eikä jää vittuillakseen ohituskaistoille, ja nopeat ei vedä heti ohituksen jälkeen hitaamman eteen jos ei ole pakko.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös