Tässä olen parin vuoden autoilun jälkeen ajellut 2 viikkoa työmatkat skootterilla, ja yllätyksenä tuli, kuinka ala-arvoisena vanhemmat tienkäyttäjät (40-50v) pitävät skootteria liikenteessä, auton merkistä riippumatta.
Osa autoilijoista ei ilmeisesti millään kykene ajamaan "hitaamman" ajoneuvon perässä, vaikka se ajaisikin rajoituksen mukaan tai yli siitä. Siitä moposta, kuorma-autosta tai bussista on vaan pakko päästä ohi. Ja kun on päästy, jäädään siihen eteen kuppaamaan. Isommista ajokeista ei tietenkään ihan helpolla lähdetä ohi ihan siinä normi kaksikaistaisella tiellä, mutta mikäli niitä kaistoja on useita, niin silloin saa aivan yksin ajella siinä omalla kaistallaan, tai ainakaan siellä takana ei juuri kukaan ole.
Joku aika sitten ajelin tyhjällä bussilla kohti varikkoa, oli miltei keskiyö. Edessä pitkä suora ja kaksi kaistaa suuntaansa. Ajelin itse vasenta kaistaa, koska tarkoitus oli kääntyä vasempaan vajaan kilometrin päästä. Oikealta risteyksestä tuli moottoripyörä tuohon oikealle kaistalle, itse olin siinä vaiheessa taaempana vasta tulossa. Motoristi ajeli rajoituksen mukaan n. 50km/ ja itse taas ajoin ylinopeutta, jotain 60km/h. (houkutus tuohon ylinopeuteen on suuri, kun on lopettelemassa vuoroaan ja edessä pitkä suora ja ei juurikaan liikennettä) Juuri kun olin tuon moottoripyörän rinnalle päässyt, niin tokihan motoristin piti pikaisen vilkaisun jälkeen (siis meikäläisen suuntaan) laittaa hanaa ja mennä uudestaan edelle. Lähes heti ohituksen jälkeen siirtyi prätkä eteeni tuohon vasemmalle kaistalle ja parin sadan metrin päästä sitten molemmat käännyttiin tuonne vasempaan. Prätkä kääntyi heti seuraavasta oikealle ja hidasti huomattavasti ja jäi katsomaan taakseen (siis meikäläistä) Itse kuitenkin jatkoin tuosta suoraan. Ilmeisesti tyyppi joko luuli, että tarkoituksella koitin hänestä ohi päästä tai sitten kuuluu siihen ryhmään, ketkä ei kestä ajaa "hitaamman" takana. Vaikka itse siinä tilanteessa ajoi hitaammin. No, lähinnä huvitusta aiheutti kyseinen tilanne. Ja kyseisen kaltainen tilanne toistuu aina toisinaan kyseisellä pätkällä. Yleensä toisena osapuolena tosin henkilöauto. Tässähän toki on kyseessä siitä, ettei voi päästää edelleen sitä "hitaampaa" ajoneuvoa.
Ja täytyyhän tässä itsekin ihmetellä noita perseessä roikkujia. Mikähän siinäkin sitten on ideana. Ei niistä mitään haittaa ole kun duunissa on. Eihän sitä pikkuautoa edes näe sieltä takanta, jos se on lähellä perää. Ja tuskin näkeen kyseinen kuskikaan juuri mitään kun siellä perseessä roikkuu.. Ja itselleen tekevät siinä lähinnä hallaa. Tai minulla on toisinaan tapana ajella aika rauhallisesti linjalla, mikäli on hiljaista. Siis tietää että sinne päätepysäkille jää reilusti aikaa. Ja mikäli ketään ei näy takana, ajelen hieman nopeusrajoituksen alle. Mikäli siellä perseessä sitten joku roikkuu, saa syyttää sitten itseäänkin siitä, että ajelen hissukseen. Sitten jossain mutkassa ehkä huomaa sen, että takana on joku. Yleensä nostan sitten nopeutta rajoituksen mukaisesti, mutta mikäli edelleen tykätään siellä perässä roikkua, jatkan taas omaan tahtiini.
Ja vinkkinä sille pakettiauton kuskille. Jos se edellä ajava ikivanha bussi ajaa koko matkan (n. 20km) tasan 75km/h, niin todennäköisesti se ei vaan kulje kovempaa. Ei, vaikka kuinka siinä perässä koittaa hiillostaa.