Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 013 052
  • 12 359

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kysynkin: 1) Onko peräänajo aina peräänajajan vika, varsinkaan tällaisissa tapauksissa? Intuitioni sanoo, että on, vaikka edelläajava tekisi mitä, rattijuopumukset ehkä erikseen.
Ei tieliikennelaki anna lupaa ajata kenenkään päälle, joten peräänajajassa on vika. Toki sitten jos edellä ajava on kännissä, niin hänkin saa omat tuomionsa, mutta ei se poista sinun vastuutasi.
2) Onko vihreistä valoista pakko ajaa, vai saako odottaa valojen vaihtumista vihreiksi ja kuunnella tööttäyskonserttia ja odottaa valojen vaihtumista uudelleen punaisiksi?
Vihreä valo tarkoittaa että tie on auki sinulle. Pysähtyähän voi mihin tahansa, vaikka mitään valoja ei olisikaan. Sama asia ja poliisi sakottaa mikäli saa sinut kiinni itseteosta.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Peräänajaja ei ole syyllinen jos edelläoleva on tehnyt tarpeettoman äkkijarrutuksen. Näissä tapauksissa peräänajaja ei ole syyllinen mihinkään.

Siitä mikä on tarpeeton äkkijarrutus tmv voi tapella oikeudessa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Luultavasti tässäkin ketjussa ollaan käsitelty juuri ennen ramppia tapahtuvia ohituksia, mutta koska minua niin vituttaa kyseinen aivottomuus, en malta olla nostamatta asiaa taas esiin. Mitä järkeä on ohittaa edellä ajava auto alle kilometrin päässä siltä rampilta, jonne on itse suuntaamassa?

Toinen asia koskee älyttömiä ohituksia kaupunkiliikenteessä. Esimerkkinä mainitsen tänään noin kello 16.15 aikaan Leppävaarassa tapahtuneet ohitukset, joihin syyllistyi yksi Pösö-kuski. Tämä kyseinen kaveri heilui kahden kaistan välillä alkaen siitä Pelican Self Storagen kulmilta päättyen ensimmäiseen Selloon johtavaan tunneliin. Tämän jälkeen hänen menonsa hieman rauhoittui, koska edessä oli skootteria ajava nuori sekä punaiset valot. Valojen vaihduttua Pösö-mies painoi kaasun pohjaan ja paahtoi ainakin oman arvioni mukaan päälle seitsemääkymppiä ohi sekä skootterista että runsaat 100 metriä edempänä olevasta valkoisesta pakusta. Kaiketi hän ohitti myös jonkin matkan päässä edessä ajaneen Jokeri-bussinkin.
Miksi pitää vaarantaa toisten turvallisuus holtittomalla ajotavalla ja vielä kaupunkiliikenteessä?
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Andji kirjoitti:
Onko peräänajo aina peräänajajan vika

Ei. Esimerkkejä on monia, yksi räikeimmistä tältä keväältä. Moottoriliikennetietä ajava nainen päättää olla kohtelias ja jarruttaa päästääkseen rampista tulevan tielle. Tietää mitä tapahtui, 4 auton ketjukolari. Nainen tuomittiin syylliseksi onnettomuuteen.
 

Number 11

Jäsen
Luultavasti tässäkin ketjussa ollaan käsitelty juuri ennen ramppia tapahtuvia ohituksia, mutta koska minua niin vituttaa kyseinen aivottomuus, en malta olla nostamatta asiaa taas esiin. Mitä järkeä on ohittaa edellä ajava auto alle kilometrin päässä siltä rampilta, jonne on itse suuntaamassa?

Mikä tässä on niin aivotonta? Jos se edellä ajava ajaa sen verran hitaasti, että ylipäätään täytyy lähteä ohittamaan, niin kannattaahan se ohittaa jo sen varalle että sattuisi poistumaan siitä samasta rampista. Paljon helpompaa ja turvallisempaa se on siinä moottoritiellä kuin siellä todennäköisesti yhden ajokaistan suuntaansa omaavalla tiellä mihin rampilta pääsee.

Ohittelen näin ihan varmuuden vuoksi jatkossakin. Sen verran usein jossain kaupunkiajossakin se autokouluauto/rattimummo/alinopeusjanari sattuu kääntymään viisikin kertaa putkeen risteyksissä aina samaan suuntaan kuin itse olisi ajamassa.

Joillekin tuntuu myös olevan mahdotonta ymmärtää, että ihmisillä voi oikeasti olla kiire liikenteessä jonnekin ja kyllä se silloin vituttaa kun edessäoleva menee risteysalueelle kohti vihreitä varovaisesti kuin juuri 18v täyttäneeseen neitsyeen ja itse siitä syystä jää pahimmillaan minuuteiksi valoihin.
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Joillekin tuntuu myös olevan mahdotonta ymmärtää, että ihmisillä voi oikeasti olla kiire liikenteessä jonnekin ja kyllä se silloin vituttaa kun edessäoleva menee risteysalueelle kohti vihreitä varovaisesti kuin juuri 18v täyttäneeseen neitsyeen ja itse siitä syystä jää pahimmillaan minuuteiksi valoihin.

Tuo kiire nyt on kyllä aivan turhaa tekosyiden hakua.
Sillä lievällä ylinopeudella ja päättömillä ohituksilla tuskin minuuttiakaan voitat ajassa(riippuu tietenkin matkan pituudesta), ja todennäköisesti seuraavissa valoissa se puoli kilsaa sitten ohittamasi mummo on perässäsi kiinni...Kylläpä kannatti taas
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Luultavasti tässäkin ketjussa ollaan käsitelty juuri ennen ramppia tapahtuvia ohituksia, mutta koska minua niin vituttaa kyseinen aivottomuus, en malta olla nostamatta asiaa taas esiin. Mitä järkeä on ohittaa edellä ajava auto alle kilometrin päässä siltä rampilta, jonne on itse suuntaamassa?
Juurihan tuosta keskusteltiin. Voisitko nyt ystävällisesti kertoa mikä on minimi sallittu etäisyys rampilta, jotta ei syyllisty "aivottomuuteen" ja saa niin kaikkien tarvitseman alwahlan hyväksynnän. 2km, 5km, 10km vai 100km?

Siis ihan oikeasti mitä se sinulta on pois vaikka ohittaisi 50m ennen ramppia. Ei siinä sinun jarrusi kulu! Siinäpähän ohittaa. Itse melkein päivittäin ohitan autoja 1km rampista. Kun keskimäärin tulee ajettua työmatka noin 160-170km tunnissa ennen liittymää niin ilman kaasua liuttelemalla pitää löytää oikealta kaistalta tila ilman että tarvitsee hirvittävästi jarrutella. Yleensä tuo löyttyy 300-600 m ennen ramppia. Toivottavasti et menetä yöuntasi tästä.
 

Number 11

Jäsen
Tuo kiire nyt on kyllä aivan turhaa tekosyiden hakua. Sillä lievällä ylinopeudella ja päättömillä ohituksilla tuskin minuuttiakaan voitat ajassa(riippuu tietenkin matkan pituudesta), ja todennäköisesti seuraavissa valoissa se puoli kilsaa sitten ohittamasi mummo on perässäsi kiinni...Kylläpä kannatti taas

Höpöhöpö. Elämä on täynnä tilanteita joissa niillä minuuteilla voi oikeasti olla merkitystä. Lento vaikka myöhässä, viimeinen juna lähtee klo x, lentokentältä pitäisi ehtiä asemalle niin ihan hyvin se voi olla kiinni juuri siitä parista minuutista minkä seisot valoissa kun joku paikallinen Stam1na hidastelee juuri ennen risteystä sen verran että taksi jää niihin valoihin. Kun ikinä ei ole kiire minnekään.

Ja kuka tässä mistään päättömistä ohituksista on puhunut. En ala kenenkään turvallisuutta vaarantamaan ohittelemalla vaikkapa taajama-alueella. En muista kertaakaan ohittaneenikaan. Mutta tuo kilometri ennen ramppia moottoritiellä ohittaminen ei kenenkään turvallisuutta vaaranna oikeasti.

Niin ja ihan mahdollista että seuraavissa valoissa se puoli kilometriä sitten ohittamani mummo on perässäni kiinni. Tai vaihtoehtoisesti on mahdollista etten jää niihin valoihin kun ohitin sen mummon puoli kilometriä sitten.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Jos noin 600 metriä ennen rampille johtavaa katkoviivaa ruvetaan ohittelemaan ja väännetään väkisin aivan keulan edestä (7-10 metriä) rampille, niin kyllähän tuossa ainakin minun mielestäni puhutaan lievästä liikenteenvaarantamisesta.
 

Number 11

Jäsen
Ei ole koskaan tullut mieleen varata aikaa matkaan ?

Ei ole tullut. Kerran lensin Köpiksen kautta Lontooseen ja kun ensimmäinen lento oli myöhässä niin vaihtoaikaa jäi viisi minuuttia. Alunperinkään vaihtoaikaa ei ollut kuin reilu tunti. Olisi toki pitänyt varmuuden vuoksi varata jo etukäteen majoitus Kööpenhaminaan viikoksi niin ei tarvitsisi stressata aikatauluista.

Tämä menee jo offtopiciksi, mutta en oikeasti käsitä sitä, miten ihmiset eivät ymmärrä että elämässä voi olla kiirekin. Tottakai asioita yritetään aina aikatauluttaa, priorisoida jne. Mutta aina se ei vaan auta. Yllättävän paljon tuntuu olevan ihmisiä joille tämä ei mene kaaliin.

Jos noin 600 metriä ennen rampille johtavaa katkoviivaa ruvetaan ohittelemaan ja väännetään väkisin aivan keulan edestä (7-10 metriä) rampille, niin kyllähän tuossa ainakin minun mielestäni puhutaan lievästä liikenteenvaarantamisesta.

Tästä samaa mieltä. Tuo väkisin keulan edestä rampille kiilaaminen ei vaan mitenkään käynyt ilmi alkuperäisestä viestistäsi.
 
Viimeksi muokattu:

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Tämä menee jo offtopiciksi, mutta en oikeasti käsitä sitä, miten ihmiset eivät ymmärrä että elämässä voi olla kiirekin.

Ei täällä kukaan ole väittänytkään ettei koskaan voisi olla kiire. Sitä vaan että vaikka olisi kuinka kiire niin ei se oikeuta hölmöilemään liikenteessä, varsinkin kun se loppujenlopuksi on aivan turhaa koska ajallisesti et voita mitään.

Enkä nyt väitä että sinä hölmöilisit normaalia enempää liikenteessä, mutta melko usein vain juuri tuon tyyppiset kaverit jotka aina vetoavat kiireeseen vetävät niitä 140km/h+ ohituksia 500m ennen ramppia ja keltaisen viivan yli jne.

Ja ei, en hidastele vihreissä valoissa. Saatan jopa kaasuttaakkin joskus että varmasti ehdin.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Number 11 kirjoitti:
Ei ole tullut. Kerran lensin Köpiksen kautta Lontooseen ja kun ensimmäinen lento oli myöhässä niin vaihtoaikaa jäi viisi minuuttia.

Liittyy miten ylinopeuden ajamiseen ja ohitteluun ?
 

Number 11

Jäsen
Ei täällä kukaan ole väittänytkään ettei koskaan voisi olla kiire. Sitä vaan että vaikka olisi kuinka kiire niin ei se oikeuta hölmöilemään liikenteessä, varsinkin kun se loppujenlopuksi on aivan turhaa koska ajallisesti et voita mitään.

Ja ei, en hidastele vihreissä valoissa. Saatan jopa kaasuttaakkin joskus että varmasti ehdin.

Ihan tässä viimeisten viestien aikana on väitetty että kiire on tekosyy ja kehotettu varaamaan matkaan aikaa. Näiden viestien sävy oli sellainen, että ihan kuin kiireen olemassaolo kiellettäisiin ja että kiire olisi aina vältettävissä. Muissa yhteyksissä sekä tällä palstalla että muualla on vihjailtu siihen suuntaan, että kiire on aina itseaiheutettua.

Liikenteessä hölmöilyyn kiire ei oikeuta. Hölmöily on vaan vähän tulkinnanvaraista tietyissä tilanteissa. Esimerkiksi juuri tuo kilometri ennen ramppia ohittaminen on mielestäni kaukana hölmöilystä. Alwahlan täsmennyksessä kuvattu tilanne sen sijaan on sitä hölmöilyä. Se sen sijaan on täyttä paskaa, ettei ajallisesti esimerkiksi tuollaisessa ohituksessa voita mitään. Aina ei voita, yleensä voittaa todella vähän, joskus voi voittaa ratkaisevan paljon. Mitään siinä ei kuitenkaan häviä, mikäli liikennettä ei vaaranneta.

Tuohon loppuun vielä tarkennuksena, ettei mitään henkilökohtaista vaikka suoraan nimimerkkiäsi käytinkin viestissäni. Toimintatapasi valoristeystä lähestyttäessä on viestisi perusteella juuri sitä, mitä muiltakin toivoisin.

Liittyy miten ylinopeuden ajamiseen ja ohitteluun ?

Oletin viestisi liittyvään kiireeseen ylipäätään. Varsinkin kun lainasit viestistäni ainoastaan osan, mikä käsitteli yksittäisten minuuttien merkitystä tietyissä tilanteissa. Olisin voinut antaa jonkin liikenteeseenkin liittyvän esimerkin. Jos välttämättä sellaisen haluat niin voin jonkun kehitellä. Fiksuna miehenä varmasti ymmärrät pointtini muutenkin. Myös liikenteessä tapahtuu omista toimista riippumattomia asioita, jotka pilaavat omat aikataulut.
 
Viimeksi muokattu:

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
EEnkä nyt väitä että sinä hölmöilisit normaalia enempää liikenteessä, mutta melko usein vain juuri tuon tyyppiset kaverit jotka aina vetoavat kiireeseen vetävät niitä 140km/h+ ohituksia 500m ennen ramppia ja keltaisen viivan yli jne.
Voisitko ystävällisesti kertoa mitä vaarallista on 140 km/h + ohituksissa 500m ennen ramppia? Ei siinä taaskaan sinun jarrusi kulu. Jos sinua tuo pelottaa niin ehkäpä näin ei ole kaikilla.
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Voisitko ystävällisesti kertoa mitä vaarallista on 140 km/h + ohituksissa 500m ennen ramppia? Ei siinä taaskaan sinun jarrusi kulu. Jos sinua tuo pelottaa niin ehkäpä näin ei ole kaikilla.

Kysäseppäs poliisilta kun se sinut seuraavan kerran pysäyttää...
 
Kun keskimäärin tulee ajettua työmatka noin 160-170km tunnissa ennen liittymää niin ilman kaasua liuttelemalla pitää löytää oikealta kaistalta tila ilman että tarvitsee hirvittävästi jarrutella.

Voisitko ystävällisesti kertoa mitä vaarallista on 140 km/h + ohituksissa 500m ennen ramppia? Ei siinä taaskaan sinun jarrusi kulu. Jos sinua tuo pelottaa niin ehkäpä näin ei ole kaikilla.

Kysäseppäs poliisilta kun se sinut seuraavan kerran pysäyttää...
Ja toivottavasti pysäyttää mahdollisimman pian. Voi luoja mikä teiden ritari. Siellä on nopeusrajoitukset, joiden molemmin puolin ihmiset yleensä liikkuvat n. 10 km/h marginaalilla, ja usein ajaessa olettaa että suurin osa muista tielläliikkujista noudattaa samoja rajoituksia. Mm. siksi joidenkin sooloilu etenkin moottoripyörillä voi olla melko vaarallista. 140 km/h nopeudella ohituskaistaa liikkuva moottoripyörä lähestyy sivupeilistä katsottuna yllättävän paljon nopeammin ja yllättävämmin kuin 100 km/h nopeudella liikkuva perhefarkku.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voisitko ystävällisesti kertoa mitä vaarallista on 140 km/h + ohituksissa 500m ennen ramppia? Ei siinä taaskaan sinun jarrusi kulu. Jos sinua tuo pelottaa niin ehkäpä näin ei ole kaikilla.

20 km/h ylinopeus ja liikenteen vaarantaminen siitä vaarallista on, kun ohittaessa pamahtaa aivan oman auton eteen ja sitten painaakin jarrua, että meinaa itse ajaa perään. Kyllä siinä jarruni kuluu mielestäni ja todella vituttavia tilanteita. Mutta sinähän painat vieläkin kovempaa, niin ei siinä sitten väliä. Kerro toki tuntemukset, jos ja toivottavasti joskus saat ne ylinopeussakot.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi voi kun Flun elämä ei taida pyöriä kotimaisilla motareilla niin kaikki ajelitte tyylikkäästi miinaan. Toisekseen sillä viimeisellä ohituksella voi säästää kymmeniä minuutteja päivässä. Ei ehkä Raumalla, mutta muualla kyllä...
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Kiitos sille mulkulle, joka ajoi fillarilla takaapäin nuoremman koirani päälle tänään aamulla. Olisit voinut edes pysähtyä. Oman huomioni vei kuitenkin koiran hyvinvointi.

Olin kahden koirani kanssa lenkillä ja vastaan tuli sauvakävelijä tai rullaluistelija sauvojen kanssa. Nuorempaa koiraa (n.1v) kiinnosti kovasti heiluvat sauvat ja hieman kääntyi keskelle tietä. Olimme kuitenkin tavallaan omalla puolellamme kaistaa. Tämä fillarisankari oli sitten päättänyt ahtauta siitä meidän ja vastaantulijan välistä ohi. Koirani päälle sitten osui kun ei oikein kuusi rinnakkain mahdu kevyen liikeneteen väylälle.

Osittain olen toki syyllinen myös itse. Olisi pitänyt lukea koiran aikeet hieman aiemmin, mutta ei aina huomaa kahden koiran kanssa ihan kaikkea. Kyllä kai se takaapäin päälleajaja on aina suurin syypää. Soittokellon käyttö voisi olla kova sana joskus.
Ja miksi sillä fillarilla on pakko aina pyyhältää ihan vierestä ohi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voi voi kun Flun elämä ei taida pyöriä kotimaisilla motareilla niin kaikki ajelitte tyylikkäästi miinaan. Toisekseen sillä viimeisellä ohituksella voi säästää kymmeniä minuutteja päivässä. Ei ehkä Raumalla, mutta muualla kyllä...

Flu on tosiaan tainnut aiemminkin "unohtaa" kertoa ajelevansa Saksassa.

Kerro ihmeessä, miten viime hetken ramppiohituksella voi säästää kymmeniä minuutteja päivässä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tehkää niin kuin minä. Jos joku näyttää ohittamisen merkkejä vähän ennen ramppia, aina voi kiihdyttää rinnalla ihan varmuuden vuoksi, jotta ohittaja missaisi ramppinsa.
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Flu on tosiaan tainnut aiemminkin "unohtaa" kertoa ajelevansa Saksassa.

Kerro ihmeessä, miten viime hetken ramppiohituksella voi säästää kymmeniä minuutteja päivässä.

Ja eikös siellä saksan autobaanoillakin noilla oikean puolimmaisilla kaistoilla ole eri rajoitus kuin siellä vasemmalla? Muistaakseen jotain 90/100/140/rajoittamaton tjsp. Vai onko nuo vaan epävirallisesti sovittuja pelisääntöjä?

Eli ei sielläkään 160km/h voi ramppiin pyyhältää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tehkää niin kuin minä. Jos joku näyttää ohittamisen merkkejä vähän ennen ramppia, aina voi kiihdyttää rinnalla ihan varmuuden vuoksi, jotta ohittaja missaisi ramppinsa.

Joo tämä on hyvä keino. Itse tykkään testailla kanssa-autoilijoiden pään kääntyvyyttä siirtymällä motarilla ennen liittyvää ramppia oikealle kaistalle, ja hiipiä edellämenevän kuolleeseen kulmaan. Aika usein pääsee soittamaan torvea, kun se rinnalla menevä torvi yrittää antaa tilaa niille rampista tuleville ja ajaa mun päälle. Älä anna tilaa, törppö, se on laitonta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Osittain olen toki syyllinen myös itse. Olisi pitänyt lukea koiran aikeet hieman aiemmin, mutta ei aina huomaa kahden koiran kanssa ihan kaikkea. Kyllä kai se takaapäin päälleajaja on aina suurin syypää. Soittokellon käyttö voisi olla kova sana joskus.
Ja miksi sillä fillarilla on pakko aina pyyhältää ihan vierestä ohi.

Erittäin valitettava tapaus ja kevyen liikenteen väylillä on ajoittain ihan helvetin vaarallista liikkua.

Kommentoin tänne reilu viikko sitten perässäroikkujista ja en ole ehtinyt täällä sen jälkeen piipahtaa mutta asiallisesti oli kommentoitu ja moni todennut saman vaaratekijän tuolla liikenteessä.

Kun itse on nykyään aika tasaisesti kaikkea niin jalankulkija, koirankusettaja kuin fillaroitsija niin itse nään ehdottomasti suurimapana vaarana juuri täälläkin mainitun tilannenopeuden ja ihan yksinkertaisesti nopeuseron. Eihän siinä ole mitään järkeä että painetaan 25kmh 5kmh kulkevan kävelijän ihan vierestä ahtaissa paikoissa. Totta helvetissä sattuu onnettomuuksia jos jalankulkija astuu yhden harha-askeleen.

Kyllä sen verran järkeä pitäisi olla jokaisella fillarilla liikkujalla että hitaammat kierretään riittävän kaukaa tai sitten jos ei ole 2m jättää väliin tilaa niin hidastetaan ohittaessa ja kaupungin ahtailla kevyen liikenteen väylillä aika useasti joutuu valitettavasti hidastamaan eikä pääse toteuttamaan sitä yli 25kmh keskinopeutta. Tämä ei mene suurimmalle osalle junteista jakeluun koska siinähän rasittaa itseään kun joutuu hidastuksen jälkeen polkemaan nopeuden takaisin, "mielummin menen tuosta pienestä välistä äkkiä ohi, ei sattunut viimeksikään mitään". Yli 25kmh keskinopeudet onnistuu ainoastaan näillä isojen teiden vieressä olevilla kevyen liikenteen "baanoilla" esim kehä1, länsi-väylä ja vastaavat. Ja pientareella liikenteen seassa! Ottakaa mallia euroopan maista joissa on pyöräilykulttuuria amatöörimaantiepyöräilijätkin ajavat liikenteen seassa ja sitten taajamissa kävelijöiden seassa ajellaan sellaisilla mummo-fillareilla missä on kori edessä.

Tänäänkin näin aamulla työmatkaliikenteessä huvittavan ja erittäin vaarallisen ukon, veti selkä kyyryssä niin paljon kuin jaloista lähtee jokaiseen muutamaan pimeään mutkaan kun itse hänet näin, ainoa mitä teki oli soitti kelloa. Ok, hyvä tietty sekin mutta jos olisi skootteri osunut kohdalle niin ukko olisi lentänyt kolme volttia kerien puskaan ja henki pois.

Nopeuserot olisi saatava kuriin, joko nopeusrajoituksilla, ovat tietenkin mahdottomia valvoa mutta jokin max 15kmh olisi hyvä pyöräilynopeus jos kyseessä ei ole tuollainen "baana" missä ei pimeitä mutkia ja pihaportteja jne.
Kaikkialla muualla nopeammin pyöräilevät autojen sekaan pientareelle, onhan meillä nykyään pyöräilykypärätkin suojaamassa vakavilta pääkolhuilta. Eihän prätkässäkään ole juuri muuta kuin pääsuoja kun nopeudet on noin 5 kertaisia.

Ja samaan hengenvetoon mopot vittuun myös sieltä kevyenliikenteen väyliltä. Niiden nopeuden voisi nostaa 50kmh niin pysyisivät hyvin taajamaliikenteessä autojen mukana ja kaikki olisivat tyytyväisiä.


_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös