Järjettömät ohitukset lisääntyneet valtavasti. Ohitellaan kovaa ylinopeutta, ihan missä vain, vaikka näkyvyyttä ei ole.
Vilkunkäyttöä kiertoliittymässä/liikenneympyrässä ei osaa vieläkään puolet autoilijoista.
Viereiselle kaistalle suojatien eteen pysähtyneen auton ohi vedellään aika surutta pysähtymättä.
"vanhat vihreät" ja reilusti jo punaiselle vaihtunut tarkoittaa paina kaasua eli ajellaan aika monta sekuntia vielä punaisten läpi
Nämä tukevat myös omia kokemuksia. Tuli ajettua kesällä reilu 200km per päivä, tuota, ah niin ihanaa, "kasitietä". Järjettömiä ohituksia näki vähintään pari kertaa viikossa, hyvä ellei kerran tai kaksi päivässä. Toisaalta ymmärrän kyllä näitä ohittelijoita, itse ajelin yleensä rauhallisesti. Aika usein 85km/h rekan perässä. Tuolla matkalla oli ruuhka-aikaan täysin turha ohitella. Välillä kotiinpäin tultaessa joku oli mennyt ohi Laitilan kohdalla ja sama auto oli Turussa viereisellä kaistalla. Ja silloinkuin jaksoin ohitella, olin parin minuutin päästä jonkun toisen takana ja keskimäärin oli täysin turha ohitella niin ajallisesti kuin taloudellisesti. Tietysti jos tyhjää tietä oli edessä ajoin tietenkin 100-105km/h, eli en omasta mielestäni ollut tien tukkona. Mutta välillä näkee kun joku ajaa siinä 100km/h alueella sellaista 75km/h ja sitten kun tulee ohituskaista, uskaltaa ajaa 110km/h (onko niin ettei uskalla "kapealla" tiellä ajaa mutta "leveällä" uskaltaa?). Tuollainen kerää helposti monen kymmenen auton letkan ja ainoastaan sen yhden auton takia. Siinä sitten kun oli letkassa ajeltu huomattavasti alle sallitun maksiminopeuden, niin jossain välissä tulee näitä "fast&furious"-ohituksia. Road rage oli itselläkin välillä aika korkealla. Mitä enemmän tuota väliä ajoi niin sitä vähemmän enää jaksoi vituttaa. Matkoihin varasin tuota 100km (per suunta) 20min ylimääräistä ettei kauheasti hidastelu haitannut.
Uskaltaisin väittää että noista hidastelijoista johtuu iso osa näistä vaarallisista ohituksista. Tietysti löytyy aina niitäkin jotka ohittavat vaikka ajaisit 150km/h satasen alueella.
Kiertoliittymistä samaa mieltä, kuin myös suojatien eteen pysähtyneen auton ohitus. Näin kerran jopa että poliisiauto oli pysähtynyt suojatien eteen ja toiselta kaistalta mentiin ohi. Eikö periaatteessa tämä moka riitä suoraan kortin poisottoon? Siis riippumatta onko siinä poliisiauto vai ei.
Yleensä nuo ketkä ajavat punasia päin hidastelevat muuten liikenteessä. Ainakin Turussa ja Satakunnassa. Ajetaan viidenkympin alueella 30km/h ja jos valo vaihtuu oranssiksi niin kiihdytetään 80km/h ja ei ole mitään toivoakaan ehtiä ennenkuin valot vaihtuvat punaiseksi. Silti mennään läpi, mutta jos olisi ajanut kokoajan tuota 50km/h niin olisi vallan mainiosti ehtinyt ja pari muutakin olisi päässyt ennenkuin valot vaihtuvat.
Joskus oli juttua että 80% luulee olevansa keskitasoa parempia kuskeja, tämä taitaa pitää paikkansa. 10 ihmistä, ajotaitoa mitataan asteikolla 1-5. Kahdella on taso 1 ja kahdeksalla 5. Keskiarvo on 4.2 joten 80% on oikeasti keskiarvoa parempia kuskeja. Ainoa että nämä 20% tuppaavaat näkymään liikenteessä aika paljon. Muutenkin sellainen "minäminäminä"-asenne liikenteessä saa pään kiehumaan. Onko pakko vaihtaa kokoajan kaistaa jos saatat voittaa 30s aikaa? Yleensä et voita mitään. Jos yksi auto tulee isolla tiellä ja sen jälkeen on tyhjää, onko siihen eteen pakko änkeä siten että etuajo-oikeutettu joutuu jarruttamaan? Eikö voi odottaa 20s että hänen ei tarvitse hidastaa?
Suomessa on kyllä liikennekulttuuri aika perseestä. Ainakin kehäkolmosen ulkopuolella, sisäpuolelta ei kauheasti ole kokemuksia.