Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 046 621
  • 12 610

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vielä yksi ihmettelyn aihe: miten vaikeaa on ajaa leveäkaistatiellä oikeassa reunassa? Jos näet että muut edessä ja takana ajavat reunassa ja sinut ohittavat siirtyvät ohituksen jälkeen kaistan reunaan, ja vastaan tulee kahta autoa rinnan, niin miten ei voi olla hahmottamatta kuinka kuuluisi ajaa?

Onko kyseessä:
1. Jääräpäisyys. Minähän en tee kenenkään ohittamisesta helpompaa.
2. Pelottaa ajaa oikeassa reunassa vaikka reunaviivan jälkeen on vielä leveä piennar.
3. Pelkkä tyhmyys.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vielä yksi ihmettelyn aihe: miten vaikeaa on ajaa leveäkaistatiellä oikeassa reunassa? Jos näet että muut edessä ja takana ajavat reunassa ja sinut ohittavat siirtyvät ohituksen jälkeen kaistan reunaan, ja vastaan tulee kahta autoa rinnan, niin miten ei voi olla hahmottamatta kuinka kuuluisi ajaa?

Onko kyseessä:
1. Jääräpäisyys. Minähän en tee kenenkään ohittamisesta helpompaa.
2. Pelottaa ajaa oikeassa reunassa vaikka reunaviivan jälkeen on vielä leveä piennar.
3. Pelkkä tyhmyys.

En osaa sun kysymyksiin vastata, mutta olen viimeiset 6 vuotta ajanut aina Haminan kautta Lappeenrantaan ja takaisin, koska lahosi pää sen verran pahasti niissä 6-tien leveäkaistaosioissa. Ja olen ollut hyvin tyytyväinen tähän päätökseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vielä yksi ihmettelyn aihe: miten vaikeaa on ajaa leveäkaistatiellä oikeassa reunassa? Jos näet että muut edessä ja takana ajavat reunassa ja sinut ohittavat siirtyvät ohituksen jälkeen kaistan reunaan, ja vastaan tulee kahta autoa rinnan, niin miten ei voi olla hahmottamatta kuinka kuuluisi ajaa?

Onko kyseessä:
1. Jääräpäisyys. Minähän en tee kenenkään ohittamisesta helpompaa.
2. Pelottaa ajaa oikeassa reunassa vaikka reunaviivan jälkeen on vielä leveä piennar.
3. Pelkkä tyhmyys.
Sellainen huomio, että jos siellä leveäkaistatiellä tulee vastaan kaksi autoa rinnan, niin hehän tietenkin liikennesäöntöjen mukaisesti ovat molemmat omalla kaistallaan. Jos leveäkaistatiellä ohittaa samalla kun tulee vastaantulevia, niin eihän siinä vastaantulevien kaistalla saa ajaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hämmentävän moni ajelee uusillakin autoilla moottoriteillä ilman vakionopeudensäädintä, vaikka sellainen varmasti autosta löytyykin, jopa aika monesta nykyään myös adaptiivisena versiona.

Otetaan esimerkki:
Suht hiljainen moottoritie, saavutan oikeaa kaistaa ajaessa edellä olevaa tasaisen varmasti. Nopeudet ehkä jotain luokkaa itselläni 126km/h ja edellä menevällä 123-124 km/h, eli ero ei mikään huikea, mutta vähän kuitenkin.
Siirryn vasemmalle kaistalle, edelleen saavutan ja saavutan. Melkein kohdalla kuitenkin en pääsekään ohi, oikealla kaistalla oleva meneekin jopa kovempaa. No siirryn sitten takaisin oikealle ja yhtäkkiä se edellä oleva ajaakin taas varmaan 4-5km/h hiljempaa, kuin juuri äsken, kun olin melkein kohdalla vasemmalla kaistalla.
Nostan sitten omaa nopeutta pari pykälää ja menen lopulta uudestaan yrittämään ohitusta ja se oli siinä.

Siis pieni juttu, ei mikään maailmanloppu tai iso asia, mutta näitä tulee myös paljon.
Luulisi olevan kuskillekin rankkaa pitää sitä jalkaa kaasulla jatkuvasti, kun voisi käyttää vakkariakin.
Ja nyt puhutaan moderneista autoista, joissa aivan varmasti se on.

Toinen asia mikä ihmetyttää, vähän jopa huvittaa on poliisin pelko moottoritiellä. Tarkemminkin, jos poliisiauto tulee vastaan.
Välillä näkee näitä, jotka hyppää jarrulle ajaessaan jotain 127km/h ja jos poliisi tulee vastaan toiseen suuntaan.
Sitten tulee näitä samoja efektejä, kuin kameratolpan kanssa, että hypätään puoleksi sekunniksi jarrulle, kun asia havaitaan...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Automaattivaihteistolla moottorijarrutus ei aina riitä tolpan kohdalla. Enhän toki itse aja ylinopeutta, kaverilta kuulin.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Automaattivaihteistolla moottorijarrutus ei aina riitä tolpan kohdalla. Enhän toki itse aja ylinopeutta, kaverilta kuulin.
Miksi edes pitäisi jarruttaa, jos ajaa sallittua nopeutta? Tai miksei jalkaa voi nostaa kaasulta aiemmin, että moottorijarrutus riittää? Ihan vaan kaverin puolesta kyselen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Automaattivaihteistolla moottorijarrutus ei aina riitä tolpan kohdalla. Enhän toki itse aja ylinopeutta, kaverilta kuulin.
jos ajaisin ylinopeutta, niin itse jarruttaisin ennen kameraa enkä vasta kameran kohdalla.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuosta kameratolppiin jarruttelusta tuli mieleen että huomasin että omassa autossa jarruvalot syttyvät välillä hidastettaessa ilman että itse kosken jarrupolkimeen. Vakkarilla 100:n alueella pitkässä alamäessä muuttui rajoitus 80km/h (oli myös kameratolppa siinä) ja säädin vakkarin nopeuteen 85... Silloin auto hidasti itse itseään haluttuun nopeuteen ja pimeässä huomasin että myös jarruvalot syttyivät hetkeksi. Eli ei se välttämättä ole kuljettajan "jarruttelua" kameraan vaan nykyautojen ominaisuus...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sen kun ajatte jarruttelematta kameratolppien kohdalla. Ei sitä kukaan kiellä. Annoin vain yhden vaihtoehtoisen selityksen ilmiölle. Samaan hengenvetoon voisin kyllä kysäistä, miksi pitää esim. Kehällä jarruttaa alle kasikympistä kuuteenkymppiin? Noitakin näkee melkeinpä päivittäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös