Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 983
  • 13 185

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Jaahas taas on ollut oikein teiden sankari liikkeellä. Eipä ole nuori äiti kauheasti miettinyt kun on lapsensa kanssa liikkeelle lähtenyt. Kukaan selvä järkinen ei lähde lapsensa kanssa liikenteeseen jos on 3 promillen kunnossa. Mitähän seuraamuksia tästä tulee... Linkki uutiseen
Toivottavasti ko. äiti järkiintyy ja todella tajuaa mitä on tehnyt. Lapsi nyt varmasti menee hetkeksi huostaan, mutta mikäli äiti oppii virheistään, niin ei missään tapauksessa lasta saa viedä pois äidiltään. Todella harva ihminen on selväjärkinen kolmen promillen humalassa.

En puolustele äidin tekoa (se oli törkeä), mutta järki nyt käteen myös.

PS. Osa viestistä tarkoitettu Nupelle.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Noniin.. Jälleen eräs esimerkki siitä, että suomalaisille on kova pala jos toinen yrittää ohittaa. Elikkäs, ajelin eilen Lahdesta Heinolaan (matka noin 35km) 4-tietä. Lahdesta liityin moottoritielle ja katselin että edelläni puskee musta Rover-farkku. Noh lähdenpä sitten ohittamaan ja samalla hetkellä Rover tunkee eteeni puoliväkisin koska edellään oli hitaampi ajoneuvo. No tässä ei minulle ollut mitään ongelmaa, mutta sitten Rover-kuski ajelikin noin 25km putkeen ohituskaistalla?! Voi hyvä sylvi kun alkoi vituttaa. Okei, ohitettavia oli paljon mutta ei läheskään koko ajan, joten Rover olisi voinut kiltisti antaa tilaa. Lisäksi tuo vauhti millä tämä sankari ajoi oli siinä 125km/h mittarin mukaan eli ei mikään älytön ohituskaistalle.

Toiselta kaistalta en lähtenyt ohittamaan koska mielestäni se olisi osoittanut oman tyhmyyteni, mutta yhdessä vaiheessa meinasin jo hakea auton omistajan tiedot rekkarin perusteella ja ottaa hänelle puhelun tuosta ohituskaistan omistamisesta. En kuitenkaan sitten alkanut soittelemaan mihinkään kun en handsfreetä omista mutta seuraavalla kerralla soitan varmasti ja kerron hieman mielipiteitä. Joten jos luet palstaa mulkku niin seuraavalla kerralla voisit antaa tilaa.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Noniin.. Jälleen eräs esimerkki siitä, että suomalaisille on kova pala jos toinen yrittää ohittaa. Elikkäs, ajelin eilen Lahdesta Heinolaan (matka noin 35km) 4-tietä...Lisäksi tuo vauhti millä tämä sankari ajoi oli siinä 125km/h mittarin mukaan eli ei mikään älytön ohituskaistalle.

Eli kyseinen sankari ajeli enimmäisnopeutta, tai ehkä kovempaakin (tuosta ei ihan selviä sisältyykö mittarivirhe lukemaan)? Jos näin oli, miksi siitä olisi ohi pitänyt päästä, ethän vain ole yksi teitämme saastuttavista kaahareista?

Toki tilaa olisi voinut antaa, mutta jos tilaa antamalla olisi joutunut hidastamaan kulkuaan toisella kaistalla ilman oikeaa syytä, niin ettei takaisin ohituskaistalle olisi päässyt kiireellisillä asioilla liikkuvien takaatulijoiden vuoksi, miksikäs sitten niin tekisi. En toki tiedä oliko liikennettä jonoiksi asti, joten siinä mielessä toki olisi syytä antaa tietä, jos se onnistuu helposti. Itsekästä niin, mutta niin on tuo sinunkin ajattelumallisi. Ja aika monen muun. Saattoi myös olla että "pääsit" kyseisen kuskin koulutettavaksi ajonopeuksien suhteen.
 

Rocco

Jäsen
Meinasi tulla pieni onnettomuus 120km/h vauhdissa moottoritiellä, kun nuori nainen tuli rampilta tielle katsomatta muuta liikennettä. Suoraan rampilta liikenteen sekaan, noin vaan. Ei varmaan ollut autojen välissä kuin kymmenen senttiä tilaa, muuten olisi kolissut varmasti. Mistä näitä ääliöitä oikein tulee?
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tulipa tuossa viikko sitten nähtyä varsinainen teiden ritari liikenteessä. Tai pikemminkin ritaritar, sillä kyseessä oli nainen.

Tilanne oli se, että liikenne valtatiellä oli jonoutunut, mutta jono liikkui kutakuinkin nopeusrajoituksen mukaista vauhtia. Edelläni meni kaksi motoristia ja perässäni tämä edellämainittu nainen harmaalla Volvolla. Olin jo pidemmän matkaa ihmetellyt tämän perässätulijan tapaa ajaa lähes kiinni puskurissani.

Siinä sitten ajeltiin jonkin matkaa, kun eräästä liittymästä tielle pyrki peräkärryllinen matkailuauto. Etummainen motoristi osoitti teiden ritareiden tapaan kohteliaisuutta ja hiljensi vauhtia, jotta matkailuauto pääsee jonoon. Sikäli turhaa kohteliaisuutta, sillä matkailuauton kiihdytyskaista olisi jatkunut vielä pitkään ja jonossa ei ollut muita takanani olleen naisautoilijan jälkeen.

No, motoristit hiljensivät vauhtiaan ja painoin kevyesti jarrua. Katsoin taustapeilistä, ehtiikö lähellä takana tullut kuski hyvin reagoimaan jonon vauhdin hidastumiseen. Kuskin huulilta pystyi selvästi lukemaan j-alkuisen voimasanan ja silloin alkoi tapahtumaan. Kuski survaisi samointein vanhan Volvonsa kaasupolkimen pohjaan ja lähti ohituskieltoalueella ohittamaan jonoa. Tie kaartui loivasti oikealle, eikä ohittaja varmasti voinut nähdä, tuleeko matkailuauton takaa ketään vastaan. Aika lähellä tuli, sillä ohittaja ehti juuri ja juuri palaamaan omalle kaistalle matkailuauton eteen ennen vastaantulijaa. Oli silkasta tuurista kiinni, ettei ketään sattunut tulemaan aiemmin vastaan ja peltiä rytissyt. Olisivathan motoristit ehkä huomanneet väistää pientareelle, jos oikein tiukaksi olisi mennyt.

Kaiken huipuksi tämä kamikaze-ohittaja kääntyi kilometrin päästä sivutielle.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Jälleen kerran yksi kehitysvammaisen simpanssin tasolla oleva Bemarikuski bongattu. Sunnuntaina ajeltiin motarilla n. 130 km/h vasenta kaistaa. Siinä oikealla kaistalla oli kohtuullisen ruma Bemari, mikä ohitettiin, koska sillä oli vauhtia varmaan vähän päälle 120 km/h. Vähän aikaa siinä ajeltiin, kun sama Bemari ilmestyi siihen taakse roikkumaan, joten veljeni (hän siis ajoi) antoi kiltisti tietä ja väisti oikealle kaistalle. Bemari meni sitten ohi ja me mentiin takaisin vasemmalle. Taas vähän ajan päästä se sama Bemari oli siinä oikealla ja mentiin taas ohi ja vähän ajan päästä Bemari nuoli puskuria. No, taas oikealle kaistalle ja Bemari ohi. Ja taas vähän ajan päästä sama Bemari jälleen kerran rinnalla. Tällä kertaa, kun oltiin menossa ohi, niin se painoi kaasua, eikä enää päästänyt ohi. Ei siinä ollut mitään tarvetta alkaa kilpailemaan, ja onneksi Bemari kääntyikin pian rampista pois.

Mitä järkeä tuollaisessa apinoinnissa on?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jälleen kerran yksi kehitysvammaisen simpanssin tasolla oleva Bemarikuski bongattu.

Missä päin Suomea on noin älykkäitä Bemarikuskeja?

Mutta joo, ihmettelin tässä eräänä päivänä että kuinka helppoa näyttää olevan ajokortin saaminen vaikka ajotaidot olisivat oikeasti aivan riittämättömät. Eräs tuttava naishenkilö ajoi kortin vanhoilla päivillään kun jäi leskeksi, ja on kyllä oikeasti sen näköistä tämän naisen sompailu että on vaaraksi sekä itselleen että muille. Mutta jollain ihmeellä vaan onnistui kortin saamaan. Tämä nainen ei esim. osaa peruuttaa ollenkaan autolla, vaan jättää autonsa aina sellaiseen paikkaan josta saa sen pois peruuttamatta.

Tässä n. viikko sitten oli sitten käynyt niin että joku olikin ajanut autonsa sillä tavalla tämän naisen auton eteen ettei tämä päässytkään lähtemään siitä kuin peruuttamalla. Mutta eihän siitä näyttänyt tulevan yhtään mitään. Noin varttitunnin yrityksen jälkeen menin paikalle ja yritin antaa neuvoja, kun en itse tällä hetkellä pysty ajamaan manuaalivaihteisella autolla, mutta ei siitä tullut mitään vaan lopulta minun piti huikata paikalle eräs ohikävellyt mies peruuttamaan se auto siitä pois.

Eikö ajokokeessa enää tänä päivänä peruuteta ollenkaan? Eikö autokoulussa pitäisi pakottaa oppilas ottamaan lisätunteja jos esim. peruuttaminen ei onnistu?
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Missä päin Suomea on noin älykkäitä Bemarikuskeja

Tampereella.

-OO- kirjoitti:
Eikö ajokokeessa enää tänä päivänä peruuteta ollenkaan? Eikö autokoulussa pitäisi pakottaa oppilas ottamaan lisätunteja jos esim. peruuttaminen ei onnistu?

Eräs kaveri on käynyt autokoulussa melkein kaikki ajotunnit ja ei ole vieläkään peruuttanut kertaakaan, eli ei näköjään opeteta. Onneksi itse olen kuitenkin mökillä harjoitellut etu -ja takaperin ajamista, niin autokoulun pitäisi aikanaan sujua ongelmitta.
 
Tulipahan taas tavattua melkoinen idiootti työpäivän aikana. Joku nuorehko mieshenkilö päätti vauhdilla koukata eteen kaupan pihalta. Takapenkillä heilui "irrallaan" alle kouluikäinen mukula. Ei paljon järki päätä pakota kun syöksytään 12 tonnisen ajokin eteen ja lapselle ei edes turvavöitä ole laitettu. Tollaselta pitäisi ottaa pois sekä lapsi että kortti. Onneksi tajusin tilanteen just ajoissa ja ehdin jarruttaa.

Toinen itsaria yrittänyt oli "yllättäen" skootterilla ajanut teinityttö. Yhden pätkän varrella, missä saa vaan bussit ajaa, siitä risteää pyörätie (tai siis on tavallaan X-risteys, osaa taas selittää..) Siitä harvinainen risteys, että pyörätiellä on molemmin puolin kolmiot, eli ovat väistämisvelvollisia. Ja skootteri tuli muutenkin vasemmalta puolen, eli ei mitään liikennesääntöjä ollut likalla hallussa. Siitä ihan pokkana ajoi bussin edestä ja taas sai seistä jarrulla. Toivon mukaan edes säikähti. Enkä ole edes varma saako siinä pyörätiellä ajaa mopolla (en ole katsonut onko siinä sen sallivaa lisäkilpeä) Onneksi tietää tuon paikan ja sen ettei ne fillarit sun muut siinä kuitenkaan väistä.

Tuli sitten ekan kerran tässäkin kylässä nähtyä aiemmin puheena ollut risteyksen tukkiminen. Eli T-risteyksessä oltiin vasemmalle kääntymässä ja seuraavat valot kauempana risteyksen jälkeen ei vaihtuneetkaan vihreiksi niinkuin yleensä tapahtuu suht nopeasti. Letka sitten ylti sinne valoihin missä minä vielä odotin vuoroani. Jätin suosiolla eteen pari metriä tilaa, eli en ajanut edes siihen valotolpan luo. Koska kyllähän sen tiesi, että vaikka ne kauempana olevat valot vaihtuisikin, ei sinne vaan kannata tunkea 12-metrisellä autolla. No, ekat valot sitten vaihtui punaiseksi ja pari autoa jäi tuohon keskelle risteystä tukkien sen. Ja senkin takia olin jättänyt väliä noihin autoihin ja valoihin, koska arvasin että noin käy. Ja jos ne vaikka tajuaa pakittaa takaisin. Mutta eihän se edellä ollut auto tietenkään niin tehnyt. Joten tukki sitten vasemmalta tulevien kaistan täysin. Kyseiset risteävät tiet ovat itseasiassa yksisuuntaisia, tai niiden välissä kulkee n.10 metrin viherkaistale. Ja ennenkuin siitä keskikaistaleelta käännytään vasemmalle, on siinä myöskin valot, joten nuo autot ei päässeet siitä menemään mihinkään, ennenkuin valot vaihtui uudestaan vihreiksi. Toivottavasti joku nyt sekavasta selityksestäni jotain tajusi..
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Eikö ajokokeessa enää tänä päivänä peruuteta ollenkaan? Eikö autokoulussa pitäisi pakottaa oppilas ottamaan lisätunteja jos esim. peruuttaminen ei onnistu?

Itse ajokokeessa peruuttaminen ei sinällään ole pakollista. Omassa inssissäni tämä inssi sanoi tunnin päätteeksi, että aja jonnekkin päin parkkipaikkaa, tyyli vapaa. Ajotunneilla kyllä peruuttaminen opetellaan sekä taskuun että normaaliin ruutuun.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Itse ajokokeessa peruuttaminen ei sinällään ole pakollista. Omassa inssissäni tämä inssi sanoi tunnin päätteeksi, että aja jonnekkin päin parkkipaikkaa, tyyli vapaa. Ajotunneilla kyllä peruuttaminen opetellaan sekä taskuun että normaaliin ruutuun.

Omassa inssi sanoi juuri samaa ja peruutin sitten tyylillä ruutuun.

Ajotunneilla ei kertaakaan peruuteltu ja ei kertaakaa edes taskua harjoiteltu.

Välillä kuulee hirveitä eroja autokoulujen välillä.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Jep, eroja kouluilla on. Meillä oli yksi kokonainen ajotunti, jossa keskityttiin parkkipaikka-ajoon ja peruutteluihin. mutta kaupungin toisessa autokoulussa oleva kaveri kertoi tehneensä ainoan peruutuksen autokoulun autolla tunnin päätteeksi TYHJÄLLE parkkipaikalle. Itse tosin suoritin suurimman osan ajoista kuorma-autolla, joten siksi ehkä piti yhteen henkilöautotuntiin tiivistää koko autokoulun peruuttelu.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Omassa inssi sanoi juuri samaa ja peruutin sitten tyylillä ruutuun.

Ajotunneilla ei kertaakaan peruuteltu ja ei kertaakaa edes taskua harjoiteltu.

Välillä kuulee hirveitä eroja autokoulujen välillä.

Itselläni on inssi tämän viikon torstaina. Ajoin vuoden "myöhässä" viime vuonna kevarikortin ja sen ansiosta lähti 5 ajotuntia ja 6 teoriatuntia pois. Ja ainakin missä nyt korttia olen ajanut niin on peruuteltu melko useinkin, toisella tunnilla muistaakseni peruuteltiin ulos parkkiruudusta heti tunnin alkuun ja välillä pysähdeltiin pelkästään peruuttelemaan. Eroja tosiaan on.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onneksi itse olen kuitenkin mökillä harjoitellut etu -ja takaperin ajamista, niin autokoulun pitäisi aikanaan sujua ongelmitta.
Minäkin ajoin mökin pihalla sataakahtakymppiä, ei tuottanut myöhemmin moottoritiepätkät samanlaista vaivaa.

Tai sitten en. Menin kylmiltään autokouluun ja alun hapuilun jälkeen homma meni ihan hyvin. Mitä nyt punaisia päin ajoin inssissä, mutta ei viilailla turhia. Viiden ensimmäisen ajovuoden aikana ajoin kolmet ylinopeussakot ja tuuppasin kaksi kertaa pienen peräänajon, pari kertaa oli lähellä osua lisää. Pelottavaa, että en edes ollut tuolloin varmastikaan huonoin kuski liikenteessä ja että tuollaisia on liikenteessä nykyään vaikka kuinka paljon. 80-lätkä olisi kova sana ihan omiin kokemuksiin perustuen.

Itselleni kävi onneksi sikäli hyvin, että päässäni naksahti ja tajusin alkaa ajamaan normaalisti. Viimeiseen noin seitsemään vuoteen ei ole tullut kuin yhdet typerät ylinopeussakot, nekin duunissa, eikä nykyään ole tarvetta ohitella jokaista autoa, vaikka kulkupeli on parempi kuin aiemmin.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Kyllä meikäläisen autokoulussa silloin aikanaan opeteltiin peruuttamista. Silloin tällöin käytiin jossain marketin parkkiksella peruuttelemassa ruutuun yms. Taskuparkkiakin harjoiteltiin muutamaan otteeseen. Mutta kuten todettu, niin aikalailla koulukohtaisia nämä jutut. Sinänsä kyllä hölmöä, jos joissain ei edes sitä perustason peruuttamista opeteta.

Mitä tulee noihin törttöilijöihin, niin tuossa menneellä viikolla pisti vähän vituttamaan eräs tilanne. Ajoin ihan hissukseen 60 km/h alueella, kun tultiin rampin kohalle ja toinen autoilija oli tulossa siihen ajokaistalle. Ajelin siinä tosiaan ihan hissukseen ja tämä rampilta tuleva autoilija ajoi selvästi kovempaa kuin minä. No eikös tämä rampilta tullut paskonut housuunsa ja jäi madaltamaan siihen kaistallensa. Sen näköistä tuon kuskin ajo oli, että jos olisin ajanut vähän kovempaa, niin kylkeenhän se ois tullut.

Samanlainen tilanne meinasi tulla vastaan myöhemminkin, mutta tällä kuskilla sentään oli silmät päässä. Joskus ennenkin näihin törttöihin törmännyt. En sitten tiedä, että mistä näitä oikein sikiää.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Minäkin ajoin mökin pihalla sataakahtakymppiä, ei tuottanut myöhemmin moottoritiepätkät samanlaista vaivaa.

Niin minäkin. Ensi kaudella aion osallistua Rallin MM-sarjassa muutamaan osakilpailuun.

No ei vaan. Jotenkin kyllä kuvittelisin, että motarilla ajaminen on paljon helpompaa, kuin mutaisella mökkitiellä kihnuttaminen. Ja talvella se vasta vaikeaa olikin, kun piti käyttää sitä kaasua entistä vähemmän.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Mun piti autokoulussa aina ajotunnin päätteeksi peruuttaa kuorma-auto ruutuun. Sitä meillä aina muutenkin painotettiin, että auto pitää ajaa takaperin ruutuun, jotta pois lähteminen on helpompaa. No aika vähän tulee kyllä tuota taktiikkaa käytettyä nykyään.

Jotenkin kyllä kuvittelisin, että motarilla ajaminen on paljon helpompaa, kuin mutaisella mökkitiellä kihnuttaminen.

Tavallaan nurin kurinen ajatus, että kovaa ajaminen olisi lähtökohtaisesti helpompaa kuin hiljaa ajaminen. Siis sen enempää mökkitien kuntoa ajattelematta, mutta sitä, että huonollakin mökkitiellä auton saa pysähtymään jne. käytännössä heti. No, tämä lähinnä vain heittona tähän. :)

Kyllä tuo "peltoautoilu" mulla jeesasi autokoulussa ihan hyvin, kun 12-vuotiaasta oli tullut ajeltua pelloilla sun muilla metsäautoteillä. Autoilu ei kortin saannin jälkeen tuntunut mitenkään ihmeelliseltä enää eikä tehnyt mieli kaahailla ja törttöillä liikenteen seassa, kun säännötkin on keksitty.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä meilläkin autokoulussa käytännössä melkein jokaisella ajotunnilla peräytettiin auto johonkin, ja inssissäkin oli taskuunperuutus. Siksi tuntuukin ihmeelliseltä että joku voi saada ajokortin ilman että osaa ollenkaan peruuttaa autolla, mutta ilmeisesti paikkakuntien/autokoulujen/inssien välillä on isojakin eroja. Tosin samalla kylällä tämäkin nainen on korttinsa ajanut kuin minä, ja jopa samassa autokoulussa, mutta aikaa on välissä kulunut reilusti yli kymmenen vuotta ja sekä opettajat että inssit on vaihtuneet tuossa ajassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä autokoulu- ja ajotaitokeskustelussa kannattaa vielä erottaa käytännön ajotaito sekä jonkinmoinen tekninen osaaminen. Meinaan sitä, että itsekin osasin parikymppisenä pakittaa taskuun ja ahtaissa tiloissa hyvin, koska ajelin autoilla kaupungissa työni puolesta paljon. Tuo ehkä toi turhaa itsevarmuutta liikennekäyttäytymiseen ja sai aikaan oikean ajotaidon ylittäviä kikkailuja toisinaan. Varmaan tähän liittyy nuorten miesten ja naisten suurin ero auton ratissa noin yleensäkin. Miehet ehkä osaaavt keskimäärin paremmin erinäiset suoritteet, kuten peruutukset sun muut, mutta naiset ajavat realistisemmin kykyjensä mukaan. Nyhjäävät, pelkäävät parkkihalleja jne. mutta samalla kolaroivat vähemmän. Tai näin ainakin muistan lukeneeni ja näin meillä käytännössä homma toimi. Nyt sitten kun opin oikean asenteen ajamiseen, olen toki paljon parempi kuski ja helposti keskivertokuskia pätevämpi.
 
B-kortin insissä piti peruuttaa taskuun, C-kortista en muista. Mutta D-kortissa piti peruuttaa kulmaan. Nuo kortit on suoritettu ammatti- ja aikuiskouluissa. Amiksessa ajot alkoi heti kun täytti 17 ja aika paljon itsenäisesti saatiin ajaa viereisellä (suljetulla) kentällä, mihin oli jotain ratoja tehty. Olihan se ajoittain pelleilyä, koska opettaja ei vahtinut ja aina jonkun kaverin kanssa siellä oltiin. Mutta kyllä siinä oppikin, ei ollut niin paineita, kun opettaja ei kytännyt vieressä. Varsinaisia ajotunteja oli yleensä parina päivänä viikossa ja koko päivä oltiin liikkeellä ja ajettiin pikkuautolla tai kuorma-autolla, oppilaita oli kyydissä se 3-4 ja jokainen pari tuntia siis ajoi. Joten noita ajotunteja kertyi ihan älyttömästi verrattuna normi autokouluun.

Bussikortissa ajotunteja oli muistaakseni 100 ja peruutusharjoituksia sai tehdä ihan riittävästi myös. Välillä tuntuu että osaa parkkeerata sen bussin paremmin kuin pikkuauton. Koska onhan se pakitettava töissä joka päivä se ajokki sinne kahden bussin/tolpan väliin ainakin kerran. Ja tuleehan sillä ajettua toki enemmän kuin pikkuautolla. Ja etenkin töistä kotiin ajaessa tulee tehtyä huvittaviakin "mokia" Meinaa koukata pysäkille, jos siellä on ihminen. Tai jos ennen risteystä on pysäkki, ei voi laittaa vilkkua kovin ajoissa päälle, ettei muut luule että menen pysäkille. Tai meinaa ajella sitä bussikaistaa tai muuta pelkille busseille tarkoitettua reittiä. Nuo onneksi oon aina tajunnut ajoissa, että en olekaan enää töissä. Sekä tietenkin moikkaat kaikille vastaantuleville busseille, vaikka ne ei oman firman autoja olekaan (ne sentään tuntee meikäläisen siis ja moikkaa takaisin) Töissä toki moikataan muillekin, mukaanlukien osa kuorma-autoista.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Kai tähän ketjuun paras on. Pyörämiehiä itsekin niin pitää kanssapyöräilijöiden toimia ihmetellä tällä meidän kadunpätkällä. Miksi helvetissä pitää ajaa autotiellä vaikka tien yhteydessä on muutamakin vuosi sitten oikein levennetty kevyenliikenteen väylä, vieläpä komealla rotvallilla tiestä erotettu. Alakerrassa on päiväkoti ja sehän aiheuttaa sen että nuorta kansalaista tuodaan ja haetaan hoidosta, autot on pysäköitävä tien varteen ajoittain kahden puolen mikä kaventaa ajoväylää. Varsinaisia teiden ritareita hekin, pyöräilijät meinaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toissapäivänä törmäsin erikoiseen ilmiöön: Ajelin pientä hiekkatietä ja kun lähestyin isomman tien liittymää, huomasin jo kaukaa, että aikomaani suuntaan isoa tietä mateli traktori levikkeillä ja äeksellä. Tuo iso tiekin on niin kapea, että tuollaisen yhdistelmän ohittaminen on mahdotonta, joten kiihdytin vauhtiani, jotta a) ehtisin traktorin eteen, tai b) ainakin traktorille jäisi mahdollisuus päästää minut edelleen, jos olisin risteyksessä vähän ennen traktoria. Noh, risteystä lähestyttäessä puusto peittää näkyvyyden, joten risteykseen tullessani en ollut aivan varma traktorin sijainnista, ja katsoin parhaaksi turvautua vaihtoehtoon b) eli pysähdyin risteykseen, ja traktori olikin jo aika lähellä. Katsoin anovasti traktorimieheen, ja mitä tämä tekee: Osoittaa naama ns virallisella ilmeellä vieressäni olevaa kolmiota ja köröttää 3 km/h ohitse. Vastaan hymyllä ja peukulla, eihän tilanteelle voi kuin nauraa. Siinä sitten tovi mennään peräkanaa, kunnes - harvinaista kyllä - farmari vetää sivuun ja päästä minut ohi, ilmeisesti itsekin tajusi, ettei mennyt ihan napsuun koulutus. Morjenstin ja jätin jemmarin imemään pölyä. Oli muuten öky-valtra, joten en oikein tiedä vahvistiko käsitystäni traktorin hinnan ja kusipäisyyden verrannollisuudesta maaseudulla.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Tavallaan tää kuuluisi vitutusketjuun, mutta koska kyse on autolla ajamisesta, niin tämä on oikeampi... eli...

Olin ajamassa erään hampurilaisketjun autokaistalle ostaakseni eväät mukaan. Kuten yleisesti on, niin niissä ajetaan kulman taakse ja taas toisen kulman taakse kunnes olet kassaluukulla.

Edessäni oleva auto oli sen ensimmäisen kulman kohdilla jotenkin hassun näköisesti, muttei kiinnittänyt vielä siinä vaiheessa kummempaa huomiota. Kulman takana oli parin auton jono siinä tilauspisteellä. Tämä edessäni oleva oli jättänyt häntä edeltävään autoon reilun parin metrin välin. Ajattelin, että jopahan on. Kun edelläni oleva oli oman tilauksensa jättänyt ja liikahti eteenpäin... niin hänpä pysäyttikin metrin ajamisen jälkeen, taas jättäen sen parin metrin välin edessään olevaan. Jep, oli pysäyttänyt sellaiseen kohtaan, että en pystynyt jättämään omaa tilaustani ennenkuin tämä edessä oleva valopää oli siirtynyt eteenpäin jonon edetessä. Ja kyllä... kun sen toisen kulman taakse päästiin, niin koko ajan oli hänellä se parin metrin rako edellä olevaan. Vitutti sen verran, että alkoi jo koko tilanne naurattamaan. Aika hyvin arvasin, miten tämä edelläni oleva ajoi kassaluukulle. Jep, reipas väli auton ja luukun väliin. Kun hän maksoi ja otti annoksensa vastaan, niin hän joutui kurottelemaan.

Kyllä liikenteessä varovainen pitää ollakin, mutta tuo kyllä meni yliampuvuudessaan niin käsittämättömäksi, että huh huh. Todennäköisesti edelläni kulkeneen auton kuljettaja kuuluu samaan sakkiin (josta olen tähän viestiketjuun jo aiemminkin kirjoittanut), jotka jättävät liikennevaloristeyksissä edessään olevaan autoon miltei auton mitan väliä. Ovat useimmiten toiminnallaan estämässä kääntyvälle kaistalle meneviä. Liikenteenjakaja estää itsessään kyseiselle kaistalle pääsyn aiemmin ja vasta siinä vaiheessa kun tapauksen kaltainen ujosteleva kuski on "poissa jaloista", niin muut pääsee haluamalleen kaistalle.

Taskuperuutus on luonnollisesti sula mahdottomuus. Tietenkin myös parkkiruudusta poistuminen on melkoisen mielenkiintoinen prosessi hänenlaiselleen kuskille.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taskuperuutus on luonnollisesti sula mahdottomuus. Tietenkin myös parkkiruudusta poistuminen on melkoisen mielenkiintoinen prosessi hänenlaiselleen kuskille.

Kuulun tähän ryhmään. En ole koskaan taskuparkkinut, sillä en osaa hahmottaa auton kokoa. Sen takia tulee sitten ajettua ahtaissa paikoissa ylivarovaisesti. Hahmottamista luonnollisesti auttaisi, jos ajaisin useammin, mutta auton rattiin tulee hypättyä noin kerran vuodessa. Ehkä hyvä niin. Ei tosin tulisi mieleen juuri silloin lähteä kikkailemaan jonnekin drive iniin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös