Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 245
  • 13 193

scholl

Jäsen
Remppu kirjoitti:
Nopeasti lainattuna Finlexin sivuilta (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267) :

"Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla."

Kehä I:llähän on jatkuvasti vasemmalle kääntyviä, jotka tykkäävät ryhmittyä 3-4 km ennen liittymäänsä. Ei kai näitä oikeasti tarvitse jäädä odottelemaan? Itse ainakin pistän oikealta ohi aina ko. tilanteessa. Moottoritiellä taitaa olla laitonta.

Kehäteillä saat ohittaa oikealta, koska ne eivät ole moottoriteitä.

En tiedä teidenritareista, mutta täytyy sanoa, että ihmiset ajoivat joulunaikaan (22.12 HKI-Tahko, 27.12 Tahko-HKI) fiksusti. Pahimmat keijoruusperit ja myöskin mattivanhaset olivat jääneet kotiin. Ainoastaan yksi matti näkyi takastullessa, kun jossakin puolen matkan tienoilla oli 80 rajoituksella sellainen valkoinen LT-paku, joka ajoi koko ajan max 60km/h. Mielettömät jonot sen perässä, hikoilua ja verenpaineennousua sekä jonkinverran hazardiohituksia näkyi. Ohituskaistoistakaan ei hirveästi apua, kun kaikki tienkäyttäjät eivät siitä matista ehdi ohitse. Joka ajaa noin paljon alinopeutta, voisi kyllä siirtyä pienemmälle rinnakkaistielle.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Flonaldo kirjoitti:
Kiitokset muuten sille yhdelle "Fiat"-kuskille, joka vilautti vilkkua vasemmalle ohituspaikan merkiksi, kun seuraavan mäen takaa jo näkyivät taivaalla vastaantulijan pitkät... Jätetäänkö nämäkin ensi kerralla tempun osaaville autoilijoille?

Siis vilkku vasemmallehan tarkoittaa sitä, että ei kannata ohittaa, vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
KPL kirjoitti:
Siis vilkku vasemmallehan tarkoittaa sitä, että ei kannata ohittaa, vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?
Et, ainakin minä ohitan rekat, kun he vilkauttavat oikealle. Se kertoo, että tie on tyhjä.

Henkilöautojen vilkuttelusta en lähde yhteenkään ohitukseen kahdesta syystä. Ensinnäkin he ajavat samalla tasolla kuin minä, eivätkä tämän vuoksi näe juuri paremmin ohitukselle paikkaa. Toiseksi, rekkakuskeilla on tästä tavasta niin paljon enemmän kokemusta, että heihin uskallan luottaa.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
KPL kirjoitti:
Siis vilkku vasemmallehan tarkoittaa sitä, että ei kannata ohittaa, vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?
Jos ei ole hyvä paikka ohittaa, niin älkää ihmeessä vilkutelko yhtään mitään! Tien päällä on niin monella tavalla asioita käsittäviä toopeja, että monille riittää turvallisen ohituksen merkiksi vain kun joku valo vilkkuu edelläajavan kulkupelissä. Huolimatta siis siitä, mitä Murmeli tuossa aivan oikein totesi - edessähän saattaa olla puolisokea lepakko etsimässä pudonnutta purkkaa kytkimen alta, eikä tällä välttämättä ole edes yhtä hyvää näkyvyyttä eteenpäin kuin itselläsi.

Älä ikinä koskaan milloinkaan luota kehenkään toiseen liikenteessä, vain kuljettaja itse punnitsee milloin on sopiva hetki lähteä ohitukseen! Luottaessasi toisen, tuntemattoman, autoilijan tällaisiin merkkeihin, on riskinotto mielestäni sitä luokkaa että tuota voisi yhtä hyvin kutsua venäläiseksi ruletiksi. Jotkut kun käyttävät vilkkua katsoessaan vierellä siintävään metsäänkin ja erään kerran vielä edellä ajava tekee arviointi virheen - sinä maksat.

Melkomoista typeryyttä sain muuten tuolla Jämsänkosken tietämillä todistaa, kun omaan kulkusuuntaani meni kaksi kaistaa (normaalin ajokaistan lisäksi n. puolen kilometrin ohituskaista) jotka pitkin tuli vastaan ohittava auto. Älä ikinä, siis toistan ikinä, harhaudu vastaantulevan liikenteen ohituskaistalle! Tuolle kaistalle tullessa kun otetaan vauhtia ja lähdetään painamaan yleensä useasta ajoneuvosta kerralla ohi luottaen siihen että kukaan ei ole niin täydellinen typerys että tulisi tuolla kaistalla vastaan. Lisäksi noilla ohituskaistoilla ei aina välttämättä näkyvyyttä ole kovin pitkälle vaan oletetaan että normaalijärjellä (=autoilun vähittäisvaatimus, josta on viime vuosikymmeninä tosin livetty) varustetut ihmiset ymmärtävät pysyä niiltä poissa. No, sen verran monta kertaa on tullut nähtyä näitäkin ääliöitä, että alkaa itseä jo arveluttaa koko ohituskaistan käyttöä. Tuollaisesta kiinnijäädessä pitäsi ottaa kortti kahdeksi vuodeksi pois vailla mitään mahdollisuutta saada sitä takaisin ennen karenssin määräajan täydellistä umpeutumista. Ja farmarivolvo valtiolle. Ja eukko naapuriin piiaksi kuukaudeksi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuosta ohituskaista hommelista, josta Jussi 77 mainitsi. Nykyäänhän jos on tuo ohituskaista, niin vastakkaisiin suuntiin "menevät" kaistat on erotettu keltaisellasulkuviivalla. Joo tiedetään, että talvella ne voivat olla lumenalla.

Muutama vuosi sitten Tampereen ja Valkeakosken välisellä vanhalla kolmostiellä sattui ohituskaistan loppussa yhteentörmäys. Tampereen suunnasta tullut henkilöauto oli lähtenyt ohittamaan edellä ajavaa autoa ja Valkeakoskelta tullut auto lähti puolestaan ohittamaan edellään ajanutta autoa, omalla ohituskaistallaan. Autot törmäsivät rajusti yhteen ja turmassa taisi menehtyä 2 henkilöä. Autojen havaitsemista vaikeutti, tien kaartuminen oikealle Tampereelta tullessa, lisäksi paikalla on hieman korkeuseroa.

Turman jälkeen kyseisellä välillä olleet kaksi ohituskaistaosuutta on "poistettu käytöstä" talviaikana, eli yksi kaista jätetään auraamatta.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Niilo kirjoitti:
Tuosta ohituskaista hommelista, josta Jussi 77 mainitsi. Nykyäänhän jos on tuo ohituskaista, niin vastakkaisiin suuntiin "menevät" kaistat on erotettu keltaisellasulkuviivalla. Joo tiedetään, että talvella ne voivat olla lumenalla.
Jep. Tosin liikennekurinkin ollessa mitä on, on mielestäni toimivin ratkaisu ollut pistää ihan kunnon metallipylväsaita siihen ajosuuntien välille, muistaakseni jossain Oriveden - Kuhmoisten seudulla tällainen taisi olla. Saatan muistella kyllä väärinkin tuon sijainnin, mutta ajatusta tuli kehuttua ihan ääneen kun näin tieosuutta uudistetun tuolla tavalla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin Oriveden ja Jämsän välisellä 9-tiellähän on nyt kunnostuksen yhteydessä laitettu tuota keskikaidetta aikapaljon. Ideana loistava, vaikka moottoripyöräilijöiden kannalta tappava. Kun jatkossa Suomessa kuitenkin tullaan tekemään satoja kilometrejä teitä keskikaiteella, tulisi kaiteiden molemmin puolin olla samaan suuntaan kaksi ajorataa. Kaksi jotta hitaimmista autoilijoista voi turvallisesti mennä ohi. Ei tunnu kauhean loogiselta, että turvallista ohittamista tultaisi rajoittamaan, jos ei rakenneta kahta kaistaa samaan suuntaan. Jämsän ja Oriveden välillä on tälläistäkin osuutta jonkin verran.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Jussi77 kirjoitti:
Jep. Tosin liikennekurinkin ollessa mitä on, on mielestäni toimivin ratkaisu ollut pistää ihan kunnon metallipylväsaita siihen ajosuuntien välille, muistaakseni jossain Oriveden - Kuhmoisten seudulla tällainen taisi olla. Saatan muistella kyllä väärinkin tuon sijainnin, mutta ajatusta tuli kehuttua ihan ääneen kun näin tieosuutta uudistetun tuolla tavalla.

Metalliaita on ihan toimiva homma teoriassa, mutta käytäntö on muuta. Olen nähnyt tapauksen, jossa 2,8 km ohituskaista osuus oli metalliaidalla eristetty vastaantulijoista, joten vastakkaiseen suuntaan meneville ei jää, kun ajokaista ja piennar. Tässä menin sitten 25 km/h jonkun 4m leveän maataloushärvelin perässä, härvelissä keltasia vilkkuja päällä, että se havaitaan. Ei siinä mitään, ei rekkakuskin aikataulu niin tiukka mulla ole, etten voisi sen härvelin perässä körötellä, mutta sitten ilmaantui mun perään hälytysajossa oleva ambulanssi, joka ajoi myös parikilometriä n.25 km/h, koska härveli edellämme ei päässyt mihinkään sen nopeammin ja reunaanmeno ei auttanut mitään, koska ambulanssi ei mahtunut kaiteen ja härvelin välistä. Kaikki hyvä uudistus ei aina ole toimivaa.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Olkku kirjoitti:
Kaikki hyvä uudistus ei aina ole toimivaa.
Ei, mutta esim. Lappeenranta - Joutseno -välillä on toki kahden kaistan lisäksi vielä varoaluettakin sen verran että helposti tuossa mahtuisi vaikka kolmekin tarkkaa kuljettajaa ohjastamaan ajoneuvojaan. Ja kuten Niilo huomautti, varmasti moottoripyöräilijä on näillä kohdin hieman normaalia tarkkaavaisempi, luiskahdus tuonne aidan pienojen väliin kun tietäisi kovassa vauhdissa suurimpien palojen keräilyä aidan eri puolilta. Taitaa kuitenkin tuo väliaita vain olla yksi niitä varmasti toimivia ajatuksia pitää kuuliaiset kansalaiset omalla ajoradallaan tuollaisilla kriittisillä paikoilla, ellei sitten ihan penkerettä tuohon kaistojen välille haaveile kuten isoilla motareilla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Remppu kirjoitti:
Kehä I:llähän on jatkuvasti vasemmalle kääntyviä, jotka tykkäävät ryhmittyä 3-4 km ennen liittymäänsä. Ei kai näitä oikeasti tarvitse jäädä odottelemaan? Itse ainakin pistän oikealta ohi aina ko. tilanteessa. Moottoritiellä taitaa olla laitonta.

Kehä I:llä on oman muistikuvani mukaan tasan yksi liittymä, jossa käännytään vasemmalle. Tämä on länteen päin ajaessa Tuusulantielle keskustaan päin käännyttäessä. Muita en ainakaan itse muista.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Snakster kirjoitti:
Kehä I:llä on oman muistikuvani mukaan tasan yksi liittymä, jossa käännytään vasemmalle. Tämä on länteen päin ajaessa Tuusulantielle keskustaan päin käännyttäessä. Muita en ainakaan itse muista.

Länsipäässä niitä on lukuisia. Ei nyt liittymiä, mutta ihan valoristeyksiä.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Cosmo kirjoitti:
Länsipäässä niitä on lukuisia. Ei nyt liittymiä, mutta ihan valoristeyksiä.
Itäänpäin mentäessäkin muistuu äkkiseltään mieleen ainakin Kivikon ja Kontulan risteykset.

Mutta ehkäpä tässä nyt vittuillaan liittymä-sanasta?
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Shayne kirjoitti:
Itäänpäin mentäessäkin muistuu äkkiseltään mieleen ainakin Kivikon ja Kontulan risteykset.

Mutta ehkäpä tässä nyt vittuillaan liittymä-sanasta?

Kaikki on kyllä mahdollista. Kivikkoonhan käännytään Vallikallion Shellin jälkeen seuraavista valoista.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cosmo kirjoitti:
Länsipäässä niitä on lukuisia. Ei nyt liittymiä, mutta ihan valoristeyksiä.

No joo, onhan niitä. Lähinnä tuossa koitin sieluni silmin hakea tilannetta, jossa ajellaan messevästi kehällä ja lähdetään rampista vasuriin. Tuollainen valoristeys kun on sillä tavalla kaupunkimaista meininkiä, etten jotenkin miellä sitä varsinaiseen kehätieliikenteeseen kuuluvaksi lajityypilliseksi ominaisuudeksi.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Cosmo kirjoitti:
Kivikkoonhan käännytään Vallikallion Shellin jälkeen seuraavista valoista.
No pentele, noinhan se taitaa olla. Enpäs ole tullut tuota seikkaa huomioineeksikaan aikaisemmin (eli vetänyt valoista riippumatta läpi vaan).

Kivikko ja Vallikallion Shell. Siinähän ne syyt, joiden vuoksi ykkös-kehälle kellään mitään asiaa ylipäänsä voi ollakaan, joten valo-ohjaus näihin rysiin perusteltua.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
timppa kirjoitti:
Kun ajan joko töistä kotiin, tai kotoo töihin tuota Lohjanharju - Kehä I (HKI) tietä niin päivittäin löytyy näitä vatipäitä, jotka ajavat vasemmalla kaistalla alle nopeusrajoitusten (vaikka keli olisi hyvä ja tiet "puhtaita"), eivätkä millään väisty oikealle kaistalle.

Ne kääntyy motarin päästä vasemmalle Haagan suuntaan. Simple as that. Kotiin palatessaan, saman koulukunnan gringot vetävät DDR-hallilta asti vasenta kaistaa Rokkimäkin ohi, kun kääntyvät ylös Tukholmakadulle Tullinpuomin Shelliltä. Ja siitä sitten väkisin vasenta kaistaa pitkin Munkkivuoreen asti Turtsan alkuun, josta kääntyvät vasemmalle. Oikea kaista on sitten koko matkalta tyhjillään kuin kaupunkimme Apulannan biisissä. Brömbröm siihen ja kotona ennen Soittista. Siitä 500 Euroa ja vamos äkkilähtö Lanzarotelle. Vongut lentoemolta ja takki (?) tyhjänä naamoille Suomi-baariin. Elämä on valintoja
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Niilo kirjoitti:
Kun jatkossa Suomessa kuitenkin tullaan tekemään satoja kilometrejä teitä keskikaiteella, tulisi kaiteiden molemmin puolin olla samaan suuntaan kaksi ajorataa. Kaksi jotta hitaimmista autoilijoista voi turvallisesti mennä ohi. Ei tunnu kauhean loogiselta, että turvallista ohittamista tultaisi rajoittamaan, jos ei rakenneta kahta kaistaa samaan suuntaan. Jämsän ja Oriveden välillä on tälläistäkin osuutta jonkin verran.
Ei välttämättä tarvita kahta ajorataa vaan leveäkaistatie. Tampereen motarin loppupäässä ennen Auraa on noin 9km pätkä kyseistä tietä (muistaakseni joku kokeilu tms.), mutta ilman keskikaidetta. Toimiva ratkaisu ja varmasti keskikaiteella varustettuna vieläkin toimivampi. Hitaammasta autosta pääsee ohi ylittämättä keskiviivaa, mutta tie on kuitenkin kapeampi (lue: halvempi) kuin varsinainen kaksikaistainen. Kaikille ei kuitenkaan leveäkaistatie ole tuttu sana, joten Google varmaan auttaa?

Siinä simppelit ratkaisut turhan monimutkaiseksi tehtyyn pulmaan: leveäkaistatie ja keskikaide.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Turhan ahtaaksi käy keskikaiteellinen leveäkaistatie. Kaistanleveys on vain 5.5 m, joka ei missään nimessä riitä keskikaiteen kanssa. Leveäkaistatiellä joutuu hyvinkin usein leikkaamaan keskiviivaa.

Tietyypeistä ja niiden turvallisuudesta löytyi varsin mielenkiintoinen ja kattava tutkimus.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vesuri kirjoitti:
Turhan ahtaaksi käy keskikaiteellinen leveäkaistatie. Kaistanleveys on vain 5.5 m, joka ei missään nimessä riitä keskikaiteen kanssa. Leveäkaistatiellä joutuu hyvinkin usein leikkaamaan keskiviivaa.

Näin minäkin asian näen, näissä keskikaiteellisissa teissä on ehdottomasti molempiin suuntiin mentävä kaksi kaistaa, vastaavasti taasen leveäkaistatielle ei pidä rakentaa keskikaidetta koska normaaliolosuhteissakin leveäajokaistalla joutuu leikkaamaan vastaantulevien puolelta koska kaikki autoilijat eivät aja riittävän reunassa vaan omalla ajotyylillään vievät enemmän kuin puolet kaistan leveydestä itselleen, jos tällaisessa tilanteessa leveäajokaistat erotetaan toisistaan keskikaiteella tarkoittaa se sitä, että tien hyöty on mitätöity täysin koska näitä kuljettajia on paljon jotka eivät osaa tai uskalla ajaa leveäajokaistalla ohjeiden mukaan.

Toiseksi leveäajokaistojen keskelle rakennettavia kaiteita vastaan puhuu myös Suomen talvi, sen johdosta tie kuitenkin kaventuu jonkin verran ja tuolloin, kaventunut tie ja keskellä oleva kaide tekevät yhdistelmäksi sellaisen, että se mikä kesäaikaan mahdollisesti onnistuu epäonnistuu talvella varmasti, ts. ohittaminen on täysin mahdotonta. Joulupyhinä ajeltiin reiteillä joissa on useita kymmeniä kilometrejä leveäajokaistaa, jos näiden kaistojen keskellä olisi ollut keskikaide olisi ohittaminen ollut tyystin mahdotonta, niin paljon lumi ja jää kaventavat tietä talvella.

vlad.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Vesuri kirjoitti:
Turhan ahtaaksi käy keskikaiteellinen leveäkaistatie. Kaistanleveys on vain 5.5 m, joka ei missään nimessä riitä keskikaiteen kanssa. Leveäkaistatiellä joutuu hyvinkin usein leikkaamaan keskiviivaa.
Kuinka muistaisin leveäkaistatien kokonaisleveydeksi 13,5m? Muistanko aivan päin honkia vai vievätkö pientareet tosiaan tuosta 2,5m (reilusti normaalin henkilöauton leveys)?

Se on kyllä totta, että suomalainen autoilija ei osaa ajaa leveäkaistatiellä, mutta se ei liene tie- (kaide-) suunnittelijan vika.

EDIT: olin siis väärässä leveäkaistatien ja keskikaiteen yhdistämisessä.
Mielenkiintoinen tutkimus muuten tuo Vesurin lähettämä linkki.
Aivan kokonaisuudessaan en sitä jaksanut nyt lukea, mutta luen kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Ei tuota keskikaidetta kannatakaan mihinkään pitkille tieosuuksille rakentaa, mutta kannatan ajatusta esim. paikoissa joissa on tuollainen toiseen suuntaan menevä ohituskaista ja halutaan varmistaa etteivät vastaantulijat koe kiusausta liian suureksi ja lähde leikkimään omalla ja mahdollisen vastaantulevan ohittajan hengellä käyttämällä kolmatta kaistaa hyödykseen. Muilla tieosuuksilla leveäkaistatie on erinomainen ajatus, tuossa Lahden ja Kouvolan välillähän sellaisia on ollut jo pitkään ja rakennetaan kokonaan lisää. Ohittaminen onnistuu mutkitta jopa molempiin suuntiin samanaikaisesti jos on vain hereillä olevia kuljettajia neljä rinnakkain. Ajan mittaan tuo keskikaistalla roikkuminenkin on alkanut vähenemään, kun ihmiset oppivat tien tarkoitusta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Minä pidän noista keskikaiteista, tai ainakin pidän niistä välillä Orivesi - Jämsä. Lisäävät turvallisuutta selvästi. Tottakai noista voi huonon tuurin sattuessa olla myös haittaa, kuten Olkun esimerkissä, mutta eiköhän kokonaissumma ole reippaasti plussan puolella. Tuolla välillähän ovat jo ainakin yhden suuren onnettomuuden estäneet, kun jostain bussista räjähti rengas ja se lähti kulkusuunnassaan voimakkaasti vasemmalle. Vastaantulleen jonon sijaan se törmäsi kaiteeseen eikä siirtynyt vastaantulijoiden kaistalle.

Ohittaminen näyttää olevan aina yhtä hauska asia liikenteessä. On autoilijoita, joita ei koskaan ikinä missään saa ohittaa, ja sitten on niitä, joiden pitää aina ja joka kerran päästä ohi jos edellä ajaa joku - nopeuksista viis. Ja sitten kun nämä ääripäät kohtaavat... Koittakaa olla silloin jossain muualla. Lumisella kelillä ohittaessa kannattaa muistaa yksi juttu. Jos ohitettavan auton aiheuttama lumipölly häiritsee ohittajaa ennen ohitusta, niin minkälainen tilanne mahtaa olla heti ohituksen jälkeen jos ohittaja tuuppaa autonsa aivan ohitettavan etupuskurin eteen? Mitä mahtaa ohitettu nähdä tuolla hetkellä? Joskus tuota ei voi välttää, jos ohittaja on tehnyt jonkin arviointivirheen ennen ohittamista, mutta kun näitä näkee välillä ihan moottoritielläkin. Jos ohittaja osaa hommansa, niin siellä ohituskaistalla (tai kaistalla, jota käytetään ohittamiseen) pysytään vähän kauemmin eikä poisteta toiselta mahdollisuutta nähdä muutakin kuin oma kojetaulunsa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Muutaman kerran Kouvolan suuntaan ja kerran Vaasaan ajellessani olen leveäkaistatietä käyttänyt. Varmasti toimiva systeemi silloin, kun reilu enemmistö ymmärtää teiden idean. Näin satunnaisena käyttäjänä olin ensimmäistä kertaa ko. tiellä ajaessani niin sanotusti hoo moilasena ja hiukan ihmeissäni, kun jengiä lapaa ohi oikealta ja vasemmalta vastaantulijoista välittämättä, ja tie on leveä kuin ameriiiikassa. Toki liikennemerkejä olisi hyvä seurata, mutta väittääkö joku muka kaikkea havaitsevansa. Seuraavalla kerralla ymmärsin yskän heti tien levahdettua huomattavasti, vaikken silloinkaan mitään selkeä merkkiä leveäkaistatiestä huomannut. Vaikka itse olen huomattavan älykäs ja tarkkakatseinen sälli sekä virtuoosimainen kuljettaja, näkisin leveäkaistatieosuuden ilmoittamisen sen verran oleellisena asiana tieturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden kannalta, että ehkä selkeisiin plakaateihin voisi muutaman veroäyrin sijoittaa. Vai pitäisikö minun hommata lasit?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
sampio kirjoitti:
Vaikka itse olen huomattavan älykäs ja tarkkakatseinen sälli sekä virtuoosimainen kuljettaja, näkisin leveäkaistatieosuuden ilmoittamisen sen verran oleellisena asiana tieturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden kannalta, että ehkä selkeisiin plakaateihin voisi muutaman veroäyrin sijoittaa. Vai pitäisikö minun hommata lasit?

Leveäkaistateiden alussa olevassa kyltissä lukee "Leveäkaistatie, aja oikealla", tosin Koskenkylän jälkeen alkavalla pätkällä tällaista kylttiä ei taida olla, vaikka kyllä sielläkin onneksi ajetaan kuin leveäkaistatiellä. Oli kylttejä tai ei, kyllähän se nyt pitäisi jokaiselle olla täysin selvää, että ajetaan ajokaistan oikeassa reunassa. Ja siihen taustapeiliin katsominen ja ohittajien tehtävän helpottaminen ei ylipäänsä ole tieliikennelaissa kiellettyä.

Ja minusta leveäkaistatiellä ajetaan jopa yllättävän hyvin. Ainahan löytyy niitä ajotaidoiltaan rajoittuneita kuskeja, jotka eivät joko osaa/tajua/uskalla ajaa kaistan oikeassa reunassa. Kun kerrankin pääsee ajamaan omille ajotaidoilleen riittävän leveää tietä, pitäähän nyt koko tien leveys saada sitten hyödyntää.

Muutenkin ottaa välillä pannuun, kun täälläkin n. joka kolmannessa viestissä viitataan siihen, kuinka juuri SUOMESSA sitä ja tätä ei osata. Mitä alemmuskompleksia se sitten onkaan, mutta paskat ja vaaralliset kuskit on kyllä ihan universaali ilmiö. Esim. yrittäkääpä Englannissa ylittää tie suojatietä pitkin, voi vierähtää paljon kauemmin kuin Suomessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jermu kirjoitti:
Leveäkaistateiden alussa olevassa kyltissä lukee "Leveäkaistatie, aja oikealla", tosin Koskenkylän jälkeen alkavalla pätkällä tällaista kylttiä ei taida olla, vaikka kyllä sielläkin onneksi ajetaan kuin leveäkaistatiellä. Oli kylttejä tai ei, kyllähän se nyt pitäisi jokaiselle olla täysin selvää, että ajetaan ajokaistan oikeassa reunassa. Ja siihen taustapeiliin katsominen ja ohittajien tehtävän helpottaminen ei ylipäänsä ole tieliikennelaissa kiellettyä.
Jeps, oikealla ajetaan ja kyllä ne kyltit varmasti paikoillaan ovat. Toki kaistojen leveydestä varsinkin kesäaikaan voi päätellä paljon, mutta tuskin leveäkaistaisesta tieosuudesta ilmoittaminen silloin tällöin ainakaan huonontaa liikenteen sujuvuutta.

Mitä tulee suomalaisten narisemiseen oman maan liikennekulttuurista, uskon senkin olevan melko kansainvälinen ilmiö. Suomalainen valittaa suomalaisten koheltamisesta ja italialainen italialaisten, tuskin se miksikään muuttuu. Ärsyttävä piirre kyllä sinänsä tuo suomalaisuudesta nariseminen, itse olen yrittänyt taistella sitä vastaan koko ylevän aikuisuuteni ajan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös