Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 046 621
  • 12 610

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Äsken oli risteyksessä kolari lähellä. Olin itse valoissa toisena ajamassa suoraan. Valo vaihtuu vihreäksi, edellä oleva lähtee liikkeelle, itsekin alan painamaan kaasua kunnes vasemmalta joku ajaa todella todella myöhäisillä vihreillä (=punaista päin) ylinopeutta risteyksen yli meidän edestä. Jos siinä olisi jonossa ensimmäisenä ollut lähtenyt rivakasti liikkeelle, niin varma kolari.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kehä 3:lla muutama päivä sitten rekka rupesi välkyttelemään kaikkia mahdollisia valojaan, kun vaihdoin kaistaa hänen eteensä. Ei nyt oikein siinä tilanteessa auennut, että mitä tein väärin.

No eipä siinä kauaa mennytkään, kun laittoi vilkun vasemmalle ja tuuppasi reipasta ylinopeutta ohitseni. Enkä nyt siis mitenkään tuosta ylinopeudesta lähde tuomitsemaan, itsekin kun siellä "mittarivirheen ja sakkorajan ylärajoilla" tulee todella usein ajettua.

Mutta tuo valojen vilkuttelu oli tosiaan kummallista.
Minulla kävi vähän samat kasitiellä Mynämäellä, rekka vilkutti valoja S-marketin jälkeen Turun suuntaan. Pidin "normaalia" turvaväliä edelläajavaan kun alkoi se valoshow. Tyyppi survoi scaniansa aivan hanuriin kiinni ja välkytti valoja. Saatana mä olen kolmantena jonossa, eksää vittu nää. Sinne maisemaan se urpo sitten jäi kun rajoitus nousi taas sataan.
 

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Se mitä olen havainnoinut Raidejokerin tulon myötä, että noita raiteiden ylityspaikoissa olevia liikennevaloja ei oikein noudateta. Toki kyseisiä kertoja mitä olen todistanut on sormilla laskettavissa, mutta silti moinen aiheuttaa vaaratilanteita kun punainen valo palaa. Surutta ajetaan sen ohi. Eivät näe vai eivät välitä?
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Se mitä olen havainnoinut Raidejokerin tulon myötä, että noita raiteiden ylityspaikoissa olevia liikennevaloja ei oikein noudateta. Toki kyseisiä kertoja mitä olen todistanut on sormilla laskettavissa, mutta silti moinen aiheuttaa vaaratilanteita kun punainen valo palaa. Surutta ajetaan sen ohi. Eivät näe vai eivät välitä?
Mitenkähän niissä edes pitää mennä? Vähän epäselvää tällaiselle vantaanlandelle. Tänään Maunulassa ratikka meni kiertoliittymän ohi minusta oikealle, punaiset paloivat kiertoliittymän keskellä todella pitkään vielä sen jälkeen, kun vaunu oli jo mennyt. Muista haaroista puskettiin jo liittymän sisälle ennen kuin itse uskalsin mennä, siellä kun paloi se punainen edelleen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Minulla kävi vähän samat kasitiellä Mynämäellä, rekka vilkutti valoja S-marketin jälkeen Turun suuntaan. Pidin "normaalia" turvaväliä edelläajavaan kun alkoi se valoshow. Tyyppi survoi scaniansa aivan hanuriin kiinni ja välkytti valoja. Saatana mä olen kolmantena jonossa, eksää vittu nää. Sinne maisemaan se urpo sitten jäi kun rajoitus nousi taas sataan.
Joo en ole koskaan ymmärtänyt näitä valojen vilkuttelijoita kun edessä sillä ohituskaistalla (motarilla) on satojen metrien jono, luuleeko se puskurissa kiinni oleva kaveri siellä takana että se jotenkin maagisesti siirtyy jonon läpi kun vaan se juuri edellä oleva antaa tuolle kiireiselle tilaa. Ja ajan voittokin lienee huikea, kun siellä nyt joka tapauksessa luultavasti on jonossa joku joka ei tuosta puskurissa roikkumisesta ja valoshowsta huolimatta tule tilaa antamaan. Tämä siis normi autoilijoita koskien, ei rekkoja.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mun mielestä se on hyvinkin simppeli, silloin kun punainen palaa niin silloin risteyksen ylittäminen on kielletty.
Vaan kun ei se valo ole risteyksessä sellainen normi raitiovaunun varoitusvalo millaisia on esimerkiksi Kampissa, vaan se on siellä keskellä kiertoliittymää, mistä se raitiovaunu ei edes aja. Ja kaikki autot ajoivat sinne kiertoliittymään, vaikka paloi punainen. Eli saako siis sinne kiertoliittymään ajaa, mutta ei sieltä pois silloin kun on punainen?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaan kun ei se valo ole risteyksessä sellainen normi raitiovaunun varoitusvalo millaisia on esimerkiksi Kampissa, vaan se on siellä keskellä kiertoliittymää, mistä se raitiovaunu ei edes aja. Ja kaikki autot ajoivat sinne kiertoliittymään, vaikka paloi punainen. Eli saako siis sinne kiertoliittymään ajaa, mutta ei sieltä pois silloin kun on punainen?
Löytyyköhän tuosta kuvaa tai näkyykö google mapsissa?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Löytyyköhän tuosta kuvaa tai näkyykö google mapsissa?
Tuskin, kun on niin vähän aikaa sitten saatu kuntoon. Minä tulin Pirjontietä tuohon kiertoliittymään. Siinä paloi punainen. Vasemmalta Pakilantieltä kaikki ajoivat sisään, vaikka oli punainen. Ajoin niiden perään punaisella. Minun perässäni ajoi muita autoja punaisella. Raitiovaunu oli aikoja sitten mennyt minusta ohi oikealta. Jos olisin poistunut ensimmäisestä mahdollisesta oikealle Pakilantielle aikaisemmin, niin siinä olisi ollut mahdollista mennä raitiovaunun reitille, mutta olin menossa kehälle. En olisi mitenkään voinut osua raitiovaunukiskoille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuskin, kun on niin vähän aikaa sitten saatu kuntoon. Minä tulin Pirjontietä tuohon kiertoliittymään. Siinä paloi punainen. Vasemmalta Pakilantieltä kaikki ajoivat sisään, vaikka oli punainen. Ajoin niiden perään punaisella. Minun perässäni ajoi muita autoja punaisella. Raitiovaunu oli aikoja sitten mennyt minusta ohi oikealta. Jos olisin poistunut ensimmäisestä mahdollisesta oikealle Pakilantielle aikaisemmin, niin siinä olisi ollut mahdollista mennä raitiovaunun reitille, mutta olin menossa kehälle. En olisi mitenkään voinut osua raitiovaunukiskoille.
Jos siinä on punainen valo ennen kiertoliittymää, niin pitäisihän siihen pysähtyä. En nyt ymmärrä miksi te kaikki sinne ajoitte, ellei sitten ollut jokin liikennevalojen vikatilanne.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos siinä on punainen valo ennen kiertoliittymää, niin pitäisihän siihen pysähtyä. En nyt ymmärrä miksi te kaikki sinne ajoitte, ellei sitten ollut jokin liikennevalojen vikatilanne.
Se valotolppa oli minusta siellä kiertoliittymän sisällä. Se oli erilainen kuin vanhoilla reiteillä, ei sellainen kolmion mallinen vaan kaksi punaista valoa vierekkäin.

Pitää katsoa vielä tarkemmin, kun seuraavan kerran osun paikalle. Siinä tunsi kyllä itsensä maalaiseksi, kun ei tiennyt, miten kuuluu mennä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se valotolppa oli minusta siellä kiertoliittymän sisällä. Se oli erilainen kuin vanhoilla reiteillä, ei sellainen kolmion mallinen vaan kaksi punaista valoa vierekkäin.

Pitää katsoa vielä tarkemmin, kun seuraavan kerran osun paikalle. Siinä tunsi kyllä itsensä maalaiseksi, kun ei tiennyt, miten kuuluu mennä.
Hyvä kyllä kun keksitään kaikkea uutta liikenteeseen, vaikka kansalaiset eivät osaa vanhojakaan sääntöjä.

En googlaamalla itsekään löytänyt mitään kuvas tuosta, mutta kuulostaa mielenkiintoiselta.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hyvä kyllä kun keksitään kaikkea uutta liikenteeseen, vaikka kansalaiset eivät osaa vanhojakaan sääntöjä.

En googlaamalla itsekään löytänyt mitään kuvas tuosta, mutta kuulostaa mielenkiintoiselta.


Kyllä se tolppa Google mapsin kuvassa näkyy, mutta en saa tällä Chromebookilla kuvankaappausta liitettyä.

Edi. Nyt taisi onnistua.
 

Liitteet

  • Kopio tiedostosta Screenshot 2024-08-16 17.05.41.png
    Kopio tiedostosta Screenshot 2024-08-16 17.05.41.png
    206,3 KB · kertaa luettu: 132

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
katso liitettä 35390
Kyllä se tolppa Google mapsin kuvassa näkyy, mutta en saa tällä Chromebookilla kuvankaappausta liitettyä.

Edi. Nyt taisi onnistua.
Katsoin tuota Google Mapsista, ja siinähän on valojen kohdalla kiertoliittymässä pysäyttämisviiva, jonka yli ei saa ajaa jos valot ovat punaiset. Ei kai se punainen valo liittymään ajoa kiellä, vaan tuon viivan ylittämisen.
 

Liitteet

  • Sieppaa.PNG
    Sieppaa.PNG
    1 MB · kertaa luettu: 109

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Katsoin tuota Google Mapsista, ja siinähän on valojen kohdalla kiertoliittymässä pysäyttämisviiva, jonka yli ei saa ajaa jos valot ovat punaiset. Ei kai se punainen valo liittymään ajoa kiellä, vaan tuon viivan ylittämisen.
Eli kiertoliittymän sisällä pitäisi pysähtyä? Siinä ei kauaa mene, kun on ensimmäinen pizzakuski takaluukusta läpi. Kaikki painelivat tuosta niin kuin ei punaista olisi ollutkaan.

Juu nyt huomaan itsekin kuvassa tuon viivan. Se on jo tuossa hyvin himmeäksi kulunut. Onkohan siitä enää mitään jäljellä?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Eli kiertoliittymän sisällä pitäisi pysähtyä? Siinä ei kauaa mene, kun on ensimmäinen pizzakuski takaluukusta läpi. Kaikki painelivat tuosta niin kuin ei punaista olisi ollutkaan.
Kyllä, juuri näin. Voihan tuohon liittymään ajaa myös Suursuonlaidan suunnasta, jonne nuo valot tuskin juurikaan näkyvät.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllä, juuri näin. Voihan tuohon liittymään ajaa myös Suursuonlaidan suunnasta, jonne nuo valot tuskin juurikaan näkyvät.
Sieltä suunnasta ne melkein kaikki autot siihen tulivatkin. Valot eivät ainakaan kunnolla näy sinne. Vaikka tämä mitä kirjoitit selkeyttää säännöt, niin on tuo silti aika erikoisesti minusta väsätty.
 
Eli kiertoliittymän sisällä pitäisi pysähtyä? Siinä ei kauaa mene, kun on ensimmäinen pizzakuski takaluukusta läpi. Kaikki painelivat tuosta niin kuin ei punaista olisi ollutkaan.

Juu nyt huomaan itsekin kuvassa tuon viivan. Se on jo tuossa hyvin himmeäksi kulunut. Onkohan siitä enää mitään jäljellä?
Jos viivaa ei näy tai ole niin eikös silloin pidä pysähtyä viimeistään tolpan kohdalle.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos viivaa ei näy tai ole niin eikös silloin pidä pysähtyä viimeistään tolpan kohdalle.
Varmaan, mutta ei siihen kukaan pysähtynyt. Ja onko tuollainen tuplavalopunainen edes mikään oikea liikennemerkki vai onko pelkästään varoitusvalo? En ainakaan liikennemerkeistä tuollaista löytänyt. Näköjään Tampereella kaksi punaista valoa on varoitusmerkki, mutta siellä ne ovat vierekkäin, eivät päällekäin.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Minua ihmetyttää seuraava asia. Helsingissä sijaitsee katu nimeltä Teollisuuskatu. Kyseisellä kadulla on ainakin ymmärtääkseni ja autoni mukaan (liikennemerkkien tunnistus) suurimman osan matkasta 50 km/h nopeusrajoitus. Ajaessani esim. Itäväylältä Triplaan päin, niin valehtelematta ihan jokainen kerta joku kanssa-autoilija ajaa alinopeutta, monesti jopa ihan 40 km/h ja tukkii vasemmanpuoleisen kaistan.

Tämä ilmiö ihmetyttää minua ja kun kyseessä on ns. valtaväylä, niin katu myös tukkeutuu helpohkosti, mikäli ajetaan alinopeutta. Monesti pääsee useammat valot, kun ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti. Jos taas juuttuu jonkun alinopeutta ajavan perään, niin monesti käy niin, että valot vaihtuvat ”Vallilan suoralla” useamman kerran punaiselle.

Onko kenelläkään muulla samanlaisia havaintoja? Mistähän tämä alinopeuden ajaminen voisi johtua? Onko Teollisuuskatu jotenkin vaikea ajettava, mietitään sitä, mistä kääntyä, kumpi kaista pitää valita, jos haluaa Pasilaan jne.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Äsken oli risteyksessä kolari lähellä. Olin itse valoissa toisena ajamassa suoraan. Valo vaihtuu vihreäksi, edellä oleva lähtee liikkeelle, itsekin alan painamaan kaasua kunnes vasemmalta joku ajaa todella todella myöhäisillä vihreillä (=punaista päin) ylinopeutta risteyksen yli meidän edestä. Jos siinä olisi jonossa ensimmäisenä ollut lähtenyt rivakasti liikkeelle, niin varma kolari.
Muistan kerran faijan kyydissä (on tästä varmaan kymmenisen vuotta aikaa) kun valoissa oli lähdössä liikkeelle ja löi jarrua. Rekka päätti ajaa kunnolla punaisille ja vauhdilla. Onneksi voin sanoa että faija tuppaa olemaan tarkkana liikenteessä, monen muun ihmisen kyydissä matka olisi päättynyt siihen. Jäänyt hyvin mieleen. Se ei siis enää ajanut edes vanhoille vaan oikeasti punaisia päin.
Minua ihmetyttää seuraava asia. Helsingissä sijaitsee katu nimeltä Teollisuuskatu. Kyseisellä kadulla on ainakin ymmärtääkseni ja autoni mukaan (liikennemerkkien tunnistus) suurimman osan matkasta 50 km/h nopeusrajoitus. Ajaessani esim. Itäväylältä Triplaan päin, niin valehtelematta ihan jokainen kerta joku kanssa-autoilija ajaa alinopeutta, monesti jopa ihan 40 km/h ja tukkii vasemmanpuoleisen kaistan.

Tämä ilmiö ihmetyttää minua ja kun kyseessä on ns. valtaväylä, niin katu myös tukkeutuu helpohkosti, mikäli ajetaan alinopeutta. Monesti pääsee useammat valot, kun ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti. Jos taas juuttuu jonkun alinopeutta ajavan perään, niin monesti käy niin, että valot vaihtuvat ”Vallilan suoralla” useamman kerran punaiselle.

Onko kenelläkään muulla samanlaisia havaintoja? Mistähän tämä alinopeuden ajaminen voisi johtua? Onko Teollisuuskatu jotenkin vaikea ajettava, mietitään sitä, mistä kääntyä, kumpi kaista pitää valita, jos haluaa Pasilaan jne.
No, lähdetään liikkeelle siitä että puhutaanko yksittäisistä kuskeista tyhjällä tiellä vai jonosta? Jono reagoi myös nopeudellaan kun edessä on tapahtumia kuten liikennevaloja, suojateiden ylittäjiä tai kääntyviä autoja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eli kiertoliittymän sisällä pitäisi pysähtyä? Siinä ei kauaa mene, kun on ensimmäinen pizzakuski takaluukusta läpi. Kaikki painelivat tuosta niin kuin ei punaista olisi ollutkaan.

Juu nyt huomaan itsekin kuvassa tuon viivan. Se on jo tuossa hyvin himmeäksi kulunut. Onkohan siitä enää mitään jäljellä?

Liikenneympyrän, mitään "kiertoliittymää" ei ole tieliikennelaissa olemassakaan.

Mutta juuri noinhan tuo menee, siinä on liikennevalo-opastin, kiinteästä punaisesta valosta on tuollainen pystysuora versio lain liitekuvissa. Sen kohdalle pysähdytään, jollei ole viivaa. Liikenneympyrään tulo ja ympyrässä ajaminenhan on suoraan menemistä, joten ei teknisesti eroa suoralle asetetusta vastaavasta kohteesta. Kääntyminen tapahtuu vasta ympyrästä poistuttaessa.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Liikenneympyrän, mitään "kiertoliittymää" ei ole tieliikennelaissa olemassakaan.

Mutta juuri noinhan tuo menee, siinä on liikennevalo-opastin, kiinteästä punaisesta valosta on tuollainen pystysuora versio lain liitekuvissa. Sen kohdalle pysähdytään, jollei ole viivaa. Liikenneympyrään tulo ja ympyrässä ajaminenhan on suoraan menemistä, joten ei teknisesti eroa suoralle asetetusta vastaavasta kohteesta. Kääntyminen tapahtuu vasta ympyrästä poistuttaessa.
Tuossa se valo on laitettu niin erikoisesti, että se ei näy niille, jotka tulevat liikenneympyrään pohjoisesta. Eikä sitä ilmeisesti osaa hakea silmillään enää silloin, kun on jo siellä liikenneympyrässä. Ainakin kaikki painelivat punaista päin. Vaaratilannetta siinä ei eilisellä liikennemäärällä tullut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua ihmetyttää seuraava asia. Helsingissä sijaitsee katu nimeltä Teollisuuskatu. Kyseisellä kadulla on ainakin ymmärtääkseni ja autoni mukaan (liikennemerkkien tunnistus) suurimman osan matkasta 50 km/h nopeusrajoitus. Ajaessani esim. Itäväylältä Triplaan päin, niin valehtelematta ihan jokainen kerta joku kanssa-autoilija ajaa alinopeutta, monesti jopa ihan 40 km/h ja tukkii vasemmanpuoleisen kaistan.

Tämä ilmiö ihmetyttää minua ja kun kyseessä on ns. valtaväylä, niin katu myös tukkeutuu helpohkosti, mikäli ajetaan alinopeutta. Monesti pääsee useammat valot, kun ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti. Jos taas juuttuu jonkun alinopeutta ajavan perään, niin monesti käy niin, että valot vaihtuvat ”Vallilan suoralla” useamman kerran punaiselle.

Onko kenelläkään muulla samanlaisia havaintoja? Mistähän tämä alinopeuden ajaminen voisi johtua? Onko Teollisuuskatu jotenkin vaikea ajettava, mietitään sitä, mistä kääntyä, kumpi kaista pitää valita, jos haluaa Pasilaan jne.

Teollisuuskatu on 2km pätkä jossa on kaksi kaistaa ja ainakin puolen tusinaa liikennevaloja.

On täysin yhdentekevää, että ajaako siinä 40kmh vai 50kmh
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kenelläkään muulla samanlaisia havaintoja? Mistähän tämä alinopeuden ajaminen voisi johtua? Onko Teollisuuskatu jotenkin vaikea ajettava, mietitään sitä, mistä kääntyä, kumpi kaista pitää valita, jos haluaa Pasilaan jne.
On. Ja kun yleensä ne hitaammat on siinä oikealla niin lähes aina siinä vasemmallakin jurnuttaa joku samaa mateluvauhtia, niin että ovat rinnakkain eikä ohi pääse. Todella usein ihmettelen samaa ja tämä tosiaan johtaa usein siihen, että tiedossa on kunnon punainen aalto.

Mm. Itäväylällä itään ajaessa Siilitien kohdilla ja Lahdenväylällä Kehä I kohdilla nopeus tippuu työmaan takia 50 km/h. Joo ei ole ketään duunissa useimmiten mutta jengi josta olet painanut heittämällä ohi lappaakin yht’äkkiä vasemmalta aivan heittämällä ohi vaikka ajaisin 65 km/h. Eli käytännössä eivät tiputa vauhtia juuri lainkaan. Samapa mulle kunhan eivät vaaranna ketään työmaalla olevia, mutta aika mojovia päiväsakkoja saisi jaella kymmenittäin tunnissa, jos poliisia kiinnostaisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös