Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 121 034
  • 13 185
Suosikkijoukkue
Arsenal
Jos ei mielestään löydä turvallista väliä liikennevirrasta moottoritiellä, niin lain mukaan siihen kiihdytyskaistalle voi pysähtyä. Ei tosin missään nimessä sinne päätyyn, vaikka se takaa tulevien mielestä olisikin paras paikka.

No tämänhän ymmärtää, jos se moottoritie näyttää täydeltä, on ruuhka-aika tai on epäilys, ettei liittyminen ole ihan yksinkertaista. Kummallakaan kerralla kyse ei ollut tästä, vaan parkkeerasivat siihen ohituskaistan oikeaan reunaan "parkkiin". Toinen tosiaan kaivaakseen jotain vierestä, toisesta en tiedä syytä. Ja silleen niinku yllättäen. Jos tekisi tuon ruuhkan takia, sitä itekin olisi jo himmaillut vauhtia mutta paskat.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Ei kuitenkaan ihan siihen kiihdytyskaistan alkupäähän vaan hieman sen jälkeen, jotta enemmän pelisilmää omaavat kuskit pääsevät helposti liittymään liikenteen joukkoon huolimatta tästä kädettömästä kuskista.

Mitä pelisilmän puutetta osoittaa pysähtyminen kiihdytyskaistan alkupäähän? Tiedoksesi että yleensä kiihdytyskaistalta liittyvät ovat väistämisvelvollisia päätiehen nähden.

Juuri tuollaiset "pelisilmää omaavat" ottavat päähän. Kerran vetäisin yhtä kylkeen kun yritti kiihdytyskaistalta takaani koukata eteen.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Teki u-k motoristi kuoli - Ilta-Sanomat

Vähän on sääntöpuoli hukassa, ja tällä kertaa meni muutama elämä pilalle sen takia. Yksi kuoli, yksi loukkaantui ja yksi kantaa loppuelämänsä hyvin ikäviä asioita sydämellänsä.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän on sääntöpuoli hukassa
No hiukan. Kyseessä on moottoritie, mutta tuolla kohdalla on esteetön pääsy vastaantulevien kaistoille eli ilmeisesti tuollaista kutsutaan huoltoliittymäksi tms. Jos nyt jätetään huomiotta se, että ko. tiellä on U-käännös jo lähtökohtaisesti kielletty, ihmettelen, miten jollakin voi tulla mieleen, että ylipäänsä käännytään yhden kaistan yli U-käännöstä tehtäessä. Puhumattakaan siis siitä, että tekee sen tuollaisella tiellä, jolla ajonopeudet ovat noin suuret.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan unohtui kertoa oma kokemus muutaman viikon takaa nelostieltä, matkalla Jyväskylästä Helsinkiin päin:

olin jonkin aikaa ajanut kahden auton perässä, näistä etummainen (olisiko ollut paku tms.) körötteli alinopeutta, mutta mutkaisella tiellä ei ohi uskaltanut ajaa. Omalla kohdalla tehtävää vaikeutti myös se, että olisi pitänyt ohittaa kaksi autoa kerralla. Odotin siis parilla suoranpätkällä edellä ajavalta henkilöautolta pelinavausta eli ohitusta, mutta sitä ei tullut. Pidin etäisyyden sopivana ja ajattelin mennä seuraavalla suoralla molemmista ohi kun vauhti näytti molemmille sopivan.

Lopulta pidempi suora aukeni ja näin, että tilaa on. Edellä ajanut auto ei tehnyt elettä ohittaakseen, joten polkaisin kovempaan vauhtiin, vilkku päälle, ja kaistanvaihto. Tultuani suurinpiirtein edellä ajavan auton perän kohdalle päätti tämä farmarivolvokuski lähteä ohittamaan itsekin, toki ilman vilkkua ja vilkaisematta tilannetta taustapeilistä. Seisoin hetken jarrun päällä, väistin lähemmäs vasenta piennarta ja ehdin juuri ja juuri välttää törmäyksen. Volvo teki ohituksensa ja minä perässä, suora jatkui eikä autoja tullut vastaan. Silloin pumppu hakkasi ja lujaa. En ole aivan varma, huomasiko edelläajava tilannetta ollenkaan, ehkei. Luulisin hänelläkin sykkeen nousseen jos olisi ymmärtänyt, kuinka lähellä kolahdus oli, vauhtia n. 95-100 km/h tapahtumahetkellä, 3 autoa lähekkäin ja aika kapeat pientareet.

Olen kerran tehnyt saman virheen toisinpäin ehkä 10 vuotta sitten. Meinasin lähteä ohittamaan, enkä ollut aivan äskettäin vilkaissut sivupeilistä tilannetta. Ehdin laittaa vilkun päälle ja olin jo rattia kääntämässä kun sivusilmällä huomasin sivupeilissä liikettä, ja samantien kaksi autoa vilahti reiluhkoa vauhtia ohi minusta ja edelläajavasta. Onneksi en ehtinyt kääntää toiselle kaistalle. Kai siinä oli pitkä ajomatka jo herpaannuttanut keskittymistä tms. Autot olivat tulleet taakseni melko äskettäin, ei ollut mitään havaintoa niistä aiemmin. Myöhemmin Saksan motareilla tämä tuli huomattavasti tutummaksi...

Tästä viisastuneena pidän tarkkaan silmällä taustapeilejä ja varsinkin ennen ohittamisen harkitsemista. Ja pelkkä sivupeili ei auta, pitää myös kääntää päätä ja tarkistaa kuollut kulma...
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No hiukan. Kyseessä on moottoritie, mutta tuolla kohdalla on esteetön pääsy vastaantulevien kaistoille eli ilmeisesti tuollaista kutsutaan huoltoliittymäksi tms. Jos nyt jätetään huomiotta se, että ko. tiellä on U-käännös jo lähtökohtaisesti kielletty, ihmettelen, miten jollakin voi tulla mieleen, että ylipäänsä käännytään yhden kaistan yli U-käännöstä tehtäessä. Puhumattakaan siis siitä, että tekee sen tuollaisella tiellä, jolla ajonopeudet ovat noin suuret.

Ajonopeus nyt ei ole suuri, tai voi olla, mutta merkkien mukaan ei, koska pohjana 100 ja tietöiden takia rajoitetaan ensin 80, en tiedä menikö tuolle alueelle, ja sitten 60 ja rampille Kotkaan 50. Onko nyt sitten lähtenyt vetämään ugetsia vasemmalta kaistalta? Pahalle se ainakin lehtikuvassa näyttää. Paska homma.
ps. oliko turvaväli kunnossa?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tultuani suurinpiirtein edellä ajavan auton perän kohdalle päätti tämä farmarivolvokuski lähteä ohittamaan itsekin, toki ilman vilkkua ja vilkaisematta tilannetta taustapeilistä.

No ei ihmetytä, että oli farmari-Volvo kyseessä Jyväskylän reissulla. En tiedä miksi, mutta kun aikanaan tuli Tampereen ja Jyväskylän väliä ajettua epäsäännöllisen säännöllisesti, niin nimenomaan farmari-Volvot aiheuttivat milloin minkäkinlaisia vaaratilanteita. Sikäli ihme juttu, että ei noita kyseisiä autoja saati niiden kuskeja missään muualla sen kummemmin tarvitse varoa. Jostain syystä vaan tuo väli oli sellainen, että niihin piti suhtautua siitä lähtökohdasta etteivät tule tekemään mitään älykästä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hitto, että paloi hermot äsken aleksis kiven kadulla Helsingissä. Lähdin duunista lounaalle ja astuin suojatielle, kun Espoon taksi numero 319 oli tulossa noin. 70 metrin päässä. Seisoin siinä suojatien alussa ja meinasin ottaa toisen askeleen, koska oletin taksikuskin tuntevan liikennesäännöt ja sitä kautta oletin hänen alkavan hidastamaan ja päästämään meikäläisen yli. No ei hidastanut vaan painoi lisää kaasua. En siis ottanut toista askelta. No hänen tullessa kohdalleni heilautin kättä, että eikö tuo pösilä tajunnut mitä on tekemässä. Taksikuskin vastaus oli näyttää keskisormea vaikka hänellä oli asiakkaat kyydissä.

Vitutti niin pahasti tuollainen käytös, kun itsekin olen taksia ajanut, niin vaasan aukiolla kävin kyselemässä poliisipartiolta, että mikä olisi paras tapa huomauttaa kuskia. Poliisit totesivat, että siitä voi tehdä rikosilmoituksen, mutta yhdessä todettiin ettei asiassa oikeasti ollut mitään järkeä todellisuudessa. Joten he suosittelivat Espoon taksitarkastajalle puhelua. Soitin sitten hänelle ja kyseinen tarkastaja oli myös hyvin hämmästynyt tästä tapauksesta ja sanoi heti soittavansa kyseiselle kuskille.

Joten jos sinä vanha runkku (Espoo taksi 319:n kuski) satut tätä palstaa lukemaan niin anna olla viimeinen kerta, kun et noin selkeässä tilanteessa tajua tehdä kävelijälle tilaa ja toivottavasti tarkastajan huomautus siistii ajokäytöstäsi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Joten jos sinä vanha runkku (Espoo taksi 319:n kuski) satut tätä palstaa lukemaan niin anna olla viimeinen kerta, kun et noin selkeässä tilanteessa tajua tehdä kävelijälle tilaa ja toivottavasti tarkastajan huomautus siistii ajokäytöstäsi.

Hahaa, samanlaista kokemusta multa sunnuntailta. Tosin nuori kuski ajeli ihan perseessä kiinni ja kun käännyin Linnankoskenkadulta Merikannontielle Hietsuun päin hidastaen tietenkin ennen risteystä, ohitti tämä valkoisella C-sarjan farmarimekkerillä ajellut Helsingin taksi 715:n sankari mut Merikannontiellä noin viittä-kuuttakymppiä ja veti liinat kiinni eteen. Harkitsin soittoa taksitarkastajalle mutta jätin soittamatta. Ehkä sittenkin soitan vielä.

Maaliskuun lopussa taksikuski ajoi Westendissä jalkakäytävältä suojatien kohdalta kylkeen ja valehteli vakuutusyhtiöön mun ohittaneen hänet kadulla, jota itse ajoin. Tämä juttu selvisi onneksi kohteliaan isäntänsä avustuksella, mutta kyllähän siitäkin ylimääräistä vaivaa ja vitutusta tuli. Kolme kolaria takana, omia syitä ei yksikään, yksi kuuskymppisen muijan ja kaksi taksareiden.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hahaa, samanlaista kokemusta multa sunnuntailta. Tosin nuori kuski ajeli ihan perseessä kiinni ja kun käännyin Linnankoskenkadulta Merikannontielle Hietsuun päin hidastaen tietenkin ennen risteystä, ohitti tämä valkoisella C-sarjan farmarimekkerillä ajellut Helsingin taksi 715:n sankari mut Merikannontiellä noin viittä-kuuttakymppiä ja veti liinat kiinni eteen. Harkitsin soittoa taksitarkastajalle mutta jätin soittamatta. Ehkä sittenkin soitan vielä.

Maaliskuun lopussa taksikuski ajoi Westendissä jalkakäytävältä suojatien kohdalta kylkeen ja valehteli vakuutusyhtiöön mun ohittaneen hänet kadulla, jota itse ajoin. Tämä juttu selvisi onneksi kohteliaan isäntänsä avustuksella, mutta kyllähän siitäkin ylimääräistä vaivaa ja vitutusta tuli. Kolme kolaria takana, omia syitä ei yksikään, yksi kuuskymppisen muijan ja kaksi taksareiden.

Joo kannattaa soittaa. Ei nuo muuten opi ellei niille oikeasti asioista sanota/rangaista. Ja tuo Hel-715:n sankari jos saa muutaman varoituksen tarkastajalta niin aika nopeasti voi tulla datakieltoakin, eli työnteko hankaloituu. Eli ei se taksitarkastajalle soitto aina tarkoita pelkkää sanallista nuhtelua :)
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Tässä taannoin oli juttua parkkipirkoista ja siitä, miten he sakottavat ikäänkuin vain vittuillakseen. Minä en ollut sitä mieltä ennen tätä aamua. Ajattelin, että "jos parkkeeraa väärin, niin oma moka".

Tänä aamuna olin lähdössä töihin autolla, koska parkkipaikkojamme tultaisiin lanaamaan aikavälillä 8-16. Monet olivat laittaneet autonsa parkkiin tuohon tien laitaan, jossa on neljän tunnin kiekkopaikkoja koko n. kolmensadan metrin mittainen kadunvarsi täynnä. Ilmeisesti joku oli tästä parkkipaikkojen lanaamisesta vinkannut parkkipirkoille (tai joku asuu näissä taloissa), sillä jo ennen kahdeksaa oli ensimmäinen laputtamassa autoja tuossa kadunvarressa. Pitkin päivää ovat varmaankin tuossa päivystäneet ja tarkkailleet josko jokin auto tulisi sakotettavaksi. Melko reilua, sanoisin. Taitaa olla kahvikassasta rahat vähissä.

Oma autoni siis onneksi tältä täsmäiskulta säästyi, koska se oli turvallisesti duunipaikan pihalla. Moni kuitenkin varmasti sai mielestäni melko turhan pysäköintivirhemaksun, sillä eivät ne autot tuossa kadunvarressa mitenkään häiriöksi ole.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Moni kuitenkin varmasti sai mielestäni melko turhan pysäköintivirhemaksun, sillä eivät ne autot tuossa kadunvarressa mitenkään häiriöksi ole.
Vahva fiilis mulla jäi siitä, että autot olivat joka tapauksessa liikennemerkillä osoitetulla pysäköintikieltoalueella. Jos näin on, virhemaksuissa ei ole mitään valittamista. Valittamista on korkeintaan siinä, että kyseinen alue on ajallisesti rajattu turhan laveasti.
 

Fiiu

Jäsen
Tuli juuri hetki sitten todistettua aivan uskomatonta toimintaa. Sinä vihreän Primeran kuljettaja joka ajoit lahdentiellä Kangasalan liittymän kohdalla ja pysähdyit päästämään autot sieltä liittymästä, ei mielessäsi tainnut käydä että jos sieltä olisi rekka tullut takaa, en pääsisi kirjoittamaan täydestä ymmärtämättömyydestäsi liikenteessä.

Miten jollakulla voi edes tulla mieleen päästää porukkaa liittymästä 100km/h rajoitusalueella eteen tuolla tavoin? En ymmärrä. Onneksi turvavälit olivat kunnossa niin yksikään neljästä autosta ei osunut toisiinsa vaan onnistuimme pysähtymään tuon taliaivon taakse. Toivottavasti luovuttaa autonsa jollekulle ja mitätöi ajokorttinsa.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Ilmeisesti joku oli tästä parkkipaikkojen lanaamisesta vinkannut parkkipirkoille (tai joku asuu näissä taloissa), sillä jo ennen kahdeksaa oli ensimmäinen laputtamassa autoja tuossa kadunvarressa.

Pääkaupunkiseudulla asuva tuttavani kertoi papasta, jonka harrastuksena on kytätä kotikatunsa virheellistä pysäköintiä joka päivä. Oli selvitellyt pysäköinninvalvonnasta vastaavan tahon kanssa asiaa ja vastaus oli ollut, että heidän on käytävä laputtamassa, jos soitto tulee. Siitä on kuulemma heillekin enemmän riesaa kuin hyötyä, koska soitto tulee välittömästi kun joku raukka on autonsa väärin pysäköinyt. Tietenkin esim. lastaus-/muuttopuuhien ollessa käynnissä tulee valvojille tyhjä reissu. Legendaa vai ei, mene ja tiedä.

Tuli juuri hetki sitten todistettua aivan uskomatonta toimintaa. Sinä vihreän Primeran kuljettaja joka ajoit lahdentiellä Kangasalan liittymän kohdalla ja pysähdyit päästämään autot sieltä liittymästä, ei mielessäsi tainnut käydä että jos sieltä olisi rekka tullut takaa, en pääsisi kirjoittamaan täydestä ymmärtämättömyydestäsi liikenteessä.

Miten jollakulla voi edes tulla mieleen päästää porukkaa liittymästä 100km/h rajoitusalueella eteen tuolla tavoin?

Siis mitä? Ymmärsinkö oikein, että kyseessä on moottoritie? Tai oli mikä tie tahansa, niin uskomattoman typerää toimintaa. Varmaan oli urpo tyytyväinen kun tuli tehtyä päivän hyvä työ.

Muutenkin ihmetyttää pelisilmän puute liikenteessä. Jos vaikka autojono on menossa suojatien yli niin miksi ihmeessä se viimeinen auto pysähtyisi päästämään jalankulkijat yli? Se itseasiassa hidastaa liikennevirtaa sekä autotiellä että kevyenliikenteenväylällä. Vastaavia tapauksia näkee kuitenkin usein.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Vahva fiilis mulla jäi siitä, että autot olivat joka tapauksessa liikennemerkillä osoitetulla pysäköintikieltoalueella. Jos näin on, virhemaksuissa ei ole mitään valittamista. Valittamista on korkeintaan siinä, että kyseinen alue on ajallisesti rajattu turhan laveasti.

Juu, viestissänihän oli tuo "neljän tunnin kiekkopaikka", eli kyllä, ovat liikennemerk(e)illä osoitettuja pysäköintikieltoaluepaikkoja, joihin kuitenkin saa pysäköidä neljäksi tunniksi. Mielestäni vain tuollainen "kappas, kiekossa on aika 12:00 ja nyt kello on 11:55, jäänpä kyttäämään tuleeko auton omistaja siirtämään auton ennen kahtatoista vai ei" -käytös parkkipirkoilta on täyttä kusipäisyyttä.

Ja korostan tosiaan, että minä itse eikä kukaan tuttunikaan saanut tuosta mitään pysäköintivirhemaksua.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Mielestäni vain tuollainen "kappas, kiekossa on aika 12:00 ja nyt kello on 11:55, jäänpä kyttäämään tuleeko auton omistaja siirtämään auton ennen kahtatoista vai ei" -käytös parkkipirkoilta on täyttä kusipäisyyttä.
Ok. Itse olen yhä sitä mieltä, että kyseinen toiminta on pysäköinninvalvojalta hänen työtään - pysäköinninvalvontaa. Jos 4h kiekkopaikalla 4h ei riitä asiointiin, silloin tulisi edes jaksaa käydä kiertämässä sitä kiekkoa. Ne rajoitukset ovat sen vuoksi, että niillä ei makoiluteta autoa vuorokaudet ympäri.

Mutta kusipäisyyttäänhän sitä jokainen työtään tekee asetusten mukaisesti...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juu, viestissänihän oli tuo "neljän tunnin kiekkopaikka", eli kyllä, ovat liikennemerk(e)illä osoitettuja pysäköintikieltoaluepaikkoja, joihin kuitenkin saa pysäköidä neljäksi tunniksi. Mielestäni vain tuollainen "kappas, kiekossa on aika 12:00 ja nyt kello on 11:55, jäänpä kyttäämään tuleeko auton omistaja siirtämään auton ennen kahtatoista vai ei" -käytös parkkipirkoilta on täyttä kusipäisyyttä.
Kannattaa varmaan ottaa termari ja eväät mukaan. Minä menisin siirtämään vasta tossa neljän kieppeillä. On ihanaa olla näsäviisas.

Mutta enpäs vielä tiedä, kehunko vai haukunko yhden ritarin. Huomasin eilen kauempaa, että ihan kuin autoni tuulilasissa olisi joku lappu, joten marssin lähemmäs. Ei tarvinnut mennä kovinkaan lähelle, ennen kuin tajusi, miksi se lappu siinä on. Joku oli kolhaissut autoni takakulmaa, todennäköisesti alkuviikosta. Nappasin lapun kouraan ja ajattelin ironisesti, että vanha kunnon tyhjä lappu -kikka, kun mitään yhteystietoja ei ollutkaan. Ei ollut onneksi vielä vanhempi "nyt kaikki luulevat minun jättävän yhteystietoni" -kikkakaan. Oli varmaankin pari päivää lappu maannut tuossa ja saanut hiukan sadettakin päällensä. Kuulakärkikynällä kirjoitettu viesti oli haihtunut lähes näkymättömiin. Kotona sitten zoomailin sitä eri kulmista ja valaistuksissa, ja onnistuinkin selvittämään lapun jättäjän yhteystiedot. No, nimi ja työpaikka on jo tiedossa. Eiköhän me tuosta sopuun päästä.

Omituisinta asiassa on se, etten ole missään vaiheessa tuntenut pienintäkään suuttumusta. Pari kertaa on tullut vedettyä kunnon pultit, kun autoa on jouduttu paikkaamaan omaan piikkiin ilkivallan takia, mutta nyt oli kyseessä silkka vahinko ja kaveri otti vastuun miehekkäästi vastaan.

PS. Meili kolahti, homma hoidettu pykälien mukaan, hieno mies!
 
Viimeksi muokattu:

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mutta enpäs vielä tiedä, kehunko vai haukunko yhden ritarin.
..

Eiköhän me tuosta sopuun päästä.

Kehujen paikka. Ei taida yhden käden sormet riittää laskiessa niitä kolhuja ja naarmuja, joita parkkipaikkojen tuntemattomat sotilaat ovat meikäläisen autolle aiheuttaneet. Kruununa sivupeilin potkiminen paskaksi. Kaikki aina omaan piikkiin.

Itse olen kolhaissut parkkipaikalla autoa tasan kerran, ja tuolloin sekä kysyin viereisestä liikkeestä auton omistajaa, että jätin lopulta yhteystietoni tuulilasiin. Vaikka autoon ei edes tullut näkyvää jälkeä.

Vituttaa nuo vastuuttomat naarmuttelijat ja kolhijat. Siksi ruusuja tuollaiselle kuskille, joka kantaa vastuunsa rehellisesti. Vakuutuksen piikkiin se todennäköisesti vastapuolellakin menee, joten isoja menetyksiä hän ei koe. Ei sen pitäisi paljoa kirpaista, kun tietää, että on itse vastapuolelle vahinkoja aiheuttanut.
 

Fordél

Jäsen
Itseäni ihmetyttää liikenteessä erityisesti nuo liikenneympyrät ja niissä se kuinka sokkona moni ajaa niihin. Monta kertaa olisi nokka lähtenyt autosta jos ei olisi itse liikenneympyrässä ollut tarkkana. Ehkä ihmiset ilmeisesti olettaa, että joo toi kääntyy tosta pois ja vedänpä suoraan tohon väliin. Ei pitäisi olettaa mitään vaan seurata liikennettä.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Mutta kusipäisyyttäänhän sitä jokainen työtään tekee asetusten mukaisesti...

Okei, otetaan sitten sen verran takaisin, että en ymmärrä tuota neljän tunnin rajoitusta tuossa kadun varressa, on meinaan tilaa siinä eivätkä autot ole juuri kenenkään tiellä. En ole tuossa kyllä aiemmin parkkipirkkoja nähnyt, eli pidän sitä hiukkasen... omituisena, että juuri tuollaisena päivänä tullaan tekemään tehotarkastusta. Kuinkas sattuikaan.

Ja Leon, aivan totta, hienosti kuitattu. Olin väsyneenä ajattelemattomuuksissani kirjoittanut vähän mitä sattuu, mutta idea meni varmaan perille, kun kerran näsäviisaaksi itsesi tiesit.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja Leon, aivan totta, hienosti kuitattu. Olin väsyneenä ajattelemattomuuksissani kirjoittanut vähän mitä sattuu, mutta idea meni varmaan perille, kun kerran näsäviisaaksi itsesi tiesit.
No en mä kauhean ylpeä tuosta kuitista ole, olen pistänyt parempiakin. Mutta tuohon kyttäämiseen ja kusipäisyyteen, yleensä taustalla on joku närkästynyt kerrostalokyttääjä tai muuten pelle. En jaksa uskoa työtään tekevien pikkumaisuuteen. Tuo Karpat46:n mainitsema pappa voisi hyvin asua naapurirapussani. On meinaan sen verran katkera äijä kyseessä. En epäile hetkeäkään, jos joku kertoisi sen soittavan päivittäin pysäköinninvalvojalle.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Muutenkin ihmetyttää pelisilmän puute liikenteessä. Jos vaikka autojono on menossa suojatien yli niin miksi ihmeessä se viimeinen auto pysähtyisi päästämään jalankulkijat yli? Se itseasiassa hidastaa liikennevirtaa sekä autotiellä että kevyenliikenteenväylällä. Vastaavia tapauksia näkee kuitenkin usein.

Ehkäpä siksi, että se jalankulkija kuuluu päästää suojatien yli. Ihmetyttää se pelisilmän puute, että miksi se ensimmäinen autoilija ei jo päästänyt sitä jalankulkijaa tien yli. Ihmetyttää tuo pelisilmän puute ja itsekkyys liikenteessä, kun autolla ollaan liikenteessä.

Itse pyrin aina antamaan tietä jalankulkijalle, jos vaan sellaisen ajoissa huomaan suojatien reunassa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Itseäni ihmetyttää liikenteessä erityisesti nuo liikenneympyrät ja niissä se kuinka sokkona moni ajaa niihin. Monta kertaa olisi nokka lähtenyt autosta jos ei olisi itse liikenneympyrässä ollut tarkkana. Ehkä ihmiset ilmeisesti olettaa, että joo toi kääntyy tosta pois ja vedänpä suoraan tohon väliin. Ei pitäisi olettaa mitään vaan seurata liikennettä.

Fordélin ihmetykseen ei sinänsä ole huomautettavaa. Vilkun käytöstäkään ei jaksa enää nurista, mutta joskus ärsyttää kyllä huolella sellainen kiertoliittymäajoon pesiytynyt ilmiö, että tuollaiset kymmenen, jopa parinkymmenen auton letkat posottavat läpi kiertoliittymän niin perse perseessä ja jopa ylinopeutta, että siihen väliin eivät vähänkään arat kuskit uskalla mennä vaan joutuvat odottamaan koko jonon ohimenoa ennenkuin itse pääsevät kiertoliittymään. Jonon viimeinen auto voi siis olla vielä parin sadan metrin päässä liittymästä ja sitä joutuu odottamaan auto, joka on tullut ensimmäisenä odottamaan kiertoliittymään pääsyä kauan ennen kuin tuon mainitun letkan viimeiset.

Itse tulkitsen nämä tilanteet niin, että jos saan autoni etuosan tungettua ympyrään ennen kuin ohittavassa jonossa ajava auto on miltään osaltaan sinne ehtinyt, niin tungen surutta sisään ympyrään.

Jonkinlainen vetoketjuperiaate olisi tässäkin reilua.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vituttaa nuo vastuuttomat naarmuttelijat ja kolhijat. Siksi ruusuja tuollaiselle kuskille, joka kantaa vastuunsa rehellisesti. Vakuutuksen piikkiin se todennäköisesti vastapuolellakin menee, joten isoja menetyksiä hän ei koe. Ei sen pitäisi paljoa kirpaista, kun tietää, että on itse vastapuolelle vahinkoja aiheuttanut.

Tuli vastikään hipastua parkkihallissa ruutuun peruuttaessa takapuskurilla vasemmanpuoleisen naapuriauton kylkeä. Konkreettisimpana jälkenä puhdas kohta kyljen kurapintaan, jos joku naarmu tuli niin ei edes maalipinnan läpi asti. Osasyynä tähän oli se että ko. tila-auto-ääliö oli tarvinnut ääliö-tila-autolleen puolen metrin siivun minunkin parkkiruudustani. Tähän en osannut varautua, kun sihtailin auton ruutuun oikeanpuoleisen sivupeilin avulla.

Painuin tunnontuskitta menemään, enkä vastedeskään aio jonkun olemattoman ja merkityksettömän naarmun takia kusta bonuksiani ja antautua pitkällisiin selvittelyihin. Rutut on sitten eri asia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös