Ihan unohtui kertoa oma kokemus muutaman viikon takaa nelostieltä, matkalla Jyväskylästä Helsinkiin päin:
olin jonkin aikaa ajanut kahden auton perässä, näistä etummainen (olisiko ollut paku tms.) körötteli alinopeutta, mutta mutkaisella tiellä ei ohi uskaltanut ajaa. Omalla kohdalla tehtävää vaikeutti myös se, että olisi pitänyt ohittaa kaksi autoa kerralla. Odotin siis parilla suoranpätkällä edellä ajavalta henkilöautolta pelinavausta eli ohitusta, mutta sitä ei tullut. Pidin etäisyyden sopivana ja ajattelin mennä seuraavalla suoralla molemmista ohi kun vauhti näytti molemmille sopivan.
Lopulta pidempi suora aukeni ja näin, että tilaa on. Edellä ajanut auto ei tehnyt elettä ohittaakseen, joten polkaisin kovempaan vauhtiin, vilkku päälle, ja kaistanvaihto. Tultuani suurinpiirtein edellä ajavan auton perän kohdalle päätti tämä farmarivolvokuski lähteä ohittamaan itsekin, toki ilman vilkkua ja vilkaisematta tilannetta taustapeilistä. Seisoin hetken jarrun päällä, väistin lähemmäs vasenta piennarta ja ehdin juuri ja juuri välttää törmäyksen. Volvo teki ohituksensa ja minä perässä, suora jatkui eikä autoja tullut vastaan. Silloin pumppu hakkasi ja lujaa. En ole aivan varma, huomasiko edelläajava tilannetta ollenkaan, ehkei. Luulisin hänelläkin sykkeen nousseen jos olisi ymmärtänyt, kuinka lähellä kolahdus oli, vauhtia n. 95-100 km/h tapahtumahetkellä, 3 autoa lähekkäin ja aika kapeat pientareet.
Olen kerran tehnyt saman virheen toisinpäin ehkä 10 vuotta sitten. Meinasin lähteä ohittamaan, enkä ollut aivan äskettäin vilkaissut sivupeilistä tilannetta. Ehdin laittaa vilkun päälle ja olin jo rattia kääntämässä kun sivusilmällä huomasin sivupeilissä liikettä, ja samantien kaksi autoa vilahti reiluhkoa vauhtia ohi minusta ja edelläajavasta. Onneksi en ehtinyt kääntää toiselle kaistalle. Kai siinä oli pitkä ajomatka jo herpaannuttanut keskittymistä tms. Autot olivat tulleet taakseni melko äskettäin, ei ollut mitään havaintoa niistä aiemmin. Myöhemmin Saksan motareilla tämä tuli huomattavasti tutummaksi...
Tästä viisastuneena pidän tarkkaan silmällä taustapeilejä ja varsinkin ennen ohittamisen harkitsemista. Ja pelkkä sivupeili ei auta, pitää myös kääntää päätä ja tarkistaa kuollut kulma...