Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 582
  • 13 197

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luulen? Tiedän, että sellaisia on. Omasta lähipiiristä tulee heti mieleen äitini, sekä kaverin tyttöystävä. Mutsin kyydissä pelottaa liittyä moottoritielle, (en kaverin tyttöystävän kyydissä ole liittynyt, mutta kaverin puheiden mukaan täysin samanlaista) ja yllättävä ominaisuus kumpaisellekin: Käännetään päätä ja katsotaan tuleeko sieltä ketään, vaikka voisi istua selkä kiinni penkissä ja katsoa peilistä. Tosin äidin tapauksessa vauhtia on 60km/h liittyessä. Ei se kai enään vaan opi.

Mulle kyllä opetettiin autokoulussa, että AINA pitää myös kääntää päätä. Peileihin katsominen ei riitä, kun niistä ei näe kaikkea. Ja inssissä sain huomautuksen, kun en kääntänyt päätä riittävästi. Ja eihän sitä pelkästään peleihin katsomalla oikeasti hahmota, että missä se toinen auto on.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Mulle kyllä opetettiin autokoulussa, että AINA pitää myös kääntää päätä. Peileihin katsominen ei riitä, kun niistä ei näe kaikkea. Ja inssissä sain huomautuksen, kun en kääntänyt päätä riittävästi. Ja eihän sitä pelkästään peleihin katsomalla oikeasti hahmota, että missä se toinen auto on.

Eipä niistä peileistä tosiaan koko totuutta pysty näkemään, jos ne ovat edes lähes oikein suunnatut. Aiemmin MacRef mainitsi suunnanneensa peilit niin, ettei kuollutta kulmaa jää, mutta tuollaisella suuntauksella jää aika taatusti oman auton takakulmat kokonaan näkemättä. Eikä moisella suuntauksella varmaan muutenkaan kovin hyvin auton takapuolelle pysty näkemään. Itse asiassa sen pään kääntäminen on hyvin pieni vaiva ja varsinkin kaupunkiolosuhteissa ihan pakollinen, olivat ne peilit sitten suunnattu miten tahansa.

Tosiaan autokoulussa tuota pään pyörimistä tarkkaillaan ja inssissä sen puuttuminen lienee yksi yleisimpiä syitä tutkinnon hylkäämiseen.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eipä niistä peileistä tosiaan koko totuutta pysty näkemään, jos ne ovat edes lähes oikein suunnatut. Aiemmin MacRef mainitsi suunnanneensa peilit niin, ettei kuollutta kulmaa jää, mutta tuollaisella suuntauksella jää aika taatusti oman auton takakulmat kokonaan näkemättä. Eikä moisella suuntauksella varmaan muutenkaan kovin hyvin auton takapuolelle pysty näkemään.

Miksi minun pitäisi nähdä autoa eteenpäin ajaessani autoni takakulmat? Tai ylipäänsä kenenkään? Onko siellä takakulmissa jotain, mitä pitäisi nähdä?

Taaksepäin nähdään auton sisällä olevasta taustapeilistä ja sivulle nähdään auton ulkopuolella olevista sivupeileistä. Toki peruuttaessa ahtaisiin paikkoihin saattaa sitten olla tarvetta käännellä päätä enemmän, mutta kyllä tuo kuolleiden kulmien eliminointi helpottaa normaaliajamista sen verran paljon, että olen peruutellessa valmis sitten vähän tuota ottamaan takaisin.

Tämä ei varmaankaan oikeasti kuuluisi tähän ritarit/idiootit -ketjuun vaan autoilupuolelle, mutta siirrelköön modet, jos tarpeelliseksi näkevät.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaihdanko kaistaa jos näen jonkun liittymässä, takanani ei ole ketään tulossa ja rinnallanikaan ei ole ketään? Kyllä. En voi tajuta mikä tässä on niin vaikeata. Tai sitten en vain tajunnut miksi lainasit viestiäni.

Tästä olemme täysin eri mieltä siis. Siksi lainasin. Minä en vaihda turhaan ja laittomasti kaistaa.
 

Apa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,NFL,jalkapallo ja persoonat
Minä en vaihda turhaan ja laittomasti kaistaa.

Juuri kaltaisesi ihmiset luokitellaan ainakin etelän liikennekulttuurissa sinne "urpo-osastolle" ja saavat sivistyneen enemmistön sapen kiehumaan. Itse olen toisaalta jo hyväksynyt sen, että ihan kaikilla ei vain leikkaa liikenteessä niin nopeasti, että pystyisivät reagoimaan edes tällaisiin tilanteisiin muun liikenteen huomioivasti. Mutta onneksi tämä lainkuuliainen kansanosa on jo selvässä vähemmistössä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juuri kaltaisesi ihmiset luokitellaan ainakin etelän liikennekulttuurissa sinne "urpo-osastolle" ja saavat sivistyneen enemmistön sapen kiehumaan. Itse olen toisaalta jo hyväksynyt sen, että ihan kaikilla ei vain leikkaa liikenteessä niin nopeasti, että pystyisivät reagoimaan edes tällaisiin tilanteisiin muun liikenteen huomioivasti. Mutta onneksi tämä lainkuuliainen kansanosa on jo selvässä vähemmistössä.

Hahaa, etelänliikennekulttuuri-kortti pelattu. No jos se tekee meikäläisestä urpon, olkoon sitten niin. En muuten vaihtele päättömästi kaistaa muutoinkaan, oli kanssa-autoilijoita ja liittymiä tai ei. Urpoa kai sekin. Olen vain sitä mieltä, että se on sille/mulle liittyjällekin parempi, että liityttävällä tiellä ajava ei tee mitään turhia liikkeitä, varsinkaan liikennesääntöjen vastaisia, "muun liikenteen huomioimisen" verukkeella.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Eilinen ajokokemus osui niin hyvin tähän keskusteluun, niin laitanpa siitä muutaman sanan tännekin.

Eli olin liittymässä motarille ja edessäni ajoi toinen auto. Noh, kun päästiin liittymiskohtaan (oli juuri sopiva väli molemmille, rekka vähän kauempana), niin edessä oleva auto jatkoi kiihdytyskaistalla ajoaan (varmaan Eskon oppien mukaan) aika pitkälle ja minä vastaavasti menin motarille jo siinä liittymän keskikohdalla. Kun olin päässyt motarille nostin jalan kaasulta(nopeutta n 110km/h) ja annoin siis tilaa tälle edessä ajajalle, että pääsisi myös hyvin motarille, nopeus tippui reilusti alle sadan. Kaveri ei sitten kuitenkaan halunnut siihen tulla vaan rupesi jarruttamaan, vasemmalla kaistalla ei ollut tilaa, joten en pystynyt väistämään. Hetken ihmettelin ja sitten painoin vaan kaasua, että pääsen edes itse siitä pois, kun rekkakin rupesi lähestymään. Peilistä sitten katselin ja tämä kuski pääsi juuri ja juuri rekan eteen (tilaa oli n 400m, kun liittyminen aloitettiin), mutta rekka joutui ilmeisesti jarruttamaan, kun vilkutteli punto-kuskille valoja.

En keksi miten muuten olisin voinut välttää tämän, kuin ajamalla punton perässä kiihdytyskaistan loppuun? Oli kyllä ensimmäinen kerta kuin näin kävi, vaikka muuten olen toiminut monesti samalla tavalla ja edellä ajava on tajunnut tulla siihen motarille normaalisti.
 

Eetu

Jäsen
En keksi miten muuten olisin voinut välttää tämän, kuin ajamalla punton perässä kiihdytyskaistan loppuun? Oli kyllä ensimmäinen kerta kuin näin kävi, vaikka muuten olen toiminut monesti samalla tavalla ja edellä ajava on tajunnut tulla siihen motarille normaalisti.

Ajamalla sitä satasta, ohittamalla tuon edelläajavan hänen pysyessään rampilla, ja näinollen se olisi päässyt loistavasti liittymään rekan eteen vielä sinun ohi mentyäsi, vaikka olisikin ehkä joutunut oman virhearviointinsa takia sovittamaan nopeutensa liikennevirtaan. Sitähän varten ne kaistat siinä on, jokainen katsoo ITSE mihin väliin pääsee.

Sinä hankaloitit tuota liittymistä täysin käyttäytymällä arvaamattomasti.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eihän noille vaan voi mitään. Jos teet tilaa niin eivät ymmärrä, jos et tee tilaa niin siihen ängetään väenväkisin vaikkei oikein mahtuisikaan. Liikenne on niin täynnä kaikenmaailman kuskeja jotka eivät osaa/välitä/ajattele että siihen nähden liikenneturvallisuus on aika hyvällä tasolla kuitenkin.

Tarkennuksena vielä että lapa78:n tavoin olisin varmaan itsekin toiminut. Jos tuossa lähtee ohittamaan sitä edelläliittyjää tasaisella omalla vauhdilla niin saattaa kolista ja kun liikennettäkin oli niin seuraukset voisivat olla arvaamattomat.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Sinä hankaloitit tuota liittymistä täysin käyttäytymällä arvaamattomasti.

Nyt en ymmärrä? Miten käyttäydyin arvaamattomasti, jos annan minun edellä ajaneelle autolle tilaa ja aikaa liittyä motarille. Olisin mielestäni silloin käyttäytynyt arvaamattomasti, jos olisin suoraan mennyt edellä ajaneen auton ohi, kun kuitenkin samaa nopeutta ajettiin ja jopa vaarantanut liikennettä, koska harvemmin kiihdytyskaistalla takana olevaa tarvitsee väistää/varoa.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Juuri kaltaisesi ihmiset luokitellaan ainakin etelän liikennekulttuurissa sinne "urpo-osastolle" ja saavat sivistyneen enemmistön sapen kiehumaan. Itse olen toisaalta jo hyväksynyt sen, että ihan kaikilla ei vain leikkaa liikenteessä niin nopeasti, että pystyisivät reagoimaan edes tällaisiin tilanteisiin muun liikenteen huomioivasti. Mutta onneksi tämä lainkuuliainen kansanosa on jo selvässä vähemmistössä.

Otetaanpa toinen esimerkki; Miksi pysähtyä STOP-risteyksessä jos näkee ettei mistään suunnasta tule ketään ja takanasi on kilometrin jono autoja? Tässähän olisi joustavinta ajaa pysähtymättä ettei kaikkien tarvitsisi nytkytellä takana.

Yhtä yksiselitteisesti kuin STOP-liikennemerkki tieliikennelaissa kaistanvaihto esimerkin mukaisella kohdalla on kiellettyä. Väistämisen sijaan joko kiihdyttäminen tai jarruttaminen on oikein jos niistä jompikumpi edistää rampilla tulevan pääsyä päätielle.

Vaihtaisitko muuten itse kaistaa em. tilanteessa jos vasen kaista on tyhjä mutta perässäsi ajaisi kiiltävä sinivalkoinen vilkkuauto? :)
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Turvaväli - käsittämätön termi joillekin

Turvaväli edellä ajavaan autoon - mikä siinä on joillekin meistä niin vaikeaa. Päivittäin tuossa Turun motarilla hämmästelen sitä autoilijoiden itseluottamuksen määrää oman itsensä ja autonsa suhteessa fysiikan lakeihin. Ajetaan moottoritiellä moottoritienopeuksilla aivan kiinni toisen perseessä niin, että väli edellä ajavaan on noin auton mitta. Jos vauhtia on yli 80 km/h, parhaillaan yli satanen, niin noilla väleillä, mitä nämä omaan reagointinopeuteensa ja autonsa jarrujen suorituskykyyn uskovat, on edellä ajavan auton / autoilijan teilaaminen vain ajan kysymys.

Tänäänkin ajelin töihin kohti Helsinkiä, niin joku sankari keltaisessa pakettiautossaan tuli roikkumaan noin metrin kahden päähän takapuskurista. Oikeasti alkoi hieman hirvittämään. Nopeusrajoitus ko. kohdassa oli kyllä satanen, mutta edessä olevasta liikenteestä johtuen oma(kin) nopeuteni oli hieman yli 80 km/h. Kun tuo sankari roikkui kiinni siinä puskurissa, mietin ensin, että teenkö kiusaa hänelle ja painan pikaisesti jarrua, niin että jarruvalot vähän välähtävät. Päätin kuitenkin, että moinen kiusanteko ei ole hyvä juttu liikenteessä ja voi sattua itseä niskaan. Eipä siinä muuta kuin jalkaa ylös kaasulta ja vauhti vielä hiljaisemmaksi, niin tollo meni siitä sitten ohi. Ja noin sataa metriä myöhemmin kurvasi kehä II:n rampille ja pois moottoritieltä...

Ihmetyttää, miksi poliisi ei mitenkään valvo noita ajoetäisyyksiä - se kun tuo poliisin pelko on monelle se ainoa syy ajella turvallisemmin tuolla liikenteessä, ei oma (saati sitten muiden) turvallisuus. Ja toinen juttu, miksi tuossa Turun motarilla ei edes näiden tietöiden johdosta alennettujen nopeusrajoitusten vuoksi koskaan ole nopeusvalvontaa. Siinäkin Kilon rampin jälkeen Turkuun päin mennessä, siinä vaihtui tietyön kuudenkympin rajoitus tuonne heinäkuun alkupäiviin asti sataseksi heti siinä kiertotien jälkeen. Nyt siinäkin vähän pidemmällä möyritään / on möyritty jotain ja kuudenkympin rajoitus muuttuu sataan vasta kehä II:n jälkeen. Kuitenkin aika moni autoilija ajelee siinä heti Kilon jälkeen vanhasta muistista jo sataa ja siinä olisi poliiseille hyvä sakkorysä, jos vaan paikalle vaivautuisivat.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Vaihtaisitko muuten itse kaistaa em. tilanteessa jos vasen kaista on tyhjä mutta perässäsi ajaisi kiiltävä sinivalkoinen vilkkuauto? :)

Tässä onkin muuten helvetin hyvä kysymys! Uskoisin, että rangaistuksen pelko on yksi suurimmista motivaattoreista noudattaa lakia. Ainakin joitain lakeja.

Lukion psykologian kirjasta muistan yhden esimerkin, jossa kaksi siviilipoliisiautoa ja yksi "normaali" sinivalkoinen auto olivat mutkaisella tiellä ajamassa pientä alinopeutta. Siviilipoliisiautojen ohi mentiin vauhdikkaasti, mutta suurinta alinopeutta ajanutta normaaliväristä poliisiautoa ei uskallettu ohittaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tässä onkin muuten helvetin hyvä kysymys! Uskoisin, että rangaistuksen pelko on yksi suurimmista motivaattoreista noudattaa lakia. Ainakin joitain lakeja.

Lukion psykologian kirjasta muistan yhden esimerkin, jossa kaksi siviilipoliisiautoa ja yksi "normaali" sinivalkoinen auto olivat mutkaisella tiellä ajamassa pientä alinopeutta. Siviilipoliisiautojen ohi mentiin vauhdikkaasti, mutta suurinta alinopeutta ajanutta normaaliväristä poliisiautoa ei uskallettu ohittaa.
Noita on oikeasti kiva ohittaa. Itsekkin monta kertaa mennyt ihan "normaalin" poliisin ohi. Koskaan ei ole sakkoja tullut jos nopeudet ovat olleet sallittuja.

On se hienoa kun poliisit etsivät ilmeisesti jotain ja ajelevat nyt vaikka 50km/h alueella sitä 30km/h ja kukaan ei uskalla ohittaa. Toki kun itse menee ohi niin saa tuon letkan jätettyä.
 

Fiiu

Jäsen
Tässä onkin muuten helvetin hyvä kysymys! Uskoisin, että rangaistuksen pelko on yksi suurimmista motivaattoreista noudattaa lakia. Ainakin joitain lakeja.

Lukion psykologian kirjasta muistan yhden esimerkin, jossa kaksi siviilipoliisiautoa ja yksi "normaali" sinivalkoinen auto olivat mutkaisella tiellä ajamassa pientä alinopeutta. Siviilipoliisiautojen ohi mentiin vauhdikkaasti, mutta suurinta alinopeutta ajanutta normaaliväristä poliisiautoa ei uskallettu ohittaa.

Samaa efektiä on myös liikennevaloissa jos poliisiauto on lähellä. Kukaan ei tunnu uskaltavan kiihdyttää siihen suurimpaan sallittuun kuin erittäin hitaasti. Oli poliisiauto tai ei, kyllä minä sen verran ripeästi pyrin lähtemään etten tulpaksi muille jää ja samaten ainakin kaksikaistaisella tiellä ajan ohi, auto se on siinä missä muutkin. Ja jos maantiellä sinivalkoinen ajaa selkeää alinopeutta, en näe ongelmaa myöskään sen ohittamisessa.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Miksi minun pitäisi nähdä autoa eteenpäin ajaessani autoni takakulmat? Tai ylipäänsä kenenkään? Onko siellä takakulmissa jotain, mitä pitäisi nähdä?

Et taida hirveämmin ajella kuomukärry perässä? Jos takalasi on blokattu syystä tai toisesta, niin sivupeilit ovat ainoat, joiden avulla voit tietää, mitä takana tapahtuu.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Miksi minun pitäisi nähdä autoa eteenpäin ajaessani autoni takakulmat? Tai ylipäänsä kenenkään? Onko siellä takakulmissa jotain, mitä pitäisi nähdä?

Makuasioitahan nämä, mutta itse koen varsinkin oikeanpuoleisen peilin hyvinkin hyödylliseksi molempiin suuntiin ajettaessa, jos siitä näkee auton takakulman. Toisin sanoen tykkään suunnata tuon hieman normaaleja ohjeistuksia sisemmäksi ja alemmaksi. Niin ja mikä hyöty tästä on? Ahtaissa paikoissa tuon vaikeammin hahmotettavissa olevan puolen kulku on huomattavasti helpompi määrittää. Verikuut mainitsi myös ihan hyviä pointteja.

Mielummin kääntelen silloin tällöin päätäni, kuin alan säätämään peilejä kuhunkin tilanteeseen sopivaan asentoon...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Et taida hirveämmin ajella kuomukärry perässä? Jos takalasi on blokattu syystä tai toisesta, niin sivupeilit ovat ainoat, joiden avulla voit tietää, mitä takana tapahtuu.

No en ajele en. Toki olen valmis säätämään peilejä toisin, jos esim. taustapeilistä ei jonkin esteen takia näe taaksepäin - se on ainakin sanomisen jälkeen selvää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toki olen valmis säätämään peilejä toisin, jos esim. taustapeilistä ei jonkin esteen takia näe taaksepäin - se on ainakin sanomisen jälkeen selvää.

Mutta muistatko sitten vielä pääntä kääntämällä tarkastaa kuolleen kulman?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mutta muistatko sitten vielä pääntä kääntämällä tarkastaa kuolleen kulman?

Ai jos olen joutunut uudelleen säätämään peilit taustapeilin tukkeena olevan esteen vuoksi. Varmasti, moinen tilanne on niin poikkeuksellinen, että pää pyörii kuin ruletin kuula koko ajan.
 

~KarKaus~

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers ja Kiekko-Espoo
Ritareita riittää, mutta eihän niistä mitään voi mainita, vaan mainitaan pelkästään ne idiootit, joten tarjotaan taas yksi lammas susille.

Tänään tossa tunti sitten tuli taas todistettua yhtä idioottia. Alueella viidenkymmenen rajoitus ja minulla oli nopeutta 56 ja kyseisen sankarin puskuri hipo oman kakspyöräsen takakumia. Onko se aikasäästöstä vai vittuilun tarpeesta kiinni, että sitä pienintäkään turvaväliä ei voida pitää?

Eihän siinä autossa oo huolta, mutta jos jostain syystä joutuisin äkillisesti jarruttamaan niin henki siinä varmaan lähtis, vaikka vauhtia ei ton enempää olekaan. Kyseisellä "turvavälillä" (pari senttiä) kuski ei ehtisi edes reagoimaan ennen, kuin olisi jo ajanut päälle. Tein sitten pienen kiihdytyksen, jotta kyseinen herra ei enää ajaisi puskurissa kiinni ja onnekseni ei kyseistä autoilijaa enää loppumatkalla näkynyt.

Muutenkin tuntuu, että kakspyöräsiä ei oikein ymmärretä liikenteessä (nopeuden arviointi, pysähdysmatkan arviointi jne).
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Muutenkin tuntuu, että kakspyöräsiä ei oikein ymmärretä liikenteessä (nopeuden arviointi, pysähdysmatkan arviointi jne).

Se yksi prosentti on tässäkin tapauksessa onnistunut pilaamaan kaikkien maineen. Uhkarohkeat ja typerät pujotteluohitukset saavat usein miettimään, että pitäisiköhän jättää ne temput pleikkarisessioihin ja keskittyä ajamaan yleisellä tiellä järkevästi ja jonkinmoista logiikkaa noudattaen. Toisekseen asiaan vihkiytymättömälle voi tulla yllätyksenä, minkä kokoinen mylly siitä edessä ajavasta moposta löytyykään. Kyllähän se vähän yllättää, kun kuudenkympin alueella aikoo lähteä ohittamaan skootterin näköisen pelin, niin se ampaiseekin valon nopeudella horisonttiin. Samalla tavalla kuin mopoautoissa on hitaan ajoneuvon kolmio, olisi mopoissakin hyvä olla joku selkeä merkki, jolla erottaisi 35km/h kulkevan Raisun tuhatkuutioisesta supermonkeysta.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Muutenkin tuntuu, että kakspyöräsiä ei oikein ymmärretä liikenteessä (nopeuden arviointi, pysähdysmatkan arviointi jne).
En ole mistään eri mieltä kanssasi, mutta semmoinen korjaus yleiseen harhaluuloon, että moottoripyörä ei pysähdy autoa nopeammin. Et tosin noin ihan suoraan väittänytkään.
 

mestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ruutu bros. Ilves. George Parros. Vaasan Sport
Tulipa taas kohdattua sellainen sankari, että oksat pois. Ajelin moottoritietä Helsingistä kohti Tamperetta. Laitoin vakionopeudensäätimen päälle mittarinopeuden ollessa 130km/h. Pian ohitseni kaahasi kovaa vauhtia perheenisä Volvollaan. Ohitettuani minut, tämä sankari vaihtaa kaistalleni noin 10 metriä eteeni ja laskee nopeuden vajaaseen 120km/h. Jouduin jarruttamaan vauhtiani ja odottelin hetken aikaa josko tämä volvo-mies nostaisi hieman nopeuttaan. No näin ei tapahtunut vaan hän jäi siihen eteeni roikkumaan jolloin päätin lähteä ohittamaan häntä. Vaihdoin vasemmalle kaistalle ja lähdin ohittamaan häntä. Päästyäni rinnalle, tämä sankari painaakin tallan pohjaan eikä päästäkään minua ohitseen. No onneksi tämä ihmiskyrpä poistui pian moottoritieltä "yllättäen" Riihimäen liittymästä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tulipa taas kohdattua sellainen sankari, että oksat pois...

Minulle kävi vähän saman tyyppinen tapaus viime tiistaina kun ajelin Vaasasta Poriin. Merikarvian jälkeen olin kahden rekan perässä ja odottelin sopivaa paikkaa ohittaa. Olin lähdössä ohi, mutta onneksi vilkaisin peliin, koska takaa tuli Toyota Yaris ohi, nopea korjausliike takaisin kaistalle. No, ohitin rekat hetken päästä ja ajelin n. 110 - 120km/h ja kyseinen Yaris tuli perä edellä vastaan. Yariksen nopeus oli selvästi omaa matkanopeutta alhaisempi ja ohitin sen. Hetken päästä tämä teiden ritari nosti nopeutensa ja ohitti minut kiilaten. Ilmeisesti kaveria harmitti vanhan Renaultin ohitus ja hänestä ihmishenkiä uhkaava koulutus ohittajalle oli oikein. Jos pinna palaa tuolla tyylillä liikenteessä, jälki voi olla joskus järkyttävää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös