Itseä ärsyttää:
- autoilijat jotka alkavat jarrutella reilusti ennen liikennevaloja vaikka valo on vihreä. Pitääkö sitä varalta jarruttaa? "Jos se vaihtuu"? Vai mikä tuossa on pointtina
Tästäpä tulikin mieleeni eräs hassu tapaus parin kuukauden takaa.
Olin tulossa Karjalankatua pitkin Raumalla Nesteeltä Prismalle päin. Ajelin muistaakseni jonkin pakettiauton perässä. Vihreä aalto helli meitä kumpaakin ja pääsimme Sokoksen risteyksestä jouhevasti eteenpäin. Seuraavat, suht tarpeettomat, valotkin pääsimme vihreillä. Sitten, Citymarketin parkkipaikalle kääntyvillä oli nuolivalo punaisena seuraavassa risteyksessä (
Tässä tuo paikka Google Mapsin Street View -palvelussa). Meillä, pakettiautolla ja minulla, oli suoraan menevinä vihreä valo. Katselin jonnekin muualle siinä n. sekunnin ajan ja huomaan, että tämä paku PYSÄHTYI vihreisiin valoihin! Siinä tuli sitten pikkuinen paniikkijarrutus suoritettua, onneksi ei ollut liukasta. Olin tietenkin idiootti itse, kun en pitänyt turvaväliä tarpeeksi suurena, mutta onneksi ei kolahtanut.
Kysynkin: 1) Onko peräänajo aina peräänajajan vika, varsinkaan tällaisissa tapauksissa? Intuitioni sanoo, että on, vaikka edelläajava tekisi mitä, rattijuopumukset ehkä erikseen.
2) Onko vihreistä valoista pakko ajaa, vai saako odottaa valojen vaihtumista vihreiksi ja kuunnella tööttäyskonserttia ja odottaa valojen vaihtumista uudelleen punaisiksi?
Tuo kakkoskysymys nousi mieleen tuosta nimimerkki kakkosen ihmettelystä, sillä jotkut autoilijat tosiaan jarruttelevat vihreiden palaessa ja minä luulen, että vaikka suurimmassa osassa tapauksia tuollaisen jarruttelija-auton ratissa on vanhus (tai juuri kortin saanut), niin pieni osa on kuitenkin liikenteen kusipäitä, jotka ajattelevat, että jonossa seuraavat jäävät punaisiin, jos itse oikein jarruttelee.