Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 315
  • 13 197

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tänään taas budjettiaudi edusti. Karhu oli menossa keskellä tietä niin hidastin rauhallisesti, mitä tekee takana ajava imbesilli? No lähtee ohi. Säästi tuolla peliliikkeellä ehkä 0.2 sekuntia kun loppumatka ajettiin perätysten.
Sori, mutta miksi se nyt oli imbesilli? Ja oletan, että kyseessä oli tiekarhu. Tuosta kuvauksesta jää itselleni valitettavasti mielikuva, että sinua harmitti ajaa loppumatka perätysten.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä tuli mieleen kun vanhalla työkaverilla oli Fiat Stilo autona. Tulin samaan paikkaan hommiin ja kävi ilmi, että asutaan suht lähellä toisiamme, joten alettiin kulkemaan kimppakyydillä töihin. Kun kesä ja lämpimät päivät koitti niin kuljettiin kaverin autolla muutamia kertoja ikkunat auki töihin kaverin kirotessa kuinka paska auto on kyseessä kun ei edes ilmastointia ole. Sit joku aamu katselin auton puhaltimen nappeja ja kysyin että mikä toi jäähiutaleen kuva tossa yhdessä namiskassa on? ”Voi vittu” tuli vastaukseksi kun tyyppi tajus että on nyt pari kesää ajanut ikkunat auki kesät vaikka kärrystä löytyy toimiva ilmastointi. Kyllä sitä juttua tovi naureskeltiinkin.
Tämä tarina on melkein yhtä hyvä, kuin se kuuluisa Viron keikka, josta tuliaisena oli alkoholitonta lonkku/siideriä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tästä tuli mieleen kun vanhalla työkaverilla oli Fiat Stilo autona. Tulin samaan paikkaan hommiin ja kävi ilmi, että asutaan suht lähellä toisiamme, joten alettiin kulkemaan kimppakyydillä töihin. Kun kesä ja lämpimät päivät koitti niin kuljettiin kaverin autolla muutamia kertoja ikkunat auki töihin kaverin kirotessa kuinka paska auto on kyseessä kun ei edes ilmastointia ole. Sit joku aamu katselin auton puhaltimen nappeja ja kysyin että mikä toi jäähiutaleen kuva tossa yhdessä namiskassa on? ”Voi vittu” tuli vastaukseksi kun tyyppi tajus että on nyt pari kesää ajanut ikkunat auki kesät vaikka kärrystä löytyy toimiva ilmastointi. Kyllä sitä juttua tovi naureskeltiinkin.
Mulla kävi nyt Kreikan matkalla "melkein" vastaavasti, kun otettiin auto kentältä ja lähdettiin suoraan menemään namiskoita tutkimatta. Rouva ajoi ja mä aloin etsimään ilmastointia ensimmäisenä, kun lämpöä 38 ja auto ilmeisesti seissyt tovin paahteessa. Ja ei meinaa löytyä. Ei siinä nyt varmaan montaa minuuttia mennyt, mutta rouvalla alkoi kyllä jo desibelit nousta. Lopulta sattu just tuo hiutale silmään, en sellaista osannut etsiä, kun omissa ja muissa vuokra-autoissa autoissa ollut eri symbolit/tekstit. Fiat Tipo oli kyseessä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tulikin viikonlopun mökkimatka mieleen. Apukuski valitteli, että jalkoihin tulee kylmää. Kävin hallintapaneelin läpi eikä siellä ollut mitään nappia, millä olisi ohjannut puhaltimia. Nieltiin tappio ja päästiin perille. Aamulla piti käydä kylillä ja taas sama homma. Palatessa tuli rankkasade niskaan ja jäin mökin pihassa autoon pitämään sadetta. Siinä oli sitten aikaa vielä uudelleen ihmetellä, että pakkohan siellä on olla muitakin nappeja kuin etu- ja takalasin huurteenpoistot. Sitten silmä osui siihen paneelin keskelle: aivan jumalattoman isot painikkeet kuvien kera parhaalla paikalla. Olin käynyt huolella läpi vain ne reunojen napit.

Että vinkkinä vain kaikille Volvo-kuskeille, jos ihmettelette, että mihin ne on piilotettu.

Disclaimer: ollut vasta puoltoista vuotta toi alla.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eilen pääsin olemaan osallisena täällä keväämmällä runsaasti keskustelua herättäneessä tilanteessa, eli moottoritiellä oikealta ohittamisessa.

Ajoin Turun motaria oikealla kaistalla, vakkarissa 125km/h eli todellisuudessa se 120. Kaistalla oli tyhjää pidemmän matkaa joten matka taittui mukavasti. Yhdessä kohtaa edempänä näkyi vanhempi skoda, joka oli jumittunut vasemmalle kaistalle, vaikka oikealla ei ollut ketään. Saavutin kaveria melko reipasta tahtia, eli olettaisin nopeuden olleen skodassa 110:n paikkeilla. Tästä tulikin jo heti mieleen Jatkoajan keskustelut, mutta en nähnyt tilanteessa aiheelliseksi hidastaa vauhtia tai vaihtaa kaistaa skodan taakse, kun tuo ei tosiaan tajunnut vaihtaa kaistaa itsestään. Samalla tasaisella vauhdilla sitten menin skodasta ohi oikealta puolelta.

Hetken päästä katsoin peileistä, että vasemmalle kaistalle oli skodan taakse kertynyt pari autoa, mutta ei tuo siltikään tajunnut vaihtaa oikealle.

Rikoinko lakia? Mahdollisesti. Aiheutuiko tuosta kenellekään harmia? Todennäköisesti ei. Erikoista kyllä miksi kyseinen kuski päätti jäädä vasemmalle kaistalle asumaan. Ihan yleisestikin ohituskaistatekeminen näin kesärajoituksilla on hieman ihmeellistä. Jos se oma kottero kulkee oikealla kaistalla 105km/h, niin kyllä se hetkellisesti sitä rekkaa tai karavaanaria ohittaessa kulkee sen 120:kin. Noh, tuo nyt onneksi ei se maailman suurin ongelma ole, mutta aiheuttaa välillä äkkijarrutuksia kun kaikenmaailman maanteiden kuninkaat ajaa lähemmäs 140km/h, kunnes joku vaihtaa eteen reilu satasen nopeudella.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hiljentäminen ja jalan päästäminen kaasulta on eri asia kuin se, että alkaa jarruttaa, kun näkee pyöräilijän lähestyvän suojatietä.
No mitäs pahaa siinä on? Näet jotain, mihin reagoit. Minusta on ihan älyttömän hyvä idea antaa vinkki takana ajaville, että olet reagoinut johonkin näkemääsi, mikä voi edellyttää toimenpiteitä takana oleviltakin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rikoinko lakia? Mahdollisesti.
Käsittääkseni et rikkonut. Ajoit omalla kaistallasi, jolla liikenne soljui nopeampaa tahtia kuin toisella kaistalla. Nyt kesäaikaan noita vasemmalla kaistalla jatkuvasti ajavia on näkynyt kyllä enemmän.

Eilen vitostiellä tuli huomattua todella selvästi tuo ilmiö, että ajonopeudet nousevat ohituskaistan kohdilla, vaikka nopeusrajoitus pysyy samana. Oli kyllä melko huvittavaa. Eka ajellaan 85 km/h 100-rajoituksella, mutta ohituskaistan alkaessa kohta vedettiinkin 110 km/h. Ei tuossa oikein viitsi lähteä ohittelemaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Käsittääkseni et rikkonut. Ajoit omalla kaistallasi, jolla liikenne soljui nopeampaa tahtia kuin toisella kaistalla. Nyt kesäaikaan noita vasemmalla kaistalla jatkuvasti ajavia on näkynyt kyllä enemmän.

Eilen vitostiellä tuli huomattua todella selvästi tuo ilmiö, että ajonopeudet nousevat ohituskaistan kohdilla, vaikka nopeusrajoitus pysyy samana. Oli kyllä melko huvittavaa. Eka ajellaan 85 km/h 100-rajoituksella, mutta ohituskaistan alkaessa kohta vedettiinkin 110 km/h. Ei tuossa oikein viitsi lähteä ohittelemaan.
Tämä ohituskaistapelleily on kyllä parasta Suomessa. Ylivoimaisesti eniten vain Lappeenranta - Helsinki väliä ajelevana satunnaiset pistot muualle maahan aiheuttavat aina paineen nousua otsalohkossa. Ensin junnataan letkan perässä 10 kilsaa ja sitten tulee kilometrin pituinen ohituskaista, jossa pääsee yhdestä autosta ehkä ohi, kun kaikki ajavatkin yhtäkkiä reipasta ylinopeutta.

Jos jotain on osattu näillä suunnilla tehdä, niin tiet kuusi ja seitsemän.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No mitäs pahaa siinä on? Näet jotain, mihin reagoit. Minusta on ihan älyttömän hyvä idea antaa vinkki takana ajaville, että olet reagoinut johonkin näkemääsi, mikä voi edellyttää toimenpiteitä takana oleviltakin.

Aikanaan inssiajossa sain virhemerkinnän, kun hiljensin ennen risteystä, jossa kolmion takaa oli tulossa auto.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä ohituskaistapelleily on kyllä parasta Suomessa. Ylivoimaisesti eniten vain Lappeenranta - Helsinki väliä ajelevana satunnaiset pistot muualle maahan aiheuttavat aina paineen nousua otsalohkossa. Ensin junnataan letkan perässä 10 kilsaa ja sitten tulee kilometrin pituinen ohituskaista, jossa pääsee yhdestä autosta ehkä ohi, kun kaikki ajavatkin yhtäkkiä reipasta ylinopeutta.

Jos jotain on osattu näillä suunnilla tehdä, niin tiet kuusi ja seitsemän.

Kyllähän se Luumäki-Kouvola-Loviisa osio on myös aika verenpainetta nostattava leveäkaistan osalta. Tästä johtuen olen viimeiset 6 vuotta ajanut Helsingistä motaria sinne melkein Haminaan asti josta pääsee pienellä kituutuksella Luumäelle ja taas nelikaistatietä Ruokolahdelle asti.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kyllähän se Luumäki-Kouvola-Loviisa osio on myös aika verenpainetta nostattava leveäkaistan osalta. Tästä johtuen olen viimeiset 6 vuotta ajanut Helsingistä motaria sinne melkein Haminaan asti josta pääsee pienellä kituutuksella Luumäelle ja taas nelikaistatietä Ruokolahdelle asti.
Itse pidän leveäkaistasta vaikka toki välillä tosiaan siinäkin osataan kyllä hölmöillä. Itse ajelen nykyisin usein Vaalimaan kautta, niin pääsee seiskatien jälkeen / ennen ajamaan Lappeenranta Vaalimaa välin kesällä melkeinpä koko matkan satasta vähäisessä liikenteessä venäläisten puuttuessa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse pidän leveäkaistasta vaikka toki välillä tosiaan siinäkin osataan kyllä hölmöillä. Itse ajelen nykyisin usein Vaalimaan kautta, niin pääsee seiskatien jälkeen / ennen ajamaan Lappeenranta Vaalimaa välin kesällä melkeinpä koko matkan satasta vähäisessä liikenteessä venäläisten puuttuessa.
Koskenkylä-Kouvola väli on suunniteltu muutettavaksi 80 km/h pätkäksi koko matkalta(ehkä vielä nykyiset kasikympin kohdat kuusikymppisiksi, en tiedä tästä), mikä voi ohjata taas enemmän kotimaan liikennettä Vaalimaan reitille. Mutta ei tuota päätetty vielä ole.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli sait virhemerkinnän, kun et tuntenut kaupungin risteyksiä ulkoa?

Kyllä, varmuuden varalta hiljensin. (Korjataan vielä, että eihän se ollut V niin kuin virhe, vaan R niin kuin rike eli lievempi.) Tosin kun kerroin inssin pitäjälle tämän, niin totesi, että ihan perusteltua. Kuitenkin tähdensi sitä, että liikenteessä ei saisi turhaan jarrutella - kuten moni autoilija tekee pyöräilijän lähestyessä suojatietä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä, varmuuden varalta hiljensin. (Korjataan vielä, että eihän se ollut V niin kuin virhe, vaan R niin kuin rike eli lievempi.) Tosin kun kerroin inssin pitäjälle tämän, niin totesi, että ihan perusteltua. Kuitenkin tähdensi sitä, että liikenteessä ei saisi turhaan jarrutella - kuten moni autoilija tekee pyöräilijän lähestyessä suojatietä.
Jos inssi on sitä mieltä, että toheloit, inssin omassa ohjeistuksessa on hiukan miettimisen varaa. Paitsi jos pysähdyit, niin sitten ymmärrän. Turhaan jarruttelu on jarruttamista ilman mitään syytä jarruttaa. Tämä etenkin maantiellä ja muuten vaan suuremmilla nopeuksilla. Mutta kaupunkialueella tilanne muuttuu oleellisesti. Siellä tapahtuu koko ajan kaikenlaista, mitä se takana tuleva ei näe. Jos ei osaa ennakoida, ajaa jonkun päälle tai perään. Vaikka toisella olisi kolmio, vaikka fillarin kuuluisi väistää autoja, se kevyt jarrutus ihan vaikka vaan merkinannoksi takana tuleville ei todellakaan ole mikään rike eikä tunarointi. Pelkkä hidastaminen tai jarruttaminen on tilanteesta riippuen kuitenkin mun mielestä ihan ok. Ei nää aina ole mustavalkoisia asioita, teoria on eri kuin käytäntö. Kyllä mä hiljennän tutussakin risteyksessä, jos kolmion takaa lähestyy auto, joka näyttää vähänkään siltä, että ei ole huomannut sitä kolmiota. Viimeksi näin sattui viikko sitten ja kolinaa olisi kuulunut, ellen olisi jarruttanut. Tää sankari tuli vieläpä vasemmalta ja muutenkin kolmion takaa.

Oikeassa oleminen ei lohduta pätkän vertaa, kun on pelti rutussa. Ja vielä vähemmän, jos siellä on fillari toisena osapuolena.

Oma inssiajoni muuten loppui inssin lausahdukseen "ei susta ainakaan poliisia tule". Päästin mummun kadun yli, kun hän seisoi paikallaan suojatien vieressä odottaen liikenteen hiljenemistä. Ymmärtääkseni tein oikein.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Koskenkylä-Kouvola väli on suunniteltu muutettavaksi 80 km/h pätkäksi koko matkalta(ehkä vielä nykyiset kasikympin kohdat kuusikymppisiksi, en tiedä tästä), mikä voi ohjata taas enemmän kotimaan liikennettä Vaalimaan reitille. Mutta ei tuota päätetty vielä ole.

Ja että miksi ihmeessä??
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ja että miksi ihmeessä??
Safety first tai jotain. Oisko ollu Iltasanomissa sitten laskettukin niitä matka-aikoja, että voi rohkaista porukkaa Vaalimaan reitille. Ja se Vaalimaa-Lappee välihän ei mikään isojen virtojen reitti ole sekään.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Safety first tai jotain. Oisko ollu Iltasanomissa sitten laskettukin niitä matka-aikoja, että voi rohkaista porukkaa Vaalimaan reitille. Ja se Vaalimaa-Lappee välihän ei mikään isojen virtojen reitti ole sekään.
Joo näin taisin itse myös lukea. Aivan järjetön päätös kyllä, koska tie on muistikuvien mukaan aivan mainiossa kunnossa, suht suora ja leveä. Tuo Vaalimaan reitti on mielestäni ihan hyvä, mutta onhan se muutaman minuutin pidempi ajallisesti.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Kyllä se on just näillä kuumilla keleillä kun ilmastointi menee rikki kun käy kovilla. Ei pidä käyttämään.

Mulla on päällä ympäri vuoden +21 C. Ja kuuluukin pitää, jos haluaa, että ilmastointi toimii, eikä tiivisteet kuivu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös