Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 004 136
  • 12 302

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Tavallaan tää kuuluisi vitutusketjuun, mutta koska kyse on autolla ajamisesta, niin tämä on oikeampi... eli...

Olin ajamassa erään hampurilaisketjun autokaistalle ostaakseni eväät mukaan. Kuten yleisesti on, niin niissä ajetaan kulman taakse ja taas toisen kulman taakse kunnes olet kassaluukulla.

Edessäni oleva auto oli sen ensimmäisen kulman kohdilla jotenkin hassun näköisesti, muttei kiinnittänyt vielä siinä vaiheessa kummempaa huomiota. Kulman takana oli parin auton jono siinä tilauspisteellä. Tämä edessäni oleva oli jättänyt häntä edeltävään autoon reilun parin metrin välin. Ajattelin, että jopahan on. Kun edelläni oleva oli oman tilauksensa jättänyt ja liikahti eteenpäin... niin hänpä pysäyttikin metrin ajamisen jälkeen, taas jättäen sen parin metrin välin edessään olevaan. Jep, oli pysäyttänyt sellaiseen kohtaan, että en pystynyt jättämään omaa tilaustani ennenkuin tämä edessä oleva valopää oli siirtynyt eteenpäin jonon edetessä. Ja kyllä... kun sen toisen kulman taakse päästiin, niin koko ajan oli hänellä se parin metrin rako edellä olevaan. Vitutti sen verran, että alkoi jo koko tilanne naurattamaan. Aika hyvin arvasin, miten tämä edelläni oleva ajoi kassaluukulle. Jep, reipas väli auton ja luukun väliin. Kun hän maksoi ja otti annoksensa vastaan, niin hän joutui kurottelemaan.

Kyllä liikenteessä varovainen pitää ollakin, mutta tuo kyllä meni yliampuvuudessaan niin käsittämättömäksi, että huh huh. Todennäköisesti edelläni kulkeneen auton kuljettaja kuuluu samaan sakkiin (josta olen tähän viestiketjuun jo aiemminkin kirjoittanut), jotka jättävät liikennevaloristeyksissä edessään olevaan autoon miltei auton mitan väliä. Ovat useimmiten toiminnallaan estämässä kääntyvälle kaistalle meneviä. Liikenteenjakaja estää itsessään kyseiselle kaistalle pääsyn aiemmin ja vasta siinä vaiheessa kun tapauksen kaltainen ujosteleva kuski on "poissa jaloista", niin muut pääsee haluamalleen kaistalle.

Taskuperuutus on luonnollisesti sula mahdottomuus. Tietenkin myös parkkiruudusta poistuminen on melkoisen mielenkiintoinen prosessi hänenlaiselleen kuskille.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taskuperuutus on luonnollisesti sula mahdottomuus. Tietenkin myös parkkiruudusta poistuminen on melkoisen mielenkiintoinen prosessi hänenlaiselleen kuskille.

Kuulun tähän ryhmään. En ole koskaan taskuparkkinut, sillä en osaa hahmottaa auton kokoa. Sen takia tulee sitten ajettua ahtaissa paikoissa ylivarovaisesti. Hahmottamista luonnollisesti auttaisi, jos ajaisin useammin, mutta auton rattiin tulee hypättyä noin kerran vuodessa. Ehkä hyvä niin. Ei tosin tulisi mieleen juuri silloin lähteä kikkailemaan jonnekin drive iniin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Todennäköisesti edelläni kulkeneen auton kuljettaja kuuluu samaan sakkiin (josta olen tähän viestiketjuun jo aiemminkin kirjoittanut), jotka jättävät liikennevaloristeyksissä edessään olevaan autoon miltei auton mitan väliä. Ovat useimmiten toiminnallaan estämässä kääntyvälle kaistalle meneviä. .
Ainakin autokoulussa missä minä kävin niin opetettiin jättämään ainakin pari-kolme metriä edellä olevaan autoon väliä. Ei kuulemma viitti pakokaasuja haistella valoissa. Itsellekkin tuli tuo vähän yllätyksenä.

Tosin nykyään tulee aika lähelle aina ajettua.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Minulle taas opetettiin niin, että oikea etäisyys on sellainen, että edellä olevan auton takarenkaat näkyvät kokonaisuudessaan.

Sama täällä, tosin ei kyllä tule jätettyä noin paljoa väliä jostain syystä. Toissapäivänä kokeilin kuinka pitkä väli se onkaan ja tuntuihan mahdottomalta että on joskus jättänyt takarenkaat kokonaisuudessaan näkyviin. Autokoulussa se oli vielä vähän, mutta nykyään se tuntuu jo aika paljolta.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Enpä ole itsekään koskaan taskuperuuttanut. Ei joutunut sen paremmin autokoulussa kuin inssissäkään moista suorittamaan. Eikä ole kyllä tullut mieleenkään alkaa harjoitella sen jälkeen.

Tuoreimman vitutuksen sai aikaan skootterikuskin ohitus juuri hetki sitten. Itse käännyin tuplakäännöksen vasemmalle. Ensin parkkialueelle sitten uudestaan paikanhakuun.

Tämä skootterikuskipa vain olikin kääntymässä samalle parkkialueelle, tosin vain oikaistakseen sen läpi. Ja kuinka ollakaan tämä kuski päätti, että vasemmalle kääntyvän saa ohittaa siinä kääntymisen aikana.

Tällä kertaa jäi vain vaaratilanteeksi, kun olin itse hereillä ja katsahdin sivulle ennen uutta käännöstä vasemmalle (ohitus alkoi niin, että sitä ei nähnyt peileistä). Mutta saipahan vähän vitutusta tähänkin iltaan.
 

Rocco

Jäsen
Taskuperuutus on lopulta aika helppoa.

1) Etsi väli mihin autosi varmasti mahtuu. Älä yritä liian pieneen väliin.
2) Pysähty ensin paikan kohdalle, etenkin jos takaa tulee muita autoja, ja vilkku päälle aina. Näin pidät huolen ettei taaksesi pysähdy kukaan ja samalla blokkaa peruutustasi. Eikä kukaan myöskään aja nokka edellä siihen samaan paikkaan.
3) Kun takana oleva tila on vapaa, aja eteenpäin niin pitkälle, että olet tyhjän ruudun edessä olevan auton kanssa samalla tasalla.
4) Peruuta hiljalleen, kunnes olet itse noin viereisen auton takapenkin kohdalla.
5) Hiljennä vauhtia ja käännä rattia niin, että näet taustapeilistäsi takana olevan auton keulan suoraan keskellä peiliä.
6) Suorista ratti ja peruuta suoraan.
7) Kun autosi keula on ohittanut edessä olevan auton takakulman, käännä rattia ja autosi keula suoraksi.
8) Jarruta ennenkuin kolhaiset takana olevaa autoa.
9) Nyt pitäisi autosi olla suorassa ja hyvässä taskuparkissa.
10) Aja tarvittaessa eteenpäin niin, että jätät tilaa sekä eteen että taakse. Näin kaikki pääsee helpommin pois parkista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taskuperuutushan alkaa olla monessa paikassa jo lähes välttämätön kun ainakin täällä meillä päin laitetaan teiden varsille niin helvetin korkeita reunakiviä että ei etuperin yksinkertaisesti pääse kovin ahtaisiin väleihin. Sitä kun vaan harjoittelee pari kertaa niin ei siinä montaa sekuntia mene kun auto on parkissa.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Minulle taas opetettiin niin, että oikea etäisyys on sellainen, että edellä olevan auton takarenkaat näkyvät kokonaisuudessaan.

Maailmassa on monia paikkoja, joissa on pakko jättää sen verran väliä edessäjonottajaan, että pääsee tarvittaessa välistä karkuun. Minulle tapa neuvottiin LA:ssa rotumellakoiden jälkeen v-94. Ulkomailla epävarmoissa paikoissa sovellan edelleen ja tietysti Suomen pahamaineisimmissa lähiöissä, kuten Jamppa, Sinisaari, Petonen, Pormestarinluoto, Hervanta yms.

Aika tervettä varovaisuutta. Suomessahan myös huoletta avataan auton ovet kauko-ohjauksella heti kun se on näköpiirissä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Rattijuopumusrajan alentamista puuhataan jälleen. Ihan hyvä ajatus, mutta entäpä Liikenneministeriön asettaman työryhmän perustelu?:

"Tutkimusten mukaan uusilla kuljettajilla on muita suurempi onnettomuusriski jo alhaisilla alkoholipitoisuuksilla, joten promillerajan alentaminen hyödyttäisi erityisesti nuoria."

Eivätkö ne viinaa juoneet nuoret aiheuta liikenneonnettomuuksia kuin itselleen tai muille nuorille?
 
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt täytyy kehua. Kiitokset sille teiden ritarille, joka teki tilaa iltapäiväruuhkan aikaan Laukaantiellä. Tulikin jo hetki siinä risteyksessä jumitettua. Tapaus meni siis niin, että ritarin edestä kääntyi matkailuauto tulosuuntaani, jolloin jono lähes pysähtyi. Tämä hopeisen auton ritari pysäytti koko jonon ja päästi meidät muutaman auton siihen väliin. Näin kohteliasta toimintaa harvoin näkee.

Mulkkuja onkin näkynyt aamuruuhkassa niin paljon, ettei laskuissa pysy mukana.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vaikka maaseudulla olenkin varttunut, niin ikäväkseni pitää avautua maanviljelijöistä liikenteessä.

Eilen töistä tullessa valtatie tukossa, kilometrien jono matelee 40 km tunnissa. Syy: kaistalla junnaava traktori.

Tänään aamulla töihin mennessä valtatie tukossa, kilometrien jono matelee 30 km tunnissa.
Syy: kaistalla junnaava traktori.

Hieman kummastelen, miksi sinne valtatielle on pakko päästä samaan aikaan koko työssäkäyvän Suomen kanssa? Olisiko mahdollisuutta valita +- tunti johonkin suuntaan, jotta se tie tukittaisiin työmatkaliikenteen pahimman piikin ulkopuolella?

Ja sitä paskaa ajetaan näköjään tielle tänäkin vuonna. Tästä käsittääkseni on myös maanviljelijällä aika selkeät ohjeet puhdistaa ne välineet ennen tielle siirtymistä. Varmasti moni näin tekeekin, mutta tässäkin tapauksessa yksikin tunari saa pilattua kaikkien maineen, kun ei ne multakokkareet sieltä ihan hetkessä itsekseen katoa.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alkuviikosta olin yhden kaverin kanssa lenkillä, kun huomasimme jo aika kaukaa risteykseen hyytyneen auton. Moottori oli lopettanut diilinsä ja kuski oli saanut jotenkin jäykällä ratilla autonsa tien reunaan, mielestäni niin laitaan kuin mahdollista. Hätävilkut olivat tietenkin päällä. Ottaen huomioon että kyseessä oli aika hankala risteys, oli hän taitavasti saanut ohjattua kaikkein harmittomimpaan kohtaan autonsa.

Menimme auttamaan, tarkoituksena työntää auto viereisen liikkeen parkkipaikalle. No siinä ohessa vain huomasin mikä jatkuva vitun autojen tööttäily ja paniikki muilla ohiajavilla kuskeilla oli. Siis mikä helvetti ihmisten ongelma on? Kai jokainen hieman vähäisemmillä aivomuttereilla toimivakin tajuaa etteivät hätävilkut ole huviksi päällä ja kolme miestä työntää yhtä autoa risteyksen laidalla vain saadakseen hieman liikuntaa. Kaiken huippu oli, että auto oli oikeasti todella hyvin oikealla reunalla. Nämä tööttäilevät idiootit kokivat ilmeisesti sen pienen ratin vasemmalle kääntämisen kovana haastena kyvyilleen. Uskomatonta!
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Nämä tööttäilevät idiootit kokivat ilmeisesti sen pienen ratin vasemmalle kääntämisen kovana haastena kyvyilleen. Uskomatonta!
olen havainnut jo kauan sitten että tuulipukukansastamme tulee pikku liikennepoliiseja auton ratissa. Lisäksi äänimerkkiä käytetään kaikkeen muuhun kuin siihen mihin se on tarkoitettu (varoittamiseen/toisten autoilijoiden huomion herättämiseen).
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Täytyy nyt ääneen ihmetellä miten erilainen autoilukulttuuri Jyväskylässä ja Turussa on. Tulee pari-kolme viikkoa vuodesta ajeltua Jyväskylän liepeillä ja hyvin äkkiä käy selväksi, että kaupungilla on ralliperinteitä. Valitettavasti kun kyse on liikenteestä, jossa pelataan yhteisillä säännöillä ja pyritään sujuvuuteen, rallimentaliteetti ei ole hyvä idea. Tietä ei vitussa anneta, jos ohitat niin siitä vedetään herneet nenään, ajetaan ihan perseessä kiinni, on jatkuvasti kova tarve todistella jotain liikenteessä. Samaan asian on jo monesti ottanut puheeksi Jyväskylässä asuva sukulainen joka pitkien työmatkojenkin vuoksi on ajellut Jyväskylän suunnalla paljon. Vaikka tomppeleita löytyy varmasti joka puolelta Suomea, niin yleisasenteessa liikenteessä muita kohtaan tuntuu olevan selkeitä eroja.

Asiasta toiseen. On aina huvittavaa huomata miten kanssa-autoilijoiden ajokäytös muuttuu sen mukaan mikä auto sinulla on allasi. Näytönhaluja ja kunnioituksen puutetta löytyy kyllä jos satut ajelemaan vähän vaatimattomammalla pelillä, ja päinvastoin päinvastoin.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Luin äskettäin uutisen, jossa kerrottiin että kärkikolmion takaa tullut henkilöauto ajoi moottoripyöräilijän eteen ja prätkäkuski loukkaantui vakavasti. Moottoripyörän kuljettaja ajoi ylinopeutta ja oli yli promillen humalassa. Miten menetellään jos asia menee oikeuteen? Maalaisjärki sanoo, että kaksipyöräisen kuski on heikommilla.
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Eilen kyllä ajeli eräs "ritari" edessä. Kyllä tuli välillä sellainen mitähän vittua olo, kun hänen ajamista katsoi. Ensin hän ajoi 70:ä, 100-rajoitusaluellla, sitten päästiinkin tietyöaluelle, niin eiköhän siellä sitten välillä ajettukin 90:ä(Itse ajoin n. 80 ja hän karkasi), vaikka rajoitukset vaihtelivat 80 ja 50 välillä. Lisäksi kohdassa missä tämä kuski kiihdytti oli tällaisia metallitolppia ohjaamassa liikennettä. Kaikista parasta tässä oli se, että kaveri oli ohittanut minut aikasemmin. Kyllä voi sanoa, että teki mieli näyttä vaikka mitä, kun survaisin moottoritielä lopulta miehestä ohi. Aikaisemmin ei pässyt, kun itsellä on "sen verran" vielä järkeä päässä, etten kehdannut alkaa ohittamaan tietyöaluella.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Rattimiehethän ne ajelee tietyömaiden läpi 2-3x ylinopeutta, mutta maantiellä himmailevat reilusti alle sallittujen nopeuksien. Poislukien tietenkin ohituskaistat, joilla painetaan kaasua aina sinne 120-130km/h asti, ettei vain kukaan ohitse pääsisi. Sehän vasta noloa olisi.


Miten menetellään jos asia menee oikeuteen? Maalaisjärki sanoo, että kaksipyöräisen kuski on heikommilla.

Meikäläisellekkin maalaisjärki sanoisi, että selväpäisen kuskin törttöilyt katsotaan läpi sormien, jos toinen osapuoli on päihtynyt. Kaiken lisäksi moottoripyörän ylinopeus on lieventävä asianhaara henkilöautokuljettajan rikkeelle. Tapauksesta en mitään tiedä, koska siitä en ole mitään lukenut, mutta veikkaisin tapahtumien menneen jotenkin näin: Mp-kuski huomaa kaukaa, että hänen eteensä on kääntymässä hlö-auto. Mp-kuski päättää vääntää kaasua ja ajattelee ohittavansa tämän mulkeron, joka hänen käyttämälleen tielle kääntyi. Reilu promille veressä kuitenkin tuntuu sen verran ajotaidoissa, että ohitus 160-200km/h vauhdissa on perhanan vaikeaa, josta seuraa yhteentörmäys. Tosin tuossa vauhdissa törmäys autoon aiheuttaisi tällä kuuluisalla maalaisjärjellä ajateltuna pikaisen kuoleman, mutta sovitaan että nyt oli matkassa juopontuuria!

Ei, en vihaa moottoripyöräilijöitä. Tuo vaan tuntuu olevan "tapa" myös selväpäiselle moottoripyöränkuljettajalle. Joskus sitä on tullut auton ratissa oikein säikähdettyä, kun ohi lasettaa moottoripyörä +200km/h vauhtia.
 
Tampereella yks todellinen idioottimagneetti on Kalevantie Messukylän suunnasta tullessa ja etenkin kun rinnakkainen kaista päättyy ennen Takojankadun risteyksen liikennevaloja. Eilen taas yks VW-kuski uudenkarheella pelillään päätti, että kahden ohi on päästävä ennen ku kaista loppuu. No eihän se ehtiny, mutta ohi tuli silti - vitun idiootti. Mikä siinä toisten perässä ajamisessa on niin vaikeaa joillekin?
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tietyömaita on aika paljon täällä päin, mm. kehä III ja kehä I ovat paikoittain remontissa. Nopeusrajoitus normaalisti kehä III:lla Vantaan kohdalla on 80 km/h, mutta työmaiden takia joutuu ajamaan 50 km/h pitkän matkaa. Yleensä 80 km/h alueella tulee ohitettua autoja, jotka ajavat sen alle. Omassa autossa mittari tuntuu olevan melko tarkka, joten yli 90 km/h en mielelläni mittarissa pidä. Sitten tulee työmaa-alue, ja hidastan vauhdin mittarilukemaan 60 km/h tai mielellään vähän alle. Yllättäen nämä samat jannut, jotka äsken ohitettiin, painavat ohi vauhdilla.

Sama ilmiö on Tuusulanväylällä, jossa nopeusrajoitus muuttuu 100 km/h -> 80 km/h. Ensin ajetaan noin 90 km/h, mutta nopeutta ei hidasteta ollenkaan rajoituksen muuttuessa. Pahimmillaan on juuri päässyt auton edelle kun rajoitus muuttuu, niin sitten mennään heti taas ohi.

Tietysti sekin voi vaikuttaa, että ajaa itse pakulla. Yleensähän sellainen pitää heti ohittaa, ja jos paku menee ohi, niin pitää kiihdyttää. Lienee jokin vanha vaisto ajoista, jolloin pakuilla sai ajaa 80 km/h ja tehoa ei löytynyt koneesta riittävästi sujuvaan kiihdyttämiseen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tietyömaita on aika paljon täällä päin...

Sama ilmiö myös Turun moottoritiellä Leppävaaran kohdalla, en ymmärrä mikä tiettyjä kuskeja riivaa kun tulee tietyömaa niin hidasteta ei juuri yhtään ja ajetaan sellaiset noin 20-30kmh ylinopeutta, vilkutellaan valoja takana ja ollaan niin vi*un vihaisia jos joku ajaa 60kmh alueella noin 65kmh. Onneksi on ollut tuolla työmaalla muutama ratsia ja kortteja lähtenyt kuivumaan todennäköisesti iso kasa.

Ymmärtääkseni moni näistä vetelee vakionopeudensäädin päällä ja ei vaivaudu sitä muuttamaan kun on niin suuren työn takana ilmeisesti. ;)
Toivottavasti päiväsakoille menevä lasku löytää mahdollisimman monen näiden veijareiden tykö.



_
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Ihmiset, jotka muodostavat saatana ruuhkan jo sillä, että mikäli tiensivussa seisoo vaikka auto, mikä on hieman ottanut osumaa johonkin takapuskuriin. Pitää saatana lipua siitä ohi ja tuijottaa. Perkeleen kusipäät!

Eilinen bussikuski pyysi minua toimimaan kartanlukijana kun ajoi ensimmäistä kertaa reittiä. On kuulemma paljon tutustunut reittiin ja viime yönäkin kävi vielä ajamassa autollaan reitin. Aivan hermona ja paskat housussa. Tämmöinen ammattikuljettaja tällä kertaa. Olisi vielä pari kertaa mennyt harhaan, ellen olisi neuvonut. Vittu sentään.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Tuli tuossa ajettua melkoisen pientä ja mutkaista tietä moottoripyörällä ja kun kahdesti saavutin edellä ajavan auton niin laittoivat vilkun päälle oikealle ja ajoivat sivuun päästääkseen mut ohitseen. Tämän jälkeen vilkku vasuriin ja tulivat takaisin tielle. Loistavaa kohteliaisuutta.

Pari päivää tämän jälkeen Lahden motarilla, jälleen pyörällä, tuli huomattua sellainen asia että siellä ajetaan vasenta kaistaa ilman että välitetään takaa tulevista jotka ajavat rajoitusten mukaan tai hieman yli.
Oikea kaista aivan tyhjä, reilun kilometrin päässä oli kaksi rekkaa kyseisellä kaistalla ja ihmisiä autoissaan vasemmalla kaistalla, ei edes jonoksi asti, vaan kukaan ei malttanut vaihtaa kaistaa vaikka ajoivat noin 100 km/h 120:n alueella, onko se oman "paikan" menettämisen pelko niin suuri ettei toisille voi antaa tietä?
No, ohitettuani usean auton oikealta ja vaihdettuani kaistaa vasemmalle varsin pitkään väliin johon olisi hyvin mahtunut isompikin auto, tuli tämä pakettiautokuski jonka eteen menin aivan takarenkaaseen kiinni, vilkutteli valoja ja soitteli torvea. Yrittipä vielä työntää keulaansa oikealta ohitse, minun ja rekan välistä siis. Oli se puskuri varmaan noin 30:n sentin päässä jalastani kun se keula siihen viereen tuli. Siinä sitten meni hermo jo sen verran että vaihdoin muutaman pienemmälle ja hyvästelin tuon kusipään kansainvälisellä sormimerkillä.
En itsekään tuossa ollut todellakaan mikään ritari, kunhan ottaa päähän tuo ettei voida vaihtaa kaistaa motarilla sekä tuon pakettiautokuskin toiminta tilanteessa.

Parasta koko tilanteessa oli rekkakuskin reagoiminen tapahtuneeseen, hän nimittäin ilmeisesti näki tuon lähentelyn ja siirsi autonsa oikealle jotta pääsin näppärästi rekan ja edessä olevan hankilöauton välistä puikkaamaan eteenpäin.
 
Tämmöinen ammattikuljettaja tällä kertaa. Olisi vielä pari kertaa mennyt harhaan, ellen olisi neuvonut. Vittu sentään.
Tuo on aika paska juttu. Etenkin Helsingissä kuskeja ei opasteta juurikaan noihin reitteihin etukäteen. Ja itsekin uran alkutaipaleilla tapahtui hieman vastaavaa. Meinasivat laittaa meikäläisen ajamaan jotain pikavuoroa Jyväskylään, kerran olin siellä vaan käynyt tutustumassa toisen kuskin kyydissä. Onneksi sain puhuttua itselleni "kartturin" mukaan. Toinen kuski siis, ei matkustaja.
Ja toisen kerran laittoivat ajamaan jotain koululaisvuoroa aamusta sellaiseen paikkaan missä en koskaan ollut ajanut, maaseutua tietenkin. Tai olin ajanut osan reitistä toiseen suuntaan, eli iltapäivävuoron. Siitä nyt ei kuitenkaan kauheasti lohtua ollut. Jonkunlaisen kartan sentään antoivat mukaan. Kivaa sitten ajella, kun ekaan n. 5km ei näy ketään. Helpotus oli kuitenkin suuri, kun se ensimmäinen tenava seisoi tien laidassa.

Ja kun muutin nykyiselle paikkakunnalle, oli myös kohtalaisen mielenkiintoista alkuun. Kaupunki oli täysin vieras, poislukien ihan muutama paikka, missä oli joskus lapsena käynyt. Onneksi antoivat ihan rauhassa tutustua reitteihin ja mukana oli toinen kuski niin kauan, että ne reitit oli varmasti hallussa.

Näin helteillä tuli taas mieleen eräs kysymys. Kieltääkö mikään liikennesääntö ovi auki ajamisen? Tässä tapauksessa siis linja-autolla. Tuota kun näkee kollegoiden toimesta tapahtuvan toisinaan. Siis tietenkin silloin kun ei ole matkustajia kyydissä, vaan auto on siirtymällä tms. Ja on tuota itsekin muutaman kerran hetken aikaa harrastanut, kun tyhjällä autolla on liikkeellä. Ei nyt ehkä aivan viisasta ole, mutta aika tehokkaasti siinä käy se ilmavirta.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Miksi kesäisin ihmiset kaivavat hajoamispisteessä olevat keikkabussit sun muut paskakasat museoistaan ja lähtevät ajelemaan niillä selvää alinopeutta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös