Varmasti näinkin ja minäkin ajan osan kotimatkaani JYP:in pelistä moisilla teillä, mutta ei voida lähteä liikkeelle ajatuksesta että koko valtakunnan poliisin toimintaohjeet mitoitetaan valtakunnan huonokuntoisimpien teiden mukaan. Lisäksi on vielä mainittava että edellä mainitsemani köröttely tapahtuu tiellä, jonka asfaltti on uusittu toissa ja viime kesänä, joten syynä ei ole tämäkään. Alinopeuden ajaminen ei minua ärsytä myöskään silloin kun sille on olemassa tien kunnosta tai muusta asiasta johtuva hyvä syy.
Toivoisinkin siis kuljettajilta ja kuljettajia vartioivilta poliiseilta seuraavan käsitteen tarkkaa miettimistä, sisäistämistä ja siirtämistä omaa toimintaa ohjaavaksi ohjenuoraksi; oikea tilannenopeus.
Ps. Kirjoitin edellisessä viestissäni siitä ärsyttävästä naisäänestä, joka kertoo tietoiskuja turvallisesta ajamisesta ainakin radio rockilla. Olen monesti ihmetellyt mitä näillä mainoksilla tahdotaan saada aikaan. Ymmärrän kyllä että liikenneturvallisuuden parantamisesta on kyse, mutta miksi ei voi kertoa normaalilla asiallisella äänellä tai vaikka selvällä ja möreällä äänellä sanottavaansa. Miksi ihmeessä pitää nykäistä hihasta ihmeellinen paapova ja toruva ääni, aivan kuin kerrottaisiin viisi vuotiaalle pojalle miksi ei saa nykäistä naapurin tytön letistä, vaikka niin kovasti mieli tekisikin. Minun korvaani tuo kuulostaa viestin vastaanottajan aliarviomiselta ja saa minut ainankin sulkemaan korvani ja vaihtamaan kanavaa.
Olenkin päätynyt siihen tulokseen että tämän naisen tehtävänä ei ole parantaa liikenneturvallisuutta sinällään, vaan hänen tehtävänsä on saada mieli vastaanottavaiseksi kun se möreä ja jämerä ääninen mies kertoo kuinka asiat ovat.
Tähän toteamukseen olen tullut kahdesta seikasta, ensiksikin ihmiset haluavat kuulla itseään auttavia asiallisia neuvoja, kuitenkin maailma on täynnä turhia neuvoja, joten silloin kun asiallista neuvoa on saatavilla ollaan korvat höröllään. Tämän naisen tehtävä on siis lisätä turhan neuvomisen määrää maailmassa ja täten pienentää asiallisen neuvomisen suhteellista osuutta kaikesta neuvomisesta. Tämä taas kasvattaa suhteellisesti harvinaisemmaksi muuttuneen asiallisen neuvomisen arvoa (asiallisen neuvomisen määrä pysyy samana, mutta kun asiatonta paapomista on enemmän, asiallisen neuvomisen prosenttiosuus pienenee ja täten ihmiset kokevat sen arvokkaammaksi) ja täten kun ihmiset kuulevat tämän möreällä äänellä hyviä neuvoja jakavan miehen äänen ovat he entistä vastaanottavaisempia.
Toiseksi tälle miehelle on annettu tehtäväksi kertoa todella tärkeät asiat, kuten turvavälin pitäminen, ennakoiminen ja oikean tilannenopeuden valinta. Naiselle on annettu tehtäväksi kertoa kuinka turmiollista on kun kaivaa nenää kesken ajamisen.