Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 141 961
  • 13 263

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Samaa suosittelen sinulle, väistämisvelvollisuuksista lisää vaikka täältä.

Pahoittelen, että jätin mainitsematta tämän tärkeän yksityiskohdan. Siis juurikin näissä tilanteissa, joissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen, mutta koittaa silti ängetä ajoradan yli. Tottakai annan sitten muuten aina tietä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tai sitten opettelet ensiksi liikennesääntöjä? Olet ainoastaan silloin "etuajo-oikeutettu", kun talutat pyörää yli suojatien.

Itselläni on ainakin sen verta tyly asenne tässä hommassa, että jos pyöräilijä koittaa ajaa suojatien läpi, niin vedän kyllä tylysti vaan edestä.

Ei tämä nyt näinkään mene, vaan monissa tapauksissa pyöräilijällä on etuajo oikeus jos kyseessä on esim. tilanne, jossa suojatie on pyörtienjatke ja sinä käännyt autolla risteyksestä esim. oikealle/vasemmalle ja pyöräilijä ajaa suoraan, sinä olet väistämisvelvollinen, jollei väistämisvelvollisuutta ole erikseen liikennemerkein määritelty toisella tavalla.

Samaten olet väistämisvelvollinen jos liityt parkkipaikalta tielle ja ajat "kevyenliikenteenväylän läpi". Tai jos tulet vasemmalta ja pyöräilijä oikealta, joudut väistämään jollei väistämisvelvollisuutta ole erikseen liikennemerkein määritelty toisella tavalla tai jollei kyseessä ole tasa-arvoinen risteys. Monet autoilijat "liukuvat" vasemmalta tullessaan pyörätielle (kolmio ennen suojatietä/pyörätienjatketta), kun kuvittelevat, että eihän pyöräilijän tarvitse väistää heitä, vaan suurimmassa osassa tapauksista juuri he ovat väärässä ts. he ovat väistämisvelvollisia kuten tieliikennelainsäädäntö määrittelee. Pyöräilijä sen sijaan on väistämisvelvollinen jos kolmio on pyörtienjatkeen/suojatien jälkeen eikä ennen sitä.

Pyöräilijän väistämisvelvollisuus ei todellakaan ole yksioikoinen asia ja aivan liian usein autoilijat ymmärtävät asemansa väärin ja kuvittelevat, että pyöräilijän tulee väistä liki kaikissa tilanteissa, vaikka tilanne on monasti juuri toisella tavalla. Pyöräillessä tietty otan huomioon sen, että minun on parempi väistää kuin törmätä autoon, vaikka olisin oikeassa, koska minulle siinä heikommin käy kuin peltikuoren turvissa olevalle autoilijalle.

Pyöräilijän väistämisvelvollisuuksista
.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Ei tämä nyt näinkään mene, vaan monissa tapauksissa pyöräilijällä on etuajo oikeus jos kyseessä on esim. tilanne, jossa suojatie on pyörtienjatke ja sinä käännyt autolla risteyksestä esim. oikealle/vasemmalle ja pyöräilijä ajaa suoraan, sinä olet väistämisvelvollinen, jollei väistämisvelvollisuutta ole erikseen liikennemerkein määritelty toisella tavalla.

Pahoittelen vielä kerran, että unohdin mainita, etten nyt tietenkään näissä tilanteissa ko. toimintaa suorita, kun tiedän olevani väärässä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
On hyvä myös muistaa, ettei etuajo-oikeus tarkoita yliajo-oikeutta.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
On hyvä myös muistaa, ettei etuajo-oikeus tarkoita yliajo-oikeutta.
Niinpä. Kerran ajoin suoraa pyörätietä ja ennen tienylistystä katsoin molempiin suuntiin. Siiten kun olin ylittämässä tietä, minun takaa kääntyi suoraan etteen henkilöauto ihan hirveällä vauhdilla. Ajoin sitten pyörällä sen auton kylkeen ja vedin parit piruetit. Jollain ihmeen tuurilla minuun ei tullut naarmuakaan, vaikka pyörä (ja minä) lensi kahden metrin päähän suojatiestä. Olin vielä vatsallani maassa kun kuski kysyi, että kävikö mitään. Sanoin että "ei kai", ja jätkä oli poissa ennen kun olin noussut ylös.

Olin nuori ja tyhmä enkä kertonut vanhemmille kun "ne olis pakottanut käyttämään kypärää", mutta näin jälkeenpäin ajateltuna ihan helvetin paha tilanne. Ja auto siis oli väistämisvelvollinen, ku kääntyi takaa suoraan eteen.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ylenaikaisen aamulähetyksen toimittaja esitteli mielestään nerokkaan ja itse viljelemänsä tavan vähentää Kehä II:n ramppien ruuhkajonoja Turunväylällä Helsingistä poispäin:

"Pysähdyn ja jätän reilut sata metriä tilaa eteeni, niin rampilta tuleva jono lyhenee. Tehkää muutkin niin."

Voi olla, että rampin jono lyhenee. Voi olla, että neropatin takana moottoritien jono pitenee ja kilometrin päässä jarrut ulvoo ja vitutuskäyrä nousee.

Sama sankari, tai sitten iden innoittamana joku muu YLE:n työntekijä, oli tätä ideaa vähän jalostetusti sitten eilen illansuussa vähän kuuden jälkeen toteuttamassa. Ajeltiin Turun motaria Turkuun päin, vähän kehä I:sen jälkeen keskimmäistä kaistaa pitkin mateli valkoinen paku tai tila-auto tai mikä lie. Ensin luulin ihmetellen, että edessä on vielä puoli seitsemän maissa ruuhkaa, mutta kun autojono molemmin puolin meni heittämällä ohi, niin päätin itsekin ohittaa. Rinnalle päästyäni huomasin, että kyseessä oli jokin Yleisradion auto.

Siinä se körötteli moottoritiellä menemään noin kuuttakymppiä satasen alueella. Keskimmäisellä kaistalla kolmesta. Eikä missään näkynyt mitään syytä alhaiselle nopeudelle. On se nyt perkele, jos ei uskalla tai pysty moottoritiellä ajamaan hyvällä kelillä ainakin lähes rajoituksenmukaista nopeutta (tai ainakin noin kahdeksaakymppiä), niin pakkoko sinne motarille on tunkea. Tai jos on ihan pakko, niin pysyisi siellä reunimmaisella kaistalla. Keskimmäisellä kaistalla tuommoinen "alinopeus" aiheuttaa jo ihan turhia vaaratilanteita, kun takaa tuleva, joka ajaa esim. satasta, voisi olettaa, että ko. ajoneuvokin pyrkii ainakin vähän kiihdyttämään. Ja sitten kun huomaa, ettei edessä oleva kiihdytäkään, pitää polkea jarrua mahdollisesti äkkiäkin tai vaihtaa kaistaa ohittamiseksi.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattaa muistaa ettei suojatie anna pyöräilijälle automaattista etuajo-oikeutta. Melko usein autoilija saa syyttä suotta nyrkinheristyksen, kun fillaroitsija luulee autoilijan olevan väistämisvelvollinen, vaikka tilanne on oikeasti päinvastainen.

Auto on aina väistämisvelvollinen, aina, jos nyt vaan pikkasenkin käyttää kaupunkilaisjärkeä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Auto on aina väistämisvelvollinen, aina, jos nyt vaan pikkasenkin käyttää kaupunkilaisjärkeä.

Jep, näinhän se pitäisi mennä.

Liikenneympyröissä on hauska juttu, jos sisääntuloissa on suojatiet. Autoilijoillehan on kolmiomerkit ennen näitä suojateitä, joka tarkoittaa tietenkin sitä, että liikenneympyrään tuleva kulkuneuvo on väistämisvelvollinen kaikkia muita kohtaan, jotka tuon kolmiomerkin takana liikkuvat. Noh, kuinka usein jalankulkijana olisitte päässeet "hengestänne" sellaisessa tilanteessa, missä autoilija voisi vapaasti ajaa tyhjään liikenneympyrään? Väittäisin, että puolet autoilijoista ei huomioi tuota kolmiota ennen suojatietä ja luulevat, että väistämisvelvollisuus koskee vain autoja liikenneympyrässä.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Auto on aina väistämisvelvollinen, aina, jos nyt vaan pikkasenkin käyttää kaupunkilaisjärkeä.

No eihän ole, jos pyörätie jatkuu suojatien jälkeen ja pyöräilijä ei taluta pyöräänsä.

Sitten asiaan. Tuli muutettua viikko sitten uuteen asuntoon ja samalla tuli hankittua autopaikka. Nyt viikon aikana on selvinnyt, että paikkani on ilmeisesti joku yleinen hampuusien pysäköintipaikka, vaikka minä siitä maksan. Millä päästä hipeistä eroon? Toki isännöitsijän avustuksella saa sakotettua, mutta se on hidasta toimintaa. Joudunko hankkimaan betoniporsaan suojelemaan paikkaani?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Auto on aina väistämisvelvollinen, aina, jos nyt vaan pikkasenkin käyttää kaupunkilaisjärkeä.
No ei ole, jos nyt pikkaisenkin käyttää kaupunkilais- tai maalaisjärkeä.
Noh, kuinka usein jalankulkijana olisitte päässeet "hengestänne" sellaisessa tilanteessa, missä autoilija voisi vapaasti ajaa tyhjään liikenneympyrään? Väittäisin, että puolet autoilijoista ei huomioi tuota kolmiota ennen suojatietä ja luulevat, että väistämisvelvollisuus koskee vain autoja liikenneympyrässä.
Jalankulkijoiden oikeuksien kannalta sillä kolmiolla ei ole mitään merkitystä. Suojatie mikä suojatie. Ylipäätään suuri osa autoilijoista ei ymmärrä suojatien merkitystä, on se sitten liikenneympyrää ennen tai missä tahansa muualla. Helsingissä tilanne on tosin parempi kuin muualla Suomessa. Joskaan ei kovin kehuttavaa täälläkään.
 

Obloquy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bluesit, ManUtd, Jets
Onko missään muualla kuin Espoossa paikkoja, joissa ajoradan ja kevyen liikenteen väylän risteytyessä on pyöräilijöille kolmio? Matinkylästä ja Otaniemestä löytyvät moiset viritelmät. Otaniemessä etenkin tuo risteys on välillä aivan murhaa, kun näkyvyys on kesäaikaan melko kehno ja sillalta alas tulevat pyöräilijät painelevat TODELLA usein hyvillä vauhdeilla (30+ km/h arviolta) risteyksen yli, jotta säilyttävät vauhdin pitkälle suoralle. Ajan kyseisestä kohdasta päivittäin ja ei riitä sormet ja varpaat laskemaan niitä kertoja kun auto on joutunut vetämään jarrut pohjaan pyöräilijän suhahtaessa edestä. Kerran jopa nähnyt kun pyöräilijä kumauttaa autoa kylkeen. Onhan noita muitakin inhottavia paikkoja, joissa pyöräilijöiden välinpitämättömyys aiheuttaa vaaratilanteita, mutta tuo on selkeästi yksi pahimmista.
 
Suosikkijoukkue
B&B&B&B
Sitten asiaan. Tuli muutettua viikko sitten uuteen asuntoon ja samalla tuli hankittua autopaikka. Nyt viikon aikana on selvinnyt, että paikkani on ilmeisesti joku yleinen hampuusien pysäköintipaikka, vaikka minä siitä maksan. Millä päästä hipeistä eroon? Toki isännöitsijän avustuksella saa sakotettua, mutta se on hidasta toimintaa. Joudunko hankkimaan betoniporsaan suojelemaan paikkaani?

Kaverilla oli samoja ongelmia kun muutti uuteen kämppään ja otti itelleen parkkipaikan, hinuri oli kuulemma tehokas keino ei kuulemma autoja näkynyt sillä paikalla sen jälkeen..
 
Kaverilla oli samoja ongelmia kun muutti uuteen kämppään ja otti itelleen parkkipaikan, hinuri oli kuulemma tehokas keino ei kuulemma autoja näkynyt sillä paikalla sen jälkeen..

Ei kai kukaan omaan laskuun ala muiden autoja hinailemaan? Vai voiko väärin pysäköidyn auton hinauttaa omistajan laskuun muualle? Ihan uteliaisuudesta kysyn koska olen itsekin joskus kärsinyt samasta ongelmasta.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Parkkeeraa oman auton sen parkkiruudussa olevan auton taakse mikäli vain mahdollista. Tämän jälkeen sulkee puhelimen ja lähtee muualle.
 
Parkkeeraa oman auton sen parkkiruudussa olevan auton taakse mikäli vain mahdollista. Tämän jälkeen sulkee puhelimen ja lähtee muualle.

Tämä onkin hyväksi todettu keino, tosin en sulkenut puhelinta silloin mutta eipä sieltä kukaan perään soitellut. Silloinhan tilanne menee huonoksi jos blokkaa samasta rivistä naapureiden autot, onneksi mulla vierekkäisten paikkojen haltijat ovat hyvinkin tuttuja ja hyväksyvät mielellään tämänkaltaisen "yksityisen pysäköinninvalvonnan".

Eikös joku tässäkin ketjussa kertonut joskus samankaltaisen tarinan missä oli viihtynyt pitkän viikonlopun mökillä ja vittumainen kanssa-autoilija oli ollut useamman päivän hätää kärsimässä?
 
Suosikkijoukkue
B&B&B&B
Ei kai kukaan omaan laskuun ala muiden autoja hinailemaan? Vai voiko väärin pysäköidyn auton hinauttaa omistajan laskuun muualle? Ihan uteliaisuudesta kysyn koska olen itsekin joskus kärsinyt samasta ongelmasta.

Oli kuulemma poliisilta kysellyt ja saanut vastaukseksi että hinauta auto pois omistajan laskuun..
 

Killeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä onkin hyväksi todettu keino, tosin en sulkenut puhelinta silloin mutta eipä sieltä kukaan perään soitellut. Silloinhan tilanne menee huonoksi jos blokkaa samasta rivistä naapureiden autot, onneksi mulla vierekkäisten paikkojen haltijat ovat hyvinkin tuttuja ja hyväksyvät mielellään tämänkaltaisen "yksityisen pysäköinninvalvonnan".

Eikös joku tässäkin ketjussa kertonut joskus samankaltaisen tarinan missä oli viihtynyt pitkän viikonlopun mökillä ja vittumainen kanssa-autoilija oli ollut useamman päivän hätää kärsimässä?

Kyllähän nämä toimii.... Itse olen selvinnyt onneksi ihan perinteisellä lappu tuulilasiin missä on asunnon nro ja nimi mihin voi toimittaa vuokran parkkiruudusta..... Hyvin on noinkin yksinkertainen asia toiminut. Toisella kerralla olisikin sitten auto blokattu, mutta niin pitkälle ei ole tarvinnut mennä.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Kiitoksia vastauksista! Aika yllättävä tuo hinuri, mutta lisätään se kikkakirjan sivuille. Tuo auton perään pysäköinti ei oikein onnistu leimautumatta itse täydeksi mulkuksi, kun sillä tulisi blokattua puolet naapureiden autoista pihaan. Seurataan tilanteen edistymistä.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Viikon sisään kahdesti olen meinannut törmätä edelläajavan perään kun nämä ovat keksineet pysähtyä rampista moottoritielle tullessa siihen kiihdytyskaistalle. Mikä vittu teitä vaivaa? Toisella kertaa naisautoilija näytti kurkoittelevan viereiselle istuimelle, olisko puuteripurkki tippunut käsilaukun pohjalle? Toisen pysähtyjän syy ei selvinnyt. Mutta mikä idiotismi tuohon ajaa? Ei paljon vaarallisempaa paikkaa voisi olla. Itsellä ainakin pää kääntyy takaviistoon kun yrittää katsoa väliä mihin mahtuu kiihdyttämään samalla kun jo kiihdyttää. Molemmat pysäköijät ovat vieläpä olleet keskivaiheilla kiihdytyskaistaa eikä siellä päädyssä, jolloin takanatulevat olisivat ehtineet ryhmittyä moottoritielle.
 

Betoz

Jäsen
Ihan parasta liikenteessä:

Jalankulkijat, jotka tulevat liikennevaloihin, painavat nappia, huomaavat ettei sieltä tulekaan 10-20 sekuntiin autoja ja kävelevät punaisia päin. Ei ilmeisesti tule mieleen, että ne 10-20 sekunnin päästä valoihin saapuvat autot joutuvat pysähtymään punaisiin vain teidän takia. Kiusa se on pienikin kiusa.

Jos joku ulkomaalainen joskus kysyy minulta suomalaisista, niin kerron tämän esimerkin. Tiivistää nimittäin jotenkin täydellisesti suomalaisuuden olemuksen.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Lukonmäestä Hervantaan tullessa on sellainen risteys (Turtolankatu kohtaa Hepolamminkadun), josta poistettiin muistaakseni viime kesänä kolmio Lukonmäestä tulleilta. Tuolloin siinä oli muutaman kuukauden ajan kyltti, jossa huomautettiin muuttuneista liikennejärjestelyistä, mutta eihän sitä kylttiä siinä tietenkään loputtomasti makuutettu.

Ei ole ihan harvinaista, että Ruskosta päin tulevat puskevat risteykseen edelleen ns. "vanhasta muistista", katsomattakaan oikealleen. Mukavaa on aina tuohon risteykseen tulla Lukonmäen suunnasta. Muutamankin kerran olisi ollut auton kyljessä lommo, jos olisin päättänyt hampaat irvessä pitää kiinni oikeuksistani.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihan parasta liikenteessä:

Jalankulkijat, jotka tulevat liikennevaloihin, painavat nappia, huomaavat ettei sieltä tulekaan 10-20 sekuntiin autoja ja kävelevät punaisia päin. Ei ilmeisesti tule mieleen, että ne 10-20 sekunnin päästä valoihin saapuvat autot joutuvat pysähtymään punaisiin vain teidän takia. Kiusa se on pienikin kiusa.
No ei tuo ihan parasta ole, hyvä kikka kuitenkin. Vielä hauskempaa se on, kun ylittää kadun päin punaisia ja vasta toisella puolella painaa sitä nappia.

Omalla työmatkalla on paikka, jossa tuota tulee harrastettua välillä. Siis lievennettynä versiona. Teollisuuskadulla on nappivalot, ruuhka-aikaan iltapäivällä ei ole juuri toivoa päästä yli ilman nappia. Niinpä sitä tulee painettua melkein aina. Joskus käy kamala munkki ja sopiva väli mahdollistaa liikennerikkomuksen. Lieventävänä asianhaarana mainitsen sen, että pian noiden valojen jälkeen on bussipysäkki, josta tulee noustua kyytiin, jos 59 kaartaa sopivasti paikalle. Siinä on sekin plussa, että hyvällä tuurilla ehtii siihen bussiin juuri siksi, että se joutuu jäämään valoihin.

Aamuliikenteessä en painele tuota nappia, koska tunnen valojen rytmin ulkoa ja osaan vauhdittaa kävelyni niin, että kummastakaan suunnasta ei tule ketään, tai sitten jalankulkijoiden vihreä on muutenkin päällä, kun tuosta kulkee aika paljon porukkaa kahdeksan aikoihin.

Kyseinen paikka on otollinen tuolle kiusanteolle siksi, että autojen vihreät ovat pitkät ja kävelijöiden taas lyhyet. Jos ei ehdi sopivasti sykliin, saa odottaa todella pitkään.

Sullahan ei tietysti tule tällaiset asiat mieleen, jos et kulje päivittäin tollaisissa paikoissa kävellen. Toki osa noista tyypeistä on tapa-idiootteja.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Viikon sisään kahdesti olen meinannut törmätä edelläajavan perään kun nämä ovat keksineet pysähtyä rampista moottoritielle tullessa siihen kiihdytyskaistalle. Mikä vittu teitä vaivaa? Mutta mikä idiotismi tuohon ajaa? Ei paljon vaarallisempaa paikkaa voisi olla. Itsellä ainakin pää kääntyy takaviistoon kun yrittää katsoa väliä mihin mahtuu kiihdyttämään samalla kun jo kiihdyttää. Molemmat pysäköijät ovat vieläpä olleet keskivaiheilla kiihdytyskaistaa eikä siellä päädyssä, jolloin takanatulevat olisivat ehtineet ryhmittyä moottoritielle.
Jos ei mielestään löydä turvallista väliä liikennevirrasta moottoritiellä, niin lain mukaan siihen kiihdytyskaistalle voi pysähtyä. Ei tosin missään nimessä sinne päätyyn, vaikka se takaa tulevien mielestä olisikin paras paikka.

Tuttavani hylättiin autokoulun inssiajossa juuri tuon vuoksi, että oli ruuhkassa pysähtynyt kiihdytyskaistan päätyyn, josta ei enää juuri ehdi kiihdytellä ja aiheuttaa turhaa jarruttamista moottoritiellä jos ei pitempää väliä tule. Oikea tapa pysähtyä (jos on pakko) siihen kiihdytyskaistan alkupäähän. Rampista takaa tulevia tuo tosin voi ärsyttää.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ainakin Helsingin keskustassa suurimmassa osassa risteyksistä tuo jalankulkuvalojen nappi on ruuhka-aikoina poissa käytöstä, valot vaihtuvat risteyksissä tietyllä aikataululla riippumatta siitä kuinka hartaasti sitä nappia taotaan.

Eri asia ovat sellaiset valo-ohjatut suojatiet, jotka eivät ole risteyksissä; niissä nappi on koko ajan käytössä.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Jos ei mielestään löydä turvallista väliä liikennevirrasta moottoritiellä, niin lain mukaan siihen kiihdytyskaistalle voi pysähtyä. Ei tosin missään nimessä sinne päätyyn, vaikka se takaa tulevien mielestä olisikin paras paikka.
Ei kuitenkaan ihan siihen kiihdytyskaistan alkupäähän vaan hieman sen jälkeen, jotta enemmän pelisilmää omaavat kuskit pääsevät helposti liittymään liikenteen joukkoon huolimatta tästä kädettömästä kuskista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös