Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 640
  • 12 219

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Itseäni ihmetyttää liikenteessä erityisesti nuo liikenneympyrät ja niissä se kuinka sokkona moni ajaa niihin. Monta kertaa olisi nokka lähtenyt autosta jos ei olisi itse liikenneympyrässä ollut tarkkana. Ehkä ihmiset ilmeisesti olettaa, että joo toi kääntyy tosta pois ja vedänpä suoraan tohon väliin. Ei pitäisi olettaa mitään vaan seurata liikennettä.

Fordélin ihmetykseen ei sinänsä ole huomautettavaa. Vilkun käytöstäkään ei jaksa enää nurista, mutta joskus ärsyttää kyllä huolella sellainen kiertoliittymäajoon pesiytynyt ilmiö, että tuollaiset kymmenen, jopa parinkymmenen auton letkat posottavat läpi kiertoliittymän niin perse perseessä ja jopa ylinopeutta, että siihen väliin eivät vähänkään arat kuskit uskalla mennä vaan joutuvat odottamaan koko jonon ohimenoa ennenkuin itse pääsevät kiertoliittymään. Jonon viimeinen auto voi siis olla vielä parin sadan metrin päässä liittymästä ja sitä joutuu odottamaan auto, joka on tullut ensimmäisenä odottamaan kiertoliittymään pääsyä kauan ennen kuin tuon mainitun letkan viimeiset.

Itse tulkitsen nämä tilanteet niin, että jos saan autoni etuosan tungettua ympyrään ennen kuin ohittavassa jonossa ajava auto on miltään osaltaan sinne ehtinyt, niin tungen surutta sisään ympyrään.

Jonkinlainen vetoketjuperiaate olisi tässäkin reilua.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vituttaa nuo vastuuttomat naarmuttelijat ja kolhijat. Siksi ruusuja tuollaiselle kuskille, joka kantaa vastuunsa rehellisesti. Vakuutuksen piikkiin se todennäköisesti vastapuolellakin menee, joten isoja menetyksiä hän ei koe. Ei sen pitäisi paljoa kirpaista, kun tietää, että on itse vastapuolelle vahinkoja aiheuttanut.

Tuli vastikään hipastua parkkihallissa ruutuun peruuttaessa takapuskurilla vasemmanpuoleisen naapuriauton kylkeä. Konkreettisimpana jälkenä puhdas kohta kyljen kurapintaan, jos joku naarmu tuli niin ei edes maalipinnan läpi asti. Osasyynä tähän oli se että ko. tila-auto-ääliö oli tarvinnut ääliö-tila-autolleen puolen metrin siivun minunkin parkkiruudustani. Tähän en osannut varautua, kun sihtailin auton ruutuun oikeanpuoleisen sivupeilin avulla.

Painuin tunnontuskitta menemään, enkä vastedeskään aio jonkun olemattoman ja merkityksettömän naarmun takia kusta bonuksiani ja antautua pitkällisiin selvittelyihin. Rutut on sitten eri asia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Painuin tunnontuskitta menemään, enkä vastedeskään aio jonkun olemattoman ja merkityksettömän naarmun takia kusta bonuksiani ja antautua pitkällisiin selvittelyihin. Rutut on sitten eri asia.

Aika kusipäistä toimintaa. Mikäli naarmu oli merkityksetön, niin ei kai sinun bonukset silloin kärsi.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No kun on tullut semmoinen käsitys että tässä peltilehmänpalvojien maassa ei niin mitätöntä naarmua olekaan etteikö maalattaisi puolta kylkeä uusiksi ja siitä maksetaan sitten jotain nelinumeroista ja kai siinä sitten bonukset palaa? Ja turha siinä varmaan on selittää että se oli puoliksi mun ruudussa.

Jos olen väärässä (muutenkin kuin jonkun mielestä moraalisesti) niin otan ilolla vastaan korjaukset tietoihini.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vilkun käytöstäkään ei jaksa enää nurista, mutta joskus ärsyttää kyllä huolella sellainen kiertoliittymäajoon pesiytynyt ilmiö, että tuollaiset kymmenen, jopa parinkymmenen auton letkat posottavat läpi kiertoliittymän niin perse perseessä ja jopa ylinopeutta, että siihen väliin eivät vähänkään arat kuskit uskalla mennä vaan joutuvat odottamaan koko jonon ohimenoa ennenkuin itse pääsevät kiertoliittymään.
Noinhan juuri pitääkin toimia. Pahimpia ovat reilun turvavälin liikenneympyrässä jättävät ja siinä matelevat kuskit, jotka eivät kuitenkaan anna tilaa muista suunnista tuleville. Ruuhka-aikana tämän huomaa erityisesti. Eli joko vedetään ripeästi ympyrän läpi lähellä edelläajavaa tai sitten höllätään sen verran, että muista suunnista pääsee myös välillä. Pelisilmän käyttö myös liikenneympyröissä on suotavaa. Yhtä pahoja tientukkoja ovat myös ne, jotka eivät uskalla tunkea mihinkään väliin autonsa kanssa.

Lisäksi luulisi vähän yksinkertaisemmankin ihmisen tajuavan, että bussille voi hyvin antaa tietä vähän siitä omasta etuoikeudesta joustaen. Välillä näkee niitäkin sankareita, että bussin päästyä johonkin väliin, niin ympyrässä ajava painaa torvea kun joutuu hieman nostamaan jalkaa kaasulta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lisäksi luulisi vähän yksinkertaisemmankin ihmisen tajuavan, että bussille voi hyvin antaa tietä vähän siitä omasta etuoikeudesta joustaen. Välillä näkee niitäkin sankareita, että bussin päästyä johonkin väliin, niin ympyrässä ajava painaa torvea kun joutuu hieman nostamaan jalkaa kaasulta.
Kyllä minä annan kaupunkibusseille yleensä tilaa, vaikka "saisin mennä ensin". Ne kuitenkin koukkaavat aina seuraavalle pysäkille, jolloin "mun oma paikka jonossa" on taas minun.
 

pleijjeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
Kannattaa varmaan ottaa termari ja eväät mukaan. Minä menisin siirtämään vasta tossa neljän kieppeillä. On ihanaa olla näsäviisas.

Parkkikiekkoahan ei saisi mennä siirtämään eteen päin, tämän takia myös nuo kellokoneistolla varustetut kiekot ovat kiellettyjä. Eli kun kiekossa aika loppuu, pitää autoa siirtää (ajaa vaikka 5m eteen päin tai kortteli ympäri). Tälläisesta kiekon lisäkiertämisestä on eräs tuttuni sakkoa saanut ja muistelen, että valituskin sakosta hylättiin.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja turha siinä varmaan on selittää että se oli puoliksi mun ruudussa.
Luulenpa että vaikka se olisi kokonaan sun ruudussa, niin aika turha tätä käyttää argumenttina. "Se oli mun edessä".
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Painuin tunnontuskitta menemään, enkä vastedeskään aio jonkun olemattoman ja merkityksettömän naarmun takia kusta bonuksiani ja antautua pitkällisiin selvittelyihin. Rutut on sitten eri asia.

Tosifania lainatakseni, aika kusipäistä toimintaa. Törmäsit PAIKALLAAN OLLEESEEN, PYSÄKÖITYYN AUTOON, etkä ota tuosta vastuuta. Vielä vierität syytä sille kuskille, joka oli autonsa tuohon parkkeerannut. Mikä logiikka tuossakin on? Jos olisit peruuttanut ruudusta pois vaikka tuon samaisen auton omistajan päälle, niin vika varmaan siinäkin tapauksessa ei olisi sinussa? Etpäs osannut katsoa peileihin, kun ei siellä aikaisemminkaan ketään ollut. Ja mitä vittua siellä joku auton takanakin hiippailee...

Onko sinulle joskus käynyt näin, että mitättömästä naarmusta olisi tullut nelinumeroinen lasku vakuutusyhtiöllesi? Ihanko pelkällä spekulaatiolla olet nostanut itsesi siihen asemaan, että voit kolhia toisten omaisuutta ilman seuraamuksia?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
No ei ihmetytä, että oli farmari-Volvo kyseessä Jyväskylän reissulla.

Mä ajelen tuota nelostien pätkää Helsinkiin päin ja takaisin Toivakan kohdalta viikottain. Tuolla välillä tosiaan tapaa aikaa mielenkiintoisia tilanteita välillä, mutta ei minun mielestä farmari-Volvot siellä mitenkään niitä aiheuta yksistään. Itseasiassa tuntuu, että Volvo-kuskit ovat viime aikoina olleet niitä kaikkein parhaita tilannetajun säilyttäjiä. Rekka + Volvo + minä lähestyn takaa nopeammin = Volvo antaa minun mennä ensin ohi ja menee itse vasta sitten.

Jos sitten pitäisi jokin yleisin ruuhkanaiheuttaja heittää, niin sanoisin Nissan -kuskien olevan tässä aika hyvin edustettuina. Yleensä vedetään rekan perseessä kiinni alinopeutta ja pakotetaan takaa tulija ohittamaan kerralla molemmat, kun väliin ei pääse tai sitten ajetaan itse alinopeutta, kun autoa lappaa tasaisesti vastaan.

Jälkimmäinen ei siis mitenkään liittyen nelostielle.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Osasyynä tähän oli se että ko. tila-auto-ääliö oli tarvinnut ääliö-tila-autolleen puolen metrin siivun minunkin parkkiruudustani. Tähän en osannut varautua, kun sihtailin auton ruutuun oikeanpuoleisen sivupeilin avulla.

Harmi muuten, että olet sellaisessa asemassa, etteivät säännöt ja hyvät käytännöt koske sinua. Tuon lainaukseni pohjalta voisi veikata, että lausuntosi vakuutusyhtiölle olisi ollut aika hupaisaa luettavaa. Menee samaan kastiin legendojen "näkymätön auto törmäsi autooni ja katosi" kanssa.

Oikeasti, ole mies ja kanna vastuu virheistäsi. Autossa on useampi peili sitä varten, ettei tarvitsisi pysäköityyn autoon sentään törmätä. Amatöörimäisen kuvan ajotaidoistasi tuolla lausunnollasi onnistuit antamaan kyllä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vaihteeksi liikenteessä fillarilla ja idiootteja piisaa kevyenliikenteen väylilläkin. Olen huomannut fillaristien työmatkaliikenteessä yhden erittäin ärsyttävän tavan, PERÄSSÄROIKKUJAT. Ei ole kovinkaan harvinaista että jokin kusipää liimautuu perseeseen kiinni kun mennään noin 25kmh keskinopeutta. Yleensä kyseessä noin 35-50vuotias maantiepyörällä varustautunut mies joka on ihan fiiliksissä työmatkapyöräilystä ja haluaa kisata muiden fillaristien kanssa.
Vaaratilanteita tulee solkenaan, jarrutuksissa ja muiden ohituksissa jos tämä pelle päättää lähteä ennen sinua ohi koska mahdollisesti hiljensit hiukan saavutettuasi hitaamman.

Yleensä päästän ohi suosiolla mutta jos pieni nopeuden lasku ei auta, niin tuossa vauhdissa sylkäisy pientareen puolelle yleensä auttaa. Klimpit ei siis osu takana tulevaan, mutta yleensä silloin ovat siirtyneet ohi.


_
 

Fiiu

Jäsen
Siis mitä? Ymmärsinkö oikein, että kyseessä on moottoritie? Tai oli mikä tie tahansa, niin uskomattoman typerää toimintaa. Varmaan oli urpo tyytyväinen kun tuli tehtyä päivän hyvä työ.

Sen verran avataan vielä lisää kun siinä tunnetilassa en huomannut mainita, mutta kyseessä on moottoriliikennetie eli normaali kaksikaistainen. Noin satkun vauhtia jono eteni ennen tilannetta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaihteeksi liikenteessä fillarilla ja idiootteja piisaa kevyenliikenteen väylilläkin...
Juu huomasin eräänä aamuna muutama vuosi takaperin saman kuvion... Yhdestä risteyksestä lähti kaveri peesiin ja heti kun paikka tuli niin täysillä ohi vaikka itselläkin vauhtia oli "kotitarpeiksi". Muutaman päivän päästä näin kun sama kaveri kääntyi eteeni(ei nähnyt minua) siitä samasta risteyksestä ja piruuttani tein pienen kokeen. Jäin siihen parinkymmenen metrin päähän ajelemaan kaikessa rauhassa eikä tuolla kaverillakaan tällä kertaa ollut mihinkää kiire. Tätä jatkui pari kilsaa yhden kohtuu pitkän mäen alle ja sitä lähdettiin kiipeämään peräkkäin, eikä siinä pulssi noussut. Kaverilla ei edelleenkään ollut mihinkään kiire. Mäen harjalta taas alkaa pitkä alamäki ja juuri ennen harjaa tein pikku rytminvaihdoksen ja otin kaverin kiinni. Itsellänikin on varsin hyvä pyörä jolla sain ihan reippaan vauhdin ja silloisessa kunnossa jaksoin jopa polkeakkin... Mäen jälkeen pari kilsaa tasamaata jonka jatkoin edelleen sen mitä reisistä irtosi kunnes rupesin lähestymään työpaikkaani. Ja kas kummaa, kaveri olikin siinä takarenkaan kohdalla ihan imussa... Kiire alkoi sillä hetkellä kun pääsin ohi. Kovasti punotti kaveri kun käännyin työpaikalleni... Ei siis varsinainen kusipää mutta lähinnä huvittava piirre suomalaisessa miehessä...
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Parkkikiekkoahan ei saisi mennä siirtämään eteen päin, tämän takia myös nuo kellokoneistolla varustetut kiekot ovat kiellettyjä. Eli kun kiekossa aika loppuu, pitää autoa siirtää (ajaa vaikka 5m eteen päin tai kortteli ympäri). Tälläisesta kiekon lisäkiertämisestä on eräs tuttuni sakkoa saanut ja muistelen, että valituskin sakosta hylättiin.

Frendi oli saanut tästä sakon, vaikka oli käynyt autolla kaupassa tässä välissä. Sakon syyhyn oli kirjoitettu parkkikiekon väärinkäyttö. Sakottajana oli tällainen yksityinen nimeltämainitsematon QPark-sakotusfirma. Miten ihmeessä ne meinaa todistaa, että pelkästään parkkikiekkoa oli siirretty? Esim. viivojen piirtely renkaisiinhan tuskin on pätevä todiste, koska hyvällä tuurilla se rengas on samassa asennossa kuin aiemminkin parkissa ollessaan.

Näissä tietenkin aina kannattaa valittaa, enkä uskokaan, että QPark jaksaa tälläisistä kovinkaan usein lähteä vääntäämään. Helpompi perua sakkoja, kun lähteä jokaisesta epäselvästä tilanteesta käräjille.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näissä tietenkin aina kannattaa valittaa, enkä uskokaan, että QPark jaksaa tälläisistä kovinkaan usein lähteä vääntäämään. Helpompi perua sakkoja, kun lähteä jokaisesta epäselvästä tilanteesta käräjille.

Niin itselle vuosi sitten eräs viittä vaille oikiksesta valmistunut henkilö kertoi, että lähtökohtaisesti nuo yksityiset parkkifirmat eivät uskalla lähteä käräjille näissä tapauksissa, kun sakon saanut henkilö on kieltäytynyt maksamasta sakkoa. Kuulemma eivät uskalla ottaa riskiä siitä, että saisivat kuonoon oikeudessa.

No uskoo ken tahtoo.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Niin itselle vuosi sitten eräs viittä vaille oikiksesta valmistunut henkilö kertoi, että lähtökohtaisesti nuo yksityiset parkkifirmat eivät uskalla lähteä käräjille näissä tapauksissa, kun sakon saanut henkilö on kieltäytynyt maksamasta sakkoa. Kuulemma eivät uskalla ottaa riskiä siitä, että saisivat kuonoon oikeudessa.

No uskoo ken tahtoo.

Noista yksityisten parkkifirmojen epämääräisistä maksuvaatimuksista on paljonkin juttua sivustolla Oikeus ja kohtuus - kaikessa. Olen lueskellut tuolta aihetta koskevia kirjoituksia, koska ajatuksena koko yksityinen parkkivalvonta ja sen kiistelty oikeus määrätä rangaistusmaksuja on jotenkin täysin älytön. Tiivistettynä tuon sivuston viesti aiheesta on, että yksityisten langettamia maksuja ei pidä maksaa, ensimmäisen karhun jälkeen maksu pitää kiistää sillä perusteella, ettei ole väitetty sopimuskumppani, jos perintäfirma ottaa yhteyttä niin sille tulee ilmoittaa maksun olevan kiistanalainen jolloin perinnän tulee loppua, ja sitten vaan odotellaan haastetta oikeuteen. Haastetta ei koskaan tule.

Jätän jokaisen itse arvioitavaksi, miten luotettavat nuo ohjeet on. Minulla ei ole tuon sivuston kanssa mitään tekemistä.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Vaihteeksi liikenteessä fillarilla ja idiootteja piisaa kevyenliikenteen väylilläkin. Olen huomannut fillaristien työmatkaliikenteessä yhden erittäin ärsyttävän tavan, PERÄSSÄROIKKUJAT. Ei ole kovinkaan harvinaista että jokin kusipää liimautuu perseeseen kiinni kun mennään noin 25kmh keskinopeutta. Yleensä kyseessä noin 35-50vuotias maantiepyörällä varustautunut mies joka on ihan fiiliksissä työmatkapyöräilystä ja haluaa kisata muiden fillaristien kanssa.

Missäpäin Helsinkiä pyöräilet ja kuinka "lähellä" nuo perässäroikkujat sinua ajavat? Itse liikun työmatkapyöräilyn merkeissä keskustasta kohti Oulunkylää ja tuossa Hermannin rantatiellä tulee usein sellaisia 5-10 fillarin letkoja. Leppoisasti siinä matka menee ja ohitse pääsee sopivassa tilanteessa. Toki tuollakin on työmatkatempoa ajavia, mutta nehän menee yleensä ohitse aika nopeasti. Lähinnä vaaratilanteet ovatkin tulleet minun duunimatkoilla silloin kun on lähdetty ohitse vaikka vastaan on tulossa toinen fillaristi.

Vaaratilanteita tulee solkenaan, jarrutuksissa ja muiden ohituksissa jos tämä pelle päättää lähteä ennen sinua ohi koska mahdollisesti hiljensit hiukan saavutettuasi hitaamman.

Aivan kuin autolla ajaessa, samalla tavallahan fillaristin tulee katsoa sivulle lähtiessään ohittamaan toista. Eli jos sinua lähdetään ohittamaan niin odotat vain "omaa vuoroasi".

Yleensä päästän ohi suosiolla mutta jos pieni nopeuden lasku ei auta, niin tuossa vauhdissa sylkäisy pientareen puolelle yleensä auttaa. Klimpit ei siis osu takana tulevaan, mutta yleensä silloin ovat siirtyneet ohi.

Tuollainen räkiminen on kyllä todella junttimaista. Miksi et voi vain näyttää, että mene ohitse?
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Missäpäin Helsinkiä pyöräilet ja kuinka "lähellä" nuo perässäroikkujat sinua ajavat? Itse liikun työmatkapyöräilyn merkeissä keskustasta kohti Oulunkylää ja tuossa Hermannin rantatiellä tulee usein sellaisia 5-10 fillarin letkoja. Leppoisasti siinä matka menee ja ohitse pääsee sopivassa tilanteessa. Toki tuollakin on työmatkatempoa ajavia, mutta nehän menee yleensä ohitse aika nopeasti. Lähinnä vaaratilanteet ovatkin tulleet minun duunimatkoilla silloin kun on lähdetty ohitse vaikka vastaan on tulossa toinen fillaristi.

Vaikken Jupe olekaan niin aivan samat kokemukset. Oma keskinopeus duunimatkoilla jossain +20 alueella ja pitemmät vapaat siirtymät vähän päälle 30 km/h. Eli ei mitenkään erityisen kovaa, mutta kuitenkin kovempaa kuin 90 prosenttia muista työmatkapyöräilijöistä. Itseänikin ärsyttää suunnattomasti nämä peesaajat, jotka pärstä punaisena ajavat kiinni mutta eivät mene ohi. Jäävät siihen takarenkaaseen kiinni kärkkymään risteyksiä, punaisia valoja tai jotain ohitettavaa häröpalloa iskeäkseen ohituksen. Ja jäädäkseen taas hetken päästä jälkeen, kun nopeus ilman peesiä ei vain riitä. Se on vähän helvetin vaarallista, koska aina niitä ei edes huomaa eikä siten osaa mitenkään ottaa huomioon. Peesaava ei kunnolla näe mitä edessä tapahtuu ja näillä kevyenliikenteenväylillä sattuu ja tapahtuu vähän koko ajan. Mitkään ryhmäajon säännöt ei tunnu pätevän ja riskinä on peräänajo tai sitten peesaaja lähtee ohittamaan jossain aivan järjettömässä paikassa. Ei ole vain yhden kerran joku lähtenyt ohittamaan, kun itse olen himmannut vauhtia esim. sokean alikulun, mutkassa väärällä puolella vastaan tulevan jopotytön tai koiran/lapsen/mummonulkoiluttajan takia.

Aivan kuin autolla ajaessa, samalla tavallahan fillaristin tulee katsoa sivulle lähtiessään ohittamaan toista. Eli jos sinua lähdetään ohittamaan niin odotat vain "omaa vuoroasi".

Kyllä takaa tulevallakin on vastuu katsoa ohituspaikka siten ettei vaaratilannetta synny. Tai sitten pitäisi hihkaista siihen vierelle tultaessa vaikka "Pyörä vasemmalla/Ohitan Vasemmalta/rimpauttaa kelloa tai vast." Autolla takaa tulvien seuraaminen peileistä on aika paljon helpompaa kuin fillarilla. Ihminen kun ei ole pöllö, joten takasektoriin jää väkisin kuollut kulma. Vähän sama juttu kuin laskettelurinteessäkin, että se joka tulee kovinta vauhtia on vastuussa ettei aiheuta vaaratilannetta muille.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen ajanut työmatkat fillarilla aina kun mahdollista noin kolmen vuoden ajan ja mitään merkittävää yksittäistä ongelmaa ei ole ollut. Nykyinen reitti kulkee mm. Kehä I vartta Leppävaarasta Pakilaan ja matkalla pääsee ajamaan aika vapaasti ilman häiriötekijöitä. Koko 18 km matkalla reitistä riippuen ei ole yhtään valoja, maksimissaan parit, eli voi lotkottaa menemään sitä vauhtia, kun tykkää. Harvoin kukaan perässä yrittää roikkua ja jos yrittää, niin voihan sitä vähän nostaa kierroksia koneessa ja tiputtaa, mikäli ärsyttää. Tai sitten hidastaa ja antaa toisen mennä ohi.

Suurimman riskin muodostavat jalankulkijat ja koirankusettajat, jotka päättävät ilman mitään ennakkovaroitusta siirtyä kevyenliikenteenväylän poikki katsomatta taakseen. Sitten joku sellainen idiootti kirjoitti Helsingin Sanomiin jonkun pääkirjoituksen aiheesta ja haukkui fillaristeja. Asuinalueilla onkin parempi ajaa autojen seassa, koska ne kulkevat johdonmukaisesti ja näyttävät, jos aikovat kääntyä. Autoista saa myös sopivia peesejä 40 km/h nopeuksissa.
 

jäämies-70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Die Mannschaft
Eilen töistä tullessani näin taas oikein "esimerkkisuorituksen" kuinka ohitetaan.
Tapahtumapaikka Turun ohitustie Turusta Piikkiön suuntaan.
Alustusta hiukan, itse tulin Topinojan rampilta oharille ja katsoin Raision suunnasta tulevan Volvo V70:n syöttävän aika haipakkaa.
Kiire näytti olevan melkoinen. Itse sitten sain kyseisen kuskin kiinni Ravattulan liittymän kohdilla kun edellämenevä Peugeot körötteli sen verran rauhallisesti.
No Volvokuski jäi siihen meidän väliin (pösö ja mun auto).
Köröteltiin sitten oikealla kaistalla peräkkäin ihan rajoitusten mukaan noin 100km/h (kaksi kaistaa Piikkiön suuntaan).
Avantin risteyksen kohdilla rajoitus muuttuu 80:n ja pököttikuski pudotti vauhdin siihen.
Seuraavaksi alkoi tapahtua. Volvokuski sinkoili ohituspaikkaa hakien vasemmalta oikealle, ei lähde ohittamaan (keltainen viiva ja näkyvyys huono Tuulissuon rampin ansiosta).
Heti rampin alitettuamme Vollekuski heittää vilkun OIKEALLE eli sinne rampilta laskevalle kiihdytyskaistalle,
pientä pesään ja oikealta ohi, ehti juuri ennen kiihdytyskaistan päättymistä!

Suoraan sanoen aivan ääliösuoritus ottaen huomioon, että kilometri aikaisemmin olisi ollut kaksi kaistaa,
jossa olisi voinut ohittaa ihan turvallisesti ilman isompia kikkailuja.

Mistä näitä mulkkuja oikein tulee?
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
...koko teksti...

Huikeaa!

Maanantaina kolmen maissa iltapäivällä ajelin Jyväskylästä etelään ja Kanavuoren ABC:n liikenneympyrästä oli ajatuksena kääntyä kohti Heinolaa. Edellä ympyrään ajoi Peugeot 307 ja valitsi vasemman kaistan, joka siis vie kohti Kuopiota, Mikkeliä ja muuta paskaa, eli Savoa. Itse otin oikean puoleisen kaistan ja olin saada paskahalvauksen, kun Peugeot pyrkii kuskin ovesta sisälle siinä vaiheessa kun pääsin ympyrästä ulos oikealle. Tiukka jarrutus, väistö oikealle penkan puolelle ja Peugeot livahtaa vasurilta ohi jatkaen matkaansa kohti Heinolaa. Sen verran säikähdin, että jäi huomaamatta onko tuolla kohdalla Heinolan suuntaan kaksi kaistaa vai pelkästään yksi vähän leveämpi. Itse ajoin joka tapauksessa kaistan/kaistojen oikeaa reunaa ja olin tuon Peugeotin edellä ympyrästä poistuttaessa. Tietenkin tuosta ympyrästä pääsee pois myös Peugeotin reittiä, käsittääkseni Kuopion suunnasta etelään kääntyvien tulisi tuota kautta ajella. Mutta Jyväskylän suunnasta opasteet menevät niin, että kaistaksi tulisi valita oikeanpuoleinen.

Noo, ei siinä mitään. Näissä kaksikaistaisissa ympyröissä näkee usein mielenkiintoisia suorituksia, virheitä ja väärinymmärryksiä. Mutta tilanne jatkui kun parin kilometrin köröttelyn jälkeen päätin ohittaa Peugeotin. Sitten tuli tööttiä, pitkiä valoja ja varmaan se heristeli nyrkkiäkin. Olenko minä tuo idiootti liikenteessä? Jos olet siellä, Teiden ritari, selitätkö?
 
Viimeksi muokattu:

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Suurimman riskin muodostavat jalankulkijat ja koirankusettajat, jotka päättävät ilman mitään ennakkovaroitusta siirtyä kevyenliikenteenväylän poikki katsomatta taakseen. Sitten joku sellainen idiootti kirjoitti Helsingin Sanomiin jonkun pääkirjoituksen aiheesta ja haukkui fillaristeja. Asuinalueilla onkin parempi ajaa autojen seassa, koska ne kulkevat johdonmukaisesti ja näyttävät, jos aikovat kääntyä. Autoista saa myös sopivia peesejä 40 km/h nopeuksissa.

Ajelepa jatkossa ihan vaan siellä autojen seassa jos nykyään vetelet sillä munamankelilla kevyen liikenteen väylää neljääkymppiä ja tulet vielä tänne urputtamaan mikäli jalankulkija kehtaa siirtyä sivusuunnassa esim. väistäessään hitaampaa kulkijaa edessään.

Taidat olla väistämisvelvollinen hitaampiin verrattuna, lisäksi tulee mieleen käsite "tilannenopeus", kuulostaako tutulta? Pähkinänkuoressa pysäytät ajoneuvosi nopeudesta kuin nopeudesta kenenkään kärsimättä, jos tilanne vaatii.

Varmaan sinuakin vituttaisi, jos joku auto kolaisi yli kun et näyttänyt kaistanvaihdossa käsimerkkiä?
 

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sen verran säikähdin, että jäi huomaamatta onko tuolla kohdalla Heinolan suuntaan kaksi kaistaa vai pelkästään yksi vähän leveämpi. Itse ajoin joka tapauksessa kaistan/kaistojen oikeaa reunaa ja olin tuon Peugeotin edellä ympyrästä poistuttaessa. Tietenkin tuosta ympyrästä pääsee pois myös Peugeotin reittiä, käsittääkseni Kuopion suunnasta etelään kääntyvien tulisi tuota kautta ajella. Mutta Jyväskylän suunnasta opasteet menevät niin, että kaistaksi tulisi valita oikeanpuoleinen.

Oikeanpuoleiselta kaistalta saa ajaa vain suoraan, eli etelään. Vasen kaista vie vastaavasti joko takaisin Jyväskylään, tai sitten Kuopion suuntaan. Eli kertomasi perusteella pösö ajoi ns. päin vittua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös