Osittain olen toki syyllinen myös itse. Olisi pitänyt lukea koiran aikeet hieman aiemmin, mutta ei aina huomaa kahden koiran kanssa ihan kaikkea. Kyllä kai se takaapäin päälleajaja on aina suurin syypää. Soittokellon käyttö voisi olla kova sana joskus.
Ja miksi sillä fillarilla on pakko aina pyyhältää ihan vierestä ohi.
Erittäin valitettava tapaus ja kevyen liikenteen väylillä on ajoittain ihan helvetin vaarallista liikkua.
Kommentoin tänne reilu viikko sitten perässäroikkujista ja en ole ehtinyt täällä sen jälkeen piipahtaa mutta asiallisesti oli kommentoitu ja moni todennut saman vaaratekijän tuolla liikenteessä.
Kun itse on nykyään aika tasaisesti kaikkea niin jalankulkija, koirankusettaja kuin fillaroitsija niin itse nään ehdottomasti suurimapana vaarana juuri täälläkin mainitun tilannenopeuden ja ihan yksinkertaisesti nopeuseron. Eihän siinä ole mitään järkeä että painetaan 25kmh 5kmh kulkevan kävelijän ihan vierestä ahtaissa paikoissa. Totta helvetissä sattuu onnettomuuksia jos jalankulkija astuu yhden harha-askeleen.
Kyllä sen verran järkeä pitäisi olla jokaisella fillarilla liikkujalla että hitaammat kierretään riittävän kaukaa tai sitten jos ei ole 2m jättää väliin tilaa niin hidastetaan ohittaessa ja kaupungin ahtailla kevyen liikenteen väylillä aika useasti joutuu valitettavasti hidastamaan eikä pääse toteuttamaan sitä yli 25kmh keskinopeutta. Tämä ei mene suurimmalle osalle junteista jakeluun koska siinähän rasittaa itseään kun joutuu hidastuksen jälkeen polkemaan nopeuden takaisin, "mielummin menen tuosta pienestä välistä äkkiä ohi, ei sattunut viimeksikään mitään". Yli 25kmh keskinopeudet onnistuu ainoastaan näillä isojen teiden vieressä olevilla kevyen liikenteen "baanoilla" esim kehä1, länsi-väylä ja vastaavat. Ja pientareella liikenteen seassa! Ottakaa mallia euroopan maista joissa on pyöräilykulttuuria amatöörimaantiepyöräilijätkin ajavat liikenteen seassa ja sitten taajamissa kävelijöiden seassa ajellaan sellaisilla mummo-fillareilla missä on kori edessä.
Tänäänkin näin aamulla työmatkaliikenteessä huvittavan ja erittäin vaarallisen ukon, veti selkä kyyryssä niin paljon kuin jaloista lähtee jokaiseen muutamaan pimeään mutkaan kun itse hänet näin, ainoa mitä teki oli soitti kelloa. Ok, hyvä tietty sekin mutta jos olisi skootteri osunut kohdalle niin ukko olisi lentänyt kolme volttia kerien puskaan ja henki pois.
Nopeuserot olisi saatava kuriin, joko nopeusrajoituksilla, ovat tietenkin mahdottomia valvoa mutta jokin max 15kmh olisi hyvä pyöräilynopeus jos kyseessä ei ole tuollainen "baana" missä ei pimeitä mutkia ja pihaportteja jne.
Kaikkialla muualla nopeammin pyöräilevät autojen sekaan pientareelle, onhan meillä nykyään pyöräilykypärätkin suojaamassa vakavilta pääkolhuilta. Eihän prätkässäkään ole juuri muuta kuin pääsuoja kun nopeudet on noin 5 kertaisia.
Ja samaan hengenvetoon mopot vittuun myös sieltä kevyenliikenteen väyliltä. Niiden nopeuden voisi nostaa 50kmh niin pysyisivät hyvin taajamaliikenteessä autojen mukana ja kaikki olisivat tyytyväisiä.
_