Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 121 079
  • 13 185

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän tuo on aivan perseestä polkea kaupungissa polkupyörän kanssa. Autoilijat eivät välitä tippakaan ja lähtevät a) aivan idioottimaisissa kohtaa ohitse b) eivät noudata tasa-arvoisissa tai kolmioristeyksissä lakia vaan tunkevat tylysti eteen. Jos terveyteni ei olisi tärkeä itselleni, olisin jo useaan kertaan tahallaan pamauttanut kylkeen/konepellille ja soittanut poliisit.

Toinen on sitten nämä motarilla tai muulla kaksikaistasella ajavat, jotka ohittavat kauheaa vauhtia ja melkein heti sitten alkaakin jarruttamaan ja poistuu tieltä. Ei voi niin kiire heillä.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Toinen on sitten nämä motarilla tai muulla kaksikaistasella ajavat, jotka ohittavat kauheaa vauhtia ja melkein heti sitten alkaakin jarruttamaan ja poistuu tieltä. Ei voi niin kiire heillä.
No niin nyt voitkin sitten kertoa mikä on sallittu etäisyys omasta risteyksestä milloin on vielä lupa ohittaa jopa turkkusessa? 100m? 250m? 2km? 50km? Itse olen aina käsittänyt, että jos ei muita tielläliikkujia omilla toimillaan haittaa (esim. että muu jono joutuu jarruttamaan) niin kukin ohitelkoon miten haluaa. Miten se sinulta on pois jos joku haluaa sinut ohittaa kun köröttelet ja menee seuraavasta liittymästä ulos. Miten hänen jarruttelunsa on sinun ongelmasi?
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No niin nyt voitkin sitten kertoa mikä on sallittu etäisyys omasta risteyksestä milloin on vielä lupa ohittaa jopa turkkusessa? 100m? 250m? 2km? 50km? Itse olen aina käsittänyt, että jos ei muita tielläliikkujia omilla toimillaan haittaa (esim. että muu jono joutuu jarruttamaan) niin kukin ohitelkoon miten haluaa. Miten se sinulta on pois jos joku haluaa sinut ohittaa kun köröttelet ja menee seuraavasta liittymästä ulos. Miten hänen jarruttelunsa on sinun ongelmasi?

Eiköhän se ole juurikin niin että homma toimii järkevästi. Näissä tapauksissahan suurinta harmitusta aihettaa juuri se, että yleensä tämä homma tapahtuu niin, että tullaan kamalaa vauhtia ohituskaistaa ja sitten ilman vilkkua survotaan se oma kosla sieltä kaistojen yli johonkin rakoon täysin muita ajattelematta ja aiheutetaan vaaratilanteita. Harvemmin se mitenkään sujuvasti toimii tuollainen kiilailu.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaihteeksi liikenteessä fillarilla ja idiootteja piisaa kevyenliikenteen väylilläkin. Olen huomannut fillaristien työmatkaliikenteessä yhden erittäin ärsyttävän tavan, PERÄSSÄROIKKUJAT. Ei ole kovinkaan harvinaista että jokin kusipää liimautuu perseeseen kiinni kun mennään noin 25kmh keskinopeutta. Yleensä kyseessä noin 35-50vuotias maantiepyörällä varustautunut mies joka on ihan fiiliksissä työmatkapyöräilystä_

Olen kiinnittänyt kävelijänä samaan huomiota. Kevyen liikenteen väylät ovat viimeisen parin vuoden aikana saaneet riesakseen kuvailemiasi pyöräilykaahottajia. Ajetaan jollain urheilullisella pyörällä huomioliivi ja kireät trikoot päällä ja toimintaa leimaa kauhea nopeus, jumalaton kilpailuvietti ja korostettu tietoisuus pyöräilijän oikeuksista. Muiden väylällä liikkuvien huomioonottaminen täysin tuntematon käsite ja vaaratilanteita tämän tästä. Ja todettakoon, että suurin osa pyöräilijöistä omaa terveen ja ystävällisen asenteen. Malttia, vaikka miten olisi pyöräily ja tehoiluvietti iskenyt.
 

Betoz

Jäsen
No ei tuo ihan parasta ole, hyvä kikka kuitenkin. Vielä hauskempaa se on, kun ylittää kadun päin punaisia ja vasta toisella puolella painaa sitä nappia.

Omalla työmatkalla on paikka, jossa tuota tulee harrastettua välillä. Siis lievennettynä versiona. Teollisuuskadulla on nappivalot, ruuhka-aikaan iltapäivällä ei ole juuri toivoa päästä yli ilman nappia.
Voi hitto että repesin! Ajattelin nimittäin juuri Teollisuuskatua tuota kirjoittaessa. Muitakin paikkoja on, mutta tuo katu mahdollistaa kyllä kiusanteon aivan mahtavasti.

Ennen ajoin joka päivä Teollisuuskatua pitkin duuniin. Sittemmin muutin kävelymatkan päähän työpaikasta, joten nykyään tulee "asioitua" ko. kadun kanssa autotta. Joku nerokas insinöörihän nuo valot on suunnitellut, sillä yhdeksän kertaa kymmenestä joudut pysähtymään jokaisiin valoihin. Jos järjestelyllä on haettu sujuvuutta, niin on kyllä laskelmat kusseet aivan huolella.

Tunnen älytöntä sympatiaa niitä kohtaan, jotka joutuvat menemään autolla töihin, joten ei tule mieleenkään tehdä heille lisähallaa. Kadun valot tuntien en joudu kovin montaa sekuntia odottamaan hetkeä, jolloin Teollisuuskadun myötäinen liikenne seisoo valoissa (odottaen niitä muutamaa sivukaduilta tulevaa autoa). Tie on sen verran kapea, että hyvin pääsee livahtamaan punaisia päin eikä tarvitse nappeja painella.

Joka tapauksessa, ruuhka-aikoina napit ovat yleensä(!) hyödyllisiä. Harmi vaan, että ne napit toimivat myös hiljaisempina aikoina, joihin esimerkkini oli itseasiassa suunnattu. Liian usein valoihin tullaan laput silmillä katsomatta yhtään tilannetta.

Ps. Tuli viime viikolla huomattua naarmu auton takaosassa. Ylärima ollut viereisessä ruudussa parkkihallissa? Vaikka en esillä olleen tapauksen tila-autoilija olekaan.

Pps. Hauska nähdä, että fillareilla harrastetaan samaa kisailua, perässäroikkumista, vittuilua ja hiillostamista kuin autoillakin.
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Voi hitto että repesin! Ajattelin nimittäin juuri Teollisuuskatua tuota kirjoittaessa. Muitakin paikkoja on, mutta tuo katu mahdollistaa kyllä kiusanteon aivan mahtavasti.

Toi onkin muuten hyvä mesta, asuin ennen siinä vieressä. Pitääpä mennä kesälomalla juomaan kaljaa siihen puistoon, voi välillä käydä painamassa nappia ja naureskella kiireisille.
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Toi onkin muuten hyvä mesta, asuin ennen siinä vieressä. Pitääpä mennä kesälomalla juomaan kaljaa siihen puistoon, voi välillä käydä painamassa nappia ja naureskella kiireisille.

Tuolla napilla on fillaripiireissä varsin kuvaava nimikin. Nöyryytysnappi.

Suunnitteluohjeen mukaisesti tuo perkeleen keksintö pitäisi olla kevyenliikenteenväylällä siten, että sitä voi painaa sekä jalankulku että pyöräpuolelta. Muussa tapauksessa molemmille käyttäjäryhmille pitäisi olla omansa. Toteutus ainakin pk-seudulla on pääsääntöisesti siten, että nappi on sijoitettu väylän jalankulkijoille osoitetun puolen reunaan. Tuo aiheuttaa välillä erittäin hankalia tilanteita pyöräilijälle, joka joutuu jalkautumaan tai vetämään muita muuveja risteyksessä päästäkseen painamaan nappia. Tästä seuraa myös jalankulkijan kannalta epätoivottuja tilanteita, kun suojatiellä saattaa fillareita tulla vastaan väylän molempaa puolta. Espoon puolelta muistan yhden paikan missä napin luo ei edes pääse pyörällä. Nappi on liikennevalotolpassa keskellä liikenteenjakajaa. Sille ei yllä kevyenliikenteenväylältä kuin ehkä teoriassa pitkällä kepillä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitääpä mennä kesälomalla juomaan kaljaa siihen puistoon, voi välillä käydä painamassa nappia ja naureskella kiireisille.

Tämä näyttää valitettavan monella olevan koko päätarkoitus kaikessa, mitä tekee liikenteessä: haitanteko ja pyrkiminen hidastamaan "kiireisiä" kaikin mahdollisin keinoin. En ole ikinä ymmärtänyt, mikä tässä on taustalla, enkä tule ikinä ymmärtämäänkään.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse en taas ymmärrä sitä että joidenkin luonne ja käyttäytyminen muuttuu totaalisesti kun mennään ratin taakse. Eikö siellä liikenteessä voi ajella se sama kohteliaisuuteen ja hyviin tapoihin pyrkivä kärsivällinen ihminen joka esim. kaupan kassajonossa kiltisti odottaa kun edellä oleva opettelee käyttämään pankkikorttia tai kaivaa joka taskusta viimeiset kolikot tasarahaa etsiessä? Vähän itsehillintää, pelisilmää ja toisten huomioimista niin hommat sujuu paremmin kaikilla.

t. maailmanparantaja
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä näyttää valitettavan monella olevan koko päätarkoitus kaikessa, mitä tekee liikenteessä: haitanteko ja pyrkiminen hidastamaan "kiireisiä" kaikin mahdollisin keinoin. En ole ikinä ymmärtänyt, mikä tässä on taustalla, enkä tule ikinä ymmärtämäänkään.
"Silloin se vaikutti hyvältä idealta"
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Itse en taas ymmärrä sitä että joidenkin luonne ja käyttäytyminen muuttuu totaalisesti kun mennään ratin taakse. Eikö siellä liikenteessä voi ajella se sama kohteliaisuuteen ja hyviin tapoihin pyrkivä kärsivällinen ihminen joka esim. kaupan kassajonossa kiltisti odottaa kun edellä oleva opettelee käyttämään pankkikorttia tai kaivaa joka taskusta viimeiset kolikot tasarahaa etsiessä? Vähän itsehillintää, pelisilmää ja toisten huomioimista niin hommat sujuu paremmin kaikilla.

t. maailmanparantaja

Heikon itsetunnon ja huonon impulssikontrollin omaava kun pääsee "Rautahäkkyrän" sisälle turvaan, niin muutos on välitön. Ego nousee Näsinneulan korkeudelle ja se vähäkin impulssikontrolli katoaa täysin. MINÄ MINÄ on kaikki mitä tämä kuski kuulee. Kun joudutaan pois mukavuusalueelta, eli sieltä autosta, valahtaa lusikallinen lahkeeseen jos joku vähän poikkitein sanoo.
Normi jamppa jolla on terve itsetunto ja palikat kohdallaan, taas yleensä muuttuu siksi kohteliaaksi autolijaksi joka huomioi muut ja ajaa juuri sopivasti hiukan yli rajoituksen ja pitää liikenteen sujuvana.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tieliikennelain 3 § "Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet" riittää mielestäni tilanteeseen kuin tilanteeseen, etenkin tuo ensimmäinen momentti:

"Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."

Oma tulkintani toisesta momentista: kaistapujottelu ja muu sellainen ohittelu ja tunkeminen, jolla pakotetaan sääntöjen mukaan ajava hiljentämään, pysähtymään tai väistämään, on liikenteen häirintää. Kiihdyttely tai hidastelu ohitusten tai kaistanvaihdon estämiseksi on estämistä.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Ei nämä joustavan liikenteen perusasiat ihan liian vaikeita pitäisi olla noudattaa ja ymmärtää.

Omalla työmatkallani on liikennevaloilla ohjattu risteys josta erkanen oikealle. Osa suoraan menijöistä ei ymmärrä, että oikealle menijät voisivat jatkaa matkaansa jos he eivät liruttelisi edessä odottaen omien valojen vaihtumista vihreäksi.

Liikenteessä on paljon pienia asioita, joita miettimällä ja huomioimalla eteneminen kohti määränpäätä kaikkien kohdalla sujuvoituu.

Autossa istuminen on tietenkin keskimäärin hauskaa, mutta joillakin voi olla parempaakin tekemistä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Normi jamppa jolla on terve itsetunto ja palikat kohdallaan, taas yleensä muuttuu siksi kohteliaaksi autolijaksi joka huomioi muut ja ajaa juuri sopivasti hiukan yli rajoituksen ja pitää liikenteen sujuvana.
Aika rankkoja kärjistyksiä. Liikenteessä itsekeskeisimpiä ovat ne, jotka tukkivat ohituskaistat, eivät katso peileihin, eivät pysäköi keskelle ruutua, eivät lähde ripeästi valoista liikkeelle, ovat joka paikassa tientukkona ym. Nämä eivät edes yritä huomioida muita tielläliikkujia. Tosin suurella osalla näistä ihmisistä on todennäköisesti kyse hyvin yksinkertaisesta asiasta: kapasiteetti ei vain riitä. Enkä tarkoita kapasiteetilla auton suorituskykyä tai ajotaitoja.
Ei nämä joustavan liikenteen perusasiat ihan liian vaikeita pitäisi olla noudattaa ja ymmärtää.

Liikenteessä on paljon pienia asioita, joita miettimällä ja huomioimalla eteneminen kohti määränpäätä kaikkien kohdalla sujuvoituu.
Nimenomaan näin.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajelepa jatkossa ihan vaan siellä autojen seassa jos nykyään vetelet sillä munamankelilla kevyen liikenteen väylää neljääkymppiä ja tulet vielä tänne urputtamaan mikäli jalankulkija kehtaa siirtyä sivusuunnassa esim. väistäessään hitaampaa kulkijaa edessään.

Taidat olla väistämisvelvollinen hitaampiin verrattuna, lisäksi tulee mieleen käsite "tilannenopeus", kuulostaako tutulta? Pähkinänkuoressa pysäytät ajoneuvosi nopeudesta kuin nopeudesta kenenkään kärsimättä, jos tilanne vaatii.

Varmaan sinuakin vituttaisi, jos joku auto kolaisi yli kun et näyttänyt kaistanvaihdossa käsimerkkiä?
Pakko myöntää, ettei kunto riitä ajamaan kevyenliikenteenväylällä neljääkymppiä vaan siihen pääsee vain peesissä auton perässä, silloinkin yleensä vain lyhyitä matkoja ellei autoa aja joku tuttu, joka on varta vasten peesinä. Autojen joukossa ajaessa suuntamerkkien näyttö on aika välttämätöntä ja teen sitä kyllä selvästi aina autokaistalla ajaessa, koska tiedän myös miten ärsyttävää autolla on väistellä holtittomasti liikkuvaa fillaristia.

Tilannenopeudesta on sinänsä turha jauhaa, sillä vaikka ajeleekin pelisilmän kanssa, niin välillä joku jalankulkija saattaa tehdä oikeasti todella yllättäviä liikkeitä. Yhtä lailla autoilijan on mahdoton mitoittaa vauhtiaan sen mukaan, että yhtäkkiä joku alkaa ylittämään katua missä sattuu ilman suojatietä. Olen onnistunut toistaiseksi kiertämään vaarapaikat ja mitoittamaan vauhtini, mutta kannattaa muistaa, että aina ei ole pyöräilijän vika, jos jää sellaisen alle kevyenliikenteenväylällä. Hyvä lähtökohta on, että katsoo taakseen, jos tekee 90 asteen käännöksen suoralla tiellä.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Niinno, luulin itse pyöräilyvalojen tarkoittavankin jotain esim. Manskulla Forumin edessä suojatiellä pyörätietä ylittäessäni. Eräs sukkahousupoika ilmeisesti piti punaista pyöräilijän liikennevaloa enemmän ohjeellisena, käteni suoristus olisi tiputtanut kaverin kuin märän rätin mutta viitoin sankaria jatkamaan paniikkijarrutuksen jälkeen koska oli varmaan "tosi" kiireinen.
 
Niinno, luulin itse pyöräilyvalojen tarkoittavankin jotain...

Niin luulisi, harvoin vain näkee pyöräilijää odottamassa valojen vaihtumista vihreäksi. Nämä tieliikenteen mustalaiset venyttävät sääntöjä miten huvittaa ja haukkuvat autoilijat siihen päälle, poliisi voisi hieman harrastaa pyöräliikenteen valvontaa näin kesäaikaan edes ydinkeskustan alueella ennen kuin joku pääsee isoihin otsikoihin.

Eilen meinasi arviolta viisivuotias lapsi jäädä alle kun pyöräilijällä oli hieman liian suuri tilannenopeus.
 

Toke27

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On se kumma, kun satasen alueella ajetaan kahdeksaakymppiä, mutta annas olla ku alkaa ohituskaista niin autosta löytyy yllättävästi vauhtia. Ohituskaistan päättyessä vauhti taas tippuu siihen kahdeksaankymppiin. Ei sitä itsekään viitsi ihan 140km/h vetää että pääsee ohituskaistalla jonkun ohitse. Mutta ottaaa tuo Suomen tieliikenne hyvin suuresti päähän.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On se kumma, kun satasen alueella ajetaan kahdeksaakymppiä, mutta annas olla ku alkaa ohituskaista niin autosta löytyy yllättävästi vauhtia. Ohituskaistan päättyessä vauhti taas tippuu siihen kahdeksaankymppiin. Ei sitä itsekään viitsi ihan 140km/h vetää että pääsee ohituskaistalla jonkun ohitse. Mutta ottaaa tuo Suomen tieliikenne hyvin suuresti päähän.

Tästä keskustellaan tasaisin väliajoin, ja ilmiöllehän on inhimillinen selitys. Ohituskaistalla kiihdyttämisen voi aiheuttaa ihan viattomasti sekin, että kun ohituskaista alkaa, aikomus on ohittaa edellämenevä, mutta koska sillä edellämenevällä on sama aikomus ja niin edelleen, päätyy suurin osa ajamaan sitä ohitusnopeutta, mutta kukaan heistä ei pääse toisistaan ohi, vaan ainoastaan siitä jonossa ekana olleesta, josta painutaan ohituskaistan päättyessä jarruvalot vilkkuen letkassa ohi. Ei tämä tietysti sitten toimintaa selitä, jos edessä ei mene ketään.

Siitäkin on tosin aiemmin tässä ketjussa keskusteltu, että valtatie 2:lla välillä Pori-Harjavalta olisi nuo ohituskaistat niin, että samalla kun ohituskaista alkaa, rajoitus muuttuu kahdeksastakympistä sataan. Tällaiseen käsitykseen jäin taas kun viimeksi siitä ajoin, vaikka muistaakseni paikalliset palstalaiset käsitykseni joskus ampuivat alas. Joka tapauksessa tuollainen järjestely olisi pölö.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siitäkin on tosin aiemmin tässä ketjussa keskusteltu, että valtatie 2:lla välillä Pori-Harjavalta olisi nuo ohituskaistat niin, että samalla kun ohituskaista alkaa, rajoitus muuttuu kahdeksastakympistä sataan. Tällaiseen käsitykseen jäin taas kun viimeksi siitä ajoin, vaikka muistaakseni paikalliset palstalaiset käsitykseni joskus ampuivat alas. Joka tapauksessa tuollainen järjestely olisi pölö.

Valtatiellä 9 osuudella Orivesi-Tampere on muuttuvat nopeusrajoitukset ja muutama vuosi sitten pääsin prosestoinnin kohteeksi, kun nostin ohituskaistan alkaessa ja rajoituksen samalla muuttuessa 80:stä sataan nopeutta vastaavasti ajaen koko ajan pientä ylinopeutta. Tuolla tosin siis tilanne ei ole pysvä, vaan riippuu siitä, miten rajoituksia muutellaan.

Jonon keulassa nopeus usein noussee ohituskaistalla siksi, että yksinkertaisesti uskalletaan ajaa nopeammin, kun tie on leveämpi. Myös sillä voi olla vaikutusta, että joillain on taipumus nostaa nopeuttaan, kun toinen auto tulee rinnalle. En nyt tarkoita mitään kilpailua tai ohittajan "kouluttamista", vaan jonkinlaista varmaan tiedostamatonta taipumusta sovittaa omaa nopeutta ohittajan kanssa. Moottoritiellä tähän tuntuu aika usein törmäävän.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
On se kumma, kun satasen alueella ajetaan kahdeksaakymppiä, mutta annas olla ku alkaa ohituskaista niin autosta löytyy yllättävästi vauhtia. Ohituskaistan päättyessä vauhti taas tippuu siihen kahdeksaankymppiin. Ei sitä itsekään viitsi ihan 140km/h vetää että pääsee ohituskaistalla jonkun ohitse. Mutta ottaaa tuo Suomen tieliikenne hyvin suuresti päähän.
Tämä on kyllä ihanaa. Ja tuota näkee usein. Ihan yksittäiset autotkin yksinkertaisesti vaan nostavat vauhtiaan kun kerran on leveä baana.

Itseä ärsyttää:
- autoilijat jotka alkavat jarrutella reilusti ennen liikennevaloja vaikka valo on vihreä. Pitääkö sitä varalta jarruttaa? "Jos se vaihtuu"? Vai mikä tuossa on pointtina
- alinopeutta ajavat
- alinopeutta ohituskaistalla ajavat

Mikä siinä on että monilla ei muutenkaan ole yhtään pelisilmää liikenteessä?

Vähän sit OT, joskus olen miettinyt sitä valojen välkyttämistä vastaantulijoille...siis miettinyt onko sallittua vai ei ja onhan se sallittua:
http://www.iltalehti.fi/autot/2012060115656314_ae.shtml
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Itseä ärsyttää:
- autoilijat jotka alkavat jarrutella reilusti ennen liikennevaloja vaikka valo on vihreä. Pitääkö sitä varalta jarruttaa? "Jos se vaihtuu"? Vai mikä tuossa on pointtina

Tästäpä tulikin mieleeni eräs hassu tapaus parin kuukauden takaa.

Olin tulossa Karjalankatua pitkin Raumalla Nesteeltä Prismalle päin. Ajelin muistaakseni jonkin pakettiauton perässä. Vihreä aalto helli meitä kumpaakin ja pääsimme Sokoksen risteyksestä jouhevasti eteenpäin. Seuraavat, suht tarpeettomat, valotkin pääsimme vihreillä. Sitten, Citymarketin parkkipaikalle kääntyvillä oli nuolivalo punaisena seuraavassa risteyksessä (Tässä tuo paikka Google Mapsin Street View -palvelussa). Meillä, pakettiautolla ja minulla, oli suoraan menevinä vihreä valo. Katselin jonnekin muualle siinä n. sekunnin ajan ja huomaan, että tämä paku PYSÄHTYI vihreisiin valoihin! Siinä tuli sitten pikkuinen paniikkijarrutus suoritettua, onneksi ei ollut liukasta. Olin tietenkin idiootti itse, kun en pitänyt turvaväliä tarpeeksi suurena, mutta onneksi ei kolahtanut.

Kysynkin: 1) Onko peräänajo aina peräänajajan vika, varsinkaan tällaisissa tapauksissa? Intuitioni sanoo, että on, vaikka edelläajava tekisi mitä, rattijuopumukset ehkä erikseen.
2) Onko vihreistä valoista pakko ajaa, vai saako odottaa valojen vaihtumista vihreiksi ja kuunnella tööttäyskonserttia ja odottaa valojen vaihtumista uudelleen punaisiksi?

Tuo kakkoskysymys nousi mieleen tuosta nimimerkki kakkosen ihmettelystä, sillä jotkut autoilijat tosiaan jarruttelevat vihreiden palaessa ja minä luulen, että vaikka suurimmassa osassa tapauksia tuollaisen jarruttelija-auton ratissa on vanhus (tai juuri kortin saanut), niin pieni osa on kuitenkin liikenteen kusipäitä, jotka ajattelevat, että jonossa seuraavat jäävät punaisiin, jos itse oikein jarruttelee.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kysynkin: 1) Onko peräänajo aina peräänajajan vika, varsinkaan tällaisissa tapauksissa? Intuitioni sanoo, että on, vaikka edelläajava tekisi mitä, rattijuopumukset ehkä erikseen.
Ei tieliikennelaki anna lupaa ajata kenenkään päälle, joten peräänajajassa on vika. Toki sitten jos edellä ajava on kännissä, niin hänkin saa omat tuomionsa, mutta ei se poista sinun vastuutasi.
2) Onko vihreistä valoista pakko ajaa, vai saako odottaa valojen vaihtumista vihreiksi ja kuunnella tööttäyskonserttia ja odottaa valojen vaihtumista uudelleen punaisiksi?
Vihreä valo tarkoittaa että tie on auki sinulle. Pysähtyähän voi mihin tahansa, vaikka mitään valoja ei olisikaan. Sama asia ja poliisi sakottaa mikäli saa sinut kiinni itseteosta.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Peräänajaja ei ole syyllinen jos edelläoleva on tehnyt tarpeettoman äkkijarrutuksen. Näissä tapauksissa peräänajaja ei ole syyllinen mihinkään.

Siitä mikä on tarpeeton äkkijarrutus tmv voi tapella oikeudessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös