ernestipotsi
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
Tuo on harvinaista Helsingissä, että joku hiljentää suojatietä lähestyttäessä. Itse punkean henkeni kaupalla suojatielle, jos auto ei ole aivan kohdalla. Siitä sitten seuraa lukkojarrutuksia ja tööttäyksiä, mutta mitäs eivät osaa liikennesääntöjä.
Tätä en kyllä kävelijöissä ja pyöräilijöissä täysin ymmärrä. Pidetään kiinni omista oikeuksista, mutta unohdetaan se fakta, että osuman sattuessa ei ole mitään väliä että kumpi tilanteessa on ollut oikeassa tai väärässä jos makaat kilon paloina siinä suojatiellä.
Useimmiten kyllä annan kävelijän mennä. Poikkeuksen tekee tilanne, missä on kaksi kaistaa rinnakkain. Tällaisissa tilanteissa kävelijän päästäminen pitäisi ihan jo kävelijän turvallisuuden takia kieltää. Liikenteessä näkee liian usein tilanteita, missä auto pysähtyy päästämään kävelijän tien yli, mutta samalla viereistä kaistaa tulee toinen auto joka ei tilannetta tajua. Liikennesäännöthän sanovat varsin selvästi, että auto tulee pysäyttää jos suojatien eteen on auto pysähtynyt. Ihan fiksu idea, paitsi että se ei toimi. Hyvin harva sen auton oikeasti pysäyttää, tai edes hiljentää, tuollaisessa tilanteessa. Ja tähän kun lisätään kävelijöiden/pyöräilijöiden yleinen urpous, niin onnettomuusriski kasvaa.
Alkuviikosta törmäsin varsinaiseen maanteiden idioottiin. Aluksi rinnalle liikennevaloissa -> vihreän vaihtuessa tuhatta ja sataa edelle, jonka jälkeen jollottamaan kuuttakymppiä eteeni samalle kaistalle. Koska 60km/h kuudenkympin alueella on omaan makuuni hieman liian hidas vauhti, vaihdoin normaalisti kaistaa ja ohitin hänet. Hän jäikin matelemaan kauas taakse, kunnes seuraavissa punaisissa hän ehti kuin ehtikin taas saavuttaa minut, vaihtaen tietty taas kaistaa rinnalleni. Tällä kertaa vihreiden vaihtuessa vieläpä uhkarohkea ohitus kohdassa, jossa kaksi kaistaa muuttuu yhdeksi. Ja taas matelemaan 60/h eteeni. Tässä vaiheessa keskarit viuhuivat, töötti lauloi ja persettäkin olisin näyttänyt jos olisin pystynyt.
En myöskään ymmärrä sitä että mitä järkeä on ajaa ylinopeutta liikennevalollisilla pätkillä. Valot on useimmiten ajastettu, niin että niistä pääsee jouhkeasti pysähtymättä ajamaan mikäli ajaa rajoitusten mukaista nopeutta.
Kuitenkin suurin käsittämättömyys autoilussa liittyy ihmisten asenteisiin.
Joku saattaa olla muuten fiksu ja rauhallinen tyyppi, mutta kun hän pääsee auton ratissa liikenteeseen, niin hänestä tulee täysi idiootti. Verenpaine nousee kaksinkertaiseksi, pätemisentarve kasvaa, älykkyysosamäärä tippuu puoleen sekä ajamisen sijaan keskitytään töötin, keskisormen ja kirosanojen käyttämiseen.