Pullamössö
Jäsen
Ajelin pitkästä aikaa täällä Oulussa ja järkytyin miten nykyään kohdellaan mopoilijoita. Moni tie oli muuttunut kuudestakympistä viiteenkymppiin, lähinnä siksi että saatiin siirtää mopot pyöräteiltä oikeille teille. Mikä on sinänsä kyllä hyvä ratkaisu, mutta jumalauta. Ajelin viidenkympin aluella letkassa, jota veti mopo. oma mittari about 55-57km/h eli aikalailla rajoitustenmukaan siis. Edessäni olleet idiootit ohittivat tämän mopon jokainen ilman vilkkua ja en tiedä miksi mutta hyvä että keskikaistan toisella puolella edes kävivät. Ja jokainen ohituksen jälkeen ajoivat about samaa vauhtia kun tämä mopokin. Mitä vittua oikeasti. Siinä sitten ajeltiin letkassa taas, 3 autoa mopon edessä ja sitten minä. Oliko niin saatanan kiire?
Ehkä mopojen rakenteellista nopeutta pitäisi nostaa siihen 60km/h vain siksi, että tämmösiltä vaaratilanteilta vältyttäisiin. Olen itsekin ajellut aikoina mopolla ja tiedän että siihen sakkiin mahtuu täysiä idiootteja jotka luulevat olevansa teiden kuninkaita. Aikoinaan kun vielä sai ajella pyöräteillä, kaveri jysäytti auton kylkeen viritetyllä mopollaan. Auto oli kääntymässä valoristeyksessä oikealla, jolloin suojatien yli palavat vihreät valot. Mitään hidastelematta oli vain jatkanut menoa ja auto oli kääntynyt eteen. Mopo lunastukseen, kaverille ei onneksi käynyt mitään, mutta kaikki syyt kuljettajan niskoille. Liikennesääntöjen mukaanhan se meni oikein, suojatien yli paloivat vihreät valot ja autonkuljettajat olisi pitänyt katsoa olkansa yli tarkemmin, jos sieltä joku tulee. Mutta minkäs teet kun yhtäkkiä sieltä painelee mopo vajaata 70km/h. Tajusi tilanteen kuitenkin nopeasti ja sai jarrutettua sen verran että ei henki lähtenyt. Vikaa kummassakin kuljettajassa, enemmän mopoilijassa, vaikka lakipykälien mukaan ei tehnyt mitään väärää.(No viritetty mopo, mutta ihan sama vaikka vauhti olisi ollut se 45km/h, Onhan sekin jo aika monta metriä/sekunti). Oulussa on hyvät pyörätiet, ja niitä tulee pyöräiltyä ahkerasti. Olisin varmaan miljoona kertaa jäänyt auton alle, jos en tajuasi hidastaa tilanteessa, jossa auto on kääntymässä tien yli ja tulen pyörällä ns. samasta suunnasta sivulta/takaa päin. Ei se vihreä valo tarkoita automaattisesti sitä että voit vain painella läpi. Vaikka autoilija vilkaisee että ei tule ketään, pyörälläkin ehtii siihen eteen ajella. Hyvä se on sitten halvaantuneena huudella että vihreä paloi. Vähän maalaisjärkeä liikenteeseen, kiitos.
Oulussa tuntuu että liikenteessä ei hirveästi kunnoiteta toisia kuljettajia. Kaistan vaihdossa ei anneta tilaa, tulee ihan mieleen Ketosen ja myllyrinteen sketsi, "Minä en anna tilaa liikenteessä, minä uskon sääntöihin." Miksihän ne säännöt on laadittu? Jotta liikenne olisi sujuvampaa? Vitun urpot, saatana. Tiellä liikkujia pitää kunnioittaa, sama vaikka olisi rollaattorilla liikenteessä ja määritellä oma vauhti sen mukaan ja ohittaa silloin kun se on turvallista ja järkevää, eikä pelkän vitutuksen antaman aivopierun ansiosta.
Ehkä mopojen rakenteellista nopeutta pitäisi nostaa siihen 60km/h vain siksi, että tämmösiltä vaaratilanteilta vältyttäisiin. Olen itsekin ajellut aikoina mopolla ja tiedän että siihen sakkiin mahtuu täysiä idiootteja jotka luulevat olevansa teiden kuninkaita. Aikoinaan kun vielä sai ajella pyöräteillä, kaveri jysäytti auton kylkeen viritetyllä mopollaan. Auto oli kääntymässä valoristeyksessä oikealla, jolloin suojatien yli palavat vihreät valot. Mitään hidastelematta oli vain jatkanut menoa ja auto oli kääntynyt eteen. Mopo lunastukseen, kaverille ei onneksi käynyt mitään, mutta kaikki syyt kuljettajan niskoille. Liikennesääntöjen mukaanhan se meni oikein, suojatien yli paloivat vihreät valot ja autonkuljettajat olisi pitänyt katsoa olkansa yli tarkemmin, jos sieltä joku tulee. Mutta minkäs teet kun yhtäkkiä sieltä painelee mopo vajaata 70km/h. Tajusi tilanteen kuitenkin nopeasti ja sai jarrutettua sen verran että ei henki lähtenyt. Vikaa kummassakin kuljettajassa, enemmän mopoilijassa, vaikka lakipykälien mukaan ei tehnyt mitään väärää.(No viritetty mopo, mutta ihan sama vaikka vauhti olisi ollut se 45km/h, Onhan sekin jo aika monta metriä/sekunti). Oulussa on hyvät pyörätiet, ja niitä tulee pyöräiltyä ahkerasti. Olisin varmaan miljoona kertaa jäänyt auton alle, jos en tajuasi hidastaa tilanteessa, jossa auto on kääntymässä tien yli ja tulen pyörällä ns. samasta suunnasta sivulta/takaa päin. Ei se vihreä valo tarkoita automaattisesti sitä että voit vain painella läpi. Vaikka autoilija vilkaisee että ei tule ketään, pyörälläkin ehtii siihen eteen ajella. Hyvä se on sitten halvaantuneena huudella että vihreä paloi. Vähän maalaisjärkeä liikenteeseen, kiitos.
Oulussa tuntuu että liikenteessä ei hirveästi kunnoiteta toisia kuljettajia. Kaistan vaihdossa ei anneta tilaa, tulee ihan mieleen Ketosen ja myllyrinteen sketsi, "Minä en anna tilaa liikenteessä, minä uskon sääntöihin." Miksihän ne säännöt on laadittu? Jotta liikenne olisi sujuvampaa? Vitun urpot, saatana. Tiellä liikkujia pitää kunnioittaa, sama vaikka olisi rollaattorilla liikenteessä ja määritellä oma vauhti sen mukaan ja ohittaa silloin kun se on turvallista ja järkevää, eikä pelkän vitutuksen antaman aivopierun ansiosta.