Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 109 272
  • 13 118
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta miten se risteys voi mennä tukkoon, kun korkeintaan joudut odottamaan samaan suuntaan menevien jalankulkijoiden takia kääntyessäsi oikealle, tai vastaantulevan liikenteen odottamista kun käännyt vasemmalle?
Tosissaanko se Rocco utelee hölmöjä? Ei risteyksessä tarvitse välttämättä kääntyä yhtään mihinkään ja silti kaistat on helppo saada tukkoon risteävältä liikenteeltä. Joka ikinen aamu näitä teiden tukkoja piisaa Stadin aamuruuhkissa. Jotkut autoilijat kun tuijottavat vain sitä vapauttavaa vihreää valoa ja ajavat risteysalueelle, vaikka edellä olevat ovat jo "miehittäneet" kaistat viimeistä paikkaa myöten, eikä enempää mahdu. Mutta kun on se vihreä valo, niin onhan silloin toki rullattava ajokkinsa tasan niin pitkälle kuin mahdollista, vaikka se estäisikin risteävän liikenteen etenemisen samaisen risteyksen yli.
 

Rocco

Jäsen
Tosissaanko se Rocco utelee hölmöjä? Ei risteyksessä tarvitse välttämättä kääntyä yhtään mihinkään ja silti kaistat on helppo saada tukkoon risteävältä liikenteeltä. Joka ikinen aamu näitä teiden tukkoja piisaa Stadin aamuruuhkissa. Jotkut autoilijat kun tuijottavat vain sitä vapauttavaa vihreää valoa ja ajavat risteysalueelle, vaikka edellä olevat ovat jo "miehittäneet" kaistat viimeistä paikkaa myöten, eikä enempää mahdu. Mutta kun on se vihreä valo, niin onhan silloin toki rullattava ajokkinsa tasan niin pitkälle kuin mahdollista, vaikka se estäisikin risteävän liikenteen etenemisen samaisen risteyksen yli.
Se on teidän stadilaisten ongelma. Itsehän en siellä aja autollani. Tottakai joku tuollainen tilanne on eri, kun näet että risteys ja siitä eteenpäin on aivan tukossa, eikä edellisellä vihreälläkään menneet eivät ole edenneet minnekään. Sellaisia tilanteita kun muualla ei varmastikaan juuri koskaan näy.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se on teidän stadilaisten ongelma. Itsehän en siellä aja autollani. Tottakai joku tuollainen tilanne on eri, kun näet että risteys ja siitä eteenpäin on aivan tukossa, eikä edellisellä vihreälläkään menneet eivät ole edenneet minnekään. Sellaisia tilanteita kun muualla ei varmastikaan juuri koskaan näy.

Kyllä tuota idiotismia näkee esim. ihan täällä Lahdessakin. Etkö koskaan ole tuollaiseen muka törmännyt?

Tuota itsekin ihmettelen, miksi vaan ajellaan siihen jonon jatkeeksi keskelle risteystä. No, "vihreä palaa, niin saa mennä."
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se on teidän stadilaisten ongelma. Itsehän en siellä aja autollani. Tottakai joku tuollainen tilanne on eri, kun näet että risteys ja siitä eteenpäin on aivan tukossa, eikä edellisellä vihreälläkään menneet eivät ole edenneet minnekään. Sellaisia tilanteita kun muualla ei varmastikaan juuri koskaan näy.
Aika iso ongelma onkin. Ajelen itse päivittäin työmatkaliikennettä Pohjois-Helsingistä keskustaan ja kyllä viikon aikana vähintään kerran käy niin, että en aja risteykseen vaikka valo näyttää minulle vihreää. Esimerkkeinä Sturenkatu/Mäkelänkatu ja Koskelantie/Mäkelänkatu ovat paikkoja, jossa tulee silloin tällöin kiroiltua, kun joku puusilmä tukkii risteyksen. Aiheesta haastateltiin jokin aikaa sitten stadilaista liikennepoliisia ja hänellä oli pätevä vinkki. Vihreällä saa ajaa, mutta risteystä ei saa tukkia eli vihreälläkin on varmistettava, ettei jää keskelle risteystä tukkeeksi.
 

julle-jr

Jäsen
Nyky nuorilla ei ole mitään käytöstapoja ja aina jos on sauma niin varmasti pistän vastaan ja en päästä vähällä. Ikinä ei ole vielä kukaan alkanut aukomaan päätä kun menee päin naamaa juttelemaan.

Kuuluisi melkein jo vitutus ketjun puolelle.
Niinpä, tämä nykynuorison käyttäytyminen ihmetyttää. Varsinkin kun nykynuorille kuitenkin näytetään niin hyvää esimerkkiä käytöstavoista, selkärankaisuudesta sekä vastuunkantamisesta:

Joka vuotuinen koiranjööti keskustelu on taas kuumimillaan, ymmärrän kyllä kun joitakin vituttaa ne miljoonat läjät ympäri pihoja yms mutta minkäs sille mahtaa. Itsekin joskus kovaan ääneen olin koiranpaskoja vastaan mutta tässä on oppinut sen että ei ne mihinkään tule lähtemään. Esim itse en todellakaan siivoa koirani jätöksiä, ei vaan kiinnosta ja jos joku valittaa niin siivotkoon itse sitten kasoja pois.

Kuitenkin paskatan rakkini metsässä useimmiten ja en mihinkään poluille. Joskus toki koira tekee muuallekkin mutta sitten vain liuetaan paikalta nopeasti ja syytetään muita.
 
Edit; Sanotaan vielä pojat että teitä on suht helppo ärsyttää, huomasin itsekin tekstin näyttävän helvetin pahalta kun sen lukee näytöltä mutta sitten kun tuolla liikenteessä soveltaa noita asioita mitä teen niin eipä siellä oikein kukaan ylireagoi minun tekemisiin? On tainnut pari kertaa joku töötti tulla jos en ole valoissa reagoinut tarpeeksi nopiaan.

Täällä tosiaan kannattaa varoa mitä kirjoittaa ja kannattaa vääntää kaikki asiat rautalangasta ja piirtää vielä kuvakin, ettei ymmärretä väärin. Ja silti joku niin tekee, jos ei muuten niin tahallaan.

Itsekään en hyväksy tuota suojatien ohi ajamista tai muuta tahallista hölmöilyä liikenteessä. Ajan toki itsekin toisinaan lievää ylinopeutta ja en aina pysähdy stop-merkillä. Ja ennen kuin tulette jeesustelemaan, niin tällä tarkoitan liukasta talvikeliä ja jos se merkki on pahassa paikassa, esim. loiva ylämäki. Renkaat on melkein pidettävä edes ihan pienessä liikkeessä, ettei jää sutimaan tyhjää. Tottakai katson ettei ketään tule, ennenkuin jatkan matkaa ja tarvittaessa sitten pysähdyn kokonaan. Ilman niitä nastoja kun ei tuo liikkeelle lähtö ole aina niin sujuvaa liukkaalla.
Samoin kuin yleensä jos käännyn esim. vasemmalle risteyksestä ja sen risteyksen jälkeen on kaksi kaistaa suoraan, niin tulee hypättyä suoraan sille oikealle kaistalle. Tämä taas siitä yksinkertaisesta syystä, että sillä bussilla joutuu usein koukkaamaan keulan kanssa sieltä oikealta kaistalta kuitenkin, joten samahan se on sitten siirtyä sinne kerralla. Ja yleensä se on valittava se oikeanpuoleinen kaista, koska siellähän ne pysäkit on. Tuo keulanylitys on ehkä paskin puoli linja-autossa. Esim. joutuu oikealle kääntyessä väistämään niitä vastaantuleviakin, jos ei ole normaalia leveämpi tai loivempi risteys. Tosin pari kertaa on meinannut tulla se henkilöauto sieltä risteyksestä alle, luulisi sen nyt kuitenkin kääntyvän omalla kaistallaan.

Fillareista on aina toisinaan päänvaivaa. Ne kun ilmeisesti haluaa päästä hengestään. Eräs papparainenkin koukkasi suoraan tien yli vasemmalta just meikäläisen edestä. Kannattaisi papan opetella niitä liikennesääntöjä, ei se suojatie merkitse etuajo-oikeutta jos sillä fillarilla ajaa siitä yli. Ja olisko liikaa pyydetty ajamaan siinä pyörätiellä, mikä on ihan siinä ajoradan vierellä, eikä siinä ajoradalla. Ihan yhtä hyvin ne on nyt putsattu kuin se ajorata (osa jopa paremmin) Saati että lähdetään ohittamaan sitä bussia mikä on pysäkillä, sieltä vasemmalta puolelta. Aika kivasti jää katveeseen, vieressä olis ollut tosiaan se pyörätiekin. Tässäkin kyseessä oli vanhempi mieshenkilö.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Taidanpa tästä lähteä liikenteeseen törttöilemään! Viimeinen nastarengashönöily tänä keväänä pääsee kohta käyntiin, sitten määränpäässä kesäläskit alle ja eikun törttöilemään taas. Leveenä ja leuhkana, tietenkin. Risteykset jumiin!
 

Rocco

Jäsen
Kyllä tuota idiotismia näkee esim. ihan täällä Lahdessakin. Etkö koskaan ole tuollaiseen muka törmännyt?

Tuota itsekin ihmettelen, miksi vaan ajellaan siihen jonon jatkeeksi keskelle risteystä. No, "vihreä palaa, niin saa mennä."
En ole nähnyt, ainakaan niin että se millään tavalla ollut ongelmallista edes täällä Vaasassa, missä yleensä kaksi autoakin saa aikaan ruuhkan.

Itsehän siis eniten ihmettelen sitä, että jos on ajanut risteykseen vihreällä, omaan suuntaan valo vaihtuu punaiseksi, niin sitten jäädään siihen suojatien jälkeen odottamaan uudelleen vihreätä, eikä ajeta risteyksestä pois. Tällaisiin törppöihin törmää valitettavasti usein.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Laitetaan nyt sitten vaikka tähän ketjuun tämä asia. Olisi kaino vieno pyyntö jyväjemmareille, jotka näin kevään korvalla jälleen lähtevät kymmenien tuhansien eurojen arvoisilla Valtroillaan ja John Deereillään hilaamaan kaiken maailman hilavitkuttumia ja kärryjä kun pelloilleen menevät. Olisikohan mitenkään mahdollista että niihin perässä hilattaviin vempaimiin saataisiin jonkin sortin valot ? Traktoreihin kyllä panostetaan (ties millä avustuksilla) mutta sitten ei saada valoja toimimaan peräkärryissä tai edes kolmiota. Niin ja aika kova sana olisi jos niihin peileihinkin sitten viitsittäisiin aika-ajoin vaikka vilkaisemaan, että kuinka monta kilometriä pitkä jono siellä Valtran perässä tänään on. Pysäkillehän ei voi kurvata ja päästää jonoa ohi, ei se olisi jo ihan liikaa toivottu...
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
En tiedä onko se sitten hupaisaa vai surullista huomata, että ilman vilkkua tai ajovaloja pärjäävät kuskit ovat yleensä matalasta ajoasennosta Bemariaan kuljettavia pilottilasipäisiä äärimmäisen vihaisen näköisiä nuoria miehiä...
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Laitetaan nyt sitten vaikka tähän ketjuun tämä asia. Olisi kaino vieno pyyntö jyväjemmareille, jotka näin kevään korvalla jälleen lähtevät kymmenien tuhansien eurojen arvoisilla Valtroillaan ja John Deereillään hilaamaan kaiken maailman hilavitkuttumia ja kärryjä kun pelloilleen menevät. Olisikohan mitenkään mahdollista että niihin perässä hilattaviin vempaimiin saataisiin jonkin sortin valot ? Traktoreihin kyllä panostetaan (ties millä avustuksilla) mutta sitten ei saada valoja toimimaan peräkärryissä tai edes kolmiota. Niin ja aika kova sana olisi jos niihin peileihinkin sitten viitsittäisiin aika-ajoin vaikka vilkaisemaan, että kuinka monta kilometriä pitkä jono siellä Valtran perässä tänään on. Pysäkillehän ei voi kurvata ja päästää jonoa ohi, ei se olisi jo ihan liikaa toivottu...

En tiedä, miten siellä päin toimitaan, mutta ainakin näin Etelä-Savossa maatalouskoneet kyllä väistävät pysäkeille aina paikan tullen. Jotkin huomiovalot kyllä olisivat hyvä lisä hitaasta ajoneuvosta varoittavan kolmion lisäksi, varsinkin jos traktori on vielä hivenen kauempana.

Oma kestovitutuksen aihe ovat edelleen perässäroikkujat. Ajan itse rajoituksen mukaan tai sen muutaman kilometrin yli, mikä on vauhtikalloille useimmiten liian vähän. Annan kyllä tietä hyvän ohituspaikan tullen mielelläni, mutta sitten nämä valopäät eivät lähde ohittamaan vaan tyytyvät ajelemaan lähes kiinni puskurissa. Hyvä keino saada aikaiseksi toimintaa on ollut tuulilasin peseminen sopivassa kohdassa. Reaktiot vaihtelevat keskisormesta ja valojen vilkuttelusta nopeisiin ohituksiin. Kerran joku jotain Range Roveria ajellut naisihminen suivaantui kepposestani sen verran, että moottoritien alkaessa ohitti ja hiljensi heti perään, ohjaten samalla autonsa pöyisen tien sivuun. Ajelinpa siinä vähän aikaa pölypilven keskellä! Muuten hyvä, mutta tämä kostoyritys meinasi päättyä ojaanajoon..
 

12961

Jäsen
Se on teidän stadilaisten ongelma. Itsehän en siellä aja autollani. Tottakai joku tuollainen tilanne on eri, kun näet että risteys ja siitä eteenpäin on aivan tukossa, eikä edellisellä vihreälläkään menneet eivät ole edenneet minnekään. Sellaisia tilanteita kun muualla ei varmastikaan juuri koskaan näy.

Turussakin on tällaisen tilanteen mahdollistavia risteyksiä yli 10 kappaletta, vilkkaimmilla väylillä, aamuisin klo 8 ja iltapäivisin klo 16. Aamulla esim. Aninkaistenkadun ja Maariankadun risteys on erittäin helppo tukkia ja tukitaankin melko usein. Risteävää liikennettä on sen verran reilusti, että "hieman" kuumottava tilanne on olla keskellä risteystä ja torvikonserttia...
 

12961

Jäsen
Joo, mutta ei se mitään merkkaa, koska se on kuitenkin vaan stadilaisten ongelma, kuten Rocco valisti.

Ilmeisesti se on sitten niin, mun kokemuksen mukaan stadissa ongelmia on vähemmän suhteessa tukittavien risteysten määrään.

Tai sitten ne on Roccoja eikä stadilaisia, jotka niitä risteyksiä tukkivat.
 

Rocco

Jäsen
No kuten jo sanoin, niin on kaksi eri asiaa ajaa risteykseen jos näkee että edessä oleva tie on jo valmiiksi tukossa, kuin se että risteys ei ole tukossa. En tietenkään, kuten jo aiemmin sanoin, aja risteykseen jos se on tukossa jo ennen valojen vaihtumista vihreäksi. Mutta jos risteyksen jälkeen tilaa on, tottakai menen vihreällä.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No kuten jo sanoin, niin on kaksi eri asiaa ajaa risteykseen jos näkee että edessä oleva tie on jo valmiiksi tukossa, kuin se että risteys ei ole tukossa. En tietenkään, kuten jo aiemmin sanoin, aja risteykseen jos se on tukossa jo ennen valojen vaihtumista vihreäksi. Mutta jos risteyksen jälkeen tilaa on, tottakai menen vihreällä.

Niin, kysehän on koko ajan ollut siitä että ajetaan risteykseen vihreillä, vaikka ei ole tilaa. Ja tukitaan se risteys. Eihän siinä nyt tietenkään mitään ongelmaa ole, jos tilaa siellä risteyksessä on.

Ja niin kuin tässäkin ketjussa on tullut ilmi, niin kyllä se muidenkin ongelma on kuin pelkkien stadilaisten.
 
Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Minun nahdakseni puhutte kahdesta eri tilanteesta.

Rocco heitti esimerkiksi tilanteen jossa seka suoraan ajavat, etta vasemmalle kaantuvat paasevat samoilla valoilla. Talloin vasemmalle kaantyva paasee ajamaan jonkun matkaa jo risteykseen, muttei paase siita yli kun vastaantulevaa liikennetta on. Kun valot vaihtuvat punaiseksi, paattaa tama kaantyva jaada risteykseen odottamaan seuraavia vihreita - eika mene vaikka olisi tilaa.

Muut taas puhuivat tilanteesta, joissa vihreiden valojen aikana angetaan risteykseen joka ei veda seuraavien liikennevalojen/risteyksien tukkoisuuden takia ollenkaan. Talloin olisi syyta ollut odottaa omat valot vallan, eika edes menna sinne risteykseen, kun sinne ei mahdu. Siinapa sitten totoilet keskella risteysta, kun muista suunnista tulevat autot haluaisi ohi mutta eivatpa paase.

Eikos? (piti kirjoittaa nainko, mutta nayttikin hieman typeralta...)

Näin juuri. Onneksi joku sentään tajuaa...
 

Danko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Kahdesti saman päivän aikana ja vielä samassa liikenneympyrässä kävi niin että meinasin ajaa kylkeen kun idiootit kiertää liikenneympyrää vilkku päällä vaikka eivät poistu vilkulla osoittamaansa suuntaan. Sitten vielä toinen protestoi käsiään heiluttamalla kun siihen eteen "kiilasin". Hereillä ny talipäät!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kahdesti saman päivän aikana ja vielä samassa liikenneympyrässä kävi niin että meinasin ajaa kylkeen kun idiootit kiertää liikenneympyrää vilkku päällä vaikka eivät poistu vilkulla osoittamaansa suuntaan. Sitten vielä toinen protestoi käsiään heiluttamalla kun siihen eteen "kiilasin". Hereillä ny talipäät!

Eli vetävät keski-euroopan tyyliin, vikku sisäänajettaessa ja vilkku pois päältä kun kun ollaan poistumassa kiertoliittymästä/liikenneympyrästä. Arvatkaapa että oli tämän kanssa muistamista euroopan turneella, ja itse vilkuttelin välillä vahingossa suomi-tyyliin ja sain torvikonsertteja kun vilkku ei ollut päällä ympyrässä. Ja oliko vielä niin että se vilkku pitäisi olla aina ympyrän sisäänpäin päällä, ei näistä aina ota selvää kun maa saattaa vaihtua kesäretkillä noin 10 kertaa.



_
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tässä on animaation siitä miten Irlannissa ja Englannissa vilkutussääntö liikenneympyrässä menee. Eli jos on poistumassa seuraavasta liittymästä niin vilkku ulospäin, jos menossa yhden liittymän yli ei vilkkua ja jos kahden (tai useamman) niin vilkku sisäänpäin.
 

Rocco

Jäsen
Heh, se taisit kuitenkin olla sinä, joka ei oikein tajunnut aluksi, mitä näillä risteysten tukkimisilla tarkoitettiin.

Taisin olla minä joka keskustelun aloitti tästä asiasta...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Taisin olla minä joka keskustelun aloitti tästä asiasta...
Voipi olla, mutta kun tuota risteysten tukkimista pohdittiin useamman nimimerkin voimin, olit hetken aikaa ns. kujalla:

Ylipäänsä monilla tuntuu olevan olennaista vain se, mitä liikennesääntöjen mukaan saa tehdä, vaikka tulisi keskittyä myös siihen, mikä on järkevää liikenteen sujuvuuden kannalta. On varmaan hieno fiilis istua siinä Nissanissa keskellä risteystä ja tukkia liikenne ja ajtella, että enhän minä tehnyt mitään väärin, ohitin pääopasteen vihreän aikana.
Mutta miten se risteys voi mennä tukkoon, kun korkeintaan joudut odottamaan samaan suuntaan menevien jalankulkijoiden takia kääntyessäsi oikealle, tai vastaantulevan liikenteen odottamista kun käännyt vasemmalle?
Tosissaanko se Rocco utelee hölmöjä? Ei risteyksessä tarvitse välttämättä kääntyä yhtään mihinkään ja silti kaistat on helppo saada tukkoon risteävältä liikenteeltä.
Se on teidän stadilaisten ongelma. Itsehän en siellä aja autollani. Tottakai joku tuollainen tilanne on eri, kun näet että risteys ja siitä eteenpäin on aivan tukossa, eikä edellisellä vihreälläkään menneet eivät ole edenneet minnekään. Sellaisia tilanteita kun muualla ei varmastikaan juuri koskaan näy.
Kyse oli siis siitä, että kovin helposti ne risteykset saadaan jumiin, oli kyseessä sitten kääntyvä tai suoraan ajava liikenne, vihreän valon orjallinen tuijottaminen oli se yhteinen tekijä molemmille tilanteille.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaahas taas on ollut oikein teiden sankari liikkeellä. Eipä ole nuori äiti kauheasti miettinyt kun on lapsensa kanssa liikkeelle lähtenyt. Kukaan selvä järkinen ei lähde lapsensa kanssa liikenteeseen jos on 3 promillen kunnossa. Mitähän seuraamuksia tästä tulee... Linkki uutiseen
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös