Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 000 585
  • 12 283

Rocco

Jäsen
Juu puhuinkin ruuhkatilanteista missä nopeudet ovat jopa alle tuon 40km/h. Moni vaan itsepintaisesti jättää antamatta muille tilaa tulla mukaan tielle, koska "ei mun oo pakko, kun noi on kolmion takana".
Tottakai tämä on totta esim. massatapahtumista lähdettäessä, missä parkkipaikat tyhjenevät lähes samanaikaisesti. Mutta en minä missään kaupungissa itse, ja toivon ettei kukaan muukaan, yhtäkkiä päätä pääkadulla pysähtyä ja päästää kolmion takaa tulevaa menemään noin vaan. (tämä siis yleisesti kaikille sanottu, ei vain LaTelle.)

Kyllähän liikenne olisi turvallisinta ja sujuvinta, jos kaikki pitisivät huolta oikeuksista ja velvollisuuksista. Ne on ne tulkinta- ja näkemyserot mitkä onnettomuuksia aiheuttavat.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tästä tulikin mieleeni että toivottavasti sitten pidät, päinvastoin kuin suomalainen perusmulkku yleensä, kunnon turvavälin edessäajavaan autoon niin, että siihen pääsee hyvin liittymään. Nimittäin mitään näitä liittymisongelmia ei olisi jos kuskit ymmärtäisivät pitää sitä vitun väliä edessäajavaan.

Mielestäni annoin aika selkeästi ymmärtää, että ajan liikennesääntöjen mukaan. Turvavälin pitäminen on yksi tärkeimmistä asioista. Tästä voit sitten ihan itse päätellä, pidänkö kunnon turvavälin vai en.

Samoin kuin ylinopeuden ajaminen, mutta jos poliisikin pystyy käyttämään maalaisjärkeään, niin luulisi kuskienkin. Eli jos vasemmalla kaistalla ei ole ketään tulossa takanasi, niin siinäkään tapauksessa et siis voi antaa tietä kiihdytyskaistalla peileihin ja kuolleeseen kulmaan vilkuilevalle kuskille?

Se on edelleen sen tiellä tulevan homma liittyä liikennevirtaan. Ei ole mahdoton tai edes millään lailla hankala tehtävä.

Ruotsissa, Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa tämä järjestelmä toimii loistavasti. Suomessa nähtävästi ollaan vain mulkkuja tyyliin "Vittu sinähän et mun eteen sillä koslallas tule"

Eteeni voi ihan huoletta tulla, mutta suotavaa olisi tehdä se kuten kuuluu, eli häiritsemättä ajoani. Ei ole tapanani hidastella tai kiihdytellä noissa kohdissa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aivan, mutta miten tunnistaa liittymästä tulevan huono kuljettajan? Entäpä jos luulen spottaavani huonon kuljettajan, hidastan vauhtiani ja hänkin hidastaa? Mielestäni vähän hankalaa perustaa oma ajokäyttäytyminen oletukselle, että eivät ne muut osaa ajaa.

Siinä vaiheessa kun liittyvän auton etuovi on etupyörän kohdalla ja liittyvä auto aloittaa kaistan vaihdon. Mielestäni tällöin kannattaa hidastaa ja päästää tämä huono kuski vaihtamaan kaistaa, torven tööttämisen sijaan.

Aika olematonta jankkaamista, pidä sinä vauhtisi ja kaistasi, sairaalassa voit sanoa olleesi oikeassa.
 

Spiit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On tietenkin totta, että joustavuus sopivissa tilanteissa sujuvoittaa liikennettä. Pienellä pelisilmällä kaikilla on lystiä ja ollaan kaikki kavereita keskenään.

Jos nyt spekuloidaan kuitenkin ihan vain tällä tilanteella, jonka Torsti toi esille. Eli hän on ajanut tasaista vauhtia moottoritien oikeaa kaistaa ja joku vittupää vetää appelsiinin nenään kun ei itse osaa liittyä puoli kilometriä pitkällä kiihdytyskaistalla normaalin liikenteen sekaan. Moni palstalainen on tilanteesta sitä mieltä, että Torstin olisi pitänyt a) väistää vasemmalle, jos se olisi ollut mahdollista (nyt ei ollut), tai b) hiljentää vauhtia, jotta vittupää voi ajella väistämisvelvollisena juuri niin kuin huvittaa. Varmasti tilanne olisi selvinnyt vaihtoehto b:llä ihan luontevasti, mutta ei kai nyt jumalauta lähtökohtana voi olla, että moottoritiellä jo valmiiksi ajavan on oltava se, joka väistelee ja hidastelee, jotta se moottoritielle liittyvä vittupää saa ajella juuri niin kuin huvittaa. Eikös se ole ensisijaisesti nimenomaan sen toisen velvollisuus?

Em. ajatus siinä mielessä kärjistäen, että liikenteessä on toki vaarallista ajatella viimeseen asti niitä omia periaatteita, että väistäminen tai varominen ei kuulu mulle vaan muille kun sillä nyt oli toi kolmio ja jäpä jäpä... Siinä voi pitemmän päälle sattua omaan leukaan vaikka olisi kuinka oikeassa. Mutta jos vaihtoehdot ovat, että väistämisvelvollinen hidastaa vähän, jotta liittyminen olisi helpompaa tai etuajo-oikeutettu hidastaa saman verran, jotta väistämisvelvollisen liittyminen on helpompaa, niin en ymmärrä, että osalle tämä jälkimmäinen on se ratkaisu, jonka mukaan nyt olisi kuulunut ehdottomasti mennä. Voisihan sitä jäädä valoristeyksessäkin vihreiden taakse seisomaan, että ne punaisen takaa tulevat pääsevät joustavammin ajelemaan risteyksen läpi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
En tiedä mitä pitäisi ajatella Kehäykkösen rempasta, kun nyt on nelisen kuukautta suhannut väh. pari kertaa viikossa Turunväylältä pohjoiseen päin.
Uuden tunnelin jälkeen olevien liittymäsotkujen jälkeen sitten avautuu "vanha kehä" mutta nopeusrajoitus pysyy yhä 50:ssä aika pitkällekin kunnes muuttuu jonkun verran ennen Vihdintietä 80:ksi.
Siinä kun sitten ajaa joka kerta tuota pätkää vakionopeudensäätimellä mittari-60:iä tai vähän alle (ts. tosinopeus ehkä 55-56), niin samantien kun nuo Lintuvaaran yms. liittymät ja niissä olevat isommat tietyömutkat on ohi, alkaa jengi painamaan ohi vasemmalta ja oikealta. Pari peitettyä nopeuskylttiä siinä tulee matkan varrella, kunnes nopeus muuttuu oikeasti 80:iin.

Eli huolimatta omasta lievästä ylinopeudesta, olen käytännössä aina tien tukkeena muille ja hiljalleen alkaa ärsyttämään kun ei oikein tiedä ketä syyttää, urpoja autoilijoita jotka tahtovat ajaa selvää ylinopeutta (helposti 70 km/h), poliisia joka ei ole pysäyttelemässä noita jotta pääsisi ilkkumaan vahingoniloisesti, vaiko tielaitosta joka ei jaksa tehdä tietyölle mitään jotta nopeusrajoituksen voisi nostaa heti kun se on mahdollista.
Tiedä sitten jos vielä ajaisi oikeasti 50:iä, millaisen jumituksen saisi taakseen, ihan sama kummalla kaistalla ajaisi.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Iso ongelmahan moottoritielle liittymisessä tuntuu monella olevan ettei sitä kiihdytyskaistaa ajeta loppuun saakka, jolloin vauhdin kyllä saa kiihtymään heikommallakin autolla, vaan on kauhea kiire sinne moottoritielle jo kiihdytyskaistan alusta.
Kuten Enska jo aikoinaan sanoi: "ajakaa hyvät ihmiset se kiihdytyskaista loppuun saakka". Enska tietysti osasi tässä vähän kärjistää, koska voihan sinne muussakin kohtaa liittyä, mikäli nopeus on kunnossa ja siirtyminen on turvallista.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuulun varmaan noihin idiootteihin aina välillä, mutta eilen taas kiristi pahasti Hyvinkäätä kohden ajellessa 45-tietä. Minkä vitun takia ei voida ajaa sen nopeusrajoituksen mukaan (eli tässä tapauksessa 80km/h) vaan körötellään 65-75km/h? Ja tuo siis auton mittarin mukaan, eli siitä voi vielä pudottaa sen 4-5km/h.

Joo 5 kilometriä jaksoin kunnes meni hermo ja ohittelin kaikki 95-110km/h nopeudella eli ylinopeutta. Ei onneksi ollut poliiseja maisemissa. Ei näy meikäläisen matka-ajassa, mutta periaatteesta vituttaa tuollainen alinopeuden köröttely.

Takaisin ajoin Hämeenlinnan väylää, kun en halunnut uudestaan kokeilla alkaako kiristämään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siinä vaiheessa kun liittyvän auton etuovi on etupyörän kohdalla ja liittyvä auto aloittaa kaistan vaihdon. Mielestäni tällöin kannattaa hidastaa ja päästää tämä huono kuski vaihtamaan kaistaa, torven tööttämisen sijaan.

Aika olematonta jankkaamista, pidä sinä vauhtisi ja kaistasi, sairaalassa voit sanoa olleesi oikeassa.
Eiköhän tuossa poikkeustilanteessa jokainen väistä kun tiedossa on kolari. Tuli mieleeni tapaus jossa jokin mielenvikainen papparainen ajoi kaksikaistaista tietä väärään suuntaan. Ilmeisesti oletat minun ajavan nokkakolarin hänen kanssaan, koska "minä olen oikeassa". No ei siinä. Jatkapa sinäkin omalla tyylilläsi ja pidä moottoritiellä jo ajavaa väistämisvelvollisena.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eiköhän tuossa poikkeustilanteessa jokainen väistä kun tiedossa on kolari...

Koko keskustelu lähti liikkeelle tästä Torstin kertomasta tapauksesta!! Torsti oli töötännyt, liittyvä oli hidastanut ja näyttänyt keskisormea jne. Tätä tilannetta alunperin kommentoin.
 

Wolves

Jäsen
Mutta jos vaihtoehdot ovat, että väistämisvelvollinen hidastaa vähän, jotta liittyminen olisi helpompaa tai etuajo-oikeutettu hidastaa saman verran, jotta väistämisvelvollisen liittyminen on helpompaa, niin en ymmärrä, että osalle tämä jälkimmäinen on se ratkaisu, jonka mukaan nyt olisi kuulunut ehdottomasti mennä.

Missään vaiheessa ei ole (tai en minä ainakaan) ole käyttänyt sanaa "ehdottomasti". Nähtävästi Suomessa on ajokultuurina se, että luetaan sitä tieliikennelakia sanasta sanaan ja mennään sen mukaan. Kuten aiemmin totesin niin järjen käyttö on sallittua.

Otetaan nyt kärjistäen esimerkki. 20 autoa ajaa oikeata kaistaa juuri sopivin välimatkoin ettei väliin uskalla lähteä työntämään nokkaansa ja vasen kaista on täysin tyhjä. Auto nro 21 tulee ramppia pitkin moottoritielle ja joutuu hidastelemaan/pahimmassa tapauksessa pysähtymään ja odottamaan, että muut autot ohittavat paikan, koska kaksikymmentä muuta autoa lukee tieliikennelakia kuin raamattua, eivätkä suostu väistämään vasemmalle kaistalle, koska se on laissa kiellettyä.

Vaikka esimerkki on kärjistetysti ja tietyllä tapaa pilke silmäkulmassa kirjoitettu, niin sellaisen käsityksen näistäkin "väistämisen vastustajista" saa, että kuhan oma auto ohittaa tavalla tai toisella paikan, niin asia on sillä selvä. Hittoako sitä muita autoilijoita ajattelemaan.

On tietysti ihan totta, että kiihdytyskaista voi ja pitää käyttää loppuun, mahdollisuuksien rajoissa, mutta nyt kuitenkin puhuttiin vain siitä, että tunnetanko suomalaisessa autoilukulttuurissa muiden autoilijoiden huomioonottamista vai rajoittuuko huomioon ottaminen vain tasa-arvoisiin risteyksiin? Nähtävästi rajoittuu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koko keskustelu lähti liikkeelle tästä Torstin kertomasta tapauksesta!! Torsti oli töötännyt, liittyvä oli hidastanut ja näyttänyt keskisormea jne. Tätä tilannetta alunperin kommentoin.
Niin lähti, mutta itse käsitin keskustelun kehittyneen koskemaan yleisesti moottoritielle liittyviä. Väärinkäsitys. Halataan.

Otetaan nyt kärjistäen esimerkki. 20 autoa ajaa oikeata kaistaa juuri sopivin välimatkoin ettei väliin uskalla lähteä työntämään nokkaansa ja vasen kaista on täysin tyhjä. Auto nro 21 tulee ramppia pitkin moottoritielle ja joutuu hidastelemaan/pahimmassa tapauksessa pysähtymään ja odottamaan, että muut autot ohittavat paikan, koska kaksikymmentä muuta autoa lukee tieliikennelakia kuin raamattua, eivätkä suostu väistämään vasemmalle kaistalle, koska se on laissa kiellettyä.
Jos ne 20 autoa ajavat liikennesääntöjen mukaan siellä on kyllä turvavälit, joihin mahtuu erinomaisesti siirtymään huonompikin kuljettaja.

Tästä kun se yksi auto vaihtaa vasemmalle kaistalle hänen on lisättävä vauhtiaan päästäkseen jonon ohi, tai hänen on tungettava jonon väliin jossain välissä kuitenkin sillä vasemmalle kaistallehan ei saa jäädä asumaan. Paljon helpompaa ja sujuvampaa olisi jos se kiihdytyskaistalla oleva vain ajaisi sinne väliin ja auto takana hidastaisi jättäen turvavälin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Otetaan nyt kärjistäen esimerkki. 20 autoa ajaa oikeata kaistaa juuri sopivin välimatkoin ettei väliin uskalla lähteä työntämään nokkaansa ja vasen kaista on täysin tyhjä. Auto nro 21 tulee ramppia pitkin moottoritielle ja joutuu hidastelemaan/pahimmassa tapauksessa pysähtymään ja odottamaan, että muut autot ohittavat paikan, koska kaksikymmentä muuta autoa lukee tieliikennelakia kuin raamattua, eivätkä suostu väistämään vasemmalle kaistalle, koska se on laissa kiellettyä.

Vaikka esimerkki on kärjistetysti ja tietyllä tapaa pilke silmäkulmassa kirjoitettu, niin sellaisen käsityksen näistäkin "väistämisen vastustajista" saa, että kuhan oma auto ohittaa tavalla tai toisella paikan, niin asia on sillä selvä. Hittoako sitä muita autoilijoita ajattelemaan.

Edellä asia on monta kertaa väännetty rautalangasta, näemmä turhaan. Jos nämä 20 autoa noudattavat tieliikennelakia, ja ajavat "juuri sopivin välimatkoin", niin silloinhan mihin tahansa väliin on helppo liittyä.

Ja mitä tulee tähän "kuhan oma auto ohittaa tavalla tai toisella paikan" ja "hittoako sitä muita autoilijoita ajattelemaan", niin et siis todellakaan lukenut / ymmärtänyt, mitä "väistämisen vastustajat" sanoivat. Jos ajat omaa nopeuttasi päätiellä (eli et kiihdytä etkä hidasta rampin kohdalla), ja pidät turvavälin kunnossa, niin silloin nimenomaan ajattelet muita autoilijoita, ja teet näiden liittymisen helpoksi. Mitä kohtaa tässä et ymmärrä?

Todettakoon vielä, että itse siirryn joskus vasemmalle kaistalle rampin kohdalla, jos sieltä on tulossa rekka, tai ramppi on niin lyhyt, että katson tämän olevan turvallisinta kaikkien kannalta. Mutta olen nähnyt niin monta vaarallista esimerkkiä siitä, kun:
a) rampilta tulijat luottavat, että kyllähän se tilaa antaa, tai
b) oikeata kaistaa ajava on "joustava" ja väistää peileihin katsomatta,
etten todellakaan soisi säännönmukaisen väistämisen tulevan osaksi liikennekulttuuria.
 

Wolves

Jäsen
Tästä kun se yksi auto vaihtaa vasemmalle kaistalle hänen on lisättävä vauhtiaan päästäkseen jonon ohi, tai hänen on tungettava jonon väliin jossain välissä kuitenkin sillä vasemmalle kaistallehan ei saa jäädä asumaan.

Miksi? Taas kerran palataan siihen että luetaan sitä lakikirjaa kuin piru raamattua. Jos vasemmalla kaistalla ei ole ketään, eikä takaa ole tulossa yhtään autoa, mihin helvettiin tällä väistäjällä on kiire siltä kaistalta?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi? Taas kerran palataan siihen että luetaan sitä lakikirjaa kuin piru raamattua. Jos vasemmalla kaistalla ei ole ketään, eikä takaa ole tulossa yhtään autoa, mihin helvettiin tällä väistäjällä on kiire siltä kaistalta?
Esimerkissäsi ajaa kuvitteellinen 20 auton letka. Tästä kun yksi auto siirtyy vasemmalle ja jatkaa samaa nopeutta hän jää sinne asumaan. Entä kun takaa tuleekin auto? Hänen on pakko lisätä nopeutta jos kerran turvaväliin ei mielestäsi voi vaihtaa ellei joku anna tilaa menemällä pientareelle.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Jätkät jankkaa kolmatta sivua aiheesta, josta ootte käytännössä samaa mieltä. Ainoa vivahde-ero ajattelussa on se, että toinen puoli ajaa aina sääntöjen mukaan tilanteesta riippumatta ja toinen puoli joustaa sääntöjen vastaisesti kun se on turvallista. Parashan olisi jos huonommat kuskit (esim. naiset ja vanhukset) kuuluisi ensimmäiseen puoliskoon ja paremmat toiseen puoliskoon. Sitten jos nämä menee ristiin niin tulee niitä läheltäpiti-/keskisormennäyttötilanteita.

Kertoo varmaan jotain suomalaisen liikennekulttuurin turvallisuudesta kun tällaisesta pikkujutusta saa aikaan kolme sivua tekstiä. Turvallisuuden hintana on sitten juuri tällainen pieni jäykkyys liikennekäyttäytymisessä.
 

Wolves

Jäsen
Esimerkissäsi ajaa kuvitteellinen 20 auton letka. Tästä kun yksi auto siirtyy vasemmalle ja jatkaa samaa nopeutta hän jää sinne asumaan. Entä kun takaa tuleekin auto? Hänen on pakko lisätä nopeutta jos kerran turvaväliin ei mielestäsi voi vaihtaa ellei joku anna tilaa menemällä pientareelle.

Esimerkissäni autoja ei tullut vasemmalla kaistalla takaa, mutta kuten jo sanoin useita ja useita viestejä sitten. Järjen käyttö on sallittua. Jos taka-vasemmalta peileissä näkyy valot tai pikavilkaisulla jonkun mersun keula näkyy vasemmalla puolella kuolleessa kulmassa, niin älä vaihda kaistaa tai jos vaihdat niin se on sinun valintasi.

Olen vain ja ainoastaan puhunut siitä, että antaako suomalainen autoilija reilusti tilaa (aka. vaihtaa siksi hetkeksi kaistaa, mahdollisuuksien rajoissa) rampilta tulevalle autoilijalle, jos mahdollisuus olisi väistää tätä moottoritielle tulevaa autoa vasemmalle kaistalle. Näemmä vastaus on ei ja joudun tyytymään ihailemaan muiden maiden autoilijoita, kun he siihen pystyvät ilman pienintäkään vaivaa ja kiroilua.

Toinen asia mikä olisi kiva olisi se, että punaisilla oikealle kääntyvä olisi "kolmion takana" niinkuin mm Jenkeissä ja Kanadassa. Mutta tämä saattaisi olla liikaa suomalaiselle autoilijalle.

Olet täysin oikeassa. Punaisia päin oikealle kääntyminen poistaisi aika paljon risteysalueen ruuhkia. Ongelma asiassa on, että suomalaisia katuja jouduttaisiin remppaamaan aika urakalla, koska tuohan periaatteessa vaatii yhden ylimääräisen "kaistan" risteysalueelle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Esimerkissäni autoja ei tullut vasemmalla kaistalla takaa, mutta kuten jo sanoin useita ja useita viestejä sitten. Järjen käyttö on sallittua. Jos taka-vasemmalta peileissä näkyy valot tai pikavilkaisulla jonkun mersun keula näkyy vasemmalla puolella kuolleessa kulmassa, niin älä vaihda kaistaa tai jos vaihdat niin se on sinun valintasi.
Eli esimerkissäsi ei kulje koskaan yhtään autoa vasenta kaistaa vaan sinne väistävä auto saa jäädä junnaamaan oikealla ajavien rinnalle. Esimerkkisihän on kerrassaan mainiosti reaalimaailmaan sijoittuva.

Olen vain ja ainoastaan puhunut siitä, että antaako suomalainen autoilija reilusti tilaa (aka. vaihtaa siksi hetkeksi kaistaa, mahdollisuuksien rajoissa) rampilta tulevalle autoilijalle, jos mahdollisuus olisi väistää tätä moottoritielle tulevaa autoa vasemmalle kaistalle. Näemmä vastaus on ei ja joudun tyytymään ihailemaan muiden maiden autoilijoita, kun he siihen pystyvät ilman pienintäkään vaivaa ja kiroilua.
Kappas. Suomenkin liikenteessä siis toimii jokin. Peukku.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mielenkiintoista Polvipetteri, millaisella autolla sinä pääset sujuvasti liittymään pääteille? Mulla on 75 hevosvoimainen 306 pösö, jolla mä pääsen liittymään tielle kuin tielle ilman ongelmia.

Mielenkiintoista puuntakaa, kuinka sinä onnistut liittymään keskusteluun ilman, että olet a) lukenut toisen kommenttia kokonaisuudessaan tai b) hetken verran edes miettinyt sen sisältöä. Mutta ajaahan sitä moni liikenteessäkin tuurilla, sen kummemmin mitään pohtimatta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Oma pikku kokemus moottoritielle liittymisestä.
Olin tulossa Tammiston liittymästä kiihdytyskaistaa Helsinkin päin Tuusulan väylälle ja huomasin jo hyvissä ajoin, että sillä isommalla tiellä ajaa KUUSI perävaunullista rekkaa peräkkäin - jokaisella nokka melkein kiinni edellisen perseessä - se on muuten aika pitkä letka se. Ja sinne sitä onkin väliin tunkemista.
Noh, päätin että ehdin liittymästä koko letkan eteen kun kiihdytän oikein roisisti. Kun liittymän loppupää alkoi lähestyä minulla oli mittarissa n. 115 km/t ja edelläni kiihdytti jokin pieni Toyota. Ja mitä tekikään Toyotan kuski? No hän löi liinat kiinni ja pysähtyi paniikkijarrutuksella aivan liittymän päähän - savu vaan nousi renkaista ja mustat raidat piirtyivät asvalttiin. Taisi Toyotan ratin takana istuva täti-ihminen pelästyä, kun liittymän loppupää lähestyi vauhdilla ja sitten "yllättäen" taustapeilistä näkyikin tuon pitkä jyräävä rekkaletka. Hienoa "ennakointia" perkele!
Minun onneni tuossa tilanteessa oli se, että se Toyota rajusti jarruttaessaan heittelehti sen verran, että se liukui siinä liitymän päässä tien sivuun pientareelle - niinpä mahduin ohittamaan tuon kotteron ja ehdin sen rekkajonon eteen. Jos se Toyota olisi pysähtynyt keskelle tietä, niin tuskin olisin onnistunut pysäyttämään autoani kesken kiihdytyksen - jotenkin oletin, että se kiihdytyskaistalla edessäni vipeltävä auto kiihdyttää niinkuin minäkin ja on seurannut taustapeileistä tilannetta takana niinkuin minäkin - vaan näinhän se homma ei sitten mennytkään. Ja taas olisi ollut peräänajaja se syyllinen - niinkö?
Että pitäisi vielä pystyä edessä ajavan pällin ajatuksia lukemaan. Perkele.
 

Wolves

Jäsen
Eli esimerkissäsi ei kulje koskaan yhtään autoa vasenta kaistaa vaan sinne väistävä auto saa jäädä junnaamaan oikealla ajavien rinnalle. Esimerkkisihän on kerrassaan mainiosti reaalimaailmaan sijoittuva.

Luetanpa se alkuperäinen kirjoitus ihan rauhassa ja omaan tahtiin ja suosittelen lukemaan erityisesti sanat "kärjistäen" ja "esimerkki". Lisäksi sanojen "pilke silmäkulmassa" pitäisi myös aiheuttaa jonkinlaista aivotoimintaa.

Edelleen se luetun ymmärtäminen on hieman hankalaa, kun suu vaahdossa tekstiä lukee.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Edelleen se luetun ymmärtäminen on hieman hankalaa, kun suu vaahdossa tekstiä lukee.

Luitko sinä nämä minun tekstini vai oliko suu vaahdossa?
Esimerkissäsi ajaa kuvitteellinen 20 auton letka. Tästä kun yksi auto siirtyy vasemmalle ja jatkaa samaa nopeutta hän jää sinne asumaan. Entä kun takaa tuleekin auto? Hänen on pakko lisätä nopeutta jos kerran turvaväliin ei mielestäsi voi vaihtaa ellei joku anna tilaa menemällä pientareelle.
Tästä kun se yksi auto vaihtaa vasemmalle kaistalle hänen on lisättävä vauhtiaan päästäkseen jonon ohi, tai hänen on tungettava jonon väliin jossain välissä kuitenkin sillä vasemmalle kaistallehan ei saa jäädä asumaan. Paljon helpompaa ja sujuvampaa olisi jos se kiihdytyskaistalla oleva vain ajaisi sinne väliin ja auto takana hidastaisi jättäen turvavälin.
Käsitin ettei esimerkissäsi sillä hetkellä tullut autoa kun kaistaa vaihdettiin, mutta en ajatellut ettei esimerkissäsi kukaan koskaan käytä vasenta kaistaa vaan sinne todellakin saa jäädä asumaan. Skenaariosi ei siis ollut tästä maailmasta ja kaikki kirjoittelu on ollut turhaa.

En siltikään ymmärrä miten liikennesääntöjen mukaan ajavien autoilijoiden väliin ei mahdu liittymään. Ehkäpä kärjistäminen tai leikkimielisyys vie viimeisetkin ajotaidot kun liittymiseen tarvitaan 500 metriä tyhjää tietä.

Eipä jaksa enää jankata. Työpäivä loppuu ja ei tarvitse kehittää enää tekemistä.
 

Nick Neim

Jäsen
Ihan käsittämätöntä vääntöä täällä. Totta vitussa vaihdan kaistaa vasemmalle, jos yksikin auto on liittymässä moottoritielle ja mulla on siihen tilaa. En näe yhtään hyvää syytä miksi en tekisi näin. Olisi muuten ihan kiva bongata jostain tilasto, kuinka paljon esim. Ruotsissa ja Yhdysvalloissa moottoritiellä tapahtuvat kolarit johtuvat nimenomaan tilan antamisesta?

Joo, rikon lakia, mutta ajelen myös silloin tällöin ylinopeutta. Pidän sitä vakavampana rikkeenä kuin kaistanvaihtoa, jos joku on liittymässä. Jos ei osaa katsoa kaistaa vaihtaessa onko sieltä takaa tulossa ketään, on varmaan parempi olla ohittamatta ylipäätään. Siinä sitä riskiä vasta onkin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
...kurkistus ettei kuolleessa kulmassa ole ketään ja voit aloittaa kaistan vaihdon/ohituksen.

Itse olen säätänyt sivupeilit sen verran ulos, ettei kuollutta kulmaa ole vaan näen sivupeilistä oikeasti auton sivulle. Eipä tarvi päätä paljon käännellä, kun katson, tuleeko viereistä kaistaa pitkin autoja. Toki välilli tulee edelleen varmistettua, mutta helpompaa se on näin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan käsittämätöntä vääntöä täällä. Totta vitussa vaihdan kaistaa vasemmalle, jos yksikin auto on liittymässä moottoritielle ja mulla on siihen tilaa. En näe yhtään hyvää syytä miksi en tekisi näin.

No en todellakaan vaihda kaistaa sillä perusteella, onko liittymästä joku tulossa, vaan sillä, tarvitseeko se liittyjä minun kaistanvaihtoani. Juuri koskaan ei tarvitse, vaan liike olisi täysin turha ja yksi muuttuja lisää missä kaikki voi mennä vituiksi, eikä tapanani ole muutenkaan silloin tällöin sattumalta turhaan seilata kaistalta toiselle.

Joo, rikon lakia, mutta ajelen myös silloin tällöin ylinopeutta. Pidän sitä vakavampana rikkeenä kuin kaistanvaihtoa, jos joku on liittymässä. Jos ei osaa katsoa kaistaa vaihtaessa onko sieltä takaa tulossa ketään, on varmaan parempi olla ohittamatta ylipäätään. Siinä sitä riskiä vasta onkin.

Luuletko, että Suomen teillä liikkuu yhtäkään autoa, jonka kuljettaja ei omasta mielestään osaa katsoa peileihin?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja sitten avaudun.

Uskon vakaasti, että on olemassa ihmisryhmä, joka kapealla (hiekka)tiellä toisen auton kohdatessaan katsoo vaan, että oma auto on sopivan turvallisesti tiellä. Ainakin tällaisiin taulapäihin toistuvasti törmään (sic). Tunnustakaa pois, jos oma ajatusmaailmallekin on tämä.

Sillä on se nyt perkele päivänselvää, että jos tien hiekka- tai asvalttiosuus on 3,5 metriä leveä, ja autot vie 2 metriä kumpainenkin, niin se ei ihan riitä jos on vaan omalla puolella, vaan pitää ihan oikeasti ajaa niin syrjässä kuin pystyy, yleensä hetkellisesti pientareen puolella. Eilenkin vastaan tuli n 60km/h vauhtia Tojota, jolla oli jälkeenpäin taustapeilistä arvioiden n puoli metriä pientareen puolella tilaa, ja meikäläinen taas kynsi ojaa kuin Matti Rantanen konsanaan. Tojota oli vielä sisäkurvissa, jossa ihan reunassa ajaminen on huomattavasti ulkokurvia helpompaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös