Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 830
  • 13 185

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Shelter kirjoitti:
Minä en taas koskaan kiitä autoilijaa joka pysähtyy suojatien eteen.... Miksi kiittää siitä että noudattaa liikennesääntöjä, silloinhan sais olla koura ojossa koko ajan....
Tämä on niin totta. Itseäkin hävettää olla kuskin paikalla kun joku suojatien ylittäjä "kiittelee" kun päästän hänet ylitse. Itse en todellakaan kiittele kun olen jalkamiehenä.
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Helmut Steiger kirjoitti:
Näin teen itsekin.

Ellei jotain sopivaa heitettävää osu käden ulottuville, niin vähintään sentteriä ja runkkarielettä puolestaan tarjoan sen sijaan heille, jotka katsovat oikeudekseen päästellä suojatien yli sen eteen pysähtyneen auton takaa.
Rekkari ylös ja poliisille. Tuon johdostahan kuoli se pikkutyttö Helsingissä ei niin kauan aikaa sitten. Törkeä liikenteen vaarantaminen jo.
 
Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Shelter kirjoitti:
. Miksi kiittää siitä että noudattaa liikennesääntöjä, silloinhan sais olla koura ojossa koko ajan....

Siinäpä se, siinäpä se. Käytännössä vain noin joka 15. autoilija tuntuu säännön sisäistäneen, joten alentuvana jalkamiehenä heidän pokkuroimisensa tuntuu kuitenkin luontevalta...
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minua on alkanut kummastuttaa eräs asia suomalaisessa liikenteessä. Välillä nimittäin tuntuu että osa rekkakuskeista paahtaa teillämme asenteella: "Mulla on isompi auto, joten tulen ensin". Ajelen nimittäin kouluun joka aamu kakkostietä pitkin. Tästä suunnasta kaupunkiin päin (Pori) tultaessa on muutama kiihdytyskaista sekä yksi ohituskaista. Ensinnäkin ajaessani 70 alueella rajoitusten mukaisesti, minut ohitti ohistuskaistaa apuna käyttäen eräs täysperävaunu. Ei siinä mitään, mutta kaveri lähti ohittamaan siinä vaiheessa kun ko. kaista oli loppumaisillaan (eli ne nuolet olivat olleet näkyvissä jo hetken aikaa). Jouduin siinä sitten painamaan jarrun pohjaan ja oli hyvin lähellä ettei sälli itse ajanut päin kaidetta. Sitten vähän ennen Ulvilan moottoritietä on kaksi kiihdytyskaistaa ja joka kerta kun raskas ajoneuvo sieltä tulee, kiilaa se suoraan eteen ja joudun itse oleellisesti hidastamaan nopeuttani, koska kiihtyvyys noissa vehkeissä ei ole mitään parasta mahdollista. Ja kolmantena ovat nuo puskurissa kiinni roikkuvat rekat jotka pistävät vituttamaan. Nämä olivat siis vain yksittäisiä tapauksia, joten en leimaa saatikka yleistä.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
KPL kirjoitti:
Tuo jarrun painaminen kieltämättä pyörii helposti tuolloin mielessä, mutta häviöllehän siinäkin jäisi, kun jäisit hetkellisesti autottomaksi ja korvauksen suuruuskin on vähän kysymysmerkki. Toisaalta se toinen kyllä kärsisi huomattavasti enemmän.

Noh noh, parempi katsoa kuin katua. Tieliikennelaki sanoo seuraavaa käkkärässä 24 (§):

Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.


Siinä kun perustelet tekoasi kostolla ja opetusmetodiesi mukaisilla neronleimauksillasi satasen vauhdissa, niin maksat vielä kalliisti. Jos joku roikkuu puskurissa, niin:

1) manaa max. sekunti
2) anna tilaa, jos mahdollista
3) totea samalla, että sulla on paljon paremman näköinen muija kuin sillä roikkujalla. Lurauta vähän sääliä ja ymmärrystä myös poloiselle, vaikka se ei olisi tapaistasi.
4) totea että olet paljon parempi panemaan kuin kyseinen roikkuja. Muistele tyttöystäviäsi (mielellään nykyisiä).
5) sulla kulkee muutenkin paljon paremmin. Myhäile tyytyväisenä.
6) ja mikä tärkeintä: tämä ajattelutapa on taas yksi todiste siitä, että olet parempi kuski kuin kukaan koskaan missään. Ja se on ainoa asia, mikä ylipäätään elämässä mitään merkitsee.

Tietysti vaihtoehtona on, jos tekniikka vain antaa myöden, liueta alta pois sukkelasti, ja jos sattuu olemaan loskakeli, niin vähän pöllyttää siitä reunasta rapaa silmille. Kaiken maksimaalisen nautinnon lisäksi olet vielä puoli sekuntia nopeammin perillä. Ja kerkesit ne seuraavat valot keltasten puolella, kun muuten olisi juuri kerinnyt livahtaa punaisiksi.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Eikös se niin tulkita, että jos edelläajava päättää jarruttaa ja perässä ajava ajaa perään niin peräänajajan vika? Ainakin autokoulussa oli puhetta, että lähes aina syy on peräänajajan. Toinen mikä noita perseessäajajia vituttaa on se, että alkaa ajamaan hiljempaa. Esim. jos ajat 80 alueella 90 ja perseessäsi on auto tiputa vauhti 70km/h ja katso mitä tapahtuu. Toinen mikä näin Heinolassa asuvana kyrpii on nuo ruuhkat jotka ennen aiheutuivat tarpeettomista ohituksista. Nyt on onneksi moottoritie niin ei tarvi niistä enää kärsiä.

Lisäksi yksi asia joka pistää sapettamaan on se, että joillain autoilijoilla on tapana pitää sumuvalot päällä säällä kuin säällä. Sumuvalot kun eivät ole mitkään lisävalot. Tietenkin myös alinopeutta ajavat teettävät liikenteessä turhia ohituksia, ja näin ollen myös vaaratilanteita. Lisäksi näillä kuskeilla on tapana ohituskaistan tullessa tempaista kaasu pohjaan, ettei kukaan vahingossakaan pääsisi ohi.

Ja ai niin.. kesäisin moottoriteille 130km/h rajoitus ei olisi lainkaan hassumpi idea.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Speedye kirjoitti:
Eikös se niin tulkita, että jos edelläajava päättää jarruttaa ja perässä ajava ajaa perään niin peräänajajan vika? Ainakin autokoulussa oli puhetta, että lähes aina syy on peräänajajan.

Näinhän se on. Voihan lakia lukea, niinkuin sitä haluaa, mutta riittävä turvaväli, suhteutettu turvallinen ajonopeus, liikenteen ennakointi yms muut kysymykset sekä juridiset termit sysäävät vastuun lähes aina takaa törmänneen vastuulle.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Target kirjoitti:
Näinhän se on. Voihan lakia lukea, niinkuin sitä haluaa, mutta riittävä turvaväli, suhteutettu turvallinen ajonopeus, liikenteen ennakointi yms muut kysymykset sekä juridiset termit sysäävät vastuun lähes aina takaa törmänneen vastuulle.

Juurikin näin. Aika poikkeuksellinen tilanne pitäisi syntyä, että onnettomuus (peräänajo) saataisiin edelläajavan syyksi. Lähinnä tulee mieleen, että ilmoitat itse idioottimaisesti: joo, mä ajattelin ajattaa sen perääni, kun se jatkuvasti oli kiinni "takaluukussa". Laki on niinkuin se luetaan, mutta peräänajaja on lähes poikkeuksetta vastuussa peräänajokolareissa.

Itse ajoin viime kesänä landelta Helsinkiin Heinolan kautta ja perässäni roikkui useamman kilometrin ajan yli 100km/h nopeuksissa kaikkiaan kolme autoa ja jokaista kuljetti nainen. Pari näistä ei-kahvallisista puhui vielä reteästi puhelimeen samalla, kun ajoivat siinä aivan liian lähellä nopeuteen suhteutettuna. Jos ohitin edelläajavia reippaalla ylinopeudella ohituskaistalla ja otin vähän etäisyyttä, niin hetken kuluttua nämä valopäät olivat taas kiinni luukussa. Kokeilin sitten seuraavalla ohituskaistalla, menevätkö he ohi, mutta kun olin ainut ohitettava ja ajoin tarpeeksi reipasta vauhtia ohituskaistojen välit, niin eipä käynyt päinsä. Ilmeisesti oli mukavampaa ajaa kiinni siinä peräluukussa, kuin mennä ohitseni. Tuntuiko takana tulevasta pörröpäästä turvallisemmalta ajaa todella lähellä minua kuin jättää reilu turvaväli? Vai onko naisten turvallisuushakuisuus vain myytti?

Itseäni ei siis vituta mikään niin paljon, kuin nämä perässäroikkujat. Ja pahimpia ovat nämä firmojen autoilla ajajat, kun ilmeisesti ei tarvitse välittää siitä, että mitä autolle käy tai niin edelleen. Toiseksi, mikä jumalauta on niin vaikeaa tajuta, että siihen kännykkään puhuminen 130km/h nopeudessa saattaa hieman "hidastaa" reagointia ja tarkkaavaisuutta. Ja onnettomuuden sattuessa, syyllisyyskysymys arvioidaan ankarammin, kuin jos olet ajanut vain normaalin "epätarkkaavaisesti".
 
Suosikkijoukkue
sm-liiga: HIFK, nhl: vähän kaikkea
Perässäroikkujat ovat yleensä sellaisia, jotka eivät ole koskaan ajaneet mitään isompaa autoa. Rekkakuskit yleensä osaavat pitää väliä myös henkilöautolla ajaessa.

Se, mikä ärsyttää perässäroikkumisessa on se, jos itse sattuu ajamaan jollain kaksipyöräisellä. Kesäkelillä kaupunkiajossa mopo/moottoripyörä pysähtyy selvästi autoa nopeammin ja tätä eivät kaikki ymmärrä. Auton perään ajettaessa henkilövahingot ovat lieviä, mutta kevyen kaksipyöräisen perään ajettaessa voi oikeasti sattuakin. Ja siinä tilanteessa ei juurikaan lohduta se, että kuka siinä oli syyllinen.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsekin kiitän käden heilautuksella autoilijoita, jotka ovat nähneet "vaivaa" siinä. Vaikka kuulostaakin vaaralliselta, niin on paikkoja, jossa täytyy vain mennä röyhkeästi tien yli. On myös paikkoja, jossa se on itsestäänselvyys, että jalankulkijat päästetään. Esim. keskustassa, jossa jalankulkijoita on enemmän kuin autoilijoita. Myös hidastetöyssyissä tuskin kukaan näkee hirveästi vaivaa päästäessään jalankulkijan, kun muutenkin niihin saa jarruttaa aika huolella.

Vieläkin on paikkoja, jossa on pelkkä suojatie ilman liikennevaloja, missä autoilijat hurahtaa 50-60km/h ohi. Sellaisissa tilanteissa on minun mielestäni vain parempi antaa autojen mennä ohi, eikä tuoda itseensä siihen tien reunalle. Vielä jos on 2 kaistaa per suunta. Siinä menee kuitenkin sen verran kauan, kunnes voi olla varma, että kaikki ovat valmiita päästämään tien yli.


KukaMitäHäh? kirjoitti:
Rekkakuskit yleensä osaavat pitää väliä myös henkilöautolla ajaessa.

Voi olla. Mutta kyllä sitä näkee, että rekatkin nuolee takapuskuria esim. maantiellä, vaikka ajaisi tarkalleen oikeaa nopeutta. Silloin tällöin näin tapahtuu, kun tyttöystävä on ratissa. Ja se tuntuukin jo aika pelottavalta. Kokonaisuutta katsoen, niin täytyy kyllä kehua rekkakuskeja. Niillä on usein järki päässä. Itserakkaus on kaukana.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
KukaMitäHäh? kirjoitti:
Perässäroikkujat ovat yleensä sellaisia, jotka eivät ole koskaan ajaneet mitään isompaa autoa. Rekkakuskit yleensä osaavat pitää väliä myös henkilöautolla ajaessa.
Mikseivät ne sitten pidä sitä turvaväliä rekoillaan? En halua yleistää mutta ei ole vain yksi tai kaksi kertaa kun on esim. Tampereen ohikulkutiellä täysperävaunullinen rekka ajanut sen kuuluisan sunnuntai-Hesarin päässä takapuskurista. Oma nopeus niillä main siinä 85-90 km/h kun rajoitus on 80. Ei ole auttanut jarruvalojen vilkuttelu eivätkä ole menneet ohituskaistalla ohi vaikka olen himmannut vauhtia alle 80:n.

Eli mitään kovin pitävää yhteyttä en näe isojen autojen kokemuksella ja turvavälin pitämisellä. Kyllä moni sunnuntaiautoilijakin sen välin osaa pitää ja toisaalta ei lisäkirjaimet ajokortissa turvaväliä pidennä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Speedye kirjoitti:
Lisäksi yksi asia joka pistää sapettamaan on se, että joillain autoilijoilla on tapana pitää sumuvalot päällä säällä kuin säällä. Sumuvalot kun eivät ole mitkään lisävalot.

Tästä olen ennenkin paasannut. Tänä talvena on vielä alkanut tuntua, että uusien autojen etusumuvalot ovat aiempaa kirkkaammat tai sitten niiden suuntaus on täysin pielessä. Itse olen myös tullut siihen tulokseen, että etusumuvaloja käytettäessä ihmisen katse suuntautuu lähemmäs omaa autoa, kuin ajettaessa ilman etusumuvaloja. Valot kiinnittävät katseen valaistessaan aivan puskurin eteen. Ja sumuvaloista on todella harvoilla keleillä todellista hyötyä. Silti pahempana pidän ihmisiä, jotka käyttävät jatkuvasti takasumuvaloaan. Ja samat ihmiset eivät monesti edes tiedä missä kyseisen valon katkaisin on.

Isäni vittuuntui aikanaan kirkkaista sumuvaloista niin paljon, että osti avolavaansa kunnon tuikut ja suuntasi ne "vahingossa" hieman ylös. Niitä vilautettaessa sammuivat usein häikäisevät vastapuolen valot. Tyhmää kouluttamista.

Kerran muistan tapauksen, jossa pienellä maisematiellä vastaani tuli rekka. Tällä oli sekä pitkät, että sumuvalot. Vaihtaessaan lyhyille hän sammutti myös sumuvalonsa. Kiitos siitä hänelle.

Huomiona vielä, että usein olen huomioinut sumuvalojen väärinkäyttäjien ajavan BMW ja Mercedes -merkkisillä autoilla. Etenkin hieman vanhemmilla Bemareilla ajavat nuoret, etenkin naiset, käyttävät sumuvaloja jatkuvasti, sillä heidän autonsa näyttää näin hienommalta. Yeah, right.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Näistä sumuvaloilla ajajista vielä sen verran että v*tuttaa myös ne jotka pitävät sitä takasumuvaloa päällä vaikka sitä ei tartte. Jos näkee edellämenevän auton, jossa EI ole takasumuvaloa päällä, niin on syytä olettaa, että myös takana tuleva näkee sinut, vaikka et polttaisi sitä takasumuvaloa.

Niin ja jos vastaan tulee pimeällä auto, jossa on etusumuvalot päällä, niin ainahan voit laittaa pitkät päälle n. 5 sek ennen "kohtaamista"?
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Mailman vaikeimpia asioita.

Seison risreyksessä kolmion takana ja näen vasemmalta lähestyvän ajoneuvon joka köröttelee omaa sallittua nopeuttaan, enkä viitsi herrasmiehenä punkea hänen eteensä, vaan katson itselleni paremmenn raon hänen jälkeensä.

Köröttelijä päättääkin kääntyä oikealle n.kolme metriä ennen risteystä ja siitä kääntymisestä ilmoittaa itselleen kääntyessä iloisesti vilkkuvalla vihreällä nuolella koelaudassa, ei muille. Ei tietenkään muille koska mitäpä se heille kuuluu. Jengihän ihan ilokseen viettää aikaa stondaamassa risteyksissä.

Mitä autokouluissa nykyään opetetaan? Pitääkö mun kasvattaa gerbiilit poskille ja hommaa suikka?
 

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Puutun myös itse noihin valoihin,en tiedä ovatko silmäni tulleet entistäkin valon aremmiksi,mutta varsinkin uusien autojen valot tuntuvat polttavan silmäni kokonaan.Tarkistakaa ainakin valojen suuntaus.Vanhoissa autoissa ei ole tätä ongelmaa,ja esim saabeissa ei tunnu olevan niin kirkkaat valot.En tiedä onko harha kuvitelmaa vai faktaa.
Viikonloppuna tuli oltua liikenteessä joka päivä,aina tuntuu löytyvän niitä perässä roikkujia,oli sää mikä tahansa.Mitä kiksejä saatte siitä?97% tuntui ajavan jatkuvaa ylinopeutta,edes pelti poliisit eivät heitä hidastaneet,ei edes huono sää.Mihin ihmeeseen teillä on noin kiire?Hautaan?
Ali nopeuteen vielä,auto koulussa meille taotiin kalloon että jokainen ajaa nopeutta jolla tuntee ajonsa turvalliseksi.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Target kirjoitti:
Näinhän se on. Voihan lakia lukea, niinkuin sitä haluaa, mutta riittävä turvaväli, suhteutettu turvallinen ajonopeus, liikenteen ennakointi yms muut kysymykset sekä juridiset termit sysäävät vastuun lähes aina takaa törmänneen vastuulle.
Ja viestejä voi näköjään lukea myös miten haluaa. Tuo pasteamani pykälä oli siis vasta-argumenttina juurikin Gromen ja KPL:n esittämiin tapauksiin, jossa pohdiskeltiin, pitäisikö roikkujaa opettaa vetämällä liinat kiinni edessä. Muutenhan (eli lähes aina?) toki peräänajaja on syypää peräänajoonsa, jos lähellä roikkuu ja edessä aiheesta pysähdellään. Mutta laki näyttäisi olevan aika yksiselitteinen tuon aiheettoman jarruttelun suhteen.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Eräs tapaus..

Tuosta perässäajavasta rekasta on yksi sellainen kokemus minkä en haluaisi toistuvan.. Ajoin tuossa marraskuussa hanko-hyvinkää tietä Mäntsälään päin kun taakseni liimautui venäläinen rekka. Rekka ajoi niin lähellä että etuvalot paistoivat autoni yli??! Yritin siinä sitten ajaa 10km/h kovempaa/hiljempaa ilman vaikutusta. Keli oli suhteellisen liukas ja pimeä. Loppujen lopuksi pitkällä suoralla tämä venäläinen suhari keksii lähteä ohi. Letkassa oli varmaan 4 autoa peräkkäin. Vastaantulevat autot eivät tietenkään tätä "Boorista" haittanneet vaan mies kiilasi suoraan takaisin omalle kaistalle autojen väliin. Onnettomuus ei ollut kovin kaukana. Lisäksi vaarana oli vielä se, että kymmeniä tonneja painava auto ei hetkessä pysähdy, varsinkin kun se on venäläinen ja jarrut ovat ties missä kunnossa.

Huvittavinta tässä tapauksessa on se, että Mäntsälästä käännyttyäni 4-tielle kohti Lahtea tämä venäläinen rekka tuli 10 km ajon jälkeen perä edellä vastaan. Ei muuta kun naureskellen ohi.

Lisäksi minua ihmetyttää liikenteessä se, että minkä takia poliisit eivät jaa sakkoja liian lähellä ajamisesta. Itse en ole kertaakaan kuullut/nähnyt, että siitä olisi sakotettu. Lisäksi sumuvalojen turhasta käytöstä poliisit eivät vaivaudu edes huomauttamaan. Kyllähän ne sitten sakkoja jakavat kun ajaa kauniilla kesäsäällä moottoritiellä 20 km/h ylinopeutta tyhjällä tiellä. Muutenkin joistain liikennerikkomuksista rangaistukset tuntuvat liian suurilta. Mainitakseni mm. tapauksen jossa mies kokeili varalaskupaikalla miten 1300cc moottoripyörä kulkee ja sai 6kk ehdollista. Saman verran napsahtaa mm. lapsen hyväksikäytöstä tai raiskauksesta. Että näin..
 
Suosikkijoukkue
sm-liiga: HIFK, nhl: vähän kaikkea
Olen itsekin kerran kohdannut perässäroikkuvan rekan. Hätävilkku päälle ja hieman ratin vatkausta, niin johan loppui roikkuminen...
 

JanJ

Jäsen
Niilo kirjoitti:
Niin ja jos vastaan tulee pimeällä auto, jossa on etusumuvalot päällä, niin ainahan voit laittaa pitkät päälle n. 5 sek ennen "kohtaamista"?
Etenkin mutkassa kannattaa sokaista vastaantulija. Tai kapealla tiellä, missä on jalankulkijoita pientareella. Siinähän oppii käyttämään sumuvaloja oikein kun ajaa pari ihmistä kuoliaaksi. Tai parhaassa tapauksessa itsensä.

Ni.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varsin hulvattomaan autoilijaan törmäsi isäni, joka suojatien ylittäessään aiheutti sen, että onneton autoilija joutui 40 alueella hieman hiljentämään. No, samalla vielä puhelimeen puhunut kaverihan pysäytti auton ja alkoi huutaa, että vitun idiootti, jos olisin ollut kännissä olisit jäänyt alle. Faija sanoi takaisin, että itse rikot lakia puhumalla puhelimessa ja lähes ajamalla suojatiellä kävelevän päälle. Tästä tämä teiden sankari innostui toden teolla ja meinasi tulla päälle huutaen mm. homorunkkaria.

Kiitoksen aika koitti sen sijaan tänään kun ajelin Keuruulta Stadiin. Letka veti sujuvasti, välit olivat järkevät eikä tolkuttomuutta esiintynyt. Hieno meininki oli ajella. Tästä kiitos kaikille tien käyttäjille.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Snakster kirjoitti:
Varsin hulvattomaan autoilijaan törmäsi isäni, joka suojatien ylittäessään aiheutti sen, että onneton autoilija joutui 40 alueella hieman hiljentämään. No, samalla vielä puhelimeen puhunut kaverihan pysäytti auton ja alkoi huutaa, että vitun idiootti, jos olisin ollut kännissä olisit jäänyt alle. Faija sanoi takaisin, että itse rikot lakia puhumalla puhelimessa ja lähes ajamalla suojatiellä kävelevän päälle. Tästä tämä teiden sankari innostui toden teolla ja meinasi tulla päälle huutaen mm. homorunkkaria.

Oiskohan tuossa kannattanut ottaa jo rekkari ylös ja soitella poliisille. Kaverihan sanoi epäsuorasti, että ajaa autolla kännissä, ja vieläpä ihmisten päälle, kun ne ylittää suojatietä.
Autokoulu 3 vuotiseksi, ja psykologiset testit mukaan kiitos. Onneksi hyviäkin autoilijoita on paljon liikenteessä.

Jollekkin olisi voinut tuossa tilanteessa tulla mieleen tarjota kengän pohjaa autoilijan suun kohdalla, että saa kyseisen kaverin hiljaiseksi. Että sikäli autoilijallakin kävi tuuri.
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Mitä konkreettista haittaa siitä on kenellekään jos jollain on etusumuvalot päällä? Itseäni ei ole koskaan häirinnyt tämä asia, eivät ne kuitenkaan vastaantulijan silmiä valaise.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En jaksanut lukea koko threadia läpi, todennäköisesti joku on jo asiasta maininnut. Jälleen kerran tänään törmäsin täällä paikallisen liikenneaseman parkkipaikalla idiotismin huipentumaan, eli siihen kun ihmiset parkkeeraavat autonsa KOLMEEN RIVIIN! Kuinka h**vetin tyhmä pitää olla ettei tajua miettiä yhtään että mitenkäs ne keskimmäisen rivin autot sieltä välistä luiskahtavat pois? Lentämälläkö? Kesällä tätä ongelmaa ei ole kun asfalttiin on maalattu viivat mutta heti kun talvi tulee ja viivat peittyvät lumen alle, alkaa tämä kolmeen riviin parkkeeraaminen. On se ihme juttu että ei osata käyttää tervettä maalaisjärkeä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
JanJ kirjoitti:
Etenkin mutkassa kannattaa sokaista vastaantulija. Tai kapealla tiellä, missä on jalankulkijoita pientareella. Siinähän oppii käyttämään sumuvaloja oikein kun ajaa pari ihmistä kuoliaaksi. Tai parhaassa tapauksessa itsensä.

Ni.
Tässä on erittäin vinha perä. Kannattaa miettiä kaksi kertaa, mitä se sokaisu tai ohitustilanteessa kiusantekeminen pahimmillaan aiheuttaa. Minun egoni kyllä kestää nöyrtymisen ja kalkinnielemisen. Mutta se ei kestä kuolemantuottamusta oman ylpeyden kustannuksella.

Ja Serge: kyllä ne perkeleen valot tietyissä olosuhteissa häikäisevät muita enemmän kuin auttavat sitä sumaripelleä. Jokainen ylimääräinen häiriötekijä Suomen pääkallokeleillä on ehdottomasti liikaa.
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Ossi kirjoitti:
Ja Serge: kyllä ne perkeleen valot tietyissä olosuhteissa häikäisevät muita enemmän kuin auttavat sitä sumaripelleä. Jokainen ylimääräinen häiriötekijä Suomen pääkallokeleillä on ehdottomasti liikaa.

Asia voi toki olla näin, mutta itseäni asia ei ole koskaan häirinnyt, joten mulla ei hirveästi ole argumentteja tähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös