Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 773
  • 13 185

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Serge kirjoitti:
Asia voi toki olla näin, mutta itseäni asia ei ole koskaan häirinnyt, joten mulla ei hirveästi ole argumentteja tähän.
Jostain syystä kotimatkallani on huomattavan paljon näitä sumareilla ajavia. Autoista päätelleen ammattitutkintoa suorittavaa porukkaa. Viimeinen neljän kilometrin pätkä on lievästi kumpuilevaa tietä, jolle on siroteltu suojatiekorokkeita kaistojen väliin. Käytännössä 500 m välein on otollinen paikka, missä pienen mäen päällä oleva auto sokaisee tehokkaasti ylämäkeen ajavan vastaantulijan, jos on pimeä ja yhtään märkä keli. Eli siis puolet vuodesta.

Itse kokeilin n. kolmatta kertaa oman autoni sumareita aattoiltana, kun räntää tuiskusi oikein urakalla. Pitkät olivat vain haitaksi, sumarit valaisivat 3 m auton keulasta, näkyvyys ei parantunut yhtään. Silti varmaan puolet vastaantulijoista ajoivat sumarit päällä, vaikka ongelmana oli nähdä kauas, ei lähelle. Ainoa kerta, kun niistä on ollut oikeasti hyötyä, oli - yllätys yllätys - SUMUSSA,
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Ossi kirjoitti:
Viimeinen neljän kilometrin pätkä on lievästi kumpuilevaa tietä, jolle on siroteltu suojatiekorokkeita kaistojen väliin. Käytännössä 500 m välein on otollinen paikka, missä pienen mäen päällä oleva auto sokaisee tehokkaasti ylämäkeen ajavan vastaantulijan, jos on pimeä ja yhtään märkä keli. Eli siis puolet vuodesta.

Tämä on erittäin valitettavaa, toivottavasti en itse koskaan joudu tilanteeseen jossa vastaantulevan sumuvalot sokaisevat vaaratilanteen arvoisesti.

Ossi kirjoitti:
Itse kokeilin n. kolmatta kertaa oman autoni sumareita aattoiltana, kun räntää tuiskusi oikein urakalla. Pitkät olivat vain haitaksi, sumarit valaisivat 3 m auton keulasta, näkyvyys ei parantunut yhtään. Silti varmaan puolet vastaantulijoista ajoivat sumarit päällä, vaikka ongelmana oli nähdä kauas, ei lähelle. Ainoa kerta, kun niistä on ollut oikeasti hyötyä, oli - yllätys yllätys - SUMUSSA,

Joo, siis itsekin tullut todettua, että sumareista ei ole käytännön hyötyä juuri missään, sumussakin hyöty on aika minimaalinen. Ainoa käyttö minkä olen keksinyt sumareille on se, että se tekee autosta sporttisemman näköisen (ehkä). Voin jotenkin ymmärtää sumareiden käytön jos ajaa pillurallia Keravan keskustorilla, mutta nähtävästi maantiellä niiden käytöstä on vain haittaa.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Andrei kirjoitti:
Tämä on niin totta. Itseäkin hävettää olla kuskin paikalla kun joku suojatien ylittäjä "kiittelee" kun päästän hänet ylitse. Itse en todellakaan kiittele kun olen jalkamiehenä.

Siinähän häpeilet sitten. Nimittäin minä ainakin toimin hyvän tavan mukaan ja kiitän, jos autoilija pysähtyy suojatien eteen. Samoin myös itselleni tulee hyvä mieli, kun jalankulkija kiittää minua, kun annan tietä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Serge kirjoitti:
Asia voi toki olla näin, mutta itseäni asia ei ole koskaan häirinnyt, joten mulla ei hirveästi ole argumentteja tähän.
Minulla on tuohon argumentteja paljonkin, sillä minua ne häiritsevät jo hämärällä. Pimeällä niistä on sitten jo ihan oikeaa haittaa. Taitaa ihmisten silmien "valonarkuudessa" olla eroja. Väärin käytettynä sumuvaloista on haittaa kaikille muttei hyötyä kenellekään. Silti niitä käytetään. Ei voi tajuta.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
JimmyMac kirjoitti:
Siinähän häpeilet sitten. Nimittäin minä ainakin toimin hyvän tavan mukaan ja kiitän, jos autoilija pysähtyy suojatien eteen. Samoin myös itselleni tulee hyvä mieli, kun jalankulkija kiittää minua, kun annan tietä.

Sama homma täällä. Itsekin kiittelen aina, kun joku joutuu pysähtymään vuokseni. Tiedän, että niinhän hänen pitäisi toimiakin, mutta se kuuluu jotenkin minusta hyviin tapoihin. Itävalassa, jossa on enemmän sääntö kuin poikkeus, että auto pysähtyy jos seisot lähelläkään suojatietä niin silloinkin kiitän. Täällä kun autot pysähtyvät vasta sitten, kun olet kokonaan suojatiellä niin tuntuu siltä että kyllähän sitä pitääkin kiittää.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Designer kirjoitti:
Väärin käytettynä sumuvaloista on haittaa kaikille muttei hyötyä kenellekään. Silti niitä käytetään. Ei voi tajuta.
Minä ajelin tuossa sekä aatonaattona että sitten joulupäivän iltana takaisinpäin. Sumuvalot päällä, roikuin puskurissa ja sitten vielä ohittelin jopa lievää ylinopeutta ajavia. Kiire oli.

Sumuvaloista oli apua, kun taivaalta satoi tiskirättejä jotka pitkillä valoilla heijastavat kaiken takaisin ja itseasiassa suorastaan pitkät huonontavat näkyvyyttä, koska ne on suunnattu hieman ylemmäs kuin lyhyet. Lyhyillä taas valaistus ei kanna kovin kauas ja tiskirättien tarttuessa valoihin, ei valotehokaan ole ihan paras mahdollinen. Sumuvalot valaisevat huomattavasti alempaa, mutta niin että tuovat valotehoa lyhyille lisää ilman että kuitenkaan heijastavat putoilevista lumihiutaleista kaiken valon takaisin. Oikein hyvä ratkaisu tässä tilanteessa.

Puskurissa roikuin, kun suunnittelin ohi ajamista. Eihän sitä ohi pääse, ellei ensin lähesty edellä ajavaa? Myös irtolumen pöllyäminen tiestä ei aivan lähellä ollut samanlaista kuin vähän kauempana, kun kaikki ehtii oikein nousta kunnolla tienpinnasta. Ohi menin, koska ei sitä kerta kaikkiaan jaksa kaiken maailman Fiat Puntojen takana taistella taajamasta toiseen. Vaikka sieltä Puntosta ei näkisi hyvin, niin minun autostani kyllä näkee ja olosuhteet autoille eivät näinollen ole samanlaiset. Ymmärrän siis ihan hyvin, että pikkuautolla tilanne vaati nopeuden pudottamista jopa reilusti alle rajoitusten, mutta eihän tämä silti sitä tarkoita että myös kaikkien muiden pitäisi alkaa matelemaan tien päällä. Ohitin muutamia ylinopeutta ajaviakin, koska perässäajaminen noissa keliolosuhteissa ei ollut kovin suurta nautintoa ja ajelin sitten itse vähän kovempaa ylinopeutta karkuun tältä ohitetulta.

Ei nyt varsinaisesti mitään maailman ritarillisinta liikennöintiä, mutta näillä mentiin tänä jouluna. Sen voi kuitenkin hyvillä mielin todeta, että aggressiivisuutta ei ollut matkassa ollenkaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Jussi77 kirjoitti:
Sumuvaloista oli apua, kun taivaalta satoi tiskirättejä jotka pitkillä valoilla heijastavat kaiken takaisin ja itseasiassa suorastaan pitkät huonontavat näkyvyyttä, koska ne on suunnattu hieman ylemmäs kuin lyhyet. Lyhyillä taas valaistus ei kanna kovin kauas ja tiskirättien tarttuessa valoihin, ei valotehokaan ole ihan paras mahdollinen.
Avainkysymys: käytitkö siis sumuvaloja turhaan? Mielestäni et, vaikka väkisin jään miettimään, miten ne on autossasi suunnattu eli kauasko näyttävät, ja millä nopeudella ajoit.

Itse ajelin lumipyryssä moottoritiellä kahdeksaakymppiä, ja ohitin useammin kuin olin ohitettavana. Kukaan ei käyttänyt pitkiä.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Designer kirjoitti:
Avainkysymys: käytitkö siis sumuvaloja turhaan? Mielestäni et, vaikka väkisin jään miettimään, miten ne on autossasi suunnattu eli kauasko näyttävät, ja millä nopeudella ajoit.
Aivan - en omastakaan mielestäni, kyllä sumuvaloille on hyödyllisiäkin käyttötarpeita. Mielestäni tuollaisessa sakeassa lumisateessa jopa vähintään yhtä paljon kuin itse sumussa. Tuollaista n. 110 ajelin (mittarissa piiru enemmän), ja kyllä aika kivasti siellä perä edellä lähestyttiin. Sumuvalot on suunnattu tiehen, sillä ei niistä ylös suunnattuina taida edes olla mitään hyötyä.
Designer kirjoitti:
Itse ajelin lumipyryssä moottoritiellä kahdeksaakymppiä, ja ohitin useammin kuin olin ohitettavana. Kukaan ei käyttänyt pitkiä.
Yllättävän moni ajeli pitkillä valoilla tuossa aatonaattona, vaikka satoi rankasti lunta. Eihän tuossa valkoisessa muurissa mihinkään näe kun valo heijastaa hiutaleista takaisin kutakuinkin juuri sillä korkeudella johon kuljettaja katsoo. Käsittämätöntä, koska normaaleilla ajovaloilla sumareilla tehostettuna näki huomattavasti paremmin. Ei ihme, että vauhti oli pitänyt pudottaa selvästi alemmas.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jussi77 kirjoitti:
Ohitin muutamia ylinopeutta ajaviakin, koska perässäajaminen noissa keliolosuhteissa ei ollut kovin suurta nautintoa ja ajelin sitten itse vähän kovempaa ylinopeutta karkuun tältä ohitetulta.

Jos edelläoleva auto kulkee ylinopeutta ja puskurissa roikkuminen ei jostain kumman syystä kiinnosta, niin on parempi tapa jättää väliä edelläkulkevaan kuin ohittaa se ja jatkaa matkaa vielä suuremmalla ylinopeudella. Jatkuva ohituspaikkojen kärkkyminen on huomattavasti rasittavampaa matkantekoa kuin joutuisan autoletkan mukana ajaminen.
 

H2O2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jussi77 kirjoitti:
Minä ajelin tuossa sekä aatonaattona että sitten joulupäivän iltana takaisinpäin. Sumuvalot päällä, roikuin puskurissa ja sitten vielä ohittelin jopa lievää ylinopeutta ajavia. Kiire oli.

Sumuvaloista oli apua, kun taivaalta satoi tiskirättejä jotka pitkillä valoilla heijastavat kaiken takaisin ja itseasiassa suorastaan pitkät huonontavat näkyvyyttä, koska ne on suunnattu hieman ylemmäs kuin lyhyet. Lyhyillä taas valaistus ei kanna kovin kauas ja tiskirättien tarttuessa valoihin, ei valotehokaan ole ihan paras mahdollinen. Sumuvalot valaisevat huomattavasti alempaa, mutta niin että tuovat valotehoa lyhyille lisää ilman että kuitenkaan heijastavat putoilevista lumihiutaleista kaiken valon takaisin. Oikein hyvä ratkaisu tässä tilanteessa.

Puskurissa roikuin, kun suunnittelin ohi ajamista. Eihän sitä ohi pääse, ellei ensin lähesty edellä ajavaa? Myös irtolumen pöllyäminen tiestä ei aivan lähellä ollut samanlaista kuin vähän kauempana, kun kaikki ehtii oikein nousta kunnolla tienpinnasta. Ohi menin, koska ei sitä kerta kaikkiaan jaksa kaiken maailman Fiat Puntojen takana taistella taajamasta toiseen. Vaikka sieltä Puntosta ei näkisi hyvin, niin minun autostani kyllä näkee ja olosuhteet autoille eivät näinollen ole samanlaiset. Ymmärrän siis ihan hyvin, että pikkuautolla tilanne vaati nopeuden pudottamista jopa reilusti alle rajoitusten, mutta eihän tämä silti sitä tarkoita että myös kaikkien muiden pitäisi alkaa matelemaan tien päällä. Ohitin muutamia ylinopeutta ajaviakin, koska perässäajaminen noissa keliolosuhteissa ei ollut kovin suurta nautintoa ja ajelin sitten itse vähän kovempaa ylinopeutta karkuun tältä ohitetulta.

Ei nyt varsinaisesti mitään maailman ritarillisinta liikennöintiä, mutta näillä mentiin tänä jouluna. Sen voi kuitenkin hyvillä mielin todeta, että aggressiivisuutta ei ollut matkassa ollenkaan.

Toivottavasti tämä teksti oli puhdas provo ja tällaisia idiootteja ei oikeasti ole olemassa.

Jos teksti on todellinen niin onpa taas joulupäivänä ollut monen ihmisen henki pelkän hyvän tuurin varassa. Nollanäkyvyydellä ohittelu ja puskurissa roikkuminen ei varmasti nopeuta tekijänsä matkaa monellakaan lisäminuutilla mutta voi lyhentää elämää huomattavan paljon.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Wagner kirjoitti:
Jos edelläoleva auto kulkee ylinopeutta ja puskurissa roikkuminen ei jostain kumman syystä kiinnosta, niin on parempi tapa jättää väliä edelläkulkevaan kuin ohittaa se ja jatkaa matkaa vielä suuremmalla ylinopeudella. Jatkuva ohituspaikkojen kärkkyminen on huomattavasti rasittavampaa matkantekoa kuin joutuisan autoletkan mukana ajaminen.
Tottahan toki, ainahan sitä voi jättäytyä taaemmas. Tai sitten voi ajaa ohi. Molemmat voivat olla ihan joutuisaa ja rauhallista matkantekoa, ei ohittaminen aina ole (eikä saisi olla) rasittavaa tempoilemista ja kärkkymistä.
H2O2 kirjoitti:
Toivottavasti tämä teksti oli puhdas provo ja tällaisia idiootteja ei oikeasti ole olemassa.

Jos teksti on todellinen niin onpa taas joulupäivänä ollut monen ihmisen henki pelkän hyvän tuurin varassa. Nollanäkyvyydellä ohittelu ja puskurissa roikkuminen ei varmasti nopeuta tekijänsä matkaa monellakaan lisäminuutilla mutta voi lyhentää elämää huomattavan paljon.
Ei ollut puhdas provo, vaan rehellinen kertomus siitä mitä siellä tien päällä oikeasti tehdään, hurskastelematta tai sievistelemättä tarpeettomasti. Vaikka sinä ajelisitkin maanteillä tuuriisi luottaen, niin meistä kaikki muut eivät kuitenkaan jätä näitä onnen nojaan. Vaarallista liikennöintiä oli, kun tiellä liikkui tuossa säässä auto jonka toinen takavalo oli palanut pimeäksi ja toisenkin elämää n. kaksi tuntia jäljellä. Täysin edesvastuutonta toimintaa ja saavat mielestäni syyttää vain itseään jos joku jyrää kontista sisään. Lyhyet valot toimivat tässäkin pitkiä paremmin; tuo himmeä tuikku erottui jostain pimeän keskeltä edes jotenkin -> pitkillä valoilla lumisade olisi todennäköisesti upottanut tuonkin perävalon valon heijastukseen, enkä tiedä kuinka lähelle auton huomaaminen olisi mennyt.

Eniten tuolla liikenteessä v*tuttaa ne epävarmat pikkuauto-kuljettajat jotka arpovat ja empivät sitten tuolla tositilanteessa kuinka tässä nyt tulisi toimia. Liikenne kun ei ole leikkimistä varten, vaan siellä voi oikeasti sattua pahasti. Kovaa ajaminen kun ei kuitenkaan tarkoita yksi yhteen vaarallisesti ajamista, vaan nimenomaan minun nähdäkseni liikenteessä vaaratilanteita aiheuttavat kuljettajat jotka empivät, tai eivät ymmärrä mitä autolle tapahtuu kun esim. ajat mm. joulupäivänä kaistojen väleille muodostuneiden ajoittain paksujenkin lumivallien yli.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jussi77 kirjoitti:
Ohi menin, koska ei sitä kerta kaikkiaan jaksa kaiken maailman Fiat Puntojen takana taistella taajamasta toiseen. Vaikka sieltä Puntosta ei näkisi hyvin, niin minun autostani kyllä näkee ja olosuhteet autoille eivät näinollen ole samanlaiset.

Tämä kohtaa hymyilin koko tarinasta eniten. Aivan loistavaa! Olisit toki voinut kiteyttää koko tekstisi tähän lainattuun pakettiin, niin ei olisi palstatilaa turhaan enempää kulunut. Esimerkillistä ajoa joka tapauksessa ja veikkaisin, että ajassa ohittelujesi ansiosta voitit jopa 10-15 minuuttia? Suosittelen, että lähdet vaikka puoli tuntia aiemmin liikkeelle ensi kerralla, niin ei ole ihmisten henget niin paljoa vaarassa vuoksesi.

ps. Mikä auto sulla on?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Näkkäri kirjoitti:
Tämä kohtaa hymyilin koko tarinasta eniten. Aivan loistavaa! Olisit toki voinut kiteyttää koko tekstisi tähän lainattuun pakettiin, niin ei olisi palstatilaa turhaan enempää kulunut. Esimerkillistä ajoa joka tapauksessa ja veikkaisin, että ajassa ohittelujesi ansiosta voitit jopa 10-15 minuuttia? Suosittelen, että lähdet vaikka puoli tuntia aiemmin liikkeelle ensi kerralla, niin ei ole ihmisten henget niin paljoa vaarassa vuoksesi.

ps. Mikä auto sulla on?
Hyvä! Kyse ei ole säästetystä ajasta, vaan siitä että ei kerta kaikkiaan riitä tahtotila jurruttaa 80 km tunnissa monen sadan kilometrin matkaa suuntaansa. Ajassa säästin n. 40 min. - tunnin, riippuen tietenkin siitä millaisia olettamuksia sitä olisi liikenteen kehityksestä tehnyt. Jos olettamukseksi otettaisiin että kyseessä olisi ollut suora tie ilman taajamia ja kaikki ajavat vakionopeutta niin muutoksella 80 km/h -> 100 km/h olisi minun tapauksessani säästetty n. 50 minuuttia. Tiekin on tuttu, vaikka eihän se mikään etu ole - suurin osa kolareista sattuu tutuilla teillä.

Eihän tuo tietysti esimerkillistä ollut, kun ylionpeuttakin ajoin, mutta eihän tässä nyt esimerkillisyydestä kisaillakaan vaan kukin ajaa perille niissä olosuhteissa jotka vallitsevat.

Minulla on Toyota RAV4, jossa näkyvyys on hieman tavallista henkilöautoa parempi - vaikka ei lopulta eroakaan tavallisesta henkilöautosta kovinkaan paljoa. Keskivertoa isommat renkaat, neliveto, hyvä näkyvyys. Luo kummasti edellytyksiä pimeälle maantieajolle vaikka sitten lumisateessakin, kun vertailukohtana on vaikkapa sitten tuo mainitsemani koirankoppi, jollaisella nyt toteutunut ajotyyli olisi ihan varmasti riski.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jussi77 kirjoitti:
Sumuvalot päällä, roikuin puskurissa ja sitten vielä ohittelin jopa lievää ylinopeutta ajavia. Kiire oli.

Tämä oli ensimmäisessä viestissäsi.

Jussi77 kirjoitti:
Kyse ei ole säästetystä ajasta, vaan siitä että ei kerta kaikkiaan riitä tahtotila jurruttaa 80 km tunnissa monen sadan kilometrin matkaa suuntaansa

Hämmentävää.

Vai Toyota? Siinä on varmasti hieno auto. Voimakas moottori ja etenkin talvikeleillä hyvin pitävät ja isot renkaat.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Näkkäri kirjoitti:
Hämmentävää.
Mikäs siinä hämmentää? Voihan sitä olla "kiireinen" vaikkei juuri ajansäästö olisikaan mielessä, vaan vain mahdollisimman ripeä suoriutuminen tehtävästä? Vai onko esim. juoksuaskelien ottaminen mielestäsi sitten älykästä, kun maksimisäästö sillä on sekunteja - kuitenkin kiireiset ihmiset kävelevät huomattavasti nopeammin ja määrätietoisemmin kuin lungit harrastelijatallaajat jotka ovat saapuneet vain norkoilemaan alueelle?

Enemmän kuin mahdollisesti menetettävä etu ajassa, minun mielestäni on turhauttavaa tuhlata juuri käsillä olevaa aikaa tarpeettomasti tekemiseen. Kyse ei siis ole siitä, että voisin saavuttaa ylimääräisen tunnin, vaan siitä että nyt suoritettava tehtävä voidaan hoitaa huomattavasti ripeämminkin.

Toyota on ihan ok auto.
 
Viimeksi muokattu:

H2O2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jussi77 kirjoitti:
Eniten tuolla liikenteessä v*tuttaa ne epävarmat pikkuauto-kuljettajat jotka arpovat ja empivät sitten tuolla tositilanteessa kuinka tässä nyt tulisi toimia. Liikenne kun ei ole leikkimistä varten, vaan siellä voi oikeasti sattua pahasti. Kovaa ajaminen kun ei kuitenkaan tarkoita yksi yhteen vaarallisesti ajamista, vaan nimenomaan minun nähdäkseni liikenteessä vaaratilanteita aiheuttavat kuljettajat jotka empivät, tai eivät ymmärrä mitä autolle tapahtuu kun esim. ajat mm. joulupäivänä kaistojen väleille muodostuneiden ajoittain paksujenkin lumivallien yli.

Niinhän se on että 4/5 autoilijoista pitää itseään keskivertoa parempana kuljettajana.

Huonolla kelillä liian suuri tilannenopeus on nimenomaan kaikista vaarallisin tekijä. Mainitsemasi empivät kuljettajat voivat toki olla ärsyttäviä jos alla onj iso hieno auto joka kulkee kovempaa kuin empijän riisikuppi mutta eivät nämä empijät aiheuta vaaratilanteita koska he karttavat riskitilanteita joista voisi aiheutua vaaraa itselle tai muille. Sinä et ilmeisesti suurehkon *-jatkeesi puikoissa ymmärrä mitä kaistojen väliin muodostuneelle lumivallille tapahtuu kun sen yli ajetaan. Koska näkyvyys kertomasi mukaan oli huono, jouduit varmasti palaamaan pian ohituksen jälkeen omalle kaistallesi, jolloin leveät renkaasi ovat heittäneet lumimassan suoraan ohittamasi auton tuulilasiin. Tämä näkyvyyden totaalinen katoaminen saa kokeneemmankin kuljettajan säpsähtämään, saatikka sitten jos ratissa on nuori, kokematon kuski joka on lähtenyt opiskelupaikkakunnaltaan kotiin joulunviettoon. Luulisi tyhmemmänkin tajuavan että kaikki tielläliikkujat eivät ole yhtä hyviä ja kokeneita kuskeja kuin sinä.

Jos feministit ovat oikeassa niin miehen aivot ovat *:ssä. Mitä pienempi * sitä suuremmalla jatkeella sitä on kompensoitava, valitettavasti vain aivokapasiteetti ei lisäänny jatkeen myötä.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
H2O2 kirjoitti:
Niinhän se on että 4/5 autoilijoista pitää itseään keskivertoa parempana kuljettajana.
Heh, puolet myös on sen abosluuttisen keskiarvon yläpuolella ja toinen puoli alapuolella. Minä kuvittelen itseni siihen jotakuinkin keskivälille, en erityisesti pidä itseäni huippukuskina, jos siihen yritit viitata.
H2O2 kirjoitti:
Huonolla kelillä liian suuri tilannenopeus on nimenomaan kaikista vaarallisin tekijä.
Vaan kun absoluuttisesti oikeaa "liian suurta tilannenopeutta" on käytännössä kuljettajien samankaltaisten-mutta-silti-erilaisten olosuhteiden vallitessa täysin mahdotonta määritellä, niin pääsyyllinen löytyykin sieltä penkin ja ratin välistä. Vastuu on aina kuljettajalla, joka määrittelee kullakin hetkellä sopivan tilannenopeuden. Jos määritelmä tuottaa komennon lihaksille nopeuden korjaamiseen myöhässä kenties juuri empimisen vuoksi, on vika kuljettajassa eikä liian suuressa tilannenopeudessa.
H2O2 kirjoitti:
Mainitsemasi empivät kuljettajat voivat toki olla ärsyttäviä jos alla onj iso hieno auto joka kulkee kovempaa kuin empijän riisikuppi mutta eivät nämä empijät aiheuta vaaratilanteita koska he karttavat riskitilanteita joista voisi aiheutua vaaraa itselle tai muille.
Ei. Kyse ei näissä tapauksissa ole isoista autoistakaan, vaan yksinkertaisesti siitä että epävarmat ja mieltään yhtäkkiä muuttavat kuljettajat aiheuttavat poukkoilevalla ja tempoilevalla ajolla sekä päättämättömyydellään sen että vaarantavat sitten ohitustilanteita kun joku kokeneempi ja rauhallisempi kuljettaja suorittaa ohituksensa ennen tätä arvailijaa joka ei vielä tiedä menisikö vai eikö menisi... Tällaisista "emmietiijjä..." -tyypeistä on paineltava heti ohi kun vain mahdollista, miettiköön sitten kaikessa rauhassa yksin sen rekan perässä, joko nyt voi mennä.
H2O2 kirjoitti:
Sinä et ilmeisesti suurehkon *-jatkeesi
Isorenkainen auto voi olla hankittu jostain muustakin syystä kuin munanjatkeeksi, eikö? Minulla köyhällä kun ei ole edes olisi varaa hankkia näitä "vain munanjatkeiksi".
H2O2 kirjoitti:
puikoissa ymmärrä mitä kaistojen väliin muodostuneelle lumivallille tapahtuu kun sen yli ajetaan. Koska näkyvyys kertomasi mukaan oli huono, jouduit varmasti palaamaan pian ohituksen jälkeen omalle kaistallesi, jolloin leveät renkaasi ovat heittäneet lumimassan suoraan ohittamasi auton tuulilasiin.
Tämän vuoksi ei ole syytä jäädäkään siihen tarpeettomasti lumipöllyä eteen muodostamaan. Ei kuitenkaan kelpaa syyksi jäädä taakse jonoa kasvattamaan, jos joku muu ei osaa ajaa autoa. Tällaisessa tilanteessahan on ihan täysin ok pysäyttää se auto tien laitaan, pistää hätävilkut päälle, kerätä hetki henkeä ja jatkaa matkaa kun tilanne on taas turvallinen. Ei sitä hengellä kannata leikkimään alkaa ja urheasti pysyä kaistalla vaikka omat ajotaidot ja vallitseva tilanne sitä edellyttäisivätkin. On sitä itsekin joskus tiukan paikan satuttua tullut vedettyä nortti taukopaikalla ennenkuin matka jatkuu. Ja nolla kolaria takanapäin.
H2O2 kirjoitti:
Tämä näkyvyyden totaalinen katoaminen saa kokeneemmankin kuljettajan säpsähtämään, saatikka sitten jos ratissa on nuori, kokematon kuski joka on lähtenyt opiskelupaikkakunnaltaan kotiin joulunviettoon.
Ah, mutta johan todettiin, että on myös vaihtoehtona jättäytyä taka-alalle jos lumipölly haittaa. Eikö tämä vaihtoehto pädekään enää tämmöisissä tapauksissa?
H2O2 kirjoitti:
Luulisi tyhmemmänkin tajuavan että kaikki tielläliikkujat eivät ole yhtä hyviä ja kokeneita kuskeja kuin sinä.
Ei, eikä kukaan tällaista oleta, eikä edes uskalla toivoa. Aina on olemassa eritasoisia autoja, kuskeja ja vaativuudeltaan eritasoisia tilanteita, olosuhteita. Kyse onkin siitä, että jokaisen on ajettava sen mukaan kun taidot antavat myöden. Ole rehellinen ja jos et osaa ajaa niin älä turhaan lähde vaarantamaan myös muiden tienkäyttäjien terveyttä sillä että alat opetella ajotaitoja vasta kun tilanne on jo käsissä.
H2O2 kirjoitti:
Jos feministit ovat oikeassa niin miehen aivot ovat *:ssä. Mitä pienempi * sitä suuremmalla jatkeella sitä on kompensoitava, valitettavasti vain aivokapasiteetti ei lisäänny jatkeen myötä.
Hehheh, näin feministien tietojen mukaan asia varmaan onkin. Sillä, että tietä käyttävät eritasoiset (syystä tai toisesta) käyttäjät joille tilanne vaikuttaa aina itsestäpäin katsottuna hyvinkin erilaiselle, etenevät siellä eri tahtiin. Kun takaa tulee joku, jolla on juuri sillä hetkellä edellytykset ja halua ajaa kovempaa kuin edellä menevä, syntyy tilanne jossa on mentävä ohi - muutenhan edessä olisi peräänajo. :)
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Speedye kirjoitti:
Tuosta perässäajavasta rekasta on yksi sellainen kokemus minkä en haluaisi toistuvan..Että näin..


Hanko-Hyvinkää - tiellä itsekin ajelen harva se viikonloppu, ja ei ole koskaan tarvinnut olla rekkojen tien tukkeena.

Seuraavan kerran kun rekka "ahdistelee" aja ylämäet n. 10-15km/h nopeusrajoituksen yläpuolella. Venäjälle päin matkaava, siis lastissa oleva rekka kyllä etääntyy.

Lisäapua löytyy toki pysähtymällä ohilaskemisesta, ohitusmahdollisuuden antamisesta suorilla ja ohitukseen soveltuvilla pätkillä esim. vilkkua näyttäen sekä tietysti riittävän reippaasta ajamisesta (neula sataseen kasikympin alueella).

Mistä muuten tiesit että rekka oli venäläinen jos kerran oli pimeää ja valot häikäisivät? Se häikäiseminenkin muuten vähenee kun kääntää taustapeilin häikäisemättömään asentoon.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Kehä I

Heh, hyvää settiä Jussi 77:ltä.

Oman "teiden ritarini" kohtasin eilen iltapäiväliikenteessa Kehä I:llä. Ajoin kehää itään Hämeenlinnantien liittymästä. Ajoin kaistaa, jonka tiedän kääntyvän Tuusulantielle. Kyseisessä kohdassa tietä on hiljattain levennetty niin, että kaistoja on kaikkiaan neljä. Kahdelta oikeanpuoleiselta pääsee Tuusulantielle ja kaksi vasemmanpuoleista jatkavat kehää kohti itää. Olin itse koko ajan oikeanpuoleisista kaistoista keskemmällä, siitä syystä, että tiesin sen olevan se kaista miltä lähden Tuusulantien rampille kohti Tuusulaa.

Liikenne oli normaalia, rauhallista kehä I -iltapäiväliikennettä, ei siis todellakaan mitään ruuhkaa. Oma nopeuteni oli tasainen n.82-85 km/h eli rajoituksen yläreunalla (paikassa siis 80 km/h-rajoitus). Vasemmalta ohi menee itään virtaavaa liikennettä hieman kovemmilla nopeuksilla eli noin 90-100 km/h, kuten tuossa kohden kehällä tavallisestikin. Ei mitään ihmeellistä, kunnes...

Äärimmäisenä vasemmalla kaistalla ajelee noin 7-8 vuotta vanha japanilainen perheauto. Kuskina 35-40-vuotias äijä, vieressään about samanikäinen blondi ja takapenkillä about samanikäinen pitkä karpaasi, jolla oli piiiitkä nenä (tarpeeton yksityiskohta). Takapenkin kaveri on niiiiiin pitkä, että hänellä on vaikeuksia mahtua takapenkille, siksi hän onkin kumartuneena etupenkkien väliin. Suu käy kuin Timo T.A.Mikkosella.

Kyseinen auto ajaa ohitseni noin sataa, välissämme on yksi kaista, jota pitkin ajaa vielä kolmas auto hieman edelläni. Takanani samalla kaistalla tulee pari muuta autoa. Ohittaja on siis kaistalla, jolta matka jatkuu suoraan eteenpäin. Lähestymme Tuusulantien liittymää, ohittava auto on noin 50 metriä edelläni, välissämme olevalla kaistalla auto jatkaa eteenpäin (kuten pitääkin) kun tämä kolmikko havahtuu siihen, että "tuonne Tuusulantiellehän meidän piti..." Kuski hidastaa ja alkaa kääntämään oikealle. Väistää (onneksi) välissämme olevan auton, joka pääsee eteenpäin. Itse ajan normaalisti liittymää oikealle ja takanani tulevat autot seuraavat normaalisti. Peltiä ei kolise, sillä tämä toikkaroiva kolmikko saa pysäytetyksi autonsa liittymän kohdalle kaistojen väliin, siihen kohti, missä on hieman tilaa aurauksia varten.

Taustapeilistä näen, että toikkaroijat pääsevät oikeasta liittymästä takanani perääni ja sitten...
- valojen vilkuttelua takanani tuleville ja minulle (kun päästään Tuusulantielle ja he ovat saaneet autonsa jälleen kelattua vauhtiin)
- äänimerkillä tööttäilyä takanani tuleville ja minulle
- keskisormi (ja pitkä nenä), kun he ohittavat minut Tuusulantiellä noin 5km myöhemmin

Jäin vain miettimään, että mitäköhän minä ja takana tulevat autot teimme väärin, koska saimme osaksemme moista protestointia...?

Jos tunnistit itsesi, niin:
- luetaan yläopasteita, jotka tuossa kohden olisivat kertoneet oikeat ryhmitykset jo kilometrejä aiemmin
- ei puhuta paskaa takapenkkiläisen kanssa, niin, että unohdetaan missä ollaan ja minne mennään
- ei pysähdytä Kehä I:llä satasen nopeudesta 100 metrin matkalla yksi kaista ylittäen liittymän alueelle
- valot, tööttäilyt ja keskisormet luonnollisesti kuuluvat asiaan...niitä ei käytetä koskaan liikaa.

P.s. se blondi oli hieman kulahtanut, vaihda uudempaan jos pystyt!
 

H2O2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jussi77 kirjoitti:
Tämän vuoksi ei ole syytä jäädäkään siihen tarpeettomasti lumipöllyä eteen muodostamaan. Ei kuitenkaan kelpaa syyksi jäädä taakse jonoa kasvattamaan, jos joku muu ei osaa ajaa autoa. Tällaisessa tilanteessahan on ihan täysin ok pysäyttää se auto tien laitaan, pistää hätävilkut päälle, kerätä hetki henkeä ja jatkaa matkaa kun tilanne on taas turvallinen. Ei sitä hengellä kannata leikkimään alkaa ja urheasti pysyä kaistalla vaikka omat ajotaidot ja vallitseva tilanne sitä edellyttäisivätkin.

Eli siis jos sinä ohituksellasi aiheutat vaaratilanteen niin syy onkin loppujenlopuksi sen varovaisemmin ajavan kuskin. Ihannetilanne varmaan olisi, jos kaikki muut tienkäyttäjät ajaisivat suosiolla penkalle kun näkevät peileistään sinun tulevan takaa.

Jussi77 kirjoitti:
Ah, mutta johan todettiin, että on myös vaihtoehtona jättäytyä taka-alalle jos lumipölly haittaa. Eikö tämä vaihtoehto pädekään enää tämmöisissä tapauksissa?

Jättäydyppä siinä taka-alalle kun ohittanut auto kiilaa eteesi.

Jussi77 kirjoitti:
Ei, eikä kukaan tällaista oleta, eikä edes uskalla toivoa. Aina on olemassa eritasoisia autoja, kuskeja ja vaativuudeltaan eritasoisia tilanteita, olosuhteita. Kyse onkin siitä, että jokaisen on ajettava sen mukaan kun taidot antavat myöden. Ole rehellinen ja jos et osaa ajaa niin älä turhaan lähde vaarantamaan myös muiden tienkäyttäjien terveyttä sillä että alat opetella ajotaitoja vasta kun tilanne on jo käsissä.

Loistava asenne sinulla. Ei sinne lumipyryyn varmasti kukaan leikkimään lähde, jos on pakko ajaa niin sitten ajetaan. Onneksi suurin osa epävarmemmista kuskeista ajavat todella taitojensa ja tilanteen mukaan, valitettavasti vain he ovat silloin Sinun tiesi tukkona ja sietävätkin saada opetuksen. Valitettavasti niin huonojen, keskinkertaisten ja hyvienkin kuskien jokossa on niitä jotka yliarvioivat omat kykynsä ajaa eri tilanteissa ja tieliikenteessä kuolleiden määrä pysyy korkeana.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
H2O2 kirjoitti:
Eli siis jos sinä ohituksellasi aiheutat vaaratilanteen niin syy onkin loppujenlopuksi sen varovaisemmin ajavan kuskin. Ihannetilanne varmaan olisi, jos kaikki muut tienkäyttäjät ajaisivat suosiolla penkalle kun näkevät peileistään sinun tulevan takaa.
Ei ystäväiseni, vaan jokainen on vastuussa omasta ajamisestaan. En minä voi jättää omalta kannaltani tarpeelliseksi näkemiäni ohituksia tekemättä syystä, että pelkään ettei edellä hidasteleva hallitse autoaan tilanteessa jossa joku ajonopeuteen tyytymätön takaatulija painelee ohi. On ihan 100% tämän henkilön oman osaamisen nojassa pitää ajokkinsa turvallisesti tiellä kun tämä havaitsee tulevan ohitetuksi. Samoin kuin minä olen vastuussa siitä, että ohittaessani hallitsen auton.

Ihannetilannehan se tietysti olisi, jos jengi tosiaan pysähtyisi pientareelle kun tulen takaa, mutta aika kaukana realismista. Mistä he edes voisivat tietää, että kyseessä olen juuri minä? ;)

No, oikeasti - toki kaikilla on oikeus olla siellä liikenteessä ja se on vain hyväksyttävä tosiasia että siellä ajelee monella eri nopeudella eteneviä kuljettajia. Se olkoon heidän oikeutensa. Vastaavasti ei myöskään ole niiden nopeampien vika, että joukossa on hitaampiakin, enkä minä kanna vastuuta siitä jos joku muu tielläliikkuja ei hallitse ajoneuvoaan vallitsevissa olosuhteissa.
H2O2 kirjoitti:
Jättäydyppä siinä taka-alalle kun ohittanut auto kiilaa eteesi.
No no, ohittaminen ei edellytä kiilaamista vaan kaistalle voi palata mahdollisimman kohteliaastikin ilman että varsinaisesti "kiilaa" ohitettavaa. Hyvät tavat voivat olla matkassa, vaikka ajaisikin nopeammin kuin joku muu - eikös vain?
H2O2 kirjoitti:
Loistava asenne sinulla. Ei sinne lumipyryyn varmasti kukaan leikkimään lähde, jos on pakko ajaa niin sitten ajetaan.
Hyvä, pidän kiinni siitä. ;)

Toki ymmärrän, ettei asenteeni aina saa kannatusta kaikkien kesken mutta en näe silti perusteltua syytä muuttaa sitä. Jokainen ajaa rehellisesti taitojensa mukaan ja kantaa itse täysin vastuun omasta liikennekäyttäytymisestään. Jos joukossa sattuu olemaan joku joka ei hallitse ajoneuvoaan ohitettavana, on tällä henkilöllä tulenpalava kiire takaisin autokoulun penkille, ennenkuin on syytä tarttua rattiin huonoissa keliolosuhteissa.
H2O2 kirjoitti:
Onneksi suurin osa epävarmemmista kuskeista ajavat todella taitojensa ja tilanteen mukaan, valitettavasti vain he ovat silloin Sinun tiesi tukkona ja sietävätkin saada opetuksen.
Ei, nyt tulkitset asennoitumistani aivan väärin. En halua tarjota opetuksia kenellekään - eihän se minulle kuulu. Minun tavoitteeni on suoriutua tehtävästäni mahdollisimman ripeästi ja vaikka pyrinkin ottamaan aina muunkin liikenteen huomioon mm. pitämällä huolen omista käytöstavoistani tien päällä, en silti voi alkaa kantaa vastuuta muiden ajamisesta tai esim. jättäytymällä muodostamaan jonoa vain siksi että pelkään edellä ajavan kuljettajan ajotaitojen puolesta. Luotan siihen, että perusosaaminen kuitenkin maantielle asti selvinneillä kuljettajilla on sillä tasolla että heidät voi turvallisesti ohittaa.
H2O2 kirjoitti:
Valitettavasti niin huonojen, keskinkertaisten ja hyvienkin kuskien jokossa on niitä jotka yliarvioivat omat kykynsä ajaa eri tilanteissa ja tieliikenteessä kuolleiden määrä pysyy korkeana.
Ikävä kyllä näin on. Onnettomuutta ei kukaan toivo kenellekään ja ohittavallakin on luonnollisesti oma vastuunsa tilanteesta mm. kiilaamisen osalta - mutta ei silti tälläkään perusteella voi ohittaa sitä tosiasiaa että liikenteessä on monia eri nopeutta liikkuvia kulkijoita. Näiden kulkijoidenkin näkökulmasta samat olosuhteet voivat vaikuttaa hyvinkin erilaisilta; kärjistettynä esimerkkinä lumituiskussa pienellä autolla ja huonoilla renkailla, kuolemaa tekevällä akulla pakon edessä ajeleva opiskelijapoika joka taittaa tuskaisaa taivaltaan kohti vanhempien tarjoamaa höyrävää puurolautasta ja samaa tietä uudehkolla katumaasturilla etenevä iloinen perheenisä joka on melko kokenut maantiekulkija huonoissakin olosuhteissa, varustettuna tuliterillä nastarenkailla, hyvillä ja tilanteeseen sopivilla valoilla, korkealla istuen hyvällä näkyvyydellä. Tuon opiskelijaparan, jota varmaan nälkäkin kaivaa, mielestä tilanne varmasti on lähellä autoilijan helvettiä, kun taas katumaasturin ilmastointi ja tarvittaessa huolletut pyyhkijänsulat hoitavat tuulilasille eksyvät lumihiutaleet pois häiritsemästä ennenkuin niitä ehtii edes havaita muodostuneenkaan. Näiden henkilöiden matkavauhti varmaan perustellusti eroavat paljonkin toisistaan, eikä varmaankaan sinunkaan mielestäsi ole molempien järkeä jäädä muodostamaan jonoa sillä perusteella että toisella meistä on ikävä ajomatka. Toisen mielestä hengenvaarallinen ohitus ei välttämättä toisen mielestä olekaan mitään tavallisuudesta poikkeavaa. (tarinan henkilökuvat täysin kuvitteellisia ilman kytköksiä todellisen elämään)
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Sinä vitun huora joka yritit tappaa perheeni jouluaattona

No niin, nyt on joulurauhat rauhoittuneet, joten sinä pakettiautoasi JF*-7** kuljetellut arviolta 45/50-vuotias mieshenkilö, kiitoksia saatan runkkari jouluaaton tappoyrityksestäsi! Lupaan että jos olisi ollut mikä tahansa muu päivä kuin jouluaatto, olisin seurannut sinua perille ja syöttänyt sinulle a) kessusi ja b) kännykkäsi jota pidit kessunvetosi ohella kädessäsi kun "ohitit" meidät. Toivotaan ettei kohdata enää liikenteessä! Toivon että sinä et muutenkaan kohtaa liikenteessä enää mitään muuta kuin puolivaloista ryssärekkaa maantiellä...

Meni siis näin: jouluaattona Porvoon motaria Helsinkiin päin, ehkä muutama kilometri ennen Helsingin rajaa, huono keli, tiet auraamatta, vasen kaista täysin tukossa lumesta. Ajoin 95 km/h (mittarivirhe 2km/h vähennetty), kelin mukaan vähän alle rajoituksen 100km/h mikä oli selvästi virhe, kun Suomessahan on kolme tärkeää säntöä: motarilla ajetaan kovaa kun ollaan moottoritiellä, ohistuskaistoilla otetaan autosta kaikki irti mutta muuten jumitetaan ja risteykset ajetaan tukkoon. Itse asiassa olisin ajanut normaalisti hiljempaa, mutta ajattelin ajaa tuota vauhtia ettei kenenkään valopään tarvitse yrittää sen lumipuuron päältä ohi.

Noh, siinä tosiaan taustapeilejä katselen että jollain on niin kiire että pitää päästä siinä lumipuurossa ohi. Seuraavan kerran kun vilkaisen vasenta taustapeiliä, niin tämä pakusankari on reilusti oikeanpuoleisen kaistani puolella - vajaan metrin verran - eikä enää pitkän matkan päässä. Nopeasti jalkaa pois kaasulta ja ohjaan auton kaistan oikeaan reunaan niin pitkälle, että juuri ja juuri vältän lumivallin "haukkaamasta" oikean puolen renkaitani kun tämä tissiposkirunkkarimme ajaa kessu huulessa ja kännykkä korvalla tyylikkäästi kaistojen välisen viivan päälle ohitsemme. Oletan että jos en olisi väistänyt äkisti oikealle, olisi pelti kolissut ja käynyt huonosti.

Ja sitten oi sitten, kuinka ollakaan jatkamme matkaa samaan suuntaan, niin eikös seuraavalla tieosuudella se kiire onkin yllättäen kadonnut. Ajoin nimittäin rauhallista matkavauhtia jatkaen hänen ohitseen, niin sitten ei ollutkaan mikään kiire. Siellä motarilla olikin vain niin helvetin kiire että piti yrittää tappaa perheemme, tietenkin niin, kuinkas muuten.

Tähän voisi sanoa että numero on muistissa. Seuraavassa vaihdossa tuleekin sitten ja lujaa jos ollaan samaan aikaan taas "jäällä"...
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kertokaapa mikä helvetti tuossa moottoritiellä ajamisessa on niin vaikeata täällä uudellamaalla.

Kun ajan joko töistä kotiin, tai kotoo töihin tuota Lohjanharju - Kehä I (HKI) tietä niin päivittäin löytyy näitä vatipäitä, jotka ajavat vasemmalla kaistalla alle nopeusrajoitusten (vaikka keli olisi hyvä ja tiet "puhtaita"), eivätkä millään väisty oikealle kaistalle. Vaikka tuo oikeanpuoleinen kaista olisi tyhjä, jurrutetaan tätä vasenta kaistaa ja perässä vedetään helvetillistä letkaa autoja jotka odottavat että tämä "jänis" väistyy ja antaa muiden mennä menojaan.

Ymmärrän toki että silloin ei voi väistää, jos toinen kaista on jo tukossa, mutta välillä nuo välimatkat autoissa ovat todella isoja, mutta silti jurrutetaan vasenta kaistaa. Yllättäen aina pahimmat tapaukset ovat olleet joko naisia ikäryhmästä 18-xx tai sitten BMW -kuskeja, jotka kuvittelevat omistavansa koko tien. Parhaimpina muistoina joku koppalakkinen akka, joka ajeli vanhalla nokilekamersullaan eikä väistynyt kaistalta mihinkään koko motarin aikana. Tai vaihtoehtoisesti nuori tyttö joka ajoi Puntoaan vasenta kaistaa varusmiespoikakamu pelkääjän penkillä. Ei väistänyt tämäkään mihinkään. Ja kun laki kieltää oikealta ohittamisen niin mitäpä siinä voi tehdä? Paitsi rikkoa lakia.....

Toinen asia jota "odotan" kuin kuuta nousevaa. Lohjan keskustan lähistölle (Lohja-Lohjanharju -motaripätkän loppupää) tuli kaksikaistainen liikenneympyrä. Kun ihmiset eivät tiedä edes miten ajaa yksikaistaista, niin mitäköhän tämän kanssa käy?

Eilen jo näkyi kaksi sankaria jotka tulivat ympyrään ulommaisempaa kaistaa käyttäen, leikkasivat sisemmälle kaistalle puolessavälissä ja poistuivat ympyrästä ulommalla kaistalla.

Itseasiassa pitäisi ostaa joku vaha 100e pommiauto, jolla menee pyörimään liikenneympyrään ja katsoo että monestikko pelti rytisee..No ehkä parempi ettei tätä tee, vakuutusmaksut kun ovat muutenkin jo niin korkeat myös syyttömille puolille..
 
F

Flonaldo

Jussi77 kirjoitti:
Toki ymmärrän, ettei asenteeni aina saa kannatusta kaikkien kesken mutta en näe silti perusteltua syytä muuttaa sitä. Jokainen ajaa rehellisesti taitojensa mukaan ja kantaa itse täysin vastuun omasta liikennekäyttäytymisestään. Jos joukossa sattuu olemaan joku joka ei hallitse ajoneuvoaan ohitettavana, on tällä henkilöllä tulenpalava kiire takaisin autokoulun penkille, ennenkuin on syytä tarttua rattiin huonoissa keliolosuhteissa.
Kannatusta saa ainakin täältä. Samat sanat voisi sanoa eilisestä Hml-Lahti-Tre -reissusta kuin miten Jussi kuvaili joulun liikennöintiään.

Tässä ketjussa ollaan mukavasti päästy listaamaan kaikkia ikävimpiä piirteitä suomalaisessa maantieliikenteessä, mutta nyt tuntuu menevän vähän överiksi. Lukeutuuko siis ohittaminen pahimpiin rikkeisiin, joita maantiellä voi tehdä? Ja onko ohittaminen lähtökohtaisesti "opetuksen antamista"?

Itse ainakin ohittelin edellä ajaneita surutta, ja ennen ohittamista roikuin perseessä kiinni toki. Se "mukavasti letkassa paineitta ajaminen" kun ei toteudu koskaan, ei sitten ikinä. Ylämäkeen se Fiat hyytyy ja vauhti putoaa 65-70 tienoille, alamäessä taas kerätäänkin 90 tienoille ja risteysalueilla saatetaan ihan satunnaisesti täysin ilman syytä pudottaa vauhtii 50:iin.

Yritä siinä sitten ajaa sujuvasti ja pitää turvaväliä.

Liikenteessä ei kuitenkaan tarvitse ajaa niiden ehdoilla, jotka eivät osaa, eivät uskalla tai joilla on nastojen sijaan slicksit alla. Yleensä tällaisista kuskeista päinvastoin kannattaa pysyä mahdollisimman kaukana (=mennä nopeasti ohi).

Oma matkani sujui oikein mukavasti. Keli ei ollut parhaimmillaan, mutta ei myöskään mitenkään erityisen huono. Paljon pienemmillä stressitasoilla pääsin perille ohittelemalla, ajamalla ~10% yli rajoituksen.

Kiitokset muuten sille yhdelle "Fiat"-kuskille, joka vilautti vilkkua vasemmalle ohituspaikan merkiksi, kun seuraavan mäen takaa jo näkyivät taivaalla vastaantulijan pitkät... Jätetäänkö nämäkin ensi kerralla tempun osaaville autoilijoille?
 

Remppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayer04
Nopeasti lainattuna Finlexin sivuilta (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267) :

"Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla."

Kehä I:llähän on jatkuvasti vasemmalle kääntyviä, jotka tykkäävät ryhmittyä 3-4 km ennen liittymäänsä. Ei kai näitä oikeasti tarvitse jäädä odottelemaan? Itse ainakin pistän oikealta ohi aina ko. tilanteessa. Moottoritiellä taitaa olla laitonta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös