Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 675
  • 13 197

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
edit: ennenkuin joku kerkiää, niin en pidä kytkintä pohjassa aina valoissa. Ainoastaan silloin, kun poltan kytkintä.

Tämä kiinnitti huomion. Itse pidän kyllä aina kytkintä pohjassa valoissa/risteyksessä, olenko nyt siis vähemmistössä vai enemmistössä?
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Tämä kiinnitti huomion. Itse pidän kyllä aina kytkintä pohjassa valoissa/risteyksessä, olenko nyt siis vähemmistössä vai enemmistössä?
En tiedä missä olet, mutta kyllä mulle aina faija teroitti, että kytkintä et polta turhaan tai tulee turpaan. No, kokeillin kerran ja tässä oon.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Tämä kiinnitti huomion. Itse pidän kyllä aina kytkintä pohjassa valoissa/risteyksessä, olenko nyt siis vähemmistössä vai enemmistössä?

Kytkimellähän valoissa, risteyksissä ym väliaikaisesti pysähdyttäessä tilannetta pidetään hallussa. Kytkimen 'pohjassa pitäminen' tarkoittaa tietenkin kirjaimellisesti, että jos maisema viettää, niin silloinhan auto pidetään jarrulla paikallaan koska pohjassa ollessaan kytkin ei 'jarruta'. Ylä- ja alamäessä ei siis kytkin pohjassa vaikka sillä hommaa kontrolloidaan. No joo. Turhaa viisastelua.

Galluppiin vastaus: kytkin.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
En tiedä missä olet, mutta kyllä mulle aina faija teroitti, että kytkintä et polta turhaan tai tulee turpaan. No, kokeillin kerran ja tässä oon.

Meillä taas oli niin, että mäkilähdössä auto ei saa valua senttiäkään. Kässärit on mummoille ja kytkimiä saa uusia - valutettuja senttejä ei. Olen elämäni aikana valuttanut ehkä 3 senttiä, tunsin jokaisen nimeltä.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kytkimellähän valoissa, risteyksissä ym väliaikaisesti pysähdyttäessä tilannetta pidetään hallussa. Kytkimen 'pohjassa pitäminen' tarkoittaa tietenkin kirjaimellisesti, että jos maisema viettää, niin silloinhan auto pidetään jarrulla paikallaan koska pohjassa ollessaan kytkin ei 'jarruta'. Ylä- ja alamäessä ei siis kytkin pohjassa vaikka sillä hommaa kontrolloidaan. No joo. Turhaa viisastelua.

Galluppiin vastaus: kytkin.

Niin, siis juurikin näin. En tiedä ollaanko nyt siis Shaynen kanssa samalla aallonpituudella? Eli, jos siis oikein ymmärsin Shayne laittaa valoissa/risteyksessä (jossa ollaan hetki) vaihteen vapaalle ja huilaa vasenta jalkaa? Liikkeellelähdössä sitten kytkin ja ykköselle. Tämän kuvittelisin olevan vähemmistön tapa?
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Meillä taas oli niin, että mäkilähdössä auto ei saa valua senttiäkään. Kässärit on mummoille ja kytkimiä saa uusia - valutettuja senttejä ei. Olen elämäni aikana valuttanut ehkä 3 senttiä, tunsin jokaisen nimeltä.
Faija laittoi mut Hesarille, siihen ylämäkeen. Voi vittu että olikin. Sammui siihen ylämäkeen se saatanan välikoppa 1.6, jolla reviteltiin naapurit nuhteeseen 1.8 BDA jäi haaveeksi. Kun menetin kortin, niin olin taas mukana. 2.0.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Faija laittoi mut Hesarille, siihen ylämäkeen. Voi vittu että olikin. Sammui siihen ylämäkeen se saatanan välikoppa 1.6, jolla reviteltiin naapurit nuhteeseen 1.8 BDA jäi haaveeksi. Kun menetin kortin, niin olin taas mukana. 2.0.

Sammua saa (ja sammuneet antaa), mutta senttiäkään ei anneta periksi (perinnöksi).
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse pidän kyllä aina kytkintä pohjassa valoissa/risteyksessä, olenko nyt siis vähemmistössä vai enemmistössä?
Tiedän myös koulukunnan, jotka lepuuttavat oikeaakin jalkaa valoissa ja laittavat känkän päälle. Jos on liian työlästä pitää jalkaa kahdella tai edes yhdellä polkimella valoissa, niin ei siinä mitään. Kunhan saatana osaisivat lähteä liikkeelle ripeästi. Yleensä nämä alkavat valojen vaihtuessa etsiä sitä vaihdekeppiä ja pahimmassa tapauksessa vielä käsijarruakin. Kun pääsevät vihdoin liikkeelle, valo on jo vaihtumassa keltaiseksi.

Toinen asia joka liikennevaloista lähdettäessä vituttaa on edellisen rinnakkaiskoulukunta, joka kuvitteleee, että 20 metrin turvaväliä on pidettävä liikennevaloista lähdettäessä. Ainakin Stadissa on muutenkin liikaa liikennevaloja ja vituttaa suunnattomasti, kun nämä töpeksijät tekevät hommasta vielä paljon pahemman.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Lisätään edelliseen vielä liukujat, eli autoilijat, joille on ylivoimainen tehtävä pysähtyä valoristeyksessä seisovan auton taakse yhdellä yrityksellä. Ensin siis jättävät liian pitkän välin edellä olevaan ja sitten jo pysähtymisen jälkeen alkavat liukumaan lähemmäksi aiheuttaen koko vitun jonoon tolkuttoman pumppausliikkeen. Haistakaa paska.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Kunhan saatana osaisivat lähteä liikkeelle ripeästi. Yleensä nämä alkavat valojen vaihtuessa etsiä sitä vaihdekeppiä ja pahimmassa tapauksessa vielä käsijarruakin.

Aamen I.

Toinen asia joka liikennevaloista lähdettäessä vituttaa on edellisen rinnakkaiskoulukunta, joka kuvitteleee, että 20 metrin turvaväliä on pidettävä liikennevaloista lähdettäessä. Ainakin Stadissa on muutenkin liikaa liikennevaloja ja vituttaa suunnattomasti, kun nämä töpeksijät tekevät hommasta vielä paljon pahemman.

Aamen II

Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että liikenteessä voi ripeyttää myös muiden matkaa, jos toimii nopeasti ja myös ennakoi tilanteita. Suurimmalle osalle ihmisistä nämä ovat tosin mahdottomia toivomuksia ihan vain siksi, (miten sen nyt sanoisi) että meitä on moneen junaan.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Noniin, taas joku vitun idiootti aiheutti yksin ruuhkat Länsiväylällä.
Menin kasiksi duuniin, normaalia vähemmän autoja liikenteessä. Hyvän matkaa pääsi 80 km/h alueella normaalia 100 km/h vauhtia (normaali vauhti ohituskaistalla jos ei ole ruuhkaa).

Eiköhän jossain Matinkylän kohdalla vauhti tipu 85 km/h tunnissa. Oikea kaista vetää normaalisti 70-80 km/h, kun on liittymiä ja urpoja.

Nainenhan siellä veti jonoa, varmaan ajatteli että voi hyvinkin ajaa vain tuota 85 km/h ohituskaistalla kun pääsee 20 sekunnissa yhden auton ohi. Jono muodostui todella nopeasti tämän naisen taakse ja turvavälit olivat olemattomia, joku väläytteli pitkiä valoja ja taisiko tämä kuski reagoida jarruvaloilla näihin jollain tavalla. Tajusi lopulta väistyä ja muut pääsivät jatkamaan matkaa sujuvasti.

Joo, ehkä ihan sääntöjen mukaan nainen ajeli mutta ei järjen mukaisesti. Tuolla tavalla niitä jonoja ja ruuhkia helposti muodostuu kun nainen päättää mennä jännittämään ohituskaistalle.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisätään edelliseen vielä liukujat, eli autoilijat, joille on ylivoimainen tehtävä pysähtyä valoristeyksessä seisovan auton taakse yhdellä yrityksellä.
Totta, näitäkin löytyy. En tajua, miten se on niin vaikeaa löytää se oma paikka kerralla.

Liukujista tulee mieleen myös ne, jotka näkiessään kaukana edessään punaiset valot, alkavat hidastaa vauhtia, että ei tarvitse pysähtyä valoihin ainakaan pitkäksi aikaa. Tämä on hiljaisena aikana jotenkin yväksyttävää ja ainakin ekologista, mutta normaaliliikenteessä aiheuttaa liikenteen puuroutumisen ja mikäli valoja on tiheään, tällainen hidastelu heijastuu helposti edelliseen valoristeykseen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämä kiinnitti huomion. Itse pidän kyllä aina kytkintä pohjassa valoissa/risteyksessä, olenko nyt siis vähemmistössä vai enemmistössä?

Suosittelen siirtymistä automaattivaihteisiin autoihin; erityisesti niille, jotka kokevat mäkilähdöt ja muun kytkimellä pelailun hankalaksi.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Totta, näitäkin löytyy. En tajua, miten se on niin vaikeaa löytää se oma paikka kerralla.

Liukujista tulee mieleen myös ne, jotka näkiessään kaukana edessään punaiset valot, alkavat hidastaa vauhtia, että ei tarvitse pysähtyä valoihin ainakaan pitkäksi aikaa. Tämä on hiljaisena aikana jotenkin yväksyttävää ja ainakin ekologista, mutta normaaliliikenteessä aiheuttaa liikenteen puuroutumisen ja mikäli valoja on tiheään, tällainen hidastelu heijastuu helposti edelliseen valoristeykseen.
Ainakin itselleni muuten opetettiin autokoulussa nuo molemmat tavat. Etäämmällepysähtymisessä / liukumisessa ideana oli jättää väistötilaa siihen eteen, jos joku runttaa takaa hirveällä vauhdilla. Se on siinä mielessä ikävää, että takaatulevista kerkeää mennä vähemmän niillä vihreillä.

Valoihin hidastamisessa (usein pelkkä kaasun löysäys) ja pienenliikkeen säilyttämisessä on taas se, että pienestäkin liikkeestä pääsee poikeuksetta huomattavasti nopeammin taas matkaan kuin esim. ne viereiselle kaistalle nenää kaivamaan pysähtyneet. Itse käytän ainakin tuota jälkimmäistä tapaa ihan sujuvuuden kannalta. Aika turhaa se on ajaa kovaa niihin valoihin jos osaa arvioida, että pysähtymättä pääsee nopeammin.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Noniin, taas joku vitun idiootti aiheutti yksin ruuhkat Länsiväylällä.
Menin kasiksi duuniin, normaalia vähemmän autoja liikenteessä. Hyvän matkaa pääsi 80 km/h alueella normaalia 100 km/h vauhtia (normaali vauhti ohituskaistalla jos ei ole ruuhkaa).

Eiköhän jossain Matinkylän kohdalla vauhti tipu 85 km/h tunnissa. Oikea kaista vetää normaalisti 70-80 km/h, kun on liittymiä ja urpoja.

Nainenhan siellä veti jonoa, varmaan ajatteli että voi hyvinkin ajaa vain tuota 85 km/h ohituskaistalla kun pääsee 20 sekunnissa yhden auton ohi. Jono muodostui todella nopeasti tämän naisen taakse ja turvavälit olivat olemattomia, joku väläytteli pitkiä valoja ja taisiko tämä kuski reagoida jarruvaloilla näihin jollain tavalla. Tajusi lopulta väistyä ja muut pääsivät jatkamaan matkaa sujuvasti.

Joo, ehkä ihan sääntöjen mukaan nainen ajeli mutta ei järjen mukaisesti. Tuolla tavalla niitä jonoja ja ruuhkia helposti muodostuu kun nainen päättää mennä jännittämään ohituskaistalle.

En pysty ymmärtämään tällaista. Se, että sinun mielestäsi on täysin sallittua ajaa satasta kahdeksankympin alueella, tekee liikennesääntöjä noudattavista ihmisistä liikenteen vaarantajia. Mistä näitä sikiää?

Kyllä näihin olemattomiin turvaväleihin ovat syyllisiä juurikin nämä kuumakallet, omasta mielestään teiden ritarit joiden itsekäs paskantärkeily sekä muiden alistamisen tarve peltikuoren sisästä hakee idioottimaisuudessaan todella vertaistaan.

Itsekään en välitä takanani olevista autoilijoista pätkän vertaa. Jos olisivat lähteneet aikaisemmin, olisivat edessäni. Tosin tähän on lisättävä, etten juurikaan omista taipumusta jonojen vetämiseen.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
En pysty ymmärtämään tällaista. Se, että sinun mielestäsi on täysin sallittua ajaa satasta kahdeksankympin alueella, tekee liikennesääntöjä noudattavista ihmisistä liikenteen vaarantajia. Mistä näitä sikiää?

Nämä jännittäjät aiheuttavat ruuhkia ja jonoja. Voi miten hyvin liikenne sujuisikaan jos jännittäjät, rekat ja bussit olisivat poissa.

Ei se nyt vaan "maalaisjärjellä" ajateltuna voi toimia niin, että yksi ajaa käytännössä samaa vauhtia mitä oikealla ja vasermmalla kaistalla ajetaan, ja samalla aiheuttaa ohituskaistaa tarvitseville pienet turvavälit, ruuhkat ja jonot.

Itsekään en välitä takanani olevista autoilijoista pätkän vertaa. Jos olisivat lähteneet aikaisemmin, olisivat edessäni. Tosin tähän on lisättävä, etten juurikaan omista taipumusta jonojen vetämiseen.

Todennäköisesti olet itse juuri tälläinen jännittäjä, etkä edes huomaakkaan miten aiheutat yksin omalla jännittämiselläsi ruuhkat ja jonot.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valoihin hidastamisessa (usein pelkkä kaasun löysäys) ja pienenliikkeen säilyttämisessä on taas se, että pienestäkin liikkeestä pääsee poikeuksetta huomattavasti nopeammin taas matkaan kuin esim. ne viereiselle kaistalle nenää kaivamaan pysähtyneet. Itse käytän ainakin tuota jälkimmäistä tapaa ihan sujuvuuden kannalta. Aika turhaa se on ajaa kovaa niihin valoihin jos osaa arvioida, että pysähtymättä pääsee nopeammin.
Sujuvuuden kannalta? Itsesi vai muiden? Vaikka kyseinen toiminta on ehkä itsesi kannalta sujuvaa, se aiheuttaa helposti juuri aiemmin kuvaamiani ongelmia. Vilpitön kysymys: katsotko ikinä taustapeileihin ajaessasi? Jos katsot ja voit rehellisesti sanoa, ettet hidasta samalla muiden etenemistä, on asia ok. Veikkaan kuitenkin, että joko a) et edes katso peileihin ja et tajua tilannetta TAI b) olet tarkoituksella tientukkeena ja ruuhkien aiheuttajana.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se, että sinun mielestäsi on täysin sallittua ajaa satasta kahdeksankympin alueella, tekee liikennesääntöjä noudattavista ihmisistä liikenteen vaarantajia. Mistä näitä sikiää?
Mistä sikiää niitä, joiden tarkoituksena on toimia liikennepoliiseina ja käyttää OHITUSkaistaa ihan vaan sen takia, etteivät muut pääse ajamaan ylinopeutta? Jos oma vauhti on sama kuin sen oikean kaistan vauhti, miksi ei voi pysyä sillä? Vasenta kaistaa voi silloin käyttää tilapäisesti ohitukseen. Joillakin voi joskus oikeastikin olla kiire vaikka sairaalaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nainenhan siellä veti jonoa, varmaan ajatteli että voi hyvinkin ajaa vain tuota 85 km/h ohituskaistalla kun pääsee 20 sekunnissa yhden auton ohi. Jono muodostui todella nopeasti tämän naisen taakse ja turvavälit olivat olemattomia, joku väläytteli pitkiä valoja ja taisiko tämä kuski reagoida jarruvaloilla näihin jollain tavalla.

Tosin ei tainnut olla tämän naisen vika, että takana tulevat ajavat toistensa takapuskureissa kiinni. Vaikka kuvailemasi tilanteen mukainen ohituskaistan tukkiminen on todella ärsyttävää, vaihtaisin yhden takapuskurissaroikkujan kymmeneen ohituskaistantukkijaan.

1. kuskin, joka ajaa tuollaisen ämmän perässä, kuuluukin vilkutella valoja ja tehdä kaikki mahdolliset toimet tien raivaamiseksi, mutta seuraavien kuskien puskurissa roikkuminen on silkkaa idiotismia.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
1. kuskin, joka ajaa tuollaisen ämmän perässä, kuuluukin vilkutella valoja ja tehdä kaikki mahdolliset toimet tien raivaamiseksi, mutta seuraavien kuskien puskurissa roikkuminen on silkkaa idiotismia.

Se on ihan totta, huono tukitoimi tuo sikäli on. "Painostanpas tätä, että se painostaisi seuraavaa ja se taas painostaisi sitä seuraavaa."
 

Veijari

Jäsen
Tommyn mainitsemiin jännittäjien ryhmään kuulunevat myös ne urpot, jotka liikennevaloista vihreällä nuolivalolla liikkeelle lähtiessään pysähtyvätkin suojatien eteen ihmettelemään, että tuleekohan tuo paikallaan seisova kävelijä tai pyöräilijä suojatielle. Tänään viimeksi sain takana tulevana painella tööttiä oikein olan takaa ennen kuin autoilija ymmärsi jatkaa matkaansa.

Sama urpoilijoiden ryhmä ei osaa ajaa esim liikenneympyrää läpi töppäilemättä sekä hiljentävät nopeutensa ryömintävauhtiin etuajo-oikeutetulla tiellä jokaisen risteyksen kohdalla jos oikealta näkyy vähänkin auton valoja tulevan... listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Autokortti pitäisi varmaan uusia, tai ainakin teoriakokeessa käydä 10v välein ja riskiautoilijoilta saisi ottaa kortin pois jos eivät ole oppineet ajamaan liikenteessä. Jotkut ei vaan osaa, vaikka päivittäin ajaisivat autollansa.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Todennäköisesti olet itse juuri tälläinen jännittäjä, etkä edes huomaakkaan miten aiheutat yksin omalla jännittämiselläsi ruuhkat ja jonot.

Autoilu ei jännitä minua pätkääkään. Ruuhkat ja jonot eivät ole yksittäisen henkilön valintojen seurausta, vaan yksinkertainen seuraus siitä, ettei ihmisten mukavuudenhalu kestä julkisten liikennevälineiden käyttämistä.

En edelleenkään suostu ymmärtämään sitä, miksi sääntöjen noudattajat ovat niitä syyllisiä kaikkiin ongelmiin ja mikä ihme oikeuttaa ylinopeuteen? Eri asia jos se mummo edessäsi olisi ajanut esim. 60km/h 80km/h rajoitusalueella.

Mutta minun puolestani tämä turha jauhaminen saa jäädä nyt tähän. Idiootteja tulee aina liikenteestä löytymään eikä se asia tällä foorumilla ratkea. Vasta sitten kun liikenteen valvontaan saadaan tarpeeksi resursseja ja esim. kaikki Helsingin sisääntuloväylät nopeuskameroilla varustetuiksi, saattaa meno hieman rauhoittua.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Sujuvuuden kannalta? Itsesi vai muiden? Vaikka kyseinen toiminta on ehkä itsesi kannalta sujuvaa, se aiheuttaa helposti juuri aiemmin kuvaamiani ongelmia.
Molempien.
Vilpitön kysymys: katsotko ikinä taustapeileihin ajaessasi? Jos katsot ja voit rehellisesti sanoa, ettet hidasta samalla muiden etenemistä, on asia ok. Veikkaan kuitenkin, että joko a) et edes katso peileihin ja et tajua tilannetta TAI b) olet tarkoituksella tientukkeena ja ruuhkien aiheuttajana.
Vilpittömään kysymykseen vilpitön vastaus: katson taustapeiliä ja parhaani mukaan yritän, ettei takana tästä taktiikasta kärsittäisi. Voi olla, että jos niihin punaisiin vartavasten kiihdyttäisi, joku auto ehkä takana ehtisi vielä edellisistä valoista jos niitä on tiheässä. Toisaalta sen seurauksena, että väki pysähtyy valoihin (jotkut käsijarrulla + vaihde vapaalla) tupeeraamaan viiksiä, vaihtamaan levyjä soittimeen ja sitten käynnistelemään uudelleen moottoria kun sen siihen onnistui sammuttamaan, tukkautuu liikenne melko paljon enemmän. Pienestä liikkeestä lähtee terävästi liikkeelle ja todennäköisyys jumittua jatkossa valoihin pienenee oleellisesti - myös kaikilla takanatulevilla, mikäli he puolestaan lähtevät terävästi. Näin siis, kun on jonossa ensimmäisenä/valoissa ainoana. Muutenhan koko taktiikassa ei ole mitään järkeä enkä sitä muulloin käytä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös