Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 980 000
  • 12 217
Tuli taas monenlaista sunnuntaisuharia vastaan tänään.
Skootteritytöt onnistuivat kolaroimaan keskenään keskellä valoristeystä. Tilannetta edeltäviä tapahtumia en huomannut, mutta kivan ilmalennon molemmat ottivat. Kaiketi ajoivat vaan liian lähekkäin. Ja onnekseen valot vaihtui just punaiseksi ja muutenkaan heidän takana ei ketään tullut. Naarmuilla ilmeisesti selvisivät (skootterit otti kyllä kivasti osumaa, katteen palasia pitkin tietä) tai ainakin molemmat heti nousivat ylös. En jäänyt tilannetta seuraamaan, kun ajoin vastaantulevien puolta ja eikä heille mitään pahempaa siinä käynyt.

Joku viisas taas ajoi vastaantulevien kaistalla meikäläistä vastaan. Ei vissiin sitten huomannut sitä kylttiä, missä kyllä kerrotaan, että siihen suuntaan on vaan yksi kaista ja toiseen suuntaan kaksi. Tajusi kyllä sitten siinä vaiheessa kun minä aloin vaihtamaan kaistaa siihen vasemmalle, missä hän siis ajoi. Toki välimatkaa oli jonkun verran ja aika varoen muutenkin kaistanvaihdon tein.

Tuli myös taas nähtyä aika erikoinen mielenilmaus liikenteessä. Ajoin oikealla kaistalla ja vasemmalla meni edellä kaksi henkilöautoa. Ensimmäinen oli velivenäläinen, joka alkoi hidastaa aika reippaasti jo ennen valoja. Perässä tuleva hermostui tähän ja koukkasi tuohon oikealle kaistalle eteeni juuri ennen valoja. (oli siinä jonkun verran väliä, eli ei ihan nokan eteen tullut) Valojen vaihduttua lähti siitä sitten renkaat ulvoen. Seuraavasta risteyksestä kääntyi kuitenkin oikealle. Eli meni vähän ohi tuo mielenilmaus meikäläiseltä. Ei sitten aiemmin voinut sitä oikeaa kaistaa valita, kun kuitenkin sinne oli menossa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ja jälleen kerran nuori kuski ajanut kännissä autonsa paskaksi, tällä kertaa Turussa rivitalon seinään! Nyt sentään oikeus voitti ja kuskilta lähti nirri pois ja muut selvisivät lievemmillä vammoilla. Ja kun katsotte kuvan autoa, niin ylläripylläri, kyseessä on jälleen joku paikallinen bensalenkkari tuunatulla autollaan...Uutinen.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ja jälleen kerran nuori kuski ajanut kännissä autonsa paskaksi, tällä kertaa Turussa rivitalon seinään! Nyt sentään oikeus voitti ja kuskilta lähti nirri pois ja muut selvisivät lievemmillä vammoilla. Ja kun katsotte kuvan autoa, niin ylläripylläri, kyseessä on jälleen joku paikallinen bensalenkkari tuunatulla autollaan...Uutinen.
Ja huomenna saadaan lukea lehdestä, miten Jalervi oli hurjan kiltti ja pidetty poika koulussa ja kuinka tämäkin on varmaan videopelien vika tai ainakin yhteiskunnan syytä jollain tapaa...

Ei löydy sympatiaa tällaisissa tapauksissa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ja jälleen kerran nuori kuski ajanut kännissä autonsa paskaksi, tällä kertaa Turussa rivitalon seinään! Nyt sentään oikeus voitti ja kuskilta lähti nirri pois ja muut selvisivät lievemmillä vammoilla. Ja kun katsotte kuvan autoa, niin ylläripylläri, kyseessä on jälleen joku paikallinen bensalenkkari tuunatulla autollaan...Uutinen.
Tässähän lopputulos on miltei paras mahdollinen. Rattijuopolta henki pois ja kyydissäolijat ilmeisesti toipuvat täysin, mutta saavat arvokkaan opetuksen ja tuskin menevät enää rattijuopon kyytiin, saati sitten menevät itse kännissä rattiin.

Ketjun aihetta sivuten tapahtui tänään huvittava tapaus Veritas stadionin lähellä. Mopopoika tuli jostain puskista tielle ja näytti kyllä hienosti jopa käsimerkkiä, että on tulossa. Siirtyminen sujui sulavasti ja ajokin oli ihan mallikasta sen pienen pätkän. Oli sitten jatkamassa kaskenkadun vieressä olevaa pyörätietä pitkin, jossa saa ajaa mopolla. Tätä ennen oli ~20 metrin pätkä pyörätietä, missä sitä ei saanut tehdä, mutta mopopoika päätti oikaista tästä, koska muuten olisi joutunut menemään liikennevaloista ja kiertämään ties mistä ja olemaan autojen esteenä.

Kuinkas ollakaan, kaskenkatua pitkin ajoi juuri poliisiauto ja nämä pysäyttivät mopoilijan siihen paikkaan. Oli poliisilla kyllä sellainen ilme naamalla, että ihan kuin olisi narauttanut pahemmankin rosmon. Ajokorttia siinä katsottiin ja enempää en nähnyt. Suhteellisen paska tuuri ja jos jonkun sakon sai, niin erittäin naurettava sellainen. Rikkoi toki lakia, siihen on paha mitään vastaan sanoa.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Tässähän lopputulos on miltei paras mahdollinen. Rattijuopolta henki pois ja kyydissäolijat ilmeisesti toipuvat täysin, mutta saavat arvokkaan opetuksen ja tuskin menevät enää rattijuopon kyytiin, saati sitten menevät itse kännissä rattiin.

Jos aivan tarkkoja ollaan, niin tuossa uutisessahan ei varsinaisesti mainita kuljettajan olleen päihtynyt ja täten tuo tutkimusnimike rattijuopumus voi teoriassa tarkoittaa matkustajaa, joka olisi tarttunut rattiin ja aiheuttanut siten ulosajon.

Kuski menehtynyt, joten häneltä tuskin korvauksia tulee, liikennevakuutus ei varmasti korvaa mitään kännissä aiheutettua ja kiinteistön vakuutuksessakaan tuskin on varauduttu autokolareihin. Saattaa olla melkoinen tappelu siitä, kuka korjaa asuntojen vahingot.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kuski menehtynyt, joten häneltä tuskin korvauksia tulee, liikennevakuutus ei varmasti korvaa mitään kännissä aiheutettua ja kiinteistön vakuutuksessakaan tuskin on varauduttu autokolareihin. Saattaa olla melkoinen tappelu siitä, kuka korjaa asuntojen vahingot.

Vakuutus, lakia on muutettu siten että ensisijainen korvausvelvollisuus on vakuutusyhtiöllä. Joka luonnollisestikin perii korvaukset vakuutetulta jos onnettomuuteen liittyy alkoholin- tahi huumausaineiden vaikutuksen alaisena tehty liikennerike.
Ulkopuolisten asema on turvattu.
 

Alpha

Jäsen
Nyt pitää avautua,

Nämä hidastelijat, jotka ajavat reilusti alle sallitun. Mikä siinä on, että ei voi ajaa suurinta sallittua, jos on kuiva keli ja aurinko paistaa. Ei varmasti ole ongelmia kelin suhteen. Jos ei pysty ajamaan tuollaisella kelillä suurinta sallittua, niin olisi kyllä ihan paikallaan katsoa peiliin ja miettiä joitain muita vaihtoehtoja liikkumiselle.
Tuollaiset hidastelija aiheuttavat ihan liikaa vaaratilanteita tuolla liikenteessä.

Ja sitten tämä hidastelijoiden perässä roikkujat... Menkää niistä ohi heti kun pääsette. Kun jäätte roikkumaan siihen perään, niin jo on kohta vaikea ohittaa kun autoletka vaan kasvaa. Tai jätetään sitten sitä väliä siinä edellä ajavaan, että ohittaminen on turvallista.

Ja sitten ilmiöön nimeltä ohituskaistalla kiihdyttävät.... Jos ette pysty ajamaan suurinta sallittua ennen ohituskaistaa, niin älkää nyt jumalauta kiihdyttäkö siellä ohituskaistallakaan suurimpaan sallittuun. Eihän teistä pääse ohi kun ei halua itse nopeusrajoituksia ylittää. Ja sitten tietenkin palataan taas hidastelemaan kun ohituskaista loppuu! Ja nyt sitten ei puhuta ohituskaistoista, joiden alussa nopeusrajoitusalue muuttuu suurempaa, silloin tietenkin kiihdytetään.

Näiden asioiden kanssa olen työmatkallani paininut, ja nuo on kyllä todella suuri ongelma liikenteessä.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Näiden asioiden kanssa olen työmatkallani paininut, ja nuo on kyllä todella suuri ongelma liikenteessä.

Täysin samaa mieltä. Kesällä on tullut paljon ajeltua Suomea ristiin rastiin ja varsinkin tuo ohituskaistakäyttäytyminen ihmetyttää suuresti. Tuntuu, että kun ohituskaista alkaa, niin ohitettavat kuin myös ohittajat painavat tallan pohjaan kuin formulalähdössä konsanaan eikä juuri kukaan ehdi "hidastelijoista" ohi. Ohituskaista kuin päättyy niin jo taas vauhti laskee alle sallitun ja lähes sama jono kärvistelee edelleen perässä.

Lomalla nyt ei niin kiire yleensä ole, että tuosta varsinaista stressiä jaksaisi ottaa, mutta suuresti se ihmetyttää. Miksei sitä suurinta sallittua nopeutta voida käyttää koko ajan, kun kelikin on erinomainen? Ja jos ei tosiaan voida käyttää, päästettäisiin edes suosiolla ohi ne, jotka haluavat liikkua tienopeutta.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakin Helsingin suurin ongelmaryhmä ovat jalkakäytävällä pyöräilijät + sitten ne liikennesäännöistä piittamattomat mankelistit jatka saattavat parhaimmillaan suorittaa combon ensin yksisuuntaista väärään suuntaan, sitten punaisia päin ja lopuksi kaarto jalkakäytävälle suojatien kautta.
No ei ole lähellekään suurin ongelmaryhmä. Hyvin harvoin näen Helsingissä pyöräilijää, joka aiheuttaisi jalkakäytävällä tai yksisuuntaisella vaaratilanteita. Puhumattakaan punaisia päin ajamalla. Kirjoituksestasi paistaa läpi se tyypillinen tilanne, että monia jostain syystä ärsyttää fillareiden kätevyys. Tuttu ilmiö Suomessa.

Fillaristeista pahimpia ovat keskustassa jossain Manskulla tai Espalla liian kovaa ajavat sekä erityisesti ne, jotka eivät tajua suojatien väistämissäännön koskevan myös pyöräilijöitä. Nämä ovat oikeasti ongelmana.

Eiköhän suurin ongelmaryhmä kuitenkin löydy niistä autoilijoista, jotka eivät välitä pysähtyä suojatien eteen, ajavat punaisia päin tai eivät osaa huomioida muuta liikennettä.

Jostain syystä muuten monet naisautoilijat eivät osaa/ymmärrä pysähtyä suojatien eteen, jos viereisellä kaistalla seisoo ajoneuvo. Minulla on omia teorioita tästä liittyen mm. naisten havainnointi- ja ajattelukykyyn, mutta jätän ne kertomatta ja kiinnostaisi tosiaan tietää, mistä tämä johtuu. Monet naiset pitävät itseään vielä vastuullisina autoilijoina, kun ajavat varmuuden vuoksi alinopeutta. Samat naiset sitten ajavat suojatiellä jalankulkijoiden yli. Poliisia ei tietenkään kiinnosta tarkkailla näitä, kun helpompi on valvoa pieniä uksia.

Lahdentie on kyllä täynnä idiootteja liikenteessä. Tuolla tiellä on vielä aika nihkeästi ohituspaikkoja, eikä kymmentä autoa ohiteta ihan tuosta vaan.
Sitten kun vielä kertoisit, mitä Lahdentietä tarkoitat. Eniro antaa 55 eri Lahdentietä, joten eipä toi sun juttusi nyt kovin valaiseva ollut.
 

Hyttynen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Eilen tuli bongattua Helsingissä Stockan edessä aika kamalan näköinen tilanne.

Jalankulkijoiden valo muuttui vihreästä punaiseksi ja suoraan ajavat autot saivat kahdelle kaistalleen vihreät valot. Jostain kumman syystä useampi kävelijä ei vain katsonut tai välittänyt punaisista, vaikka molemmilla kaistoilla oli autoja odottamassa vihreätään. Seurauksena ihmeellistä juoksemista autoja karkuun.

Pari kaveria sitten vielä vähän hömelön näköisinä taisivat vain seurata muita ja kävelivät joukon viimeisinä päin punaisia keskelle tietä. Tässä vaiheessa molemmilla kaistoilla olevat autokuskit näemmä saivat tarpeekseen ja lähtivät liikkeelle, jättäen nämä kaksi viimeistä kävelijää väliinsä. Eli siis pojat seisoivat keskellä tietä, kaistojen välissä ja autot porhalsivat ohitse molemmin puolin. Ehkä tilanne ei ollut oikeasti hirvittävän vaarallinen, mutta siltä se näytti, siinä hetkessä kun se tapahtui. Onneksi kaistoilla ei ollut enempää jonoa ja kävelijät pääsivät äkkiä sitten pois tieltä.

Ihmetytti tuo kävelijöiden puusilmäisyys tuossa tilanteessa. Valo oli ehtinyt olla punainen jo pitkään (useita sekuntteja), mutta moni kuitenkin käveli (tai juoksi) päin punaisia autoista välittämättä. Ja sitten nämä kaksi ritaria peltihevosissaan eivät kyllä yhtään välittäneet noiden kahden viimeisen sompailusta kun lähtivät liikkeelle. Ok, heille paloi vihreät, mutta kuitenkin. Mahtoiko sitten vaikuttaa näihin kuskeihin se, että nämä kaksi jalkankulkijaa olivat tummaihoisia...
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Eilen tuli bongattua Helsingissä Stockan edessä aika kamalan näköinen tilanne.

Jalankulkijoiden valo muuttui vihreästä punaiseksi ja suoraan ajavat autot saivat kahdelle kaistalleen vihreät valot. Jostain kumman syystä useampi kävelijä ei vain katsonut tai välittänyt punaisista, vaikka molemmilla kaistoilla oli autoja odottamassa vihreätään. Seurauksena ihmeellistä juoksemista autoja karkuun.

Pari kaveria sitten vielä vähän hömelön näköisinä taisivat vain seurata muita ja kävelivät joukon viimeisinä päin punaisia keskelle tietä. Tässä vaiheessa molemmilla kaistoilla olevat autokuskit näemmä saivat tarpeekseen ja lähtivät liikkeelle, jättäen nämä kaksi viimeistä kävelijää väliinsä. Eli siis pojat seisoivat keskellä tietä, kaistojen välissä ja autot porhalsivat ohitse molemmin puolin. Ehkä tilanne ei ollut oikeasti hirvittävän vaarallinen, mutta siltä se näytti, siinä hetkessä kun se tapahtui. Onneksi kaistoilla ei ollut enempää jonoa ja kävelijät pääsivät äkkiä sitten pois tieltä.

Ihmetytti tuo kävelijöiden puusilmäisyys tuossa tilanteessa. Valo oli ehtinyt olla punainen jo pitkään (useita sekuntteja), mutta moni kuitenkin käveli (tai juoksi) päin punaisia autoista välittämättä. Ja sitten nämä kaksi ritaria peltihevosissaan eivät kyllä yhtään välittäneet noiden kahden viimeisen sompailusta kun lähtivät liikkeelle. Ok, heille paloi vihreät, mutta kuitenkin. Mahtoiko sitten vaikuttaa näihin kuskeihin se, että nämä kaksi jalkankulkijaa olivat tummaihoisia...


Näitä samankaltaisia tilanteita tulee myös Lahdessa bongailtua toisinaan. Eipä ole pitkää aikaa kun satuin itse olemaan kävellen liikkeellä ja satuin jäämään punaisiin siihen puoliväliin, kyseessä oli siis risteys jossa on kahdet jalankulkijavalot. Pysähdyin sitten siihen keskelle niin toiselta puolelta katua tuli joku muija kuulokkeet (Tämä lienee myös eräs syy siihen puusilmäisyyteen) korvilla täysin piittaamatta autoista. Onneksi kävi sen verta tuuri, että risteyksessä ei ollut kuin 1 auto, joka sekin huomasi tilanteen ja vaikka näyttikin todella vittuuntuneelta ei lähtenyt tööttäilemään kyseiselle jalankulkijalle.

Toinen hyvin ärsyttävä ongelma on kun pyöräilijät jotka haluavat ylittää tien eivät pysähdy ollenkaan siihen tien reunaan vaan koittavat "hivuttautua" ettei tarvitse laittaa jalkaa maahan turhaan. Tällöin on todella vaikeaa ymmärtää se haluaako pyöräilijä mennä yli vai jäädä odottamaan ohitse ajavaa autoa, vaikka auto onkin yleensä väistävänä osapuolena näissä tilanteissa. Itse yleensä pysäytän tuohon kohtaan ja annan pyöräilijän mennä yli. Jotkut eivät tätä tee ja on tullut nähtyä muutamia hyvinkin vaarallisia tilanteita.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toinen hyvin ärsyttävä ongelma on kun pyöräilijät jotka haluavat ylittää tien eivät pysähdy ollenkaan siihen tien reunaan vaan koittavat "hivuttautua" ettei tarvitse laittaa jalkaa maahan turhaan. Tällöin on todella vaikeaa ymmärtää se haluaako pyöräilijä mennä yli vai jäädä odottamaan ohitse ajavaa autoa, vaikka auto onkin yleensä väistävänä osapuolena näissä tilanteissa. Itse yleensä pysäytän tuohon kohtaan ja annan pyöräilijän mennä yli. Jotkut eivät tätä tee ja on tullut nähtyä muutamia hyvinkin vaarallisia tilanteita.

Ei ne täälläkään tuossa lähellä yleensä mitään pysähtele. Suoraa vaan ja täytyy väistää kun lähellä ovat.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajoin tänään Aleksanterinkatua, Porvoon keskustan toista pääkatua pitkin ja liikennevalot näyttivät minulle vihreää. Joku teini päätti sitten ajaa polkupyörällä (sellaisella pienellä tekniikkapyörällä vai millä nimellä niitä sitten kutsutaan) Aleksanterinkadun yli. Pakkohan siinä oli jarruttaa, kun en viitsinyt ajaa sen teinin yli. Ihmetyttää, että mitäköhän senkin teinin päässä liikkui. Minä olen käytännössä aina rauhallinen liikenteessä, enkä töötännyt kyseisessäkään tilanteessa, mutta minua huolestuttaa, että jos teini tekee tuollaista useamminkin, niin jossain vaiheessa hänelle voi käydä huonosti.

Viime sunnuntaina joku teini ajeli pyörällään vähän pienemmällä kadulla sillä kaistalla, jolla autot tulevat häntä vastaan. Minä ajoin häntä vastaan ja törmäys oli aika lähellä, kun ei pimeässä näe hyvin tummissa vaatteissa vastaan ajelevia pyöräilijöitä. Todennäköisesti alkoholilla oli vaikutusta siihen, että teini ajoi niin vaarallisessa paikassa pyörällään.

Viime viikkoina on tullut töiden takia ajeltua aika paljon maaseudulla ja siellä näkee joka yö helpostikin 10 kissaa, joita joutuu väistelemään. Sitten paikallislehtien palstoilla ihmiset ihmettelevät, että mihinkähän heidän kissansa on kadonnut tai valittavat, että miksi ihmiset ajavat autoillaan kissojen päälle. Kyseiset valittajat voisivat tulla itse yöllä ajamaan autoa ja väistelemään kissoja.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Minä tein tänään liikkeen, joka varmasti aiheutti sydämentykytyksiä muutamalle autoilijalle. Lähdin ohittamaan edelläni ajanutta autoa, joka ajoi noin 95km/h satasen alueella. Kelasin hieman lisää vauhtia ja pistin vilkun päälle ja lähdin siirtymään toiselle kaistalle. Tässä kohdassa keltainen sulkuviiva oli juuri loppunut ja olin "nähnyt" että ketään ei tule vastaan. No sieltä tuli auto vastaan ja vieläpä aika lähellä. Minä vedin luonnollisesti liinat kiinni ja palasin takaisin omalle kaistalleni ja täten vaaratilanteesta ei päässyt tulemaan onnettomuutta. Onneksi en ollut ehtinyt siirtyä kokonaan vastustajan kaistalle vaan olin juuri ylittänyt keskiviivan kuskin puoleisilla renkaillani. Ohitettava oli ilmeisesti seurannut tilannetta peilistä ja hänkin pisti liinat kiinni lähes heti kun minä pistin vilkun päälle. Onneksi tilanteesta ei kehkeytynyt sen vaarallisempaa, mutta tahtoisin pyytää anteeksi näiltä kahdelta autoilijalta. Tein suuren arviointivirheen, joka olisi voinut maksaa muidenkin kuin minun henkeni tai terveyden. Tilanne tapahtui Jyväskylän ja Mikkelin välisellä tiellä.

Anteeksi.
 

Franz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuhannet kiitokset eilen pyörille nostetulla paskahuussilla körötelleelle välillä Suonenjoki - JKL. Takana muutaman kilometrin mittainen autojono. Luulisi paljon tien päällä olevana huomaavan tämän ja vetävän edes sillointällöin lipalle.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Viime viikkoina on tullut töiden takia ajeltua aika paljon maaseudulla ja siellä näkee joka yö helpostikin 10 kissaa, joita joutuu väistelemään. Sitten paikallislehtien palstoilla ihmiset ihmettelevät, että mihinkähän heidän kissansa on kadonnut tai valittavat, että miksi ihmiset ajavat autoillaan kissojen päälle. Kyseiset valittajat voisivat tulla itse yöllä ajamaan autoa ja väistelemään kissoja.

Satakunnan maaseudulla, pienellä kylätiellä sai myös väistellä kissoja. Tosin olin liikkeellä päiväsaikaan, jolloin valo auttaa havainnoissa. Edellä menevä (vauhti ei ollut hurja, taisi olla 60 alueella) jarrutteli, ja mirri säilytti henkensä. Hassun näköistä oli, kun jäi siihen vielä pällistelemään vastaantulevien kaistalle tyyliin "mitä meinasit mulle tehdä?". Eiköhän maaseudulla silloin tällöin kissa jää alle, kun siinä pääosin ulkokissoina vapaana temmeltävät. Lienee elämää.

Valtatiellä 11 eilen ajeli joku Chevrolet-kuski hienolla pakettiautolla niin rasittavasti, ettei siinä ole järkeä ollenkaan. En ymmärrä, miksi 100 alueella on ajettava 70-80, jos nyt kyydissä ei ole kristalleja tai muuten vaan särkyvää. 90-100 on ok, kun poliiseillakin oli joku "Ulkoilemme kaatosateessa" -teemapäivä, mutta miksi mennä niin paljon alle sallitun nopeuden.

Jos ei pysy hieno tila-auto lapasessa, aina voi ostaa pienemmän.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Pitää kiittää, ja ennen kaikkea ihmetellä, autoilijoiden toimintaa Saarenmaan Kuressaaressa. Jos jalankulkija oli edes vasta lähestymässä suojatiestä niin käytännössä aina autoilija pysäytti ja antoi tietä. Aluksi tämä hämmensi hieman omassa ajossa, kun autojono saattoi pysähtyä melko yllättäen ensimmäisen laskiessa jalankulkijan tien ylitse tilanteessa, jossa itse ei vielä edes nähnyt suojatietä. Hieno tapa ja toivoisi yleistyvän Suomessakin. Tosin pitäisihän Suomessakin lain mukaan käsittääkseni autoilijan aina pysähtyä, jos jalankulkija on aikeissa ylittää suojatien. Tästähän taisi pari vuotta sitten olla HS:n juttukin, jossa soittelivat rekisterien perusteella autoilijoille, jotka näin eivät tehneet. Kukaan ei oikeastaan tajunnut tehneensä mitään väärää.

Perus haukkumisen aihe taasen on ihmisten osaamattomuus ajaa kiertoliittymissä. Tässä tuntuisi tosin olevan selkeästi noin viiden vuoden oppimisperioidi, koska tuolla entisessä kotikaupungissa Kymenlaakson Helmessä, jossa noita liikenneympyröitä alettiin rakentaa noin 7-5 vuotta sitten valojen tilalle ja hankaliin risteyksiin, aletaan pikkuhiljaa tajuta esim. vilkun käytön alkeita. Samaa ei voi sanoa Suur-Kouvolan rautanyrkin alle lannistetuista maalaiskunnista, jossa sama kehityskulku on siinä vaiheessa, että kiertoliittymät ovat olleet käytössä vuoden tai pari.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Suojateistä. Vituttaa ihan raskaallä kädellä autoilijat jotka päästelevät pysähtymättä suojatien yli kun viereisellä kaistalla on auto pysähtynyt siihen suojatien eteen antamaan tietä jalankulkijalle tai pyöräilijälle. Turpaan tekisi mieli vetää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Valtatiellä 11 eilen ajeli joku Chevrolet-kuski hienolla pakettiautolla niin rasittavasti, ettei siinä ole järkeä ollenkaan. En ymmärrä, miksi 100 alueella on ajettava 70-80, jos nyt kyydissä ei ole kristalleja tai muuten vaan särkyvää. 90-100 on ok, kun poliiseillakin oli joku "Ulkoilemme kaatosateessa" -teemapäivä, mutta miksi mennä niin paljon alle sallitun nopeuden.

Jos ei pysy hieno tila-auto lapasessa, aina voi ostaa pienemmän.

Oliko kyseessä siis ihan Chevy Van vai joku pienempi tila-auto? Muistaakseni noissa uudemmissa Vaneissa pitää olla nopeudenrajoitin, joten voi hyvinkin johtua siitä ettei ajanut satasta.
 

Ralph

Jäsen
Tampere - Pori tiellä eilen joku neropatti moottoripyöräilijä ohitti edessä menneen auton vaikka vastaan tuli autoja. Siitä kahden auton välistä siis ohitti. Ymmärsittehän?
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Eikös tuo ole moottoripyörällä liikkujille aika yleistä? Nelostietä kun yleensä ajan n. 35km pätkän, sinä aikana kesäisin vähintään 5 moottoripyörää vetää keskiviivaa pitkin ohi, vaikka vastaan tulisikin autoja. Onneksi nykyään on tuo täristävä keskiviiva, jos se vähän vähentäisi näiden lahopäiden toimintaa.

Toinen motoristeissa vituttava asia on liikennevalokäyttäytyminen. Kuvitellaan tilanne, jossa on liikennevaloihin tultaessa 4 kaistaa. eka vasemmalle, toka ja kolmas suoraan meneville ja neljäs oikeelle kääntyville. Matti Motskarimies haluaa jatkaa suoraan, mutta viksusti välttää kahden keskimmäisen kaistan ruuhkan valojen ollessa punaiset ajamalla vasemmalle kääntyvien kaistaa jonon kärkeen, ja siitä sitten tyylikäs pujahdus jonon ensimmäiseksi jommallekummalle keskikaistalle. Todennäköisesti tunnistatte tilanteen, jos ajatte autolla kesäisin kaupungin keskustoissa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toinen motoristeissa vituttava asia on liikennevalokäyttäytyminen. Kuvitellaan tilanne, jossa on liikennevaloihin tultaessa 4 kaistaa. eka vasemmalle, toka ja kolmas suoraan meneville ja neljäs oikeelle kääntyville. Matti Motskarimies haluaa jatkaa suoraan, mutta viksusti välttää kahden keskimmäisen kaistan ruuhkan valojen ollessa punaiset ajamalla vasemmalle kääntyvien kaistaa jonon kärkeen, ja siitä sitten tyylikäs pujahdus jonon ensimmäiseksi jommallekummalle keskikaistalle. Todennäköisesti tunnistatte tilanteen, jos ajatte autolla kesäisin kaupungin keskustoissa.

Tunnistan kyllä. Itseäni ottaa suunnattomasti päähän kaikki itsekkäät ja joustamattomat kusipäät liikenteessä, mikäli nämä aiheuttavat toiminnallaan vaaraa muille, taikka tekevät muiden etenemisestä hitaampaa taikka muuten vaivalloisempaa. Sen sijaan jos joku motoristi vetää tällä tyylillä jonon keulille, niin mitä helvettiä se haittaa? Näemmä se voi vituttaa, että joku toinen pääsee nopeammin perille, mutta kuvailemastasi toiminnasta ei voi olla yhtään hidastetta tai muutakaan haittaa muille tielläliikkujille. Prätkät yleensä lähtevät valoista vähän nopeammin kuin se 1.4 litran koneella varustettu Almera tai Punto 1.1. Joten mitä jos Pertti Puntomieskin voisi vähän rauhoittua ja miettiä, mistä toiminnasta kannattaa hermostua ja mistä ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös