yleinen turvallisuus (koiran ulkoiluttajat, poukkoilevat jalankulkijat jne)
Ah, ikuisuuskitinän lähteillä. Jalankulkijat eivät tajua pyöräilijöitä ja toisin päin, autoilijat vihaavat molempia. Edelleen ajelen kyllä itse munamankelillani autotiellä silloin tällöin, mutta käytännössä ainoastaan silloin, kun se on pakollista, eli kevyelle liikenteelle tarkoitettua väylää ei ole tarjolla. Onneksi ainakin täällä Turussa noita pyöräteitä on riittävästi, maalle päin mennessä ei sitten niinkään, mutta ihmekös tuo.
Jalankulkijoille ihmettelyä edelleen sen verran, että en mä vittuile enkä yritä säikytellä kun sitä kelloa kilistelen, tarkoitus on saada teidät huomioimaan, että takaa on tulossa ihminen ja ihmisen kuljetusväline, vieläpä useimmin huomattavasti suuremmalla nopeudella, kuin edessä olevat kävelijät. Eikä silloin tarvitse vaikkapa nyt sen kolmen hengen porukan hajota kaikki eri suuntiin, vaan ihan väistö sinne "omaan" reunaan riittäisi. Ja aika vittuuntuneita katseita siitä kellon kilistämisestä edelleen osakseen saa. Onko se meillä jo äidinmaidon tuomaa, että kaikki, minkä voi ottaa vittuiluna, otetaan vittuiluna? Ihme sakkia saatana.
Ja sitten ovat tietysti ne kävelijät, jotka puoliksi jaetulla kevyen liikenteen väylällä (kävelijät omalla ja fillaristit, rullistelijat ja muut omalla puolellaan) omistavat koko baanan loikkien ja pomppien missä sattuu. Tietysti jos on koira mukana, niin voi itse keskittyä rauhassa maleksimaan, kun koiran hihna hoitaa tien tukkimisen koiran vaellellessa ympäriinsä. Siinä 0,2 sekunnissa kun Turre päättää vaihtaa puolta, ei pyöräilijä ehdi tekemään mitään, joka johtaa siihen, että talutushihna on äkäiseen solmussa etuvanteen ympärillä ja kuivauimahyppy tangon yli saa alkunsa.
Pari viikkoa sitten joku emäntä "melkein" ajoi autollaan tyttöystäväni päälle, suojatiellä josta saa pyörän kanssa ajaa yli. Sai kuitenkin pysäytettyä kaaransa ja törmäys oli luokkaa "pyörän kanssa kaatuminen paikaltaan". Kyseinen risteys (Linnankatu-Puistokatu) on toki vaarallinen ja eukonkin olisi pitänyt käyttää tavallista tarkempaa pelisilmää, mutta autoilija oli väistämisvelvollinen ja törmäys siis hänen vikansa. No, onneksi ei sattunut juuri kuinkaan.
Itselläni ei ole autoilijoiden kanssa juuri koskaan ollut suuremmin ongelmia, mitä nyt pyöräteille parkeeratut autot vituttavat. Muuten olen ottanut sen linjan, että vaikka etuajo-oikeutettu olisinkin, niin jos mahdollista, näytän lähestyvälle autolle jo kaukaa, että anna mennä vaan. Olen järkeillyt sen niin, että se on aivan sama kumman vika se on, kun törmäys tapahtuu. Tuollaisella perus-Corollalla kun on meikäläisen Helkamaan nähden melkoinen massaetu ja sitä pyrin kunnioittamaan, vaikka sitten "luopumalla oikeuksistani".
Niin ja te perkeleen valopäät, olette sitten nuoria tai vanhoja, jotka niitä pyörillä varustettuja matkalaukkuja sun muita raahaatte mukananne kaupassa tai kaupungilla
kun se on paaljon kevyempää vetää sitä rinkkaa perässään; Painukaa vittuun mun pyörätieltä. Joo, on siinä sun laukussa pyörät, mutta se ei silti kuulu kevyen liikenteen väylälle, vaan sinne kävelijöiden puolelle. Se on sitten voi voi, mikäli kävelijöiden puolella tien pinta on epätasainen tai mitä vaan. Sinne niitten laukkujenne kanssa, hop hop!
Lastenvaunut kevyen liikenteen väylällä suvaitsen pitkin hampain ja nekin suurimmaksi osaksi siksi, että äidit tuntuvat ymmärtävän fillariliikenteen haasteet ja työntävät vahinkovankkureitaan yleensä melko reunassa, joten ohi mahtuu hyvin.