Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 109 054
  • 13 125
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ajelin paikallisella nelostiehen kuuluvalla moottoritieosuudella ehkä noin nopeutta 110 km/h ohittaen kahta rekkaa joiden välissä oli vajaa 200 metrin väli. Yhtäkkiä taustapeiliin ilmestyi hopeanvärinen Ford Sierra, joka tuli todella kovaa kohti. Yllätys ei ollut suurensuuri, että tämä äidin oma kimiräikkönen päätti pujotella minun ja rekkojen välistä jatkaen suurenmoista pakoaan kauniissa kesäpäivässä.

Mikä mahtavinta kohtasimme uudestaan. Kävi ilmi että olimme matkalla samaan kohteeseen. Vaikka tarinamme sankari olikin ottanut menetettyä elämäänsä kiinni matkan moottoritieosuudella, minä oli häntä aiemmin perillä kohteessa. Kaarsimme peräkkäisinä ajoneuvoina paikallisen kauppaliikkeen pysäköintialueelle. Jostain syystä minun pysäköintini, autosta poistumiseni ja sisälle kävelemiseni oli niin paljon ripeämpää, että lopulta olin päämäärässämme perillä aiemmin.

Tajuaakohan nämä sankarit ikinä, että hengenvaarallisella ajamisellaan he onnistuvat säästämään vain muutamia sekunteja. Nekin he menettävät vuoden mittaan moninverroin takaisin polttoainepumpulla seistessään. Mihin he käyttäisivät säästyneet yhdeksän sekuntia, jos itse saisivat valita? Perseen raapiminen on ehkä nautinnollisin asia mitä yhdeksässä sekuntissa ehtii suorittaa. Samassa ajassa ehtii kaivaa kännykän taskusta, avata näppäinlukon ja tarkastaa onko tullut soittoja tai viestejä. Säästyneet sekuntit voi tietysti käyttää myös siihen, että kävelee parkkikselta sisälle hitaammin ja kääntyy ainakin kerran vilkaisemaan autoaan (näin me harrasteauton omaavat ihan oikeastikin teemme). Yhdeksässä sekuntissa ehtii myös hyräillä: "uuden ilmeen, tuoreen pilkkeen, Suomen kie..." Paluumatkalla vastaavalla kaahailulla ostaa itselleen tilaisuuden jatkaa "..kko täältä saa! Valtakuntaa kummastuttaa taasko..."
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi yleistäminen? Ihme jengiä, miksei ihme pyöräilijä?

t. Ihme jengiläinen.

No näitä
tapahtumia tuntuu nyt tulevan aika tiheään. Viimeksi viime viikolla omalla osalla, pyöräilijä oli punaisissa valoissa ja jätti eturenkaan suojatien päälle ja teki autoilijoille kääntymisen ahtaaksi. Ja päälle tietysti vittumainen mulkoilu kun ohi päästiin ja katsekontaktia otin. Hyvä että pyöräilijöiden asemaa Helsingissä parannetaan mutta tuntuu että osalla on noussut vähän hattuun homma. Ja pyöräilen minäkin mutta toivottavasti en ole päässyt tähän ketjuun.

Lisätään vielä että ihan yhtä lailla noita kanssa-autoilijoita saa kirota.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajelin paikallisella nelostiehen kuuluvalla moottoritieosuudella ehkä noin nopeutta 110 km/h ohittaen kahta rekkaa joiden välissä oli vajaa 200 metrin väli.

Jos nopeusrajoitus oli 120 km/h kyseisellä pätkällä on hyvin ymmärrettävää, että Sierra kuski paineli oikealta ohi. Olisin itsekin tehnyt saman liikkeen.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei minulla ole ongelmaa fillareiden kanssa, väistän aina toiselle kaistalle ja ilmoitan suuntamerkillä takana ajaville edessä olevasta fillarista. Nyt puhuttiin kuntopyöräilijoiden parijonosta, jossa on esimerkiksi 20 pyöräparia. Mikäli tuollainen määrä pyöriä ajaa yhtenäisenä letkana, voidaan puhua fillaristien itsekkyydestä.
Kyllähän siinä on jo jotain pielessä, jos maantiellä on 20 kuntopyörää parijonossa. Pääasia, että maisema vaihtuu, vai?
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä että pyöräilijöiden asemaa Helsingissä parannetaan mutta tuntuu että osalla on noussut vähän hattuun homma.
Monet pyöräilyfanaatikot Helsingissä, jotka toisaalta tekevät hyvää duunia pyöräilyinfran edistämisen suhteen, tekevät myös projektille paljon hallaa turhalla asenteellisuudellaan autoilijoita kohtaan. Eli sen sijaan, että keskittyisivät mahdollisimman paljon hyvän pyöräilykulttuurin edistämiseen, keskitytään liikaa vihanpitoon autoilijoita kohtaan. Vähän sama juttu kuin se, kun urheilussa ihmisiä ei harmita Suomen tappio niin paljoa, kunhan Ruotsi menestyy vielä huonommin. Asennetta hyvin kuvastaa joidenkin pyöräilyintoilijoiden fillariinsa liimaama "Yksi auto vähemmän" -tarra. Eikö parempi ja vähemmän provosoiva vaihtoehto olisi "Yksi polkupyörä enemmän"?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos nopeusrajoitus oli 120 km/h kyseisellä pätkällä on hyvin ymmärrettävää, että Sierra kuski paineli oikealta ohi. Olisin itsekin tehnyt saman liikkeen.

Kyllähän se harmittaa kun ajetaan vasemmalla kaistalla alinopeutta, mutta puikkelehtimaan en juuri koskaan ryhdy. Nyt ei tosin käynyt selville, että oliko rajoitus 120km/h.

Männäviikonloppuna tosin olin tilanteessa jossa koin olevani niin kiireinen, että jouduin ajamaan törkeää ylinopeutta moottoritiellä, vähän yli kahtasataa suurimman osan ajasta. Ihan kiitettävästi jengi lakosi vasemmalta kaistalta, mutta yksi tila-autoilija jäi ihan selvästi tahallisesti roikkumaan vasemmalle kaistalle, joten menin oikealta ohi. Minun lisäkseni suurin mulkero oli kuitenkin se Alfa-kuski joka jurnutti vasemmalla kaistalla about 110km/h aikeenaan ohittaa rekka, kuitenkin vielä selvästi rekan takana, ja kun minä vaihdoin oikealle kaistalle, tämä sankari päätti kiihdyttää sen mitä Alfasta lähti, etten pääsisi oikealta ohi ennen rekkaa. Ja keskariakin vilautti sitten kun ohi pääsin. Tätä toimintaa ei oikein käsitä, vaarallista hänelle, minulle, muille, ja mitä hän sillä voittaa?

Ja todettakoon nyt vielä, ettei kenenkään muun tarvitse, että minähän se mulkku olen, toivottavasti kuolen ja olisi kannattanut lähteä aikaisemmin.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos nopeusrajoitus oli 120 km/h kyseisellä pätkällä on hyvin ymmärrettävää, että Sierra kuski paineli oikealta ohi. Olisin itsekin tehnyt saman liikkeen.

Ymmärrettävää tai ei, nopeusrajoituksesta riippumatta sakon paikka. Tämä pujottelu on moottoritiellä typerää ja niinkuin alkuperäisestä Sanaisen Arkun viestistä voi huomata, aivan turhaa kouhottamista.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajelin paikallisella nelostiehen kuuluvalla moottoritieosuudella ehkä noin nopeutta 110 km/h ohittaen kahta rekkaa joiden välissä oli vajaa 200 metrin väli. Yhtäkkiä taustapeiliin ilmestyi hopeanvärinen Ford Sierra, joka tuli todella kovaa kohti. Yllätys ei ollut suurensuuri, että tämä äidin oma kimiräikkönen päätti pujotella minun ja rekkojen välistä jatkaen suurenmoista pakoaan kauniissa kesäpäivässä.

Oikealta ohittaminen moottoritiellä on tietenkin äärimmäisen typerää ja vaarallista. Mutta vaikuttaa siltä, että tässä tapauksessa teitä idiootteja oli kaksi. Jos rekkojen väliä oli 200 m, niin etkö olisi mahtunut omalla autollasi varsin kivuttomasti tähän 200 metrin rakoon? Minkä takia siihen vasemmalle pitää jäädä jurnuttamaan? Pelottaako, että jos palaat takaisin oikealle niin et löydä enää sopivaa rakoa vaihtaa vasemmalle, ja jäät siihen rekkojen väliseen ahtaaseen 200 metrin rakoon loppumatkan ajaksi? Vai oliko tarkoitus tehdä vain kiusaa taustapeilissä näkyvälle Sierralle? Minähän ajan tässä vasemmalla niin kauan kun pystyn jonkun mahdollisen ohitettavan kohteen näkemään horisontissa, vaikka ajankin reilusti alle nopeusrajoituksen salliman nopeuden.

Sillä nyt ei ole mitään väliä, kumpi oli ensin kohteessa. Joskus valot osuvat kohdilleen ja joskus ei. Tämä on näiden elämäntapahidastelijoiden vakio typeryys, että "lopulta ollaan kuitenkin peräkkäin samoissa valoissa".
 

Number 11

Jäsen
Ymmärrettävää tai ei, nopeusrajoituksesta riippumatta sakon paikka. Tämä pujottelu on moottoritiellä typerää ja niinkuin alkuperäisestä Sanaisen Arkun viestistä voi huomata, aivan turhaa kouhottamista.

Joskus Lahden moottoritiellä hiljaiseen aikaan joku sankari ajoi vasenta kaistaa, vaikka mitään muuta liikennettä samaan suuntaan ei ollut näköetäisyydelläkään. Hetken aikaa ajelin perässä, kerran painoin tööttiä ja kun mitään ei senkään jälkeen vähään aikaan tapahtunut, niin ihan täysin ilman omantunnontuskia painoin oikealta ohi. Eikä ollut edes mikään mummo, vaan keski-iän ylittänyt mieskuski.

Muutenkin nuo vasenta kaistaa alinopeudella ajavat vituttavat. Ymmärrän kyllä, että joku isompi ajoneuvo rajoittimella ei vaan pääse kovempaa, mutta miksei siitä V70:stä löydy kaasua sen verran, että voisi suorittaa ohituksen 100km/h sijaan sillä nopeusrajoituksen mukaisella nopeudella tai edes vähän nostaa sitä perusajonopeutta. Ja jos ei välttämättä halua, niin ohituksen voisi ajoittaa niin että siitä koituisi mahdollisimman vähän haittaa muulle liikenteelle. Eikä niin, että kiilataan satasen vauhdeilla eteen juuri kun vasenta kaistaa on tulossa kovempaa joku auto kohdalle. Ns. ruuhka-aikaan Helsingistä päin lähdettynä motarit ovat todella pitkälle asti tukossa ihan vaan näiden kuskien vuoksi. Tottakai siinä matkan alkupäässä kun autoja on oikeasti todella paljon, niin homma ruuhkautuu väkisinkin.

Kaiken huippu oli joskus Lahden moottoritiellä, kun toinen bussi lähti ohittamaan toista. Molempien nopeus oli ilmeisesti täsmälleen sama ja bussit ajelivat vierekkäin pitkän tovin. Siinä vaiheessa kaivoin jo kamerakännykän esiin ja aloin videoimaan sitä suoritusta. Kolmen minuutin videonkin vielä sai aikaan, vaikka aika myöhään aloin kuvaamaan. Jätin siihen taakse tilaa sen verran, että ohittava bussi olisi voinut "tiputtaa" takaisin toisen perään, mutta ohi oli näköjään pakko päästä. Lopulta siltä ohitettavalta löytyi sentään sen verran pelisilmää, että ihan vähän laski nopeuttaan. Kiva jono saatiin siinäkin aikaan muuten hiljaiselle tielle.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ymmärrettävää tai ei, nopeusrajoituksesta riippumatta sakon paikka. Tämä pujottelu on moottoritiellä typerää ja niinkuin alkuperäisestä Sanaisen Arkun viestistä voi huomata, aivan turhaa kouhottamista.

Pujottelu on tuomittavaa. Mutta mitä teet, kun vasemmalla kaistalla ajetaan kilometrikaupalla 10-20 km/h alinopeutta , vaikka oikealla kaistalla on tilaa? Ja vaikka siinä sattuisikin olemaan vähän "pienempi", n. 100-200 m väli niin onko niin vaikeaa vaihtaa välillä oikealle kaistalle, kuten kunnon ihmiset? Nelostie muuttuu perjantaisin yksikaistaiseksi juuri tästä "olen syntynyt tällä kaistalla" -mentaliteetista johtuen.

Jos ajan vasenta kaistaa, olen ohittamassa. Jos ohitettavia ei ole, ajan oikeaa kaistaa. Ei tää oo niin vaikeet hei. Vaihdan yleensä oikealle kaistalle, jos se on vapaa ja vasen "ohitusjono" vetää hitaasti. Ajan sitä kaistaa rajoitusten mukaan ja jos tulen ohittaneeksi vasemmalla kaistalla olevia autoja, en näe sitä rikkeeksi. Ruuhkissahan aina kaistat sahaavat, välillä oikea vetää nopeammin, välillä vasen.

Ja miksi peräpeiliin katsominen on niin vaikeaa? Kesäterasseillahan se on suorastaan nautinnollista.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ajoin kerran Kehä I:ltä Tampereelle Viinikan ympyrään asti motarin vasenta kaistaa. Keskellä päivää, arkena.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Oikealta ohittaminen moottoritiellä on tietenkin äärimmäisen typerää ja vaarallista. Mutta vaikuttaa siltä, että tässä tapauksessa teitä idiootteja oli kaksi. Jos rekkojen väliä oli 200 m, niin etkö olisi mahtunut omalla autollasi varsin kivuttomasti tähän 200 metrin rakoon? Minkä takia siihen vasemmalle pitää jäädä jurnuttamaan? Pelottaako, että jos palaat takaisin oikealle niin et löydä enää sopivaa rakoa vaihtaa vasemmalle, ja jäät siihen rekkojen väliseen ahtaaseen 200 metrin rakoon loppumatkan ajaksi? Vai oliko tarkoitus tehdä vain kiusaa taustapeilissä näkyvälle Sierralle? Minähän ajan tässä vasemmalla niin kauan kun pystyn jonkun mahdollisen ohitettavan kohteen näkemään horisontissa, vaikka ajankin reilusti alle nopeusrajoituksen salliman nopeuden.

Alkuperäisestä viestistä ei ilmene oliko moottoritien nopeusrajoitus 100 vai 120 km/h. Jos jälkimmäinen eli 120, ymmärrän lainaamani kommentin paremmin.

Itselläni vastaavissa tapauksissa väistämättömyyden syynä juuri tuo pelko rekkojen väliin juuttumisesta. Tosin käytän moottoritien vasemmalla kaistalla tarkistettua "ylemmän rikesakkorajan" nopeutta eli 19 km/h yli rajoituksen. Oikealle en siirry, jos edessäni ajaa joku hitaammin kuin itse haluaisin ajaa. Sitten siirryn, kun pääsen ensimmäiseksi ja oikealla kaistalla on tilaa (se 200 m on kutakuinkin sopiva rako).

Tämän olen tuonut ennenkin esiin, mutta jos vasemmalla kaistalla on jono, joka ajaa "alinopeutta", ja jonon perään ilmestyy joku superkiireinen hiostaja ja valonväläyttelijä, niin miksi nämä eivät sitten itse väistä heti sinne rekkojen sekaan, jos vielä heidänkin taakseen ilmestyy joku? Eivätkö he muka vaadi samaa edessään ajavilta?
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pujottelu on tuomittavaa. Mutta mitä teet, kun vasemmalla kaistalla ajetaan kilometrikaupalla 10-20 km/h alinopeutta , vaikka oikealla kaistalla on tilaa? Ja vaikka siinä sattuisikin olemaan vähän "pienempi", n. 100-200 m väli niin onko niin vaikeaa vaihtaa välillä oikealle kaistalle, kuten kunnon ihmiset? Nelostie muuttuu perjantaisin yksikaistaiseksi juuri tästä "olen syntynyt tällä kaistalla" -mentaliteetista johtuen.

Jos ajan vasenta kaistaa, olen ohittamassa. Jos ohitettavia ei ole, ajan oikeaa kaistaa. Ei tää oo niin vaikeet hei. Vaihdan yleensä oikealle kaistalle, jos se on vapaa ja vasen "ohitusjono" vetää hitaasti. Ajan sitä kaistaa rajoitusten mukaan ja jos tulen ohittaneeksi vasemmalla kaistalla olevia autoja, en näe sitä rikkeeksi. Ruuhkissahan aina kaistat sahaavat, välillä oikea vetää nopeammin, välillä vasen.

Ja miksi peräpeiliin katsominen on niin vaikeaa? Kesäterasseillahan se on suorastaan nautinnollista.

Juurikin näin, joskus on tullut räpsyteltyä valoja perässä tms mutta ei näihin vasemman kaistan hidastelijoihin loppujen lopuksi kovin usein törmää. Alunperin siis tarkoitinkin nimenomaan tätä pujottelua ja se on typerää touhua se. Vapaata oikeanpuolimmaista kaistaahan sitä pitäisi aina käyttää ja näitä valopäitä aina jostain riittää jotka hidastavat liikennettä.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Kännykät pois liikenteessä!

Kaiken huippu oli joskus Lahden moottoritiellä, kun toinen bussi lähti ohittamaan toista. Molempien nopeus oli ilmeisesti täsmälleen sama ja bussit ajelivat vierekkäin pitkän tovin. Siinä vaiheessa kaivoin jo kamerakännykän esiin ja aloin videoimaan sitä suoritusta. Kolmen minuutin videonkin vielä sai aikaan, vaikka aika myöhään aloin kuvaamaan. Jätin siihen taakse tilaa sen verran, että ohittava bussi olisi voinut "tiputtaa" takaisin toisen perään, mutta ohi oli näköjään pakko päästä. Lopulta siltä ohitettavalta löytyi sentään sen verran pelisilmää, että ihan vähän laski nopeuttaan. Kiva jono saatiin siinäkin aikaan muuten hiljaiselle tielle.

Et kai nyt vaan yritä kertoa, että itse teit perässä ajellen kännylläsi 3 minuutin videon tapauksesta?
Ohittava bussikuski oli kyllä aikamoinen typerys kun tukki tien, mutta tässä kohtaa ei kyllä ajosuoritus ehkä itselläsikään ollut parasta a-luokkaa jos päähuomio oli episodin filmaamisessa. Huhhuh mitä kaikkea sitä voi liikenteessä tapahtua kun ei keskitytä itse asiaan. Toissapäivänä tekstiviestiä pyöräillessään kyhännyt teinityttö vältti viime hetkellä törmäyksen minuun kun ehdin väistää itsekin fillarilla vastaan ajaessani. Kännykät pois liikenteessä, oli alla mikä peli tahansa, jopa jalankulkijat poukkoilevat tekstaillessaan vaarallisesti kun on huomio ihan muualla kuin pitäisi.
 
Viimeksi muokattu:

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juurikin näin, joskus on tullut räpsyteltyä valoja perässä tms mutta ei näihin vasemman kaistan hidastelijoihin loppujen lopuksi kovin usein törmää.
Ei onneksi törmää, kun niitä on oppinut varomaan. Mutta valitettavasti Suomessa (vrt. Ruotsi) motarilla ajaessa vasemman kaistan hidastelijoita näkee jatkuvasti. Suurimmat virheet siinä, että
a) ajetaan liian hitaasti myös ohittaessa

ja erityisesti:
b) ei osata/viitsitä katsoa peileihin sekä
c) ohittaessa useampaa ei viitsitä välissä vaihtaa oikealle kaistalle, vaikka tilaa olisi.
 

Number 11

Jäsen
Et kai nyt vaan yritä kertoa, että itse teit perässä ajellen kännylläsi 3 minuutin videon tapauksesta?
Ohittava bussikuski oli kyllä aikamoinen typerys kun tukki tien, mutta tässä kohtaa ei kyllä ajosuoritus ehkä itselläsikään ollut parasta a-luokkaa jos päähuomio oli episodin filmaamisessa. Huhhuh mitä kaikkea sitä voi liikenteessä tapahtua kun ei keskitytä itse asiaan.

Näin taisin kertoa. Tasaisella moottoritiellä kuvatun kaltaisessa tilanteessa en erityisen suurta vaaraa kenellekään koe aiheuttavani sillä, että pidän kännykkää toisella kädellä kohti menosuuntaa. Kyllä se auto pysyy vakaana ihan toisellakin kädellä ratista kiinni pitäessä ja varsinkin kun PÄÄhuomionkin voi vielä pitää liikenteessä.

Sen sijaan jossain toisessa ketjussa tunnustin muutenkin olevani huono kuski, sillä keskittyminen on jatkuvasti missä sattuu ja saatan näpytellä tekstareitakin kesken ajon. Kosketusnäytöllisen puhelimen hankinnan jälkeen tosin jäänyt vähemmälle. Se nyt on vaan hankalaa pitää keskittyminen aivan maksimaalisena ajamiseen kun vuodessa 50 tkm ajaa ja paljon maantieajoa hiljaiseenkin aikaan.

Liikenteessä tulee aina olemaan kaltaisiani idiootteja, väsyneenä rattiin lähteviä ja jopa rattijuoppoja (alkolukoilla tämä saataisiin minimoitua, en silti kannata). Se nyt vaan on mahdotonta pystyä pitämään 100% keskittyminen jatkuvasti jos työkseen ajaa satoja tuhansia kilometrejä vuodessa. Väkisinkin siinä alkaa ajatukset karkailemaan. Itsehän en ole ammattiautoilija, joten älkää laittako omia perseilyitäni heidän piikkiin.

Ps. poliisitkaan eivät kovin vakavasti suhtaudu tuohon ajon aikana kännykkään puhumiseen. Monesti on liikennevaloissa tullut poliisiauto vierelle kun olen kännykkään puhunut. Aina eivät ole huomanneet, mutta joka kerta kun on huomattu niin pienellä sormen heristelyllä on selvitty.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Ja eikös siellä saksan autobaanoillakin noilla oikean puolimmaisilla kaistoilla ole eri rajoitus kuin siellä vasemmalla? Muistaakseen jotain 90/100/140/rajoittamaton tjsp. Vai onko nuo vaan epävirallisesti sovittuja pelisääntöjä?

Eli ei sielläkään 160km/h voi ramppiin pyyhältää.
Kuten muutamat aikaisemmat kirjoittaja huomasivatkin tosiaakin ajan työmatkani ihan nopeusrajoittamattolla autobaanalla täällä Saksassa. Mutta siis alkuperäisin kirjoittajan ongelma oli 140km/h ajava henkilö joka oli mennyt ohittamaan kirjoittajan köröttelykaaran 500m ennen liittymään. Eilen satuin ajamaan liittymän kaistalle 100m ennen (jolloin tuo kaista siis alkaa) tasan 140km/h eikä tuohon edes tarvitse tosissaan jarrutta jotta pääsee tiukasta liittymästä läpi. Ihan oikeasti alkuperäinen kirjoittaja on juuri sellainnen pelokas toyota/skoda/ladakuski jotka ovat _oikeasti pelottavia_ liikenteessä.

Niin siis kirjoittajalle kerrottakoon ettei oikeallakaan kaistalla ole mitään nopeusrajoitusta ei mitään epävirallisestikkaan sovittua tapaa toimia. Täällä Saksassa odotetaan, että ihmisillä on ihan omat aivot eikä tuota Suomen holhousmeininkiä.
 
Viimeksi muokattu:

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Ajelin paikallisella nelostiehen kuuluvalla moottoritieosuudella ehkä noin nopeutta 110 km/h ohittaen kahta rekkaa joiden välissä oli vajaa 200 metrin väli. Yhtäkkiä taustapeiliin ilmestyi hopeanvärinen Ford Sierra, joka tuli todella kovaa kohti. Yllätys ei ollut suurensuuri, että tämä äidin oma kimiräikkönen päätti pujotella minun ja rekkojen välistä jatkaen suurenmoista pakoaan kauniissa kesäpäivässä.
Ja jos Sanaisella arkulla olisi ollut _yhtäään_ pelisilmää niin olisit väistänyt tuohon rekkojen välinn. Olet siis todellinen idiootti liikenteessä. Samanlaisia oman elämänsä sankareita näkyy täällä Saksasa jotka eivät kykene ymmärtämään että takaa tulevassa autossa vain voi olla niin paljon enemmän tehoa, vääntöä ja etenemishalua että 50m on aivan riittävä tila väistää nopeampaansa. Sanaisella arkullle tämä teitysti on vaikeaa ja omalle itsetunnolle käyvää.
Mikä mahtavinta kohtasimme uudestaan. Kävi ilmi että olimme matkalla samaan kohteeseen. Vaikka tarinamme sankari olikin ottanut menetettyä elämäänsä kiinni matkan moottoritieosuudella, minä oli häntä aiemmin perillä kohteessa.
Voin hyvin kuvitella ettei tätäkään kirjoitusta olisi tänne kerrottu ettet olisi ollut aikaisemmin perillä. Jotain tarvitaan kuitenkin itsetunnon nostamiseen aivan töööörkeään ohittamisen jälkeen.
Tajuaakohan nämä sankarit ikinä, että hengenvaarallisella ajamisellaan he onnistuvat säästämään vain muutamia sekunteja. Nekin he menettävät vuoden mittaan moninverroin takaisin polttoainepumpulla seistessään. Mihin he käyttäisivät säästyneet yhdeksän sekuntia, jos itse saisivat valita? Perseen raapiminen on ehkä nautinnollisin asia mitä yhdeksässä sekuntissa ehtii suorittaa. Samassa ajassa ehtii kaivaa kännykän taskusta, avata näppäinlukon ja tarkastaa onko tullut soittoja tai viestejä. Säästyneet sekuntit voi tietysti käyttää myös siihen, että kävelee parkkikselta sisälle hitaammin ja kääntyy ainakin kerran vilkaisemaan autoaan (näin me harrasteauton omaavat ihan oikeastikin teemme). Yhdeksässä sekuntissa ehtii myös hyräillä: "uuden ilmeen, tuoreen pilkkeen, Suomen kie..." Paluumatkalla vastaavalla kaahailulla ostaa itselleen tilaisuuden jatkaa "..kko täältä saa! Valtakuntaa kummastuttaa taasko..."
Tajuavatkohan nämä tietukkeet ikinä, että voisivat väistää sinne rekkojen väliin ja vaikka kaivaa sitä persettään siellä välissä.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Oikealta ohittaminen moottoritiellä on tietenkin äärimmäisen typerää ja vaarallista. Mutta vaikuttaa siltä, että tässä tapauksessa teitä idiootteja oli kaksi. Jos rekkojen väliä oli 200 m, niin etkö olisi mahtunut omalla autollasi varsin kivuttomasti tähän 200 metrin rakoon? Minkä takia siihen vasemmalle pitää jäädä jurnuttamaan? Pelottaako, että jos palaat takaisin oikealle niin et löydä enää sopivaa rakoa vaihtaa vasemmalle, ja jäät siihen rekkojen väliseen ahtaaseen 200 metrin rakoon loppumatkan ajaksi? Vai oliko tarkoitus tehdä vain kiusaa taustapeilissä näkyvälle Sierralle? Minähän ajan tässä vasemmalla niin kauan kun pystyn jonkun mahdollisen ohitettavan kohteen näkemään horisontissa, vaikka ajankin reilusti alle nopeusrajoituksen salliman nopeuden.
Ah, juuri näin. Muuten jos menette Saksaan ajamaan niin joskus vasemmalle syntyy jonoja kun joku rekka ohittaa toista. Tällöin on ihan kosher, jos joku ohittaa koko jonon oikealta ja tunkee väliin. Jos kyseinen ohittajan sattui tulemaan 200km/h tuo on helpoin tapa vähentää vauhtia ja viellä laillinen, koska kaikkien tulisi pysyä omalla kaistallaan esteeseen (tällä kertaa tuo oikealla oleva rekka) asti jonka jäkeen menneään vuorotellen. Suomessa tunnetusti pelätään kahta asiaa kuin ruttua - oikealta ohittamista ja vesiliirtoa - molemmat aika koomisia pelonaiheita. Enemmän minä pelkään Suomalaisia ja Tanskalaisia pelkokuskeja kuin mitään muuta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suomessa tunnetusti pelätään kahta asiaa kuin ruttua - oikealta ohittamista ja vesiliirtoa - molemmat aika koomisia pelonaiheita. Enemmän minä pelkään Suomalaisia ja Tanskalaisia pelkokuskeja kuin mitään muuta.
Sen verran minäkin olen Saksassa ajanut että tiedän ettei siellä oikealta ohiteta. Tuo sun esimerkki on poikkeustapaus mutta tuon kaltaista koukkaamista(oikealta heti ohi kun pääsee) en ole havainnut kertaakaan. Toisaalta en ole havainnut sitäkään että jäätäisi siihen vasemmalle roikkumaan jos takaa tulee nopeampi. Lähtökohtaisesti jokaisen suomalaisen pitäisi käydä keski-euroopassa pakollinen "näinotetaanmuuttielläliikkujathuomioon"-kurssi...
Suomalainen on niin kyrpäjyyrä luonne että autoihin pitäisi laittaa pakolliseksi katsastusvarusteeksi kertasinko. Sais ampua suurimmat kusipäät helevettiin...
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Sen verran minäkin olen Saksassa ajanut että tiedän ettei siellä oikealta ohiteta. Tuo sun esimerkki on poikkeustapaus mutta tuon kaltaista koukkaamista(oikealta heti ohi kun pääsee) en ole havainnut kertaakaan. Toisaalta en ole havainnut sitäkään että jäätäisi siihen vasemmalle roikkumaan jos takaa tulee nopeampi.
No keskimääräinen hollaintailainen/tanskalainen jää helposti vasemmalla jäkittämään. Oikealta ohittamista vittuuntuneena näkee viikottain ja oikealta ohi jonossa (joka siis on laillista!!!!! Saksassa) näkee melkein päivittäin. Saksassahan jos vasemmalla kaistalla alkaa tietyö pitäisi ajaa loppuun asti vasenta kaistaa ja vasta tietyön kohdalla yhtyä oikeaan kaistaan. Tämä siis on laki! Suomessa tuo otettaisiin vittuiluna.
 
Miksi ohitan auton moottoritiellä vähän ennen ramppia

Täällä oli puhetta siitä, että ihmiset ohittaa motarilla viime hetkellä auton ja poistuu rampille. Turhan paljon tässä kiirusta ollut, etten ole ehtinyt kirjoittamaan, mutta haluan kuitenkin tuoda esille oman ajatelmani aiheeseen liittyen:

Eli miksi ohitan? Olen pähkäillyt asian niin, että kun ruuhka-aikaan ajelen moottoritietä ja jään hitaamman esim. pakun taakse, on seuraavan ohitettava kaksi autoa. Ja kun tämä kertaantuu, saadaan rampille menijöistä helposti jopa kuopion "ruuhkilla" kilometrien mittainen letka. Mutta jos jokainen ajaisi/ohittaisi sen hitaamman auton eikä jäisi siihen taakse roikkumaan, motarin vauhti pysyisi lähempänä sitä satasta. En tiedä onko tässä ajatuksessani järkeä?

Sitten jos on oikeasti isot ruuhkat ja rampit tukossa niin on ihan sama ajella siinä jonossa, jos on poistumassa. Tällöin tietysti toivoisin sen verran pelisilmää, että ne, jotka eivät ole poistumassa seuraavalla rampilla, ottaisivat rohkeasti sen vasemman kaistan eivätkä jäisi sitä letkaa muodostamaan.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten jos on oikeasti isot ruuhkat ja rampit tukossa niin on ihan sama ajella siinä jonossa, jos on poistumassa.
Ei ole ainoastaan "sama" vaan olisi ihan suotavaa. Kehällä on usein kaksi kaistaa tukossa kun aina löytyy joku urpo joka ohittaa rampille menevää jonoa ja vetää liinat kiinni ja vilkun päälle änkeäkseen väliin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja jos Sanaisella arkulla olisi ollut _yhtäään_ pelisilmää niin olisit väistänyt tuohon rekkojen välinn. Olet siis todellinen idiootti liikenteessä...

Jo on elämässä kiire...

Idiootti tuossa tilanteessa oli oikealta ohittava, sillä hän aiheuttaa vaaratilanteen. Jokaisen liikenteessä liikkuvan tulee sovittaa vauhtinsa muun liikenteen mukaan eikä autonsa tehojen mukaan. Tuossa ohitustilanteessa oli vauhtina 110km/h ja rekat ajoivat alle 90km/h. Eli ohitus tapahtuu ripeasti joka tapauksessa ja turha kaistojen vaihtelu aiheuttaa turhia vaaratilanteita, varsinkin kun rekkojen väli oli 200m. Nopeusrajoitus oli 120km/h, takaa tulevan olisi ollut helppo sovittaa oma nopeutensa nostamalla jalkaa hieman kaasulta. Hän olisi päässyt muutamien sekuntien jälkeen ohi "hidastelijasta".

Sinun kannatama tyyli johtaa kuolonkolareihin, sillä kokemattomat tai huonot ajajat eivät välttämättä hallitse autoaa kurveissa 140km/h nopeuksissa tai nopeissa ohituksissa. Onneksi Suomessa on nopeusrajoitukset ja holhousmeininki, tulee vähemmän kuolonuhreja.

Ja mihin se jumalaton kiire?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös