Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 612
  • 13 197

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Periaatteet tekevät liikenteestä jäykkää. Miksi käyttää tämän tyyppisissä tilanteissa vakionopeudensäädintä, kun voi helpottaa tielle liittymistä vähentämällä vähän kaasua? Tai miksi ei voi turvallisessa tilanteessa vaihtaa vasemmalle kaistalle? Joustavuutta ja kunnon turvaväli edellä ajavaan, ei tarvitse huitoa ja kirota.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ruotsissa, Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa tämä järjestelmä toimii loistavasti. Suomessa nähtävästi ollaan vain mulkkuja tyyliin "Vittu sinähän et mun eteen sillä koslallas tule"

Tämä on ikuisuuskeskustelu tässä ketjussa, enkä ymmärrä miksi.

Suomessa on pääosin kiitettävän pitkät kiihdytyskaistat, mikä tarkoittaa sitä, että alitehoisimmallakin autolla pääsee sujuvasti liittymään liikenteen sekaan, pois lukien ne tilanteet, kun joku takapuskuri-fetisti ajaa edellä ajavan perässä kiinni.

Kuten tuotu yllä jo ansiokkaasti esille, kaikista joustavin ja liikenteen sujuvuuden kannalta paras tapa on:
- pitää päätiellä oma kaista
- pitää nopeus vakiona
- pitää riittävä turvaväli

Tällöin kiihdytyskaistalta on vaivatonta liittyä liikenteen sekaan.

Ihannoimassasi "muussa maailmassa" on itselleni tullut useampia kertoja eteen tilanne, jossa joku teiden ritari, joka haluaa olla "joustava", on paukannut peileihin katsomatta oikealta kaistalta vasemmalle suoraan eteeni (kerran melkein kylkeen), jotta se kiihdytyskaistalta tuleva pääsee liittymään mukavasti. Onneksi muutaman kerran jälkeen tästäkin oppii, että jokaisen kiihdytyskaistan kohdalla ajaessasi vasemmalla, on syytä varautua mitä uskomattomimpiin kamikaze-liikkeisiin oikealta.

Ja jos kaikki autot ottavat vasemman kaistan jokaisen liittymän kohdalla, niin tyhmempikin ymmärtää, millaisen haitariliikkeen tämä saa aikaan koko liikennevirralle.
 

Rocco

Jäsen
Ja teille moottoritielle liittyville ja muutenkin moottoritiellä ajaville:

- Nostakaa se nopeus moottoritievauhtiin jo siellä rampilla, ei enää siinä kun tulette moottoritien rinnalle kiihdytyskaistalle.

- Katselkaa jo siellä rampilla ajaessanne, millainen liikennevirta moottoritiellä on, ja kiihdyttäkää tai hiljentäkää niin, että saatte ns. suoraan ajaa moottoritielle sopivalla nopeudella sopivaan väliin. Suurimmat virheet tehdään, kun yritetään 80km/h vauhdissa tulla moottoritielle 120km/h ajavien sekaan. Ei tule onnistumaan. Kun ajatte samaa nopeutta moottoritiellä ajavien kanssa, liikenteeseen liittyminen on todella helppoa. Alinopeutta ajaen monesti lähes mahdotonta - ja todella vaarallista.

- Jos tuntuu että liittyminen olisi hieman vaikeaa ruuhkan tms takia, niin kiihdyttäkää nopeuttanne, älkää hidastako. Jos hidastatte, ette varmasti pääse mihinkään rakoon, ja tilanne on taas vaarallinen.

- Kun poistutte moottoritieltä, ajakaa poistumiskaistalle moottoritienopeudella, ja vasta siellä poistumiskaistalla pudottakaa nopeuttanne.

- Jos olette niin tyhmiä, että oletatte saavanne tilaa tullessanne rampilta, aiheutatte ennemmin tai myöhemmin vakavan vaaratilanteen tai onnettomuuden. Joskus on tilaa moottoritiellä ajavan tehdä (laittomasti) tilaa ajamalla vasemmalle kaistalle, mutta monesti sellaista mahdollisuutta ei ole. Joten älkää oikeasti oman ja muiden turvallisuuden takia olettako että saatte madella rampilta moottoritielle. Tällaisia valopäitä valitettavasti näkee päivittäin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sitä juuri tarkoitan. Kun en ota tavaksi väistää vasemmalle kaistalle en sitä tee edes vahingossa silloin, kun vaikkapa moottoripyörä on päässyt hiipimään vauhdikkaasti rinnalleni.

Eli et myöskään ohita ketään moottoritiellä, koska rinnallesi on saattanut päästä hiipimään vauhdikkaasti moottoripyörä?

Ei tuo autolla ajo nyt noin vaikeaa voi olla. Kaistan vaihto moottoritiellä onnistuu ennen liittymää ihan yhtä helposti kuin ohittaminenkin. Vilkku vasemmalle, peileistä tarkistus että vasen kaista on vapaa ja pään kääntö vasemmalle ja kurkistus ettei kuolleessa kulmassa ole ketään ja voit aloittaa kaistan vaihdon/ohituksen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No, saivarrelkaa nyt sitten.

Ihmisten joustavuus tuntuu heikentävän toisten kuljettajien moottoritielle liittymisen taitoa. Lähtökohta ei pitäisi olla se, että etuajo-oikeutettu väistää lainvastaisesti. Lähdenpä tästä jälleen liikenteeseen katselemaan keskisormia.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Rampilta mennään eikä jäädä munimaan. Tietty röyhkeys toimii, en muista milloin olisin joutunut jäämään odottelemaan. Totta kai rampilla pitää käyttää järkeä jos ja kun näkee hyvissä ajoin kaistan olevan täynnä, sitten hieman rauhallisempaa vauhtia ja isku oikeeseen aikaan!

Älkää stressatko. Lisäksi annan AINA tilaa kun näen jonkun tulevan rampilta tiukassa tilanteessa tai vähemmän tiukassakin. Hyvissä ajoin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, saivarrelkaa nyt sitten.

Ihmisten joustavuus tuntuu heikentävän toisten kuljettajien moottoritielle liittymisen taitoa. Lähtökohta ei pitäisi olla se, että etuajo-oikeutettu väistää lainvastaisesti. Lähdenpä tästä jälleen liikenteeseen katselemaan keskisormia.

Liikenteessä on eritasoisia kuljettajia ja niiden parempien pitää pystyä tarpeen mukaan joustamaan. Toivottavasti joudut katselemaam vain niitä keskisormia, eikä joku Pihtiputaan pappa tule kylkeesi kun pidät kiinni omista periaatteistasi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En olisi uskonut, että tältäkin palstalta löytyy ihmisiä, jotka eivät pysty liittymään moottoritielle kun oikeata kaistaa ajaa yksi kokonainen auto vakionopeudensäädin päällä. Vielä uskomattomampaa on, että vaaditaan tätä yksittäistä autoa liikennelain vastaisesti vielä siirtymään vasemmalle kaistalle, koska tämä muutaman metrin pituinen auto ilmeisesti peittää tien koko kiihdytyskaistan matkalta.

Jokainen ajaa tyylillään, mutta varmaan olisi järkevintä kuitenkin noudattaa liikennesääntöjä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Samoin kuin ylinopeuden ajaminen, mutta jos poliisikin pystyy käyttämään maalaisjärkeään, niin luulisi kuskienkin. Eli jos vasemmalla kaistalla ei ole ketään tulossa takanasi, niin siinäkään tapauksessa et siis voi antaa tietä kiihdytyskaistalla peileihin ja kuolleeseen kulmaan vilkuilevalle kuskille?

Ruotsissa, Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa tämä järjestelmä toimii loistavasti. Suomessa nähtävästi ollaan vain mulkkuja tyyliin "Vittu sinähän et mun eteen sillä koslallas tule"

Tähän vahva sama. Itse ainakin mielelläni rikon lakia antamalla tietä jos tilaa on. Liikenteen joustavuus on rock.

Toinen asia mikä olisi kiva olisi se, että punaisilla oikealle kääntyvä olisi "kolmion takana" niinkuin mm Jenkeissä ja Kanadassa. Mutta tämä saattaisi olla liikaa suomalaiselle autoilijalle.
 

Wolves

Jäsen
Vielä uskomattomampaa on, että vaaditaan tätä yksittäistä autoa liikennelain vastaisesti vielä siirtymään vasemmalle kaistalle, koska tämä muutaman metrin pituinen auto ilmeisesti peittää tien koko kiihdytyskaistan matkalta.

Minusta on uskomattomampaa, että luetun ymmärtäminen on jollain noin pahasti hukassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta on uskomattomampaa, että luetun ymmärtäminen on jollain noin pahasti hukassa.
Se ei ole liikenteelle yhtään joustavampaa tai tee liikenteestä sujuvampaa jos se kyseinen auto antaa tilaa, jotta toinen auto pääsee liittymään "omaa vauhtiaan" kiihdytyskaistalle kuin jos kolmion takaa tuleva antaa liikennesääntöjen mukaan tietä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En olisi uskonut, että tältäkin palstalta löytyy ihmisiä, jotka eivät pysty liittymään moottoritielle kun oikeata kaistaa ajaa yksi kokonainen auto vakionopeudensäädin päällä. Vielä uskomattomampaa on, että vaaditaan tätä yksittäistä autoa liikennelain vastaisesti vielä siirtymään vasemmalle kaistalle, koska tämä muutaman metrin pituinen auto ilmeisesti peittää tien koko kiihdytyskaistan matkalta.

Jokainen ajaa tyylillään, mutta varmaan olisi järkevintä kuitenkin noudattaa liikennesääntöjä.

En tiedä tästä palstasta, mutta tien päällä tämän tyyppisiä kuskeja on paljon ja silloin joustavuus estää onnettomuuksia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä tästä palstasta, mutta tien päällä tämän tyyppisiä kuskeja on paljon ja silloin joustavuus estää onnettomuuksia.
Tämähän pätee myös yhtälailla tavallisiin kolmioilla ohjattaviin risteyksiin. Aina sieltä kolmion takaa voi tulla jokin epäpätevämpi kuski.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Se ei ole liikenteelle yhtään joustavampaa tai tee liikenteestä sujuvampaa jos se kyseinen auto antaa tilaa, jotta toinen auto pääsee liittymään "omaa vauhtiaan" kiihdytyskaistalle kuin jos kolmion takaa tuleva antaa liikennesääntöjen mukaan tietä.

Jos lakikirjaa lukikin kirjaimellisesti, niin ruuhkatilanteissa ei tarvitsisi antaa tilaa kiihdytyskaistalta (kolmion takaa) tulevalle, mutta niin vaan se vetoketju-malli tuntuisi olevan liikenteen kannalta se joustavampi vaihtoehto.

Mutta kukin tyylillään jne.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos lakikirjaa lukikin kirjaimellisesti, niin ruuhkatilanteissa ei tarvitsisi antaa tilaa kiihdytyskaistalta (kolmion takaa) tulevalla, mutta niin vaan se vetoketju-malli tuntuisi olevan liikenteen kannalta se joustavampi vaihtoehto.

Mutta kukin tyylillään jne.
Jep. Liikennesääntöjä ei voi aina noudattaa prikulleen.

Nyt ei ollutkaan kysymys liikenneruuhkasta, vaan tilanteessa jossa 2 autoa kohtaa ja toinen liittyy kolmion takaa moottoritielle. Hyöty siitä, että moottoritiellä jo ajava auto siirtyy vasemmalle kaistalle antaen tilaa on täysin mitätön. Se ei millään tavalla vaikuta liikenteen sujuvuuteen.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Nyt ei ollutkaan kysymys liikenneruuhkasta, vaan tilanteessa jossa 2 autoa kohtaa ja toinen liittyy kolmion takaa moottoritielle. Hyöty siitä, että moottoritiellä jo ajava auto siirtyy vasemmalle kaistalle antaen tilaa on täysin mitätön. Se ei millään tavalla vaikuta liikenteen sujuvuuteen.

No tämä riippuu tilanteesta, esimerkiksi täällä Tampereella on yksi hyvin hankala kohta. Nimittäin kun esimerkiksi etelestä tullaan moottoritietä pitkin ja käännytään "Kalevaan" ajamaan Hervannan valtatietä, niin tämä kaista on erittäin lyhyt ja toisaalta se on myös samalla kaista, jotka pitkin pääsee takaisin moottoritielle. Eli samalla lyhyellä kaistalla on porukkaa tulossa pois, että kääntymässä oikealle jne...

Tässä kohdin on tullut hyvin monelle läheltäpiti-tilanteita jne.
 

Rocco

Jäsen
Jos lakikirjaa lukikin kirjaimellisesti, niin ruuhkatilanteissa ei tarvitsisi antaa tilaa kiihdytyskaistalta (kolmion takaa) tulevalle, mutta niin vaan se vetoketju-malli tuntuisi olevan liikenteen kannalta se joustavampi vaihtoehto.

Mutta kukin tyylillään jne.
Eihän vetoketjumallissa moottoritiellä ole mitään ongelmaa, näinhän se menee automaattisesti, jos rampilta tuleva noudattaa sivun yläosassa olevaa listaa. Se vaatii sen, että rampilta tuleva ajaa samaa nopeutta kuin moottoritiellä, hakeutuu jo hyvissä ajoin tyhjän välin kohdalle, ja siirtyy täysin sujuvasti muun liikenteen sekaan. Ei vetoketjumalli toimi, jos tulee sen 40km/h alinopeutta ja odottaa että muut tekevät tilaa. Se on sama kuin jäisi esinahka vetoketjun väliin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämähän pätee myös yhtälailla tavallisiin kolmioilla ohjattaviin risteyksiin. Aina sieltä kolmion takaa voi tulla jokin epäpätevämpi kuski.

En ymmärrä sinun jankkaustasi kärkikolmiosta, nyt keskusteltiin liittymisestä moottoritielle. Suomessa tapahtuu paljon kolareita kun auto tulee kolmion takaa toisen eteen, mutta tekemistä tällä on joustavan ajotavan kanssa?

Ymmärrän Torstin periaatteen, hän pyrkii toimimaan ennalta-arvattavasti ja sääntöjen mukaan. Mutta hyvä kuski toimii myös tilanteen mukaisesti, väistää tai hiljentää jos tilanne sitä vaatii. Torsti olisi selvinnyt kuvaamastaan tilanteesta pienellä vauhdin hidastuksella, huono kuski olisi päässyt hänen eteensä ja kaikki hyvin. Oikeassa olemisella ei ole mitään merkitystä, jos istuu rullatuolissa lopun ikää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No tämä riippuu tilanteesta, esimerkiksi täällä Tampereella on yksi hyvin hankala kohta. Nimittäin kun esimerkiksi etelestä tullaan moottoritietä pitkin ja käännytään "Kalevaan" ajamaan Hervannan valtatietä, niin tämä kaista on erittäin lyhyt ja toisaalta se on myös samalla kaista, jotka pitkin pääsee takaisin moottoritielle. Eli samalla lyhyellä kaistalla on porukkaa tulossa pois, että kääntymässä oikealle jne...

Tässä kohdin on tullut hyvin monelle läheltäpiti-tilanteita jne.

Vaikuttaa kieltämättä hazardilta. Kyllä itsekin tuollaisissa tilanteissa otan vasemman kaistan mennessäni suoraan, mutta mielestäni sitä ei pitäisi ottaa tavaksi koskemaan jokaista liittymää sillä valtaosissa on kuitenkin aivan riittävä kiihdytyskaista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ymmärrä sinun jankkaustasi kärkikolmiosta, nyt keskusteltiin liittymisestä moottoritielle. Suomessa tapahtuu paljon kolareita kun auto tulee kolmion takaa toisen eteen, mutta tekemistä tällä on joustavan ajotavan kanssa?
Moottoritiellä liityttäessä liittyjä tulee kolmion takaa.

En edelleenkään ymmärrä miten puolityhjällä moottoritiellä ajaessa vaihtaminen vasemmalle kaistalle, jotta yksittäinen liittymästä tuleva auto pääsee nopeutta vaihtamatta edistää turvallisuutta ja joustavuutta.

Kyllähän nopeuden säätely, pieni hidastaminen on huomattavasti turvallisempi ja ennakoitavissa oleva muutos kuin kaistan vaihtaminen.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ei vetoketjumalli toimi, jos tulee sen 40km/h alinopeutta ja odottaa että muut tekevät tilaa. Se on sama kuin jäisi esinahka vetoketjun väliin.

Juu puhuinkin ruuhkatilanteista missä nopeudet ovat jopa alle tuon 40km/h. Moni vaan itsepintaisesti jättää antamatta muille tilaa tulla mukaan tielle, koska "ei mun oo pakko, kun noi on kolmion takana".
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...En edelleenkään ymmärrä miten puolityhjällä moottoritiellä ajaessa vaihtaminen vasemmalle kaistalle, jotta yksittäinen liittymästä tuleva auto pääsee nopeutta vaihtamatta edistää turvallisuutta ja joustavuutta...

Jos liittyvän auton kuski on Torstin kuvaama huono kuljettaja, on parempi hidastaa tai väistää, kuin aiheuttaa kolari. Torstin tilanteessa ei ollut mahdollista väistää, mutta hiljentäminen olisi ollut mahdollista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos liittyvän auton kuski on Torstin kuvaama huono kuljettaja, on parempi hidastaa tai väistää, kuin aiheuttaa kolari. Torstin tilanteessa ei ollut mahdollista väistää, mutta hiljentäminen olisi ollut mahdollista.
Aivan, mutta miten tunnistaa liittymästä tulevan huono kuljettajan? Entäpä jos luulen spottaavani huonon kuljettajan, hidastan vauhtiani ja hänkin hidastaa? Mielestäni vähän hankalaa perustaa oma ajokäyttäytyminen oletukselle, että eivät ne muut osaa ajaa.
 

Rocco

Jäsen
Juu puhuinkin ruuhkatilanteista missä nopeudet ovat jopa alle tuon 40km/h. Moni vaan itsepintaisesti jättää antamatta muille tilaa tulla mukaan tielle, koska "ei mun oo pakko, kun noi on kolmion takana".
Tottakai tämä on totta esim. massatapahtumista lähdettäessä, missä parkkipaikat tyhjenevät lähes samanaikaisesti. Mutta en minä missään kaupungissa itse, ja toivon ettei kukaan muukaan, yhtäkkiä päätä pääkadulla pysähtyä ja päästää kolmion takaa tulevaa menemään noin vaan. (tämä siis yleisesti kaikille sanottu, ei vain LaTelle.)

Kyllähän liikenne olisi turvallisinta ja sujuvinta, jos kaikki pitisivät huolta oikeuksista ja velvollisuuksista. Ne on ne tulkinta- ja näkemyserot mitkä onnettomuuksia aiheuttavat.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tästä tulikin mieleeni että toivottavasti sitten pidät, päinvastoin kuin suomalainen perusmulkku yleensä, kunnon turvavälin edessäajavaan autoon niin, että siihen pääsee hyvin liittymään. Nimittäin mitään näitä liittymisongelmia ei olisi jos kuskit ymmärtäisivät pitää sitä vitun väliä edessäajavaan.

Mielestäni annoin aika selkeästi ymmärtää, että ajan liikennesääntöjen mukaan. Turvavälin pitäminen on yksi tärkeimmistä asioista. Tästä voit sitten ihan itse päätellä, pidänkö kunnon turvavälin vai en.

Samoin kuin ylinopeuden ajaminen, mutta jos poliisikin pystyy käyttämään maalaisjärkeään, niin luulisi kuskienkin. Eli jos vasemmalla kaistalla ei ole ketään tulossa takanasi, niin siinäkään tapauksessa et siis voi antaa tietä kiihdytyskaistalla peileihin ja kuolleeseen kulmaan vilkuilevalle kuskille?

Se on edelleen sen tiellä tulevan homma liittyä liikennevirtaan. Ei ole mahdoton tai edes millään lailla hankala tehtävä.

Ruotsissa, Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa tämä järjestelmä toimii loistavasti. Suomessa nähtävästi ollaan vain mulkkuja tyyliin "Vittu sinähän et mun eteen sillä koslallas tule"

Eteeni voi ihan huoletta tulla, mutta suotavaa olisi tehdä se kuten kuuluu, eli häiritsemättä ajoani. Ei ole tapanani hidastella tai kiihdytellä noissa kohdissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös