Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 115 445
  • 13 154

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Schollille ja muille peruttajille terveisiä, että helpommin sen auton ajaa suoraan etuperin sinne ruutuun kuin ajaa ensin paikan ohi, jolloin perässätulija on saatanut jo ehtiä kyseisen paikan kohdalle (kun on niin hektistä se liikenne parkkipaikoilla FreezinHellin mukaan) ja alkaa sitten taitella autoaan ruutuun. Ei kai teillä vaan ole ongelmia eteenpäin ajamisen kanssa?
Kyllähän se välillä on hektistä näin joulun aikaan, mutta useimmiten tilaakin on suht vähän parkkihalleissa. Eipä siitä paikasta paljonkaan tarvitse ajaa ohi, käytännössä ei yhtään. Kuten AnaMasakin jo totesi on tarvittava tila niin pieni, että riittää kun ajaa takarenkaan seuraavan auton takakulman kohdalle, kun kääntää snadisti jo eteenpäin ajaessa.

Ei ole ongelmaa eteenpäinkään ajamisen kanssa täällä, mutta jatka kaivamista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Schollille ja muille peruttajille terveisiä, että helpommin sen auton ajaa suoraan etuperin sinne ruutuun kuin ajaa ensin paikan ohi, jolloin perässätulija on saatanut jo ehtiä kyseisen paikan kohdalle (kun on niin hektistä se liikenne parkkipaikoilla FreezinHellin mukaan) ja alkaa sitten taitella autoaan ruutuun. Ei kai teillä vaan ole ongelmia eteenpäin ajamisen kanssa?
Ei tästä varmaankaan kannata tehdä mitään ajotaitokysymystä puolin eikä toisin. Itse ainakin menen sen mukaan, mikä on helpointa. Vasemmalla olevaan vapaaseen paikkaan auto taipuu helposti keula edellä, oikealle on taas helpoin pakittaa. Jos ei ole ruuhkaa, saatan pakittaa myös vasurin paikalle. Pääasia kai kuitenkin on se, että saa autonsa ruutuun suht sujuvasti ja muita tarpeettomasti kiusaamatta.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Missäs vaiheessa minä kusaisin sun muroihisi?

No hohhoijjaa. Kukaan ei ole kusaissut kenenkään muroihin. Tuo äskeisen viestisi huomautus siitä, ettei tarvitse tehdä ajotaitokysymystä oli minusta ihmeellinen muuhun keskusteluun nähden. Minusta tässä ei kukaan ole toisten ajotaitoon puuttunutkaan. Täytyy tässä nyt ilmeisesti täsmentää, että heittoni eteenpäin ajamisesta ei ollut tarkoitettu tosissaan otettavaksi. Eikä edellistä viestiänikään ollut tarkoitettu tulkittavaksi siten, kuin sinä sen ilmeisesti tulkitsit.

Mutta väärin sinä ajat silti, kun peruuttelet tarpeettomasti. Nih.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No hohhoijjaa. Kukaan ei ole kusaissut kenenkään muroihin.
Jaa. "No hei..." ja "Hohhoijaa" vain ovat perinteisiä jatkoaikatermejä, joilla otetaan lähtökohtaisesti asenne, että kerrotaanpa nyt tuolle urpolle, kuinka asiat oikeasti ovat --> kertoo mulle herneistä nenässä.

Tuo äskeisen viestisi huomautus siitä, ettei tarvitse tehdä ajotaitokysymystä oli minusta ihmeellinen muuhun keskusteluun nähden. Minusta tässä ei kukaan ole toisten ajotaitoon puuttunutkaan.
Kirjoitin sen lähinnä sovittelevaan sävyyn, kun tällaisissa tapauksissa nettikeskusteluissa on yleensä tapana kyseenalaistaa liki kaikki potenssista älykkyyteen, jos toinen sattuu toimimaan arkipäiväisissä asioissa totutusta poikkeavasti. Ehkä mun olisi pitänyt jättää viestisi lainaaminen pois, koska kommenttini ei kohdistunut suoranaisesti viestiisi, vaikka inspiraation siitä sainkin.

Täytyy tässä nyt ilmeisesti täsmentää, että heittoni eteenpäin ajamisesta ei ollut tarkoitettu tosissaan otettavaksi. Eikä edellistä viestiänikään ollut tarkoitettu tulkittavaksi siten, kuin sinä sen ilmeisesti tulkitsit.
Tunnistin sarkasmiksi heittosi eteenpäin ajon ongelmista, muuten tulkitsin kirjaimellisesti.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Schollille ja muille peruttajille terveisiä, että helpommin sen auton ajaa suoraan etuperin sinne ruutuun kuin ajaa ensin paikan ohi, jolloin perässätulija on saatanut jo ehtiä kyseisen paikan kohdalle (kun on niin hektistä se liikenne parkkipaikoilla FreezinHellin mukaan) ja alkaa sitten taitella autoaan ruutuun.
Otetaan esimerkiksi kadunvarsipysäköinti etuperin tahi peruuttamalla. Ei sinne ahtaaseen ruutuun pysty yksinkertaisesti ajamaan etuperin ilman montaa vekslauskertaa, mutta taskuperuutus sujuu kuin vettä vaan, jos homma on niin sanotusti hyppysissä. Jos on jonoa tulossa takaa, niin vilkku oikealle tai vasemmalle, riippuen kummalle puolelle ollaan menossa, odotellaan hetki siinä reiän kohdalla, että jono menee ohi, jonka jälkeen ajetaan hieman eteenpäin oikeaoppisesti pyöriä kääntäen, tietenkin. Sitten kytketään r-vaihde päälle, ja sujautetaan siihen ruutuun kerralla. Näin olemme valmiit siirtymään kävelymiehiksi, ja menemään sinne minne olimmekaan menossa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Otetaan esimerkiksi kadunvarsipysäköinti etuperin tahi peruuttamalla. Ei sinne ahtaaseen ruutuun pysty yksinkertaisesti ajamaan etuperin ilman montaa vekslauskertaa, mutta taskuperuutus sujuu kuin vettä vaan, jos homma on niin sanotusti hyppysissä.

Kyllä se onnistuu helposti keula edelläkin, jos jalkakäytävän reuna ei ole liian korkea ja siellä on tilaa. Silloin kun kisa parkkipaikoista on kova, pyrin suorittamaan taskupysäköinnin keula edellä, mikäli vain mahdollista.

Muutama vuosi sitten kävi niin, että juuri kun olin peruuttamassa auton vapaaseen parkkipaikkaan, takaa tuli auto, joka tunki keulan samaan ruutuun. Siinä sitten pällisteltiin muutama minuutti eikä kumpikaan antanut periksi. Kaista tietysti tukossa. Lopulta tämän kiilaajan takana olevasta autosta nousi helvetin iso korsto ja kävi kertomassa tunkeilijalle ilmeisesti pari valittua sanaa, koska tämä häipyi vähin äänin paikalta ja pääsin peruuttamaan ruutuun. Niin että siinä kohtasin samalla kertaa sekä teiden ritarin että idiootin liikenteessä.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ketjun perimmäinen tarkoitus?

Tämä on muuten sapelinkalisteluketju parhaimmasta päästä!

Myönnän auliisti, että kuulun tähän ketjuun aktiivisesti kirjoittavien joukkoon. Autoilu on aihe, joka herättää tunteita niin vähän autoilevien (ollaan epävarmoja ja kauhistellaan menoa teillä) jonkin verran ajelevien (aina joskus törmää ihmeellisyyksiin mutta pääosin menee hyvin, mökille pääsee jne.) ja paljon ajavien (pois tieltä tahvot, taas siellä oli joku mummo, mikä v*ttu siinä on ettei ohituskaistaa jätetä minulle ja vain minulle sillä ajan satasta koska niin saa/kuuluu/kuuluu saada tehdä) keskuudessa. Peltikuoren suojista uskalletaan heilutella nyrkkiä, näyttää keskisormea, haukkua muita, tehdä rankkaakin rankempia yleistyksiä ja ennenkaikkea laukoa täysin absurdeja mielipiteitä.

Mutta tämä peruutustaitojen vertailu on kyllä jotain huikeaa: Ajan aina etuperin (et osaa peruuttaa? Hah!) Peruutan joskus (WOO! Osaat siis peruuttaakin? Käytät aivojasi liikenteessä?) Peruutan aina! (No siinäpä vasta kova jätkä! Oletko olevinasi hyväkin kuski? Kyllä sen auton saa etuperinkin...)

Ihan oikeasti, tämä on huikeaa. Osallistun jatkossakin!
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Tämä on muuten sapelinkalisteluketju parhaimmasta päästä!

Myönnän auliisti, että kuulun tähän ketjuun aktiivisesti kirjoittavien joukkoon. Autoilu on aihe, joka herättää tunteita niin vähän autoilevien (ollaan epävarmoja ja kauhistellaan menoa teillä) jonkin verran ajelevien (aina joskus törmää ihmeellisyyksiin mutta pääosin menee hyvin, mökille pääsee jne.) ja paljon ajavien (pois tieltä tahvot, taas siellä oli joku mummo, mikä v*ttu siinä on ettei ohituskaistaa jätetä minulle ja vain minulle sillä ajan satasta koska niin saa/kuuluu/kuuluu saada tehdä) keskuudessa. Peltikuoren suojista uskalletaan heilutella nyrkkiä, näyttää keskisormea, haukkua muita, tehdä rankkaakin rankempia yleistyksiä ja ennenkaikkea laukoa täysin absurdeja mielipiteitä.

Mutta tämä peruutustaitojen vertailu on kyllä jotain huikeaa: Ajan aina etuperin (et osaa peruuttaa? Hah!) Peruutan joskus (WOO! Osaat siis peruuttaakin? Käytät aivojasi liikenteessä?) Peruutan aina! (No siinäpä vasta kova jätkä! Oletko olevinasi hyväkin kuski? Kyllä sen auton saa etuperinkin...)

Ihan oikeasti, tämä on huikeaa. Osallistun jatkossakin!
Hävettääkö jotenkin ajotaitosi kun vedit herneen nenääsi? Ajaminen on taitolaji ja on kaikkien kannalta hyvä, että siitä jutellaan. Jos on jokin asia epäselvää, niin keskustelemalla kokeneempien kanssa saa asian selväksi. Mielestäni se, että suuttuu neuvoista, kertoo vain negatiivista ko. suuttujasta. Aloitteleva kuskikin oppii vain kokemuksen, esimerkin ja toisten neuvojen avulla.

Mitä tähän parkkeeraamiseen tulee, niin sen pitäisi olla kaikille helppoa kauraa molemmin päin ja tilanteen mukaan mennään parkkiin joko etu- tai takaperin.

Cougar
 
Viimeksi muokattu:

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Tämän aamun työmatka

Työmatka kesti tänään n. 10min normaalia kauemmin. N. puolessa matkassa juutuin autoletkan perään joka satasen tiellä kulki n. 55 - 60 kmh, jonossa edelläni ehkä kolmisenkymmentä autoa, joukossa pari rekkaakin, eli totesin, että millään en ohitse pääse ennen moottoritien alkua, joten ajelin rauhassa omalla paikallani.

Totesin taas suomalaisen liikenteen käsittämättömyyksiä, ei enää edes tosin ihmetytä, kun on niin tottunut:
  • jonossa tapahtuvat täysin turhat yhden auton ohitukset
  • perääni n. 32cm turvavälin päähän liimautunut rekka, jonka valot paistoivat kivasti peilien kautta silmille (sumaritkin olivat päällä, jäivät onneksi piiloon, kun ajoi niin lähellä)
  • konetiellä sitten totesin jonoa vetäneen uudenkarhean matkailuauton, joka ei kuitenkaan jostain syystä kulkenut tuon kovempaa eikä osannut myöskään väistää ja antaa tietä

Ihmeekseni kuitenkin yhden vilkkaamman liittymän kohdalla vetoketju kiihdytyskaistalta jonoon toimi moitteettomasti, vaikka jonossa muutoin ei turvaväleistä juurikaan piitattu kuran roiskumisesta huolimatta. No, kai se kuuttakymppiä kulkevaan jonoon on helpompi tulla mukaan kuis satasta kiitävään.

t. hanu
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä se onnistuu helposti keula edelläkin, jos jalkakäytävän reuna ei ole liian korkea ja siellä on tilaa. Silloin kun kisa parkkipaikoista on kova, pyrin suorittamaan taskupysäköinnin keula edellä, mikäli vain mahdollista.

Pohjoisesplanadin Strinbergillä katselin muutama viikko sitten erilaisia parkkeeraustyylejä. Yksi tyhjä melko tiukka väli oli jäljellä, johon muutamat yrittivät ajaa ensin peruuttamalla. Joka kerta kävi kuitenkin niin, että takanaoleva ajoi parkkiin pyrkivän perään kiinni niin ettei parkkiin pystynyt ajamaan vaikka vilkun olisi laittanut hyvissä ajoin päälle - eikä yksisuuntaisella päässyt ohitse. Sitten tuli ensimäinen etuperin yrittäjä ja tämä saikin autonsa parkkiruutuun. Tosin Volvon alumiinivanteet saivan rotvallin reunasta sellaista osumaa, että oikein kävi sääliksi.

Kyllä tuo etuperin parkkiin ajo vaatii lähes joka paikassa joko pappamalliset 70-sarjan renkaat tai sitten citymaasturin, jos meinaa ajella noiden rotvallien päälle.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kyllä se onnistuu helposti keula edelläkin, jos jalkakäytävän reuna ei ole liian korkea ja siellä on tilaa. Silloin kun kisa parkkipaikoista on kova, pyrin suorittamaan taskupysäköinnin keula edellä, mikäli vain mahdollista.
No toki keula edelläkin voi mennä, jos tuo reuna on matala, mutta peruuttamalla se on aina ns. laakin peli, vaikka ruutu olisi ahtaampikin ja reuna korkea, koska rengas ei osu siihen reunaan. Keula edellä mennessä sitä joutuu helposti parikin kertaa vekslaamaan. Itse olen tosiaan jonossa ajettaessa tehnyt tuota, että ajanut vain siihen ruudun kohdalle, ja antanut sen jonon mennä ohi, jolloin ei kukaan muu ole yrittänyt ajata siihen samaan ruutuun kanssani.
N. puolessa matkassa juutuin autoletkan perään joka satasen tiellä kulki n. 55 - 60 kmh, jonossa edelläni ehkä kolmisenkymmentä autoa, joukossa pari rekkaakin, eli totesin, että millään en ohitse pääse ennen moottoritien alkua, joten ajelin rauhassa omalla paikallani.
Tämä on kyllä selvä ongelma nyky-yhteiskunnassa. Alinopeuden ajaminen on yhtä vaarallista, kuin ylinopeudenkin, ellei jopa vaarallisempaa. Aina näitä "ihailijoita" tai miksiköhän heitä voisi kutsua, riittää ilman mitään kiirettä kaikkien muiden tukkeeksi. Tämäkin tapaus on ilmeisesti sattunut vielä aamuruuhkaan, joka entisestään pahentaa tilannetta, ja se taakse kertyvä jono muodostuu varsin nopeasti. Ajokulttuuriin kuuluu myös se, että osataan katsoa taustapeiliin, selvästi muita hitaampana annetaan toisille tietä, eikä rakenneta mitään monen kilometrin jonoja.

Meikäläisellä palaa aina käämit kiinni näissä tapauksissa, enkä pysy tuolla jonossa, vaan ohi lähdetään pienellä riskilläkin. Tosin omistan kyllä auton, jolla pienet jonot ohittaa varsin helposti, mutta voi niistä joskus vaaratilanteitakin myös tulla. Se tosin täytyy puolustuksekseni sanoa, etten ole koskaan ajanut yhtään kolaria vastaavissa tilanteissa.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Tämä on kyllä selvä ongelma nyky-yhteiskunnassa. Alinopeuden ajaminen on yhtä vaarallista, kuin ylinopeudenkin, ellei jopa vaarallisempaa.

Voisitko tämän äkkiseltään perustella jotenkin, tämän alinopeuden suuremman vaarallisuuden verrattuna ylinopeuteen? Onko jossain tehty tilastoja siitä, kuinka paljon enemmän onnettomuuksia tapahtuu ajettaessa alinopeutta suurimpaan sallittuun nopeuteen verrattuna?

Että silleen...
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tosin omistan kyllä auton, jolla pienet jonot ohittaa varsin helposti, mutta voi niistä joskus vaaratilanteitakin myös tulla. Se tosin täytyy puolustuksekseni sanoa, etten ole koskaan ajanut yhtään kolaria vastaavissa tilanteissa.

Epäilen vahvasti, että kun sinä joskus satut ajamaan kolarin ohitustilanteessa sillä sinun autollasi, jolla pienet jonot ohitetaan varsin helposti, niin sinä et ole enää siitä tänne Jatkoaikaan kirjoittamassa.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Meikäläisellä palaa aina käämit kiinni näissä tapauksissa, enkä pysy tuolla jonossa, vaan ohi lähdetään pienellä riskilläkin. Tosin omistan kyllä auton, jolla pienet jonot ohittaa varsin helposti, mutta voi niistä joskus vaaratilanteitakin myös tulla. Se tosin täytyy puolustuksekseni sanoa, etten ole koskaan ajanut yhtään kolaria vastaavissa tilanteissa.

Anteeksi vain, mutta tähän on nyt pakko sanoa, että sinä olet se heikoin lenkki. Ei se alinopeutta ajava sitä vaaratilannetta aiheuta, vaan nimen omaan ne provosoitujat, jotka lähtevät niitä riskiohituksia tekemään. Ei se vaan voi olla muutamasta minutista kiinni.

Minä ajan reilun 40 kn:n työmatkaa tiellä, joka kesäperjantaisin ruuhkautuu ja jonoutuu aina. En kertakaikkiaan voi ymmärtää siinä silmänkantamattomiin jatkuvassa jonossa ohittelijoita, se paluu ohituksessa yhtenäiseen jonoon ei koskaan ole kakunpala. Ja kun sillä ohituksella ei voita yhtään mitään, enemmänkin häviää gasonkulutuksen kasvamisen myötä.

Tämä ei tarkoita sitä, että hyväksyisin tai ymmärtäisin ne alinopeutta ajavat letkanvetäjät. Jos joskus tarvitsen nosturiautoa, en ota sitä ainakaan Pekkaniskalta, joiden kuskit kuin piruuttaan tulevat jurraamaan pahimpaan ruuhka-aikaan antamatta koskaan tietä, tämä yhtenä esimerkkinä täydellisestä pelisilmän puutteesta, olisi muitakin.

t. hanu
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Voisitko tämän äkkiseltään perustella jotenkin, tämän alinopeuden suuremman vaarallisuuden verrattuna ylinopeuteen? Onko jossain tehty tilastoja siitä, kuinka paljon enemmän onnettomuuksia tapahtuu ajettaessa alinopeutta suurimpaan sallittuun nopeuteen verrattuna?
Ei ole mitään varsinaista kolaritilastoa heittää tähän kohtaan, mutta tunnen monta ihmistä, jotka ajavat vuosittain ammatikseen paljon vieläpä erilaisilla autoilla. Heidät kanssaan kun olen keskustellut, niin siitä saa varsin hyvän kuvan vaarallisista tilanteista liikenteessä eri tyyppisissä tilanteissa. Minä puhuinkin nimenomaan niistä vaarallisista tilanteista. Ja se myöskin tässä kohtaa pitää huomioida, että läheltä piti-tilanteet eivät näy missään tilastoissa. Juuri niitä kuitenkin sattuu silloin helposti, kun moni autoilija ryhtyy ohittajan rooliin jonkun yksittäisen kuljettajan alinopeuden tähden.

Jos jono kulkee "oikeaa" nopeutta 10 kilometriä, niin ohittajia on suhteessa hyvin vähän siihen verrattuna, että se sama jono kulkee vain 70 prosentin nopeudella sallittuun ajonopeuteen nähden. Ja mitä enemmän autoja on vastaantulevien kaistalla, niin luonnollisesti, sitä suurempi todennäköisyys kolareihin on myös olemassa.
Epäilen vahvasti, että kun sinä joskus satut ajamaan kolarin ohitustilanteessa sillä sinun autollasi, jolla pienet jonot ohitetaan varsin helposti, niin sinä et ole enää siitä tänne Jatkoaikaan kirjoittamassa.
Eivät kaikki kolarit ole automaattisesti kuolonkolareita, jos sitä tässä yrität sanoa. Eikä niitä kolareita muutenkaan meikäläiselle satu, koskaan osaan ajata autoa. Olen esimerkiksi väistänyt hirven sen elukan perseen puolelta ojan kautta ajaen, eikä siinäkään mitään sattunut. Sillehän en sitten tietenkään mitään voi, jos joku ajaa minun päälleni paikassa, jossa en pysty mitenkään enää väistämään.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä ajan reilun 40 kn:n työmatkaa tiellä, joka kesäperjantaisin ruuhkautuu ja jonoutuu aina. En kertakaikkiaan voi ymmärtää siinä silmänkantamattomiin jatkuvassa jonossa ohittelijoita, se paluu ohituksessa yhtenäiseen jonoon ei koskaan ole kakunpala. Ja kun sillä ohituksella ei voita yhtään mitään, enemmänkin häviää gasonkulutuksen kasvamisen myötä.

Tämä ei tarkoita sitä, että hyväksyisin tai ymmärtäisin ne alinopeutta ajavat letkanvetäjät.

Jos kyseessä on juuri kuvailemasi kaltainen letka alinopeutta ajavan auton perässä, niin kyllähän sillä ohittamisella voittaa sitten kun pääsee sen letkanvetäjän ohi. Eli eipä se ohittaminen silloin ole yhtään turhaa. Ja itse lähden siitä, että se jonon 1. hidastelija ei vielä yksin aiheuta ruuhkaa, vaan vasta se 2. auto joka ei voi ohittaa kyseistä hidastelijaa.

Jos ohittajan on vaikea palata omalle kaistalle, vika ei todellakaan ole ohittajassa, vaan ohitettavassa joka ei pidä riittävää väliä edelläajavaan.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Täytyy tunnustaa; olen hyvin hyvin kateellinen karavaanareille.

Asuntovaunun perässään vetämisen täytyy olla jotain ylimaallisen seksin, lottovoiton ja jääkiekon olympia-kullan parhaiden puolien yhdistämiseen verrattavissa oleva akti.

Minua ei ainakaan saisi vuodesta toiseen tien päälle aiheuttamaan ketjussa jonoja, vaaratilanteita ja kanssa-autoilijoiden armotonta vitutusta, muusta kuin jostain edellä mainitusta kerrassaan vastaanlaittamattomasta syystä.

Asuntoautoa voisi kokeilla hieman pienemminkin perustein, asuntovaunua ei.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eivät kaikki kolarit ole automaattisesti kuolonkolareita, jos sitä tässä yrität sanoa.

Yritin sanoa, että maantiellä tapahtuvissa nokkakolareissa eloonjäämistodennäköisyys on sen verran pieni, että sinä et todennäköisesti olisi täällä meille siitä kertomassa.

Eikä niitä kolareita muutenkaan meikäläiselle satu, koskaan osaan ajata autoa.

Hohhoijaa. Eipä tarvitse ihmetellä miksi liikenteessä kuolee koko ajan enemmän ja enemmän ihmisiä. Noh, ehkä Aeromanillekin saadaan järkeä päähän vielä sitten siinä autokoulun II-vaiheessa.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ajaminen on taitolaji ja on kaikkien kannalta hyvä, että siitä jutellaan. Jos on jokin asia epäselvää, niin keskustelemalla kokeneempien kanssa saa asian selväksi.

Liikenne on kuitenkin yhteispeliä, ja eikö tällä perusteella pitäisi hyväksyä, että joukossa on aloittelijoita, vanhuksia, muuten hitaita ja epäröiviä ihmisiä?

Itse en siis edelleenkään ole a) teiden tukko b) aloitteleva kuski joten spekulaatiot asian ympärillä voitaneen lopettaa.

Tuntuu vaan, että vaikka ajaisi miten päin helvettiä (ylinopeus, liian pienet turvavälit, aggressiivisuus ja perässä roikkuminen, kiilailu) niin se onnistutaan perustelemaan sillä että muut ajavat huonosti? Minulle ette tätä saa putoamaan.

Liikenteessä selviämiseen ei mielestäni myöskään tarvita toisten neuvoja, vaan autokoulu, kokemusta ja tieliikennelain sisäistämistä. Myöskään pelisilmä ei ole pahitteeksi.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Aeroman vireessä.

Itse olen OMIEN kokemuksieni mukaan tullut siihen tulokseen, että pääkaupunkiseudulta löytyy taitavimmat ja "pelisilmäisimmät" kuskit.

Välillä kun pyörinyt tuolla esim. Porin ja Rauman suunnalla, näkee ihmeellisiä riskinottoja ja ohituksia. Toisaalta, jos se parantaa saumaa saada rakkautta vieressä amisautossa istuvalta naiselta on asia kai ymmärrettävä.

Tämän viestin tarkoitus ei ole suututtaa ketään, ihmettelen vain asiaa. Kait se siitä johtuu, että pääkaupunkiseudulla on vilkkain liikenne, niin treeniä tulee eniten.

Muutenkin jaksaa aina ihmetyttää miksi ei viitsitä käyttää sitä vilkkua. Voiko se olla jotenki raskasta vai unohtuuko se vain? Mielestäni vilkkua käyttää jopa automaattisesti. Esimerkiksi taksit jättävät usein vilkun käyttämättä, vaikka kyseessä on ammattiautoilijat. Ei kait sitä voi monta vuotta ajettuaan vain unohtaa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämän viestin tarkoitus ei ole suututtaa ketään, ihmettelen vain asiaa. Kait se siitä johtuu, että pääkaupunkiseudulla on vilkkain liikenne, niin treeniä tulee eniten.
Vaikka rakastuinkin totaalisesti Jyväskylään kuluneen vuoden aikana, on myönnettävä, että jo pelkästään vertailu Lohjan ja Jkl:n liikennekäyttäytymisen välillä kääntyy etelän voitoksi. Veikkaisin, että ylipäätään Uudellamaalla vaikuttaa suuret liikennemäärät tähän, ja tietysti itse pääkaupunkiseutu on liikennemääriltään ylivoimainen Suomessa. Pakkohan sen on vaikuttaa ajotapoihin, kun muiden kanssa vietetään aikaa tuntikaupalla liikenteessä. Sen sijaan joku hankasalmelainen pienviljelijä tuuppaa Jyväskylän keskustaan kaksi kertaa vuodessa ja jättää tuolloinkin autonsa Laajavuoreen sukulaisten pihaan, kun ei sinne keskustaan hirviä ajaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös