Kehä I
Heh, hyvää settiä Jussi 77:ltä.
Oman "teiden ritarini" kohtasin eilen iltapäiväliikenteessa Kehä I:llä. Ajoin kehää itään Hämeenlinnantien liittymästä. Ajoin kaistaa, jonka tiedän kääntyvän Tuusulantielle. Kyseisessä kohdassa tietä on hiljattain levennetty niin, että kaistoja on kaikkiaan neljä. Kahdelta oikeanpuoleiselta pääsee Tuusulantielle ja kaksi vasemmanpuoleista jatkavat kehää kohti itää. Olin itse koko ajan oikeanpuoleisista kaistoista keskemmällä, siitä syystä, että tiesin sen olevan se kaista miltä lähden Tuusulantien rampille kohti Tuusulaa.
Liikenne oli normaalia, rauhallista kehä I -iltapäiväliikennettä, ei siis todellakaan mitään ruuhkaa. Oma nopeuteni oli tasainen n.82-85 km/h eli rajoituksen yläreunalla (paikassa siis 80 km/h-rajoitus). Vasemmalta ohi menee itään virtaavaa liikennettä hieman kovemmilla nopeuksilla eli noin 90-100 km/h, kuten tuossa kohden kehällä tavallisestikin. Ei mitään ihmeellistä, kunnes...
Äärimmäisenä vasemmalla kaistalla ajelee noin 7-8 vuotta vanha japanilainen perheauto. Kuskina 35-40-vuotias äijä, vieressään about samanikäinen blondi ja takapenkillä about samanikäinen pitkä karpaasi, jolla oli piiiitkä nenä (tarpeeton yksityiskohta). Takapenkin kaveri on niiiiiin pitkä, että hänellä on vaikeuksia mahtua takapenkille, siksi hän onkin kumartuneena etupenkkien väliin. Suu käy kuin Timo T.A.Mikkosella.
Kyseinen auto ajaa ohitseni noin sataa, välissämme on yksi kaista, jota pitkin ajaa vielä kolmas auto hieman edelläni. Takanani samalla kaistalla tulee pari muuta autoa. Ohittaja on siis kaistalla, jolta matka jatkuu suoraan eteenpäin. Lähestymme Tuusulantien liittymää, ohittava auto on noin 50 metriä edelläni, välissämme olevalla kaistalla auto jatkaa eteenpäin (kuten pitääkin) kun tämä kolmikko havahtuu siihen, että "tuonne Tuusulantiellehän meidän piti..." Kuski hidastaa ja alkaa kääntämään oikealle. Väistää (onneksi) välissämme olevan auton, joka pääsee eteenpäin. Itse ajan normaalisti liittymää oikealle ja takanani tulevat autot seuraavat normaalisti. Peltiä ei kolise, sillä tämä toikkaroiva kolmikko saa pysäytetyksi autonsa liittymän kohdalle kaistojen väliin, siihen kohti, missä on hieman tilaa aurauksia varten.
Taustapeilistä näen, että toikkaroijat pääsevät oikeasta liittymästä takanani perääni ja sitten...
- valojen vilkuttelua takanani tuleville ja minulle (kun päästään Tuusulantielle ja he ovat saaneet autonsa jälleen kelattua vauhtiin)
- äänimerkillä tööttäilyä takanani tuleville ja minulle
- keskisormi (ja pitkä nenä), kun he ohittavat minut Tuusulantiellä noin 5km myöhemmin
Jäin vain miettimään, että mitäköhän minä ja takana tulevat autot teimme väärin, koska saimme osaksemme moista protestointia...?
Jos tunnistit itsesi, niin:
- luetaan yläopasteita, jotka tuossa kohden olisivat kertoneet oikeat ryhmitykset jo kilometrejä aiemmin
- ei puhuta paskaa takapenkkiläisen kanssa, niin, että unohdetaan missä ollaan ja minne mennään
- ei pysähdytä Kehä I:llä satasen nopeudesta 100 metrin matkalla yksi kaista ylittäen liittymän alueelle
- valot, tööttäilyt ja keskisormet luonnollisesti kuuluvat asiaan...niitä ei käytetä koskaan liikaa.
P.s. se blondi oli hieman kulahtanut, vaihda uudempaan jos pystyt!