Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 137 467
  • 13 235

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ihmiset se vitun STOP merkki saatana!

Tänään taas hyvinkäällä eräässä vittumaisessa risteyksessä "ruuhka aikaan" idiootti valuu stopin takaa risteykseen ja tällä kertaa minä meinasin olla se uhri tälle. Myös yksi pyöräilijä meinasi jääde hänen alleen.

VITTU.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämänpäiväinen työmaanopeusrikkoja Turunmoottooritiellä Helsingin päässä oli nuori blondi joka vielä meikkasi samaan aikaan(!). Mimmi veti sen tasan 100kmh koko 10km lopun Turun motaria pikkukinnerillä ja puuteri huisku naamassa. Kampaamisen jätti sentään Munkkiniemen valoihin.


_
 
Tämänpäiväinen työmaanopeusrikkoja Turunmoottooritiellä Helsingin päässä oli nuori blondi joka vielä meikkasi samaan aikaan(!). Mimmi veti sen tasan 100kmh koko 10km lopun Turun motaria pikkukinnerillä ja puuteri huisku naamassa. Kampaamisen jätti sentään Munkkiniemen valoihin.


_

Eilen tuli ajeltua Humppilan suunnalla ja 50 km/h-tietyömaavaroitukset oli pystyssä kilometrien osalta, vaikka minkäänlaista työmaata tai työntekijää ollut mailla eikä halmeilla. Poliisi voisi oikeasti puuttua näihin tietyömaakylttien asetteluihin, sillä ihmisiltä loppuu se viimeinenkin kunnioitus tietyömaamerkkejä kohtaan, kun niitä niitä asetellaan miten ja mihin sattuu.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Risteysalueilla se 80km/h tai 60km/h:n lätkä ei ole siinä huvin vuoksi. Se on sitä varten, että risteyksistä tulijalla olisi helpompi havaita se auto, joka sieltä päätieltä on tulossa. Monikaan ei näytä sitä tajauvan, vaan auto katoaa aina paljon kauemmaksi, kun tullaan risteysalueelle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eilen tuli ajeltua Humppilan suunnalla ja 50 km/h-tietyömaavaroitukset oli pystyssä kilometrien osalta, vaikka minkäänlaista työmaata tai työntekijää ollut mailla eikä halmeilla. Poliisi voisi oikeasti puuttua näihin tietyömaakylttien asetteluihin, sillä ihmisiltä loppuu se viimeinenkin kunnioitus tietyömaamerkkejä kohtaan, kun niitä niitä asetellaan miten ja mihin sattuu.

Vaikea ottaa kantaa Humppilan suuntaan mutta tuossa Turun motarilla on joka päivä johonkin aikaan joku töissä vaikka moni varmaan luulee että ne pitää viikon taukoja. Siitähän vasta rumba syntyisi jos joku käy ottamassa niitä pois ja takaisin parin tunnin välein.

Ei mua haittaa tietyömaarajoituksen, mutta huomaan että monia haittaa. Taitaa se sormi syyhytä sen verran siellä vakionopeudensäätimellä. Yllättäen itse en käytä moista turhaketta.



_
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Eilen tuli ajeltua Humppilan suunnalla ja 50 km/h-tietyömaavaroitukset oli pystyssä kilometrien osalta, vaikka minkäänlaista työmaata tai työntekijää ollut mailla eikä halmeilla. Poliisi voisi oikeasti puuttua näihin tietyömaakylttien asetteluihin, sillä ihmisiltä loppuu se viimeinenkin kunnioitus tietyömaamerkkejä kohtaan, kun niitä niitä asetellaan miten ja mihin sattuu.

Jenkeissä näihin työmaamerkkeihin oli lisätty teksti alle "Ylinopeussakot triplana (vai oliko se tuplana?), kun työntekijät läsnä. Tämä olisi hyvä täälläkin.

Täytyyhän ne merkit pystyttää ennen töiden aloittamista ja tuskin niitä sillä sekunnilla pois saadaan kun työ on valmis.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Eilen tuli ajeltua Humppilan suunnalla ja 50 km/h-tietyömaavaroitukset oli pystyssä kilometrien osalta, vaikka minkäänlaista työmaata tai työntekijää ollut mailla eikä halmeilla. Poliisi voisi oikeasti puuttua näihin tietyömaakylttien asetteluihin, sillä ihmisiltä loppuu se viimeinenkin kunnioitus tietyömaamerkkejä kohtaan, kun niitä niitä asetellaan miten ja mihin sattuu.
Kyllähän noissa on erittäinkin tarkat säädökset, miten noita saa asetella ja millä aikataululla. Työmaa-alueelta ei edes saa purkaa merkkejä pois siksi aikaa kun siellä ei ole ihmisiä töissä.
 
Kyllähän noissa on erittäinkin tarkat säädökset, miten noita saa asetella ja millä aikataululla. Työmaa-alueelta ei edes saa purkaa merkkejä pois siksi aikaa kun siellä ei ole ihmisiä töissä.

Onhan niitä sääntöjä, eri asia miten niitä sitten noudatetaan. Toiset vaan taitaa ottaa paremmin autoilijat huomioon kuin toiset. Ihan niin kuin toiset autoilijat ottaa paremmin huomioon tietöiden tekijät kuin toiset.

Kehäkolmosen Espoon risteys on ollut viime ajat melko koominen paikka. 60 km/h nopeusrajoituksen kohdalla lähes kaikki ajaa vähintää 80 km/h. Itse maalaisena katselen, kun kaikki moottoritiellä ohitettu painavat tietyömaan kohdalla ohi nopeusrajoituksesta välittämättä.
 
Viimeksi muokattu:

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Muistan aina erään työmaa alueen jossa oli juuri rajoitettu nopeus ja päästelin sitä vauhtia sen läpi, no kaveri tuli takana ja oli kusta päässä. Työmaa näytti tyhjältä iltas aikaan ja kaverikin myönsi että luuli pääsevänsä kovalla vauhdilla ilman ongelmia siitä. Noo sitten pamahtaa pieni bobcatti sieltä nurkan takaa tielle ja melkein tapahtui hirveitä. Se on ihan sama vaikka sieltä tuli mies lapion kanssa niin juuri näiden takia noita täytyy kunnioittaa!

Myönnetään että joskus tulee ajettua hieman ylinopeutta itsekin niistä läpi mutta harvoin, itsekin noissa ollut joskus töissä niin se oli hurjaa kun sai aina pelätä idiootteja.
 

Fiiu

Jäsen
Jenkeissä näihin työmaamerkkeihin oli lisätty teksti alle "Ylinopeussakot triplana (vai oliko se tuplana?), kun työntekijät läsnä. Tämä olisi hyvä täälläkin.

Tälle kyllä iso kannatus, vielä kun sitä valvottaisiinkin kunnolla. Ei se muutaman sekunnin/minuutin säästö voi mennä muiden työturvallisuuden edelle. Lähtee sitten sen verran aikaisemmin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuinka moni salaa toivoo, että se vastapuoli kirjoittaisi tähän ketjuun tapahtunuta? Minä ainakin tänään toivoin.

Tänään moottoritien oikealla kaistalla, vakionopeudensäädin asetettuna 110 km/h nopeuteen, Jyväskylästä kohti Vaasaa, hieman Kaukajärven liittymän jälkeen tapahtunutta:

Sininen Peugeot 307 pyrkii liikenteen sekaan kiihdytyskaistalta. Alkaa hivuttautumaan moottoritien oikealle kaistalle etuovi Seattini nokan kohdalla. Väistän hieman vasemmalle ja painan torvea. Tämän jälkeen kaljupää palaa kiihdytyskaistalleen, työntää kätensä kuskin ikkunasta sormi pystyssä ja huutaa (huulilta luettuna) "saatanan kusipää" useaan otteeseen. Peugeot-kuski hidastaa, liittyy kaistalle taakseni ja pian lähtee ohittamaan vasemmalta. Jää vierelleni ajamaan, huutaa jälleen "saatanan kusipää" (huulilta luettuna) useaan kertaan ja simuloi vapaalla kädellään kurkunleikkausta.

Ehkä pitää vielä mainita se musta 5-sarjan BMW, joka ajoi vasenta kaistaa 307:n yrittäessä kylkeeni sekä 307 takapenkillä ollut kytkemätön koira sekä n. 4-vuotias tyttö ilman turvavyötä, ihmettelemässä silmät suurina isänsä meuhkaamista.
 
Sininen Peugeot 307 pyrkii liikenteen sekaan kiihdytyskaistalta. Alkaa hivuttautumaan moottoritien oikealle kaistalle etuovi Seattini nokan kohdalla. Väistän hieman vasemmalle ja painan torvea.

Ruotsissa olisit vaihtanut vasemman puoleiselle kaistalle ennen edessä näkyvää liittymää, Pösö olisi päässyt vapaasti kiihdystyskaistalta moottoritielle ja sinä olisit voinut jatkaa matkaasi niin kuin ennenkin, kätevää. Suomi on siten oma lukunsa. Täällä pidetään omista saavutetuista eduista ja väistöliike ja torven painaminen tulee aina mieleen ennen kuin esim. vauhdin hiljentäminen ja sen moottoritieltä pyrkivän päästäminen vapaasti eteen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehkä pitää vielä mainita se musta 5-sarjan BMW, joka ajoi vasenta kaistaa 307:n yrittäessä kylkeeni

En viitsinyt toisen eteen kiilata. Toisekseen helpotan liikenteen sekaan liittyvän auton kaistanvaihtoa pitämällä jatkuvasti nopeuteni vakiona, jolloin hän kärkikolmion takaa tulevana voi joko kiihdyttää tai vaihtoehtoisesti hidastaa vauhtiaan. Usean sadan metrin mittaisella kaistalla luulisi moisen onnistuvan?

Ymmärtääkseni aiheutan riskin vaihtamalla kaistaa väistäen näin väistämisvelvollista. Entä jos olisin kolauttanut BMW:n kylkeen, maksumiehenä olisin ja tyhmäksi täällä haukuttaisiin.

Kyseisellä tieosuudella on liittymiä sen verran taajaan, että taidan ajaa ensi kerralla suosiolla vasenta kaistaa koko matkan. Se lienee sujuvaa liikennettä?
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En viitsinyt toisen eteen kiilata. Toisekseen helpotan liikenteen sekaan liittyvän auton kaistanvaihtoa pitämällä jatkuvasti nopeuteni vakiona, jolloin hän kärkikolmion takaa tulevana voi joko kiihdyttää tai vaihtoehtoisesti hidastaa vauhtiaan. Usean sadan metrin mittaisella kaistalla luulisi moisen onnistuvan?

Ymmärtääkseni aiheutan riskin vaihtamalla kaistaa väistäen näin väistämisvelvollista. Entä jos olisin kolauttanut BMW:n kylkeen, maksumiehenä olisin ja tyhmäksi täällä haukuttaisiin.

Kyseisellä tieosuudella on liittymiä sen verran taajaan, että taidan ajaa ensi kerralla suosiolla vasenta kaistaa koko matkan. Se lienee sujuvaa liikennettä?

Tätä tulee ihmeteltyä harva se päivä, kun ajelen moottoritietä liki päivittäin. Suomessa tuntuu olevan vallalla käsitys, että kiihdytyskaistalta päätielle tulevia pitää kaikkien päätiellä ajavien väistellä. Suurin osa ei todellakaan viitsi sen kummemmin kiihdyttää tai hidastaa, vaan surutta heilauttavat itsensä päätietä ajavien kaistalle, tulee sieltä autoja tai ei. Suomessa ei taida olla yhtään moottoritielle liittyvää kiihdytyskaistaa, jossa ei olisi kolmiota...

Sitten taas toinen ilmiö ovat nämä kiihdytyskaistat tavallisen kaksikaistaisen tien liittymissä. Itse tulen sellaisesta päivittäin tielle ja niin uskomattomia esityksiä niissäkin näkee, kun päätietä ajaville tulee kauhea kiire painaa kaasua nähdessään jonkun ajavan kiihdytyskaistaa ja olevan aikeissa liittyä heidän eteensä. Onneksi liikun sellaisella autolla, jolla pääsee liittymään sujuvasti muun liikenteen sekaan, sitä luonnollisesti vaarantamatta. Vaikka päätietä joku kiihdyttelynhaluinen liikkuisikin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mielenkiintoista Polvipetteri, millaisella autolla sinä pääset sujuvasti liittymään pääteille? Mulla on 75 hevosvoimainen 306 pösö, jolla mä pääsen liittymään tielle kuin tielle ilman ongelmia.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Jenkeissä näihin työmaamerkkeihin oli lisätty teksti alle "Ylinopeussakot triplana (vai oliko se tuplana?), kun työntekijät läsnä. Tämä olisi hyvä täälläkin.

Täytyyhän ne merkit pystyttää ennen töiden aloittamista ja tuskin niitä sillä sekunnilla pois saadaan kun työ on valmis.

Vuonna 2004 mikäli en aivan väärin muista oli niissä kylteissä USA:ssa varoitus:loukkaantumisen aiheuttaminen työntekijälle palkitaan 10000 taalan sakolla ja kuoleman tuottamisesta 10v. tuomio
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ruotsissa olisit vaihtanut vasemman puoleiselle kaistalle ennen edessä näkyvää liittymää, Pösö olisi päässyt vapaasti kiihdystyskaistalta moottoritielle ja sinä olisit voinut jatkaa matkaasi niin kuin ennenkin, kätevää. Suomi on siten oma lukunsa. Täällä pidetään omista saavutetuista eduista ja väistöliike ja torven painaminen tulee aina mieleen ennen kuin esim. vauhdin hiljentäminen ja sen moottoritieltä pyrkivän päästäminen vapaasti eteen.

Suomessa käsittääkseni tuo tien antaminen moottoritiellä on kielletty. Toki tuo joissakin tilanteissa ihan fiksua olisi, mutta sillä tielle liittyvällä on väistämisvelvollisuus joka tapauksessa. Olen suomalainen tosimulkku, enkä tyhjälläkään moottoritiellä anna tilaa sellaisille liittyjille, jotka ilmiselvästi olettavat minun väistävän heitä.

Säännöt ovat mielestäni olemassa siksi, että oletusarvoisesti niitä myös noudatetaan. Itse pyrin noudattamaan ja odotan samaa myös muilta. Ruotsalaista liikennekulttuuria tähän oli pikkuisen turha vetää mukaan, sillä Suomessa me käsittääkseni ollaan. Tokihan tuolla länsinaapurissa ohitettavat väistävät myös pientareen puolelle tarvittaessa, muttei tuollainenkaan toiminta ole Suomessa laillista.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Suomessa käsittääkseni tuo tien antaminen moottoritiellä on kielletty. Toki tuo joissakin tilanteissa ihan fiksua olisi, mutta sillä tielle liittyvällä on väistämisvelvollisuus joka tapauksessa. Olen suomalainen tosimulkku, enkä tyhjälläkään moottoritiellä anna tilaa sellaisille liittyjille, jotka ilmiselvästi olettavat minun väistävän heitä.

Tästä tulikin mieleeni että toivottavasti sitten pidät, päinvastoin kuin suomalainen perusmulkku yleensä, kunnon turvavälin edessäajavaan autoon niin, että siihen pääsee hyvin liittymään. Nimittäin mitään näitä liittymisongelmia ei olisi jos kuskit ymmärtäisivät pitää sitä vitun väliä edessäajavaan. Varsinkin liittymäkohdissa. Jos on ruuhka-aika ja sieltä tulee se perusletka muutaman metrin turvaväleillä niin sinne on helvetin mukavaa tunkea väliin. Mikä helvetti siinä perässäroikkumisessa on niin hienoa? Vaikka ei turvallisuudesta välittäisikään niin luulisi, että on mukavampaa, että näkee vähän minne ajaa, eikä tarvitse pelkästään tuijottaa sen edessäolevan takapuskuria ja jarruvaloja.

Sopiva väli edessäajavaan parantaa todella paljon liikenteen sujuvuutta.
 

Wolves

Jäsen
Suomessa käsittääkseni tuo tien antaminen moottoritiellä on kielletty.

Samoin kuin ylinopeuden ajaminen, mutta jos poliisikin pystyy käyttämään maalaisjärkeään, niin luulisi kuskienkin. Eli jos vasemmalla kaistalla ei ole ketään tulossa takanasi, niin siinäkään tapauksessa et siis voi antaa tietä kiihdytyskaistalla peileihin ja kuolleeseen kulmaan vilkuilevalle kuskille?

Ruotsissa, Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa tämä järjestelmä toimii loistavasti. Suomessa nähtävästi ollaan vain mulkkuja tyyliin "Vittu sinähän et mun eteen sillä koslallas tule"
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sopiva väli edessäajavaan parantaa todella paljon liikenteen sujuvuutta.

Aivan. Se on hieno lähteä ohittamaan, kun sen yhden henkilöauton sijaan pitää ohittaa 2 henkilöautoa ja täysperävaunurekka, että pääsee kaistalle palaamaan. En ymmärrä miksi autoilijan, jolla ei ole aikomustakaan ohittaa rekkaa, pitää ajaa aivan sen perässä kiinni? Ilmanvastus pienenee?

Eli jos vasemmalla kaistalla ei ole ketään tulossa takanasi, niin siinäkään tapauksessa et siis voi antaa tietä kiihdytyskaistalla peileihin ja kuolleeseen kulmaan vilkuilevalle kuskille?

Itse annan tietä mahdollisuuksien mukaan rekoille/kuorma-autoille. On se ihme, mikäli tieliikenteessä hyväksytyllä autolla ei pysty liittymään moottoritielle puolenkilometrin kiihdytyskaistalta kuin siten, että tiellä jo ajava väistää vasemmalle kaistalle.
 

Wolves

Jäsen
On se ihme, mikäli tieliikenteessä hyväksytyllä autolla ei pysty liittymään moottoritielle puolenkilometrin kiihdytyskaistalta kuin siten, että tiellä jo ajava väistää vasemmalle kaistalle.

Kysymys ei taida olla siitä pääseekö tieliikenteeseen hyväksytyllä autolla kiihdytyskaistalta liikkeelle, vaan siitä että ottaa muut autoilijat huomioon. Win-win...sinä sujahdat liittymästä sujuvasti ohi ja liittymästä tuleva kaveri pääsee sujuvasti liikenteen sekaan ilman, että kenenkään tarvitsee jarrutella väliin puskevan kaverin vuoksi.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kysymys ei taida olla siitä pääseekö tieliikenteeseen hyväksytyllä autolla kiihdytyskaistalta liikkeelle, vaan siitä että ottaa muut autoilijat huomioon. Win-win...sinä sujahdat liittymästä sujuvasti ohi ja liittymästä tuleva kaveri pääsee sujuvasti liikenteen sekaan ilman, että kenenkään tarvitsee jarrutella väliin puskevan kaverin vuoksi.

win-win 1 000 kertaa ja kerran huolimaton vilkaisu sivulle ja LOSE-LOSE. Muut voitte tehdä mitä lystäätte, minä pelaan varman päälle ja tilanteen mukaan.
 

Wolves

Jäsen
win-win 1 000 kertaa ja kerran huolimaton vilkaisu sivulle ja LOSE-LOSE. Muut voitte tehdä mitä lystäätte, minä pelaan varman päälle ja tilanteen mukaan.

Luetaanpa uudestaan. Sanoinkin, että JOS taka-vasemmalla ei ketään ole niin väistät, jos siellä joku on, niin sen jälkeen asia muuttuu omaksi valinnaksi.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Luetaanpa uudestaan. Sanoinkin, että JOS taka-vasemmalla ei ketään ole niin väistät, jos siellä joku on, niin sen jälkeen asia muuttuu omaksi valinnaksi.

Sitä juuri tarkoitan. Kun en ota tavaksi väistää vasemmalle kaistalle en sitä tee edes vahingossa silloin, kun vaikkapa moottoripyörä on päässyt hiipimään vauhdikkaasti rinnalleni.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämäkin neuvo on annettu tässä ketjussa jo varmaan kymmenen kertaa, mutta taas uudelleen:

leikatkaa sieltä kiihdytyskaistalta nipin napin jonkun taakse älkääkä juuri ja juuri jonkun eteen. Tämä tosin edellyttää liittyjältä hiukan ns. aktiivista ajamista.
Eipä ole ollut ongelmia motarille pääsyssä vuosikymmeniin.

Ja jos joku ei ymmärrä mistä tässä on kyse niin sitten vaan ette osaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös