Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella omista sekä muiden liikennekäyttäytymisestä ja kokemuksista asian tiimoilta.
Oletko agressiivinen vai haahuileva tienylittäjä?
Annatko jalankulkijoille tietä? Jos et, missä tilanteissa ja miksi?
Oletko päässyt todistamaan epätavallisia liikennesääntöjen vastaisia tapahtumia omalta tai muiden osalta?
Lähtökohtaisesti annan jalankulkijoille tietä. Se tosin edellyttää sitä, että jalankulkija on tosissaan menossa sen tien yli, eikä jäämistä haahuilemaan suojatien viereen odottaen, että autot valuvat ohitse. Jalankulkijana on mielestäni syytä AINA ottaa katsekontakti autoilijaan ja näyttää, että olet aktiivisesti ylittämässä tien. Siltikin monet autoilijat näkevät, että jalankulkija vain huvikseen tuijottelee kohti. Onkin olemassa monta kikkaa, miten tien yli voi päästä rivakammin. Esimerkkinä seuraava:
-Tämä on itseasiassa päinvastainen keino kuin autoilijaan silmiin katsominen. Katso muualle ja elehdi kuin et näkisi autoa, vaikka tiedätkin sen sivusilmällä lähestyvän. Kävelet eteenpäin ja voi esimerkiksi näpräillä kännykkää samaan aikaan. Usein autoilijat eivät ota päälleajon riskiä, jolloin he pysähtyvät kiireessäkin. Jos auto ei näytä pysähtyvän, niin voi jäädä suojatien reunaan.
Autoilijan annettua tietä, kiitän aina (paitsi, jos kuski tulee vauhdilla ja tekee äkkijarrutuksen minun jo käveltyä suojatiellä. En luonnollisesti kiitä siitä, ettei hän ajanut päälle). Lisäksi ylitän tien ripeästi kävelleen, enkä löntystellen. Näin autoilijakin motivaatio tien antamiseen kasvaa, koska tavallista pysähdystä ei välttämättä tarvitse tehdä.
Kokemuksia ja havaintoja:
Autoilijoiden naamoja tuijotettua jo useamman tovin, voin hämmästyksekseni sanoa, että harvoiten tietä antavat, ovat vanhukset. Ehkä he ajattelevat olevansa muiden yläpuolella. En haluaisi yleistää, mutta havaintoja on useita. Legendaariset mersu- ja bemarikuskit antavat erittäin usein tietä.
Muutama viikko takaperin yksi pyöräilijä pysähtyi punaisiin valoihin. Siinä hän kerkesi kymmenisen sekuntia odotella ja ihmetellä, että eikö sieltä nyt sitten tulekaan ketään? Eiköhän pyöräilijä siitä turhautunut ja lähtenyt juuri silloin liikkeelle, kun minulle paloi vihreä nuolivalo. Helpostihan tuon kerkesi väistää, kun vielä ylämäkeen lähti, mutta tööttiä piti siltikin vähän huudattaa. Ihan vain sen takia, että jatkossa tajuaisi niiden valojen palavan syystä.
Toinen ihmeellinen tapahtuma sattui viime viikolla. Toinen kuski pisti liikenneympyrässä vilkun tielle, josta olin itse poistumassa. Luonnollisesti otin silloin katseeni eteenpäin ja katsoin vierellä olevan kevyenliikenteenväylän. Enköhän ole jo lähdössä, kun tämä idiootti tulee sieltä vielä vilkku päällä, jolloin joudun tekemään äkkijarrutuksen. Kovasti siinä ihmettelivät, että mullahan on väistämisvelvollisuus. No joo. Oihan noi sen vilkun voinut siinä tsekkaa itsekin. Herrat pysähtyivät lähelle ja meinasin pysähtyä itsekin huomauttamaan asiasta, mutta lopulta annoin asian olla ja jatkoin matkaa.
Onko suomaleinen liikennekulttuuri hyvää? Kunnioitetaanko kanssaliikkujia tarpeeksi?