Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 038 590
  • 12 560

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuossa on toki aina se puoli, että pakotat samalla toisesta suunnasta tulevan autoilijan väistämään tilanteessa, jossa hänen ei kuuluisi väistää. Jostain syystä tuo on jäänyt mieleen itselle autokoulusta vaikka siitä on jo 15 vuotta.
En meinaa ajaa pyöräilijöiden ylitse sen vuoksi, koska väistämissäännöt.

Siis kirjaimellisesti tuotahan tuolla pitäisi monesti tehdä, koska meidän liikenteeseen on aika syvälle juurtunut se, että pyöräilijänä ajetaan suojatiellä vaan läpi paikoissa, joissa niin ei saisi tehdä.

Pystyn elämään asian kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
En meinaa ajaa pyöräilijöiden ylitse sen vuoksi, koska väistämissäännöt.

Siis kirjaimellisesti tuotahan tuolla pitäisi monesti tehdä, koska meidän liikenteeseen on aika syvälle juurtunut se, että pyöräilijänä ajetaan suojatiellä vaan läpi paikoissa, joissa niin ei saisi tehdä.
Itse en näe sitä ihan niin, että jos et pysähdy ennenaikaisesti kun näet lähestyvän pyöräilijän, niin sitten ajat vaan kaikkien yli.

Toiset tykkää vetää mutkat suoraksi liikenteessä ja toiset keskustelussa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en näe sitä ihan niin, että jos et pysähdy ennenaikaisesti kun näet lähestyvän pyöräilijän, niin sitten ajat vaan kaikkien yli.

Kun ei hiljennä pyöräilijän lähestyessä suojatietä se on merkki pyöräilijälle, että ei välttämättä kannata ajaa auton alle. Mahdollisen sairaalareissun lisäksi pyöräilijä saa palkinnoksi sakot tieliikenteen vaarantamisesta sekä pääsee maksamaan auton korjauskulut.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Itse en näe sitä ihan niin, että jos et pysähdy ennenaikaisesti kun näet lähestyvän pyöräilijän, niin sitten ajat vaan kaikkien yli.

Toiset tykkää vetää mutkat suoraksi liikenteessä ja toiset keskustelussa.
Juuri tuossa 15 minuuttia sitten olisi syntynyt ihan takuuvarma kolari, jos olisin autoilijana vaan pitänyt omista oikeuksistani kiinni.
 

ace

Jäsen
Haagassa eilen pyöräilijä tuli kovalla vauhdilla vasemmalta suojatielle ja minun edellä ajanut autoilija säikähti ja veti lukkojarrut. Viittoili pyörälijää menemään ensin vaikka sääntöjen mukaan olisi itsellä etuajo oikeus. Yksittäinen tapaus joo, mutta vituttaa nykyinen tapa olla välittämättä ja huomioimatta muuta liikennettä.

Olen autoilija ja pyöräilijöiden perseilyyn oma huomio keskittyy, mutta tiedän että tottakai ratin takaa löytyy idiootteja myös.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Kertokaapa joku, mikä on syy että kuski tykkää ajaa näillä keleillä ilmastointi pois päältä? Autoon tulee paha hajukin. Siis ihan vakavissaan pohdin, mitkä tuota valintaa puoltaa, kun kuski niin tekee? Ilmastointi ja sen painike kyllä toimii.
Tästä tuli mieleen kun vanhalla työkaverilla oli Fiat Stilo autona. Tulin samaan paikkaan hommiin ja kävi ilmi, että asutaan suht lähellä toisiamme, joten alettiin kulkemaan kimppakyydillä töihin. Kun kesä ja lämpimät päivät koitti niin kuljettiin kaverin autolla muutamia kertoja ikkunat auki töihin kaverin kirotessa kuinka paska auto on kyseessä kun ei edes ilmastointia ole. Sit joku aamu katselin auton puhaltimen nappeja ja kysyin että mikä toi jäähiutaleen kuva tossa yhdessä namiskassa on? ”Voi vittu” tuli vastaukseksi kun tyyppi tajus että on nyt pari kesää ajanut ikkunat auki kesät vaikka kärrystä löytyy toimiva ilmastointi. Kyllä sitä juttua tovi naureskeltiinkin.
 

hege

Jäsen
Kyllä se on parempi käyttää ilmastointia vain talvisin ja lämmitystä kesäisin niin ei kulu energiaa hukkaan ja laitteen rasitu liikaa. Kerran pidin tammikuussa Hondassa ilmastointia päällä ja ulkonakin oli heti -28 niin menisi kesät vittumaisiksi jos ilmastointilaite jäähdyttäisi silloinkin ulkoilman vai johtuuko itseasiassa ilmaston lämpeninenkin ilmastointilaitteen auton sisältä auton ulkopuolelle siirtämästä lämmöstä?

No takaisin asiaan, nyt tullut viimeisen kuukauden ajan fillaroitua runsain määrin Kanadassa ja siellä tosiaan (ainakaan Vancouverin alueella) ei niitä pyöräteitä ole jalkakäytävien yhteydessä juurikaan vaan useinmiten on erikseen merkitty alue autotiellä/kadulla tai ei lainkaan ja odotusarvo on ajaa autojen "seassa". Tosin siellä on paljon kylttejä missä autoilijoita sitten muistutetaan "tien jakamisesta" tai "yhdessä jonossa ajamisesta". Oli miten oli, niin lastenkin kanssa ajellessa homma tuntui toimivan ihan fiksusti kun heillekin epämääräiset varoituskolmiot oli "korvattu" stop merkeillä ja vähän selosti sitä kuinka toimitaan kun ollaan nyt liikenteessä samoilla säännöillä kuin autot. Sellaiset sekavat kuka väistää ketäkin kuviot puuttuivat ja ehkä fillaristinä piti olla aavistuksen tarkempi kuin Suomessa mutta toisaalta autoilijat oli myös paremmin selvillä pelisäännöistä kuin täällä välillä tuntuu.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään törmäsin sellaiseen harvinaisuuteen kun puhallusratsia. En muista milloin viimeksi. Varmaan 15v sitten. Kerran jotain 10v sitten yöllä keikalta palatessa pysäyttivät ja puhalluttivat mutta varsinaista ratsiaa en muista että milloin viimeksi... Positiivista oli se että yhtään parkissa ollutta "asiakkaiden" autoa en ko. ratsiassa huomannut.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tänään sattui sellainen harvinainen tilanne ja jopa kahteen otteeseen että edellä ajava auto veti bussipysäkille ja antoi minulle (mp) latua. Kohteliasta, noilla pikkuteillä on hankala laillisesti ohittaa kun sulkuviivaa jatkuu kilometritolkulla.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tänään taas budjettiaudi edusti. Karhu oli menossa keskellä tietä niin hidastin rauhallisesti, mitä tekee takana ajava imbesilli? No lähtee ohi. Säästi tuolla peliliikkeellä ehkä 0.2 sekuntia kun loppumatka ajettiin perätysten.
Sori, mutta miksi se nyt oli imbesilli? Ja oletan, että kyseessä oli tiekarhu. Tuosta kuvauksesta jää itselleni valitettavasti mielikuva, että sinua harmitti ajaa loppumatka perätysten.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä tuli mieleen kun vanhalla työkaverilla oli Fiat Stilo autona. Tulin samaan paikkaan hommiin ja kävi ilmi, että asutaan suht lähellä toisiamme, joten alettiin kulkemaan kimppakyydillä töihin. Kun kesä ja lämpimät päivät koitti niin kuljettiin kaverin autolla muutamia kertoja ikkunat auki töihin kaverin kirotessa kuinka paska auto on kyseessä kun ei edes ilmastointia ole. Sit joku aamu katselin auton puhaltimen nappeja ja kysyin että mikä toi jäähiutaleen kuva tossa yhdessä namiskassa on? ”Voi vittu” tuli vastaukseksi kun tyyppi tajus että on nyt pari kesää ajanut ikkunat auki kesät vaikka kärrystä löytyy toimiva ilmastointi. Kyllä sitä juttua tovi naureskeltiinkin.
Tämä tarina on melkein yhtä hyvä, kuin se kuuluisa Viron keikka, josta tuliaisena oli alkoholitonta lonkku/siideriä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tästä tuli mieleen kun vanhalla työkaverilla oli Fiat Stilo autona. Tulin samaan paikkaan hommiin ja kävi ilmi, että asutaan suht lähellä toisiamme, joten alettiin kulkemaan kimppakyydillä töihin. Kun kesä ja lämpimät päivät koitti niin kuljettiin kaverin autolla muutamia kertoja ikkunat auki töihin kaverin kirotessa kuinka paska auto on kyseessä kun ei edes ilmastointia ole. Sit joku aamu katselin auton puhaltimen nappeja ja kysyin että mikä toi jäähiutaleen kuva tossa yhdessä namiskassa on? ”Voi vittu” tuli vastaukseksi kun tyyppi tajus että on nyt pari kesää ajanut ikkunat auki kesät vaikka kärrystä löytyy toimiva ilmastointi. Kyllä sitä juttua tovi naureskeltiinkin.
Mulla kävi nyt Kreikan matkalla "melkein" vastaavasti, kun otettiin auto kentältä ja lähdettiin suoraan menemään namiskoita tutkimatta. Rouva ajoi ja mä aloin etsimään ilmastointia ensimmäisenä, kun lämpöä 38 ja auto ilmeisesti seissyt tovin paahteessa. Ja ei meinaa löytyä. Ei siinä nyt varmaan montaa minuuttia mennyt, mutta rouvalla alkoi kyllä jo desibelit nousta. Lopulta sattu just tuo hiutale silmään, en sellaista osannut etsiä, kun omissa ja muissa vuokra-autoissa autoissa ollut eri symbolit/tekstit. Fiat Tipo oli kyseessä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tulikin viikonlopun mökkimatka mieleen. Apukuski valitteli, että jalkoihin tulee kylmää. Kävin hallintapaneelin läpi eikä siellä ollut mitään nappia, millä olisi ohjannut puhaltimia. Nieltiin tappio ja päästiin perille. Aamulla piti käydä kylillä ja taas sama homma. Palatessa tuli rankkasade niskaan ja jäin mökin pihassa autoon pitämään sadetta. Siinä oli sitten aikaa vielä uudelleen ihmetellä, että pakkohan siellä on olla muitakin nappeja kuin etu- ja takalasin huurteenpoistot. Sitten silmä osui siihen paneelin keskelle: aivan jumalattoman isot painikkeet kuvien kera parhaalla paikalla. Olin käynyt huolella läpi vain ne reunojen napit.

Että vinkkinä vain kaikille Volvo-kuskeille, jos ihmettelette, että mihin ne on piilotettu.

Disclaimer: ollut vasta puoltoista vuotta toi alla.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eilen pääsin olemaan osallisena täällä keväämmällä runsaasti keskustelua herättäneessä tilanteessa, eli moottoritiellä oikealta ohittamisessa.

Ajoin Turun motaria oikealla kaistalla, vakkarissa 125km/h eli todellisuudessa se 120. Kaistalla oli tyhjää pidemmän matkaa joten matka taittui mukavasti. Yhdessä kohtaa edempänä näkyi vanhempi skoda, joka oli jumittunut vasemmalle kaistalle, vaikka oikealla ei ollut ketään. Saavutin kaveria melko reipasta tahtia, eli olettaisin nopeuden olleen skodassa 110:n paikkeilla. Tästä tulikin jo heti mieleen Jatkoajan keskustelut, mutta en nähnyt tilanteessa aiheelliseksi hidastaa vauhtia tai vaihtaa kaistaa skodan taakse, kun tuo ei tosiaan tajunnut vaihtaa kaistaa itsestään. Samalla tasaisella vauhdilla sitten menin skodasta ohi oikealta puolelta.

Hetken päästä katsoin peileistä, että vasemmalle kaistalle oli skodan taakse kertynyt pari autoa, mutta ei tuo siltikään tajunnut vaihtaa oikealle.

Rikoinko lakia? Mahdollisesti. Aiheutuiko tuosta kenellekään harmia? Todennäköisesti ei. Erikoista kyllä miksi kyseinen kuski päätti jäädä vasemmalle kaistalle asumaan. Ihan yleisestikin ohituskaistatekeminen näin kesärajoituksilla on hieman ihmeellistä. Jos se oma kottero kulkee oikealla kaistalla 105km/h, niin kyllä se hetkellisesti sitä rekkaa tai karavaanaria ohittaessa kulkee sen 120:kin. Noh, tuo nyt onneksi ei se maailman suurin ongelma ole, mutta aiheuttaa välillä äkkijarrutuksia kun kaikenmaailman maanteiden kuninkaat ajaa lähemmäs 140km/h, kunnes joku vaihtaa eteen reilu satasen nopeudella.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hiljentäminen ja jalan päästäminen kaasulta on eri asia kuin se, että alkaa jarruttaa, kun näkee pyöräilijän lähestyvän suojatietä.
No mitäs pahaa siinä on? Näet jotain, mihin reagoit. Minusta on ihan älyttömän hyvä idea antaa vinkki takana ajaville, että olet reagoinut johonkin näkemääsi, mikä voi edellyttää toimenpiteitä takana oleviltakin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rikoinko lakia? Mahdollisesti.
Käsittääkseni et rikkonut. Ajoit omalla kaistallasi, jolla liikenne soljui nopeampaa tahtia kuin toisella kaistalla. Nyt kesäaikaan noita vasemmalla kaistalla jatkuvasti ajavia on näkynyt kyllä enemmän.

Eilen vitostiellä tuli huomattua todella selvästi tuo ilmiö, että ajonopeudet nousevat ohituskaistan kohdilla, vaikka nopeusrajoitus pysyy samana. Oli kyllä melko huvittavaa. Eka ajellaan 85 km/h 100-rajoituksella, mutta ohituskaistan alkaessa kohta vedettiinkin 110 km/h. Ei tuossa oikein viitsi lähteä ohittelemaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Käsittääkseni et rikkonut. Ajoit omalla kaistallasi, jolla liikenne soljui nopeampaa tahtia kuin toisella kaistalla. Nyt kesäaikaan noita vasemmalla kaistalla jatkuvasti ajavia on näkynyt kyllä enemmän.

Eilen vitostiellä tuli huomattua todella selvästi tuo ilmiö, että ajonopeudet nousevat ohituskaistan kohdilla, vaikka nopeusrajoitus pysyy samana. Oli kyllä melko huvittavaa. Eka ajellaan 85 km/h 100-rajoituksella, mutta ohituskaistan alkaessa kohta vedettiinkin 110 km/h. Ei tuossa oikein viitsi lähteä ohittelemaan.
Tämä ohituskaistapelleily on kyllä parasta Suomessa. Ylivoimaisesti eniten vain Lappeenranta - Helsinki väliä ajelevana satunnaiset pistot muualle maahan aiheuttavat aina paineen nousua otsalohkossa. Ensin junnataan letkan perässä 10 kilsaa ja sitten tulee kilometrin pituinen ohituskaista, jossa pääsee yhdestä autosta ehkä ohi, kun kaikki ajavatkin yhtäkkiä reipasta ylinopeutta.

Jos jotain on osattu näillä suunnilla tehdä, niin tiet kuusi ja seitsemän.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No mitäs pahaa siinä on? Näet jotain, mihin reagoit. Minusta on ihan älyttömän hyvä idea antaa vinkki takana ajaville, että olet reagoinut johonkin näkemääsi, mikä voi edellyttää toimenpiteitä takana oleviltakin.

Aikanaan inssiajossa sain virhemerkinnän, kun hiljensin ennen risteystä, jossa kolmion takaa oli tulossa auto.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä ohituskaistapelleily on kyllä parasta Suomessa. Ylivoimaisesti eniten vain Lappeenranta - Helsinki väliä ajelevana satunnaiset pistot muualle maahan aiheuttavat aina paineen nousua otsalohkossa. Ensin junnataan letkan perässä 10 kilsaa ja sitten tulee kilometrin pituinen ohituskaista, jossa pääsee yhdestä autosta ehkä ohi, kun kaikki ajavatkin yhtäkkiä reipasta ylinopeutta.

Jos jotain on osattu näillä suunnilla tehdä, niin tiet kuusi ja seitsemän.

Kyllähän se Luumäki-Kouvola-Loviisa osio on myös aika verenpainetta nostattava leveäkaistan osalta. Tästä johtuen olen viimeiset 6 vuotta ajanut Helsingistä motaria sinne melkein Haminaan asti josta pääsee pienellä kituutuksella Luumäelle ja taas nelikaistatietä Ruokolahdelle asti.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kyllähän se Luumäki-Kouvola-Loviisa osio on myös aika verenpainetta nostattava leveäkaistan osalta. Tästä johtuen olen viimeiset 6 vuotta ajanut Helsingistä motaria sinne melkein Haminaan asti josta pääsee pienellä kituutuksella Luumäelle ja taas nelikaistatietä Ruokolahdelle asti.
Itse pidän leveäkaistasta vaikka toki välillä tosiaan siinäkin osataan kyllä hölmöillä. Itse ajelen nykyisin usein Vaalimaan kautta, niin pääsee seiskatien jälkeen / ennen ajamaan Lappeenranta Vaalimaa välin kesällä melkeinpä koko matkan satasta vähäisessä liikenteessä venäläisten puuttuessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös