Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 135 949
  • 13 227

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eilen todistin erikoisen tapahtuman tänne mökille tullessa. Meitä kerääntyi neljän auton letka, n. viiden kilsan mutkainen metsäosuus, jossa tyypillisesti kohtuullisen vähän liikennettä. Mitä tekee ekana ihan ok vauhtia mennyt Volkkari? Kurvaa bussipysäkille ja päästää muut ohi liittyen heti taas letkan perään. Olipas kohtelias tyyppi. Eikä se tokana ajanut mielestäni edes roikkunut puskurissa. Pari kilsaa tuosta alkaa avoimempi pelto-osuus ja hyvät ohituspaikat. Kaikki tuota pätkää sahaavat kyllä tietävät sen oikein hyvin.
Minä teen tuota ohitse päästämistä usein ulkomailla ajaessani, tai Suomessakin jollain pienemmällä, vieraalla tiellä. On jotenkin paljon rennompaa ajaa siellä perässä. Edessä ajaessa tulee sellainen olo, että nuo muut ovat paikallisia ja haluaisivat ajaa kovempaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä teen tuota ohitse päästämistä usein ulkomailla ajaessani, tai Suomessakin jollain pienemmällä, vieraalla tiellä. On jotenkin paljon rennompaa ajaa siellä perässä. Edessä ajaessa tulee sellainen olo, että nuo muut ovat paikallisia ja haluaisivat ajaa kovempaa.
Itsekin tein joskus kun oli todella paska keli, näkyvyys huono, ja alla joku yli 10v vanha ooppelin romu, jonka valot olivat ihan paskat. Parempi ja turvallisempi oli ajella muiden perässä.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Kertokaapa joku, mikä on syy että kuski tykkää ajaa näillä keleillä ilmastointi pois päältä? Autoon tulee paha hajukin. Siis ihan vakavissaan pohdin, mitkä tuota valintaa puoltaa, kun kuski niin tekee? Ilmastointi ja sen painike kyllä toimii.
Olisikohan tässä kyseessä jonkinlainen kaipuu ja paluu vanhoihin hyviin aikoihin, kun autoissa ei vielä ollut ilmastointia. Siis siihen aikaan, kun kesät olivat kuumia ja aina paistoi aurinko ja talvet olivat kylmiä.

Itse olen kuumimpina päivinä tehnyt niin, että olen laittanut auton latautumaan ja viilentänyt sen samassa yhteydessä lähtöä varten valmiiksi ja sitten valmiiksi viileässä autossa olen säätänyt automaattisen ilmastoinnin ajon ajaksi low-tasolle. Ihan hyvin on riittänyt ”viileyttä” ajomatkoille.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jotkut vanhemmat ihmiset ainakin tuntuvat pelkäävän, että ilmastoinnista tulee kipeäksi eivätkä siksi käytä sitä. Tämä sillä kokemuspohjalla, että kerran on ehkä tullut flunssa jonkun automatkan jälkeen, jolla on käytetty ilmastointia, tai sitten joku naapurin karvahattu on kertonut ja se on otettu 100 % todesta.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotkut vanhemmat ihmiset ainakin tuntuvat pelkäävän, että ilmastoinnista tulee kipeäksi eivätkä siksi käytä sitä. Tämä sillä kokemuspohjalla, että kerran on ehkä tullut flunssa jonkun automatkan jälkeen, jolla on käytetty ilmastointia, tai sitten joku naapurin karvahattu on kertonut ja se on otettu 100 % todesta.

Josku kuvittelee, että flunssavirus tarttuu auton ilmastoinnista?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Josku kuvittelee, että flunssavirus tarttuu auton ilmastoinnista?
Kylmä ilma altistaa hengitystieinfektioille, eli laskee kropan vastustuskykyä. Virus pitää toki silti saada muualta, mutta jos on kylmä, viruksen saattaa sairastaa pahempana. Tokihan jos osaa yhtään käyttää auton automaattista ilmastointia ja ohjata ilmavirran sivuun, niin ei se altista yhtään millekään.

Kuten kirjoitin omista vanhemmista, niin ilmastointi on joko täysillä viilentämässä tai sitten ei ollenkaan. Olivat jollain vuokramökillä aiemmin jossa oli ilmalämpöpumppu, niin toisella oli ääni mennyt ihan kokonaan. Siellä on varmaan pistetty pumppu puhaltamaan täysillä viileää ilmaa, koska kyllähän kotonakin tuuletin puhaltaa ilmaa päälle. Toki viikon ryyppääminenkin varmaan on vaikuttanut.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Minä ainakin teen noin ihan siitä syystä, että pyöräilijöillä on noin keskimäärin liikennesäännöt aika pahasti hakusessa, enkä erityisemmin haluaisi päälle ajaa ja sen jälkeen sanoa että "oli muuten sun vika". Autoilijat nyt sentään *luultavasti* autokoulun käyneinä osaavat kolmioristeysten väistämissäännöt, joten niissä samanlaista ylivarovaisuutta ei tarvitse.
Älä tee. Ei toki päälle pidä ajaa, mutta osoittaa selvästi ettei tavallisella suojatiellä pyöräilijällä ole etuajo-oikeutta. Jarrutus, kunnolla torvea, tarvittaessa ikkunasta sanallinen ohjeistus. Ehkä oppivat olemaan.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Mieluummin pysähdyn, kuin lanaan niitä pyöräilijöitä
Tuossa on toki aina se puoli, että pakotat samalla toisesta suunnasta tulevan autoilijan väistämään tilanteessa, jossa hänen ei kuuluisi väistää. Jostain syystä tuo on jäänyt mieleen itselle autokoulusta vaikka siitä on jo 15 vuotta.

Itsekin kannatan kyllä aina viimeiseen asti sitä, että pyrkii ajamaan liikennesääntöjen mukaan, jolloin homma on kuitenkin kaikille mahdollisimman hyvin ennakoitavissa.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Koska pyöräilijöilla ja skuuttaajilla (sekä autoilijoilla) on sekavahkot liikennesäännöt hakusessa, voisiko
lainsäädäntöä yksinkertaistaa.
Esimerkiksi vaikka: pyöräilijällä on AINA etuoikeus.
Tai toisin päin: pyöräilijä väistää autoa AINA.
Olisiko kaupungissa liikkuminen helpompaa kaikille?
Säännöt ovat jo niin yksinkertaiset kuin on järkevää yksinkertaistaa. Nimittäin:

- Pyöräilijä väistää aina ajoradalle siirtyessään, paitsi
- Jos toisella ajoneuvolla on väistämisvelvollisuuden osoittava liikennemerkki tai
- Jos kääntyvä ajoneuvo kohtaa kyseisen ajoneuvon eli pyöräilijän

En lainannut viestiä siksi, että olettaisin, että kirjoittajalla olisi säännöt hakusessa, vaan nimenomaan korostaakseni, että säännöt eivät ole lainkaan sekavat.

On selkeää, että liikennemerkki kertoo väistämisvelvollisuudesta kahden ajoneuvon kohdatessa toisensa. Tämä on erityisesti tulevaisuudessa tärkeää, kun kaikenlaiset sähköhärvelit yleistyvät lisää. Ei olisi selkeää, jos jokin ajoneuvo ei olisikaan liikennemerkin piirissä. Tulevaisuudessa emme tule aina tietämään, mikä ajoneuvo on mikä.

On selkeää, että kääntyvä ajoneuvo väistää, sillä olisi epätarkoituksenmukaista, että suoraan menevä pyöräilijä joutuisi esimerkiksi vääntelemään niskaansa taaksepäin. Muutenkin suoraan menevän ajoneuvon reitille kääntyminen on liikennesääntöjen näkökulmasta selkeää väistämisen kannalta.

On myös selkeää, että ajoradalle liittyessä sinne liittyvä ajoneuvo väistää, jos yllä mainitut poikkeukset eivät toteudu. Siksi esimerkiksi tasa-arvoisissa risteyksissä on selkeää, että ajoradalla ajava polkupyörä noudattaa samoja sääntöjä kuin muutkin ajoneuvot, sillä siinä molemmat ajoneuvot ovat jo ajoradalla.

Kaikki yksinkertaistaminen vain tekisi asioita vähemmän selkeäksi.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kertokaapa joku, mikä on syy että kuski tykkää ajaa näillä keleillä ilmastointi pois päältä? Autoon tulee paha hajukin. Siis ihan vakavissaan pohdin, mitkä tuota valintaa puoltaa, kun kuski niin tekee? Ilmastointi ja sen painike kyllä toimii.
Säästöä. Ihan fiksuna pitämäni työkaveri käytti aikoinaan manuaali-ilmastointia niin, että säädin oli aina täysin sinisellä. Sitten kun alkoi tulla liian kylmä pisti ilmastoinnin pois ja sitten kun lähti taas lämpenemään niin naksautti ilmastoinnin taas päälle. Toimiihan tuollainen manuaali-pwm säätökin mutta aika tiheään piti naksutella. Varmaan säästi mittavan summan bensaa tuolla?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuossa on toki aina se puoli, että pakotat samalla toisesta suunnasta tulevan autoilijan väistämään tilanteessa, jossa hänen ei kuuluisi väistää. Jostain syystä tuo on jäänyt mieleen itselle autokoulusta vaikka siitä on jo 15 vuotta.
En meinaa ajaa pyöräilijöiden ylitse sen vuoksi, koska väistämissäännöt.

Siis kirjaimellisesti tuotahan tuolla pitäisi monesti tehdä, koska meidän liikenteeseen on aika syvälle juurtunut se, että pyöräilijänä ajetaan suojatiellä vaan läpi paikoissa, joissa niin ei saisi tehdä.

Pystyn elämään asian kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
En meinaa ajaa pyöräilijöiden ylitse sen vuoksi, koska väistämissäännöt.

Siis kirjaimellisesti tuotahan tuolla pitäisi monesti tehdä, koska meidän liikenteeseen on aika syvälle juurtunut se, että pyöräilijänä ajetaan suojatiellä vaan läpi paikoissa, joissa niin ei saisi tehdä.
Itse en näe sitä ihan niin, että jos et pysähdy ennenaikaisesti kun näet lähestyvän pyöräilijän, niin sitten ajat vaan kaikkien yli.

Toiset tykkää vetää mutkat suoraksi liikenteessä ja toiset keskustelussa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en näe sitä ihan niin, että jos et pysähdy ennenaikaisesti kun näet lähestyvän pyöräilijän, niin sitten ajat vaan kaikkien yli.

Kun ei hiljennä pyöräilijän lähestyessä suojatietä se on merkki pyöräilijälle, että ei välttämättä kannata ajaa auton alle. Mahdollisen sairaalareissun lisäksi pyöräilijä saa palkinnoksi sakot tieliikenteen vaarantamisesta sekä pääsee maksamaan auton korjauskulut.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Itse en näe sitä ihan niin, että jos et pysähdy ennenaikaisesti kun näet lähestyvän pyöräilijän, niin sitten ajat vaan kaikkien yli.

Toiset tykkää vetää mutkat suoraksi liikenteessä ja toiset keskustelussa.
Juuri tuossa 15 minuuttia sitten olisi syntynyt ihan takuuvarma kolari, jos olisin autoilijana vaan pitänyt omista oikeuksistani kiinni.
 

ace

Jäsen
Haagassa eilen pyöräilijä tuli kovalla vauhdilla vasemmalta suojatielle ja minun edellä ajanut autoilija säikähti ja veti lukkojarrut. Viittoili pyörälijää menemään ensin vaikka sääntöjen mukaan olisi itsellä etuajo oikeus. Yksittäinen tapaus joo, mutta vituttaa nykyinen tapa olla välittämättä ja huomioimatta muuta liikennettä.

Olen autoilija ja pyöräilijöiden perseilyyn oma huomio keskittyy, mutta tiedän että tottakai ratin takaa löytyy idiootteja myös.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Kertokaapa joku, mikä on syy että kuski tykkää ajaa näillä keleillä ilmastointi pois päältä? Autoon tulee paha hajukin. Siis ihan vakavissaan pohdin, mitkä tuota valintaa puoltaa, kun kuski niin tekee? Ilmastointi ja sen painike kyllä toimii.
Tästä tuli mieleen kun vanhalla työkaverilla oli Fiat Stilo autona. Tulin samaan paikkaan hommiin ja kävi ilmi, että asutaan suht lähellä toisiamme, joten alettiin kulkemaan kimppakyydillä töihin. Kun kesä ja lämpimät päivät koitti niin kuljettiin kaverin autolla muutamia kertoja ikkunat auki töihin kaverin kirotessa kuinka paska auto on kyseessä kun ei edes ilmastointia ole. Sit joku aamu katselin auton puhaltimen nappeja ja kysyin että mikä toi jäähiutaleen kuva tossa yhdessä namiskassa on? ”Voi vittu” tuli vastaukseksi kun tyyppi tajus että on nyt pari kesää ajanut ikkunat auki kesät vaikka kärrystä löytyy toimiva ilmastointi. Kyllä sitä juttua tovi naureskeltiinkin.
 

hege

Jäsen
Kyllä se on parempi käyttää ilmastointia vain talvisin ja lämmitystä kesäisin niin ei kulu energiaa hukkaan ja laitteen rasitu liikaa. Kerran pidin tammikuussa Hondassa ilmastointia päällä ja ulkonakin oli heti -28 niin menisi kesät vittumaisiksi jos ilmastointilaite jäähdyttäisi silloinkin ulkoilman vai johtuuko itseasiassa ilmaston lämpeninenkin ilmastointilaitteen auton sisältä auton ulkopuolelle siirtämästä lämmöstä?

No takaisin asiaan, nyt tullut viimeisen kuukauden ajan fillaroitua runsain määrin Kanadassa ja siellä tosiaan (ainakaan Vancouverin alueella) ei niitä pyöräteitä ole jalkakäytävien yhteydessä juurikaan vaan useinmiten on erikseen merkitty alue autotiellä/kadulla tai ei lainkaan ja odotusarvo on ajaa autojen "seassa". Tosin siellä on paljon kylttejä missä autoilijoita sitten muistutetaan "tien jakamisesta" tai "yhdessä jonossa ajamisesta". Oli miten oli, niin lastenkin kanssa ajellessa homma tuntui toimivan ihan fiksusti kun heillekin epämääräiset varoituskolmiot oli "korvattu" stop merkeillä ja vähän selosti sitä kuinka toimitaan kun ollaan nyt liikenteessä samoilla säännöillä kuin autot. Sellaiset sekavat kuka väistää ketäkin kuviot puuttuivat ja ehkä fillaristinä piti olla aavistuksen tarkempi kuin Suomessa mutta toisaalta autoilijat oli myös paremmin selvillä pelisäännöistä kuin täällä välillä tuntuu.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään törmäsin sellaiseen harvinaisuuteen kun puhallusratsia. En muista milloin viimeksi. Varmaan 15v sitten. Kerran jotain 10v sitten yöllä keikalta palatessa pysäyttivät ja puhalluttivat mutta varsinaista ratsiaa en muista että milloin viimeksi... Positiivista oli se että yhtään parkissa ollutta "asiakkaiden" autoa en ko. ratsiassa huomannut.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tänään sattui sellainen harvinainen tilanne ja jopa kahteen otteeseen että edellä ajava auto veti bussipysäkille ja antoi minulle (mp) latua. Kohteliasta, noilla pikkuteillä on hankala laillisesti ohittaa kun sulkuviivaa jatkuu kilometritolkulla.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tänään taas budjettiaudi edusti. Karhu oli menossa keskellä tietä niin hidastin rauhallisesti, mitä tekee takana ajava imbesilli? No lähtee ohi. Säästi tuolla peliliikkeellä ehkä 0.2 sekuntia kun loppumatka ajettiin perätysten.
Sori, mutta miksi se nyt oli imbesilli? Ja oletan, että kyseessä oli tiekarhu. Tuosta kuvauksesta jää itselleni valitettavasti mielikuva, että sinua harmitti ajaa loppumatka perätysten.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä tuli mieleen kun vanhalla työkaverilla oli Fiat Stilo autona. Tulin samaan paikkaan hommiin ja kävi ilmi, että asutaan suht lähellä toisiamme, joten alettiin kulkemaan kimppakyydillä töihin. Kun kesä ja lämpimät päivät koitti niin kuljettiin kaverin autolla muutamia kertoja ikkunat auki töihin kaverin kirotessa kuinka paska auto on kyseessä kun ei edes ilmastointia ole. Sit joku aamu katselin auton puhaltimen nappeja ja kysyin että mikä toi jäähiutaleen kuva tossa yhdessä namiskassa on? ”Voi vittu” tuli vastaukseksi kun tyyppi tajus että on nyt pari kesää ajanut ikkunat auki kesät vaikka kärrystä löytyy toimiva ilmastointi. Kyllä sitä juttua tovi naureskeltiinkin.
Tämä tarina on melkein yhtä hyvä, kuin se kuuluisa Viron keikka, josta tuliaisena oli alkoholitonta lonkku/siideriä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tästä tuli mieleen kun vanhalla työkaverilla oli Fiat Stilo autona. Tulin samaan paikkaan hommiin ja kävi ilmi, että asutaan suht lähellä toisiamme, joten alettiin kulkemaan kimppakyydillä töihin. Kun kesä ja lämpimät päivät koitti niin kuljettiin kaverin autolla muutamia kertoja ikkunat auki töihin kaverin kirotessa kuinka paska auto on kyseessä kun ei edes ilmastointia ole. Sit joku aamu katselin auton puhaltimen nappeja ja kysyin että mikä toi jäähiutaleen kuva tossa yhdessä namiskassa on? ”Voi vittu” tuli vastaukseksi kun tyyppi tajus että on nyt pari kesää ajanut ikkunat auki kesät vaikka kärrystä löytyy toimiva ilmastointi. Kyllä sitä juttua tovi naureskeltiinkin.
Mulla kävi nyt Kreikan matkalla "melkein" vastaavasti, kun otettiin auto kentältä ja lähdettiin suoraan menemään namiskoita tutkimatta. Rouva ajoi ja mä aloin etsimään ilmastointia ensimmäisenä, kun lämpöä 38 ja auto ilmeisesti seissyt tovin paahteessa. Ja ei meinaa löytyä. Ei siinä nyt varmaan montaa minuuttia mennyt, mutta rouvalla alkoi kyllä jo desibelit nousta. Lopulta sattu just tuo hiutale silmään, en sellaista osannut etsiä, kun omissa ja muissa vuokra-autoissa autoissa ollut eri symbolit/tekstit. Fiat Tipo oli kyseessä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tulikin viikonlopun mökkimatka mieleen. Apukuski valitteli, että jalkoihin tulee kylmää. Kävin hallintapaneelin läpi eikä siellä ollut mitään nappia, millä olisi ohjannut puhaltimia. Nieltiin tappio ja päästiin perille. Aamulla piti käydä kylillä ja taas sama homma. Palatessa tuli rankkasade niskaan ja jäin mökin pihassa autoon pitämään sadetta. Siinä oli sitten aikaa vielä uudelleen ihmetellä, että pakkohan siellä on olla muitakin nappeja kuin etu- ja takalasin huurteenpoistot. Sitten silmä osui siihen paneelin keskelle: aivan jumalattoman isot painikkeet kuvien kera parhaalla paikalla. Olin käynyt huolella läpi vain ne reunojen napit.

Että vinkkinä vain kaikille Volvo-kuskeille, jos ihmettelette, että mihin ne on piilotettu.

Disclaimer: ollut vasta puoltoista vuotta toi alla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös