Se on ihan kaikki sen edessä olevan nysvärin syytä!1!!En ymmärrä sitäkään miksi kukaan tekee omasta ajamisestaan niin helkkarin vaikeeta roikkumalla puskurissa.
Aika paljon näitä hätätilanteita sitten on ihmisillä, kun päivittäin näkee huonoa käytöstä liikenteessä.Siinä kun rupeat olemaan oman elämän liikennepoliisi etkä "väistä" nopeampaa, mietippä ens kerralla jos sillä takaa tulevalla on kiire vaikka synnärille tai päivystykseen. Yhteispeliä, hei koko liikenne
Sillon varmaan autossa vilkkuisi myös hätävilkut eikä pelkkä pitkä-ajovalo-pitkä karuselli...Siinä kun rupeat olemaan oman elämän liikennepoliisi etkä "väistä" nopeampaa, mietippä ens kerralla jos sillä takaa tulevalla on kiire vaikka synnärille tai päivystykseen. Yhteispeliä, hei koko liikenne
Ei sitä nopeampaa tarvitse kuitenkaan omaa turvallisuutta vaarantaen väistää. Esim. jos rekkojen välissä ei ole tilaa, niin ei ole tarvetta väistää kuin korkeintaan sinisten vilkuttelevien valojen takia. Tai ei silloinkaan tarvi sinne ahtaaseen väliin tunkea, silloin pitää painaa kaasua.Siinä kun rupeat olemaan oman elämän liikennepoliisi etkä "väistä" nopeampaa, mietippä ens kerralla jos sillä takaa tulevalla on kiire vaikka synnärille tai päivystykseen. Yhteispeliä, hei koko liikenne
Eikös se nykyohjeistuksen mukaan mene niin että "laita hätävilkut päälle ja jatka sitä nopeutta mitä ajat".Tai ei silloinkaan tarvi sinne ahtaaseen väliin tunkea, silloin pitää painaa kaasua.
Jos tien päällä havaitset taustapeilistä hälytysvalot, pidä oma vauhti tasaisena ja kytke hätävilkku päälle. Pidä pää kylmänä ja vältä nopeita jarrutuksia tai muita äkkiliikkeitä. Hätävilkuilla kerrot myös takaa tulevalle hälytysajoneuvon kuljettajalle, että tämä on havaittu. Kun hälytysajoneuvo on ohittanut, voit kytkeä hätävilkun pois päältä”, ohjeistaa poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta.
Suomesss hätävilkut? Hätä ja paniikki muutenkin päällä...Sillon varmaan autossa vilkkuisi myös hätävilkut eikä pelkkä pitkä-ajovalo-pitkä karuselli...
Aika paljon näitä hätätilanteita sitten on ihmisillä, kun päivittäin näkee huonoa käytöstä liikenteessä.
Kusipäisyys ei oikeuta ajamaan ylinopeutta liikenteessä.
Ja se ns. oikea hätä pitäisi tunnistaa….miten?Ei oikeuta ei, mutta oikeuttaako se ottamaan liikennevalvonnan omiin käsiin. Joskus se hätä on oikea
Toinen syy on se, että tuossa hyvin todennäköisesti saa itse peräänsä jonkun puskurissa roikkujan. Nuo takiaiset ovat hyvin ärsyttäviä.Usein saa lukea "miksi ohitetaan, eihän siinä säästä matka-aikaa kuin sekunteja/minuutteja?". Itse en ainakaan maantiellä ajaessa ohita mahdollisen aikasäästön vuoksi vaan siksi, että en tykkää ajaa kenenkään perässä, jos ohitus on järkevästi mahdollista. Muutaman tuulilasin kun on aikanaan vaihtanut kiven/nastan takia niin sitä menee mielellään ohitse...
Ei oikeuta ei, mutta oikeuttaako se ottamaan liikennevalvonnan omiin käsiin. Joskus se hätä on oikea
Minä ainakin epäilin ettei meidän (meitä oli kaksi autoa ohittamassa pitkää yhdistelmää) perässä valoja vilkuttellut auto ollut menossa sairaalaan päin. Päijät-Hämeessä synnytykset hoidetaan Lahdessa ja siellä on myös päivystys. Ja me olimme ajamassa Lahdesta Heinolaan päin.Ja se ns. oikea hätä pitäisi tunnistaa….miten?
Mikäpä olisi sitten oikea ratkaisu rekan rinnalla kun taakse ilmestyy tuollainen valoshow? Tässäkin tapauksessa käyttäjä oli jo nostanut ylinopeuden puolelle oman vauhtinsa. Pitääkö nostaa nopeuksiin, jossa on riski menettää oma kortti?Ei oikeuta ei, mutta oikeuttaako se ottamaan liikennevalvonnan omiin käsiin. Joskus se hätä on oikea
Siinäkään ei vielä niin ongelmaa, jos tuo edessä ajava ajaa vain hieman rajoituksen alle ja pitää vauhdin koko ajan tasaisena, mutta kovin usein nämä rajoituksen alle ajavat eivät edes pidä sitä nopeutta tasaisena vaan se pumppaa koko ajan. Tällaisen perässä on ärsyttävää ajaa, vaikka adaptiivinen vakkari toki tässäkin auttaa, mutta tuon tuon takia tulee sitten yleensä pyrittyä ohi vaikka omat aikataulut yleensä sellaisia onkin, että ei ole aikataulullisesti mitään väliä.Usein saa lukea "miksi ohitetaan, eihän siinä säästä matka-aikaa kuin sekunteja/minuutteja?". Itse en ainakaan maantiellä ajaessa ohita mahdollisen aikasäästön vuoksi vaan siksi, että en tykkää ajaa kenenkään perässä, jos ohitus on järkevästi mahdollista. Muutaman tuulilasin kun on aikanaan vaihtanut kiven/nastan takia niin sitä menee mielellään ohitse...
Mielestäni ei ole mitään liikennepolisointia, jos ohittaa nopeusrajoitusten mukaan autoja, jotka ajavat hitaammin, ja joku ylinopeutta ajava hermostuu.Siinä kun rupeat olemaan oman elämän liikennepoliisi etkä "väistä" nopeampaa, mietippä ens kerralla jos sillä takaa tulevalla on kiire vaikka synnärille tai päivystykseen. Yhteispeliä, hei koko liikenne
Vaimo jaksaa aina tien päällä stressata takaa tulevia. Oon yrittänyt sanoa, että jos jollain palaa hermot sun takanasi, niin se on sen takana roikkuvan ongelma. Ja jos jotenkin haluaa reagoida, eli jos pelottaa liian lyhyt turvaväli takana, niin sitten pitää laskea nopeutta turvavälin vaatimalle tasolle. Koskaan ei pidä lähteä kiihdyttämään muiden takia.Noissa ei kannata hermostua vaan jatkaa sillä nopeudella millä ajaa, mikäli jo valmiiksi ajaa rajoituksen mukaan tai jopa sen yli. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta ajaa ylinopeutta ja laskea ylinopeutta ajavia ohitse, ja jos jonkun hermo ei sitä kestä niin omapahan on ongelmansa.
Eri asia on sitten jos ajetaan ohituskaistalla pitkiä aikoja alle rajoituksen junnaten. Näitäkin näkee valitettavan usein ja heille ehkä ihan hyvä antaakin jotain merkkiä, että ohituskaistalle ei välttämättä kannata lähteä mikäli ei aja rajoituksen mukaista nopeutta.
Ei oikeuta ei, mutta oikeuttaako se ottamaan liikennevalvonnan omiin käsiin. Joskus se hätä on oikea
Mä tein kerran noin. Tultiin Saabilla nelostieltä kehä kolmoselle lännen suuntaan. Siinä edessä oli sitten muutama rekka ja lähdin niitä ohittamaan. Tähän asti kaikki ok, mutta siinä juuri kun olin päässyt siihen ekan hytin kohdalle, niin perseeseen ilmestyi sellainen amis-Volvo, ja siis oikeasti aivan perseeseen, tyyliin alle 5 m väliä, ja vauhtiahan siis tässä oli sen 90 mittariin. Ja sitten alkoi se valoshow, niin päätin, että kun sillä on kerta noin kiire, niin päästetään sitten ohi. Tosin rekkojen välissä ei ollut sitä tilaa, eli hitaasti aloin pudottamaan vauhtia, kunnes pääsi sen rekan taakse, vilkku oikealle ja pääsi amis-volvo jatkamaan matkaa, kun kerta oli niin kiire.Mikäpä olisi sitten oikea ratkaisu rekan rinnalla kun taakse ilmestyy tuollainen valoshow? Tässäkin tapauksessa käyttäjä oli jo nostanut ylinopeuden puolelle oman vauhtinsa. Pitääkö nostaa nopeuksiin, jossa on riski menettää oma kortti?
Täytyykin vissiin seuraavaksi kokeilla keskeyttää ohitus..
Vakkarin käyttö sais kyllä olla pakollista, jos sellainen autosta löytyy. Koskahan saadaan tieliikennelakiin?Vaimo jaksaa aina tien päällä stressata takaa tulevia. Oon yrittänyt sanoa, että jos jollain palaa hermot sun takanasi, niin se on sen takana roikkuvan ongelma. Ja jos jotenkin haluaa reagoida, eli jos pelottaa liian lyhyt turvaväli takana, niin sitten pitää laskea nopeutta turvavälin vaatimalle tasolle. Koskaan ei pidä lähteä kiihdyttämään muiden takia.
Ja mitä olen hänen kyydissään istunut, niin harvoin ajaa ”alinopeutta”, vaan matkat taittuvat nopeammin kuin minun ajamanani. Vielä kun suostuisi opettelemaan vakkarin käytön, vaikka ei sekään pakollista ole.
Tässä voi olla osasyynä adaptiiviset vakkarit. Esimerkiksi meidän talouden autossa on adaptiivisessa se pisin seurantaetäisyys aikamoista perässä junnaamista siinä 85-95 km/h nopeudessa, mitä rekat tuntuu menevän käytännössä. Auton käsitys riittävästä etäisyydestä taitaa olla se turvallisuuden minimi, eli että auton AEB ehtii jarruttamaan, jos edessäajava pysähtyy äkisti. Tämä on tullut jo kerran koettuakin.Itseä ihmetyttää kummasti tilanne jossa "jäädään" junnaan vaikka siihen rekan taakse, ns. tappituntumalle...