Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 984
  • 13 197

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sen kun ajatte jarruttelematta kameratolppien kohdalla. Ei sitä kukaan kiellä. Annoin vain yhden vaihtoehtoisen selityksen ilmiölle. Samaan hengenvetoon voisin kyllä kysäistä, miksi pitää esim. Kehällä jarruttaa alle kasikympistä kuuteenkymppiin? Noitakin näkee melkeinpä päivittäin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Toinen asia mikä ihmetyttää, vähän jopa huvittaa on poliisin pelko moottoritiellä. Tarkemminkin, jos poliisiauto tulee vastaan.
Tuossa pari päivää sitten ajoin Lahden keskustasta pois päin katumaasturin perässä. Rajoitus oli ensin 50 km/h ja muuttui sitten 60 km/h ja vielä muuttui erään asuinalueen kohdalla 50 km/h. Edellä ollut auto noudatti hyvin tunnollisesti nopeusrajoituksia ja oli ihan hyvä ajella mukautuvalla vakkarilla perässä. Kunnes vastaan tuli poliisimaija. Edellä oleva auto jarrutti nopeasti ja laski nopeuden alle neljäänkymppiin. Että jollain vissiin on syvällä jossain "ydinjatkeessa" käsky jarruttaa kun näkee poliisiauton. Ei voi kuin ihmetellä. Uskon että kuski tiesi tasan tarkkaan mikä oli rajoitus (lyhyellä matkalla oli kaksi merkkiä rajoituksesta risteysten takia) ja hän oli pudottanut nopeuden viidenkympin pintaan heti kuin rajoitus alkoi.

Edit. Tämä nyt on niitä liikennekulttuurin ihmeellisyyksiä. Pakko jarruttaa kun näkee poliisiauton. Tätä muuten vissiin tutkittiin jossain "Valloissa" ja pelkkä pahvikuva poliisiautosta tien vieressä sai autoilijat laskemaan nopeuksiaan.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Sen kun ajatte jarruttelematta kameratolppien kohdalla. Ei sitä kukaan kiellä. Annoin vain yhden vaihtoehtoisen selityksen ilmiölle. Samaan hengenvetoon voisin kyllä kysäistä, miksi pitää esim. Kehällä jarruttaa alle kasikympistä kuuteenkymppiin? Noitakin näkee melkeinpä päivittäin.

No ainakin täyssähköinen auto jarruttaa (regeneroiva) kun vaihtaa vakkarista 80km/h -> 60km/h, se ei rullaa samalla tavalla pikkuhiljaa nopeutta alas kuin tavallinen polttisautto kun nostaa jalan kaasulta.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Otetaan esimerkki:
Suht hiljainen moottoritie, saavutan oikeaa kaistaa ajaessa edellä olevaa tasaisen varmasti. Nopeudet ehkä jotain luokkaa itselläni 126km/h ja edellä menevällä 123-124 km/h, eli ero ei mikään huikea, mutta vähän kuitenkin.
Siirryn vasemmalle kaistalle, edelleen saavutan ja saavutan. Melkein kohdalla kuitenkin en pääsekään ohi, oikealla kaistalla oleva meneekin jopa kovempaa.

Tämä on yleistä. On koomisia tilanteita, kun pääsee rinnalle ja oikealla kaistalla oleva auto alkaa ajaa samaa vauhtia ja siinä sitten painetaan rinta rinnan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olenkin sitä miettinyt, kun välillä näkee täyssähköjä joissa jarruvalot vilkkuu aivan urpoissa paikoissa, eli se saattaa syttyä pelkän hidastuvuuden perusteella jos on kovin "jäykkä" asetus regeneroinnissa?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olenkin sitä miettinyt, kun välillä näkee täyssähköjä joissa jarruvalot vilkkuu aivan urpoissa paikoissa, eli se saattaa syttyä pelkän hidastuvuuden perusteella jos on kovin "jäykkä" asetus regeneroinnissa?
Kyllä. Juuri näin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eikös ole joku EU-direktiivi, joka määrittää milloin vauhti hidastuu niin, että jarruvalojen pitää palaa?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuosta kameratolppiin jarruttelusta tuli mieleen että huomasin että omassa autossa jarruvalot syttyvät välillä hidastettaessa ilman että itse kosken jarrupolkimeen. Vakkarilla 100:n alueella pitkässä alamäessä muuttui rajoitus 80km/h (oli myös kameratolppa siinä) ja säädin vakkarin nopeuteen 85... Silloin auto hidasti itse itseään haluttuun nopeuteen ja pimeässä huomasin että myös jarruvalot syttyivät hetkeksi. Eli ei se välttämättä ole kuljettajan "jarruttelua" kameraan vaan nykyautojen ominaisuus...
Vuosi sitten näin tällaisen tilanteen, kun ajoin Turun moottoritietä Turkua kohden ja ennen Lohjaa on sellainen pitkä suora ja loivaa alamäkeä.
En yhtään muista autoa, oli joku uusi Renault tai vastaavaa, niin siinä sen noin reilu 2km matkan se auto vilkutti jarruvaloja valehtelematta ainakin 20 kertaa.
Eli varmaan vakkariin asetettu joku kilometrimäärä ja auto rupee sitten sen kanssa tanssimaan yrittääkseen pysyä siinä ja alkaa se valoshow, kun joutuu hiljentämään.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuota tajunnutkaan.

Eilen juuri viimeksi mietin, kun ajettiin vähän mäkisempää tietä Norjassa, että makaako tuo edellä ajava aina jarrulla, kun vaihtuu 90 --> 70. Ja valo palaa takana ja vilkkuu. Kun itse ei ollut jarruun koskenut kymmeniin kilometreihin, kun vakkarilla hoitanut nuo. Varsinkin ylämäessä helppo ottaa vain pois päältä muutamaksi sekunniksi ja sitten asettaa päälle kun uusi hitaampi vauhti päällä. Tai ennakoivasti naputella. Ehkä sitten itselläkin jarruvalo vilkkunut vaikka jarruun edes koskenut? Vai koskiko tämä vain täys-sähkökinnereitä?

Sama finskeissä 100 --> 80, mutta kun täällä on se kameratolppa 5m päässä siitä 80kmh merkistä ja yleensä vielä alamäessä niin pitää sitä jarruakin useasti painaa.
 

Eki25

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kameroiden kohdalla jarruttelijat välillä ärsyttää, mutta uskoisin epävarmuuden nopeusrajoituksesta olevan yksi mahdollinen syy jarruttelulle. Jos on vaikka vaarallisen risteyksen liepeillä kamera, voi tulla epävarmuus siinä hetkellä olisiko rajoitus kuitenkin esim se 60 km/h. Joskus itsekin varuilta jarruttanut turhaan ihan vaan varmuuden vuoksi, jos on useampi tunti tuntemattomia teitä takana.

Monilla varmaan näkyy nykyään nopeusrajoituskin autossa jossain jatkuvasti, mutta ei kaikilla ja itsellä esim ei mapsin nopeusrajoituksiin ole täyttä luottoa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hämmentävän moni ajelee uusillakin autoilla moottoriteillä ilman vakionopeudensäädintä, vaikka sellainen varmasti autosta löytyykin, jopa aika monesta nykyään myös adaptiivisena versiona.

Otetaan esimerkki:
Suht hiljainen moottoritie, saavutan oikeaa kaistaa ajaessa edellä olevaa tasaisen varmasti. Nopeudet ehkä jotain luokkaa itselläni 126km/h ja edellä menevällä 123-124 km/h, eli ero ei mikään huikea, mutta vähän kuitenkin.
Siirryn vasemmalle kaistalle, edelleen saavutan ja saavutan. Melkein kohdalla kuitenkin en pääsekään ohi, oikealla kaistalla oleva meneekin jopa kovempaa. No siirryn sitten takaisin oikealle ja yhtäkkiä se edellä oleva ajaakin taas varmaan 4-5km/h hiljempaa, kuin juuri äsken, kun olin melkein kohdalla vasemmalla kaistalla.
Nostan sitten omaa nopeutta pari pykälää ja menen lopulta uudestaan yrittämään ohitusta ja se oli siinä.
Ei tosiaan mikään iso asia mutta silti ärsyttävä. Tätä tapahtuu todella usein. Sitten jos nostaa vielä vähän omaa nopeutta, että pääsee hyvin hitaasti vihdoin ohi siitä jonka luonnolle tuntuu jotenkin ottavan ohitetuksi tuleminen, niin 99 kertaa sadasta se katoaa hyvin nopeasti taustapeilistä. Eli kun se on joutunut nöyrtymään ja tullut ohitetuksi niin nopeus tippuu taas siihen aiempaan. Vaikea taas sanoa mitä näiden kuskien päässä liikkuu. Toki varmasti usein tiedostamatonta toimintaa mutta silti.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tuota tajunnutkaan.

Eilen juuri viimeksi mietin, kun ajettiin vähän mäkisempää tietä Norjassa, että makaako tuo edellä ajava aina jarrulla, kun vaihtuu 90 --> 70. Ja valo palaa takana ja vilkkuu. Kun itse ei ollut jarruun koskenut kymmeniin kilometreihin, kun vakkarilla hoitanut nuo. Varsinkin ylämäessä helppo ottaa vain pois päältä muutamaksi sekunniksi ja sitten asettaa päälle kun uusi hitaampi vauhti päällä. Tai ennakoivasti naputella. Ehkä sitten itselläkin jarruvalo vilkkunut vaikka jarruun edes koskenut? Vai koskiko tämä vain täys-sähkökinnereitä?

Sama finskeissä 100 --> 80, mutta kun täällä on se kameratolppa 5m päässä siitä 80kmh merkistä ja yleensä vielä alamäessä niin pitää sitä jarruakin useasti painaa.
Mulla on vuosimallin 2022 Peugeot 508 plug-in hybridi, ja sillä voi vaihteisto B-asennossa ajaa suurimmaksi osaksi yhdellä polkimella. Tästä huolimatta auton ohjekirjassa mainitaan regeneratiivisesta jarrutuksesta erikseen että "Tästä seuraava ajoneuvon hidastuminen ei aiheuta jarruvalojen syttymistä".
En ole asiaa päässyt todentamaan, mutta jos on tosiaan noin niin eihän tuota B-asentoa uskalla liikenteen seassa käyttää...
 

bart

Jäsen
Tuosta kameratolppiin jarruttelusta tuli mieleen että huomasin että omassa autossa jarruvalot syttyvät välillä hidastettaessa ilman että itse kosken jarrupolkimeen. Vakkarilla 100:n alueella pitkässä alamäessä muuttui rajoitus 80km/h (oli myös kameratolppa siinä) ja säädin vakkarin nopeuteen 85... Silloin auto hidasti itse itseään haluttuun nopeuteen ja pimeässä huomasin että myös jarruvalot syttyivät hetkeksi. Eli ei se välttämättä ole kuljettajan "jarruttelua" kameraan vaan nykyautojen ominaisuus...
Jep, kävimme perheen kanssa kahdella autolla lomareissulla. Itse ajoin edessä ja vaimo perässä. Muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen vaimo soitti vihaisen puhelun, että miksi jarrutat koko ajan kun jarruvalo vilkkuu jatkuvasti. Tässäkin tapauksessa syypäänä oli adaptiivinen vakionopeussäädin. Sille tuli sitten reissun ajaksi käyttökielto. Nyt olen sitten kahden vaiheilla, että viitsikö tuota enää sitten käyttää. Onhan se kieltämättä ärsyttävää, että jarruvalo vilkkuu jatkuvalla soitolla. Sinänsä ikävää kun olen käytännössä kaupunkiajoa lukuunottamatta viimeiset vuodet ajanut vakionopeussäädin päällä.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jep, kävimme perheen kanssa kahdella autolla lomareissulla. Itse ajoin edessä ja vaimo perässä. Muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen vaimo soitti vihaisen puhelun, että miksi jarrutat koko ajan kun jarruvalo vilkkuu jatkuvasti. Tässäkin tapauksessa syypäänä oli adaptiivinen vakionopeussäädin. Sille tuli sitten reissun ajaksi käyttökielto. Nyt olen sitten kahden vaiheilla, että viitsikö tuota enää sitten käyttää. Onhan se kieltämättä ärsyttävää, että jarruvalo vilkkuu jatkuvalla soitolla. Sinänsä ikävää kun olen käytännössä kaupunkiajoa lukuunottamatta viimeiset vuodet ajanut vakionopeussäädin päällä.
En ihan ymmärrä miksi tuo adaptiivisen vakkarin kanssa syttyvä jarruvalo olisi jonkin sortin ongelma, jos tosiaan syttyy silloin kuin auto hidastaa vauhtia? Sanoisin että enemmänkin on merkki siitä että takana ajavalla on liian pieni turvaväli jos jatkuvasti joutuu pelästymään edessä vilkkuvia jarruvaloja.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suht hiljainen moottoritie, saavutan oikeaa kaistaa ajaessa edellä olevaa tasaisen varmasti. Nopeudet ehkä jotain luokkaa itselläni 126km/h ja edellä menevällä 123-124 km/h, eli ero ei mikään huikea, mutta vähän kuitenkin.
Siirryn vasemmalle kaistalle, edelleen saavutan ja saavutan. Melkein kohdalla kuitenkin en pääsekään ohi, oikealla kaistalla oleva meneekin jopa kovempaa. No siirryn sitten takaisin oikealle ja yhtäkkiä se edellä oleva ajaakin taas varmaan 4-5km/h hiljempaa, kuin juuri äsken, kun olin melkein kohdalla vasemmalla kaistalla.
Nostan sitten omaa nopeutta pari pykälää ja menen lopulta uudestaan yrittämään ohitusta ja se oli siinä.

Siis pieni juttu, ei mikään maailmanloppu tai iso asia, mutta näitä tulee myös paljon.
Luulisi olevan kuskillekin rankkaa pitää sitä jalkaa kaasulla jatkuvasti, kun voisi käyttää vakkariakin.
Ei se kaasupolkimen kevyt painaminen millään muotoa rankkaa ole.

Helpoimmin noista selviää kun motarilla nostaa hetkellisesti nopeutta sen verran, että vauhtiero ohitettavaan on riittävä ohitettavan vauhdinlisäämisestä huolimatta.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu

Kohta vissiin ajellaan sitten 80kmh joka paikassa pl. motarit ja rummutetaan ihmisille, että on ihan OK ajaa merkittävää alinopeutta maanteillä - se ilmeisesti on turvallista sitten, siis merkittävät nopeuserot ajoneuvojen välillä.

Henkilökohtaisesti en tykkää tästä nanny state -meiningistä, jossa yritetään väkisin minimoida kaikki riskit haitoista huolimatta. Saa nähdä pitääkö tässä vielä pumpuliin kääriytyä tämän elämän aikana lain velvoittamana.

Autot kehittyvät ja muuttuvat turvallisemmiksi koko ajan, mutta silti nähdään tarpeelliseks edelleen muuttaa liikennettä hitaammaksi ja vaivalloisemmaksi kuin mitä jollain rättisitikoilla ja kuplavolkkareilla ajettiin 50 vuotta sitten.

Fygeä tiskiin ja tehkää noista teistä turvallisempia nykyisillä nopeuksilla, kiitos (tiedän ei ole rahaa).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Edelleen sitä alinopeutta ei ole Suomen teillä olemassakaan, vaikka merkki TLL säädöksissä on olemassa. Unohtakaa jo. Lähdette aiemmin liikkeelle.

Teiden turvallisuuden parantaminen on tietysti järkevää, mutta on meillä aika paljon liikennekulttuurissa pielessä niin kauan kuin ei ymmärretä, että nopeus_rajoitus_ on _suurin sallittu_ nopeus, eikä sitä ole laillista ylittää "ihan vähän vaan".
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kohta vissiin ajellaan sitten 80kmh joka paikassa pl. motarit ja rummutetaan ihmisille, että on ihan OK ajaa merkittävää alinopeutta maanteillä - se ilmeisesti on turvallista sitten, siis merkittävät nopeuserot ajoneuvojen välillä.
Eikö 80km/h joka paikassa (pl motarit) pikemminkin vähennä merkittäviä nopeuseroja ajoneuvojen välillä?
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Paras olisi muutos 90 km/h kaikilla kaksikaistaisilla maanteillä taajamien ulkopuolella ja nelikaistaiset ja keskikaiteilla toisistaan erotetut tiet voisivat olla 110 km/h, myös motarit. Näillä nopeuksilla ainakin Ruotsissa liikenne sujuu ihan hyvin.
 

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Joutavaa haihattelua yrittää tehdä kaikesta niin turvallista, että se ei enää palvele alkuperäistä tarkoitustaan. Kyllähän autoilusta turvallista saa, mutta ei se enää ole nopeaa liikkumista. Kaikessa on riskinsä ja niitä pitääkin minimoida, mutta ei sitäkään voi tehdä kun tiettyyn rajaan asti.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Paras olisi muutos 90 km/h kaikilla kaksikaistaisilla maanteillä taajamien ulkopuolella ja nelikaistaiset ja keskikaiteilla toisistaan erotetut tiet voisivat olla 110 km/h, myös motarit.
Miksi? Nelostietä eniten itse höyläävänä tuolla on kyllä kymmeniä ja satoja kilsoja semmoista pätkää, että 100kmh rajoitus on ihan perusteltu ja turvallisen oloinen nopeus.

Ko. tiellä ei taida kovin montaa metriä olla keskikaiteellista tietä motarien ulkopuolella, eli tuo olisi käytännössä maan halki 90kmh rajoitteista tietä. Talous ja muutenkin autoilijat kiittää kun saadaan taas matka-aikaa pidennettyä paikasta toiseen.

Näillä nopeuksilla ainakin Ruotsissa liikenne sujuu ihan hyvin.
Niin toimii, koska tuo keskikaide on enemmän sääntö kuin poikkeus ainakin niillä teillä mitä itse ajelen tuolla. Eli 110 laisssa voi paahtaa menemään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös