Itse olin varannut aikaa, joten omalta osalta tämä ei hirveästi haitannut. Mutta otetaan pari esimerkkiä:
Turkuun päin olin menossa joten sovitaan että bussi oli viemässä ihmisiä laivalle. Kuinka paljon julkisen liikenteen pitäisi varata ylimääräistä aikaa näiden köröttelijöiden takia? Mitkä haukut yhtiö saa jos ihmiset eivät pääsekkään ajoissa laivalle tai korvausvaatimukset. Tuokin matka vei reilusti yli 30min kauemmin kuin normaalisti talvella. Tuo varo-aika kuitenkin maksaa yhtiölle jonkun verran (pääoman pitäminen tuottamattomana jos ollaankin oikeaan aikaan perillä sekä kuskin palkka, vaihtoehtoisesti vielä tarvitsee toisenkin bussin koska tällä yhdellä on varoaikaa reilusti).
Toinen tapaus, äiti tai isä pääsee töistä puoli neljältä, matka kestää normaalisti noin 1h 10min, lapset pitäisi hakea hoidosta ennen viittä. No taas joku köröttelee ja letka on sadan auton mittainen, matkassa menee 30-40min kauemmin tämän takia. Eli 20min ylimääräiselläkin ajalla olet myöhässä 20min. Sitten lastenhoitajat ovat kulli otsassa kun joutuvat venyttämään omaa työpäiväänsä.
Näitä tapauksia voi keksiä millä mitalla tahansa, muutenkin joka paikassa joutuu nykyään odottamaan. Sitten kun liikenne sujuu useimmiten kuten pitääkin, niin olet joka paikassa sen puoli tuntia edellä jos olet lähtenyt aikaisemmin.
Ja ei, tuolla pätkällä tuohon aikaa keli oli talviolosuhteiksi kohtalainen. Ei ollut huono, eikä hyvä.
Ja laki sallii, minun mielestäni siihen pitäisi saada muutos. Nämä matelijat ovat lisääntyneet radikaalisti viime vuosina. Samalla lailla liikenteen vaarantamista kuin ylinopeuskin, jopa pahempaakin. Monilla menee hermot ja siitä sitten aiheutuu näitä vaaratilanteita (hulluja ohituksia nyt esimerkiksi) ja sitten jotkut ajavat loppumatkan huomattavaa ylinopeutta raivon vallassa. Erityisen huonoja kelejä lukuunottamatta ellei uskalla ajaa lähes sitä mitä kyltissä lukee, parempi jäädä kotiin. Ei koko Suomen autoileva väestö voi joka paikkaan varata saatanasti ylimääräistä aikaa parin kilpikonnan takia.