Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 137 702
  • 13 235

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eilen pääsin olemaan osallisena täällä keväämmällä runsaasti keskustelua herättäneessä tilanteessa, eli moottoritiellä oikealta ohittamisessa.

Ajoin Turun motaria oikealla kaistalla, vakkarissa 125km/h eli todellisuudessa se 120. Kaistalla oli tyhjää pidemmän matkaa joten matka taittui mukavasti. Yhdessä kohtaa edempänä näkyi vanhempi skoda, joka oli jumittunut vasemmalle kaistalle, vaikka oikealla ei ollut ketään. Saavutin kaveria melko reipasta tahtia, eli olettaisin nopeuden olleen skodassa 110:n paikkeilla. Tästä tulikin jo heti mieleen Jatkoajan keskustelut, mutta en nähnyt tilanteessa aiheelliseksi hidastaa vauhtia tai vaihtaa kaistaa skodan taakse, kun tuo ei tosiaan tajunnut vaihtaa kaistaa itsestään. Samalla tasaisella vauhdilla sitten menin skodasta ohi oikealta puolelta.

Hetken päästä katsoin peileistä, että vasemmalle kaistalle oli skodan taakse kertynyt pari autoa, mutta ei tuo siltikään tajunnut vaihtaa oikealle.

Rikoinko lakia? Mahdollisesti. Aiheutuiko tuosta kenellekään harmia? Todennäköisesti ei. Erikoista kyllä miksi kyseinen kuski päätti jäädä vasemmalle kaistalle asumaan. Ihan yleisestikin ohituskaistatekeminen näin kesärajoituksilla on hieman ihmeellistä. Jos se oma kottero kulkee oikealla kaistalla 105km/h, niin kyllä se hetkellisesti sitä rekkaa tai karavaanaria ohittaessa kulkee sen 120:kin. Noh, tuo nyt onneksi ei se maailman suurin ongelma ole, mutta aiheuttaa välillä äkkijarrutuksia kun kaikenmaailman maanteiden kuninkaat ajaa lähemmäs 140km/h, kunnes joku vaihtaa eteen reilu satasen nopeudella.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hiljentäminen ja jalan päästäminen kaasulta on eri asia kuin se, että alkaa jarruttaa, kun näkee pyöräilijän lähestyvän suojatietä.
No mitäs pahaa siinä on? Näet jotain, mihin reagoit. Minusta on ihan älyttömän hyvä idea antaa vinkki takana ajaville, että olet reagoinut johonkin näkemääsi, mikä voi edellyttää toimenpiteitä takana oleviltakin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rikoinko lakia? Mahdollisesti.
Käsittääkseni et rikkonut. Ajoit omalla kaistallasi, jolla liikenne soljui nopeampaa tahtia kuin toisella kaistalla. Nyt kesäaikaan noita vasemmalla kaistalla jatkuvasti ajavia on näkynyt kyllä enemmän.

Eilen vitostiellä tuli huomattua todella selvästi tuo ilmiö, että ajonopeudet nousevat ohituskaistan kohdilla, vaikka nopeusrajoitus pysyy samana. Oli kyllä melko huvittavaa. Eka ajellaan 85 km/h 100-rajoituksella, mutta ohituskaistan alkaessa kohta vedettiinkin 110 km/h. Ei tuossa oikein viitsi lähteä ohittelemaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Käsittääkseni et rikkonut. Ajoit omalla kaistallasi, jolla liikenne soljui nopeampaa tahtia kuin toisella kaistalla. Nyt kesäaikaan noita vasemmalla kaistalla jatkuvasti ajavia on näkynyt kyllä enemmän.

Eilen vitostiellä tuli huomattua todella selvästi tuo ilmiö, että ajonopeudet nousevat ohituskaistan kohdilla, vaikka nopeusrajoitus pysyy samana. Oli kyllä melko huvittavaa. Eka ajellaan 85 km/h 100-rajoituksella, mutta ohituskaistan alkaessa kohta vedettiinkin 110 km/h. Ei tuossa oikein viitsi lähteä ohittelemaan.
Tämä ohituskaistapelleily on kyllä parasta Suomessa. Ylivoimaisesti eniten vain Lappeenranta - Helsinki väliä ajelevana satunnaiset pistot muualle maahan aiheuttavat aina paineen nousua otsalohkossa. Ensin junnataan letkan perässä 10 kilsaa ja sitten tulee kilometrin pituinen ohituskaista, jossa pääsee yhdestä autosta ehkä ohi, kun kaikki ajavatkin yhtäkkiä reipasta ylinopeutta.

Jos jotain on osattu näillä suunnilla tehdä, niin tiet kuusi ja seitsemän.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No mitäs pahaa siinä on? Näet jotain, mihin reagoit. Minusta on ihan älyttömän hyvä idea antaa vinkki takana ajaville, että olet reagoinut johonkin näkemääsi, mikä voi edellyttää toimenpiteitä takana oleviltakin.

Aikanaan inssiajossa sain virhemerkinnän, kun hiljensin ennen risteystä, jossa kolmion takaa oli tulossa auto.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä ohituskaistapelleily on kyllä parasta Suomessa. Ylivoimaisesti eniten vain Lappeenranta - Helsinki väliä ajelevana satunnaiset pistot muualle maahan aiheuttavat aina paineen nousua otsalohkossa. Ensin junnataan letkan perässä 10 kilsaa ja sitten tulee kilometrin pituinen ohituskaista, jossa pääsee yhdestä autosta ehkä ohi, kun kaikki ajavatkin yhtäkkiä reipasta ylinopeutta.

Jos jotain on osattu näillä suunnilla tehdä, niin tiet kuusi ja seitsemän.

Kyllähän se Luumäki-Kouvola-Loviisa osio on myös aika verenpainetta nostattava leveäkaistan osalta. Tästä johtuen olen viimeiset 6 vuotta ajanut Helsingistä motaria sinne melkein Haminaan asti josta pääsee pienellä kituutuksella Luumäelle ja taas nelikaistatietä Ruokolahdelle asti.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kyllähän se Luumäki-Kouvola-Loviisa osio on myös aika verenpainetta nostattava leveäkaistan osalta. Tästä johtuen olen viimeiset 6 vuotta ajanut Helsingistä motaria sinne melkein Haminaan asti josta pääsee pienellä kituutuksella Luumäelle ja taas nelikaistatietä Ruokolahdelle asti.
Itse pidän leveäkaistasta vaikka toki välillä tosiaan siinäkin osataan kyllä hölmöillä. Itse ajelen nykyisin usein Vaalimaan kautta, niin pääsee seiskatien jälkeen / ennen ajamaan Lappeenranta Vaalimaa välin kesällä melkeinpä koko matkan satasta vähäisessä liikenteessä venäläisten puuttuessa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse pidän leveäkaistasta vaikka toki välillä tosiaan siinäkin osataan kyllä hölmöillä. Itse ajelen nykyisin usein Vaalimaan kautta, niin pääsee seiskatien jälkeen / ennen ajamaan Lappeenranta Vaalimaa välin kesällä melkeinpä koko matkan satasta vähäisessä liikenteessä venäläisten puuttuessa.
Koskenkylä-Kouvola väli on suunniteltu muutettavaksi 80 km/h pätkäksi koko matkalta(ehkä vielä nykyiset kasikympin kohdat kuusikymppisiksi, en tiedä tästä), mikä voi ohjata taas enemmän kotimaan liikennettä Vaalimaan reitille. Mutta ei tuota päätetty vielä ole.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli sait virhemerkinnän, kun et tuntenut kaupungin risteyksiä ulkoa?

Kyllä, varmuuden varalta hiljensin. (Korjataan vielä, että eihän se ollut V niin kuin virhe, vaan R niin kuin rike eli lievempi.) Tosin kun kerroin inssin pitäjälle tämän, niin totesi, että ihan perusteltua. Kuitenkin tähdensi sitä, että liikenteessä ei saisi turhaan jarrutella - kuten moni autoilija tekee pyöräilijän lähestyessä suojatietä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä, varmuuden varalta hiljensin. (Korjataan vielä, että eihän se ollut V niin kuin virhe, vaan R niin kuin rike eli lievempi.) Tosin kun kerroin inssin pitäjälle tämän, niin totesi, että ihan perusteltua. Kuitenkin tähdensi sitä, että liikenteessä ei saisi turhaan jarrutella - kuten moni autoilija tekee pyöräilijän lähestyessä suojatietä.
Jos inssi on sitä mieltä, että toheloit, inssin omassa ohjeistuksessa on hiukan miettimisen varaa. Paitsi jos pysähdyit, niin sitten ymmärrän. Turhaan jarruttelu on jarruttamista ilman mitään syytä jarruttaa. Tämä etenkin maantiellä ja muuten vaan suuremmilla nopeuksilla. Mutta kaupunkialueella tilanne muuttuu oleellisesti. Siellä tapahtuu koko ajan kaikenlaista, mitä se takana tuleva ei näe. Jos ei osaa ennakoida, ajaa jonkun päälle tai perään. Vaikka toisella olisi kolmio, vaikka fillarin kuuluisi väistää autoja, se kevyt jarrutus ihan vaikka vaan merkinannoksi takana tuleville ei todellakaan ole mikään rike eikä tunarointi. Pelkkä hidastaminen tai jarruttaminen on tilanteesta riippuen kuitenkin mun mielestä ihan ok. Ei nää aina ole mustavalkoisia asioita, teoria on eri kuin käytäntö. Kyllä mä hiljennän tutussakin risteyksessä, jos kolmion takaa lähestyy auto, joka näyttää vähänkään siltä, että ei ole huomannut sitä kolmiota. Viimeksi näin sattui viikko sitten ja kolinaa olisi kuulunut, ellen olisi jarruttanut. Tää sankari tuli vieläpä vasemmalta ja muutenkin kolmion takaa.

Oikeassa oleminen ei lohduta pätkän vertaa, kun on pelti rutussa. Ja vielä vähemmän, jos siellä on fillari toisena osapuolena.

Oma inssiajoni muuten loppui inssin lausahdukseen "ei susta ainakaan poliisia tule". Päästin mummun kadun yli, kun hän seisoi paikallaan suojatien vieressä odottaen liikenteen hiljenemistä. Ymmärtääkseni tein oikein.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Koskenkylä-Kouvola väli on suunniteltu muutettavaksi 80 km/h pätkäksi koko matkalta(ehkä vielä nykyiset kasikympin kohdat kuusikymppisiksi, en tiedä tästä), mikä voi ohjata taas enemmän kotimaan liikennettä Vaalimaan reitille. Mutta ei tuota päätetty vielä ole.

Ja että miksi ihmeessä??
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ja että miksi ihmeessä??
Safety first tai jotain. Oisko ollu Iltasanomissa sitten laskettukin niitä matka-aikoja, että voi rohkaista porukkaa Vaalimaan reitille. Ja se Vaalimaa-Lappee välihän ei mikään isojen virtojen reitti ole sekään.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Safety first tai jotain. Oisko ollu Iltasanomissa sitten laskettukin niitä matka-aikoja, että voi rohkaista porukkaa Vaalimaan reitille. Ja se Vaalimaa-Lappee välihän ei mikään isojen virtojen reitti ole sekään.
Joo näin taisin itse myös lukea. Aivan järjetön päätös kyllä, koska tie on muistikuvien mukaan aivan mainiossa kunnossa, suht suora ja leveä. Tuo Vaalimaan reitti on mielestäni ihan hyvä, mutta onhan se muutaman minuutin pidempi ajallisesti.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Kyllä se on just näillä kuumilla keleillä kun ilmastointi menee rikki kun käy kovilla. Ei pidä käyttämään.

Mulla on päällä ympäri vuoden +21 C. Ja kuuluukin pitää, jos haluaa, että ilmastointi toimii, eikä tiivisteet kuivu.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sori, mutta miksi se nyt oli imbesilli? Ja oletan, että kyseessä oli tiekarhu. Tuosta kuvauksesta jää itselleni valitettavasti mielikuva, että sinua harmitti ajaa loppumatka perätysten.
Ihan ihkaelävä karhunpoikanen ylittämässä tietä. Jonkinlaista mielenköyhyyttä mielestäni lähteä ohi kun edellä ajava hidastaa eläimen ollessa keskellä tietä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Junassa kuulin kun lähellä istunut tyyppi kertoi uroteoistaan tien päällä. Urpoin tarina oli se, kun oli lähtenyt alle 1 km päässä sijainneeseen pitseriaan uudelleen hakemaan sinne unohtunutta annosta. Kuulemma oli sen verran reippaasti ajanut, että paikalle sattunut poliisisetä oli läpsäissyt 800 €:n sakkolapun. Mitä lie päässä viirannut, kun tuollaisella matkalla tarvinnut noin kaahata. Eikä ollut ainoa tarina, missä oli päässyt maksumieheksi raskaan kaasujalan takia. Jossain oli ollut lapsensakin kyydissä...

Kaikenlaisia sitä maa(ntiet) päällään kantaa.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Tässä viime aikoina saanut pähkäillä, mitä kaksipyöräisten kuljettajien päässä liikkuu, vai liikkuuko mikään? Ensin havahduin siihen kun takapuskurin kohdalla kuului renkaiden vinkunaa ja tajusin että taajama-alueella kaksi mopojonnea oli ilmestynyt jostain ihan tappituntumalle ja ilmeisesti toinen joutunut jostain syystä ihan lukittamaan jarrut.

No koska meillä ei olla ikärasisteja niin viikonloppuna sitten ihan omaa ikäluokkaani olevan tuntuinen partasuuprätkäilijä katsoi tarpeelliseksi liimaantua suht samoille etäisyyksille ja vielä samalla tieosuudella - tosin vastakkaiseen suuntaan mennessä.

Jonkin verran kypsyttää. Olenkin pohdiskellut, että perässäroikkujia saattaisi auttaa, jos laittaisi takasumuvalon joksikin aikaa päälle. Menisiköhän viesti perille, vai harakoille, vai syttyisikö peräti road rage ja pääsisin nyrkkeilemään?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tässä viime aikoina saanut pähkäillä, mitä kaksipyöräisten kuljettajien päässä liikkuu, vai liikkuuko mikään? Ensin havahduin siihen kun takapuskurin kohdalla kuului renkaiden vinkunaa ja tajusin että taajama-alueella kaksi mopojonnea oli ilmestynyt jostain ihan tappituntumalle ja ilmeisesti toinen joutunut jostain syystä ihan lukittamaan jarrut.

Perässä roikkuville mopojonneille pieni ruiskahdus tuulilasinpesunestettä on lääke, jolla yleensä sitä rakoa tulee. En välttämättä suosittele samaa kikkaa 120kg partasuumotoristin kohdalla...
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perässä roikkuville mopojonneille pieni ruiskahdus tuulilasinpesunestettä on lääke, jolla yleensä sitä rakoa tulee. En välttämättä suosittele samaa kikkaa 120kg partasuumotoristin kohdalla...
Mä en kyllä suosittele tätä kenenkään kohdalla, on ihan saakelin inhottava ja mahdollisesti vaarallinen temppu, lasinpesuneste silmässä ei oo hyvä homma.

Toki se kakspyöräisellä puskurissa roikkuminen on vielä vaarallisempaa, mutta eipä siinä yleensä motoristi vaaranna kuin itsensä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Mä en kyllä suosittele tätä kenenkään kohdalla, on ihan saakelin inhottava ja mahdollisesti vaarallinen temppu, lasinpesuneste silmässä ei oo hyvä homma.

Suurimmalla osalla mopoilijoista on suljettu kypärä, harva ajelee naama paljaana. Sen voi toki katsoa ensin taustapeilistä.

Pahempi se toinen kikka eli äkkijarrutus on. Siinä voi mopojonne taittaa niskansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös