Kyllä, varmuuden varalta hiljensin. (Korjataan vielä, että eihän se ollut V niin kuin virhe, vaan R niin kuin rike eli lievempi.) Tosin kun kerroin inssin pitäjälle tämän, niin totesi, että ihan perusteltua. Kuitenkin tähdensi sitä, että liikenteessä ei saisi turhaan jarrutella - kuten moni autoilija tekee pyöräilijän lähestyessä suojatietä.
Jos inssi on sitä mieltä, että toheloit, inssin omassa ohjeistuksessa on hiukan miettimisen varaa. Paitsi jos pysähdyit, niin sitten ymmärrän. Turhaan jarruttelu on jarruttamista ilman mitään syytä jarruttaa. Tämä etenkin maantiellä ja muuten vaan suuremmilla nopeuksilla. Mutta kaupunkialueella tilanne muuttuu oleellisesti. Siellä tapahtuu koko ajan kaikenlaista, mitä se takana tuleva ei näe. Jos ei osaa ennakoida, ajaa jonkun päälle tai perään. Vaikka toisella olisi kolmio, vaikka fillarin kuuluisi väistää autoja, se kevyt jarrutus ihan vaikka vaan merkinannoksi takana tuleville ei todellakaan ole mikään rike eikä tunarointi. Pelkkä hidastaminen tai jarruttaminen on tilanteesta riippuen kuitenkin mun mielestä ihan ok. Ei nää aina ole mustavalkoisia asioita, teoria on eri kuin käytäntö. Kyllä mä hiljennän tutussakin risteyksessä, jos kolmion takaa lähestyy auto, joka näyttää vähänkään siltä, että ei ole huomannut sitä kolmiota. Viimeksi näin sattui viikko sitten ja kolinaa olisi kuulunut, ellen olisi jarruttanut. Tää sankari tuli vieläpä vasemmalta ja muutenkin kolmion takaa.
Oikeassa oleminen ei lohduta pätkän vertaa, kun on pelti rutussa. Ja vielä vähemmän, jos siellä on fillari toisena osapuolena.
Oma inssiajoni muuten loppui inssin lausahdukseen "ei susta ainakaan poliisia tule". Päästin mummun kadun yli, kun hän seisoi paikallaan suojatien vieressä odottaen liikenteen hiljenemistä. Ymmärtääkseni tein oikein.