Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 004 703
  • 12 307

Pushead

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja samaan hengenvetoon mopot vittuun myös sieltä kevyenliikenteen väyliltä. Niiden nopeuden voisi nostaa 50kmh niin pysyisivät hyvin taajamaliikenteessä autojen mukana ja kaikki olisivat tyytyväisiä.


_

Tähän vahva sama. Paras tilanne kyllä olisi koko mopoilun kielto. Tiputettaisiin vaikka A1-kortin ikäraja sitten siihen 15v.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Olin kahden koirani kanssa lenkillä ja vastaan tuli sauvakävelijä tai rullaluistelija sauvojen kanssa. Nuorempaa koiraa (n.1v) kiinnosti kovasti heiluvat sauvat ja hieman kääntyi keskelle tietä. Olimme kuitenkin tavallaan omalla puolellamme kaistaa. Tämä fillarisankari oli sitten päättänyt ahtauta siitä meidän ja vastaantulijan välistä ohi. Koirani päälle sitten osui kun ei oikein kuusi rinnakkain mahdu kevyen liikeneteen väylälle.

Osittain olen toki syyllinen myös itse. Olisi pitänyt lukea koiran aikeet hieman aiemmin, mutta ei aina huomaa kahden koiran kanssa ihan kaikkea. Kyllä kai se takaapäin päälleajaja on aina suurin syypää. Soittokellon käyttö voisi olla kova sana joskus.
Ja miksi sillä fillarilla on pakko aina pyyhältää ihan vierestä ohi.

Kirjoitin jo pitemmän vastauksen, mutta tyydyn vain kysymään: oletko tosissasi? Kuvailusi perusteella tuo oli ihan sinun oma vika. Pidä koirasi kurissa. Jos ei onnistu, niin harjoittelemaan johonkin rauhalliseen paikkaan. Ja miten tuossa nyt oli kuusi rinnakkain? Vai oliko tiellä kuusi?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kirjoitin jo pitemmän vastauksen, mutta tyydyn vain kysymään: oletko tosissasi? Kuvailusi perusteella tuo oli ihan sinun oma vika. Pidä koirasi kurissa. Jos ei onnistu, niin harjoittelemaan johonkin rauhalliseen paikkaan. Ja miten tuossa nyt oli kuusi rinnakkain? Vai oliko tiellä kuusi?
Taidat olla väärässä. Kuvailun perusteella päälleajaja on syyllinen. Kirjoittaja syyllisti itsensä, koska ei tajunnut takaa tulevan aivovammaisen pyöräilijän aikeita.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kirjoitin jo pitemmän vastauksen, mutta tyydyn vain kysymään: oletko tosissasi? Kuvailusi perusteella tuo oli ihan sinun oma vika. Pidä koirasi kurissa. Jos ei onnistu, niin harjoittelemaan johonkin rauhalliseen paikkaan. Ja miten tuossa nyt oli kuusi rinnakkain? Vai oliko tiellä kuusi?
Olet siis sitä mieltä, että jalankulkijoilla pitäisi olla silmät niskassa tai kuudes aisti, että tajuavat fillaroivan kusipään tulevan selän takaa päälle? Valitettavan yleistä pyöräilijöiden keskuudessa on tämä asenne, että jalankulkija on syyllinen, jos joku tulee fillarilla takaa ja ajaa yli.

Toivottavasti redlaten koiralle ei käynyt pahasti.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vähän sit OT, joskus olen miettinyt sitä valojen välkyttämistä vastaantulijoille...siis miettinyt onko sallittua vai ei ja onhan se sallittua:
http://www.iltalehti.fi/autot/2012060115656314_ae.shtml
Toivon, että kukaan ei ole niin idiootti, että varoittaa muita ratsiasta. Tai toki, jos saa hyvän mielen kun auttaa rattijuoppoja välttämään kiinnijäämisen. Eihän siinä ole kuin muiden henki kysymyksessä.
Onhan tuo ihan yleistä että ratsiasta väläytetään valoja vastaantulijalle. Jos kyseessä on puhallusratsia niin ei varmaankaan kovin järkevää (tosin ainakin itse pidän noita puhallusratsijoita aika turhanpäiväisinä).
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tehkää niin kuin minä. Jos joku näyttää ohittamisen merkkejä vähän ennen ramppia, aina voi kiihdyttää rinnalla ihan varmuuden vuoksi, jotta ohittaja missaisi ramppinsa.

Jalankulkijoilla pitäisi olla aina joku keppi mukana, jonka voisi törkätä ohimenevän fillaroijan pinnojen väliin. Loppuisi se kaahailu, kun kävelijät sabotoisivat näiden kevyenliikenteen virtuoosien etenemistä. Varsinkin Stadissa pitäisi olla jotain kättä pitempää, jolla voisi täräyttää vastapalloon näitä hurjastelijoita.

Huolestuttavaa keskustelua. Nämäkin mielipiteet osoittavat sen, minkä jokainen tielläliikkuja tajuaa, eli liikenteessä on aina kaikenmaailman sekopäitä, joiden paikka ei olisi ainakaan liikenteessä, eikä välttämättä missään muuallakaan julkisella paikalla.

Axbor Nocturne oli varmasti tyytyväinen, kun Tampereella joku mielisairas sieluntoveri toteutti vastaavaa ideologiaa:
Pyi ilman rangaistusta hovissa - HS.fi - Kotimaa
Vastaavia esimerkkejä on tietysti monia, milloin on nastoja viljelty pyöräteille, milloin siimoja viritetty pyörätien poikki.

En osaa kyllä kuvitellakaan, millaisia henkilökohtaisia ongelmia voi olla taustalla, kun liikenteessä pitää keskittyä muiden tielläliikkujien etenemisen sabotointiin.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Olet siis sitä mieltä, että jalankulkijoilla pitäisi olla silmät niskassa tai kuudes aisti, että tajuavat fillaroivan kusipään tulevan selän takaa päälle?


Ei tarvitse olla kuin perusaistit ja silmät normaalisti edessä tiedostaen, että takaa saattaa tulla pyöräilijöitä. Sitten pitää sen koiran kurissa, ettei se yllättäen hyökkää pyöräilijän eteen.

Toivottovasti tapauksen koiralle ei käynyt pahasti.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei tarvitse olla kuin perusaistit ja silmät normaalisti edessä tiedostaen, että takaa saattaa tulla pyöräilijöitä. Sitten pitää sen koiran kurissa, ettei se yllättäen hyökkää pyöräilijän eteen.

Toivottovasti tapauksen koiralle ei käynyt pahasti.

Jos ulkoiluttaa koiraa, lenkkeilee, mitä tahansa ja vastaan tulee rullahiihtäjä, on pyörätie jo kohtuullisesti käytössä ellei kyseessä ole 10 metriä leveä kulkuväylä. Sulaa hulluutta, tyhmyyttä ja välinpitämättömyyttä on tästä välistä painaa menemään pyörällä älytöntä vauhtia.

Ohitatko sinä liikenteessä jos vastakkaisella kaistalla vastaan tulee auto?
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Jalankulkijoilla pitäisi olla aina joku keppi mukana, jonka voisi törkätä ohimenevän fillaroijan pinnojen väliin. Loppuisi se kaahailu, kun kävelijät sabotoisivat näiden kevyenliikenteen virtuoosien etenemistä. Varsinkin Stadissa pitäisi olla jotain kättä pitempää, jolla voisi täräyttää vastapalloon näitä hurjastelijoita. Ne vituttaa eritoten, jotka ajelevat pyörällä jalkakäytävillä ja sielläkin meno näyttää siltä, että homma on just opittu.

niin joo, toivottavasti koira on ok.

Tässä viestissä jotenkin kiteytyy Helsingin ja miksei muunkin Suomen täysin epäonnistunut pyöräilyinfra. Polkupyörät eivät kuulu samaan jaettuun tilaan jalankulkijoiden kanssa. Nyt tämä aletaan onneksi jo jollain tasolla sisäistämään Helsingin kaupungin osalta, kiitos Salermon ja samanhenkisten liikennesuunnittelijoiden.

Polkupyörän nopeus suhteessa jalankulkijaan on liian suuri, joten näiden käyttämät väylät pitäisi erottaa toisistaan muullakin kuin satunnaisella valkoisella maaliraidalla. Paras tilanne olisi yksisuuntainen pyörätie ajoradan reunassa ja hiljaisemmilla kaduilla pyöräliikenteen siirto ajoradalle. Katuverkon ulkopuolella kevyenliikenteenväylillä pitäisi pyöräilijät ja kävelijät erottaa omille puolilleen vaikka noppakivirannulla tai muulla selkeästi väylän jakavalla fyysisellä erottimella. Tällä hetkellä porukka pyöräilee missä ja miten sattuu, koska fillari-infra nyt vaan on ihan helvetin sekavaa eikä loogisesti jatkuvista reiteistä ole tietoakaan. Iso osa ei uskalla keskusta-alueilla autojen joukkoon ja pyörätiet/kevyenliikenteenväylät kiertelevät miten sattuu ja ne on jaettava kaikkien jalan liikkuvien kanssa.

Itse asun kantakaupungissa, ajan fillarilla tuhansia kilometrejä vuodessa, samoin autolla, kävelen ja käytän julkisia. Pyörällä ajaessa vituttaa autoilijat, mopot, pyöräilijät ja kävelijät. Autoillessa lähinnä autoilijat, koska muut ryhmät on Suomessa aika tehokkaasti häädetty pois autojen tieltä. Kävellessä ottaa pattiin autoilijat ja pyöräilijät. Julkisissa ei pahemmin stressaa mikään, koska omat vaikutusmahdollisuudet käytössä olevan rakkineen kulkemiseen on minimissä. Suurin osa tuolla ulkona liikkuvista ihmisistä on ihan samanlaisia. Ei ole olemassa pyöräilijää, autoilijaa, kävelijää, rullaluistelijaa. Jokainen töpeksii ja liikennesuunnittelulla voidaan vaikuttaa yllättävän paljon siihen mitä siitä seuraa.

Jalankulkija ei hahmota tilaa samalla tavalla pyöräilijän kanssa. Pyöräilijä joutuu kovemman vauhdin ja liikkumiseen käytetyn välineen hallinnan takia keskittymään tekemiseensä aivan eri tavalla. Alitajuisesti pyöräilijä olettaa kävelijöidenkin olevan samalla tavalla jatkuvasti tietoisia tekemisestään vaikka nämä eivät sitä ole. Kävellessä ihminen paljon herkemmin vaipuu ajatuksiinsa, näprää kännykkää tai muuten vain on henkisesti vähemmän "hereillä". Tämän huomaa itsekin, jos sitä vain tietoisesti välillä havainnoi. Autoilu tuntuu olevan sitten jotain tuolta väliltä. Välillä on hyvinkin tietoinen ympäristöstään ja toisinaan taas aivan nollat taulussa omissa ajatuksissa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Huolestuttavaa keskustelua. Nämäkin mielipiteet osoittavat sen, minkä jokainen tielläliikkuja tajuaa, eli liikenteessä on aina kaikenmaailman sekopäitä, joiden paikka ei olisi ainakaan liikenteessä, eikä välttämättä missään muuallakaan julkisella paikalla.

Se on totta, nämä pyöräilevät vandaalit ovat juuri sellaisia sekopäitä, joita pitäisi vähentää, esim. ikuinen ostokielto pyörään. Jos edes käyttää sitä, niin tuntuvat sakot. Puhun nyt sellaisista, jotka eivät kunnioita jalankulkijoita pätkääkään, vaan sohlaavat jalkakäytävillä miten sattuu. Ymmärrän kyllä tuskasi, koska olet kaiketi itsekin pyörällä liikkuva henkilö. Itse en kannata väkivaltaa, kunhan nyt heitin vaan tuollaisen vähän brutaalimman vaihtoehdon ilmoille näiden sekoilijoiden kitkemiseksi.

Vertaat minua mielisairaaseen, haistapa kuule vittu.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Ei tarvitse olla kuin perusaistit ja silmät normaalisti edessä tiedostaen, että takaa saattaa tulla pyöräilijöitä. Sitten pitää sen koiran kurissa, ettei se yllättäen hyökkää pyöräilijän eteen.

Toivottovasti tapauksen koiralle ei käynyt pahasti.

Seuraan kyllä eteen ja taakse normaalisti. En vaan ajatellut, että se fillari änkeää siitä mun ja tämän sauvaurheilijan välistä. Ei autollakaan ohitella jos on vastaantulevaa liikennettä.

Jaa, Tadu ehtikin jo samaa.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Jos ulkoiluttaa koiraa, lenkkeilee, mitä tahansa ja vastaan tulee rullahiihtäjä, on pyörätie jo kohtuullisesti käytössä ellei kyseessä ole 10 metriä leveä kulkuväylä. Sulaa hulluutta, tyhmyyttä ja välinpitämättömyyttä on tästä välistä painaa menemään pyörällä älytöntä vauhtia.

Ohitatko sinä liikenteessä jos vastakkaisella kaistalla vastaan tulee auto?

Toki jos pyöräilijä ajaa väliin johon ei lähtökohtaisesti mahdu, niin tyhmyyttähän se on. Käsittääkseni tässä koira kuitenkin syöksyi eteen kun pyöräilijä oli ohittamassa?

Ylitätkö tasoristeyksen jos juna on tulossa?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Huolestuttavaa keskustelua. Nämäkin mielipiteet osoittavat sen, minkä jokainen tielläliikkuja tajuaa, eli liikenteessä on aina kaikenmaailman sekopäitä, joiden paikka ei olisi ainakaan liikenteessä, eikä välttämättä missään muuallakaan julkisella paikalla.
Huolestuttavaa, että pitäisi käyttää väkisin hymiöitä, ettei joku mielensäpahoittaja ota noita juttuja tosissaan.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Käsittääkseni tässä koira kuitenkin syöksyi eteen kun pyöräilijä oli ohittamassa?

Syöksyminen on liiottelua. Kääntyi sauvoja kohti sanotaan vaikka poikittain tielle. Edelleen olimme kaikki ikään kuin omalla puolellamme/kaistallamme kulkuväylää. Tässä mielessä ajoi suoraan yli.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei tarvitse olla kuin perusaistit ja silmät normaalisti edessä tiedostaen, että takaa saattaa tulla pyöräilijöitä. Sitten pitää sen koiran kurissa, ettei se yllättäen hyökkää pyöräilijän eteen.
No eikös tässä nimenomaan se pyöräilijä hyökännyt yllättäen väliin, joka ei oikeasti ollut väli?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Huolestuttavaa, että pitäisi käyttää väkisin hymiöitä, ettei joku mielensäpahoittaja ota noita juttuja tosissaan.

Tänne kirjoitetaan vain ja ainoastaan suuria totuuksia vailla minkäänlaista sijaa huumorille tms.. Tämä keskusteluosio on kuin ihmiset liikenteessä, minulle ei vittuilla ja olen aina itse oikeassa.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Syöksyminen on liiottelua. Kääntyi sauvoja kohti sanotaan vaikka poikittain tielle. Edelleen olimme kaikki ikään kuin omalla puolellamme/kaistallamme kulkuväylää. Tässä mielessä ajoi suoraan yli.

Ok, ymmärsin alkuperäisen viestisi väärin. Pahoitteluni.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Ok, ymmärsin alkuperäisen viestisi väärin. Pahoitteluni.

Asia selvä.

Jatkanpa lisää aiheesta kuitenkin. Saman lenkin kävelin juuri uudestaan päinvastaiseen suuntaan autoa huollosta hakemaan.
Sattuipa miltei samanlainen tilanne uudestaan. Tällä kertaa edestä ja nyt kohtasimme lastenvaunut eli olimme rinnakkain lastenvaunujen kanssa ja pyöräilijä aikoi änkeä siihen väliin.
Nyt pitkä tuijotus fillaristia kohtaan esti aikeen tai sitten tajusi ettei tohon väliin mahdu.

Silmäarviolta kulkuväylän leveys on 2-2,5 m. Ei siihen kovin montaa rinnakkain mahdu.
Eikö voi siitä muutamaa sekuntia odottaa että on tilaa mennä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Hämeenlinnassa Eureninkadun ylittäminen kävellen moottoritien katetyömaan kohdalta on tällä hetkellä todella vaarallista touhua. Monesti siinä olen saanut pysähtyä kävellen keskelle suojatietä, kun autot vaan kaahaavat kävelijöiden editse suojatiestä huolimatta.
Tänään olin jo suojatiellä, kun katselin vasemmalta tulevan Bemarin aika saatanan kovaa. Hyvä, että taaskin pysähdyin sillä tämä neropatti ei tehnyt elettäkään hidastaakseen, vaan kaahasi helvetinmoista vauhtia editseni. Onnekseni katselin vielä Bemarinkin mentyä vasemmalle, sillä sieltä tuli moottoripyörä tämä Bemarin perässä ihan yhtä kovaa vauhtia, eikä todellakaan välittänyt siitä, että olin ollut jo tovin suojatiellä ja jopa pysähdyksissä, että nämä saatana kaahailijat pääsevät ohi eivätkä vaan joudu pysähtymään.

Olen huomannut, että kyseistä risteysaluetta poliisit kuitenkin tarkkailevat melko kiitettävästi ja jo takaisinpäin tullessani oli paikalla moottoripyöräpoliisi seuraamassa liikennettä. Viikonloppunakin näin poliisin moottoripyörineen paikalla.

Tekisi mieli yleistää Bemarit ja moottoripyöräilijät vähän niinkuin monet yleistävät pyöräilijöitä, mutta yksilöitähän nämä mulkut ovat.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Jalankulkijoilla pitäisi olla aina joku keppi mukana, jonka voisi törkätä ohimenevän fillaroijan pinnojen väliin. Loppuisi se kaahailu, kun kävelijät sabotoisivat näiden kevyenliikenteen virtuoosien etenemistä. Varsinkin Stadissa pitäisi olla jotain kättä pitempää, jolla voisi täräyttää vastapalloon näitä hurjastelijoita. Ne vituttaa eritoten, jotka ajelevat pyörällä jalkakäytävillä ja sielläkin meno näyttää siltä, että homma on just opittu.

Internetin keskustelupalstojen hienous on juuri tämä, että päästään fantasioimaan julkisesti siitä, kuinka mahdollisesti voitaisiin aiheuttaa jopa hengenvaarallista vahinkoa toisille ihmisille. Kertoo aikapaljon tällaisista Axbor Nocturnen kaltaisista henkilöistä.

Helsingissä ainakin kevyenliikenteenväylät ovat huonosti suunniteltuja. Jalankulkijoita, koiranulkoiluttajia ja fillaristeja ei pitäisi olla samalla väylällä. Onneksi tästä ollaan jo päästy osittain eroon.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Helsingissä ainakin kevyenliikenteenväylät ovat huonosti suunniteltuja. Jalankulkijoita, koiranulkoiluttajia ja fillaristeja ei pitäisi olla samalla väylällä. Onneksi tästä ollaan jo päästy osittain eroon.

Tämä on täysin totta ja samoin tuolla aiemmin mainittu että Helsingin pyöräily-infra on perseestä. Silti sanoisin että lähestymistapa koko asiaan on väärä, sitä oikeata pyöräily-infraa saadaan odottaa kymmeniä vuosia ja silloinkin se pätee vasta vain pääväyliin.

Eihän tämä asia muuta vaadi kuin että pimeissä risteyksissä, mutkissa, ahtaissa ohituksissa ja kohtaamisissa HIDASTETAAN. Mutta se vain on niin helvetin vaikeaa suurimmalle osalle näistä harrastelijapyöräilijöistä jotka sotkevat minkä jaloista pääsevät. Vika on ensisijaisesti korvien välissä ei infrassa. Ja tämä ei ollut mitään henkilökohtaista Deus Exille vaan toteamus siiitä että jos hidastaisimme jokaisessa edellä mainitussa tilanteessa niin suurin osa vaaratilanteista poistuisti.
Aina toki voi jotain sattua mutta valitettevasti yli puolet tuolla työpaikkaliikenteessä vetävät täysillä näistä vaaranpaikoista, nämä asenteet kun muuttuvat niin vähenee erittäin suuri osa vaarallisista tilanteista.

Ja vielä kerran, kyllä se vastuu on ensisijaisesti ohittajalla koska näkee edessä olevan tilanteen. Ja välttääkseen vaaratilanteet on hidastettava. Esimerkiksi jos paahdat fillarilla täysillä ja soitat vain kelloa hidastamatta, harva edes jäätyy suolapatsaaksi vaan lähtee hädissään siirtymään jonkun askeleen sivuun, onko joku niin dorka että menee näistä tilanteista fillarilla hidastamatta? Voin vastata että on, näkee joka päivä ja en ihmettele yhtään että fillaristit kolaroi pk-seudulla vaarallisesti varmaan joka päivä.



_
 
Viimeksi muokattu:

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
kännykkäkulttuuri autoillessa

Ihmettelen suuresti onko poliisin mielenkiinto tämän epäkohdan suhteen täysin hävinnyt - homma on lähtenyt ihan täysin lapasesta. Puhelimeen jutellaan ajaessa ihan rutiinilla nykyään ja lisäksi surffaaminen/tekstailu tekee ihan selvästi tuloaan. Eilen illalla perässäni vaappui maasturillaan nainen joka koko matkan Munkan läpi näppäili kännykkäänsä muksu takapenkillä. Vituttaa tuollainen touhu yli kaiken. Tarvitaanko tässä taas joku kuollut jalankulkija ennen kuin hommaan saadaan rotia? Pari vuotta sitten perääni ajoi punaisissa valoissa teini ja törmäyksen syy oli mikäs muukaan kuin luurin kanssa ähellys.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Pari vuotta sitten perääni ajoi punaisissa valoissa teini ja törmäyksen syy oli mikäs muukaan kuin luurin kanssa ähellys.

Olen muuten huomannut että nämä nykyiset ns. älypuhelimet vievät huomiota selvästi enemmän kuin aiemmat perusnokialaiset.

Sen verran liikenneasioista vielä, että kun ajelen kehä kolmosta päivittäin, niin on alkanut jurppia nuo vitun virolaiset. Kaahaavat päätöntä vauhtia ja loikkivat kaistalta toiselle ja kolmannelle miten sattuu. Ilmeisesti näille ei saada sakkolappuja toimitettua tai ainakaan eivät niitä maksa. Muutenkin vievät työpaikat suomalaisilta eivätkä maksa veroja yms. ja sitten vielä saa pelätä niitä liikenteessä, prkl.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen muuten huomannut että nämä nykyiset ns. älypuhelimet vievät huomiota selvästi enemmän kuin aiemmat perusnokialaiset.

Joo, kosketusnäyttö ei ole liikenteessä oikein omiaan. Puhelinnumeron näppäilykin on ihan tuskaa.
Sanoisin, että kännykkään puhuminen aiheuttaa sellaista yleistä jäätymistä, eli esim unohdutaan motarin vasemmalle kaistalle, ajamaan alinopeutta tai jäädään valoihin. Kännykän näpräys sitten aiheuttaa niitä peräänajoja, tieltä suistumisia, jalakulkijoiden päälleajoja, risteyskolareita, ja on siis huomattavasti vaarallisempaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös