Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 694
  • 13 197

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Nyt täytyy kehua teiden ritareita, kun sellainenkin on otsikossa tehty mahdolliseksi.

Oulussa poliisi puhallutti 6.6. kaikkiaan 1000 kuskia. Vain yksi kuljettaja sai viisarin värähtämään, mutta hänkin niin vähän, ettei asia vaatinut jatkotoimenpiteitä.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Mutta se vain on niin helvetin vaikeaa suurimmalle osalle näistä harrastelijapyöräilijöistä jotka sotkevat minkä jaloista pääsevät. Vika on ensisijaisesti korvien välissä ei infrassa. Ja tämä ei ollut mitään henkilökohtaista Deus Exille vaan toteamus siiitä että jos hidastaisimme jokaisessa edellä mainitussa tilanteessa niin suurin osa vaaratilanteista poistuisti.

Itse kuulun tähän harrastelijapyöräilijöiden joukkoon. Työmatkatkin menen maantiefillarilla ja pukeuden räikeisiin fillarivaatteisiin. Usein muuten kuulee hoettavan, että luuletko olevasi joku ammattilaiskuski. Ei en luule, mutta nuo pro-tallien vaatteet saa todella halvalla, kun lomailee esimerkiksi Italiassa. On mukava paikallisesta kyläkaupasta hommata vaatteita. Sen lisäksi pukeudun kirkkaisiin vaatteisiin, jotta autoilijat näkisivät minut paremmin. Välillä tosin tuntuu, että maantiefillari + spandex provosoi autoilijoita. En esimerkiksi aja punaisia päin, noudatan mahdollisimman tarkasti liikennesääntöjä jne. Kuitenkin suoralla tiellä minun päälleni on tahalleen yritetty ajaa, vaikka en tehnyt mitään (kyllä soitin poliisille tämän jälkeen), autot ohittavat torvet soiden jos ajamme parijonossa maantietä pitkin jne.

Mutta tästä vastuukysymyksestä vielä, pääasiallisesti näin. Eli jos esim. näen pienen lapsen polkevan fillarilla hiljennän noin 10 km / h ja odotan, kun hän on huomannut minut ja sanon, että menen tästä ohitse. En esim. soita kelloa, koska yleensä se aiheuttaa pahemman säikähdyksen. Minulla on kyllä aikaa venata se 20 sekuntia. Kuitenkin esim. koiranulkoiluttajilla on oma vastuunsa. Flexit ovat yleensä kevyenliikenteenväylällä aivan liian pitkiä, joskus jopa koira jolkottelee vapaana. Kerran kävin ystävällisesti sanomassa ulkoiluttajalle, että kannattaisi varmaan kevyenliikenteenväylällä pitää koira kiinni (jotta huomaamaton fillaristi esimerkiksi ei aja koiran päälle), niin sain vastaukseksi "haista sinä vittu". Luulisi, että koiranomistajat ajattelisivat myös omaa lemmikkiään.

Mitä tulee tässä ketjussa aiemmin olleeseen tapaukseen, jossa fillaristi ajoi koiran päälle ja jatkoi matkaansa. Yleisesti ottaen jokaisella pitäisi olla munaa jäädä selvittämään tilannetta. Jos kolahtaa niin otetaan ne poliisit paikalle ja katsotaan kenessä vika. Oli se sitten fillaristi kevyenliikenteenväylällä tai autoilija. Niitäkin tapauksia on ollut melkoisesti, jossa auto kolauttaa fillaristia ja jatkaa matkaa.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuitenkin suoralla tiellä minun päälleni on tahalleen yritetty ajaa, vaikka en tehnyt mitään (kyllä soitin poliisille tämän jälkeen), autot ohittavat torvet soiden jos ajamme parijonossa maantietä pitkin jne.
Ihmettelet sitä että autot ohittavat teidät torvet pohjassa kun ajelette fillarilla maantiellä parijonossa? Sano nyt vielä että maantien vieressä on ihan oma kevyen liikenteen väylä, mutta ei me siellä voida fillaroida kun mennään niin kovaa.

Mä oon muuten huomannut että pyöräilijän nopeus on suoraan verrannollinen housujen kireyteen. Ja pätee myös keskustassa.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Ihmettelet sitä että autot ohittavat teidät torvet pohjassa kun ajelette fillarilla maantiellä parijonossa? Sano nyt vielä että maantien vieressä on ihan oma kevyen liikenteen väylä, mutta ei me siellä voida fillaroida kun mennään niin kovaa.

Ah, unohtui mainita, kyseessä on aina ollut kuntourheilutapahtuma, mutta kuvitellaan, että on esimerkiksi 40 pyöräilijää, jotka ajavat siistissä parijonossa. Miksi emme saisi ajaa maantiellä siistissä parijonossa? Miksi sitä ei voi ajaa sitten sopivassa kohdassa ohitse? Miksi siinä pitää soittaa torvea? Kuvitellaan, että vauhtimme on noin 35 km/h, kunhan näkyvyys on hyvä niin ei siinä kauaa autolla mene ohittaa. Minkä vuoksi autoilijat kokevat, että heillä on ainoa oikeus tiehen? Nämä tulevat näin päälimmäisenä mieleen.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
autot ohittavat torvet soiden jos ajamme parijonossa maantietä pitkin jne.

Miksiköhän? Tuskin mahdutte pientareella parijonossa ajelemaan, joten veikkaisin että olette ajoradalla aiheuttamassa vaaratilanteita.
Vittu että ärsyttää nuo keskellä maantietä 100km/h-alueella ajelevat oman elämänsä Lance Armstrongit. Tööttään aivan varmasti ja huudan vielä perään jos satut kohdalle.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miksiköhän? Tuskin mahdutte pientareella parijonossa ajelemaan, joten veikkaisin että olette ajoradalla aiheuttamassa vaaratilanteita.
Vittu että ärsyttää nuo keskellä maantietä 100km/h-alueella ajelevat oman elämänsä Lance Armstrongit. Tööttään aivan varmasti ja huudan vielä perään jos satut kohdalle.

Täysin samaa mieltä. Voisin jopa lisätä keskisormen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ymmärrän että pyöräilyharrastajat ärsyttää, mutta toisaalta ymmärrän että lajiin/harjoitteluun kuuluu ryhmässä ajaminen. Toki pikkuteillä toivoisi pyöräilijöiltäkin pelisilmän käyttöä ja että menisivät liikenteen sujuvuus ykkösprioriteettina.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ymmärrän että pyöräilyharrastajat ärsyttää, mutta toisaalta ymmärrän että lajiin/harjoitteluun kuuluu ryhmässä ajaminen. Toki pikkuteillä toivoisi pyöräilijöiltäkin pelisilmän käyttöä ja että menisivät liikenteen sujuvuus ykkösprioriteettina.

Mielestäni turvallisuuden tulisi olla ykkösprioriteetti ja kaksi pyörää rinnakkain on käytännössä yhtä leveä kuin auto tai traktori. Käytännössä tällainen letka on sama kuin useampi traktori peräkkäin, sillä erotuksella että traktorit pystyy ohittamaan yksi kerrallaan.

Olen törmännyt vastaavaan ilmiöön lenkkeilijöiden kohdalla. Tullessani kotiin pimeänä talvi-iltana, vastaan tulee useamman kymmenen hengen juoksijaryhmä kahta kolmea rinnakkain. Ajan pitkät päällä, koska osalla porukkasta ei ole heijastinliivejä päällä ja tietysti joku valopää näyttää keskisormea. Ymmärrän, että on mukava höpistä kaverin kanssa juostessa pitkää lenkkiä, mutta ehkä kannattaisi miettiä myös turvallisuutta. Kyseisellä tiellä on 80km/ h nopeusrajoitus, eikä valoja. Kyseessä on ilmeisesti jonkin näköinen juoksukoulu yms. sillä tulevat säännöllisesti vastaan ja aina puolet tiestä on käytössä. Viime viikolla oli kaksi naista kävelylenkillä samalla tiellä ja kurvissa mentiin sitkeästi rinnakkain. Tuli tuimia katseita, kun jäin vähäksi aikaa heidän taakseen, koska en uskaltanut ohittaa kurvissa. No, olivat nättejä nuoria naisia juoksutrikoissaan.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin, yksinäisen fillarin (harrastus-, mummon-, lapsen-, whatever-) ohi nämä oman elämänsä Rambot vetävät silmät kiinni riippumatta siitä kuinka ahtaaksi paikat käy. Kaistan tukkiminen parijonolla ja niiden torvensoittojen ja muun simpanssitouhun sietäminen on todennäköisesti lopulta liikenneturvallisempi vaihtoehto, koska siihen eivät sentään uskalla tunkea rinnalle rekan tullessa vastaan vaan joutuvat, vaikkakin vastentahtoisesti, jopa jarruttamaan ja odottamaan vuoroaan.
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Juurikin tuohon tyyliin tuolla sivistyneemmässä Euroopassa toimitaan. Fillareille annetaan tilaa ajoradalla siinä missä muillekin tienkäyttäjille... siksi sitä kutsutaankin virallisissa dokumenteissa ajoradaksi eikä _auto_tieksi. Välillä joutuu vähän hidastamaan ja odottamaan vuoroaan. Jostain syystä se tuntuu olevan suomalaiselle mielenlaadulle ihan tekemätön paikka. Tosin sama asennevamma on myös osalla pyöräilijöistä. Pakko vetää hitaammista pyöräilijöistä ja kävelijöistä ohi on paikka mikä tahansa. Jostain syystä osa suomalaisista tuntuu ottavan suorastaan henkilökohtaisena loukkauksena, että samalla tiellä on muitakin käyttäjiä. Onko syynä harvaanasutun maan aiheuttama tottumattomuus muiden huomioimiseen vai mikä? En tiedä.

Tapa jolla täällä Suomessa fillarit maantiellä usein ohitetaan on hengenvaarallinen. Hihaa pyyhkäisten ja suurinta sallittua nopeutta lisättynä mittarivirheen korjauksella +10 km/h. Haluaisin painottaa sanaa hengenvaarallinen. 80-100 kilsaa tunnissa metrin päästä ohittava auto aiheuttaa melkoisen turbulenssin. Riski kaatua tai menettää pyörän hallinta hetkellisesti on todellinen. Siihen kun sitten pamahtaa seuraava metrin päästä ohittaja, niin on vain tuurista kiinni tuleeko seuraavaksi paikalle lanssi vai Mononen. Samasta asiasta kuuluu välillä valitusta hevosihmisiltä. Osa autoilijoista vetää ihan kiusallaan ratsukoista tai kärryistä ohi läheltä ja kovaa. Ajatuksena ilmeisesti pieni kiusanteko mutta lopputulema voi olla paljon oletettua traagisempi.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Juurikin tuohon tyyliin tuolla sivistyneemmässä Euroopassa toimitaan. Fillareille annetaan tilaa ajoradalla siinä missä muillekin tienkäyttäjille... siksi sitä kutsutaankin virallisissa dokumenteissa ajoradaksi eikä _auto_tieksi. Välillä joutuu vähän hidastamaan ja odottamaan vuoroaan. Jostain syystä se tuntuu olevan suomalaiselle mielenlaadulle ihan tekemätön paikka. .... Onko syynä harvaanasutun maan aiheuttama tottumattomuus muiden huomioimiseen vai mikä? En tiedä.

Tapa jolla täällä Suomessa fillarit maantiellä usein ohitetaan on hengenvaarallinen. Hihaa pyyhkäisten ja suurinta sallittua nopeutta lisättynä mittarivirheen korjauksella +10 km/h. Haluaisin painottaa sanaa hengenvaarallinen. 80-100 kilsaa tunnissa metrin päästä ohittava auto aiheuttaa melkoisen turbulenssin. Riski kaatua tai menettää pyörän hallinta hetkellisesti on todellinen.

Jos polkupyöräilijät ajaisivat ajoradalla parijonossa nopeusrajoituksen mukaista nopeutta niin vaaratilannetta ei syntyisi. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista. Kuinka helvetin kaukaa vastaantulijan kaistan puoleiselta pientareelta nämä satasen alueella 35 kilometriä tunnissa ajelevat fillarit pitäisi ohittaa?

Jos fillari-urpot ajaisivat pientareella niin kuin laki ainakin ennen edellytti, voisi ohitukset tehdä helposti ja vaarattomasti. Sen sijaan samalla kaistalla ajeleva hutera kaksipyöräinen idiootti (minkä nopeusero kaistan muihin käyttäjiin on jopa 70 kilometriä tunnissa) on turvallisuusriski kaikille. Niin pyöräilijöille kuin autoilijoille.

Miksi pientareella tai edes tien reunassa ei voi ajaa? Kyllä se ainakin allekirjoittaneelta onnistuu ihan hyvin ja kaikilta muiltakin sunnuntaipyöräilijöiltä.

edit: Vähän lakitekstiä tieliikennalaista:

8 §
Tien eri osien käyttö

Ajoneuvoja on kuljetettava ajoradalla. Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää ja muuta moottoritonta ajoneuvoa sekä mopoa on kuitenkin kuljetettava pientareella.

....

9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla

Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

.....

24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksi pientareella tai edes tien reunassa ei voi ajaa? Kyllä se ainakin allekirjoittaneelta onnistuu ihan hyvin ja kaikilta muiltakin sunnuntaipyöräilijöiltä.

Ainakin oma suvaitsevaisuuteni koskee nimenomaan kilpapyöräilyharrastajia, rinnakkain ajavat sunnuntaipyöräilijät tai skootteritytöt tuomitsen tietysti käsimerkein. Eli minusta teillemme mahtuu hyvin nykyinen määrä parijonossa ajavia kilpapyöräilijöitä. En ole kuullut tapauksista, joissa autoilija olisi jäänyt loppuiäkseen tällaisen letkan taakse, eli malttia ja joustavuutta peliin.

Ja olen viimeksi ajanut polkupyörää yleisellä tiellä vuonna 2004 tai 2005, eli en ole aivan pyöräilyn ytimessä tai siksi asiaa ajamassa.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.

Olisi kyllä ihan parhautta nähdä kilpapyöräilijäletka oikeudessa syytettynä aiheettoman hitaasti ajamisesta. Harmillista että tämän asian käsittelyfoorumiksi yhteiskunnassamme on rajattu valmentajien ja urheilijoiden väliset palautekeskustelut.
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Parijonossa ajavat kimppalenkit on ehkä asia erikseen ja ne pyritään kaikkien mukavuuden takia ajamaan hiljaisemmilla kantateillä yms. Itse ajan yleensä yksin. Ideaalitilanne tietenkin on, että ohitetaan pyöräilijä/t käyttäen sitä vastaantulevien kaistaa, kuten normaalistikin pitäisi ohittaa mopot, traktorit, hevoset ja muut hitaammat ajoneuvot. Jos se ei ole mahdollista, niin sitten vähän lähempää. Ei kuitenkaan peilillä hipoen.

Itse ainakin ajan aina tien reunaviivan ulkopuolella, kun se on mahdollista. Aina se ei sitä ole. Monissa paikoin pientareet ovat hyvin kapeat, jolloin välillä väkisinkin päätyy viivan päälle. Toinen pientareen käytön estävä seikka on koko ajan yleistyvät tärinäraidat. Ne on yleensä vedetty siihen reunaviivan ja pientareen alueelle. Tällöin on käytännössä pakko ajaa ajoradan puolella, mikä tuossa kahdeksannessa pykälässä sallitaan. Viikonloppuna tuli ajeltua Hanko-Hyvinkää -tietä ja siellä esimerkiksi kaikki pyöräilijät (10-20) ajoivat ihan siististi pientareella. Isommat porukat eivät turvallisuussyistä voi ajaa ihan pientareen reunaa, koska silloin ei ole mitään mahdollisuutta väistöliikkeisiin. Kovin yleisiä pelotonit eivät kuitenkaan ole. Lähinnä oikeasti liikennettä häiritseviä letkoja ajaa kuntoajoissa ja kilpailuissa mutta niissä onkin erikseen järjestetty liikenteenohjaus.
 

IceBlacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uusi-Seelanti, Islanti, Espanja, Viro, Tanska, JYP
Tänään sain arpoa tien päällä, että millä konstilla aiheutan pienintä haittaa. Ajoin täysperävaunuyhdistelmällä ja huomaan edessäni samaan suuntaan menevän kolme fillaria. Näillä on tarakkalaukut, pelit ja pensselit. Tiepätkällä oli 80 km/h rajoitus, näköesteinen kaarros vasemmalle ja keltaiset viivat. Fillarit ajoivat jonossa, mutta kun vastaan tulee muita raskaita ajoneuvoja, niin paljoa ei pelivaraa jäänyt mihinkään suuntaan.

Piennar oli ehkä metrin leveä, eli tarakkalaukut ja stonga ovat juuri tien reunaviivan kohdalla. Otin ajolinjaa keltaisten viivojen päältä ja vastaantuleva liikenne otti ajolinjojaan hieman reunempaa kun noteerasivat tilanteen. Ei viitsisi kovin montaa metriä viedä vastaantulevien kaistaa (keltaisilla ei yhtään) eikä vastaavasti ilkeäisi ajaa aivan vierestä ja aiheuttaa ylimääräistä turbulenssia.

Itsekin olen 9-tiellä sompaillut vastaavasti fillarilla Jyväskylän ja Laukaan välillä ja kyllähän se hieman kylmäsi kun rekat painoi vierestä ohi.

Tuolla reissulla ajoin fillarilla Jyväskylästä Mikkeliin kaverini kanssa ja ainoastaan Jyväskylän ja Laukaan välillä mentiin pääväylää. Ei viitsinyt oman hengen uhalla olla tien tukkeena.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Taas nähtiin tänään liikenteessä sellasia törppöjä, kun pyöräili Turun keskustassa. Autot ohittavat paikoissa, missä on juuri ja juuri tilaa peilit hipoen itseäni. Ymmärrän ja päästänkin jokaiset autoilijan ohi paikoissa, joissa ei esimerkiksi ole parkkipaikkoja tien vieressä, missä ohitukset tapahtuu vaivatta, mutta sitten on näitä idiootteja, jotka tunkevat väkisin ohi oli paikka mikä tahansa. Se ei todellakaan voi olla siitä parista sekunnista kiinni koko elämä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juurikin tuohon tyyliin tuolla sivistyneemmässä Euroopassa toimitaan. Fillareille annetaan tilaa ajoradalla siinä missä muillekin tienkäyttäjille... siksi sitä kutsutaankin virallisissa dokumenteissa ajoradaksi eikä _auto_tieksi...

Ei minulla ole ongelmaa fillareiden kanssa, väistän aina toiselle kaistalle ja ilmoitan suuntamerkillä takana ajaville edessä olevasta fillarista. Nyt puhuttiin kuntopyöräilijoiden parijonosta, jossa on esimerkiksi 20 pyöräparia. Mikäli tuollainen määrä pyöriä ajaa yhtenäisenä letkana, voidaan puhua fillaristien itsekkyydestä.
 
Ei minulla ole ongelmaa fillareiden kanssa, väistän aina toiselle kaistalle ja ilmoitan suuntamerkillä takana ajaville edessä olevasta fillarista. Nyt puhuttiin kuntopyöräilijoiden parijonosta, jossa on esimerkiksi 20 pyöräparia. Mikäli tuollainen määrä pyöriä ajaa yhtenäisenä letkana, voidaan puhua fillaristien itsekkyydestä.

No sittenhän fillaristit ovat tasoissa autoilijoiden kanssa, joista 98 % ei kunnioita turvaväliä.

Nimim. jalkakäytävä on minun pääasiallinen väyläni, joskin silloin tällöin fillaroin ja autoilen myös ajoradalla.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aamulla sain myös kosketusta kirjaimellisesti näihin oman elämän amstrongeihin. Olin kääntymässä pikkutieltä vilkkaammin liikennöidylle tielle, ja sekaan mahtuakseen joutuu huonohkon näkyvyyden takia menemään jo melkein risteysalueelle ja tämä tarkoittaa sitä että perä jää melkein puoliksi suojatien päälle missä on myös kohtalaisen kova trafiikki. Näin kyllä että kevyen liikenteen väylää on takaa menossa kohta fillari kovaa, ja hetken päästä kuulin auton takaa pamauksen. Menin hämilleen ja ensi reaktio oli että tuli kylkeen vaikka tilaa auton takana oli reilusti (pari metriä ainakin). Menin sitten ulos katsomaan mitä tapahtui ja kippurasarvijuipin konkeli menee jo tuhatta ja sataa kauempana. Tsekkasin auton perän ja ei ainakaan suurempia vaurioita näkynyt, eli olisiko ollut sitten isku/potku auton perään kun ilmeisesti auto sitten häntä kovasti haittasi? Vaikka rauhan miehiä olenkin niin kieltämättä mielessä kävi jo peräänlähtö mutta tämän pilasi muu liikenne ja valot, ja seuraavaksi olin mielessäni jo samassa risteyksessä huomenna aamulla odottamassa... Mutta ihme jengiä, jos vahingossa osuu niin luulisi jäävän paikalle ja jos oli tahallinen niin ei voi ymmärtää mitä päässä liikkuu.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mutta ihme jengiä, jos vahingossa osuu niin luulisi jäävän paikalle ja jos oli tahallinen niin ei voi ymmärtää mitä päässä liikkuu.

Miksi yleistäminen? Ihme jengiä, miksei ihme pyöräilijä?

t. Ihme jengiläinen.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vittuakos pyöräilette saatana. Opetelkaa käyttämään niitä autoja niin kuin ihmiset. Täällä mitään ekopelleilyä tarvita.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
koko viesti
Termistöä en tunne, mutta jos todellakin satulalaukut ja reput sun muut on siinä pyörään köytettynä niin silloinhan puhutaan aivan eri väestä kuin tässä on puitu. Yllättävän läheltäkin muuten voi tuollaista satulalaukuin yms varustettua pyörää ohitella vaikka kuinka massiivisella moottoroidulla ajoneuvolla. Tuli tuota viime kesänä ihmeteltyä, kuinka olosuhteiden pakosta jouduin paikkaan minne ei ollut vähääkään hinkua: 120:n rajoitus vasemmilla kaistoilla ja oikeanpuoleisilla vain 80:n.

Paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa, joten ei niitä oikeasti matkalla olevia pyöräilijöitä tarvi väistää vasemmalle pientareelle, sillä niiden pyörien päällä on paljon enemmän painoa mitä näillä kohta taas mainittavilla nälkäkurjilla.

Nämä oman elämänsä kivessyöpäläiset ovat sitten oma lukunsa. Niistä ei ole kuin nippa nappa neutraaleja kokemuksia pyörän, skootterin, prätkän tai auton ratissa kaikkiaan.

Vittuakos pyöräilette saatana. Opetelkaa käyttämäään niitä autoja niin kuin ihmiset. Täällä mitään ekopelleilyä tarvita.
Egoilen kun ehdin, mutta vielä en ole metriäkään pyörällä tälle kesälle taittanut. Toivottavasti parkkihallista pyöräsäilöön tapahtunutta ei lasketa metreiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös