Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 137 849
  • 13 235

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Eli kiertoliittymän sisällä pitäisi pysähtyä? Siinä ei kauaa mene, kun on ensimmäinen pizzakuski takaluukusta läpi. Kaikki painelivat tuosta niin kuin ei punaista olisi ollutkaan.
Kyllä, juuri näin. Voihan tuohon liittymään ajaa myös Suursuonlaidan suunnasta, jonne nuo valot tuskin juurikaan näkyvät.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllä, juuri näin. Voihan tuohon liittymään ajaa myös Suursuonlaidan suunnasta, jonne nuo valot tuskin juurikaan näkyvät.
Sieltä suunnasta ne melkein kaikki autot siihen tulivatkin. Valot eivät ainakaan kunnolla näy sinne. Vaikka tämä mitä kirjoitit selkeyttää säännöt, niin on tuo silti aika erikoisesti minusta väsätty.
 
Eli kiertoliittymän sisällä pitäisi pysähtyä? Siinä ei kauaa mene, kun on ensimmäinen pizzakuski takaluukusta läpi. Kaikki painelivat tuosta niin kuin ei punaista olisi ollutkaan.

Juu nyt huomaan itsekin kuvassa tuon viivan. Se on jo tuossa hyvin himmeäksi kulunut. Onkohan siitä enää mitään jäljellä?
Jos viivaa ei näy tai ole niin eikös silloin pidä pysähtyä viimeistään tolpan kohdalle.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos viivaa ei näy tai ole niin eikös silloin pidä pysähtyä viimeistään tolpan kohdalle.
Varmaan, mutta ei siihen kukaan pysähtynyt. Ja onko tuollainen tuplavalopunainen edes mikään oikea liikennemerkki vai onko pelkästään varoitusvalo? En ainakaan liikennemerkeistä tuollaista löytänyt. Näköjään Tampereella kaksi punaista valoa on varoitusmerkki, mutta siellä ne ovat vierekkäin, eivät päällekäin.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Minua ihmetyttää seuraava asia. Helsingissä sijaitsee katu nimeltä Teollisuuskatu. Kyseisellä kadulla on ainakin ymmärtääkseni ja autoni mukaan (liikennemerkkien tunnistus) suurimman osan matkasta 50 km/h nopeusrajoitus. Ajaessani esim. Itäväylältä Triplaan päin, niin valehtelematta ihan jokainen kerta joku kanssa-autoilija ajaa alinopeutta, monesti jopa ihan 40 km/h ja tukkii vasemmanpuoleisen kaistan.

Tämä ilmiö ihmetyttää minua ja kun kyseessä on ns. valtaväylä, niin katu myös tukkeutuu helpohkosti, mikäli ajetaan alinopeutta. Monesti pääsee useammat valot, kun ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti. Jos taas juuttuu jonkun alinopeutta ajavan perään, niin monesti käy niin, että valot vaihtuvat ”Vallilan suoralla” useamman kerran punaiselle.

Onko kenelläkään muulla samanlaisia havaintoja? Mistähän tämä alinopeuden ajaminen voisi johtua? Onko Teollisuuskatu jotenkin vaikea ajettava, mietitään sitä, mistä kääntyä, kumpi kaista pitää valita, jos haluaa Pasilaan jne.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Äsken oli risteyksessä kolari lähellä. Olin itse valoissa toisena ajamassa suoraan. Valo vaihtuu vihreäksi, edellä oleva lähtee liikkeelle, itsekin alan painamaan kaasua kunnes vasemmalta joku ajaa todella todella myöhäisillä vihreillä (=punaista päin) ylinopeutta risteyksen yli meidän edestä. Jos siinä olisi jonossa ensimmäisenä ollut lähtenyt rivakasti liikkeelle, niin varma kolari.
Muistan kerran faijan kyydissä (on tästä varmaan kymmenisen vuotta aikaa) kun valoissa oli lähdössä liikkeelle ja löi jarrua. Rekka päätti ajaa kunnolla punaisille ja vauhdilla. Onneksi voin sanoa että faija tuppaa olemaan tarkkana liikenteessä, monen muun ihmisen kyydissä matka olisi päättynyt siihen. Jäänyt hyvin mieleen. Se ei siis enää ajanut edes vanhoille vaan oikeasti punaisia päin.
Minua ihmetyttää seuraava asia. Helsingissä sijaitsee katu nimeltä Teollisuuskatu. Kyseisellä kadulla on ainakin ymmärtääkseni ja autoni mukaan (liikennemerkkien tunnistus) suurimman osan matkasta 50 km/h nopeusrajoitus. Ajaessani esim. Itäväylältä Triplaan päin, niin valehtelematta ihan jokainen kerta joku kanssa-autoilija ajaa alinopeutta, monesti jopa ihan 40 km/h ja tukkii vasemmanpuoleisen kaistan.

Tämä ilmiö ihmetyttää minua ja kun kyseessä on ns. valtaväylä, niin katu myös tukkeutuu helpohkosti, mikäli ajetaan alinopeutta. Monesti pääsee useammat valot, kun ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti. Jos taas juuttuu jonkun alinopeutta ajavan perään, niin monesti käy niin, että valot vaihtuvat ”Vallilan suoralla” useamman kerran punaiselle.

Onko kenelläkään muulla samanlaisia havaintoja? Mistähän tämä alinopeuden ajaminen voisi johtua? Onko Teollisuuskatu jotenkin vaikea ajettava, mietitään sitä, mistä kääntyä, kumpi kaista pitää valita, jos haluaa Pasilaan jne.
No, lähdetään liikkeelle siitä että puhutaanko yksittäisistä kuskeista tyhjällä tiellä vai jonosta? Jono reagoi myös nopeudellaan kun edessä on tapahtumia kuten liikennevaloja, suojateiden ylittäjiä tai kääntyviä autoja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eli kiertoliittymän sisällä pitäisi pysähtyä? Siinä ei kauaa mene, kun on ensimmäinen pizzakuski takaluukusta läpi. Kaikki painelivat tuosta niin kuin ei punaista olisi ollutkaan.

Juu nyt huomaan itsekin kuvassa tuon viivan. Se on jo tuossa hyvin himmeäksi kulunut. Onkohan siitä enää mitään jäljellä?

Liikenneympyrän, mitään "kiertoliittymää" ei ole tieliikennelaissa olemassakaan.

Mutta juuri noinhan tuo menee, siinä on liikennevalo-opastin, kiinteästä punaisesta valosta on tuollainen pystysuora versio lain liitekuvissa. Sen kohdalle pysähdytään, jollei ole viivaa. Liikenneympyrään tulo ja ympyrässä ajaminenhan on suoraan menemistä, joten ei teknisesti eroa suoralle asetetusta vastaavasta kohteesta. Kääntyminen tapahtuu vasta ympyrästä poistuttaessa.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Liikenneympyrän, mitään "kiertoliittymää" ei ole tieliikennelaissa olemassakaan.

Mutta juuri noinhan tuo menee, siinä on liikennevalo-opastin, kiinteästä punaisesta valosta on tuollainen pystysuora versio lain liitekuvissa. Sen kohdalle pysähdytään, jollei ole viivaa. Liikenneympyrään tulo ja ympyrässä ajaminenhan on suoraan menemistä, joten ei teknisesti eroa suoralle asetetusta vastaavasta kohteesta. Kääntyminen tapahtuu vasta ympyrästä poistuttaessa.
Tuossa se valo on laitettu niin erikoisesti, että se ei näy niille, jotka tulevat liikenneympyrään pohjoisesta. Eikä sitä ilmeisesti osaa hakea silmillään enää silloin, kun on jo siellä liikenneympyrässä. Ainakin kaikki painelivat punaista päin. Vaaratilannetta siinä ei eilisellä liikennemäärällä tullut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua ihmetyttää seuraava asia. Helsingissä sijaitsee katu nimeltä Teollisuuskatu. Kyseisellä kadulla on ainakin ymmärtääkseni ja autoni mukaan (liikennemerkkien tunnistus) suurimman osan matkasta 50 km/h nopeusrajoitus. Ajaessani esim. Itäväylältä Triplaan päin, niin valehtelematta ihan jokainen kerta joku kanssa-autoilija ajaa alinopeutta, monesti jopa ihan 40 km/h ja tukkii vasemmanpuoleisen kaistan.

Tämä ilmiö ihmetyttää minua ja kun kyseessä on ns. valtaväylä, niin katu myös tukkeutuu helpohkosti, mikäli ajetaan alinopeutta. Monesti pääsee useammat valot, kun ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti. Jos taas juuttuu jonkun alinopeutta ajavan perään, niin monesti käy niin, että valot vaihtuvat ”Vallilan suoralla” useamman kerran punaiselle.

Onko kenelläkään muulla samanlaisia havaintoja? Mistähän tämä alinopeuden ajaminen voisi johtua? Onko Teollisuuskatu jotenkin vaikea ajettava, mietitään sitä, mistä kääntyä, kumpi kaista pitää valita, jos haluaa Pasilaan jne.

Teollisuuskatu on 2km pätkä jossa on kaksi kaistaa ja ainakin puolen tusinaa liikennevaloja.

On täysin yhdentekevää, että ajaako siinä 40kmh vai 50kmh
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kenelläkään muulla samanlaisia havaintoja? Mistähän tämä alinopeuden ajaminen voisi johtua? Onko Teollisuuskatu jotenkin vaikea ajettava, mietitään sitä, mistä kääntyä, kumpi kaista pitää valita, jos haluaa Pasilaan jne.
On. Ja kun yleensä ne hitaammat on siinä oikealla niin lähes aina siinä vasemmallakin jurnuttaa joku samaa mateluvauhtia, niin että ovat rinnakkain eikä ohi pääse. Todella usein ihmettelen samaa ja tämä tosiaan johtaa usein siihen, että tiedossa on kunnon punainen aalto.

Mm. Itäväylällä itään ajaessa Siilitien kohdilla ja Lahdenväylällä Kehä I kohdilla nopeus tippuu työmaan takia 50 km/h. Joo ei ole ketään duunissa useimmiten mutta jengi josta olet painanut heittämällä ohi lappaakin yht’äkkiä vasemmalta aivan heittämällä ohi vaikka ajaisin 65 km/h. Eli käytännössä eivät tiputa vauhtia juuri lainkaan. Samapa mulle kunhan eivät vaaranna ketään työmaalla olevia, mutta aika mojovia päiväsakkoja saisi jaella kymmenittäin tunnissa, jos poliisia kiinnostaisi.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vielä yksi ihmettelyn aihe: miten vaikeaa on ajaa leveäkaistatiellä oikeassa reunassa? Jos näet että muut edessä ja takana ajavat reunassa ja sinut ohittavat siirtyvät ohituksen jälkeen kaistan reunaan, ja vastaan tulee kahta autoa rinnan, niin miten ei voi olla hahmottamatta kuinka kuuluisi ajaa?

Onko kyseessä:
1. Jääräpäisyys. Minähän en tee kenenkään ohittamisesta helpompaa.
2. Pelottaa ajaa oikeassa reunassa vaikka reunaviivan jälkeen on vielä leveä piennar.
3. Pelkkä tyhmyys.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vielä yksi ihmettelyn aihe: miten vaikeaa on ajaa leveäkaistatiellä oikeassa reunassa? Jos näet että muut edessä ja takana ajavat reunassa ja sinut ohittavat siirtyvät ohituksen jälkeen kaistan reunaan, ja vastaan tulee kahta autoa rinnan, niin miten ei voi olla hahmottamatta kuinka kuuluisi ajaa?

Onko kyseessä:
1. Jääräpäisyys. Minähän en tee kenenkään ohittamisesta helpompaa.
2. Pelottaa ajaa oikeassa reunassa vaikka reunaviivan jälkeen on vielä leveä piennar.
3. Pelkkä tyhmyys.

En osaa sun kysymyksiin vastata, mutta olen viimeiset 6 vuotta ajanut aina Haminan kautta Lappeenrantaan ja takaisin, koska lahosi pää sen verran pahasti niissä 6-tien leveäkaistaosioissa. Ja olen ollut hyvin tyytyväinen tähän päätökseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vielä yksi ihmettelyn aihe: miten vaikeaa on ajaa leveäkaistatiellä oikeassa reunassa? Jos näet että muut edessä ja takana ajavat reunassa ja sinut ohittavat siirtyvät ohituksen jälkeen kaistan reunaan, ja vastaan tulee kahta autoa rinnan, niin miten ei voi olla hahmottamatta kuinka kuuluisi ajaa?

Onko kyseessä:
1. Jääräpäisyys. Minähän en tee kenenkään ohittamisesta helpompaa.
2. Pelottaa ajaa oikeassa reunassa vaikka reunaviivan jälkeen on vielä leveä piennar.
3. Pelkkä tyhmyys.
Sellainen huomio, että jos siellä leveäkaistatiellä tulee vastaan kaksi autoa rinnan, niin hehän tietenkin liikennesäöntöjen mukaisesti ovat molemmat omalla kaistallaan. Jos leveäkaistatiellä ohittaa samalla kun tulee vastaantulevia, niin eihän siinä vastaantulevien kaistalla saa ajaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hämmentävän moni ajelee uusillakin autoilla moottoriteillä ilman vakionopeudensäädintä, vaikka sellainen varmasti autosta löytyykin, jopa aika monesta nykyään myös adaptiivisena versiona.

Otetaan esimerkki:
Suht hiljainen moottoritie, saavutan oikeaa kaistaa ajaessa edellä olevaa tasaisen varmasti. Nopeudet ehkä jotain luokkaa itselläni 126km/h ja edellä menevällä 123-124 km/h, eli ero ei mikään huikea, mutta vähän kuitenkin.
Siirryn vasemmalle kaistalle, edelleen saavutan ja saavutan. Melkein kohdalla kuitenkin en pääsekään ohi, oikealla kaistalla oleva meneekin jopa kovempaa. No siirryn sitten takaisin oikealle ja yhtäkkiä se edellä oleva ajaakin taas varmaan 4-5km/h hiljempaa, kuin juuri äsken, kun olin melkein kohdalla vasemmalla kaistalla.
Nostan sitten omaa nopeutta pari pykälää ja menen lopulta uudestaan yrittämään ohitusta ja se oli siinä.

Siis pieni juttu, ei mikään maailmanloppu tai iso asia, mutta näitä tulee myös paljon.
Luulisi olevan kuskillekin rankkaa pitää sitä jalkaa kaasulla jatkuvasti, kun voisi käyttää vakkariakin.
Ja nyt puhutaan moderneista autoista, joissa aivan varmasti se on.

Toinen asia mikä ihmetyttää, vähän jopa huvittaa on poliisin pelko moottoritiellä. Tarkemminkin, jos poliisiauto tulee vastaan.
Välillä näkee näitä, jotka hyppää jarrulle ajaessaan jotain 127km/h ja jos poliisi tulee vastaan toiseen suuntaan.
Sitten tulee näitä samoja efektejä, kuin kameratolpan kanssa, että hypätään puoleksi sekunniksi jarrulle, kun asia havaitaan...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Automaattivaihteistolla moottorijarrutus ei aina riitä tolpan kohdalla. Enhän toki itse aja ylinopeutta, kaverilta kuulin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuosta kameratolppiin jarruttelusta tuli mieleen että huomasin että omassa autossa jarruvalot syttyvät välillä hidastettaessa ilman että itse kosken jarrupolkimeen. Vakkarilla 100:n alueella pitkässä alamäessä muuttui rajoitus 80km/h (oli myös kameratolppa siinä) ja säädin vakkarin nopeuteen 85... Silloin auto hidasti itse itseään haluttuun nopeuteen ja pimeässä huomasin että myös jarruvalot syttyivät hetkeksi. Eli ei se välttämättä ole kuljettajan "jarruttelua" kameraan vaan nykyautojen ominaisuus...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sen kun ajatte jarruttelematta kameratolppien kohdalla. Ei sitä kukaan kiellä. Annoin vain yhden vaihtoehtoisen selityksen ilmiölle. Samaan hengenvetoon voisin kyllä kysäistä, miksi pitää esim. Kehällä jarruttaa alle kasikympistä kuuteenkymppiin? Noitakin näkee melkeinpä päivittäin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Toinen asia mikä ihmetyttää, vähän jopa huvittaa on poliisin pelko moottoritiellä. Tarkemminkin, jos poliisiauto tulee vastaan.
Tuossa pari päivää sitten ajoin Lahden keskustasta pois päin katumaasturin perässä. Rajoitus oli ensin 50 km/h ja muuttui sitten 60 km/h ja vielä muuttui erään asuinalueen kohdalla 50 km/h. Edellä ollut auto noudatti hyvin tunnollisesti nopeusrajoituksia ja oli ihan hyvä ajella mukautuvalla vakkarilla perässä. Kunnes vastaan tuli poliisimaija. Edellä oleva auto jarrutti nopeasti ja laski nopeuden alle neljäänkymppiin. Että jollain vissiin on syvällä jossain "ydinjatkeessa" käsky jarruttaa kun näkee poliisiauton. Ei voi kuin ihmetellä. Uskon että kuski tiesi tasan tarkkaan mikä oli rajoitus (lyhyellä matkalla oli kaksi merkkiä rajoituksesta risteysten takia) ja hän oli pudottanut nopeuden viidenkympin pintaan heti kuin rajoitus alkoi.

Edit. Tämä nyt on niitä liikennekulttuurin ihmeellisyyksiä. Pakko jarruttaa kun näkee poliisiauton. Tätä muuten vissiin tutkittiin jossain "Valloissa" ja pelkkä pahvikuva poliisiautosta tien vieressä sai autoilijat laskemaan nopeuksiaan.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Sen kun ajatte jarruttelematta kameratolppien kohdalla. Ei sitä kukaan kiellä. Annoin vain yhden vaihtoehtoisen selityksen ilmiölle. Samaan hengenvetoon voisin kyllä kysäistä, miksi pitää esim. Kehällä jarruttaa alle kasikympistä kuuteenkymppiin? Noitakin näkee melkeinpä päivittäin.

No ainakin täyssähköinen auto jarruttaa (regeneroiva) kun vaihtaa vakkarista 80km/h -> 60km/h, se ei rullaa samalla tavalla pikkuhiljaa nopeutta alas kuin tavallinen polttisautto kun nostaa jalan kaasulta.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Otetaan esimerkki:
Suht hiljainen moottoritie, saavutan oikeaa kaistaa ajaessa edellä olevaa tasaisen varmasti. Nopeudet ehkä jotain luokkaa itselläni 126km/h ja edellä menevällä 123-124 km/h, eli ero ei mikään huikea, mutta vähän kuitenkin.
Siirryn vasemmalle kaistalle, edelleen saavutan ja saavutan. Melkein kohdalla kuitenkin en pääsekään ohi, oikealla kaistalla oleva meneekin jopa kovempaa.

Tämä on yleistä. On koomisia tilanteita, kun pääsee rinnalle ja oikealla kaistalla oleva auto alkaa ajaa samaa vauhtia ja siinä sitten painetaan rinta rinnan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olenkin sitä miettinyt, kun välillä näkee täyssähköjä joissa jarruvalot vilkkuu aivan urpoissa paikoissa, eli se saattaa syttyä pelkän hidastuvuuden perusteella jos on kovin "jäykkä" asetus regeneroinnissa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös