Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 115 739
  • 13 155

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
anzie kirjoitti:
Osaako joku muuten sanoa, että hyytyykö rekka muka tuollatavalla, vai johtuuko se vaan siitä että kuski ei viitsi vaihtaa pienemmälle vaihteelle?

Kyllä rekat tuppaavat vauhtia menettämään ylämäissä. Jos kuski ei vaihtaisi vaihdetta pienemmälle, auto sammuisi. Vaikka uusissa rekoissa on tehoa jopa 600 heppaa, niin painoa on kuitenkin yli 60 tonnia, täyteen lastattuna.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Niille kaikille, jotka ajavat moottoritiellä keskinopeussäädin päällä, ettekä huomio muuta liikennettä ja reagoi erilaisiin tilanteisiin millään tavalla, ettekä siis koske kaasuun tai jarruun, vaikka mitä tapahtuisi... Haistakaa vittu, olette itsekeskeisiä kusipäitä kaikki!!!!!
Ja te, joiden nopeus seilaa ilman keskinopeussäädintä 80-120km/h välillä jatkuvasti, haistakaa vittu ja painukaa autokouluun, että me keskinopeussäädin -mulkut saadaan ajella koskematta jarruun ja kaasuun.

Siis tä? Väitinkö minä muka, että nopeuden pitäisi motarilla sahata 80-120km/h, ja se olisi oikea ajotapa?

Valot päälle ja luetaan niitä viestejä vähän tarkemmin. Sanoin, että: ettekä siis koske kaasuun tai jarruun, vaikka mitä tapahtuisi. Liikenteessä täytyy pystyä reagoimaan erilaisissa tilanteissa, tai muuten on syytä jättää auto kotiin. Laput silmillä ajavat idiootit saavat kyllä veren kiehumaan välittömästi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Minulla ainaista ihmetystä herättää se, miksi osa autoilijoista ei koe tarpeelliseksi tarkastaa kaistaa vaihtaessa, että onko siinä vierellä auto. Taas meinasi tulla tiukka tilanne, kun tietyömaa-alueen ahtaimmassa kohdassa ei nainen hoksannut katsoa oikealle ennen kaistanvaihtoa. Vaihtoehdot olivat käytönnössä auton rikkominen joko reilulla väistöliikkeellä tai antaa naisen tulla kylkeen, tai yrittää väistää sen verran, etten aivan aja työmiehen päälle. Siis voi herrajumala mitä toimintaa. Näihin vielä törmää hyvin usein. Se kun on niin vaikeaa vilkaista peilin lisäksi hiukan siitä olan yli, ettei siellä vaan ole ketään.

Toinen variaatio on se, että asia tarkistetaan, mutta vasta kun ollaan jo puoliksi toisella kaistalla. Eli ei tarkisteta. Tämäkin nainen koitti vaan varovasti hymyillä sieltä ratin takaa. Kolme lasten istuinta penkeillä, ja ainakin yhden pää pilkotti siellä. Eli vielä lapset kyydissä järkyttävää välinpitämättömyyttä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Siis voi herrajumala mitä toimintaa. Näihin vielä törmää hyvin usein. Se kun on niin vaikeaa vilkaista peilin lisäksi hiukan siitä olan yli, ettei siellä vaan ole ketään.

No siis höh, eihän nyt katsetta voi irroittaa tiestä, kun samalla rystyset valkoisina puristetaan rattia. Sitähän voi vaikka joku tulla eteen tms.

Näitä kyllä näkee turhankin paljon liikenteessä, että sivulle ei katsota ollenkaan, kun vaihdetaan kaistaa, porukka ajaa täysin vermona liikenteessä. Eikä aina edes auta tööttääminen, kun joku on päättänyt tulla sun kaistalle, putkiaivot eivät pysty korjaamaan enää aikasempaa päätöstä.
 

BigD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Lahden motarilla kohtaa kyllä lähes joka kerta jonkin asteisia idiootteja. Eilen tuli jälleen kerran ajeltua Lahdesta Helsinkiin päin ja kyllähän siellä jälleen näitä lahopäitä oli liikenteessä. Itse pyrin tasaisesti pitämään mittarin 120-130 välillä ja jos hitaammin ajavia tulee eteen niin niistä painellaan sitten ohi. Eilen tapahtui siis seuraava: Uudehkolla Peugeot merkkisellä henkilöautolla ajanut kuski ajeli noin 110 km/h vauhtia meikäläisen edessä ja ajattelin sitten kivasti painella ohi hänestä omalla pösölläni. Ajelinhan itse siis noin 120km/h vauhdilla. Mutta mitä tekeekään tämä edellä ajava kuski kun lähden häntä ohittamaan? Kiihyttää ihan perkeleesti, etten vaan pääse ohi hänestä! Siirryin sitten kiltisti hänen taakseen, sillä en viitsinyt kiihdytellä lähemmäs 140 kilometrin tuntinopeuteen, jotta olisin hänestä ohi päässyt. Tietenkin tämä edellä ajava lahopää alkaa hidastelemaan uudestaan ja jälleen ajeltiin sitten noin 110km/h vauhdilla. Noh, lopulta sitten toisella yrittämällä pääsin ohi hänestä, mutta mikä helvetti siinä on, ettei voi päästää ohi jos itse ajelee 110km/h motarilla? Jos meikäläistä lähetään ohittamaan niin yleensä jopa hidastan hieman (En ainakaan paina kaasupoljinta pohjaan!), jotta ohittava auto pääsee jouhevammin ohitse. Ei tässä muuta.. Meikäläinen lähteekin tästä jälleen liikenteeseen. Saa nährä tuleeko vastaa teiden ritareita vaiko vain idiootteja..
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Peiliin katsomisista tuli mieleeni eräs tilanne. Ajelin tiepalveluauton perässä abaut 85km/h 80km:n rajoitusalueella. Huomasin jo hyvissä ajoin että takaa tulee ambulanssi hätävalot ja -pillit päällä reilua ylinopeutta.

Ajoin välittömästi niin oikeaan reunaan kuin se mahdollista on, koska edessä ei ollut pyöräilijöitä eikä jalankulkijoita. Tiepalveluauto jatkoi lähes keskiviivan päällä eikä siis noteeranut takana tulevaa hälytysajoneuvoa.

No, ambulanssi ajoi vauhdilla meikäläisestä ohi, mutta joutui jarruttamaan edelläni ajaneen taakse, koska samalla auto tuli vastaan, eikä ohitustilaa ollut.

Kun ambulanssi sitten ajoi melkein tiepalveluauton puskuriin kiinni, niin sitten kaveri huomasi väistämistarpeen, ja ajoi hätäpäissään melkein ojaan.

Kun ambulanssi häipyi horisonttiin, niin tiepalvelumiehen vauhti hidastui abaut 65km/h. Sen verran taisi kaveri pelästyä tilannetta, että oli pakko pudottaa nopeutta.

Eli opetuksena olkoon, että niitä taustapeilejä kuuluu todellakin katsella myös vaikka mitään kaistanvaihtoa ei olisi tulossakaan.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Niin eihän sieltä takaa ketään voi tulla (Linkki Iltasanomien uutiseen U-käännöksestä)

Ehdit ensin, oli nimittäin sama linkitys mielessä. Julmaa on, mutta täytyy myöntää, että repesin kovaääniseen nauruun otsikon luettuani. Hienoa, ettei kukaan kuollut, mutta kyllä pitää olla päässä vikaa, jos tekee u-käännöksen ohitustiellä. 8 henkilöä terveyskeskukseen ja 2 keskussairaalaan. Hienosti tehty, diplomin paikka.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Siis tä? Väitinkö minä muka, että nopeuden pitäisi motarilla sahata 80-120km/h, ja se olisi oikea ajotapa?

Valot päälle ja luetaan niitä viestejä vähän tarkemmin. Sanoin, että: ettekä siis koske kaasuun tai jarruun, vaikka mitä tapahtuisi. Liikenteessä täytyy pystyä reagoimaan erilaisissa tilanteissa, tai muuten on syytä jättää auto kotiin. Laput silmillä ajavat idiootit saavat kyllä veren kiehumaan välittömästi.

Äijä otti kierrosta turhaan :) Vaikka lainasinkin viestiäsi, niin en sitä sinulle osoittanut, vaan niille joilla se nopeus sahaa. Oli vain niin sopiva pätkä, joten lainasin.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ehdit ensin, oli nimittäin sama linkitys mielessä. Julmaa on, mutta täytyy myöntää, että repesin kovaääniseen nauruun otsikon luettuani. Hienoa, ettei kukaan kuollut, mutta kyllä pitää olla päässä vikaa, jos tekee u-käännöksen ohitustiellä. 8 henkilöä terveyskeskukseen ja 2 keskussairaalaan. Hienosti tehty, diplomin paikka.
Eikös joku mummo tässä taannoin ajellut jossain Etelä-Suomen moottoritiellä liikennettä vastavirtaan. Oli ilmeisesti lähtenyt rampilta väärään suuntaan ja luullut olevansa normaalilla kaksikaistaisella tiellä. Onnettomuudelta vältyttiin täpärästi.

Kyllä tuo Raision U-kääntyjä aiheutti täälläkin spontaania huutonaura. Vaikka miten olikin ainekset todelliseen suuronnettomuuteen. Itkeä vai nauraa -osastolle tämä kuuluisi.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Eikös joku mummo tässä taannoin ajellut jossain Etelä-Suomen moottoritiellä liikennettä vastavirtaan. Oli ilmeisesti lähtenyt rampilta väärään suuntaan ja luullut olevansa normaalilla kaksikaistaisella tiellä. Onnettomuudelta vältyttiin täpärästi.

Täällä meilläpäin nuo motarit on sen verran uusi ilmestys, että melkein jokaviikkoista tuo kun puolisokea, puoliksi haudattu veteraani päristelee Puntollaan moottoritiellä väärään suuntaan. Paras kuulemani stoori on täältä Savon seudulta, kun kylälle tuli kiertoliittymä. Noh, pappa oli koko työmaan ajan ollut koskematta auton rattiin, mutta ympyrän valmistumisen jälkeen lähti kylille. Ja kun aiemminkin siitä on vasemmalle kääntynyt, niin korkeat reunakivet ja vastaantuleva liikenne olivat mitättömiä pikkuseikkoja, kun pappa kääntyikin väärään suuntaan. Ja onnistui saamaan jopa ruuhkan aikaan, kun ympyrä tukkeutui ja peruutuskaan ei ollut kovin hyvin hallinnassa. Toki ennen peruutusyritystä oli muutaman minuutin pohdiskelutauko, että mitäs helvettiä nuo kyläläiset painaa riikkaria ja väittää että pappa olisi muka väärään suuntaan menossa.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Niin eihän sieltä takaa ketään voi tulla (Linkki Iltasanomien uutiseen U-käännöksestä)

Jotenkin venäläisten oloinen kiepautus tehty. Ainakin seiska-tiellä on moottoriteiden "huoltopaikkoihin" laitettu taannoin puomit, kun etenkin venäläiset olivat kunnostautuneet U-käännösten tekijöinä moottoriteillä. Tosin kaipa siihen suomalaisetkin tarttuivat innolla mukaan.
 

Venttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pakko haukkua itseni..

Olin pitkästä aikaa koittamassa, miten nykyajan mopot kulkevat. Taisi tuo testi menopeli olla hieman viritetty, sillä kulki noin 70 km/h. Tulin sitten pientä hiekkatietä, ja tarkoitus oli kääntyä valtatielle. Arvioinkin vauhtini hieman väärin, ja arvatkaas vaan olinko mahallani. Onneksi sentään etupyörä lähti alta ennen valtatietä, siellä ei olisi kiva pötköttää. Kuitenkin moposta (ei oma tietenkään) katkesi kahva, ja etuhaarukka on aivan solmussa. Itsellä sellainen sorakivi tunkeutui polvilumpioon asti ja 4 kivuliaasti ommeltua tikkiä päällä. Pitikin sitten ajella yli omien taitojen ja nopeusrajoitusten.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Niin eihän sieltä takaa ketään voi tulla (Linkki Iltasanomien uutiseen U-käännöksestä)

Olihan tämä taas niitä ei hyvää päivää- tason tempauksia ja nainen oli aiheuttaa vakaviakin seurauksia ja aiheutti nyt neljän auton lunastukseen menon ja sairaalakäyntejä immeisille, MUTTA pienen pientä syytä laitan myös näille ihmisille jotka siinä tilanteessa ajoivat ohituskaistalla ihan peräkanaa! Tieliikennelakihan sanoo seuraavaa: "Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään". Toki tuollaisia tilanteita on mahdoton ennustaa, mutta väitän että oikein mitoitetulla turvavälillä tilanne, kuin tilanne ei välttämättä tulekaan ihan niin kauhean yllättäen, että neljä autoa ajaa kuivalla kesäkelillä ketjukolarin.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
pienen pientä syytä laitan myös näille ihmisille jotka siinä tilanteessa ajoivat ohituskaistalla ihan peräkanaa!
Tosin tässä tapauksessahan nainen oli koukannut yllättäen oikealta kaistalta vasemmalle ja iskenyt liinat kiinni.

Toki varmasti olisi oikeanlaisilla turvaväleillä vältytty näin isolta kolarilta mutta en ainakaan ensimmäisen peräänajoa laittaisi peräänajajan syyksi.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Tosin tässä tapauksessahan nainen oli koukannut yllättäen oikealta kaistalta vasemmalle ja iskenyt liinat kiinni.

Toki varmasti olisi oikeanlaisilla turvaväleillä vältytty näin isolta kolarilta mutta en ainakaan ensimmäisen peräänajoa laittaisi peräänajajan syyksi.

Totta puhut, tarkoitukseni olikin sanoa, että "autot nro 3. ja 4." olisivat ehkä voineet välttää kolarin sopivammalla turvavälillä.
 

ganaali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Robert Nordmark #31, Johtaja Virta
Kun näistä ohituskaistojen sankareista täälläkkin on puhetta ollut, niin pistetään oma kokemus tuollaisesta pässistä.

Tämän henkilön nopeus oli ennen ohituskaistaa n. 10 alle sallitun, mutta kun tulee se ohituskaista ja itse lähden ohi, niin tämä sankari kiihdyttää n. 150 km/h.

Jättäydyn taakse ihan suosiolla, vaikka kulkua olisi ollut jättää tuo kiihdytteliä. Kun kaista loppuu, niin nopeus palaa taas sen 10 ali sallitun.

En kyllä voi ymmärtää tuollaista toimintaa, jonkun pääkoppaan ei mahdu, että toinen ohittaa...

Itse tulee ajeltua työn/kautta omaa ajoa n. 40000 vuodessa, näillä ohituskaistoilla törmää nykyisin hyvinkin usein henkilöihin joiden pitäsi tehdä jotain muuta kun ajaa autoa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos olen joskus vieraassa kaupungissa ajamassa ilman navigaattoria ja etsin jotain paikkaa, ja havaitsen että olen ajanut ohi jostain risteyksestä tai sitten vaan muuten eksyksissä, niin minä yleensä etsin ensimmäisen levikkeen tai parkkipaikan jonne pysähdyn tutkimaan ympäristöä ja karttaa. Näin en ole kenellekään häiriöksi enkä tuki liikennettä hortoillessani. Mutta ikävä kyllä kovin harva ihminen toimii samalla tavalla vaan yleensä ihmiset vaan yksinkertaisesti pysähtyvät keskelle kaistaa tai sitten ajavat ihan kävelyvauhtia ja katselevat ympärilleen, tukkien samalla parhaimmillaan koko liikenteen. Viimeksi tänään todistin kolmea eri tapausta jossa autoilija näin toimiessaan onnistui pysäyttämään lähes koko liikenteen, ja yhdessä näissä tapauksessa oli todella lähelle ettei onnistunut aiheuttamaan myös kolaria.

Onko se ihan oikeasti niin pirun vaikeaa käyttää vähän päätään siellä liikenteessä ja miettiä että siellä tien päällä on muitakin liikkeellä. Eli jos ajetaan harhaan niin ei pysähdytä keskelle tietä arpomaan seuraavaa siirtoa vaan pysäytetään johonkin sellaiseen paikkaan jossa ei olla häiriöksi muille. Yleensä se oikea osoite/reittikin löytyy paremmin kun pysähtyy oikein kunnolla katselemaan ympärilleen ja tutkimaan karttaa kaikessa rauhassa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Tulipahan vaan noista navigaattoreista mieleeni, että miten ihmeessä voi olla mahdollista, että niiden käyttöä autossa ajon aikana ei vielä ole lailla kielletty? Kun se puhelimen näpertäminen autossa on koettu niin kauhean vaaralliseksi, niin eikö tuon naavigattorin räplääminen/näyttöruudun mulkkaaminen ole vähintään yhtä vaarallista?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli jos ajetaan harhaan niin ei pysähdytä keskelle tietä arpomaan seuraavaa siirtoa vaan pysäytetään johonkin sellaiseen paikkaan jossa ei olla häiriöksi muille. Yleensä se oikea osoite/reittikin löytyy paremmin kun pysähtyy oikein kunnolla katselemaan ympärilleen ja tutkimaan karttaa kaikessa rauhassa.

Komppaan. Tuntuu, että risteyksen missaaminen tarkoittaa joillekin autoilijoille putoamista maailman syrjältä kadotukseen, niin ponnekkaasti ollaan valmiita törttöilemään. Ilmeisesti ei ole mahdollista käydä seuraavassa risteyksessä/pihassa kääntymässä ja yrittää uudestaan tai mennä vaihtoehtoista reittiä, vaan on pakko tehdä mitä ihmeellisempiä suorituksia poikki kaistojen/päin punaisia/toisten eteen/jalkakäytäviltä/jne, jotta matkasuunnitelma ei muutu.
Tulipahan vaan noista navigaattoreista mieleeni, että miten ihmeessä voi olla mahdollista, että niiden käyttöä autossa ajon aikana ei vielä ole lailla kielletty? Kun se puhelimen näpertäminen autossa on koettu niin kauhean vaaralliseksi, niin eikö tuon naavigattorin räplääminen/näyttöruudun mulkkaaminen ole vähintään yhtä vaarallista?
Ööh, ymmärsinkö oikein, että ihmettelet miksei navigaattorien, puhaltimien, radioiden yms käyttöä ajon aikana ole kielletty lailla? Vai miten ajattelit vetää rajan esim navigaattorin, autoon integroidun navin, radion, ajotietokoneen yms välille?

Viime aikoina nokialaiseni Maps on alkanut sekoilla oikein huolella. Seututeillä noksun lemppari on ohjata kaksiliittymäisten pihojen kautta, vaikka siis ihan asvalttitietä suoraa ajamalla pääsee ihan hyvin. Myös motarilla ilman syytä rampilta ylös ja alas kuuluu kavalkaadiin, samoin kuin suht mukava "yksi ramppi liian myöhään ja pokkana takaisin"-navigointi.
Nimim. "Reitin uudelleen laskenta!"
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ööh, ymmärsinkö oikein, että ihmettelet miksei navigaattorien, puhaltimien, radioiden yms käyttöä ajon aikana ole kielletty lailla? Vai miten ajattelit vetää rajan esim navigaattorin, autoon integroidun navin, radion, ajotietokoneen yms välille?

Siis minä itse en ajatellut vetää minkäänlaista rajaa noiden mainitsemiesi laitteiden välille - ihmettelin vaan, ettei mikään taho tässä Kieltojen Luvatussa Maassa ole vielä löytänyt omasta mielestään tarpeeksi pätevää syytä navigaattoreiden käytön kieltämiseen ajon aikana. Eiköhän jossakin vaiheessa huomata jonkin onnettomuuden tapahtuneen nimenomaan sen takia, että auton kuljettaja tuijotti ajaessaan tuulilasin eteen sijoitettua "pikku telkkariruutua" eikä näin keskittynyt siihen varsinaiseen ajamiseen - kukkahattutätilöitseminen alkaa tuollaisen tapauksen jälkeen välittömästi.

Kypäräpakko jalankulkijoille!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis minä itse en ajatellut vetää minkäänlaista rajaa noiden mainitsemiesi laitteiden välille - ihmettelin vaan, ettei mikään taho tässä Kieltojen Luvatussa Maassa ole vielä löytänyt omasta mielestään tarpeeksi pätevää syytä navigaattoreiden käytön kieltämiseen ajon aikana. Eiköhän jossakin vaiheessa huomata jonkin onnettomuuden tapahtuneen nimenomaan sen takia, että auton kuljettaja tuijotti ajaessaan tuulilasin eteen sijoitettua "pikku telkkariruutua" eikä näin keskittynyt siihen varsinaiseen ajamiseen - kukkahattutätilöitseminen alkaa tuollaisen tapauksen jälkeen välittömästi.
Niin siis navigaattorin kiinnittäminen tuulilasiin onkin jo kielletty:http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/mita-laki-maaraa-navigaattorin-ominaisuuksista/160221, ainakin periaatteessa
Itse navigaattorin käytön kieltäminen ajon aikana taas olisi edellä esittämäni kannalta hankalaa, sitä tarkoitin. Radiohan on ihan yhtä vaarallinen.
Kypäräpakko jalankulkijoille!
Jalankulku luvanvaraiseksi!
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis minä itse en ajatellut vetää minkäänlaista rajaa noiden mainitsemiesi laitteiden välille - ihmettelin vaan, ettei mikään taho tässä Kieltojen Luvatussa Maassa ole vielä löytänyt omasta mielestään tarpeeksi pätevää syytä navigaattoreiden käytön kieltämiseen ajon aikana. Eiköhän jossakin vaiheessa huomata jonkin onnettomuuden tapahtuneen nimenomaan sen takia, että auton kuljettaja tuijotti ajaessaan tuulilasin eteen sijoitettua "pikku telkkariruutua" eikä näin keskittynyt siihen varsinaiseen ajamiseen - kukkahattutätilöitseminen alkaa tuollaisen tapauksen jälkeen välittömästi.

Itse asiassa navigaattori nimenomaan parantaa turvallisuutta. Täällä "kukkisten" maassa lähempänä on pakollinen navigaattori kuin niiden kieltäminen.

Olettaen siis ettei (kuski) käytä navigaattoria TV:n katseluun ajon aikana tai näppäile uutta osoitetta liikkuvassa autossa.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tamperelaiseen autoilukulttuuriin tottuneena oli suorastaan hämmentävä kokemus kun Helsingissä autot pysähtyi suojatien eteen kun jalankulkija odotteli tien yli pääsemistä. Teiden ritareita näin maalaisen silmiin, otanta oli toki lyhyt joten natiivit tietää paremmin onko tämä normaalia, eikä ollut edes mikään ruuhkainen tilanne että sen takia olisi pitänyt autojen pysähdellä.

PS. Kauppatorilla on perkeleen röyhkeitä lokkeja. En itse joutunut uhriksi mutta pariinkin otteeseen sai todistaa miten jäätelöpallo lähti ahneeseen nokkaan, törkeästi takaapäin kimppuun ja pakoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös